Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.566.2020.1.JŻ
z 9 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2020 r. (data wpływu 10 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania importu towarów oraz prawa do odliczenia podatku z tytułu importu towarów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 grudnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania importu towarów oraz prawa do odliczenia podatku z tytułu importu towarów.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca – A. Sp. z o.o. (dalej: Spółka) - jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2020.1406, dalej: ustawa o CIT) i będzie zarejestrowana w Polsce dla celów podatku VAT.

Wspólnikami Spółki są osoby fizyczne tj. B. i C. (dalej: Wspólnicy), obywatele Ukrainy (i dotychczasowi rezydenci podatkowi w tym kraju).


Każdy ze Wspólników posiada odpowiednio 100% udziałów w dwóch podmiotach ukraińskich, które zajmują się produkcją zabawek i modeli kolekcjonerskich czołgów, samolotów i podobnych przedmiotów, przeznaczonych do samodzielnego montażu (dalej: Spółka Ukraińska 1) oraz produkcją zestawów do haftowania (dalej: Spółka Ukraińska 2) (dalej łącznie: Spółki Ukraińskie).

Wspólnicy posiadają również udziały w spółce z siedzibą w Hongkongu (dalej: Spółka D.), która jest właścicielem form, które są dzierżawione Spółce Ukraińskiej 1.


Z uwagi na fakt, że Spółka Ukraińska 1 i Spółka Ukraińska 2 - w związku ze swoją wieloletnią obecnością na rynku - wypracowały sobie nie tylko reputację, ale także odpowiednie zaplecze organizacyjne i finansowe, a także biorąc pod uwagę trudną sytuację gospodarczą i polityczną na Ukrainie, Wspólnicy podjęli decyzję o przeniesieniu działalności gospodarczej do otoczenia gospodarczej charakteryzującego się większą stabilnością oraz gwarantującego lepsze perspektywy. Wspólnicy wybrali Polskę, biorąc pod uwagę położenie geograficzne, korzystne warunki inwestycyjne, stabilne prawo, a także obecność Polski w Unii Europejskiej.


W tym celu Spółka zamierza nabyć aktywa materialne i niematerialne (opisane szczegółowo w dalszej części wniosku), należące do Spółki Ukraińskiej 1 i Spółki Ukraińskiej 2. W rezultacie, po znalezieniu nieruchomości w Polsce i zaangażowaniu dodatkowego personelu, Spółka będzie kontynuować działalność gospodarczą Spółki Ukraińskiej 1 i Spółki Ukraińskiej 2 na podstawie aktywów nabytych od Spółek Ukraińskich.


Aktywa materialne i niematerialne, które zostaną nabyte od Spółek Ukraińskich, będą obejmować w szczególności:

  1. aktywa związane z działalnością gospodarczą, w szczególności towary w magazynach:
    • części do modeli,
    • kleje,
    • komponenty;
    • zapasy;
    • towary;
    • prace w toku;
  2. środki trwałe i wyposażenie wykorzystywane w trakcie działalności, w tym w szczególności:
    • komputery;
    • maszyny;
    • linie produkcyjne;
    • narzędzia.

Wraz z nabytymi aktywami, wszystkie kluczowe umowy zawarte przez Spółki Ukraińskie z kontrahentami (np. z kluczowymi odbiorcami i dostawcami) zostaną przeniesione (scedowane) do Spółki (w zakresie, w jakim będzie to prawnie dopuszczalne). W przypadku, gdy cesja nie będzie możliwa, Spółka zawrze nową umowę zgodnie z prawem polskim na podobnych warunkach handlowych.


Na mocy umowy licencyjnej Spółka będzie korzystać z know-how będącego własnością Wspólników jako osób fizycznych (know-how jest obecnie udostępniane Spółkom Ukraińskim na podobnych zasadach).


Co więcej, kluczowi pracownicy zatrudnieni przez Spółki Ukraińskie przeniosą się również do Polski. Pracownicy ci zostaną zatrudnieni przez Spółkę na podstawie umów o pracę zgodnie z polskim prawem pracy.


Do aktywów, które nie zostaną przeniesione na Spółkę należą:

  • umowy dotyczące korzystania z nieruchomości,
  • umowy z dostawcami mediów (gazu, energii elektrycznej itp.),
  • bieżące zobowiązania wobec ukraińskich dostawców i pracowników,
  • bieżące należności od klientów (w tych przypadkach, w których nie będzie możliwe odstąpienie od umowy).


Umowa nabycia przedsiębiorstw Spółki Ukraińskiej 1 i Spółki Ukraińskiej 2 zostanie zawarta na terytorium Polski.


Dodatkowo planuje się, że formy (modele produkcyjne), które są dzierżawione przez Spółkę Ukraińską 1 od Spółki D., zostaną wniesione przez tę ostatnią w zamian za udziały w kapitale zakładowym Spółki.


W wyniku nabycia aktywów od Spółek Ukraińskich i po wniesieniu aportu przez Spółkę D., po znalezieniu przez Spółkę nieruchomości w Polsce i zawarciu umów z polskimi dostawcami mediów, Spółka będzie posiadała wszystkie kluczowe aktywa i funkcje wymagane do kontynuowania działalności Spółek Ukraińskich na terytorium Polski.


Zarówno aktywa należące obecnie do Spółek Ukraińskich, jak i aktywa (towary), które będą przedmiotem wkładu niepieniężnego do Wnioskodawcy, zostaną przetransportowane z Ukrainy do Polski. Odprawa celna odbędzie się w Polsce.


Aktywa będące przedmiotem wkładu niepieniężnego do Wnioskodawcy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych w Polsce.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w zakresie podatku od towarów i usług oznaczone we wniosku nr 3:


Czy planowany wkład niepieniężny w zamian za akcje Spółki będzie stanowił import towarów w rozumieniu ustawy o VAT i w związku z tym Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z importu?


Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania w zakresie podatku od towarów i usług oznaczonego we wniosku nr 3:


Wniesienie wkładu niepieniężnego będzie stanowiło import po stronie Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie wykorzystywał importowane towary do wykonywania czynności opodatkowanych na terytorium Polski, a w konsekwencji będzie on uprawniony do odliczenia podatku VAT wynikającego z importu.


Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Wskazana powyżej definicja kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru na terytorium UE. Dla wystąpienia importu nie jest istotny cel przywozu ani stosunek prawny, w ramach którego jego dokonano.

W pojęcie „importu” wpisuje się również przewiezienie towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej, będące wynikiem wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki mającej siedzibę na terytorium Unii Europejskiej.


Dalej należy zauważyć, że import będzie opodatkowany w Polsce pod warunkiem, że zostanie dokonany na terytorium Polski. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają import towarów na terytorium kraju.


Zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy o VAT, miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.


W związku z tym, że towary będące przedmiotem wkładu niepieniężnego do Wnioskodawcy będą znajdowały się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej w Polsce, import będzie opodatkowany w Polsce.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.


Z powyższego przepisu wynika, że osoba prawna dokonująca importu na terytorium Polski zobowiązana jest do naliczenia podatku należnego. W konsekwencji, Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozpoznania podatku należnego z tytułu importu.


Dalej należy jednak zauważyć, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu towarów - kwota podatku:

  • wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
  • należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
  • wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b.


Z powyższych przepisów wynika zatem, że podatek VAT należny z tytułu importu może zostać odliczony przez podmiot dokonujący importu pod warunkiem, że importowane towary będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych na terytorium Polski.


Wnioskodawca będzie wykorzystywał towary importowane (nabyte w drodze wkładu niepieniężnego) do czynności opodatkowanych na terytorium Polski, a w konsekwencji będzie on mógł odliczyć podatek VAT wynikający z importu towarów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. Zaś przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ustawy).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.


Zatem dla zaistnienia importu towarów nie ma znaczenia cel przywozu bądź stosunek prawny, w ramach którego dokonano przywozu. Definicja importu towarów kładzie nacisk na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru.


Przy tym jak stanowi art. 26a ust. 1 ustawy, miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.


Jednocześnie w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.


Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Z kolei, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu towarów - kwota podatku:

  1. wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
  2. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
  3. wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i będzie zarejestrowana w Polsce dla celów podatku VAT. Wspólnikami Spółki są obywatele Ukrainy (i dotychczasowi rezydenci podatkowi w tym kraju). Każdy ze Wspólników posiada odpowiednio 100% udziałów w dwóch podmiotach ukraińskich, które zajmują się produkcją zabawek i modeli kolekcjonerskich czołgów, samolotów i podobnych przedmiotów, przeznaczonych do samodzielnego montażu (Spółka Ukraińska 1) oraz produkcją zestawów do haftowania (Spółka Ukraińska 2). Wspólnicy posiadają również udziały w spółce z siedzibą w Hongkongu, która jest właścicielem form, które są dzierżawione Spółce Ukraińskiej 1.


Z uwagi na fakt, że Spółka Ukraińska 1 i Spółka Ukraińska 2 - w związku ze swoją wieloletnią obecnością na rynku - wypracowały sobie nie tylko reputację, ale także odpowiednie zaplecze organizacyjne i finansowe, a także biorąc pod uwagę trudną sytuację gospodarczą i polityczną na Ukrainie, Wspólnicy podjęli decyzję o przeniesieniu działalności gospodarczej do otoczenia gospodarczej charakteryzującego się większą stabilnością oraz gwarantującego lepsze perspektywy. Wspólnicy wybrali Polskę, biorąc pod uwagę położenie geograficzne, korzystne warunki inwestycyjne, stabilne prawo, a także obecność Polski w Unii Europejskiej.


W tym celu Spółka zamierza nabyć aktywa materialne i niematerialne, należące do Spółki Ukraińskiej 1 i Spółki Ukraińskiej 2. W rezultacie, po znalezieniu nieruchomości w Polsce i zaangażowaniu dodatkowego personelu, Spółka będzie kontynuować działalność gospodarczą Spółki Ukraińskiej 1 i Spółki Ukraińskiej 2 na podstawie aktywów nabytych od Spółek Ukraińskich. Dodatkowo planuje się, że formy (modele produkcyjne), które są dzierżawione przez Spółkę Ukraińską 1 od Spółki D., zostaną wniesione przez tę ostatnią w zamian za udziały w kapitale zakładowym Spółki. Zarówno aktywa należące obecnie do Spółek Ukraińskich, jak i aktywa (towary), które będą przedmiotem wkładu niepieniężnego do Wnioskodawcy, zostaną przetransportowane z Ukrainy do Polski. Odprawa celna odbędzie się w Polsce. Aktywa będące przedmiotem wkładu niepieniężnego do Wnioskodawcy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych w Polsce.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy planowany wkład niepieniężny w zamian za akcje będzie stanowił import towarów w rozumieniu ustawy i czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z importu.


W przedmiotowej sprawie – jak wynika z okoliczności sprawy – formy (modele produkcyjne), które są dzierżawione przez Spółkę Ukraińską 1 od Spółki D., zostaną wniesione do Spółki w ramach aportu przez Spółkę D. w zamian za udziały w kapitale zakładowym Spółki. Formy (modele produkcyjne), które będą przedmiotem wkładu niepieniężnego do Wnioskodawcy, zostaną przetransportowane z Ukrainy do Polski a odprawa celna odbędzie się w Polsce. Przy tym wskazano, że formy (modele produkcyjne) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych w Polsce. Zatem mając na uwadze wskazane informacje należy uznać, że planowany wkład niepieniężny w zamian za akcje będzie stanowił import towarów w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy i Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z importu form (modeli produkcyjnych).


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie Organ wskazuje, że niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie pytania oznaczonego nr 3, natomiast w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj