Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-213/11-6/KSU
z 11 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-213/11-6/KSU
Data
2012.01.11


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
Ośrodek Pomocy Społecznej
szkoła publiczna
wynagrodzenia
wyżywienie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Stwierdzić należy, iż środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawczynię, jako prowadzącą Publiczną Szkołę Podstawową na podstawie umowy z jednostką samorządu terytorialnego o prowadzenie szkoły, z Ośrodka Pomocy Społecznej przeznaczone na pokrycie kosztów dożywiania dzieci, są dla Niej przychodem z pozarolniczej działalności, jednakże zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie wyżej cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 302 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 28 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 5 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania na dożywianie dzieci prowadzone w ramach rządowego programu dożywiania –jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa m.in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 21 grudnia 2011 r., Nr IPTPB1/415-213/11-2/KSU na podstawie art. 169 § 1 § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 28 grudnia 2011 r., następnie w dniu 5 stycznia 2012 r. uzupełniono ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej 3 stycznia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie art. 5 ust. 5g -5r ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r., w dniu 18 maja 2011 r. pomiędzy Gminą a Wnioskodawczynią została podpisana umowa o przekazanie osobie fizycznej prowadzenia szkoły podstawowej od dnia 1 września 2011 r.

Szkoła pozostaje nadal placówką publiczną i w dniu 31 maja 2011 r. została wpisana do rejestru publicznych placówek oświatowych na terenie Gminy prowadzonych przez podmioty niebędące jednostką samorządu terytorialnego. W dniu 27 lipca 2011 r. Burmistrz Miasta i Gminy wydał decyzję udzielającą Wnioskodawczyni zezwolenia na prowadzenie ww. Szkoły. Na podstawie powyższych dokumentów Wnioskodawczyni dokonała odpowiednich zgłoszeń w Urzędzie Skarbowym, złożyła oświadczenie o wyborze formy opodatkowania (zasady ogólne prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów) oraz uzyskała numer regon w Urzędzie Statystycznym. Działalność Wnioskodawczyni nie jest wpisana do ewidencji działalności gospodarczej i prowadzona jest na podstawie zezwolenia wydanego przez Gminę.

Działalność oświatową Wnioskodawczyni prowadzi nieodpłatnie, jedynym przychodem Szkoły jest dotacja udzielana przez Gminę. Dotacja przeznaczona jest na bieżące koszty związane z prowadzeniem Szkoły, do których zalicza się przede wszystkim wynagrodzenie pracowników, utrzymanie lokalu, media, pomoce dydaktyczne, usługi pomocnicze itp.

Różnica pomiędzy udzieloną dotacją a poniesionymi kosztami stanowi dochód Wnioskodawczyni, zgodnie z umową z Gminą ograniczony od góry równowartością dwukrotności kwoty bazowej dla nauczycieli określaną w ustawie budżetowej na dany rok.

Poza tym w Szkole prowadzona jest działalność polegająca na dożywianiu dzieci w ramach rządowego programu dożywiania dzieci. W tym celu zawarta została umowa z Firmą zewnętrzną na dostarczanie posiłków oraz z Ośrodkiem Pomocy Społecznej na pokrywanie kosztów tego żywienia. Odbywa się to w następujący sposób: Firma dostarczająca posiłki obciąża Szkołę fakturą, która jest przedstawiania w Ośrodku Pomocy Społecznej i ten dokonuje płatności za ww. fakturę na konto Wnioskodawczyni, a następnie kwota ta jest przelewana na rzecz dostawcy. Z działalności tej Wnioskodawczyni nie uzyskuje żadnych dochodów, ani też nie ponosi dodatkowych kosztów.

W uzupełnieniu wniosku, z dnia 2 stycznia 2012 r., Wnioskodawczyni podaje, iż dokonała odpowiednich zgłoszeń w Urzędzie Statystycznym, Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i Urzędzie Skarbowym, ponieważ wcześniej na własnym numerze NIP miała zgłoszoną inną działalność gospodarczą, którą obecnie zlikwidowała dokonując wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej, w Urzędzie Skarbowym dokonała zgłoszenia aktualizacyjnego na druku NIP-1 wprowadzając dane związane z prowadzeniem Szkoły (miejsce prowadzenia, regon, PKD, nr zezwolenia, konto bankowe).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód Wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. l pkt 129 ustawy o podatku od osób fizycznych i w związku z tym, czy przychody z dotacji oświatowej na dożywianie oraz koszty nimi pokryte należy ewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz wykazywać w zeznaniu podatkowym...

Wnioskodawczyni w złożonym uzupełnieniu wniosku, z dnia 2 stycznia 2012 r., przekształciła powyższe zapytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych na 3 odrębne pytania oznaczone we wniosku numerami 2, 3 i 4 oraz zadała dodatkowe pytanie w zakresie zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oznaczone numerem 1, tj.:

  1. Czy prawidłowo zostały dokonane zgłoszenia rejestracyjne osoby fizycznej przejmującej do prowadzenia Publiczną Szkołę Podstawową...
  2. Czy dotacja oświatowa (w tym dochód Wnioskodawczyni) otrzymywana z Gminy korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  3. Czy ww. dotacja powinna być ewidencjonowana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz ujmowana w zeznaniu podatkowym...
  4. Czy dofinansowanie żywienia dzieci prowadzone w ramach rządowego programu dożywiania korzysta z tego samego zwolnienia od podatku dochodowego co dotacja oświatowa...

Należy zauważyć, iż w związku z przedstawieniem przez Wnioskodawczynię nowego zagadnienia (pytanie nr 1) trzymiesięczny termin przewidziany na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w tym zakresie, biegnie od daty złożenia uzupełnienia, tj. od dnia 5 stycznia 2012 r.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest zagadnienie zawarte w pytaniu nr 4, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytań nr 1, 2 i 3 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dofinansowanie żywienia dzieci prowadzone w ramach rządowego programu dożywiania, finansowane z budżetu państwa oraz z budżetów gmin, korzysta z tego samego zwolnienia co dotacja na działalność oświatową, tj. art. 21 ust. l pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i należy je traktować identycznie zarówno pod względem opodatkowania, jak i ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 tej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi Publiczną Szkołę Podstawową na podstawie umowy z jednostką samorządu terytorialnego o prowadzenie szkoły. W ramach powyższego prowadzona jest również działalność polegająca na dożywianiu dzieci w ramach rządowego programu dożywiania dzieci. W tym celu zawarta została umowa z Firmą zewnętrzną na dostarczanie posiłków oraz z Ośrodkiem Pomocy Społecznej na pokrywanie kosztów tego żywienia. Odbywa się to w następujący sposób: Firma dostarczająca posiłki obciąża Szkołę fakturą, która jest przedstawiania w Ośrodku Pomocy Społecznej i ten dokonuje płatności za ww. fakturę na konto Wnioskodawczyni, a następnie kwota ta jest przelewana na rzecz dostawcy. Z działalności tej Wnioskodawczyni nie uzyskuje żadnych dochodów, ani też nie ponosi dodatkowych kosztów.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż środki finansowe otrzymane z Ośrodka Pomocy Społecznej przeznaczone na pokrycie kosztów dożywiania dzieci w ramach rządowego programu dożywiania, co do zasady stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie oznacza to jednakże, iż dotacje otrzymane na ten cel podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej.

Z brzmienia art. 219 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) wynika, iż z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje przedmiotowe również innym podmiotom niż samorządowe zakłady budżetowe, o ile tak stanowią odrębne przepisy.

W myśl art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), przedszkola, szkoły i placówki publiczne niewymienione w art. 79 prowadzą gospodarkę finansową według zasad określonych przez organ lub podmiot prowadzący szkołę.

Szkoły, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do prowadzenia odpowiedniego typu i rodzaju szkół, w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego. W przypadku nieprowadzenia przez jednostkę samorządu terytorialnego szkoły tego samego typu i rodzaju podstawą ustalenia wysokości dotacji jest kwota przewidziana na jednego ucznia szkoły publicznej danego typu i rodzaju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego (art. 80 ust. 3 ww. ustawy).

Zatem, stwierdzić należy, iż środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawczynię, jako prowadzącą Publiczną Szkołę Podstawową na podstawie umowy z jednostką samorządu terytorialnego o prowadzenie szkoły, z Ośrodka Pomocy Społecznej przeznaczone na pokrycie kosztów dożywiania dzieci, są dla Niej przychodem z pozarolniczej działalności, jednakże zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie wyżej cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo należy dodać, iż zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Świadczenia z pomocy społecznej zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 nie zostały wymienione w art. 23 ww. ustawy, w związku z powyższym wydatki sfinansowane z tych dochodów stanowią koszty uzyskania przychodów.

Pomimo powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe, gdyż we wniosku wskazała, iż owszem ww. środki finansowe korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, lecz na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, a nie przepisu wskazanego powyżej.

Jednocześnie zaznacza się, że dokonując weryfikacji stanowiska Wnioskodawczyni, tut. Organ nie odniósł się do kwestii dotyczącej ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów ww. środków finansowych, ponieważ zagadnienie to nie było przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przestawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj