Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.6.2021.1.BD
z 5 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 grudnia 2020 r. (data wpływu 4 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • uzyskane przez Wnioskodawcę dochody w części przeznaczonej oraz wydatkowanej na cele prowadzenia bieżącej działalności Spółki korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe,
  • uzyskane przez Wnioskodawcę dochody w części wypłaconej na rzecz Diecezji (kościelnych osób prawnych), które zostaną przeznaczone przez wspólników Spółki na cele kultu religijnego korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe,
  • Spółka, wypłacając dywidendę na rzecz kościelnych osób prawnych, będzie zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku chodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • uzyskane przez Wnioskodawcę dochody w części przeznaczonej oraz wydatkowanej na cele prowadzenia bieżącej działalności Spółki korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • uzyskane przez Wnioskodawcę dochody w części wypłaconej na rzecz Diecezji (kościelnych osób prawnych), które zostaną przeznaczone przez wspólników Spółki na cele kultu religijnego korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • Spółka, wypłacając dywidendę na rzecz kościelnych osób prawnych, będzie zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku chodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością), której jedynymi udziałowcami są kościelne osoby prawne - Diecezje.

Głównym celem działalności Wnioskodawcy jest opracowywanie oraz wydawanie podręczników do nauki religii w przedszkolach, szkołach podstawowych oraz ponadpodstawowych, a także pomocy dydaktycznych obejmujących poradniki metodyczne dla nauczycieli, karty pracy dla uczniów, płyty, materiały uzupełniające (dalej: „Podręczniki oraz Pomoce metodyczne”).

Zgodnie z umową Spółki, przedmiotem działalności Spółki jest:

  1. wydawanie książek,
  2. sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana,
  3. sprzedaż detaliczna książek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
  4. sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,
  5. pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,
  6. wydawanie czasopism i pozostałych periodyków,
  7. pozostała działalność wydawnicza,
  8. działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych,
  9. działalność portali internetowych,
  10. pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wnioskodawca nie prowadzi innych rodzajów działalności.

Podręczniki oraz Pomoce metodyczne są wydawane zgodnie z aktualnie obowiązującą podstawą programową. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 983, dalej: „Rozporządzenie MEN”), nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych i zatwierdzonych przez właściwe władze kościołów i innych związków wyznaniowych i przedstawionych Ministrowi Edukacji Narodowej do wiadomości. Podręczniki wydawane przez Spółkę zostały zaakceptowane przez BP.

Głównym źródłem przychodu Wnioskodawcy jest sprzedaż Podręczników oraz Pomocy metodycznych. Dystrybucja jest prowadzona na prawach wyłączności przez cztery jednostki diecezjalne prowadzone przez udziałowców Spółki, a także wysyłkowo przez sklep internetowy założony oraz prowadzony przez Spółkę.

Koszty działalności Wnioskodawcy dotyczą opracowania i produkcji Podręczników oraz Pomocy metodycznych. Szata graficzna i edytorska wydania jest powierzana zawodowym grafikom. Usługi poligraficzne są zlecane podmiotom zewnętrznym na zasadzie konkursu ofert. Ponoszone przez Spółkę koszty obejmują m.in.:

  • wynagrodzenia (w tym prowizje), w szczególności wynagrodzenia zawodowych grafików, autorów treści metodycznych, redaktorów, fotografów, korektorów, wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę dla pracowników administracyjnych Spółki, wynagrodzenia członków Zarządu,
  • usługi obce, w tym usługi poligraficzne związane z produkcją Podręczników oraz Pomocy metodycznych, usługi informatyczne związane z tworzeniem oraz utrzymywaniem strony internetowej oraz sklepu online, usługi księgowe, prawnicze, techniczne,
  • działania promocyjne,
  • amortyzację,
  • koszty dzierżawy lokali przeznaczonych na biuro, punkty sprzedaży, magazyn,
  • zużycie materiałów i energii,
  • usługi telekomunikacyjne,
  • podatki i opłaty,
  • ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia.

Zgodnie z uchwałą zgromadzenia wspólników, zyski wypracowywane przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są przekazywane w całości:

  1. na cele kultu religijnego - w tym zakresie część zysku Spółki jest wypłacana na rzecz udziałowców, tj. kościelnych osób prawnych (diecezji), oraz
  2. utworzenie funduszy celowych przeznaczonych na cele oświatowo-wychowawcze - w tym zakresie część zysku jest przeznaczona na utworzenie funduszy celowych, a następnie wydatkowana z tych funduszy na opisaną powyżej bieżącą działalność Spółki związaną z opracowywaniem oraz wydawaniem Podręczników oraz Pomocy Dydaktycznych.

Uzyskane przez Spółkę dochody - bez względu na czas ich osiągnięcia - nie są wydatkowane na inne cele, niż opisane powyżej.

W odniesieniu do części zysku przeznaczonego na cele kultu religijnego oraz wypłacanego kościelnym osobom prawnym (Diecezjom będącym udziałowcami Spółki), Wnioskodawca uzyskuje od każdej Diecezji oświadczenie o przeznaczeniu dochodów z dywidend lub innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych na cele kultu religijnego określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b) ustawy o CIT. Udziałowcy, będący podatnikami CIT z tytułu otrzymanej dywidendy, składają Spółce powyższe oświadczenie na formularzu CIT-5 najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności. Wypłata na rzecz Wspólników następuje w formie przelewu na konto poszczególnej Diecezji.

Spółka oświadcza, że nie uzyskuje i nie uzyskiwała dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i pkt 1a ustawy o CIT, tj.:

  • dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;
  • dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy o CIT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy uzyskane w roku podatkowym dochody w części przeznaczonej oraz wydatkowanej na cele prowadzenia bieżącej działalności Spółki, polegającej na opracowaniu oraz produkcji Podręczników oraz Pomocy naukowych do nauki religii w przedszkolach, szkołach podstawowych oraz ponadpodstawowych, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT jako dochody z pozostałej działalności przeznaczone na cele oświatowo-wychowawcze?
  2. Czy uzyskane przez Wnioskodawcę w roku podatkowym dochody w części wypłaconej na rzecz Diecezji (kościelnych osób prawnych), które zostaną przeznaczone przez wspólników na cele kultu religijnego zgodnie z przekazanym Spółce oświadczeniem, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT jako dochody z pozostałej działalności Spółki przeznaczone na cele kultu religijnego?
  3. Czy Spółka, wypłacając dywidendę na rzecz Diecezji (kościelnych osób prawnych), będzie zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, pod warunkiem, że udziałowcy złożą, najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności, oświadczenie zgodnie art. 26 ust. 1a, że przeznaczą dochody z dywidend na cele kultu religijnego wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W opinii Wnioskodawcy, uzyskane w roku podatkowym dochody w części przeznaczonej oraz wydatkowanej na cele prowadzenia bieżącej działalności Spółki, polegającej na opracowaniu oraz produkcji Podręczników oraz Pomocy naukowych do nauki religii w przedszkolach, szkołach podstawowych oraz ponadpodstawowych, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT jako dochody z pozostałej działalności przeznaczone na cele oświatowo-wychowawcze.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11 i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a, wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

  1. z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,
  2. z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4b ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody spółek, których jedynymi udziałowcami (akcjonariuszami) są kościelne osoby prawne - w części przeznaczonej na cele wymienione w pkt 4a lit. b.

Zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma charakter warunkowy i nie dotyczy dochodów uzyskiwanych z działalności określonej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i pkt 1a ustawy o CIT, tj.:


1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli uzyskane przez podatnika dochody - bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowane są na inne cele niż określone ww. zwolnieniem.

Należy również wskazać, że zgodnie z treścią art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, warunkiem zwolnienia z opodatkowania dochodów spółek, których jedynymi udziałowcami są kościelne osoby prawne, jest ich przeznaczenie i bez względu na termin, wydatkowanie na cele określone w pkt 4a lit. b powołanej ustawy, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przesłanka wydatkowania nie jest ograniczona czasowo, co w praktyce oznacza, że wydatkowanie przychodu nie musi nastąpić jednocześnie z podjęciem decyzji o jego przeznaczeniu. Tak, więc bez znaczenia pozostaje tu okoliczność faktycznej wypłaty, ważne jest rodzajowe przeznaczenie dochodu oraz faktyczne (nawet późniejsze) jego wydatkowanie na ten cel.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że aby podatnik mógł skorzystać z przedmiotowego zwolnienia musi przede wszystkim osiągnąć dochód w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o CIT. Następnie, podatnik musi spełnić warunek niezbędny dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4b, tj. przeznaczyć (zadeklarować), a następnie wydatkować ten dochód na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT. Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4b sformułowania „w części przeznaczonej na cele wymienione w pkt 4a lit. b” oznacza, że przeznaczenie dochodów podatnika na realizację innych celów nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia tego dochodu od opodatkowania.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanych powyżej przepisach, jest wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania. Z tego względu musi być interpretowane ściśle, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu, z którego ono wynika.

Wskazać należy, że możliwość zwolnienia dochodów w tym zakresie została również przewidziana w art. 55 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1347; dalej: „uspdk”).

Zgodnie z art. 55 ust. 2 uspdk, kościelne osoby prawne są zwolnione od opodatkowania z tytułu przychodów ze swojej działalności niegospodarczej. W tym zakresie osoby te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy o zobowiązaniach podatkowych.

Zgodnie z art. 55 ust. 3 uspdk, dochody z działalności gospodarczej kościelnych osób prawnych oraz spółek, których udziałowcami są wyłącznie te osoby, są zwolnione od opodatkowania w części, w jakiej zostały przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele kultowe, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, działalność charytatywno-opiekuńczą, punkty katechetyczne, konserwację zabytków oraz na inwestycje sakralne, o których mowa w art. 41 ust. 2, i te inwestycje kościelne, o których mowa w art. 41 ust. 3, których przedmiotem są punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze, jak również remonty tych obiektów.

Osoby prawne Kościoła zostały wymienione w art. 6-9 uspkk. Katalog kościelnych osób prawnych wymieniony w ww. artykułach nie może zostać uznany za enumeratywny, ponieważ w art. 12 uspkk dodano, że kościelne wydawnictwa, zakłady wytwórcze, usługowe i handlowe, zakłady charytatywno-opiekuńcze, szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze, nie posiadające osobowości prawnej, działają w ramach kościelnych osób prawnych, które je powołały. Z brzmienia tego przepisu wynika, że ww. jednostki organizacyjne Kościoła działają w ramach kościelnych osób prawnych (np. diecezji, zakonów czy domów zakonnych), albo a contrario do art. 12 uspkk działają jako odrębne osoby prawne (np. w formie prawnej spółek kapitałowych) utworzone przez kościelne osoby prawne, w tym z wyłącznym ich udziałem.

Postanowienia ww. uspdk w tym zakresie są zgodne z przepisami ustawy o CIT.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że jedynie przeznaczenie dochodu Spółki oraz jego wydatkowanie na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT, w tym cele oświatowo-wychowawcze, uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z podatku CIT, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b.

Cele oświatowo-wychowawcze nie zostały zdefiniowane w ustawie, dlatego należy odwołać się do znaczenia słownikowego. Według Słownika języka polskiego PWN pod red. W. Doroszewskiego pojęcie oświatowy oznacza „dotyczący oświaty, związany z upowszechnianiem wiedzy wśród mas, mający na celu podnoszenie ich poziomu umysłowego, działający na polu oświaty”, natomiast pojęcie wychowawczy oznacza „dotyczący wychowania i nauczania, związany z wychowywaniem, wpływający na wychowanie, mający dodatni wpływ na kształtowanie się czyjejś osobowości”.

Przedmiotem działalności Spółki jest opracowanie oraz wydawanie podręczników dla dzieci w wieku przedszkolnym, a także uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Nie ulega wątpliwości, że działalność Wnioskodawcy ma na celu upowszechnianie wiedzy z zakresu religii wśród dzieci i młodzieży oraz dodatnio wpływa na ich wychowanie oraz kształtowanie osobowości poprzez przedstawianie wartościowych wzorców. Stanowi ona zatem działalność oświatowo-wychowawczą, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT i powinna być zwolniona z opodatkowania CIT zgodnie z celem ustawy.

Spółka pragnie nadmienić, że podręczniki Wnioskodawcy zostały zaakceptowane przez BP, który jest organem właściwym do opracowania i zatwierdzenia programu nauczania religii. W świetle z § 4 Rozporządzenia MEN nauczanie religii odbywa się na podstawie programów opracowanych i zatwierdzonych przez właściwe władze kościołów i innych związków wyznaniowych i przedstawionych Ministrowi Edukacji Narodowej do wiadomości. BP jest organem odpowiedzialnym za opracowanie i zatwierdzenie programu nauczania religii.

Spółka podkreśla, iż dochody przeznaczone na cele oświatowo-wychowawcze w rozumieniu art. 17 ust. 1b ustawy o CIT są również faktycznie wydatkowane na te cele. Wydatkowanie oznacza fizyczne przeniesienie własności środków pieniężnych w celu wywiązania się ze zobowiązania związanego z realizacją celów oświatowo-wychowawczych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie będzie spełniony warunek związany z przeznaczeniem oraz wydatkowaniem dochodów na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT. Dochody Wnioskodawcy będą zatem korzystały ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT jako dochody z pozostałej działalności przeznaczone na cele oświatowo-wychowawcze.

Ad. 2

W opinii Wnioskodawcy, uzyskane przez Spółkę w roku podatkowym dochody w części wypłaconej na rzecz Diecezji będących wspólnikami Spółki (kościelnych osób prawnych), które zgodnie z przekazanym Spółce oświadczeniem przeznaczą je na cele kultu religijnego, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT jako dochody z pozostałej działalności Spółki przeznaczone na cele kultu religijnego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11 i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a, wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

  1. z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,
  2. z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo- wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4b ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody spółek, których jedynymi udziałowcami (akcjonariuszami) są kościelne osoby prawne - w części przeznaczonej na cele wymienione w pkt 4a lit. b.

Zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma charakter warunkowy i nie dotyczy dochodów uzyskiwanych z działalności określonej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i pkt 1a ustawy o CIT, tj.:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli uzyskane przez podatnika dochody - bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowane są na inne cele niż określone ww. zwolnieniem

Należy również wskazać, że zgodnie z treścią art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, warunkiem zwolnienia z opodatkowania dochodów spółek, których jedynymi udziałowcami są kościelne osoby prawne, jest ich przeznaczenie i bez względu na termin, wydatkowanie na cele określone w pkt 4a lit. b powołanej ustawy, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przesłanka wydatkowania nie jest ograniczona czasowo, co w praktyce oznacza, że wydatkowanie przychodu nie musi nastąpić jednocześnie z podjęciem decyzji o jego przeznaczeniu.

Tak, więc bez znaczenia pozostaje tu okoliczność faktycznej wypłaty, ważne jest rodzajowe przeznaczenie dochodu oraz faktyczne (nawet późniejsze) jego wydatkowanie na ten cel.

Z powyższych regulacji prawnych wynika, że aby podatnik mógł skorzystać z przedmiotowego zwolnienia musi przede wszystkim osiągnąć dochód w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o CIT. Następnie, podatnik musi spełnić warunek niezbędny dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4b, tj. przeznaczyć (zadeklarować), a następnie wydatkować ten dochód na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4b sformułowania „w części przeznaczonej na cele wymienione w pkt 4a lit. b” oznacza, że przeznaczenie dochodów podatnika na realizację innych celów nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia tego dochodu od opodatkowania. Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanych powyżej przepisach, jest wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania. Z tego względu musi być interpretowane ściśle, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu, z którego ono wynika.

Wskazać należy, że możliwość zwolnienia dochodów w tym zakresie została również przewidziana w art. 55 uspdk.

Zgodnie z art. 55 ust. 2 uspdk kościelne osoby prawne są zwolnione od opodatkowania z tytułu przychodów ze swojej działalności niegospodarczej. W tym zakresie osoby te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy o zobowiązaniach podatkowych.

Zgodnie z art. 55 ust. 3 uspdk dochody z działalności gospodarczej kościelnych osób prawnych oraz spółek, których udziałowcami są wyłącznie te osoby, są zwolnione od opodatkowania w części, w jakiej zostały przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele kultowe, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, działalność charytatywno-opiekuńczą, punkty katechetyczne, konserwację zabytków oraz na inwestycje sakralne, o których mowa w art. 41 ust. 2, i te inwestycje kościelne, o których mowa w art. 41 ust. 3, których przedmiotem są punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze, jak również remonty tych obiektów.

Osoby prawne Kościoła zostały wymienione w art. 6-9 uspkk. Katalog kościelnych osób prawnych wymieniony w ww. artykułach nie może zostać uznany za enumeratywny, ponieważ w art. 12 uspkk dodano, że kościelne wydawnictwa, zakłady wytwórcze, usługowe i handlowe, zakłady charytatywno-opiekuńcze, szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze, nie posiadające osobowości prawnej, działają w ramach kościelnych osób prawnych, które je powołały. Z brzmienia tego przepisu wynika, że ww. jednostki organizacyjne Kościoła działają w ramach kościelnych osób prawnych (np. diecezji, zakonów, czy domów zakonnych), albo a contrario do art. 12 uspkk działają jako odrębne osoby prawne (np. w formie prawnej spółek kapitałowych) utworzone przez kościelne osoby prawne, w tym z wyłącznym ich udziałem. Postanowienia ww. uspdk w tym zakresie są zgodne z przepisami ustawy o CIT.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że jedynie przeznaczenie dochodu Spółki oraz jego wydatkowanie na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT, w tym cele kultu religijnego, uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z podatku CIT, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wynika że Spółka przekazuje uzyskane dochody na rzecz swoich udziałowców (kościelnych osób prawnych). Dochód wypłacany Diecezjom jest przeznaczany na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT, co jest potwierdzone oświadczeniem udziałowców o przeznaczeniu dochodów z dywidend na cele kultu religijnego wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b (art. 26 ust. 1a).

Wypłata dochodu na rzecz Diecezji oznacza zatem, że Spółka dokonuje trwałego przeznaczenia go na cele kultu religijnego. Wypłacone środki zostaną bowiem przeznaczone przez Diecezje w całości wyłącznie na te cele.

Spółka podkreśla, że powyższe dochody są również faktycznie wydatkowane w rozumieniu art. 17 ust. 1b ustawy o CIT. Wydatkowanie oznacza fizyczne przeniesienie własności środków pieniężnych w celu wywiązania się ze zobowiązania. Ponieważ środki z dywidendy są faktycznie wypłacane na rzecz Diecezji, należy uznać, że są one wydatkowane przez Spółkę na cele kultu religijnego.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie będzie spełniony warunek związany z przeznaczeniem oraz wydatkowaniem dochodów na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT. Dochody Wnioskodawcy będą zatem korzystały ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT jako dochody z pozostałej działalności przeznaczone na cele kultu religijnego.

Ad. 3

W opinii Wnioskodawcy, Spółka nie będzie zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, od dywidendy wypłaconej na rzecz Diecezji (kościelnych osób prawnych), pod warunkiem, że złożą one płatnikowi (Wnioskodawcy), najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności, oświadczenie zgodnie art. 26 ust. 1a, że przeznaczą dochody z dywidend na cele kultu religijnego wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Natomiast zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e.

Z kolei art. 26 ust. 1a ww. ustawy stanowi, iż zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się, jeżeli podatnicy, wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych - na cele wymienione w tym przepisie.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca wypłaca dywidendę na rzecz swoich udziałowców, tj. kościelnych osób prawnych. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku poboru podatku, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT.

Diecezje, którym wypłacana jest przez Wnioskodawcę dywidenda są kościelnymi osobami prawnymi działającymi na podstawie uspdk. Kościelne osoby prawne stosownie do art. 1 ustawy o CIT są podatnikami. Jednocześnie, nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 jako podmioty zwolnione od podatku. Oznacza to, że podlegają one ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Reasumując, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku od dywidendy wypłacanej Diecezjom (kościelnym osobom prawnym), pod warunkiem, że złożą one płatnikowi (Wnioskodawcy), najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności, oświadczenie zgodnie z art. 26 ust. 1a ustawy o CIT, że przeznaczą dochody z dywidend na cele kultu religijnego wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się w części za prawidłowe, a w części za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Tak określony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, bowiem w art. 17 ustawy o CIT, ustawodawca zawarł katalog dochodów korzystających ze zwolnienia.

I tak, zgodnie z art. art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

  1. z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,
  2. z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Z powyższego wynika, że dochody kościelnych osób prawnych mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania.

Z kolei, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4b ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody spółek, których jedynymi udziałowcami (akcjonariuszami) są kościelne osoby prawne - w części przeznaczonej na cele wymienione w pkt 4a lit. b.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W związku z powyższym, zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma charakter warunkowy i nie dotyczy dochodów uzyskiwanych z działalności określonej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i pkt 1a ustawy o CIT. Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT, zwolnienie to nie ma zastosowania, jeżeli uzyskane przez podatnika dochody – bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowane są na inne cele niż określone ww. zwolnieniem.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Tym samym, warunkiem zwolnienia z opodatkowania dochodów spółek, których jedynymi udziałowcami są kościelne osoby prawne, jest ich przeznaczenie i bez względu na termin wydatkowanie na cele określone w pkt 4a lit. b powołanej ustawy, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z powyższych regulacji prawnych wynika zatem, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego musi przede wszystkim osiągnąć dochód w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o CIT. Następnie, podatnik musi spełnić jeszcze jeden warunek niezbędny dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4b, tj. przeznaczyć (zadeklarować), a następnie wydatkować ten dochód na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, że jedynie przeznaczenie dochodu Spółki (i jego późniejsze wydatkowanie) na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT, uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b ustawy o CIT.

Wskazać ponadto należy, że możliwość zwolnienia dochodów w tym zakresie została również przewidziana w przepisach innych ustaw, tj. w:

  • art. 55 ust. 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1347), o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, który stanowi, że dochody z działalności gospodarczej kościelnych osób prawnych oraz spółek, których udziałowcami są wyłącznie te osoby, są zwolnione od opodatkowania w części, w jakiej zostały przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele kultowe, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, działalność charytatywno-opiekuńczą, punkty katechetyczne, konserwację zabytków oraz na inwestycje sakralne, o których mowa w art. 41 ust. 2, i te inwestycje kościelne, o których mowa w art. 41 ust. 3, których przedmiotem są punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze, jak również remonty tych obiektów oraz,
  • art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1153) zgodnie z którym, dochody z działalności gospodarczej osób prawnych kościołów i innych związków wyznaniowych oraz spółek, których udziałowcami są wyłącznie te osoby, są zwolnione od opodatkowania w części, w jakiej zostały przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele kultowe, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, działalność charytatywno-opiekuńczą, punkty katechetyczne, konserwację zabytków oraz na inwestycje sakralne i inwestycje kościelne, których przedmiotem są punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze, jak również remonty tych obiektów.

Postanowienia ww. ustaw w tym zakresie są zgodne z przepisami updop.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynymi udziałowcami są Diecezje, będące kościelnymi osobami prawnymi. Zyski wypracowane przez Spółkę w wyniku prowadzonej działalności są przekazywane na cele bieżącej działalności Spółki, kultu religijnego oraz utworzenie funduszy celowych przeznaczonych na cele oświatowo-wychowawcze. Część zysku przeznaczonego na cele kultu religijnego jest wypłacana kościelnym osobom prawnym będącym udziałowcami Spółki.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia ustalenia, czy dochody Spółki w części przeznaczonej i wydatkowanej na cele bieżącej działalności korzystają/będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT jako dochody z pozostałej działalności przeznaczone na cele oświatowo-wychowawcze.

Przedmiotem wątpliwości jest również ustalenie, czy dochody Spółki w części wypłaconej na rzecz Diecezji, które zostaną przeznaczone na cele kultu religijnego podlegają/będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT jako dochody z pozostałej działalności Spółki przeznaczone na cele kultu religijnego, a także ustalenie, czy Spółka wypłacając dywidendę na rzecz kościelnych osób prawnych będzie zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku.

Odnosząc powyższe do ww. przepisów prawa zauważyć należy, że dochód zatrzymany w Spółce i przeznaczony na cele bieżącej działalności nie może być uznany za przeznaczony na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT, ale na cele działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Przeznaczenie wypracowanego przez Spółkę dochodu na bieżące finansowanie wskazanej w opisie sprawy działalności Spółki nakierowane jest na utrzymanie źródła dochodu, finansowanie wskazanej w opisie sprawy działalności a nie na prowadzenie działalności oświatowo-wychowawczej. Tylko w przypadku przeznaczenia, (a w przyszłości także wydatkowania tego dochodu) na działalność oświatowo-wychowawczą preferowane jest zwolnienie z opodatkowania.

Działalność oświatowo-wychowawcza to ogół wzajemnych oddziaływań między wychowawcą a wychowankiem/nauczycielem i uczniem. Proces ten opiera się zatem na wzajemnych relacjach pomiędzy uczniem/wychowankiem oraz nauczycielem/wychowawcą. Relacje takie nie zachodzą w przypadku Wnioskodawcy. Nie można także twierdzić, że Wnioskodawca prowadzi działalność oświatową. Sam fakt wydawania np. podręczników nie czyni ze Spółki placówki oświatowej.

Zatem dochód ten nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące ustalenia, czy dochody Spółki w części przeznaczonej i wydatkowanej na cele bieżącej działalności korzystają/będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT jako dochody z pozostałej działalności przeznaczone na cele oświatowo-wychowawcze jest nieprawidłowe.

Mając natomiast na uwadze dochód w części wypłaconej na rzecz udziałowców Spółki, który zostanie wydatkowany przez Nich na cele wymienione w art. 17 ust.1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT stwierdzić należy, że dochód ten będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT jako przeznaczony na cele kultu religijnego.

Stwierdzić zatem należy, że przeznaczenie przez Wspólników Spółki będących kościelnymi osobami prawnymi, dochodu na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT, uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b ustawy o CIT.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące ustalenia, czy uzyskane przez Wnioskodawcę dochody w części wypłaconej na rzecz Diecezji (kościelnych osób prawnych), które zostaną przeznaczone przez wspólników Spółki na cele kultu religijnego korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT jest prawidłowe.

Odpowiadając na pytanie oznaczone we wniosku nr 3 wskazać należy, że stosowanie do art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

W myśl art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.

Z kolei z art. 26 ust. 1a ustawy o CIT wynika, że zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się, jeżeli podatnicy, wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych - na cele wymienione w tym przepisie.

Prawo do dywidendy i sposób jego realizacji zostały unormowane ustawą z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. 2020 r., poz. 1526, dalej: „Ksh”), która w art. 347 § 1 Ksh stanowi, że akcjonariusze mają prawo do udziału w zysku wykazanym w sprawozdaniu finansowym, zbadanym przez biegłego rewidenta, który został przeznaczony przez walne zgromadzenie do wypłaty akcjonariuszom.

Na mocy art. 348 § 2 Ksh, uprawnionymi do dywidendy za dany rok obrotowy są akcjonariusze, którym przysługiwały akcje w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku. Statut może upoważnić walne zgromadzenie do określenia dnia, według którego ustala się listę akcjonariuszy uprawnionych do dywidendy za dany rok obrotowy (dzień dywidendy). Dzień dywidendy nie może być wyznaczony później niż w terminie dwóch miesięcy, licząc od dnia powzięcia uchwały, o której mowa w art. 347 § 1. Uchwałę o przesunięciu dnia dywidendy podejmuje się na zwyczajnym walnym zgromadzeniu.

Jak wskazują powołane unormowania, dywidenda wynika z prawa wspólnika do udziału w zyskach spółki kapitałowej - jest skonkretyzowanym udziałem wspólnika w zysku wypracowanym przez tę spółkę w danym okresie i przeznaczonym do podziału stosowną uchwałą walnego zgromadzenia wspólników. Pozyskanie przez spółkę kapitałową środków na wypłatę dywidendy ma bezpośredni związek z wypracowaniem przez nią zysku (po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że podmioty – Diecezje będące udziałowcami Spółki, którym będzie wypłacana przez Wnioskodawcę dywidenda są kościelnymi osobami prawnymi. Ponadto, Wnioskodawca otrzyma od każdej z nich oświadczenie o przeznaczeniu dochodów z dywidend lub innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych na cele kultu religijnego określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT. Oświadczenie to Diecezje składają/będą składać Spółce na formularzu CIT-5 najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności.

Odnosząc powyższe do ww. przepisów prawa zauważyć należy, że jak stanowi art. 26 ust. 1a ustawy o CIT nie pobiera się zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, jeżeli podatnicy, wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczają dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych – na cele wymienione w tym przepisie.

Z powyższego wynika zatem, że warunkiem skorzystania z ww. zwolnienia z obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego jest spełnienie warunku złożenia oświadczenia o którym mowa w art. 26 ust. 1a ustawy o CIT o przeznaczeniu dochodów pochodzących z dywidend na cele określone w przepisie art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Tym samym, w sytuacji gdy Wnioskodawca posiada/będzie posiadał stosowne oświadczenia, o których mowa w art. 26 ust. 1a ustawy o CIT nie będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku od należności wypłaconych Diecezjom będącym kościelnymi osobami prawnymi. Tym samym stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 3 jest prawidłowe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące ustalenia, czy:

  • uzyskane przez Wnioskodawcę dochody w części przeznaczonej oraz wydatkowanej na cele prowadzenia bieżącej działalności Spółki korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe,
  • uzyskane przez Wnioskodawcę dochody w części wypłaconej na rzecz Diecezji (kościelnych osób prawnych), które zostaną przeznaczone przez wspólników na cele kultu religijnego korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe,
  • czy Spółka, wypłacając dywidendę na rzecz kościelnych osób prawnych, będzie zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj