Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.690.2020.2.WR
z 3 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 listopada 2020 r. (data wpływu – 24 listopada 2020 r.), uzupełnionego pismem z 26 stycznia 2020 r. (data wpływu 29 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, jest:

  • prawidłowe – w zakresie prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w związku z fakturami wystawionymi przez czeskie biuro rachunkowe,
  • prawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z fakturami wystawionymi przez firmy transportowe z Polski i innych krajów Unii Europejskiej.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie:

  • prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w związku z fakturami wystawionymi przez czeskie biuro rachunkowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z fakturami wystawionymi przez firmy transportowe z Polski i innych krajów Unii Europejskiej.

Wniosek został uzupełniony pismem z 26 stycznia 2020 r. (data wpływu: 29 stycznia 2021 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z 21 stycznia 2021 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.690.2020.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Stan faktyczny:

Spółka […] jest zarejestrowana dla potrzeb podatku VAT w Polsce i w Czechach. Spółka ma siedzibę wyłącznie w Polsce, w Czechach nie ma siedziby, oddziału ani stałego miejsca prowadzenia działalności, rejestracja dla potrzeb podatku VAT nastąpiła z uwagi na przyszłe transakcje. W związku z rejestracją dla potrzeb podatku VAT na terenie Czech spółka współpracuje z czeskim biurem rachunkowym, które nie posiada siedziby ani miejsca prowadzenie działalności na terenie Polski. Przedmiotem świadczonych usług jest przygotowanie i składanie zeznań podatkowych dotyczących podatku VAT oraz doradztwo podatkowe ad hoc na terenie Czech. W chwili obecnej Spółka składa zerowe deklaracje VAT i ponosi z tego tytułu koszty usług czeskiego biura rachunkowego.

Zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza (podając czeski nr VAT) kupować towary w Czechach i wywozić je (organizując transport) do innych krajów Unii Europejskiej w celu sprzedaży. Towary nie będą przywożone na terytorium Polski. Spółka zamierza rozliczyć podatek VAT z tytułu tych transakcji na terenie Czech. Przy spełnieniu odpowiednich wymogów formalnych Spółka wykaże w deklaracji VAT w Czechach zakup z czeskim VAT-em i WDT - stawka 0%. Spółka poniesie koszt usług księgowych dotyczących przygotowania i składania zeznań podatkowych dotyczących podatku VAT w Czechach na podstawie faktur wystawionych przez czeskie biuro rachunkowe, na fakturach będzie podany numer identyfikacji podatkowej nadany w Polsce.

Dodatkowo spółka poniesie koszt usług transportowych, transport będzie organizowany na jej zlecenie i wykonywany zarówno przez firmy z Polski jak i firmy z innych krajów Unii Europejskiej. Organizując transport spółka będzie posługiwać się polskim numerem VAT.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, co następuje:

W związku z usługami nabywanymi od czeskiego biura rachunkowego i firm transportowych z innych niż Polska krajów Unii Europejskiej Wnioskodawca, firma […] rozpozna w Polsce import usług. Spełnione bowiem zostaną warunki importu:

  • miejscem świadczenia stosownie do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług lub rozporządzenia będzie terytorium Polski;
  • usługodawcą będzie podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Polski, niezależnie od tego, czy na terenie Wspólnoty, czy też poza jej terytorium;
  • usługobiorcą będzie osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna mająca siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium Polski, zobowiązana do rozliczania w polskim urzędzie skarbowym;
  • usługodawca nie rozliczy w Polsce podatku należnego z tytułu wykonanej usługi na rzecz usługobiorcy (z Polski).

Wnioskodawca wykaże podatek należny w stosunku do importowanych usług rachunkowych i transportowych w deklaracji w terminie 3 miesięcy od powstania obowiązku podatkowego z tytułu tych usług.

Czeskie biuro rachunkowe składa w imieniu Wnioskodawcy deklaracje podatkowe w Czechach. Dotychczas były to „zerowe” deklaracje VAT. Jeżeli dojdzie do transakcji sprzedaży na terytorium Czech biuro rachunkowe otrzyma od Wnioskodawcy zestawienie wszystkich faktur dotyczących sprzedaży i zakupu. Dokumentami potwierdzającymi związek usług świadczonych przez czeskie biuro rachunkowe z dokonywanymi przez Wnioskodawcę dostawami towarów będą deklaracje VAT i zestawienie JPK (czeski plik kontroli).

W posiadaniu Wnioskodawcy będą faktury zakupu usług transportowych, potwierdzenie zapłaty za faktury transportowe, dowody CMR, lub dowody dostawy towarów, zamówienia do firm transportowych, inna korespondencja.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka ma prawo w deklaracji JPK-7M odliczyć VAT naliczony (stanowiący jednocześnie podatek VAT należny) w związku z fakturami wystawionymi przez czeskie biuro rachunkowe za usługę sporządzenia czeskiej deklaracji VAT?
  2. Czy Spółka ma prawo w deklaracji JPK-7M odliczyć VAT naliczony w związku z fakturami wystawionymi przez firmy transportowe z Polski i innych krajów Unii Europejskiej dotyczącymi transportu towarów z terenu Czech do innego kraju Unii Europejskiej opisanym w zdarzeniu przyszłym?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Pytanie nr 1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przysługuje mu prawo pełnego odliczenia w deklaracji JPK-7M podatku od towarów i usług naliczonego w związku z fakturą wystawioną przez czeskie biuro rachunkowe za usługę wystawienia czeskiej deklaracji VAT stanowiącego jednocześnie podatek VAT należny zarówno w istniejącym stanie faktycznym jak i przy zdarzeniu przyszłym.

Zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 4 a) ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17. ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest usługobiorca.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju,
  2. usługobiorcą jest w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15. lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15 zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 co do zasady miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Tym samym w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z importem usług, albowiem Wnioskodawca jest usługobiorcą mającym status podatnika na terenie Polski, a usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy VAT podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Katalog przesłanek wyłączających natomiast prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawiera art. 88 ustawy.

Z cytowanego przepisu wynika, że warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to. aby - hipotetycznie w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołana regulacja wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju.

W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego. W przypadku nabycia towarów na terenie Polski, usługi księgowe związane z tymi transakcjami dawałyby podstawę do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich wykonaniem Spółka będzie posiadać pełną dokumentację związaną z zakupem i sprzedażą towarów, a także świadczeniem usług doradczych i księgowych

Mając na uwadze okoliczności przedstawione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy uznać ze Spółka ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług udokumentowanych fakturami VAT stanowiącego jednocześnie podatek należny, w sytuacji gdy koszty te są/będą ściśle powiązane z nabyciem i sprzedażą towarów fakturowanych z czeskiego numeru VAT Spółki i podlegających opodatkowaniu VAT w Czechach, a Spółka jest w posiadaniu dokumentów potwierdzających związek usług księgowych z tą sprzedażą.

Pytanie nr 2.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przysługuje mu prawo pełnego odliczenia w deklaracji JPK-7M podatku od towarów i usług naliczonego w związku z fakturami wystawionymi przez firmy transportowe z Polski i innych krajów Unii Europejskiej dotyczącymi transportu towarów z terenu Czech do innego kraju Unii Europejskiej opisanym w zdarzeniu przyszłym.

W przypadku usług świadczonych przez firmy transportowe z Polski zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 a) ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z kolei w przypadku usług świadczonych przez firmy transportowe z innych krajów Unii Europejskiej zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 4 a) ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17.ust. 1, pkt 4 podatnikiem jest usługobiorca.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju,
  2. usługobiorcą jest w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Zgodnie z art. 28b ust.1 co do zasady miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Tym samym w przypadku firm transportowych z terenu innych krajów Unii Europejskiej niż Polska mamy do czynienia z importem usług, albowiem wnioskodawca jest usługobiorcą mającym status podatnika na terenie Polski, a usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju

Zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy VAT podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Katalog przesłanek wyłączających natomiast prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawiera art. 88 ustawy.

Z cytowanego przepisu wynika, że warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołana regulacja wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju.

W opisanym zdarzeniu przyszłym w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nabycie usług transportowych w związku z zakupem i sprzedażą towaru na terenie Polski, bezspornie dawałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z tą transakcją. Spółka będzie posiadać dokumenty wykazujące związek usług transportowych stanowiących źródło odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju.

Mając na uwadze okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego należy uznać, że Spółka ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług transportowych, udokumentowanego fakturami VAT, w sytuacji, gdy koszty te będą ściśle powiązane z nabyciem i sprzedażą towarów fakturowanych z czeskiego numeru VAT Spółki i podlegających opodatkowaniu VAT w Czechach, a Spółka jest w posiadaniu dokumentów potwierdzających związek usług transportowych z tą sprzedażą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy przez import usług rozumie się świadczenie usług z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ww. ustawy – w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
    • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
    • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
    • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.


Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n (art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca (art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług).

Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami (art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby – hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Stosownie do art. 86 ust. 10 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Na podstawie art. 86 ust. 10b pkt 3 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 lit. a, b i d - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy.

W przypadku gdy podatnik dokonuje importu usług, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu takiego nabycia. Natomiast co do zasady, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ww. przypadku powstaje - zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy - w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika usług powstał obowiązek podatkowy.

W przypadku importu usług warunkiem skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych usług powstał obowiązek podatkowy jest uwzględnienie przez podatnika kwoty podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych usług powstał obowiązek podatkowy.

Oznacza to, że zgodnie z art. 86 ust. 10b ustawy dla obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istotne jest równoczesne uwzględnienie kwoty podatku należnego we właściwej deklaracji podatkowej (tj. tej, w której rozlicza się podatek VAT z uwzględnieniem terminu powstania obowiązku podatkowego), przy czym nie może to nastąpić później niż w ciągu trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy. Jeżeli następuje to w terminie późniejszym, podatnik nie traci prawa do odliczenia podatku, ale zrealizuje je w deklaracji podatkowej składanej "na bieżąco".

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany dla potrzeb podatku VAT w Polsce i w Czechach. Wnioskodawca ma siedzibę wyłącznie w Polsce.

W związku z rejestracją dla potrzeb podatku VAT na terenie Czech spółka współpracuje z czeskim biurem rachunkowym, które nie posiada siedziby ani miejsca prowadzenie działalności w Polsce. Przedmiot usług czeskiego biura rachunkowego jest przygotowywanie i składanie zeznań podatkowych dotyczących podatku VAT oraz doradztwo podatkowe na terenie Czech. W chwile obecnej spółka składa zerowe deklaracje VAT i ponosi z tego tytułu usługi czeskiego biura rachunkowego.

Spółka zamierza kupować towary w Czechach i wywozić je do innych krajów Unii Europejskiej w celu sprzedaży. Towary nie będą przywożone na terytorium Polski. Wnioskodawca zamierza rozliczyć podatek VAT w Czechach. Przy spełnieniu odpowiednich wymogów formalnych Spółka wykaże w deklaracji VAT w Czechach zakup z czeskim VAT-em i WDT - stawka 0%. Spółka poniesie koszt usług księgowych dotyczących przygotowania i składania zeznań podatkowych dotyczących podatku VAT w Czechach na podstawie faktu wystawionych przez czeskie biuro rachunkowe. Na fakturach będzie podany NIP nadany Wnioskodawcy w Polsce.

Spółka poniesie koszt usług transportowych, transport będzie organizowany na jej zlecenie i wykonywanie zarówno przez firmy z Polski jak i z innych krajów Unii Europejskiej.

Wnioskodawca wskazał również co następuje:

W związku z usługami nabywanymi od czeskiego biura rachunkowego i firm transportowych z innych niż Polska krajów Unii Europejskiej, Wnioskodawca rozpozna w Polsce import usług. Jak wskazał Wnioskodawca, spełnione zostaną warunki importu, bowiem:

  • miejscem świadczenia stosownie do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług lub rozporządzenia będzie terytorium Polski;
  • usługodawcą będzie podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Polski, niezależnie od tego, czy na terenie Wspólnoty, czy też poza jej terytorium;
  • usługobiorcą będzie osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna mająca siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium Polski, zobowiązana do rozliczania w polskim urzędzie skarbowym;
  • usługodawca nie rozliczy w Polsce podatku należnego z tytułu wykonanej usługi na rzecz usługobiorcy (z Polski).

Wnioskodawca wykaże podatek należny w stosunku do importowanych usług rachunkowych i transportowych w deklaracji w terminie 3 miesięcy od powstania obowiązku podatkowego z tytułu tych usług.

Czeskie biuro rachunkowe składa w imieniu Wnioskodawcy deklaracje podatkowe w Czechach. Dotychczas były to „zerowe” deklaracje VAT. Jeżeli dojdzie do transakcji sprzedaży na terytorium Czech biuro rachunkowe otrzyma od Wnioskodawcy zestawienie wszystkich faktur dotyczących sprzedaży i zakupu. Dokumentami potwierdzającymi związek usług świadczonych przez czeskie biuro rachunkowe z dokonywanymi przez Wnioskodawcę dostawami towarów będą deklaracje VAT i zestawienie JPK (czeski plik kontroli).

W posiadaniu Wnioskodawcy będą faktury zakupu usług transportowych, potwierdzenie zapłaty za faktury transportowe, dowody CMR, lub dowody dostawy towarów, zamówienia do firm transportowych, inna korespondencja.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości dotyczą kwestii, czy Wnioskodawca, w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym:

  • ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony w związku z fakturami wystawionymi przez czeskie biuro rachunkowe,
  • ma prawo odliczyć VAT naliczony w związku z fakturami wystawionymi przez firmy transportowe z Polski i innych krajów Unii Europejskiej.

Analizując przedmiotową sprawą, w podkreślić należy, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce, a nabywane usługi, bez wątpienia mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wskazać również należy, że, jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka rozpozna w Polsce import usług. Stosownie do przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zarówno w stosunku do usług czeskiego biura rachunkowego jak i firmy transportowych spoza Unii Europejskiej miejscem świadczenia, stosownie do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, będzie terytorium Polski. Natomiast usługodawcą będzie podmiot, który jest podatnikiem mającym siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Polski, a więc w tym przypadku będą spełnione wymogi określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Usługobiorcą będzie natomiast Wnioskodawca, czyli osoba prawna mająca siedzibę na terytorium Polski zobowiązana do rozliczania w polskim Urzędzie Skarbowym.

Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, będzie on w posiadaniu stosownych dokumentów (m.in. deklaracje VAT, czeski plik kontroli dowody CMR, lub dowody dostawy towarów) potwierdzających związek importowanych usług z dokonywaną dostawą towarów.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywanymi usługami. Jak wynika z wniosku zostaną spełnione warunki do odliczenia podatku naliczonego, bowiem Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, a nabywane usługi mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Ponadto zostaną również spełnione warunki, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, tj. usługi nabywane przez Wnioskodawcę, gdyby były wykonywane na terytorium kraju, byłyby opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca posiada/będzie posiadał dokumenty, z których wynika/będzie wynikał związek nabywanych przez niego usług z dokonywaną dostawą towarów.

Dodatkowo, w przypadku usług importowanych będzie spełniony warunek określony w art. 86 ust. 10 pkt 3 ustawy, tj. Wnioskodawca uwzględni kwoty podatku należnego z tytułu importu usług we właściwej deklaracji podatkowej. Zatem określony przez Spółkę, jako nabywcę usług czeskiego biura rachunkowego i usług transportowych nabywanych od podmiotów spoza terytorium Polski, podatek należny stanowi jednocześnie podatek naliczony, który podlega odliczeniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obu zadanych pytań należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj