Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.872.2020.3.MKA
z 4 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2020 r. (data wpływu 26 listopada 2020 r.), uzupełnionym w dniach 21 stycznia i 2 lutego 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi rehabilitacyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi rehabilitacyjnej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismami z 22 grudnia 2020 r. nr 0112-KDIL2-1.4011.872.2020.1.MKA oraz z 27 stycznia 2021 nr 0112-KDIL2-1.4011.872.2020.2.MKA, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem, nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwania wysłano 22 grudnia 2020 r. i 27 stycznia 2021r., natomiast 21 stycznia i 1 lutego 2021 r. do tut. Organu wpłynęły odpowiedzi na ww. wezwania, w których Wnioskodawca uzupełnił wniosek.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wraz z żoną prowadzą wspólne gospodarstwo domowe i wspólnie rozliczają się w ramach podatku dochodowego. Obydwoje mają orzeczony stopień niepełnosprawności. Wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną w stopniu umiarkowanym, a żona Zainteresowanego w stopniu znacznym orzeczonym przez miejski zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności. Dodatkowo żona Wnioskodawcy przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych została uznana za całkowicie niezdolną do pracy i całkowicie niezdolną do samodzielnej egzystencji.

W oparciu o ustawę z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2016, poz. 2046) i rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 926) żona Wnioskodawcy w 2019 r. otrzymała dofinansowanie do likwidacji barier w komunikowaniu się w postaci pomocy finansowej na zakup komputera. Wsparcie to polega na dofinansowaniu likwidacji barier w komunikowaniu się, uniemożliwiających osobom niepełnosprawnym samodzielne funkcjonowanie. Bariery w komunikowaniu się to ograniczenia uniemożliwiające lub utrudniające osobie niepełnosprawnej swobodne porozumiewanie się i przekazywanie informacji i dokumentów.

W 2020 r identyczne dofinansowanie na zakup laptopa otrzymał Wnioskodawca, żeby Zainteresowany wraz z żoną mogli się dokształcać, podnosić kwalifikacje zawodowe a także realizować swoje ambicje, hobby i zainteresowania.

Żona Wnioskodawcy wykonuje robótki ręczne w postaci haftu gobelinowego i krzyżykowego. Do tego potrzebuje schematów, które może znaleźć w Internecie i aby z nich skorzystać musi je wydrukować. Dzięki temu czuje się lepiej psychicznie (sama może coś zrobić bez niczyjej pomocy). Małżonkom jest ciężko wychodzić na dwór i poruszać się po mieście a potrzebują kontaktu z ludźmi, służbą zdrowia (teleporady), urzędami i rehabilitantami on-line. Małżonkowie mogą spokojnie i bez niczyjej pomocy, samodzielnie sobie radzić: wykonywać przelewy, pisać pisma i załatwiać różne sprawy w urzędach, rozliczać e-pit, a co najważniejsze czytać przepisy i ustawy, gdyż administracja państwowa również udostępnia je poprzez odpowiednio dopracowane strony, z których można je skopiować i wydrukować. By móc podjąć dobrze płatną pracę przez Internet i realizować potrzeby wymienione wcześniej niezbędny jest komputer lub laptop z oprogramowaniem i urządzenia peryferyjne z urządzeniem wielofunkcyjnym jako najważniejszym, które to Wnioskodawca zakupił w 2020 r. Możliwość drukowania, kopiowania, skanowania i przesyłania dokumentów do instytucji publicznych i prywatnych w obecnej sytuacji pandemii koronawirusa, gdy małżonkowie znajdują się grupie ryzyka pozwala im na skuteczne łączenie się ze światem i umożliwia komunikowanie się z nim a także wykonywanie innych czynności życiowych bez narażania się na zakażenie. Ze względu na stan zdrowia małżonkowie są w pewnej części wykluczeni z życia społecznego. Ogromną trudność sprawia małżonkom wykonywanie codziennych czynności, np. zakupy, opłacanie rachunków na poczcie, czy wizyta w urzędzie. Po części to wykluczenie w dobie elektronicznej niweluje komputer z drukarką. Zakup drukarki w postaci urządzenia wielofunkcyjnego pozwoli wraz z komputerem na bardziej skuteczną likwidację barier w komunikowaniu i innych, na które małżonkowie są skazani jako osoby niepełnosprawne.

Zakup komputera i laptopa został sfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach likwidacji barier w komunikowaniu się, a wydatki poniesione na zakup urządzenia wielofunkcyjnego nie były i nie będą sfinansowane ze środków ZFRON, PFRON, NFZ, ZFŚS oraz zakładowego funduszu aktywności zawodowej, ani w jakiejkolwiek formie - w całości albo częściowo.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji indywidualnej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnoszącej się do nabycia przez Wnioskodawcę urządzenia wielofunkcyjnego w związku z niepełnosprawnością Wnioskodawcy.

Wnioskodawca posiada orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności wydane przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w (…) wydane 14 grudnia 2018 r. z dwoma symbolami niepełnosprawności 05-R i 10-N. Według tego orzeczenia niepełnosprawność istnieje od 36-go roku życia.

Data zakupu urządzenia wielofunkcyjnego przez Wnioskodawcę to 19 października 2020 r.

Wnioskodawca posiada dokument w postaci faktury VAT o numerze (…) potwierdzający poniesienie wydatku związanego z zakupem urządzenia wielofunkcyjnego. Faktura zawiera dane Wnioskodawcy jako kupującego i sklepu jako sprzedającego. Jako rodzaj zakupionego towaru podane jest urządzenie wielofunkcyjne, za które zapłacono 518,81 zł.

Wnioskodawca ma orzeczoną niepełnosprawność z dwóch przyczyn. Jedną z nich jest ograniczona swoboda poruszania się (symbol 05-R), która spowodowana jest wycięciem kilku mięśni w prawej nodze. Do tego dochodzi druga przyczyna - neurologiczna (symbol 10-N) spowodowana uszkodzeniem kilku głównych nerwów w prawej nodze, a co za tym idzie niemożność całkowitej kontroli nad tą kończyną. Niepełnosprawność Wnioskodawcy powoduje, że bardzo ciężko jest mu wychodzić z domu i poruszać się po mieście. W dobie pandemii będąc w grupie ryzyka laptop wraz z urządzeniem wielofunkcyjnym ułatwia wykonywanie czynności życiowych, jedną z nich jest możliwość komunikowania się z innymi osobami i światem. W obecnej chwili z powodu zagrożenia sanitarno-epidemiologicznego większość urzędów i instytucji jest zamknięta dla bezpośredniej obsługi klienta. Wymagają one aby wydrukować potrzebne dokumenty, uzupełnić i odesłać w postaci skanu lub też złożyć do specjalnych urn pozostawionych przed urzędami co jest trudne ze względu na niepełnosprawność i dlatego Wnioskodawca preferuje możliwość złożenia dokumentu on-line. Wykluczenie społeczne, na które jest narażony Wnioskodawca z powodu posiadanej niepełnosprawności po części zostało zniwelowane przez zakup laptopa i urządzenia wielofunkcyjnego. Dzięki możliwości wydrukowania dostępnych w Internecie dokumentów Wnioskodawca ma możliwość dokształcenia się, podnoszenia kwalifikacji zawodowych a nawet możliwość znalezienia dobrze płatnej pracy. W chwili obecnej ze względu na niepełnosprawność Wnioskodawca nie może spędzać dużo czasu przed laptopem (dłuższe siedzenie w jednej pozycji powoduje ból), dlatego więc wydrukowana forma informacji pozwala na jej większe przeanalizowanie. Wnioskodawca będąc niepełnosprawnym jest narażony na wszelkiego rodzaju przeszkody, pewne ograniczenia zmniejszające dostępność i możliwość włączenia się Wnioskodawcy do danej grupy społecznej nie będąc jej członkiem. Bariery te wpływają przede wszystkim na niski stopień aktywności zawodowej Wnioskodawcy, znacznie zmniejszając jego aktywny udział w życiu społecznym, kulturalnym i oświatowym. Bariery społeczne, psychologiczne, zawodowe Wnioskodawca próbuje niwelować wykorzystując urządzenia elektroniczne takie jak laptop i urządzenia peryferyjne jak skner. Połączenie ze światem przez Internet za pomocą komputera i również przekazywanie w świat swoich przemyśleń i dzieł w postaci wierszy i rysunków za pomocą urządzenia wielofunkcyjnego pozwala Wnioskodawcy na zaakceptowanie swojej niepełnosprawności, zwiększenie poczucie własnej wartości, zmniejszeniu trudności i lęku związanego z powrotem do środowiska społecznego po dłuższym okresie częściowej izolacji. Z tym osoba niepełnosprawna musi najczęściej radzić sobie sama a pomaga mu tym połączenie ze światem, wykorzystując najnowsze zdobycze techniki.

Zakupione urządzenie nie posiada indywidualnych cech wyróżniających go od innego sprzętu tego typu. Jednakże stanowi ono uzupełnienie sprzętu komputerowego zakupionego wcześniej przy pomocy środków z PFRON i stanowi wraz z nim istotne urządzenie do komunikacji ze światem w obecnej chwili z powodu zagrożenia sanitarno-epidemiologicznego. W przypadku Wnioskodawcy komputer wraz z urządzeniem wielofunkcyjnym z powodu niepełnosprawności Zainteresowanego stanowi jakby „protezę”. W dobie komputeryzacji, na każdym kroku, Wnioskodawca może spokojnie i bez niczyjej pomocy, samodzielnie sobie radzić: pisać przelewy, pisma i załatwiać różne sprawy w urzędach, rozliczać e-PIT, a co najważniejsze czytać, drukować przepisy i ustawy, gdyż administracja państwowa również udostępnia odpowiednio dopracowane strony.

Właściwym do stwierdzenia czy dane urządzenie, sprzęt czy narzędzie jest niezbędne w rehabilitacji oraz będzie ułatwiał wykonywanie czynności życiowych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, jest w szczególności lekarz, który biorąc pod uwagę stan zdrowia konkretnej osoby i potrzeby indywidualnej rehabilitacji może ten fakt potwierdzić np. w wydanym zaświadczeniu. Takie zaświadczenie zostało wydane podczas składania wniosku o dofinansowanie do zakupu laptopa wraz z drukarką. Na podstawie tego zaświadczenia i wniosku została wydana decyzja o przyznaniu środków na zakup sprzętu. Jednakże ze względu na zbyt małą kwotę dofinansowania zakup urządzenia wielofunkcyjnego Wnioskodawca sfinansował ze środków własnych. Dlatego Zainteresowany uważa, że zakup rzeczonego sprzętu spełnia przesłanki do odpisu w ramach ulgi rehabilitacyjnej, ponieważ lekarz już raz potwierdził, że przy niepełnosprawności, którą posiada Zainteresowany laptop wraz urządzeniem wielofunkcyjnym jest sprzętem „ułatwiającym wykonywanie czynności życiowych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności”, a taki jest warunek ustawowy dla możliwości przedmiotowego odliczenia.

Wnioskodawca wskazuje, że jeśli chodzi o rehabilitację, to może nie wprost, ale pośrednio - to dzięki możliwości kontaktu z ludźmi i ze światem (korzystając z laptopa i urządzenia skanująco-kopiującego) Zainteresowany psychicznie czuje się o wiele lepiej niż musiałby ciągle korzystać z pomocy innych osób - i właśnie na tym polega rehabilitacja i jej efekty.

Rehabilitacja osób niepełnosprawnych oznacza zespół działań, w szczególności organizacyjnych, leczniczych, psychologicznych, technicznych, szkoleniowych, edukacyjnych i społecznych, zmierzających do osiągnięcia, przy aktywnym uczestnictwie tych osób, możliwie najwyższego poziomu ich funkcjonowania, jakości życia i integracji społecznej w czym pomaga laptop wraz urządzeniem wielofunkcyjnym co Wnioskodawca wykazał we wniosku i uzupełnieniach do tego wniosku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji, Wnioskodawca może uwzględnić zakup urządzenia wielofunkcyjnego (drukująco-skanująco-kopiującego) w ramach ulgi rehabilitacyjnej w ramach rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2020 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnik będący osobą niepełnosprawną i posiadający orzeczenie o niepełnosprawności, który ponosi wydatki na cele rehabilitacyjne bądź na cele ułatwiające wykonywanie czynności życiowych, może w zeznaniu rocznym odliczyć od dochodu (przychodu) te wydatki w ramach ulgi rehabilitacyjnej. A więc zakup urządzenia wielofunkcyjnego, który ułatwia wykonywanie czynności życiowych (między innymi komunikowanie się) oraz te, które nie mogą być wykonywane w pełni w związku z posiadaną niepełnosprawnością. Podatnik winien mieć możliwość uwzględnienia zakupu takiego urządzenia w ramach tejże ulgi. Stosownie do potrzeb wynikających z naszych niepełnosprawności wykazanych we wniosku, zakup urządzenia wielofunkcyjnego i zastosowania wobec tego zakupu przepisów o uldze rehabilitacyjnej winno być uznane za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020, poz. 1426 z poźn. zm.), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb i art. 30da-30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Stosownie do treści art. 26 ust. 7 pkt 4 powołanej ustawy, wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty - w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7b – 7g tego artykułu.

Przepis art. 26 ust. 7a pkt 3 ww. ustawy stanowi, że za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, czyli wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwianiem wykonywania czynności życiowych uważa się wydatki poniesione zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego.

Mając na względzie powołane przepisy należy stwierdzić, że określenie „indywidualny sprzęt, urządzenia i narzędzia techniczne niezbędne w rehabilitacji” oznacza, że można zaliczyć do nich tylko i wyłącznie sprzęt, urządzenia i narzędzia techniczne, mające cechy sprzętu, urządzeń czy narzędzi o charakterze szczególnym (niestandardowym), konieczne w rehabilitacji osoby niepełnosprawnej lub ułatwiające tej osobie wykonywanie czynności życiowych, których utrudnienie wykonania wynika z niepełnosprawności. Oznacza to, że taki sprzęt musi posiadać określone właściwości.

Do oceny przydatności tego sprzętu w rehabilitacji pomocnym będzie oparcie się na zaświadczeniu lekarskim wystawionym przez lekarza specjalistę stosownie do stanu zdrowia konkretnej osoby niepełnosprawnej i potrzeb indywidualnej rehabilitacji.

Na podstawie art. 26 ust. 7b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

W myśl art. 26 ust. 7d cytowanej ustawy warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

  1. orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
  2. decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo
  3. orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 426, z późn. zm.) rehabilitacja osób niepełnosprawnych oznacza zespół działań, w szczególności organizacyjnych, leczniczych, psychologicznych, technicznych, szkoleniowych, edukacyjnych i społecznych, zmierzających do osiągnięcia, przy aktywnym uczestnictwie tych osób, możliwie najwyższego poziomu ich funkcjonowania, jakości życia i integracji społecznej.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy, rehabilitacja społeczna ma na celu umożliwianie osobom niepełnosprawnym uczestnictwa w życiu społecznym.

W myśl art. 9 ust. 2 tej ustawy rehabilitacja społeczna realizowana jest przede wszystkim przez:

  1. wyrabianie zaradności osobistej i pobudzanie aktywności społecznej osoby niepełnosprawnej;
  2. wyrabianie umiejętności samodzielnego wypełniania ról społecznych;
  3. likwidację barier, w szczególności architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, technicznych, w komunikowaniu się i dostępie do informacji;
  4. kształtowanie w społeczeństwie właściwych postaw i zachowań sprzyjających integracji z osobami niepełnosprawnymi.

Zgodnie z opisem wniosku Wnioskodawca posiada orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności wydane 14 grudnia 2018 r. z dwoma symbolami niepełnosprawności 05-R i 10-N, zgodnie z którym niepełnosprawność istnieje od 36-go roku życia. Niepełnosprawność została orzeczona z przyczyny ograniczonej swobody poruszania się oraz przyczyny neurologicznej, spowodowanej uszkodzeniem nerwów w nodze. W związku z niepełnosprawnością Wnioskodawca ma trudności z wychodzeniem z domu i poruszaniem się po mieście.

W dniu 19 października 2020 r. Zainteresowany nabył drukarkę w postaci urządzenia wielofunkcyjnego. Zakup tego urządzenia został potwierdzony fakturą VAT. Zakupione urządzenie nie posiada indywidualnych cech wyróżniających go od innego sprzętu tego typu. Jednakże stanowi ono uzupełnienie sprzętu komputerowego zakupionego wcześniej przy pomocy środków z PFRON i stanowi wraz z nim istotne urządzenie do komunikacji ze światem. Zainteresowany posiada zaświadczenie, w którym lekarz potwierdził, że przy niepełnosprawności, którą posiada Zainteresowany laptop wraz urządzeniem wielofunkcyjnym jest sprzętem „ułatwiającym wykonywanie czynności życiowych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności”. Zaświadczenie to zostało wydane podczas składania wniosku o dofinansowanie do zakupu laptopa wraz z drukarką. Na podstawie tego zaświadczenia i wniosku została wydana decyzja o przyznaniu środków na zakup sprzętu. Jednakże ze względu na zbyt małą kwotę dofinansowania zakup urządzenia wielofunkcyjnego Wnioskodawca sfinansował z własnych środków.

Wnioskodawca wskazał, że wykluczenie społeczne, na które jest narażony z powodu posiadanej niepełnosprawności po części zostało zniwelowane przez zakup laptopa i urządzenia wielofunkcyjnego. Dzięki możliwości wydrukowania dostępnych w Internecie dokumentów Wnioskodawca ma możliwość dokształcenia się, podnoszenia kwalifikacji zawodowych a nawet możliwość znalezienia dobrze płatnej pracy. W chwili obecnej ze względu na niepełnosprawność Wnioskodawca nie może spędzać dużo czasu przed laptopem (dłuższe siedzenie w jednej pozycji powoduje ból), dlatego korzysta z informacji w postaci wydrukowanej. Wnioskodawca będąc niepełnosprawnym jest narażony na wszelkiego rodzaju przeszkody, pewne ograniczenia zmniejszające dostępność i możliwość włączenia się Wnioskodawcy do danej grupy społecznej. Bariery te wpływają przede wszystkim na niski stopień aktywności zawodowej Wnioskodawcy, znacznie zmniejszając jego aktywny udział w życiu społecznym, kulturalnym i oświatowym. Bariery społeczne, psychologiczne, zawodowe Wnioskodawca próbuje niwelować wykorzystując urządzenia elektroniczne takie jak laptop i urządzenia peryferyjne jak skner. Połączenie ze światem przez Internet za pomocą komputera i również przekazywanie w świat swoich przemyśleń i dzieł w postaci wierszy i rysunków za pomocą urządzenia wielofunkcyjnego pozwala Wnioskodawcy na zaakceptowanie swojej niepełnosprawności, zwiększenie poczucie własnej wartości, zmniejszeniu trudności i lęku związanego z powrotem do środowiska społecznego po dłuższym okresie częściowej izolacji.

Jak wynika z treści wniosku zakupione urządzenie wielofunkcyjne łącznie z posiadanym laptopem będzie narzędziem pomocnym i ułatwiającym życie Wnioskodawcy. Dzięki temu urządzeniu u Wnioskodawcy poprawiło się poczucie własnej wartości oraz zmniejszyło się poczucie wykluczenia społecznego oraz lęku związanego z powrotem do środowiska społecznego. Zainteresowany dysponuje zaświadczeniem, w którym lekarz potwierdził, że przy niepełnosprawności, którą posiada Zainteresowany laptop wraz urządzeniem wielofunkcyjnym jest sprzętem „ułatwiającym wykonywanie czynności życiowych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności”.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że wydatek poniesiony przez Wnioskodawcę na zakup urządzenia wielofunkcyjnego będzie mógł zostać zaliczony do wydatków poniesionych na cele rehabilitacyjne, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym wydatek ten Wnioskodawca będzie mógł odliczyć od dochodu w zeznaniu rocznym na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy – w pełnej kwocie.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy Organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj