Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-646/11-4/JN
z 13 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-646/11-4/JN
Data
2012.01.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów


Słowa kluczowe
biblioteki
nabycie wewnątrzwspólnotowe
rejestracja


Istota interpretacji
Uznanie transakcji zakupu materiałów do księgozbioru od kontrahenta unijnego jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz obowiązek dokonania rejestracji.



Wniosek ORD-IN 223 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Biblioteki przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji zakupu materiałów do księgozbiorów od kontrahenta unijnego jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz obowiązku dokonania rejestracji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji zakupu materiałów do księgozbiorów od kontrahenta unijnego jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz obowiązku dokonania rejestracji.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego i kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Biblioteka prowadzi działalność kulturalną przewidzianą ustawą z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. Nr 85 poz. 539 z późn. zmianami). Posiada statut oraz osobowość prawną i jest wpisana do rejestru instytucji kultury. Celem Biblioteki, zgodnie ze statutem jest zaspokajanie potrzeb oświatowych, kulturalnych i informacyjnych społeczności województwa oraz upowszechnianie wiedzy i kultury. Biblioteka prowadzi działalność zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT oraz działalność opodatkowaną (m.in. sprzedaż wydawnictw własnych, wynajem sal konferencyjnych, usługi noclegowe).

Biblioteka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podatku VAT i składa deklaracje VAT-7 oraz CIT-8. Dla potrzeb rozliczenia podatku VAT prowadzi ewidencje zakupu związane z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT w całości oraz w stosunku do których kwota podatku należnego odliczana jest proporcjonalnie (w 2011 roku proporcja wynosi 19%). Zakupy dokonywane na potrzeby wykonywania czynności związanych z działalnością kulturalną, nieuprawniającą do odliczania podatku VAT ewidencjonowane są osobno i nie są wykazywane w deklaracji VAT-7.

W ramach prowadzonej działalności kulturalnej Biblioteka dokonuje zakupu materiałów wchodzących w skład księgozbioru, m.in. książek, map, nut, filmów DVD, płyt CD, starodruków, grafik, dokumentów elektronicznych, książek mówionych. Materiały te udostępniane są nieodpłatnie i Biblioteka nie odlicza od ich zakupu podatku VAT oraz nie wykazuje kwoty zakupów w deklaracji VAT-7. Zakupu materiałów do księgozbioru biblioteka dokonuje również w krajach należących do Unii Europejskiej i ewidencjonuje jako zakupy związane z działalnością zwolnioną, od której nie przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT i nie wykazuje kwoty tych zakupów w deklaracji VAT-7. Biblioteka nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT UE nie wystawia faktur wewnętrznych dokumentujących zakup materiałów do księgozbioru w krajach UE oraz nie wykazuje tych zakupów w deklaracji VAT-7 jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Biblioteka nie uznaje zakupu materiałów do księgozbioru jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, ponieważ ich zakup nie służy działalności gospodarczej podatnika, a jedynie realizacji celów statutowych, to których biblioteka została powołana.

W piśmie z dnia 28 grudnia 2011 r, stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że podmioty dokonujące dostawy materiałów do księgozbioru są podatnikami podatku od wartości dodanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca postępuje słusznie nie uznając transakcji zakupu materiałów do księgozbioru od kontrahenta unijnego jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ponieważ zakup ten dokonywany jest na cele kulturalne, nie służy działalności gospodarczej i związany jest ze sprzedażą zwolnioną, a podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części...

Czy Wnioskodawca powinien dokonać rejestracji w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie uznaje zakupu materiałów do księgozbioru dokonywanych u kontrahentów unijnych jako WNT, ponieważ zakup ten nie służy działalności gospodarczej podatnika, a wyłącznie celom statutowym, zwolnionym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 i podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W piśmie z dnia 28 grudnia 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że do dnia złożenia wniosku stał na stanowisku, że nie miał obowiązku dokonania rejestracji w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych, ponieważ nabywane materiały do księgozbioru nie służą działalności gospodarczej, a jedynie wypełnianiu celów statutowych w ramach działalności kulturalnej. Po sporządzeniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej biblioteka dokonała zgłoszenia, ponieważ stawka podatku od wartości dodanej w kraju kontrahenta unijnego przy sprzedaży książek drukowanych oznaczonych symbolami ISBN wynosi 10%, natomiast w Polsce 5% i Biblioteka będąc podatnikiem VAT UE będzie ponosiła mniejsze koszty związane z powiększeniem księgozbioru. Do dnia dzisiejszego Wnioskodawca dokonał jednej transakcji wewnątrzwspólnotowej jako podatnik VAT UE, wystawiła fakturę wewnętrzną dokumentującą transakcję oraz zamierza w deklaracji VAT - 7 za miesiąc grudzień 2011 roku wykazać nabycie w poz. 9. Podatek naliczony od transakcji będzie stanowił dla Biblioteki koszt uzyskania przychodu, powiększający wartość księgozbioru, ponieważ będzie służył działalności kulturalnej, w związku z którą Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z uwagi na fakt, iż niniejszy wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, tut. Organ dokonał rozstrzygnięcia w oparciu o obowiązujący stan prawny oraz elementy przedstawionego stanu faktycznego, na dzień złożenia wniosku. Jednocześnie tut. Organ odniósł się do stanowiska prezentowanego przez Wnioskodawcę do dnia złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W świetle art. 9 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    • podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    • osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a - z zastrzeżeniem art. 10;
  1. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powołanych przepisów wynika, iż potraktowanie danej czynności jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zawsze wymaga spełnienia dwóch podstawowych warunków:

  • po pierwsze, podmiot z jednego państwa członkowskiego (nie zawsze musi być podatnikiem VAT) musi nabyć prawo do rozporządzania towarami jak właściciel; tak więc na rzecz tego podmiotu musi być dokonana dostawa towarów,
  • po drugie, po nabyciu towary są przemieszczane na terytorium innego państwa członkowskiego niż państwo wysyłki, przy czym nie gra tu roli, kto faktycznie przewozi towar i na czyje zlecenie jest to czynione, gdyż towary w wyniku dokonanej dostawy mogą być wysyłane lub transportowane przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Transakcja może zostać uznana za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów pod warunkiem, że nabywcą tych towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa powyżej, natomiast dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub podatnikiem podatku od wartości dodanej. W sytuacji, gdy spełnione zostaną powyższe warunki – transakcję uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy.

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, opodatkowaniu podlega czynność nabycia towarów. Należny z tytułu obrotu podatek rozliczany jest przez nabywcę towaru w państwie, do którego następuje dostawa towarów. Transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów towarzyszy zawsze lustrzana czynność, wykonywana przez drugą stronę transakcji, tj. dostawa towarów (co do zasady mająca charakter dostawy wewnątrzwspólnotowej). Podkreślić wszakże należy, że niewłaściwe rozpoznanie przez kontrahenta zagranicznego jego dostawy, nie powoduje braku wystąpienia u polskiego nabywcy wewnątrzwspólnotowego nabycia. Podobnie - zadeklarowanie przez kontrahenta zagranicznego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie powoduje, że u polskiego nabywcy automatycznie dochodzi do nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy:

  1. dotyczy towarów, do których miałyby odpowiednio zastosowanie przepisy art. 45 ust. 1 pkt 9, art. 80, art. 83 ust. 1 pkt 1, 3, 6, 10 i 18, z uwzględnieniem warunków określonych w tych przepisach;
  2. dotyczy towarów innych niż wymienione w pkt 1 nabywanych przez:
    • rolników ryczałtowych dla prowadzonej przez nich działalności rolniczej,
    • podatników, którzy wykonują jedynie czynności inne niż opodatkowane podatkiem i którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług,
    • podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
    • osoby prawne, które nie są podatnikami

- jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50.000 zł;

  1. dostawa towarów, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju:
    • nie stanowiła u podatnika, o którym mowa w art. 15, albo nie stanowiłaby u podatnika podatku od wartości dodanej dostawy towarów, o której mowa w art. 7, lub stanowiła albo stanowiłaby taką dostawę towarów, ale dokonywaną przez podatnika, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, albo podatnika podatku od wartości dodanej, do którego miałyby zastosowanie podobne zwolnienia, z wyjątkiem, gdy przedmiotem dostawy są nowe środki transportu, lub
    • stanowiłaby dostawę towarów, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2;
  1. dostawa towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach;
  2. dostawa towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest dokonywana przez organizatora aukcji (licytacji) oraz do dostawy tej zastosowano szczególne zasady opodatkowania podatkiem od wartości dodanej obowiązujące w państwie członkowskim rozpoczęcia transportu lub wysyłki, stosowane do dostaw towarów dokonywanych przez organizatora aukcji (licytacji), wyłączające uznanie dostawy towarów za czynność odpowiadającą wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, pod warunkiem posiadania przez nabywcę dokumentów jednoznacznie potwierdzających nabycie towarów na tych szczególnych zasadach.

W myśl art. 10 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 pkt 2 stosuje się, jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł.

Przyjęcie powyższego rozwiązania nie zakłóca reguł konkurencji, gdyż brak w ww. przypadkach opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powoduje równoczesne opodatkowanie korelujących z nimi wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. W takim zatem przypadku, gdy status nabywcy powoduje, że nie występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (brak opodatkowania po stronie nabywcy), następuje obciążenie podatkiem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a więc opodatkowanie nie następuje - jak to jest zasadą przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów w kraju przeznaczenia - lecz ma miejsce w kraju wysyłki (dostawca opodatkowuje je w swoim kraju według stawki obowiązującej w jego kraju).

W tym miejscu należy wskazać na art. 10 ust. 6 ustawy. Przepis ten wskazuje, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów może mieć zastosowanie w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, do podatników oraz osób prawnych niebędących podatnikami, pod warunkiem złożenia przez te podmioty naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania tych czynności.

Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do treści art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z uwagi na szczególne mechanizmy rządzące opodatkowaniem transakcji wewnątrzwspólnowych, konieczne było wprowadzenie w prawie krajowym szczególnych przepisów dotyczących rejestrowania podmiotów uczestniczących w dokonywaniu tych transakcji, zasad nadawania im unikalnych numerów identyfikacyjnych oraz zasad i trybu identyfikowania podmiotów, które rozpoznają transakcje wewnątrzwspólnotowe.

W myśl art. 97 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Zatem, obowiązek rejestracji został nałożony na tych podatników, którzy zawsze rozpoznają transakcje wewnątrzwspólnotowe. Są to podatnicy VAT niebędący rolnikami ryczałtowymi, niebędący podatnikiem wykonującymi czynności nieopodatkowane lub niebędący zwolnionymi podmiotowo od podatku.

Jednak stosownie do art. 97 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6.

Warunkiem opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w państwie nabywcy jest podanie przez niego numeru identyfikacyjnego, pod którym jest on zidentyfikowany w danym państwie. Stąd też obowiązek rejestracji w charakterze „podatników VAT UE”, który umożliwić ma opodatkowanie przedmiotowych transakcji w państwie zamawiającego jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność kulturalną przewidzianą ustawą z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach. Posiada statut oraz osobowość prawną i jest wpisana do rejestru instytucji kultury. Celem Biblioteki, zgodnie ze statutem jest zaspokajanie potrzeb oświatowych, kulturalnych i informacyjnych społeczności województwa oraz upowszechnianie wiedzy i kultury. Biblioteka prowadzi działalność zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT oraz działalność opodatkowaną (m.in. sprzedaż wydawnictw własnych, wynajem sal konferencyjnych, usługi noclegowe).

Biblioteka jest podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Dla potrzeb rozliczenia podatku VAT prowadzi ewidencje zakupu wiązane z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT w całości oraz w stosunku do których kwota podatku należnego odliczana jest proporcjonalnie (w 2011 roku proporcja wynosi 19%). Zakupy dokonywane na potrzeby wykonywania czynności związanych z działalnością kulturalną, nie uprawniającą do odliczania podatku VAT ewidencjonowane są osobno i nie są wykazywane w deklaracji VAT-7.

W ramach prowadzonej działalności kulturalnej Biblioteka dokonuje zakupu materiałów wchodzących w skład księgozbioru, m.in. książek, map, nut, filmów DVD, płyt CD, starodruków, grafik, dokumentów elektronicznych, książek mówionych. Materiały te udostępniane są nieodpłatnie i Biblioteka nie odlicza od ich zakupu podatku VAT oraz nie wykazuje kwoty zakupów w deklaracji VAT-7. Zakupu materiałów do księgozbioru biblioteka dokonuje również w krajach należących do Unii Europejskiej i ewidencjonuje jako zakupy związane z działalnością zwolnioną, od której nie przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT i nie wykazuje kwoty tych zakupów w deklaracji VAT-7. Biblioteka nie uznaje zakupu materiałów do księgozbioru jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, ponieważ ich zakup nie służy działalności gospodarczej podatnika, a jedynie realizacji celów statutowych, to których biblioteka została powołana.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że podmioty dokonujące dostawy materiałów do księgozbioru są podatnikami podatku od wartości dodanej. Wnioskodawca dokonanał rejestracji w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Z powołanego wyżej przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy wynika, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy dotyczy towarów innych niż wymienione w pkt 1 nabywanych przez osoby prawne, które nie są podatnikami, jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50.000 zł. A zatem przepis ten dotyczy podmiotów niemających statusu podatnika VAT, co w przedmiotowej sprawie nie odnosi się do Wnioskodawcy.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca, mający status czynnego podatku od towarów i usług, również w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych, nabywając materiały do księgozbioru od podatników podatku od wartości dodanej, dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy. W przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania wyłączenia wynikające z art. 10 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy również, że Wnioskodawca zobowiązany jest dokonać rejestracji w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych, w myśl art. 97 ust. 1 ustawy.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie uznaje zakupu materiałów do księgozbioru u kontrahentów unijnych jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz do dnia złożenia wniosku uważał, iż nie miał obowiązku dokonania rejestracji w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych, to stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto interpretacja dotyczy tylko kwestii będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj