Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.911.2020.2.MD
z 9 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 listopada 2020 r. (data wpływu 26 listopada 2020 r.) uzupełnionym pismem z 2 lutego 2021 r. (data wpływu 2 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę infrastruktury sieciowej B (pkt 6), budowę przyłączy do rowerów miejskich (pkt 12), wycinkę drzew (pkt 14) – jest prawidłowe,
  • prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę budynków (pkt 2), budowę infrastruktury sieciowej A (pkt 5), budowę przyłączy (pkt 8), budowę sieci technicznych (pkt 9), budowę i inne czynności wskazane w pkt 15 z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz § 3 ust. 2 rozporządzenia – jest prawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę Dworca (pkt 1), remont wieży ciśnień (pkt 3), budowę instalacji fotowoltaicznej (pkt 4), budowę kanalizacji deszczowej (pkt 7), modernizację infrastruktury drogowej (pkt 10), budowę miejsc postojowych (pkt 11), postawienie tablic (pkt 13) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę infrastruktury sieciowej B (pkt 6), budowę przyłączy do rowerów miejskich (pkt 12), wycinkę drzew (pkt 14) oraz prawa do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę budynków (pkt 2), budowę infrastruktury sieciowej A (pkt 5), budowę przyłączy (pkt 8), budowę sieci technicznych (pkt 9), budowę i inne czynności wskazane w pkt 15 z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz § 3 ust. 2 rozporządzenia oraz brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę Dworca (pkt 1), remont wieży ciśnień (pkt 3), budowę instalacji fotowoltaicznej (pkt 4), budowę kanalizacji deszczowej (pkt 7), modernizację infrastruktury drogowej (pkt 10), budowę miejsc postojowych (pkt 11 powyżej), postawienie tablic (pkt 13). Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 lutego 2021 r. (data wpływu 2 lutego 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 26 stycznia 2021 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.911.2020.1.MD.



W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 2 lutego 2021 r. przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Miasto x. (dalej: Wnioskodawca lub Miasto) jest jednostką samorządu terytorialnego działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 713; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), wyposażoną, jako miasto na prawach powiatu, w osobowość prawną na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, w związku z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 920; dalej: ustawa o samorządzie powiatowym).

Wnioskodawca jest podatnikiem zarejestrowanym dla celów podatku od towarów i usług (dalej: VAT) w Polsce jako podatnik VAT czynny.

Miasto rozpoczęło inwestycję (dalej: Inwestycja), w ramach której wybudowany zostanie zintegrowany węzeł przesiadkowy obejmujący: dworzec autobusowy z zadaszeniem wraz z budynkiem głównym, budynkiem pomocniczym i tunelem oraz zagospodarowaniem terenu obejmującym drogowy układ komunikacyjny, parkingi i miejsca postojowe oraz niezbędną infrastrukturę techniczną (dalej łącznie jako: Centrum przesiadkowe). Centrum przesiadkowe ma służyć integracji komunikacji publicznej, w tym w szczególności komunikacji kolejowej oraz autobusowej.

W celu realizacji inwestycji, Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie, w oparciu o który budowa Centrum przesiadkowego będzie finansowana w części z otrzymanej przez Miasto dotacji.

Realizacja inwestycji została już powierzona wyłonionemu w drodze przetargu generalnemu wykonawcy (dalej: Generalny Wykonawca), który będzie wystawiał na rzecz Miasta faktury w związku z budową Centrum przesiadkowego. Miasto w ramach realizacji inwestycji korzysta również z usług innych podmiotów, od których otrzymuje faktury za świadczone usługi oraz inne ponoszone koszty.

W ramach realizacji inwestycji podjęte zostaną następujące działania:

  1. budowa dworca autobusowego z zadaszeniem i tunelem (dalej łącznie jako: Dworzec),
  2. budowa dwóch budynków obsługi podróżnych: głównego (dalej: budynek główny) i pomocniczego (dalej: budynek pomocniczy, dalej łącznie z budynkiem głównym jako: budynki),
  3. remont budynku wieży ciśnień, w którym powstanie jedno pomieszczenie użytkowe wraz z węzłem sanitarnym (dalej: wieża ciśnień),
  4. budowa instalacji fotowoltaicznej (dalej: instalacja fotowoltaiczna) na zadaszeniu Dworca, w celu zaopatrzenia Centrum przesiadkowego w odnawialną energię elektryczną,
  5. budowa sieci sanitarnej, sieci cieplnej niskoparametrowej oraz chłodniczej (dalej łącznie jako: infrastruktura sieciowa A),
  6. budowa sieci wodociągowej oraz sieci cieplnej wysokoparametrowej (dalej łącznie jako: Infrastruktura sieciowa B),
  7. budowa sieci kanalizacji deszczowej (dalej: kanalizacja deszczowa),
  8. wykonanie przyłączy do budynków i wieży ciśnień (dalej: przyłącza),
  9. budowa sieci teletechnicznych, technicznych, linii NN i ŚN, stacji transformatorowej i agregatu prądotwórczego (dalej łącznie jako: sieci techniczne),
  10. modernizacja dróg, w ramach której planowana jest budowa dojazdów, dróg (wraz z oświetleniem ulicznym, sygnalizacją świetlną), w tym w szczególności dostosowanie układu drogowego do nowych funkcji poprzez rozbudowę ul. … i ul. … oraz przebudowa odcinka ul. …, jak również budowa drogi rowerowej i ciągu pieszo- rowerowego [dalej: infrastruktura drogowa) (infrastruktura drogowa dla celów tego wniosku nie obejmuje swoim zakresem wskazanej w pkt 5 i 6 infrastruktury sieciowej oraz wskazanych w pkt 9 sieci technicznych),
  11. budowa miejsc postojowych (dalej: miejsca postojowe),
  12. zapewnienie warunków do zlokalizowania stacji rowerów miejskich (rower metropolitalny), w tym w szczególności wykonanie przyłączy (dalej: przyłącza do rowerów miejskich),
  13. postawienie elektronicznych tablic informacyjnych (dalej: tablice),
    – dalej łącznie jako: infrastruktura.
  14. wycinka drzew, które posadowione są na gruncie, na którym zrealizowana zostanie inwestycja,
  15. ponoszenie przez Miasto kosztów ogólnych związanych z budową całego Centrum przesiadkowego.

Po wybudowaniu, Centrum przesiadkowe będzie zarządzane przez spółkę S. sp. z o.o. (dalej: S) na podstawie porozumienia zawartego w oparciu o ustawę z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2019 r. poz. 712) (dalej: porozumienie). Na podstawie porozumienia S przejmie zarządzanie całym obiektem i będzie dodatkowo realizować zadania w ramach systemu transportowego w zakresie realizacji zadań ustawowych jednostek samorządu terytorialnego. Zarząd Centrum Przesiadkowym będzie mieć charakter odpłatny. Za realizowane zadania S będzie wystawiała na rzecz Miasta miesięczną fakturę w oparciu o podpisany protokół techniczny.

Miasto planuje, że część powierzchni budynków zostanie przeznaczona do odpłatnego udostępnienia na rzecz podmiotów trzecich. W zakresie planowanego udostępnienia, S w ramach czynności związanych z zarządzaniem obiektem będzie uprawniona m.in. do zawierania stosownych umów udostępnienia w imieniu Miasta. Faktury VAT za to udostępnienie S będzie wystawiała w imieniu Miasta, na podstawie właściwego upoważnienia. Przychody z tego tytułu będą wpływać na wskazany rachunek Miasta. Obrót z tego tytułu Miasto będzie wykazywać w swoich rozliczeniach VAT jako obrót opodatkowany VAT.

Poniżej Miasto wskazuje szczegółowo na sposób wykorzystywania infrastruktury po jej oddaniu do użytkowania:

1.

Dworzec będzie stanowił stację dla autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, z której/do której autobusy będą odjeżdżać/przyjeżdżać. Korzystanie przez przewoźników z przystanków komunikacyjnych i Dworca stanowiącego własność Miasta będzie się wiązało z opłatami publicznoprawnymi, których wysokość określi uchwała Rady Miasta.

Na rzecz Miasta została wydana w przeszłości interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej (dalej: DIS) w Katowicach z dnia 11 stycznia 2016 r. (sygn. ..), potwierdzająca, że opłata za korzystanie z przystanków komunikacyjnych oraz dworców, których Wnioskodawca jest właścicielem lub zarządzającym, pobierana od przewoźników jako opłata o charakterze publicznoprawnym, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca w tym zakresie nie działa jako podatnik podatku VAT.

Składający się na Dworzec tunel będzie łączył istniejące w tej chwili przejście podziemne Dworzec PKP – ul. T. z budynkiem głównym.

2.

Budynek główny i budynek pomocniczy stanowić będą zaplecze techniczne dla obsługi całego Centrum przesiadkowego. Budynek główny składać się będzie m.in. z poczekalni, kas biletowych, pomieszczenia obsługi klienta organizatora transportu publicznego, pomieszczeń administracyjnych, pomieszczeń usługowych, zespołu małej gastronomi, pomieszczeń technicznych. Budynek pomocniczy składać się będzie m.in. z pomieszczeń usługowych oraz pomieszczeń technicznych.

Jak zostało wskazane powyżej, Miasto zakłada, że część z powierzchni budynków zostanie przeznaczona do odpłatnego udostępnienia.

Budynek główny:

  • powierzchnia użytkowa: 2.192,6 m2,
  • powierzchnia całkowita: 2.871,17 m2,
  • powierzchnia przeznaczona do odpłatnego udostępnienia: kilkaset m2.

Budynek pomocniczy:

  • powierzchnia użytkowa: 227,88 m2,
  • powierzchnia całkowita: 268,10 m2,
  • powierzchnia przeznaczona do odpłatnego udostępnienia: ok. 200 m2.

Pomieszczenia komercyjne (np. pod małą gastronomię), socjalne i kasowe będą udostępniane odpłatnie na podstawie odpowiednich umów.

3.

Wieża ciśnień – w ramach inwestycji wyremontowany zostanie istniejący budynek wieży ciśnień. Wieża ciśnień nie będzie generować żadnego obrotu podlegającego opodatkowaniu VAT.

4.

Instalacja fotowoltaiczna będzie zlokalizowana na zadaszeniu nad Dworcem. Szacunkowa łączna powierzchnia zadaszeń Dworca będzie wynosić 15.000 m2, natomiast powierzchnia instalacji fotowoltaicznej jest szacowana na ok. 2.000 m2. Instalacja fotowoltaiczna ma zasilać Centrum przesiadkowe w energię elektryczną i będzie mieć moc powyżej 50 kW. Ze względu na zaprojektowaną moc, instalacja będzie tzw. małą instalacją w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.).

Instalacja zostanie przekazana S na podstawie umowy bezpłatnego użyczenia.

Miasto nie planuje uzyskiwać żadnych przychodów z funkcjonowania instalacji fotowoltaicznej. Nie można jednak wykluczyć, że takie przychody będzie z kolei uzyskiwać bezpośrednio S. Jeśli takie przychody będzie uzyskiwać S., będą one stanowić przychody S. i obrót z tego tytułu będzie rozliczany dla celów VAT przez S., a nie przez Miasto.

5.

Infrastruktura sieciowa A – planowana budowa sieci sanitarnej, sieci cieplnej niskoparametrowej oraz chłodniczej będzie służyć celom Dworca i budynków oraz wieży ciśnień.

6.

Infrastruktura sieciowa B – sieci te po ich wybudowaniu zostaną wniesione aportem przez Miasto do spółek miejskich. Aport będzie opodatkowany VAT przy zastosowaniu stawki podstawowej VAT.

7.

Kanalizacja deszczowa – planowana budowa kanalizacji deszczowej będzie służyć celom całego Centrum przesiadkowego, tj. w szczególności celom Dworca, budynków i wieży ciśnień, poprzez odprowadzanie wód opadowych i roztopowych z terenu inwestycji. Przy czym Wnioskodawca podkreśla, że kanalizacja deszczowa zostałaby najprawdopodobniej wybudowana również w przypadku, gdyby inwestycja nie przewidywała budowy ww. obiektów. W szczególności, decyzja o budowie kanalizacji deszczowej nie zależy od budowy budynków czy wieży ciśnień.

8.

Przyłącza – planowana budowa przyłączy będzie służyć celom Dworca i budynków oraz wieży ciśnień.

9.

Sieci techniczne – planowana budowa sieci technicznych będzie służyć celom Dworca i budynków oraz wieży ciśnień.

10.

Infrastruktura drogowa – budowa oraz wykorzystywanie infrastruktury drogowej będzie stanowić realizację typowego zadania własnego Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat w związku z udostępnianiem infrastruktury drogowej.

11.

Miejsca postojowe – miejsca postojowe będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępniane m.in. osobom chcącym skorzystać z infrastruktury Centrum przesiadkowego.

12.

Przyłącza do rowerów miejskich – Miasto ma za zadanie zapewnić warunki do zlokalizowania rowerów miejskich właśnie poprzez przygotowanie przyłączy do podłączenia stacji rowerowych. Stacje rowerowe będą już montowane przez podmiot trzeci. Na dzień dzisiejszy, w związku z sytuacją epidemiologiczną, trudno przewidywać, czy podmiot trzeci (tak jak to miało miejsce przed epidemią) będzie wynajmować rowery w imieniu Miasta osobom chcącym z nich skorzystać. Niemniej teren pod stacje roweru metropolitalnego zostanie udostępniony temu podmiotowi trzeciemu odpłatnie, a zatem Miasto będzie wykazywać obrót opodatkowany VAT z tego tytułu.

13.

Tablice – Miasto przewiduje, że elektroniczne tablice informacyjne służyć będą prezentacji treści związanych z ruchem pasażerskim i ogłoszeniami Miasta. Tablice nie będą pełnić funkcji komercyjnych, nie będą stanowić przedmiotu najmu/dzierżawy, w tym w szczególności nie będą na nich wyświetlane reklamy podmiotów trzecich.

14.

Dodatkowo, jak wskazano w pkt 14, Miasto w związku z inwestycją planuje wycinkę drzew. Uzyskane w ten sposób drewno będzie następnie przedmiotem sprzedaży na rzecz podmiotów trzecich. Sprzedaż ta będzie opodatkowana VAT przez Miasto.

Część wytworzonej w ramach inwestycji infrastruktury nie pozostanie własnością Miasta, tj.

  • infrastruktura wykonana na potrzeby usunięcia powstałych kolizji będzie własnością gestorów sieci,
  • infrastruktura powstała w wyniku konieczności przebudowy istniejącej infrastruktury niebędącej własnością Miasta (tj. sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, sieci teletechnicznej) również będzie własnością gestorów sieci.

Nowa infrastruktura zostanie przekazana do gestorów sieci (aport) na podstawie granicy własności sieci/przyłączy (por. pkt 6 powyżej): sieć cieplna wysokoparametrowa (do zaworów sieciowych przedlicznikowych), sieć wodociągowa (do studzienki wodomierzowej). Przyłącze sieci elektroenergetycznej pozostanie własnością Miasta. Sieć oświetlenia i kanalizacja deszczowa pozostanie własnością Miasta. Nowa Sieć teletechniczna pozostanie również własnością Miasta i zostanie przekazana w zarządzanie Śląskiej Sieci Metropolitalnej.

15.

Miasto poniesie również wydatki, które będą związane z wszystkimi obszarami budowy Centrum przesiadkowego łącznie, tj. wydatki związane m.in. z:

  • robotami rozbiórkowymi,
  • budową murów oporowych,
  • nadzorem inwestorskim,
  • nadzorem autorskim,
  • umową użyczenia terenu,
  • opłatą za zajęcie pasa drogowego,
  • opłatą za wejście w teren kolejowy,
  • uzupełnieniem dokumentacji projektowej,
  • przebudową istniejącego tunelu Dworzec PKP - ul. T. z wymianą zadaszenia wyjścia z tunelu,
  • budową stacji trafo i stacji agregatów prądotwórczych,
  • budową zabezpieczeń stałych i ruchomych przed wjazdem na teren Centrum (zabezpieczenia antyterrorystyczne),
  • nasadzeniami zieleni niskiej (trawniki), średniej (krzewy) i wysokiej (drzewa),
  • usługą konsultacyjną S. w zakresie sieci, instalacji i urządzeń teletechnicznych i teleinformatycznych oraz w zakresie przygotowania inwestycji do eksploatacji.

Wydatki te będą dokumentowane fakturami wystawianymi na rzecz Miasta przez podmioty trzecie.

Zgodnie z założeniami, inwestycja będzie generowała dodatkowo (niejako przy okazji) po stronie Miasta opodatkowane VAT dochody z tytułu sprzedaży złomu, który pozostanie w związku z przeprowadzonymi pracami rozbiórkowymi.

W zakresie wydatków poniesionych na:

  • budowę budynków (pkt 2 powyżej),
  • budowę infrastruktury sieciowej A (pkt 5 powyżej),
  • budowę przyłączy (pkt 8 powyżej),
  • budowę bieci technicznych (pkt 9 powyżej),
  • realizację czynności wskazanych w pkt 15 powyżej.

Wnioskodawca nie będzie w stanie odrębnie przyporządkować nabywanych w związku z realizacją inwestycji towarów i usług wyłącznie do czynności związanych z działalnością, która nie podlega opodatkowaniu oraz do czynności opodatkowanych VAT.

Do realizacji wszystkich zadań związanych z inwestycją zaangażowanych jest szereg wydziałów Urzędu Miejskiego obsługującego Miasto.

W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podano następujące informacje.

Jak już Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wniosku, korzystanie z Dworca będzie wiązało się z pobieraniem przez Miasto opłat publicznoprawnych, które zgodnie z posiadaną przez Wnioskodawcę interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 stycznia 2016 r. (sygn….) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca w tym zakresie nie działa jako podatnik podatku VAT. Miasto nie opodatkowuje tego typu opłat i uważa, że – zgodnie z posiadaną interpretacją – nie podlegają one opodatkowaniu VAT (a co za tym idzie nie są opodatkowane VAT). Miasto nie planuje pobierać z tytułu korzystania z Dworca innych opłat niż wskazane wyżej, a co za tym idzie efekty opisanego projektu w postaci wybudowanego Dworca nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Miasto.

W opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Miasto wskazało, że instalacja zostanie przekazana S. na podstawie umowy bezpłatnego użyczenia, które być może będzie uzyskiwać takie przychody. Samo Miasto nie planuje uzyskiwać natomiast uzyskiwać żadnych przychodów z funkcjonowania instalacji fotowoltaicznej.

A zatem efekty opisanego projektu w postaci wybudowanej instalacji fotowoltaicznej na zadaszeniu Dworca nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Miasto.

Miasto nie pobiera opłat z tytułu korzystania z kanalizacji deszczowej. Również w przyszłości Wnioskodawca nie planuje pobierania opłat z tytułu korzystania z kanalizacji deszczowej.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 4, 10 i 12 ww. ustawy - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, lokalnego transportu zbiorowego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz zieleni gminnej i zadrzewień.

Mając na uwadze powyższe, budowa sieci kanalizacji deszczowej wpisuje się w realizację zadań służących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i prowadzoną działalność publicznoprawną.

W opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał już, że miejsca postojowe będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępniane m.in. osobom chcącym skorzystać z infrastruktury Centrum przesiadkowego. A zatem efekty opisanego projektu w postaci wybudowanych miejsc postojowych nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Miasto.

W opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Miasto wskazało, że tablice nie będą pełnić funkcji komercyjnych, nie będą stanowić przedmiotu najmu/dzierżawy, w tym w szczególności nie będą na nich wyświetlane reklamy podmiotów trzecich. A zatem efekty opisanego projektu w postaci elektronicznych tablic informacyjnych (tablic) nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Miasto.

W opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że teren pod stacje roweru metropolitalnego zostanie udostępniony podmiotowi trzeciemu odpłatnie, a zatem Miasto będzie wykazywać obrót opodatkowany VAT z tego tytułu i to z tymi czynnościami związane będą wydatki na wykonanie przyłączy do rowerów miejskich. Miasto nie planuje żadnych innych czynności (w szczególności zwolnionych czy niepodlegających VAT), z którymi związane byłyby wydatki na realizację projektu w tej części.

Wycinka drzew będzie dokonywana wyłącznie ze względu na realizowaną inwestycję.

Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, że sieci składające się na infrastrukturę sieciową B po ich wybudowaniu zostaną wniesione aportem przez Miasto do spółek miejskich. Aport będzie opodatkowany VAT przy zastosowaniu stawki podstawowej VAT, a zatem infrastruktura sieciowa B będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT.

Efekty opisanego projektu w postaci wybudowanych budynków będą wykorzystywane do różnych kategorii czynności, tj. czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności opodatkowanych VAT.

Efekty opisanego projektu w postaci infrastruktury sieciowej A będą wykorzystywane do różnych kategorii czynności, tj. czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności opodatkowanych VAT.

Efekty opisanego projektu w postaci przyłączy będą wykorzystywane do różnych kategorii czynności, tj. czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności opodatkowanych VAT.

Efekty opisanego projektu w postaci sieci technicznych będą wykorzystywane do różnych kategorii czynności, tj. czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności opodatkowanych VAT.

Na pytanie Organu: „Czy wszystkie wydatki ponoszone na działania realizowane w ramach inwestycji, które podzielone będą na wskazane przez Wnioskodawcę grupy, Wnioskodawca jest w stanie precyzyjnie i jednoznacznie przyporządkować do określonych czynności tj. opodatkowanych, opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu oraz niepodlegających opodatkowaniu oraz czy wydatki te będą związane tylko i wyłącznie z tymi czynnościami, do których zostaną przyporządkowane?” Wnioskodawca wskazał, że Miasto rozumie, że poprzez „grupy” Organ rozumie wskazane we wniosku grupy 1-15. To sam Wnioskodawca przypisał je – nie w ramach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, ale w ramach swojego stanowiska – do trzech rodzajów kategorii (pełne prawo do odliczenia/częściowe prawo do odliczenia/brak prawa do odliczenia). Oczywiście zadaniem Organu jest ocena, czy takie przypisanie zostało dokonane przez Wnioskodawcę właściwie.

Szczegółowy opis, z jakimi czynnościami wiążą się te grupy, został wskazany we wniosku oraz w niniejszym uzupełnieniu wniosku. Wnioskodawca potwierdza, że jest w stanie przypisać poszczególne grupy do określonych czynności (opodatkowane/opodatkowane i niepodlegające VAT/niepodlegające VAT). Wydatki (w ramach poszczególnych grup) będą związane tylko i wyłącznie ze wskazami przez Wnioskodawcę czynnościami, przy czym – jak wskazał Wnioskodawca we wniosku – w przypadku czynności „opodatkowane i niepodlegające VAT” Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować określonych wydatków poniesionych w ramach poszczególnych grup (2, 5, 8, 9,15) odrębnie do czynności „opodatkowane” oraz odrębnie do czynności „niepodlegające VAT”.



W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy z tytułu wydatków poniesionych przez Miasto na realizację inwestycji Miastu będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT w całości lub w części?
  2. Czy w odniesieniu do wydatków, w przypadku których Miastu będzie przysługiwać częściowe prawo do odliczenia VAT naliczonego zgodnie z pkt 1 powyżej, Miasto powinno stosować proporcję określoną w § 3 ust. 2 rozporządzenia właściwą dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad 1 W opinii Wnioskodawcy, Miastu w zależności od rodzaju poniesionych wydatków będzie przysługiwać:

  1. prawo do odliczenia VAT naliczonego w całości, w przypadku wydatków poniesionych na:
    • budowę infrastruktury sieciowej B (pkt 6 powyżej),
    • budowę przyłączy do rowerów miejskich (pkt 12 powyżej),
    • wycinkę drzew (pkt 14 powyżej);
  2. prawo do odliczenia VAT naliczonego w części, w przypadku wydatków poniesionych na:
    • budowę budynków (pkt 2 powyżej),
    • budowę infrastruktury sieciowej A (pkt 5 powyżej),
    • budowę przyłączy (pkt 8 powyżej),
    • budowę sieci technicznych (pkt 9 powyżej),
    • budowę i inne czynności wskazane w pkt 15 powyżej;
  3. brak prawa do odliczenia VAT naliczonego, w przypadku wydatków poniesionych na:
    • budowę Dworca (pkt 1 powyżej),
    • remont wieży ciśnień (pkt 3 powyżej),
    • budowę instalacji fotowoltaicznej (pkt 4 powyżej),
    • budowę kanalizacji deszczowej (pkt 7 powyżej),
    • modernizację infrastruktury drogowej (pkt 10 powyżej),
    • budowę miejsc postojowych (pkt 11 powyżej),
    • postawienie tablic (pkt 13 powyżej).

Ad 2 W opinii Wnioskodawcy, w przypadku wydatków, co do których Miastu będzie przysługiwać częściowe prawo do odliczenia VAT naliczonego zgodnie z pkt 1 powyżej, Miasto powinno stosować proporcję określoną w § 3 ust. 2 rozporządzenia właściwą dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad 1

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (tzw. odliczenie VAT).

Na podstawie art. 86 ust. 2 ustawy VAT kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanego art. 86 ust. 1, prawo do odliczenia VAT przysługuje wyłącznie podatnikom, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia VAT związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (tj. w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych z VAT lub w ogóle niepodlegających opodatkowaniu VAT).

Tymczasem, aby dana czynność była czynnością opodatkowaną VAT, musi po pierwsze być wykonywana przez „podatnika” działającego w takim właśnie charakterze, a po drugie – o ile mieści się ona w katalogu czynności podlegających VAT – nie może podlegać zwolnieniu z VAT.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy VAT – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy wskazać, iż analizując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji Inwestycji opisanej we opisie zdarzenia przyszłego, należy zatem wziąć pod uwagę istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną przez Miasto działalnością.

Jak wynika z opisanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, infrastruktura powstała w ramach realizacji inwestycji będzie wykorzystywana przez Miasto w różny sposób, w zależności od charakteru i przeznaczenia danego elementu infrastruktury, tj. odpowiednio: (i) w całości do celów działalności opodatkowanej VAT, (ii) w części do celów związanych z działalnością opodatkowaną VAT, bądź (iii) w całości do celów niezwiązanych z działalnością opodatkowaną VAT.

Poniżej Wnioskodawca wskazuje na szczegółowy sposób wykorzystywania poszczególnych elementów wytworzonej w ramach inwestycji infrastruktury wraz ze swoim stanowiskiem co do przysługującego Miastu prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na jej wytworzenie:

1.Dworzec będzie stanowił stację dla autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych, z której/do której autobusy będą odjeżdżać/przyjeżdżać. Korzystanie przez przewoźników z przystanków komunikacyjnych i Dworca stanowiącego własność Miasta będzie się wiązało z opłatami publicznoprawnymi, których wysokość określi uchwała Rady Miasta. Oznacza to tym samym, że Dworzec nie będzie wykorzystywany przez Miasto do działalności opodatkowanej VAT. Powyższe znalazło potwierdzenie w wydanej na rzecz Miasta przez DIS w Katowicach interpretacji indywidualnej, w której organ potwierdził, że opłata za korzystanie z przystanków komunikacyjnych oraz dworców, których Wnioskodawca jest właścicielem lub zarządzającym, pobierana od przewoźników jako opłata o charakterze publicznoprawnym, nie podlega opodatkowaniu VAT, a Wnioskodawca w tym zakresie nie działa jako podatnik podatku VAT.

W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, Miastu w związku z poniesionymi wydatkami w zakresie budowy Dworca nie powinno przysługiwać (ani w całości, ani w części) prawo do odliczenia VAT naliczonego.

2.Budynek główny i budynek pomocniczy stanowić będą zaplecze techniczne dla obsługi całego Centrum przesiadkowego. Budynek główny składać się będzie m.in. z poczekalni, kas biletowych, pomieszczenia obsługi klienta organizatora transportu publicznego, pomieszczeń administracyjnych, pomieszczeń usługowych, zespołu małej gastronomi, pomieszczeń technicznych, natomiast budynek pomocniczy składać się będzie m.in. z pomieszczeń usługowych oraz pomieszczeń technicznych.

Wnioskodawca zakłada, że część z powierzchni budynków zostanie przeznaczona do odpłatnego udostępnienia – w przypadku budynku głównego będzie to powierzchnia o wielkości kilkuset m2, natomiast w przypadku budynku pomocniczego będzie to ok. 200 m2. Pomieszczenia przeznaczone m.in. pod małą gastronomię, pomieszczenia socjalne i kasowe będą udostępniane odpłatnie na podstawie odpowiednich umów. Powyższe oznacza, że budynki będą w części przeznaczone do wykonywania przez Miasto działalności opodatkowanej VAT polegającej na odpłatnym udostępnieniu ww. powierzchni podmiotom trzecim.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, Miastu powinno przysługiwać częściowe prawo do odliczenia VAT w zakresie w jakim budynki będą wykorzystywane do wykonywania działalności opodatkowanej VAT.

3.Wieża ciśnień zostanie w ramach inwestycji wyremontowana. Zgodnie z założeniami wieża ciśnień nie będzie generować żadnego obrotu podlegającego opodatkowaniu VAT.

W związku z tym w ocenie Wnioskodawcy, Miastu nie powinno przysługiwać (ani w całości, ani w części) prawo do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na remont.

4.Instalacja fotowoltaiczna, która będzie zlokalizowana na zadaszeniu nad Dworcem, ma zasilać Centrum przesiadkowe w energię elektryczną. Instalacja zostanie przekazana S. na podstawie umowy bezpłatnego użyczenia. Miasto nie planuje uzyskiwać żadnych przychodów z funkcjonowania Instalacji fotowoltaicznej. Nieodpłatne udostępnienie Instalacji fotowoltaicznej S. pozostanie poza zakresem opodatkowania VAT. W szczególności nie znajdzie tutaj zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy VAT, zgodnie z którym za odpłatne świadczenie usług uznaje się również pewne nieodpłatne przekazania. Instalacja bowiem w ogóle nie jest montowana z zamiarem realizacji przy jej pomocy działalności mogącej być zaklasyfikowanej jako opodatkowana działalność gospodarcza Miasta.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, Miastu nie powinno przysługiwać (ani w całości, ani w części) prawo do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na wytworzenie instalacji fotowoltaicznej.

5.Infrastruktura sieciowa A, która obejmuje sieć sanitarną, sieć cieplną niskoparametrową oraz chłodniczą, będzie służyć celom Dworca i budynków oraz wieży ciśnień. Wobec tego należy wskazać, że infrastruktura sieciowa A, z uwagi na to, że będzie służyć częściowo celom budynków (wykorzystywanych w części do wykonywania działalności opodatkowanej VAT), będzie wykorzystywana w części do czynności opodatkowanych VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, Miastu powinno zatem przysługiwać częściowe prawo do odliczenia VAT od kosztów poniesionych w tym zakresie.

6.Infrastruktura sieciowa B będzie służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym VAT, gdyż po zakończeniu budowy zostanie wniesiona aportem do spółek miejskich, a aport ten będzie opodatkowany VAT przy zastosowaniu stawki VAT podstawowej.

W ocenie Wnioskodawcy, Miastu powinno zatem przysługiwać pełne prawo do odliczenia VAT od kosztów poniesionych w tym zakresie.

7.Kanalizacja deszczowa będzie służyć celom całego Centrum przesiadkowego, tj. w szczególności celom Dworca, budynków i wieży ciśnień, poprzez odprowadzanie wód opadowych i roztopowych z terenu inwestycji. Przy czym, jak podkreślił Wnioskodawca, kanalizacja deszczowa zostałaby najprawdopodobniej wybudowana również w przypadku, gdyby inwestycja nie przewidywała budowy ww. obiektów. W szczególności, decyzja o budowie kanalizacji deszczowej nie zależy od budowy budynków czy wieży ciśnień.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na nikły i zaniedbywalny związek kosztów ponoszonych na budowę kanalizacji deszczowej z planowanym odpłatnym udostępnieniem powierzchni budynków opodatkowanym VAT, Miastu nie powinno przysługiwać (ani w całości, ani w części) prawo do odliczenia VAT od wydatków poniesionych z tego tytułu.

8.Przyłącza będą służyć celom Dworca i budynków oraz wieży ciśnień. Wobec tego należy wskazać, że przyłącza z uwagi na to, że będą służyć także częściowo celom budynków (wykorzystywanych w części do wykonywania działalności opodatkowanej VAT), będą wykorzystywane w części do czynności opodatkowanych VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, Miastu powinno zatem przysługiwać częściowe prawo do odliczenia VAT od kosztów poniesionych w tym zakresie.

9.Sieci techniczne będą służyć celom Dworca i budynków oraz wieży ciśnień. Wobec tego, z uwagi na to, że sieci techniczne będą służyć m.in. częściowo celom budynków (wykorzystywanych w części do wykonywania działalności opodatkowanej VAT), będą one wykorzystywane w części do czynności opodatkowanych VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, Miastu powinno zatem przysługiwać częściowe prawo do odliczenia VAT od kosztów poniesionych w tym zakresie.

10.W przypadku infrastruktury drogowej należy wskazać, że jej budowa oraz wykorzystywanie będzie stanowić realizację typowego zadania własnego Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat w związku z udostępnianiem infrastruktury drogowej.

W ocenie Wnioskodawcy, Miastu nie powinno zatem przysługiwać (ani w całości, ani w części) prawo do odliczenia VAT od kosztów poniesionych na budowę infrastruktury drogowej.

11.Miejsca postojowe będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępniane m.in. osobom chcącym skorzystać z infrastruktury Centrum przesiadkowego. Oznacza to, że nie będą one generować żadnego obrotu podlegającego opodatkowaniu VAT.

W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, Miastu nie powinno przysługiwać (ani w całości, ani w części) prawo do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na ich budowę.

12.Miasto ma za zadanie zapewnić przyłącza do rowerów miejskich do podłączenia stacji rowerowych. Stacje rowerowe będą już montowane przez podmiot trzeci. Teren pod stacje roweru metropolitalnego zostanie udostępniony temu podmiotowi trzeciemu odpłatnie, a zatem Miasto będzie wykazywać obrót opodatkowany VAT z tego tytułu. Oznacza to, że Miasto będzie wykorzystywać przyłącza do rowerów miejskich pośrednio w ramach działalności opodatkowanej VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, Miastu powinno zatem przysługiwać pełne prawo do odliczenia VAT od kosztów poniesionych w tym zakresie.

13.Tablice jako elektroniczne tablice informacyjne służyć będą prezentacji treści związanych z ruchem pasażerskim i ogłoszeniami Miasta. Tablice nie będą pełnić funkcji komercyjnych, nie będą stanowić przedmiotu najmu/dzierżawy, w tym w szczególności nie będą na nich wyświetlane reklamy podmiotów trzecich. Oznacza to, że Miasto nie będzie wykorzystywać tablic w ramach działalności opodatkowanej VAT.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Miastu nie powinno przysługiwać (ani w całości, ani w części) prawo do odliczenia VAT od wydatków poniesionych w tym zakresie.

14.Miasto w związku z Inwestycją planuje wycinkę drzew. Uzyskane w ten sposób drewno będzie następnie przedmiotem sprzedaży na rzecz podmiotów trzecich. Sprzedaż ta będzie opodatkowana VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, Miastu powinno zatem przysługiwać pełne prawo do odliczenia VAT od kosztów poniesionych na wycinkę drzew.

15.Miasto w związku z Inwestycją ponosi szereg różnego rodzaju kosztów dokumentowanych fakturami, których nie można alokować bezpośrednio czy to do czynności pozostających poza zakresem opodatkowania VAT, czy też do czynności opodatkowanych VAT. Jednocześnie jednak, koszty te są elementem całej Inwestycji, a zatem również częściowo wpływają na generowanie obrotu opodatkowanego VAT przez Miasto.

W ocenie Wnioskodawcy, Miastu powinno zatem przysługiwać częściowe prawo do odliczenia VAT od kosztów poniesionych w tym zakresie.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy Miastu powinno przysługiwać:

  1. prawo do odliczenia VAT naliczonego w całości, w przypadku wydatków poniesionych na:
    • budowę infrastruktury sieciowej B (pkt 6 powyżej),
    • budowę przyłączy do rowerów miejskich (pkt 12 powyżej),
    • wycinkę drzew (pkt 14 powyżej);
  2. prawo do odliczenia VAT naliczonego w części, w przypadku wydatków poniesionych na:
    • budowę budynków (pkt 2 powyżej),
    • budowę infrastruktury sieciowej A (pkt 5 powyżej),
    • budowę przyłączy (pkt 8 powyżej),
    • budowę sieci technicznych (pkt 9 powyżej),
    • budowę i inne czynności wskazane w pkt 15 powyżej;
  3. brak prawa do odliczenia VAT naliczonego, w przypadku wydatków poniesionych na:
    • budowę Dworca (pkt 1 powyżej),
    • remont wieży ciśnień (pkt 3 powyżej),
    • budowę instalacji fotowoltaicznej (pkt 4 powyżej),
    • budowę kanalizacji deszczowej (pkt 7 powyżej),
    • modernizację infrastruktury drogowej (pkt 10 powyżej),
    • budowę miejsc postojowych (pkt 11 powyżej),
    • postawienie tablic (pkt 13 powyżej).

Ad. 2

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy VAT, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  • zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  • obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy VAT, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane/kryteria:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Jednakże, jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których powinna być obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w ww. przepisie wydane zostało Rozporządzenie. Rozporządzenie określa w przypadku niektórych podatników sposób określania proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem prewspółczynnika (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:

X = Ax100/ DujSt

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

Dujst – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w zakresie, w jakim wytworzona w ramach realizacji inwestycji infrastruktura będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę zarówno do czynności opodatkowanych VAT, jak i do czynności pozostających poza zakresem VAT, tj.: w przypadku wydatków poniesionych na:

  • budowę budynków (pkt 2 powyżej),
  • budowę infrastruktury sieciowej A (pkt 5 powyżej),
  • budowę przyłączy (pkt 8 powyżej),
  • budowę sieci technicznych (pkt 9 powyżej),
  • budowę i inne czynności wskazane w pkt 15 powyżej,

Wnioskodawca nie będzie w stanie odrębnie przyporządkować nabywanych w związku z realizacją inwestycji towarów i usług wyłącznie do czynności związanych z działalnością, która nie podlega opodatkowaniu oraz do czynności opodatkowanych VAT. Wnioskodawca nie jest zatem w stanie przyporządkować poniesionych na budowę ww. infrastruktury wydatków bezpośrednio do tej ich części, która będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych, bądź pozostających poza zakresem VAT. Wobec powyższego zastosowanie powinien znaleźć art. 86 ust. 2a ustawy VAT, zgodnie z którym Miasto powinno obliczyć kwotę podatku naliczonego według proporcji, która określa zakres wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

W związku z tym, iż sposób określenia proporcji powinien jak najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez Miasto działalności i dokonywanych przez nie nabyć, określając zakres wykorzystywania nabywanych w ramach realizacji inwestycji towarów i usług do celów działalności gospodarczej, Wnioskodawca jest zdania, iż powinien zastosować sposób określenia proporcji wskazany w § 3 ust. 2 rozporządzenia. Powołany przepis wskazuje bowiem sposób, w jaki należy określić proporcję w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dostosowując sposób jej wyliczenia do działalności jaką wykonuje Miasto.

W ocenie Miasta sposób określenia proporcji wskazany w rozporządzeniu najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez Miasto działalności i dokonywanych przez nie nabyć w związku z realizacji inwestycji. Sposób wskazany w § 3 ust. 2 rozporządzenia właściwy dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego w ocenie Miasta (i) po pierwsze zapewnia bowiem dokonanie odliczenia VAT wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz (ii) po drugie obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza.

W związku z powyższym, Miasto nie widzi w szczególności potrzeby ani – co kluczowe – możliwości, aby określać wysokość proporcji według indywidualnie wyliczonego prewspółczynnika opartego na innych aniżeli wskazane w § 3 ust. 2 rozporządzenia danych. Trudno byłoby w ocenie Wnioskodawcy przyjąć jakikolwiek inny sposób określenia proporcji, który miałby być dodatkowo bardziej adekwatny aniżeli wskazany w rozporządzeniu, dla wydatków poniesionych przez Miasto przykładowo na budowę infrastruktury sieciowej czy sieci technicznych. Z uwagi na to, że są one obiektami liniowymi, Miasto nie widzi możliwości, aby zastosować dla nich jakieś inne klucze alokacji.

Dodatkowo, z ostrożności, Wnioskodawca pragnie wskazać na prezentowane w ostatnim czasie stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: NSA), który wskazał, że:

„W świetle powyższego, niezasadnie Sąd pierwszej instancji oraz organ podatkowy uznali, że na przeszkodzie do wydania interpretacji indywidualnej stała okoliczność dociekania przez wnioskodawcę, czy przy określeniu prewspółczynnika należy uwzględniać określone dane sprawozdawcze. Przy tym z treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie wynikało, jak to wyrażano w zaskarżonym postanowieniu, że strona oczekiwała od organu weryfikacji poprawności sporządzanych sprawozdań.

Należy odnotować, że analogiczne stanowisko, jak w niniejszym przypadku, Naczelny Sąd Administracyjny zajmował już w innych sprawach. Podkreślano tam, że fakt, iż w świetle art. 86 ust. 2a u.p.t.u., do podatnika należy wybór sposobu określenia proporcji, nie wyklucza, aby organ – uwzględniając informacje przedstawione we wniosku o interpretację indywidulane – dostarczył temu podatnikowi wskazówek umożliwiających mu wybór takiego sposobu, który – zdaniem organu – spełniać będzie warunki z art. 86 ust. 2b u.p.t.u., a tym samym będzie najbardziej odpowiadał specyfice prowadzonej przez podatnika działalności i dokonywanych nabyć (wyrok z dnia 17 kwietnia 2019 r., sygn. akt I FSK 411/17 oraz z dnia 25 lipca 2019 r., sygn. akt I FSK 679/17, a także z dnia 24 października 2019 r., sygn. akt I FSK 1439/17).”

Co więcej, Miasto posiada także swój wyrok NSA (I FSK 1231/17) dotyczący stosowania prewspółczynników innych niż wynikające z rozporządzenia, w którym (podobnie jak we wcześniej wydanej interpretacji podatkowej na rzecz Miasta) kwestionuje się możliwości zastosowania dla obiektów sportowych klucza godzinowo-powierzchniowego, zamiast klucza wynikającego z rozporządzenia.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku wydatków, co do których Miastu będzie przysługiwać częściowe prawo do odliczenia VAT naliczonego, tj. wydatków poniesionych na:

  • budowę budynków (pkt 2 powyżej),
  • budowę infrastruktury sieciowej A (pkt 5 powyżej),
  • budowę Przyłączy (pkt 8 powyżej),
  • budowę Sieci technicznych (pkt 9 powyżej),
  • budowę i inne czynności wskazane w pkt 15 powyżej,

Miasto powinno stosować proporcję określoną w § 3 ust. 2 rozporządzenia właściwą dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę infrastruktury sieciowej B (pkt 6), budowę przyłączy do rowerów miejskich (pkt 12), wycinkę drzew (pkt 14) – jest prawidłowe,
  • prawa do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę budynków (pkt 2), budowę infrastruktury sieciowej A (pkt 5), budowę przyłączy (pkt 8), budowę sieci technicznych (pkt 9), budowę i inne czynności wskazane w pkt 15 z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz § 3 ust. 2 rozporządzenia – jest prawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę Dworca (pkt 1), remont wieży ciśnień (pkt 3), budowę instalacji fotowoltaicznej (pkt 4), budowę kanalizacji deszczowej (pkt 7), modernizację infrastruktury drogowej (pkt 10), budowę miejsc postojowych (pkt 11), postawienie tablic (pkt 13) – jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193 z późn. zm.).

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Zgodnie z § 2 pkt 8 ww. rozporządzenia – ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to: urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, jednostkę budżetową, zakład budżetowy.

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, jako sposób określenia proporcji podaje się sposób ustalony według wzoru:

X= A x 100 / DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcja określona procentowo, zaokrąglona w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST – dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Stosownie do § 8 rozporządzenia, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.

Należy w tym miejscu wskazać, że na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Miasto rozpoczęło inwestycję w ramach której wybudowany zostanie zintegrowany węzeł przesiadkowy obejmujący: dworzec autobusowy z zadaszeniem wraz z budynkiem głównym, budynkiem pomocniczym i tunelem oraz zagospodarowaniem terenu obejmującym drogowy układ komunikacyjny, parkingi i miejsca postojowe oraz niezbędną infrastrukturę techniczną.

W ramach realizacji inwestycji podjęte zostaną następujące działania:

1.budowa dworca autobusowego z zadaszeniem i tunelem (Dworzec),

2.budowa dwóch budynków obsługi podróżnych: głównego (budynek główny) i pomocniczego (budynek pomocniczy, dalej łącznie z budynkiem głównym jako: budynki),

3.remont budynku wieży ciśnień, w którym powstanie jedno pomieszczenie użytkowe wraz z węzłem sanitarnym,

4.budowa instalacji fotowoltaicznej na zadaszeniu Dworca, w celu zaopatrzenia Centrum przesiadkowego w odnawialną energię elektryczną,

5.budowa sieci sanitarnej, sieci cieplnej niskoparametrowej oraz chłodniczej (infrastruktura sieciowa A),

6.budowa sieci wodociągowej oraz sieci cieplnej wysokoparametrowej (infrastruktura sieciowa B),

7.budowa sieci kanalizacji deszczowej,

8.wykonanie przyłączy do budynków i wieży ciśnień (przyłącza),

9.budowa sieci teletechnicznych, technicznych, linii NN i ŚN, stacji transformatorowej i agregatu prądotwórczego (sieci techniczne),

10.modernizacja dróg, w ramach której planowana jest budowa dojazdów, dróg (wraz z oświetleniem ulicznym, sygnalizacją świetlną), w tym w szczególności dostosowanie układu drogowego do nowych funkcji poprzez rozbudowę ul. … i ul. … oraz przebudowa odcinka ul. …, jak również budowa drogi rowerowej i ciągu pieszo- rowerowego (infrastruktura drogowa). Infrastruktura drogowa dla celów tego wniosku nie obejmuje swoim zakresem wskazanej w pkt 5 i 6 infrastruktury sieciowej oraz wskazanych w pkt 9 Sieci technicznych),

11.budowa miejsc postojowych,

12.zapewnienie warunków do zlokalizowania stacji rowerów miejskich (rower metropolitalny), w tym w szczególności wykonanie przyłączy (dalej: przyłącza do rowerów miejskich),

13.postawienie elektronicznych tablic informacyjnych (dalej: tablice),

– dalej łącznie jako: infrastruktura.

14.wycinka drzew, które posadowione są na gruncie, na którym zrealizowana zostanie inwestycja,

15.ponoszenie przez Miasto kosztów ogólnych związanych z budową całego Centrum przesiadkowego.

Po wybudowaniu, Centrum przesiadkowe będzie zarządzane przez spółkę S. sp. z o.o. (dalej: S.) na podstawie porozumienia zawartego w oparciu o ustawę z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2019 r. poz. 712) (dalej: porozumienie). Na podstawie porozumienia S. przejmie zarządzanie całym obiektem i będzie dodatkowo realizować zadania w ramach systemu transportowego w zakresie realizacji zadań ustawowych jednostek samorządu terytorialnego. Zarząd Centrum Przesiadkowym będzie mieć charakter odpłatny. Za realizowane zadania S. będzie wystawiała na rzecz Miasta miesięczną fakturę w oparciu o podpisany protokół techniczny.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawo do odliczenia VAT w całości lub w części z tytułu wydatków poniesionych przez Miasto na realizację opisanej inwestycji.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie podlegają temu podatkowi.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że inwestycja w części dotyczącej wybudowania sieci wodociągowej oraz sieci cieplnej wysokoparametrowej (infrastruktura sieciowa B) (pkt 6), zapewnienia warunków do zlokalizowania stacji rowerów miejskich (rower metropolitalny), w tym w szczególności wykonanie przyłączy (pkt 12) oraz wycinki drzew (pkt 14) będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak podał Wnioskodawca sieci składające się na infrastrukturę sieciową B po ich wybudowaniu zostaną wniesione aportem przez Miasto do spółek miejskich. Aport będzie opodatkowany VAT przy zastosowaniu stawki podstawowej VAT. Infrastruktura sieciowa B będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT. Ponadto jak wynika z treści podanej przez Wnioskodawcę uzyskane drewno z planowanej wycinki drzew, które posadowione są na gruncie, na którym zrealizowana zostanie inwestycja będzie przedmiotem sprzedaży na rzecz podmiotów trzecich. Jak wskazał Wnioskodawca sprzedaż ta będzie opodatkowana VAT przez Miasto. Wycinka drzew będzie dokonywana wyłącznie ze względu na realizowaną inwestycję. Ponadto w ramach inwestycji Miasto ma zapewnić warunki do zlokalizowania rowerów miejskich przez przygotowanie przyłączy do podłączenia stacji rowerowych. Jak wskazał jednoznacznie Wnioskodawca teren pod stacje roweru Metropolitalnego zostanie udostępniony podmiotowi trzeciemu odpłatnie, a zatem Miasto będzie wykazywać obrót opodatkowany VAT z tego tytułu i to z tymi czynnościami związane będą wydatki na wykonanie przyłączy do rowerów miejskich. Miasto nie planuje żadnych innych czynności (w szczególności zwolnionych czy niepodlegających VAT), z którymi związane byłyby wydatki na realizację projektu w tej części.

Zatem jak wynika z analizy przedstawionego opisu sprawy w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego, Wnioskodawcy będącemu czynnym podatnikiem podatku VAT, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości w odniesieniu do wydatków poniesionych w ramach inwestycji w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej oraz sieci cieplnej wysokoparametrowej (infrastruktura sieciowa B) (pkt 6), zapewnienia warunków do zlokalizowania stacji rowerów miejskich (rower metropolitalny), w tym w szczególności wykonanie przyłączy (pkt 12) oraz wycinki drzew (pkt 14), pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego w całości od wydatków związanych z wybudowaniem infrastruktury sieciowej B, zapewnieniem warunków do zlokalizowania stacji rowerów miejskich oraz wycinką drzew.

Ponadto z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach inwestycji ponosić będzie również wydatki związane z budową dwóch budynków obsługi podróżnych: głównego i pomocniczego (pkt 2), budową sieci sanitarnej, sieci cieplnej niskoparametrowej oraz chłodniczej (infrastruktura sieciowa A) (pkt 5), wykonaniem przyłączy do ww. budynków i wieży ciśnień (pkt 8), budową sieci teletechnicznych, technicznych, linii NN i ŚN, stacji transformatorowej i agregatu prądotwórczego (sieci techniczne) (pkt 9), a także kosztów ogólnych związanych z budową całego Centrum przesiadkowego (pkt 15). Wnioskodawca w zakresie tych wydatków nie będzie w stanie odrębnie przyporządkować nabywanych w związku z realizacją inwestycji towarów i usług wyłącznie do czynności związanych z działalnością, która nie podlega opodatkowaniu oraz do czynności opodatkowanych VAT. Jak podał Wnioskodawca zgodnie z założeniami, inwestycja będzie generowała dodatkowo (niejako przy okazji) po stronie Miasta opodatkowane VAT dochody z tytułu sprzedaży złomu, który pozostanie w związku z przeprowadzonymi pracami rozbiórkowymi.

W tym miejscu należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi. W sytuacji, gdy przyporządkowanie ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Jak wynika z treści wniosku – budynek główny i budynek pomocniczy oraz infrastruktura sieciowa A, wykonane przyłącza do ww. budynków i wieży ciśnień oraz sieci techniczne będą wykorzystywane do różnych kategorii czynności, tj. czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności opodatkowanych VAT. Ponadto Wnioskodawca nie jest w stanie przypisać wydatków do poszczególnych kategorii czynności.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia części podatku VAT naliczonego w odniesieniu do wydatków poniesionych w ramach inwestycji w części związanej z budową dwóch budynków obsługi podróżnych: głównego i pomocniczego (pkt 2), budową sieci sanitarnej, sieci cieplnej niskoparametrowej oraz chłodniczej (infrastruktura sieciowa A) (pkt 5), wykonaniem przyłączy do ww. budynków i wieży ciśnień (pkt 8), budową sieci teletechnicznych, technicznych, linii NN i ŚN, stacji transformatorowej i agregatu prądotwórczego (sieci techniczne) (pkt 9), wyłącznie w zakresie, w jakim te towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji ustalonego dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego (Urzędu Gminy). Prawo to przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Miasto poniesie również koszty ogólne związane z budową całego Centrum przesiadkowego.

Skoro więc Wnioskodawca w ramach realizacji inwestycji będzie ponosił również koszty ogólne związane z budową całego Centrum przesiadkowego, a więc ponoszone wydatki dotyczące całego Centrum przesiadkowego będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej (tj. czynności opodatkowanych), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (tj. czynności niepodlegających opodatkowaniu) i – jak wskazał Wnioskodawca – nie będzie w stanie odrębnie przyporządkować nabywanych w związku z realizacją inwestycji towarów i usług wyłącznie do czynności związanych z działalnością, która nie podlega opodatkowaniu oraz do czynności opodatkowanych VAT, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim te towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przy uwzględnieniu przepisów określonych w art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji ustalonego dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego (Urzędu Gminy). Prawo to przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

Odnosząc się natomiast do wydatków związanych z budową dworca autobusowego z zadaszeniem i tunelem (pkt 1), remontem budynku wieży ciśnień (pkt 3), budową instalacji fotowoltaicznej na zadaszeniu Dworca (pkt 4), budową sieci kanalizacji deszczowej (pkt 7), modernizacją dróg (pkt 10), budową miejsc postojowych (pkt 11), postawieniem elektronicznych tablic informacyjnych (pkt 13) powtórzyć należy, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W odniesieniu do ww. wydatków związek taki nie występuje. Jak jednoznacznie wynika z opisu sprawy wybudowany dworzec, instalacja fotowoltaiczna, sieć kanalizacji deszczowej, miejsca postojowe, a także zmodernizowane drogi, wyremontowana wieża ciśnień oraz elektroniczne tablice informacyjne, które powstaną w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca efekty opisanego projektu w postaci wybudowanego Dworca nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Miasto. Korzystanie z Dworca będzie wiązało się z pobieraniem przez Miasto opłat publicznoprawnych, które zgodnie z posiadaną przez Wnioskodawcę interpretacją indywidualną nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca w tym zakresie nie działa jako podatnik podatku VAT. Miasto nie planuje pobierać z tytułu korzystania z Dworca innych opłat niż wskazane wyżej. Efekty opisanego projektu w postaci wybudowanej instalacji fotowoltaicznej na zadaszeniu Dworca nie będą również wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Miasto. Instalacja zostanie przekazana S. na podstawie umowy bezpłatnego użyczenia. Miasto nie planuje natomiast uzyskiwać żadnych przychodów z funkcjonowania instalacji fotowoltaicznej. Ponadto jak wynika z opisu sprawy Miasto nie pobiera i nie planuje w przyszłości pobierania opłat z tytułu korzystania z kanalizacji deszczowej. Jak wskazał Wnioskodawca budowa sieci kanalizacji deszczowej wpisuje się w realizację zadań służących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty i prowadzoną działalność publicznoprawną. Ponadto jak wynika z informacji podanych przez Wnioskodawcę budowa oraz wykorzystywanie infrastruktury drogowej będzie stanowić realizację zadania własnego Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat w związku z udostępnianiem infrastruktury drogowej. Z treści podanej przez Wnioskodawcę wynika także, że efekty opisanego projektu w postaci wybudowanych miejsc postojowych nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Miasto. Miejsca postojowe będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępniane osobom chcącym skorzystać z infrastruktury Centrum przesiadkowego. Wyremontowany w ramach inwestycji istniejący budynek wieży ciśnień jak jednoznacznie wskazał Wnioskodawca nie będzie generować żadnego obrotu podlegającego opodatkowaniu VAT. Jak wynika z wniosku tablice nie będą pełnić funkcji komercyjnych, nie będą stanowić przedmiotu najmu/dzierżawy, w tym w szczególności nie będą na nich wyświetlane reklamy podmiotów trzecich. Tablice informacyjnych nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Miasto.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji w części dotyczącej budowy dworca autobusowego z zadaszeniem i tunelem, remontu budynku wieży ciśnień, budowy instalacji fotowoltaicznej na zadaszeniu Dworca, budowy sieci kanalizacji deszczowej, modernizacji dróg, budowy miejsc postojowych, postawienia elektronicznych tablic informacyjnych.

Podsumowując

  • w odniesieniu do wydatków związanych z wybudowaniem infrastruktury sieciowej B (pkt 6), zapewnieniem warunków do zlokalizowania stacji rowerów miejskich (pkt 12) oraz wycinką drzew (pkt 14) Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości;
  • w odniesieniu do wydatków poniesionych w ramach inwestycji w części związanej z budową dwóch budynków obsługi podróżnych: głównego i pomocniczego (pkt 2), budową sieci sanitarnej, sieci cieplnej niskoparametrowej oraz chłodniczej (infrastruktura sieciowa A) (pkt 5), wykonaniem przyłączy do ww. budynków i wieży ciśnień (pkt 8), budową sieci teletechnicznych, technicznych, linii NN i ŚN, stacji transformatorowej i agregatu prądotwórczego (sieci techniczne) (pkt 9), a także kosztów ogólnych (pkt 15) Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia części podatku VAT naliczonego wyłącznie, z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji ustalonego dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego (Urzędu Gminy);
  • w odniesieniu do wydatków związanych z budową dworca autobusowego z zadaszeniem i tunelem (pkt 1), remontem budynku wieży ciśnień (pkt 3), budową instalacji fotowoltaicznej na zadaszeniu Dworca (pkt 4), budową sieci kanalizacji deszczowej (pkt 7), modernizacją dróg (pkt 10), budową miejsc postojowych (pkt 11), postawieniem elektronicznych tablic informacyjnych (pkt 13) Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii czy Wnioskodawca prawidłowo zaklasyfikował wydatki ponoszone na działania realizowane w ramach inwestycji do poszczególnych kategorii czynności, tj. opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Stwierdzenie to przyjęto jako element stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i nie było ono przedmiotem oceny.

Zaznaczenia wymaga, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie ustalone, że wartość nominalna udziałów, jakie otrzyma Wnioskodawca po przekazaniu aportem infrastruktury do Spółki odbiega od realiów rynkowych, czy też uniemożliwia zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych lub jest skalkulowana na zbyt niskim poziomie lub też, że infrastruktura nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, to oceny faktycznych relacji pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym dokona organ podatkowy w przeprowadzonym postępowaniu podatkowym, a interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego oraz stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj