Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.812.2020.2.JK
z 10 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2020 r. (data wpływu 9 listopada 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2021 r. (data wpływu 12 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 28 grudnia 2020 r. nr 0112.KDIL2-1.4011.812.2020.1.JK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłane w dniu 28 grudnia 2020 r . zostało doręczone w dniu 30 grudnia 2020 r. Natomiast w dniu 12 stycznia 2021 r. (data nadania 5 stycznia 2021 r.) wniosek został skutecznie uzupełniony.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest właścicielem domu jednorodzinnego położonego w (…). Wnioskodawca jest podatnikiem opłacającym podatek dochodowy według skali podatkowej. Do 2018 r. Wnioskodawca zdążył przeprowadzić już przedsięwzięcie termomodernizacyjne polegające na ociepleniu budynku styropianem oraz wymianie kotła CO na oszczędny na ekogroszek.

Dach budynku był w opłakanym stanie. Część położona w całości „na podwórku”, pokryta była szkodliwym dla zdrowia eternitem, w wielu miejscach popękanym. Na spadzistej części dachu znajdowała się stara dachówka. Wchodząc na nieużytkowane poddasze, w wielu miejscach było widać prześwity pomiędzy dachówkami. W dachu było również nieszczelne okno. Pomimo dotychczasowej wymiany kotła CO, na nowoczesny i ociepleniu ścian, ogrzewanie budynku nadal było bardzo kosztowne. Po uzbieraniu środków finansowych Wnioskodawca postanowił dokonać inwestycji polegającej na wymianie dotychczasowego pokrycia dachowego. Z uwagi na chęć zaadaptowania w przyszłości poddasza, niezbędne było podniesienie, nadbudowa budynku ze ściętym dachem w części „od podwórka”. Część budynku ze spadzistym dachem „od ulicy” oraz ta z eternitem nie wymagała nadbudowy. Na całości budynku zostały również wymienione rynny. Całość dachu została odeskowana, położono blachodachówkę koloru czerwonego, a od wewnątrz ocieplono wełną mineralną. W części spadzistej budynku, która nie była podnoszona znajdują się obecnie dwa szczelne okna dachowe, dzięki którym poddasze jest oświetlone. Po zdjęciu dotychczasowego pokrycia dachowego okazało się, że stan belek nie pozwala na dalsze istnienie na dachu – były w wielu miejscach spróchniałe. W niepodniesionej części budynku nie planowano wymiany belek. Jednak z uwagi na zaistniałą sytuację na całym budynku zostały położone nowe belki.

Prace te zostały wykonane przez firmę będącą podatnikiem podatku VAT. Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca posiada faktury VAT na materiały oraz usługę, wystawione na jego imię i nazwisko. Termomodernizacja dachu w postaci ułożenia wełny mineralnej, nie była możliwa bez wymiany dotychczasowego pokrycia dachowego – z uwagi na jego stan. Poniesione wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wydatki te nie są odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie będą odliczone w ramach innych ulg. Wydatki te nie będą również, ani finansowane, ani też dofinansowane z Narodowego funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Opisane wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie. Po zakończeniu roku podatkowego Wnioskodawca chce skorzystać z odliczenia dotychczas poniesionych wydatków związanych z termomodernizacją dachu w części niepodniesionej budynku (wynikających z opłaconych faktur VAT wystawionych na właściciela domu) od podstawy obliczenia podatku w oparciu o przepis art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych .

Wszelkie wydatki zostały pokryte ze środków własnych.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że:

  • budynek, o którym mowa, jest „budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym” w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.),
  • informacje dotyczące faktur, które mają stanowić podstawę do odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej: data wykonania usługi 12 maja 20xx r., data wystawienia faktury 14.05.20xxr. (faktura sprzedaży określonych we wniosku materiałów),
  • wystawcy faktur są podatnikami podatku od towarów i usług niekorzystającymi ze zwolnienia od tego podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 26h ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków dotychczas poniesionych na przedsięwzięcie termomodernizacyjne dachu – wydatki wynikające z faktur VAT wystawionych na imię i nazwisko Wnioskodawcy (właściciela), w których mieści się: koszt zakupu blachodachówki, nabitych łat, blachy trapezowej „płaskiej połysk” (służącej do wykończenia dachu), nowych okien dachowych wraz z oprzyrządowaniem, wełny mineralnej, rynny wraz z wszystkimi złącznikami, kolanami w części dotyczącej dachu budynku niepodniesionej istniejącej pierwotnie (spadzista część dachu od ulicy) oraz części podwórkowej płaskiej – a także koszt wykonanej usługi na wyżej wymienione przedsięwzięcie termomodernizacyjne na tej części dachu?

Zdaniem Wnioskodawcy, pokrycie dachu blachodachówką, odeskowanie oraz ocieplenie go od wewnątrz wełną mineralną, a także zamontowanie szczelnych okien dachowych związane jest z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Stosownie do brzmienia art. 2 pkt 2a ww. ustawy pod pojęciem przedsięwzięcia termomodernizacyjnego rozumie się przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest: ulepszenie w wyniku, którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewanie wody użytkowej oraz ogrzewanie do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych. Ustawodawca definiując przedsięwzięcie termomodernizacyjne kierował się wyłącznie skutkiem jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia, zaniechał wymieniania rodzajów prac jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia.

Dzięki wykonanym pracom nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania tego budynku.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej znajduje się w załączniku do Rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 2489) wydanym na podstawie art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog ten nie zawiera wydatków określanych definicją „usług termomodernizacyjnych dachu”. Warto jednak zwrócić uwagę, że w załączniku wymieniono ogólne materiały budowlane, które mogą być wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu.

Analizując powyższe przepisy oraz wyżej wymieniony załącznik można wywnioskować, że ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie, modernizację systemu grzewczego. W ramach ulgi termomodernizacyjnej można odliczyć wydatki m.in. na materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemu dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed wilgocią, również związane z tym usługi budowlane. Przegrodę budowlaną definiuje się jako element budowli, który oddziela jej wnętrze od otoczenia. Przegroda budowlana według interpretacji Głównego Nadzoru Budowlanego to element obiektu budowlanego, który oddziela jego wnętrze od otoczenia zewnętrznego. Skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej można w części dotyczącej istniejących przegród budowlanych w budynku. Niemożliwym było przeprowadzenie termomodernizacji dachu, polegającej tylko na odeskowaniu i położeniu wełny mineralnej bez wymiany szkodliwego eternitu z części dachu, uszkodzonej, starej dachówki oraz wymiany dziurawych rynien oraz nieszczelnego okna.

Zdaniem Wnioskodawcy opisane przedsięwzięcie powinno być kwalifikowane jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne dające uprawnienie do odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych na ten cel. Przedsięwzięcie należy traktować jako jednolite przedsięwzięcie termomodernizacyjne składające się z poszczególnych etapów prac wzajemnie z siebie wynikających, uzupełniających się - żadne bez poprzedniego nie miałoby sensu. Zatem wydatki poniesione na blachodachówkę, nabite łaty, blachę trapezową oraz „płaską połysk” (służące do wykończenia dachu), nowe okna wraz z oprzyrządowaniem, wełnę mineralną oraz rynny wraz z wszystkimi złącznikami i kolanami w części dotyczącej dachu budynku niepodniesionej istniejącej pierwotnie – spadzista część dachu od ulicy oraz część podwórkowa płaska, a także koszt wykonanej usługi na tej części dachu kwalifikują się jako wydatki do odliczenia od podstawy obliczenia podatku. Poniesione wydatki powinny zostać zaliczone, jako jeden z elementów składających się na całościową termomodernizację pokrycia dachowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl art. 5a pkt 18b ww. ustawy, budynek mieszkalny jednorodzinny oznacza budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).

Natomiast stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2020 r., poz. 22, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem;
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku;
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
  10. montaż pompy ciepła;
  11. montaż kolektora słonecznego;
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej;
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

Stosownie do art. 26h ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

W myśl ust. 3 ww. przepisu, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. (art. 26h ust. 4 ww. ustawy)

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ww. ustawy).

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Wnioskodawca dokonał w 2020 r. inwestycji związanej z termomodernizacją dachu, polegającą na wymianie i nadbudowie dachu. Poniesione wydatki zostały pokryte całkowicie ze środków własnych. Wnioskodawca nie korzystał i nie będzie korzystać z dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub innych funduszy. Wnioskodawca posiada faktury VAT wystawione przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku. Wnioskodawca rozlicza podatek wg skali podatkowej. Wydatki, o których mowa we wniosku zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Związek poniesionego wydatku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym polega na tym, że w wyniku docieplenia i wymiany dachu nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku mieszkalnego. Wnioskodawca powziął wątpliwość czy w ramach ulgi termomodernizacyjnej może odliczyć wydatki poniesione na zakup blachodachówki, nabitych łat, blachy trapezowej „płaskiej połysk” (służącej do wykończenia dachu), nowych okien dachowych wraz z oprzyrządowaniem, wełny mineralnej, rynien wraz z wszystkimi złącznikami, kolanami w części dotyczącej dachu już istniejącego – nie nadbudowanego, a także koszt wykonanej usługi na wyżej wymienione przedsięwzięcie termomodernizacyjne na tej części dachu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na zakup blachodachówki, nabitych łat, blachy trapezowej „płaskiej połysk” (służącej do wykończenia dachu), nowych okien dachowych wraz z oprzyrządowaniem, wełny mineralnej, rynien wraz z wszystkimi złącznikami, kolanami, a także kosztu wykonanej usługi na wyżej wymienione przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Odliczenie będzie dotyczyło wydatków na ww. materiały i usługi w części dotyczącej dachu już istniejącego – nie nadbudowanego. Wskazać należy, że kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj