Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.678.2020.3.DP
z 8 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2020 r. (data wpływu 14 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem nadanym w dniu 5 lutego 2021 r. (data wpływu 8 lutego 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 26 stycznia 2021 r. nr 0114-KDIP4 1.4012.678.2020.1.DP (doręczone w dniu 1 lutego 2021 r.) oraz pismem z dnia 26 lutego 2021 r., data nadania 26 lutego 2021 r. (data wpływu 1 marca 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 16 lutego 2021 r. nr 0114-KDIP4 1.4012.678.2020.2.DP (doręczone w dniu 22 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • nieopodatkowania dotacji na pokrycie kosztów realizacji projektu „(…)” w części dotyczącej usług świadczonych na rzecz Uczestników Projektu – jest nieprawidłowe,
  • nieopodatkowania dotacji na pokrycie kosztów realizacji Projektu w części dotyczącej promocji regionu – jest prawidłowe,
  • braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji Projektu w części dotyczącej usług świadczonych na rzecz Uczestników Projektu – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji Projektu w części dotyczącej promocji regionu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji na pokrycie kosztów realizacji projektu „(…)” oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji Projektu.

Złożony wniosek został uzupełniony pismem nadanym w dniu 5 lutego 2021 r. (data wpływu 8 lutego 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 26 stycznia 2021 r. nr 0114-KDIP4 1.4012.678.2020.1.DP oraz pismem z dnia 26 lutego 2021 r., data nadania 26 lutego 2021 r. (data wpływu 1 marca 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 16 lutego 2021 r. nr 0114-KDIP4 1.4012.678.2020.2.DP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Misją Spółki Sp. z o.o. jest „wsparcie nowoczesnej gospodarki, pomagając firmom rozwijać się szybciej ze szczególnym uwzględnieniem firm z sektora wysokich technologii i transferu wiedzy z uczelni do przemysłu”.


W 2018 roku Spółka przeszła proces kwalifikacji przez (…) stając się (…) Innovation (…), instytucją świadczącą usługi na rzecz wsparcia cyfryzacji. Od 2009 roku Spółka wspólnie z Województwem (…) oraz Agencją (…) prowadzi zintegrowany system obsługi inwestora – one-stop-shop.


Spółka planuje realizację projektu pn. (…), który został wybrany do dofinansowania przez Zarząd Województwa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Oś priorytetowa (…). Działanie (…). Dofinansowanie zostało przyznane na podstawie Umowy o dofinansowanie nr (…) zawartej z Centrum (…), które jest samorządową jednostką organizacyjną Województwa.


Projekt będzie realizowany w okresie od 1 września 2020 r. do 31 grudnia 2022 r.


Spółka jest podmiotem, który samodzielnie będzie realizował w/w projekt.


Dofinansowanie w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych zostanie przekazane Spółce w formie refundacji. Przy czym 85% dofinansowania projektu stanowią środki europejskie pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dofinansowania projektu stanowi współfinansowanie pochodzące z budżetu państwa. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana jako dopłata do ceny usługi w całości natomiast służy sfinansowaniu działań w ramach projektu. Zakupy dokonywane przez Spółkę nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Spółka nie będzie osiągać obrotów w związku z realizowanym projektem. Spółka jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7.


Projekt „(…)” stanowi kontynuację działań w zrealizowanym już projekcie (…). Zasady dofinansowania obecnego projektu są takie same jak w poprzednim projekcie a Podatnik wskazuje, że w ramach poprzednich projektów jakie realizował zostało wydanych pięć pozytywnych tj. zgodnych ze stanowiskiem Podatnika interpretacji podatkowych przez tut. Organ (nr (…) z dnia (…) 2008 r., (…) z dnia (…) 2011 r., (…) z dnia (…) 2012 r., (…), (…) z dnia (…) 2016 r.).


Projekt (…) bazuje na doświadczeniach zrealizowanego z sukcesem projektu pn. (…), realizowanego w latach 2016-2019. Zakłada kontynuację wspierania regionalnej branży gier, znajdującej się na styku sektora kreatywnego, oraz branży ICT. Wspierając tym razem grupę - mikro, małych i średnich firm z (…) branży ICT, jako inteligentnej specjalizacji regionu.

Celem projektu (…) jest promowanie gospodarki regionu, jako innowacyjnej, zaawansowanej technologicznie, twórczej i zdolnej do konkurencji na perspektywicznych rynkach światowych w dwóch dynamicznie rozwijających się, komplementarnych dla siebie sektorach tj. w branży gier wideo oraz w branży ICT.


Cel ten realizowany będzie poprzez działania ukierunkowane na internacjonalizację przedsiębiorstw, głównie poprzez organizację wyjazdów na branżowe wydarzenia zagraniczne, organizację spotkań networkingowych, czy misji dziennikarskich. Działania wsparte zostaną aktywną kampanią promocyjno-informacyjną.


Zakłada się osiągnięcie znaczących korzyści gospodarczych dla (…), wśród nich należy wskazać:

  • promocję oferty gospodarczej regionu,
  • promocję marki (…),
  • promocję branży IT w tym szczególnie branży gier oraz ich kadr,
  • internacjonalizację lokalnych przedsiębiorstw,
  • pozyskanie przez (…) przedsiębiorców zagranicznych partnerów, wydawców, dystrybutorów i inwestorów,
  • rozwój kadry w branżach kreatywnych.


Obecność (…) przedsiębiorców na branżowych wydarzeniach zagranicznych umocni nie tylko pozycję samych firm na arenie międzynarodowej, ale także wpłynie na wzrost rozpoznawalności marki (…), jako miejsca przyjaznego dla rozwoju biznesu i wspierającego rodzime przedsiębiorstwa, zwłaszcza przedsiębiorstwa z branż kreatywnych – branży ICT i growej. Prezentacja działań/produktów/usług poszczególnych przedsiębiorstw będzie ukazywała potencjał regionalnej gospodarki, także w zakresie kreatywności i innowacyjności. Rozwój poszczególnych przedsiębiorstw wpłynie korzystnie na rozwój całej branży w regionie, zwłaszcza gdy uwzględni się fakt, że w Projekcie „(…)” przez cały okres jego trwania udział weźmie znaczna część przedstawicieli obu branż z terenu (…). Deklarowane przez nich korzyści, głównie nawiązane współprace i sprzedaż produkcji/usług przekładają się na lepszą kondycję całej branży.


Zaplanowane w projekcie działania dotyczące internacjonalizacji MŚP z (…) stanowią ważny cel w realizacji strategii Spółki na lata 2020-2024. Z punktu widzenia Spółki celem internacjonalizacji jest pomoc firmom z (…) w wejściu na rynki międzynarodowe, pozyskanie kontaktów i dotarciu do potencjalnych klientów. Spółka oferuje usługi internacjonalizacji, w tym w szczególności wyjazdy na targi, konferencje, dostęp do rynków zagranicznych, szkolenia i misje dla branż gry video.


Należy podkreślić, że efekty nie są i nie zostaną wykorzystane do czynności związanych z działalnością komercyjną Spółki, zaś projekt jest realizowany w ramach statutowej działalności Spółki sp. z o.o. Wnioskowane dofinansowanie w ramach projektu (…) ma charakter kosztowy i w całości przeznaczone jest na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji projektu. Rozliczanie kosztów poszczególnych zadań wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu odbywa się na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków. Do rozliczenia kosztów w projekcie przedstawiane się faktury, rachunki i inne dokumenty finansowe wystawione za zakup poszczególnych towarów i usług niezbędnych do realizacji konkretnych działań w projekcie.


Dodatkowo rozlicza się wynagrodzenia personelu w części, w jakiej jest on zaangażowany do realizacji projektu w poszczególnych miesiącach.


Spółka sp. z o.o. jest zobligowana do wnioskowania o wypłatę środków w ramach dofinansowania oraz rozliczania poniesionych wydatków w poszczególnych okresach sprawozdawczych poprzez wnioski o płatność składane do Centrum (…), który dokonuje ich weryfikacji formalnej i merytorycznej oraz zatwierdza je do wypłaty w formie transzy refundacyjnej. Wniosek o płatność zawiera m.in. „Zestawienie wydatków”, gdzie wykazuje się poszczególne wydatki poniesione w danym okresie sprawozdawczym z przypisanymi numerami dokumentów (np. nr faktur, list płac, rachunków itp.).


W przypadku stwierdzenia/wystąpienia nieprawidłowości na każdym etapie realizacji projektu np. nieosiągnięcia wskaźników produktu w terminie i wysokości wskazanych we wniosku o dofinansowanie, uchybieniu w realizacji zamówień publicznych Centrum (…) może dokonać pomniejszenia wartości wydatków kwalifikowanych i żądać zwrotu środków wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych od dnia przekazania środków lub nałożyć korektę finansową na projekt.


Kwota dofinansowania jest ściśle określona i wynika z wniosku o dofinansowanie, który stanowi załącznik do umowy o dofinansowanie. Wnioskodawca nie może przekroczyć przypisanego mu we wniosku o dofinansowanie budżetu.


Pismem nadanym w dniu 5 lutego 2021 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:


Usługi dostarczane przez Wnioskodawcę to:

  • zakup biletów na wydarzenia, organizowane przez wybraną w przetargu europejskim Instytucję-Podwykonawcę,
  • organizacja logistyki wyjazdów dla MŚP z (…) w tym przeloty, transport lokalny, wyżywienie oraz nocleg.


Grupę docelową projektu stanowi 75 przedsiębiorców z sektora MŚP z branży ICT oraz branży gier wideo, którzy posiadają siedzibę, oddział lub miejsce prowadzenia działalności na terenie województwa (…), co znajduje potwierdzenie w Krajowym Rejestrze Sądowym lub Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (zgodnie z SzOOP) i kwalifikują się do udziału w projekcie, stawiający za priorytet umiędzynarodowienie swojej działalności. Wsparcie kierowane jest do podmiotów spełniających warunki stawiane w ramach działania 3.3.2 tj. spełnianie przez MŚP warunków umożliwiających przyznanie pomocy de minimis zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24 grudnia 2013 r., s. 1).


Uczestnicy wyłonieni zostaną w ramach procedury rekrutacji zaplanowanej w projekcie.


Informacja o rekrutacji znajdzie się na stronie Spółki, podstronie projektu, a także zostanie udostępniona w postaci przekazu spersonalizowanego na celowanych grupach internetowych, fan pagach, informacja wysłana zostanie za pośrednictwem zgromadzonych baz potencjalnych uczestników projektu. Wykorzystane zostaną kampanie w social, trafiając do wyselekcjonowanych grup branżowych zapewniając maksymalny zasięg.


Nabór beneficjentów odbywać się będzie za pośrednictwem internetowych formularzy rekrutacyjnych, w których przedsiębiorcy przedstawią produkty, będące przedmiotem promocji, etap rozwoju produktu, obszar działalności, poziom internacjonalizacji, cele biznesowe wyjazdu.


Udział w rekrutacji uwarunkowany jest wyrażeniem zgody na zapisy zawarte w Regulaminie udziału w projekcie przygotowanym przez zespół projektowy.


Z uczestnikami zawierane będą umowy.


Uczestnicy nie będą korzystać odpłatnie ze świadczonych na ich rzecz usług oraz dostarczanych im towarów, natomiast wyjazdy będą rozliczane w ramach pomocy de minimis.


Uczestnikiem wyjazdów będą MŚP z (…) z branży gier wideo i ICT, Wykonawca sprawdza działalność na podstawie nr PKD.


Szczegółowe warunki rekrutacji opisano powyżej. Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że:

  1. na potrzeby projektu Spółka stworzyła „Regulamin udziału w projekcie” dostępny na stronie (…).
  2. Do udziału w projekcie zaproszeni zostaną przedsiębiorcy, których zgłoszenia zostaną najwyżej ocenione.
  3. W przypadku, gdy liczba zgłoszeń spełniających kryteria formalne jest mniejsza lub równa przewidzianej na dane wydarzenie liczbie uczestników, do udziału w wydarzeniu są zaproszeni wszyscy aplikujący.
  4. Do oceny merytorycznej są kierowane wyłącznie wnioski spełniające wymagania formalne, tj. przesłane w terminie i zawierające wypełnione wszystkie wymagane pozycje formularza.
  5. Oceny merytorycznej wniosków dokonywać będzie zespół realizujący projekt, w składzie minimum 3 osób.
  6. Wnioski będą oceniane, przez każdego z zespołu, według następujących kryteriów merytorycznych:
    1. Potencjału wynikającego z opisu działalności Wnioskodawcy (0-10 pkt);
    2. Rzeczowo sformułowanych celów wyjazdu (0-10 pkt);
    3. Przejrzyście i szczegółowo sformułowanych potencjalnych efektów wyjazdu (0-10 pkt).
  7. Każdy z zespołu będzie przyznawał punkty, o których mowa w ust. 7 powyżej, samodzielnie, które następnie ulegną zsumowaniu i podzieleniu przez liczbę członków komisji.
  8. Do uzyskania wsparcia Spółki rekomendowani będą przedsiębiorcy, którzy uzyskali najwyższą punktację.
  9. Pierwszeństwo uczestnictwa w wydarzeniu posiadają przedsiębiorcy, którzy do tej pory w projekcie nie uczestniczyli lub uczestniczyli jeden raz.
  10. Ostateczną decyzję udziału w projekcie podejmuje Zarząd Spółki sp. z o.o., po zapoznaniu się z ocenami zespołu projektowego.

Uczestnicy nie będą ponosić odpłatności za udział w wyjeździe, spotkaniu, misji. Wsparcie przedsiębiorstwa rozliczane jest na warunkach pomocy de minimis.


Kampania promocyjna zaplanowana jest na czas, gdy odbywają się targi (…), podczas których delegacja MŚP i specjalistów z projektu będzie przyjmować potencjalnych klientów na stoisku wystawienniczym. Kampania zawierać będzie dwa elementy:

  • promocję gospodarczą regionu i marki (…),
  • promocję firm biorących udział w targach podczas (…).

Organizacja kampanii promocyjno-informacyjnych z ofertą regionu m.in. w prasie branżowej, mediach społecznościowych i mediach online podczas zagranicznej obecności MŚP oraz kampanii informacyjno-rekrutacyjnej 3.1. Zlecenie przeprowadzenia kampanii informacyjno-promocyjnej podmiotowi trzeciemu.


Wnioskodawca nie realizowałby projektu, gdyby nie otrzymał dofinansowania na jego realizację.


Dokumenty finansowe (faktury, rachunki i inne) za zakup towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu nie będzie stanowić obrotu, czyli nie będzie zwiększało podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem?

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie do pytania l, otrzymane dofinansowanie w ramach projektu „(…)” realizowanego ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, ma na celu pokrycie części kosztów poniesionych w związku z realizowanym projektem, który dla Spółki jest wypełnieniem misji statutowej i nie będzie generowało przychodów.

Czynności wykonywane przez Spółkę w ramach projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, nie będą zatem stanowiły odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, jak również nie mogą być traktowane jako takie w świetle art. 8 ust. 2 Ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym otrzymane dofinansowanie nie stanowi zapłaty stanowiącej podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Odnośnie do pytania 2, w myśl art. 86 ust. 1 Ustawy brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dofinansowaniem, a czynnościami opodatkowanymi powoduje, że Spółce sp. z o.o. nie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • nieprawidłowe w zakresie nieopodatkowania dotacji na pokrycie kosztów realizacji projektu „(…)” w części dotyczącej usług świadczonych na rzecz Uczestników Projektu,
  • prawidłowew zakresie nieopodatkowania dotacji na pokrycie kosztów realizacji Projektu w części dotyczącej promocji regionu,
  • nieprawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji Projektu w części dotyczącej usług świadczonych na rzecz Uczestników Projektu,
  • prawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji Projektu w części dotyczącej promocji regionu.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.


Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.

Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).


Przy czym oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W konsekwencji stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Ponadto, z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).


Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.


Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).


Należy podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).


TSUE, w wyroku z dnia 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że „(...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem, jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z dnia 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz. s. I-10605, pkt 43). W tym świetle świadczenie usługi następuje „odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „świadczenie usług dokonywane odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z dnia 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK, Zb. Orz. s. I-7505, pkt 27 i przytoczone orzecznictwo)” (pkt 17-19).


W wyroku z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13 Le Rayon d’Or SARL przeciwko Ministre de l’Économie et des Finances Trybunał wskazał, że „(...) aby świadczenie usług mogło być uznane za „odpłatne” w rozumieniu tej dyrektywy, nie wymaga ona, aby świadczenie wzajemne za taką usługę było uzyskane bezpośrednio od jej odbiorcy. Świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej (zob. podobnie wyrok Loyalty Management UK i Baxi Group, C-53/09 i C-55/09, EU:C:2010:590, pkt 56)” (pkt 34).


Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.


Z opisu sprawy wynika, że Spółka sp. z o.o., będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, planuje realizację projektu pn. „(…)” (dalej: Projekt), który został wybrany do dofinansowania przez Zarząd Województwa.


Projekt zakłada wspieranie regionalnej branży gier, znajdującej się na styku sektora kreatywnego oraz branży ICT – mikro, małych i średnich firm z (…) branży ICT. Celem Projektu jest promowanie gospodarki regionu, jako innowacyjnej, zaawansowanej technologicznie, twórczej i zdolnej do konkurencji na perspektywicznych rynkach światowych w dwóch dynamicznie rozwijających się, komplementarnych dla siebie sektorach tj. w branży gier wideo oraz w branży ICT.


Cel ten realizowany będzie poprzez działania ukierunkowane na internacjonalizację przedsiębiorstw, głównie poprzez organizację wyjazdów na branżowe wydarzenia zagraniczne, organizację spotkań networkingowych, czy misji dziennikarskich. Działania wsparte zostaną aktywną kampanią promocyjno-informacyjną.


Grupę docelową projektu stanowi 75 przedsiębiorców z sektora MŚP z branży ICT oraz branży gier wideo, którzy mają siedzibę, oddział lub miejsce prowadzenia działalności na terenie województwa (…).


Usługi dostarczane przez Wnioskodawcę to:

  • zakup biletów na wydarzenia, organizowane przez Instytucję-Podwykonawcę,
  • organizacja logistyki wyjazdów dla MŚP z (…) w tym przeloty, transport lokalny, wyżywienie oraz nocleg.


Nabór beneficjentów w ramach procedury rekrutacji zaplanowanej w Projekcie odbywać się będzie za pośrednictwem internetowych formularzy rekrutacyjnych, w których przedsiębiorcy przedstawią produkty, będące przedmiotem promocji, etap rozwoju produktu, obszar działalności, poziom internacjonalizacji, cele biznesowe wyjazdu. Z uczestnikami zawierane będą umowy. Uczestnicy nie będą ponosić odpłatności za udział w wyjeździe, spotkaniu, misji. Wsparcie przedsiębiorstwa rozliczane jest na warunkach pomocy de minimis.


Kampania promocyjna zaplanowana jest na czas, gdy odbywają się targi (…), podczas których delegacja MŚP i specjalistów z projektu będzie przyjmować potencjalnych klientów na stoisku wystawienniczym. Kampania zawierać będzie dwa elementy:

  • promocję gospodarczą regionu i marki (…),
  • promocję firm biorących udział w targach podczas (…).


Obecność (…) przedsiębiorców na branżowych wydarzeniach zagranicznych umocni nie tylko pozycję samych firm na arenie międzynarodowej, ale także wpłynie na wzrost rozpoznawalności marki (…), jako miejsca przyjaznego dla rozwoju biznesu i wspierającego rodzime przedsiębiorstwa, zwłaszcza przedsiębiorstwa z branż kreatywnych – branży ICT i growej. Rozwój poszczególnych przedsiębiorstw wpłynie korzystnie na rozwój całej branży w regionie.


Dofinansowanie w ramach projektu (…) w całości przeznaczone jest na pokrycie wydatków niezbędnych do realizacji projektu. Rozliczanie kosztów poszczególnych zadań wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu odbywa się na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków. Do rozliczenia kosztów w projekcie przedstawiane się faktury, rachunki i inne dokumenty finansowe wystawione na Wnioskodawcę za zakup poszczególnych towarów i usług niezbędnych do realizacji konkretnych działań w projekcie.


Dodatkowo rozlicza się wynagrodzenia personelu w części, w jakiej jest on zaangażowany do realizacji projektu w poszczególnych miesiącach.


Kwota dofinansowania jest ściśle określona i wynika z wniosku o dofinansowanie, który stanowi załącznik do umowy o dofinansowanie. Wnioskodawca nie może przekroczyć przypisanego mu budżetu. Wnioskodawca nie realizowałby projektu, gdyby nie otrzymał dofinansowania na jego realizację.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m. in. kwestii, czy otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu nie będzie stanowić obrotu, czyli nie będzie zwiększało podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy. Stosownie do tego przepisu, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.


Na podstawie art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.


Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towaru lub świadczenia usługi.


Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.


Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.


Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części lub całości ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy, zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.


Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których dofinansowanie jest wypłacane.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Niezbędnym dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „dotacja bezpośrednio związana z ceną”.


W tym kontekście istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).


W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.


W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.


Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.


Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.


Jeżeli otrzymywane dofinansowanie (dotacja) jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związany z ceną danego świadczenia/danej dostawy (tj. świadczenie/dostawa dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), takie dofinansowanie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dofinansowanie nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować je jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.


Należy zwrócić uwagę, że z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.


Należy wskazać zatem, że dotacja podlega opodatkowaniu, jeżeli ma bezpośredni związek z ceną towaru/usługi świadczonej przez otrzymującego dotację. W takiej sytuacji przyjmuje się, że dotacja stanowi składnik tej ceny. Innymi słowy dotacja „uzupełnia” podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towaru/usługi i jest opodatkowana na takich samych zasadach jak czynność, której dotyczy.

Bezpośredni związek dotacji z ceną (a więc cenotwórczy charakter) występuje w przypadku, gdy w sposób precyzyjny można określić jej wpływ na poziom ceny konkretnego towaru/usługi. Jest to możliwe w przypadku, gdy dotację można uznać za „korelat” świadczonej usługi lub dostarczanego towaru, tzn. gdy wypłacana jest tylko w razie świadczenia konkretnych usług lub dostawy konkretnego towaru, kwotowo również zależy od ilości świadczonych usług lub dostarczonych towarów. Także wtedy gdy dopłata ustalana jest jako określony procent poniesionych wydatków (określonej kategorii poniesionych wydatków), ma ona proste przełożenie na cenę świadczenia, gdy powoduje redukcję kwoty należnej od świadczeniobiorcy. W przypadku bowiem nieotrzymania dopłaty, odbiorca usług/towarów musiałby zapłacić cenę wyższą od oferowanej przez świadczeniodawcę, którego koszty (część kosztów) finansowana jest z zewnętrznego źródła.


W niniejszej sprawie na uwagę zasługuje również orzeczenie z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C 16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie Trybunał zauważył, że czynność „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.


W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której w ramach Projektu wystąpią zarówno czynności niemające konkretnego beneficjenta, jak i skonkretyzowane świadczenia na rzecz uczestników Projektu w zamian za określone wynagrodzenie.

Analiza przedstawionego opisu sprawy, treści cytowanych przepisów prawa podatkowego oraz orzecznictwa TSUE prowadzi bowiem do stwierdzenia, że część przekazywanych Wnioskodawcy środków finansowych w postaci dofinansowania na realizację przedmiotowego Projektu stanowi dotację, która ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług internacjonalizacji przedsiębiorstw. Przedmiotowy Projekt jest konkretnym zadaniem, wyodrębnionym z ogólnej działalności Wnioskodawcy. Dzięki dofinansowaniu uczestnicy Projektu biorą w nim bezpłatny udział, a w normalnych warunkach rynkowych nie doszłoby w ogóle do realizacji tego rodzaju usług na ich rzecz, gdyż Wnioskodawca nie realizowałby projektu, gdyby nie otrzymał dofinansowania na jego realizację. Zatem, otrzymywane przez Wnioskodawcę środki finansowe stanowiące dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z realizacją Projektu w części odnoszącej się do usług internacjonalizacji należy uznać za mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych w ramach tego Projektu.


Jak wskazał Wnioskodawca, otrzymane dofinansowanie dotyczy ściśle określonych wydatków, ponoszonych przez Wnioskodawcę na realizację Projektu dla wybranej grupy podmiotów: 75 przedsiębiorców z sektora MŚP z branży ICT oraz branży gier wideo, którzy mają siedzibę, oddział lub miejsce prowadzenia działalności na terenie województwa.

Otrzymane dofinansowanie w sposób zindywidualizowany i policzalny związane jest z wartością danego świadczenia, a więc jego ceną, ustaloną w tym przypadku jako koszty zakupu poszczególnych towarów i usług niezbędnych do realizacji konkretnych działań w Projekcie. Potwierdza to wskazany przez Wnioskodawcę fakt, że wsparcie kierowane jest do podmiotów spełniających warunki umożliwiające przyznanie pomocy de minimis zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1407/2013, z dnia 18 grudnia 2013 r., w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, s. 1) oraz że wsparcie przedsiębiorstwa rozliczane jest na warunkach pomocy de minimis. Zgodnie z tezą 14 ww. rozporządzenia, w trosce o przejrzystość, równe traktowanie i możliwość skutecznego monitorowania niniejsze rozporządzenie powinno się stosować jedynie do pomocy de minimis, w przypadku której możliwe jest wcześniejsze dokładne obliczenie ekwiwalentu dotacji brutto bez konieczności przeprowadzania oceny ryzyka („pomoc przejrzysta”). Oznacza to, że Wnioskodawca będzie mógł precyzyjnie określić wartość wsparcia udzielonego w ramach Projektu poszczególnym przedsiębiorcom.


Celem projektu jest promowanie gospodarki regionu, jako innowacyjnej, zaawansowanej technologicznie, twórczej i zdolnej do konkurencji. Cel ten realizowany będzie poprzez działania ukierunkowane na internacjonalizację przedsiębiorstw, gdyż – jak wskazał Wnioskodawca – rozwój poszczególnych przedsiębiorstw wpłynie korzystnie na rozwój całej branży w regionie.

Realizując Projekt, Spółka będzie świadczyć usługi internacjonalizacji przedsiębiorstw, w ramach których Wnioskodawca wyłoni w zdefiniowanej przez siebie procedurze rekrutacji beneficjentów Projektu i podpisze z nimi umowy, a następnie nabędzie na ich rzecz towary i usługi, takie jak bilety na wydarzenia, przeloty, transport lokalny, wyżywienie i nocleg, a także zorganizuje promocję firm biorących udział w targach podczas (…).


Uczestnicy nie będą korzystać odpłatnie ze świadczonych na ich rzecz usług oraz dostarczanych im towarów.


Z drugiej zaś strony, Wnioskodawca nie realizowałby Projektu, gdyby nie otrzymał dofinansowania. Dofinansowanie zostanie przekazane w formie refundacji poniesionych kosztów. Z przedstawionych we wniosku zasad wynika, że Centrum (…) (instytucja, z którą Wnioskodawca zawarł umowę o dofinansowanie) dokonuje weryfikacji formalnej i merytorycznej wniosku o płatność, a w przypadku stwierdzenia/wystąpienia nieprawidłowości na każdym etapie realizacji projektu Centrum (…) może dokonać pomniejszenia wartości wydatków kwalifikowanych i żądać zwrotu środków wraz z odsetkami lub nałożyć korektę finansową na projekt. Kwota dofinansowania jest ściśle określona i wynika z wniosku o dofinansowanie, który stanowi załącznik do umowy o dofinansowanie. Wnioskodawca nie może przekroczyć przypisanego mu budżetu.


Nie ulega zatem wątpliwości, że otrzymane dofinansowanie dotyczyć będzie konkretnych świadczeń realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz uczestników Projektu.


Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że część otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania będzie pokrywać wartość świadczonych przez Wnioskodawcę usług internacjonalizacji przedsiębiorstw na rzecz uczestników Projektu. Tym samym, wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie ta część dotacji stanowi wynagrodzenie za świadczenie na rzecz uczestników Projektu ww. usług, nie ma bowiem znaczenia okoliczność, że Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia od uczestników Programu, a od osoby trzeciej, tj. Centrum (…).


Zatem, otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie projektu „(…)” należy uznać za mające bezpośredni wpływ na cenę usług internacjonalizacji przedsiębiorstw świadczonych w ramach Projektu, gdyż dzięki dofinansowaniu uczestnicy Projektu biorą w nim udział bezpłatnie. Nie ulega zatem wątpliwości, że beneficjenci Projektu (przedsiębiorcy), poprzez sfinansowanie usług otrzymają wsparcie – świadczenie w postaci biletów na wydarzenia, przelotów, transportu lokalnego, wyżywienia i noclegu, a także promocji – za które nie zostaną obciążeni finansowo (osiągną więc z tego tytułu wymierną korzyść).


Istotne jest również to, że wykonanie przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku usług jest zależne od otrzymania dofinansowania, zatem stanowi ono dopłatę do świadczonych usług. Uczestnik Projektu nie będzie płacił za dostarczone na jego rzecz towary i usługi dostosowane do jego potrzeb i celów, wskazanych w trakcie naboru do Projektu. W rzeczywistości Wnioskodawca pokryje koszt nabytych towarów oraz świadczonych usług z otrzymanego dofinansowania. W konsekwencji dotacja pokrywać będzie cenę konkretnej usługi realizowanej dla beneficjenta projektu, a zatem ma ono charakter sprzedażowy (związany jest z konkretnymi świadczeniami).


W konsekwencji stwierdzić należy, że przedmiotowe dofinansowanie w części przeznaczonej na internacjonalizację przedsiębiorstw ma związek z ceną świadczonych usług i bezpośrednio wpływa na wartość tych świadczeń, zatem zwiększa podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.


Podsumowując, otrzymanie dofinansowania na świadczenie usług internacjonalizacji przedsiębiorstw będzie stanowić dla Wnioskodawcy świadczenie objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.


Natomiast w odniesieniu do pozostałych zadań objętych Projektem, tj. kampanii informacyjno-promocyjnej obejmującej promocję gospodarczą regionu i marki (…), należy ponownie podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że kampania informacyjno-promocyjna, którą Wnioskodawca będzie realizował w ramach projektu, ma na celu promocję gospodarczą regionu i marki (…). Podczas zagranicznej obecności MŚP oferta regionu pojawi się w prasie branżowej, mediach społecznościowych i mediach online. Tak zdefiniowane działanie Wnioskodawcy nie może zostać uznane za usługę świadczoną za wynagrodzeniem w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, z uwagi na to, że brak jest tu bezpośredniego, konkretnego odbiorcy tego świadczenia, który odnosiłby korzyść o charakterze majątkowym. Jak wskazano we wniosku, Projekt zakłada wspieranie regionalnej branży gier oraz branży ITC, zaś celem Projektu jest promowanie gospodarki regionu jako miejsca przyjaznego dla rozwoju biznesu i wspierającego rodzime przedsiębiorstwa. Co za tym idzie, odbiorca czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę określony jest w sposób ogólny, a nie jako konkretne osoby fizyczne, prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca podkreślił, że efekty Projektu nie są i nie zostaną wykorzystane do czynności związanych z działalnością komercyjną Spółki, zaś Projekt jest realizowany w ramach statutowej działalności. Tym samym, kampanii promocyjno-informacyjnej, którą Wnioskodawca zrealizuje w ramach projektu, nie można uznać za czynność podlegającą opodatkowaniu, bowiem w tym zakresie nie zostały spełnione przesłanki warunkujące uznanie wykonywanych w ramach Projektu czynności za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.


Zatem, dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Projektu w części przeznaczonej na promocję gospodarczą regionu i marki (…) nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 w zw. z art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.


Podsumowując powyższe, należy stwierdzić, że w ramach opisanego we wniosku Projektu Wnioskodawca będzie wykonywał zarówno czynności będące świadczeniem usług w rozumieniu ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT. Co za tym idzie, dofinansowanie, które otrzyma Wnioskodawca, w części dotyczącej świadczenia usług będzie stanowiło podstawę opodatkowania, zaś w części dotyczącej czynności niepodlegających opodatkowaniu nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania.


Tym samym, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, należało uznać je w części za prawidłowe i w części za nieprawidłowe.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.


I tak, na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.


W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.


Ponadto, jak wykazano w niniejszej interpretacji, tylko czynności, jakie Wnioskodawca będzie wykonywał na rzecz uczestników Projektu w związku z realizacją podpisywanych z nimi umów, będą odpłatnym świadczeniem usług, podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Zatem, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem w zakresie, w jakim usługi, świadczone przez Wnioskodawcę w związku z otrzymaną dotacją, są opodatkowane podatkiem VAT, gdyż wówczas zostaje spełniony warunek zawarty w art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem, że nie zajdą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.


W szczególności należy zaznaczyć, że w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że organizacja logistyki wyjazdów dla MŚP z (…) obejmować będzie między innymi wyżywienie oraz nocleg. Jeżeli zatem w ramach Projektu Spółka będzie nabywać usługi noclegowe lub gastronomiczne (z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób), to w stosunku do ww. wydatków zaistnieją przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, wyłączające możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Natomiast z tytułu nabycia towarów i usług przeznaczonych do wykonywania w ramach Projektu czynności niepodlegających opodatkowaniu, tj. kampanii promocyjno-informacyjnej, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT.


Tym samym, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, należało uznać je w części za prawidłowe i w części za nieprawidłowe.


Odnosząc się do przywołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy zaznaczyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej mają ze swej istoty charakter indywidualny i jednostkowy, są bowiem rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, dotyczą konkretnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych w kontekście określonego stanu prawnego i wiążą organ podatkowy tylko w sprawie, w której zostały wydane. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnych indywidualnych sprawach, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Organ podatkowy jest zobowiązany każdą sprawę traktować indywidualnie. W szczególności należy zauważyć, że przywołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne dotyczą innych projektów i odmiennych zdarzeń przyszłych opisanych przez Wnioskodawcę.


Ponadto tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj