Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.944.2020.2.WL
z 8 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 12 grudnia 2020 r. (data wpływu 18 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2021 r. (data wpływu 2 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu sprzedaży działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu sprzedaży działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 lutego 2021 r. (data wpływu 2 marca 2021 r.), o doprecyzowanie opisu sprawy oraz przeformułowanie pytania.

We wniosku złożonym przez:

Zainteresowaną będącą stroną postępowania:

  • Panią A. C.

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

  • Pana B. C.

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku):

A. i B. małż. C. w ramach majątkowej wspólności ustawowej są właścicielami w 2/3 części nieruchomości rolnej o powierzchni ... ha położonej w miejscowości ... (obręb …), którą nabyli w 1997 r. aktem notarialnym z dnia ... r. od … i … (matki i siostry A. C.), częściowo w drodze darowizny i częściowo umowy kupna-sprzedaży. Pozostała 1/3 część nieruchomości stanowi własność A. C., którą nabyła w drodze spadku po ojcu …. W … r. nieruchomość ta miała większą powierzchnię Po jej podziale na dziesięć mniejszych działek decyzją Wójta Gminy ... z dnia ...1999 r., część ziemi rolnej wraz z zabudowaniami siedliska o pow. ok. … ha została sprzedana. Z nieruchomości tej wydzielono również drogę o pow. … m.kw. oznaczoną jako działka nr 11. Pozostałe działki o łącznej powierzchni … ha (12, 13, 14, 15, 116, 17 i 18), decyzją Wójta Gminy ... z dnia ...2020 r., nr …, zostało połączonych w jedną działkę oznaczoną nr 28 i następnie podzielonych na 14 mniejszych działek zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego w Gminie ... zatwierdzonym Uchwałą nr ... Rady Gminy ... z dnia ... 2010 r., zmienionym uchwałą tejże Rady nr ..., z dnia ... 2013 r. Zgodnie z planem i wymienioną wyżej decyzją działki oznaczone numerami 19, 20 i 10 przeznaczono pod drogi publiczne lub ich poszerzenie i przeszły one z mocy prawa na własność Gminy .... Działka nr 21 oznaczona w planie symbolem 5MN stanowi drogę wewnętrzną. Pozostałe działki oznaczone symbolami 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 9, zgodnie z planem przeznaczone są pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i uzupełniająco pod usługi. Nieruchomości te w chwili obecnej wykorzystywane są dla celów produkcji rolnej. Dla żadnej z działek nie wystąpiono o warunki zabudowy. Nie są one uzbrojone w żadne media. Z tym, przez działkę 1 przechodzi wodociąg gminny prowadzący do wsi … wybudowany w … r.

Pan B. C. aktem notarialnym ..., z dnia …1990 r. w trybie ustawy z dnia 14.12.1982 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników i członków ich rodzin (Dz. U. nr 40, poz. 268 ze zm.) nabył od swoich rodziców gospodarstwo rolne z zabudowaniami położone we wsi … i częściowo we wsi …. Stanowi ono jego majątek odrębny. Jedna z działek o powierzchni ok. … ha, położona we wsi …, oznaczona nr 22 w 1997 r. została podzielona decyzją Wójta Gminy ... na 8 działek w tym jedna jako droga dojazdowa. W planie zagospodarowania przestrzennego Gminy ... dla tego obszaru, zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy ... nr … z dnia …2010 r. działki nr 23, 24, 25, 26 i 27 przeznaczone są pod zabudowę mieszkaniową. Nieruchomości te do chwili obecnej wykorzystywane są dla celów produkcji rolnej. Dla żadnej z działek nie wystąpiono o warunki zabudowy. Nie są one uzbrojone w żadne media.

Wymienione wyżej nieruchomości wchodzą w skład wspólnego gospodarstwa rolnego prowadzonego przez A. i B. małżonków C. Prowadząc działalność rolniczą Państwo C. nie są płatnikami podatku VAT.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Zainteresowana na pytania Organu:

  1. Czy Zainteresowana będąca stroną jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
  2. Czy Zainteresowany niebędący stroną jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
  3. Czy nabycie działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 nastąpiło w ramach czynności opodatkowanej, zwolnionej, niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy czynność ta była udokumentowana fakturą VAT z wykazaną kwotą VAT?
  4. Czy z tytułu nabycia ww. działek Zainteresowanym/jednemu z Zainteresowanych (któremu) przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
  5. Czy Zainteresowani są/byli / jeden z Zainteresowanych jest/był rolnikiem ryczałtowym, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług?
  6. Czy działki nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 były/są wykorzystywane przez Zainteresowanych wyłącznie do celów działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były/są przedmiotowe działki, wykonywali Zainteresowani – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
  7. W związku ze wskazaniem: „Zgodnie z planem i wymienioną wyżej decyzją działki oznaczone numerami 19, 20 i 10 przeznaczono pod drogi publiczne lub ich poszerzenie i przeszły one z mocy prawa na własność Gminy ....” należy wskazać czy działka nr 10 objęta jest zakresem pytania przedmiotowego wniosku?
  8. Czy wskazane we wniosku przeznaczenie według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, będących przedmiotem pytania, tj. przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i uzupełniająco pod usługi, będzie aktualne na dzień sprzedaży działek?
  9. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 8 jest negatywna, należy wskazać czy na dzień sprzedaży działki nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9:
    1. będą objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeżeli tak, to należy wskazać, jakie będzie przeznaczenie tych działek według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?
    2. zostanie dla nich wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź też inna decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r., poz. 293)?
  10. Czy działki nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, objęte zakresem pytania, były/są lub do dnia sprzedaży będą udostępniane osobom trzecim, np. na podstawie umów najmu, dzierżawy (w tym na rzecz przyszłego nabywcy).
  11. Jeśli odpowiedź na pytanie nr 10 jest twierdząca, to należy wskazać:
    1. czy udostępnianie to ma/będzie miało charakter odpłatny, czy nieodpłatny?
    2. czy stroną umowy najmu lub dzierżawy byli oboje Zainteresowani czy jeden z Zainteresowanych (który)?
    3. czy Zainteresowani dokonali/dokonają rozliczenia podatku należnego z tytułu ww. umowy najmu lub dzierżawy działki?
  12. Czy przed sprzedażą Zainteresowani poczynią działania i nakłady w celu przygotowania działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 do sprzedaży i podniesienia ich wartości? Jeżeli tak, to jakie?
  13. Czy Zainteresowani podejmowali/będą podejmować działania marketingowe w celu znalezienia nabywców ww. działek? Jeżeli tak, to należy wskazać, jakie?
  14. Czy przed sprzedażą działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, objętych zakresem pytania Zainteresowani zamierzają udzielić potencjalnemu Nabywcy pełnomocnictwa (zgody, upoważnienia) w celu występowania w Ich imieniu w sprawach dotyczących przedmiotowych działek?
    1. jeżeli tak, to do uzyskania jakich konkretnie decyzji i pozwoleń Zainteresowani zamierzają udzielić pełnomocnictw Nabywcy do występowania w Ich imieniu?
    2. jakich czynności dokonał/dokona Nabywca do momentu sprzedaży przez Zainteresowanych działek w związku z udzielonym pełnomocnictwem?
  15. Czy Zainteresowani zawarli umowę przedwstępną sprzedaży działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, objętych zakresem pytania? Jeśli tak, to należy wskazać:
    1. jakie prawa i obowiązki wynikające z postanowień ww. umowy zawartej z Nabywcą, ciążyły na Kupującym a jakie na Sprzedającym?
    2. czy w umowie przedwstępnej sprzedaży zostały ustalone warunki, które muszą zostać spełnione w celu zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży, przenoszącej własność działki na Nabywcę? Jeśli tak, to jakie?
  16. Czy na dzień sprzedaży, działki nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, objęte zakresem pytania, pozostaną niezabudowane?
  17. Czy działki nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 obejmują grunt należący wyłącznie do obojga małżonków w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej?

Zainteresowana wskazała odpowiednio:

Ad.1. „Zainteresowana A. C. nigdy nie była i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ad.2. Zainteresowany niebędący stroną B. C. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą niezwiązaną z rolnictwem (PKD 14.31.Z Produkcja wyrobów pończoszniczych), z tytułu której jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ad.3. Wymienione działki nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 są częścią gospodarstwa rolnego, które zainteresowani nabyli w 1997 r. od … i …i (matki - w drodze darowizny oraz siostry A. C. umowa kupna - sprzedaży, która nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Ad.4. Nie dotyczy ze względu na okoliczności opisane w pkt 3.

Ad.5. A. i B. małżonkowie C. od chwili nabycia do dziś są rolnikami ryczałtowymi.

Ad.6. Wymienione działki w pkt 3 są wykorzystywane rolniczo, nie objęte podatkiem VAT.

Ad.7. Działka 10 nie jest objęta zakresem pytania przedmiotowego. Została wydzielona na potrzeby poszerzenia istniejącej drogi gminnej i na mocy przepisu art. 98 ust. 1 Ustawy o gospodarce nieruchomościami przechodzi z mocy prawa na własność Gminy ... (Decyzja … Wójt Gminy ...).

Ad.8. Zainteresowana nie będzie wnioskować o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego, obecne przeznaczenie działek w chwili sprzedaży będzie aktualne.

Ad.9. Nie dotyczy.

Ad.10. Działki objęte zakresem pytania nie były, nie są i nie będą udostępniane osobom trzecim w żadnej formie prawnej.

Ad.11. Nie dotyczy.

Ad.12. Zainteresowani na terenie działek do czasu sprzedaży nie będą podejmować żadnych działań i nakładów w celu podniesienia ich atrakcyjności i wartości.

Ad.13. Zainteresowani do tej pory nie podejmowali działań marketingowych w celu znalezienia nabywców. W przyszłości też nie będziemy zlecać żadnych działań pośrednikom nieruchomości ani innym profesjonalnym firmom.

Ad.14. Przed zawarciem aktu notarialnego sprzedaży zainteresowani nie będą udzielać pełnomocnictw w żadnym zakresie.

Ad.15. Do chwili obecnej zainteresowani nie zawierali żadnych umów przedwstępnych dotyczących sprzedaży.

Ad.16. Wymienione działki do czasu sprzedaży pozostaną niezabudowane.

Ad.17. Wymienione działki obejmują grunt należący wyłącznie do obojga małżonków w ramach wspólności małżeńskiej.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy sprzedaż działek oznaczonych numerami: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 przez A. i B. małżonków C. będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Zainteresowanych, w myśl art. 15 ust. 1 u.p.t.u. podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 u.p.t.u., rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy czynność podlegającą opodatkowaniu wykona podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności powinny nosić znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w ustawie. Działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego. Jeżeli dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika, czy wykonującego wolny zawód i jednocześnie okoliczności dokonania tej czynności nie noszą znamion działalności gospodarczej, o której mowa w u.p.t.u., to w świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 2 u.p.t.u., podmiotu dokonującego tych czynności nie można uznać za podatnika podatku od towarów i usług Taka sytuacja występuje w przypadku sprzedaży przez daną osobę majątku prywatnego.

Z powyższymi rozważaniami koresponduje wyrok TSUE w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10 (Słaby, Kuć), w którym Trybunał podkreślił, że „zakres transakcji sprzedaży nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą”. Stwierdził także, że sam podział działek nie jest okolicznością decydującą przy badaniu, czy transakcja dokonywana jest przez podatnika dodając, iż „inaczej jest natomiast w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców (…). Takie aktywne działania mogą polegać na przykład na uzbrojenie terenu albo na działaniach marketingowych”.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w niniejszej sprawie nie zostały podjęte i nie zostaną podjęte aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, nie zostały także zaangażowane środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców lub usługodawców. Co więcej, nieruchomość nie była i nie będzie wykorzystywana w sposób ciągły dla celów zarobkowych (np. do celów najmu czy dzierżawy).

W świetle powyższego uznać należy, że planowane transakcje sprzedaży nieruchomości nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Zainteresowani nie wystąpią jako podatnicy VAT przy dokonywaniu tych transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, z późn. zm.).

Ze współwłasnością mamy do czynienia wtedy, gdy własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom (art. 195 Kodeksu cywilnego). W przypadku współwłasności nieruchomości określonej w częściach ułamkowych, każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w nieruchomości.

Zgodnie z art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Podkreślić należy, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 ustawy Kodeks cywilny). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.

Należy w tym miejscu zauważyć, że kwestie stosunków majątkowych pomiędzy małżonkami reguluje ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1359).

Stosownie do art. 31 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez obojga małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Zatem, istotą wspólności majątkowej małżeńskiej, zarówno ustawowej, jak i umownej, jest to, że każdy z małżonków jest współwłaścicielem poszczególnych składników majątku wspólnego (dorobkowego) na zasadach współwłasności łącznej (bezudziałowej).

W świetle art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, w czasie trwania wspólności ustawowej żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Nie może również rozporządzać ani zobowiązywać się do rozporządzania udziałem, który w razie ustania wspólności przypadnie mu w majątku wspólnym lub w poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.

W myśl art. 36 § 1 oraz § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, oboje małżonkowie są obowiązani współdziałać w zarządzie majątkiem wspólnym, w szczególności udzielać sobie wzajemnie informacji o stanie majątku wspólnego, o wykonywaniu zarządu majątkiem wspólnym i o zobowiązaniach obciążających majątek wspólny. Każdy z małżonków może samodzielnie zarządzać majątkiem wspólnym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej. Wykonywanie zarządu obejmuje czynności, które dotyczą przedmiotów majątkowych należących do majątku wspólnego, w tym czynności zmierzające do zachowania tego majątku.

Zgodnie z art. 37 § 1 pkt 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, zgoda drugiego małżonka jest potrzebna m.in. do dokonania czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia nieruchomości lub użytkowania wieczystego, jak również prowadzącej do oddania nieruchomości do używania lub pobierania z niej pożytków.

Z uwagi na powyższe regulacje prawne w akcie notarialnym dokumentującym tego rodzaju nabycie nieruchomości wymieniani są oboje małżonkowie, jeżeli istnieje między nimi ustawowa wspólność majątkowa. Wspólność wynikająca ze stosunku małżeństwa jest współwłasnością łączną uprawniającą do współposiadania rzeczy wchodzących w skład majątku wspólnego, a w czasie jej trwania żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Na mocy zapisu zawartego w art. 43 § 1 Kodeksu cywilnego oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatnikami – według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dostawa towaru, w tym przypadku gruntu, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy czynność podlegająca opodatkowaniu wykona podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Jednocześnie czynność ta powinna zostać dokonana przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów należy zatem zauważyć, że status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Zatem osoby fizyczne dokonujące sprzedaży, przekazania lub darowizny towarów stanowiących część ich majątku osobistego (takiego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej), nie są zaliczane do grona podatników podatku od towarów i usług.

Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Mając powyższe okoliczności na względzie należy stwierdzić, że uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia miedzy czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Co istotne – jak wskazał TSUE – dla uznania, że czynność sprzedaży działek następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym nie ma znaczenia fakt, że podmiot dokonujący dostawy jest „rolnikiem ryczałtowym”. Według TSUE sprzedaż działek przekształconych z rolnych na budowlane nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli następuje w ramach zarządzania majątkiem prywatnym. Trybunał orzekł, że: „osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu prawa UE, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby”.

Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowani są rolnikami ryczałtowymi. Zainteresowana będąca stroną nie była i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany niebędący stroną prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą niezwiązaną z rolnictwem (PKD 14.31.Z Produkcja wyrobów pończoszniczych), z tytułu której jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działki nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 są częścią gospodarstwa rolnego, które Zainteresowani nabyli w 1997 r. od … i … (matki - w drodze darowizny oraz siostry A. C. umowa kupna - sprzedaży, która nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług). Działki obejmują grunt należący wyłącznie do obojga małżonków w ramach wspólności małżeńskiej. Ww. działki, zgodnie z planem przeznaczone są pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i uzupełniająco pod usługi. Nieruchomości te w chwili obecnej wykorzystywane są dla celów produkcji rolnej, nie objęte podatkiem VAT. Dla żadnej z działek nie wystąpiono o warunki zabudowy. Nie są one uzbrojone w żadne media. Przez działkę 1 przechodzi wodociąg gminny prowadzący do wsi … wybudowany w … r. Zainteresowana nie będzie wnioskować o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego, obecne przeznaczenie działek w chwili sprzedaży będzie aktualne. Działki te nie były, nie są i nie będą udostępniane osobom trzecim w żadnej formie. Zainteresowani na terenie działek do czasu sprzedaży nie będą podejmować żadnych działań i nakładów w celu podniesienia ich atrakcyjności i wartości. Zainteresowani do tej pory nie podejmowali działań marketingowych w celu znalezienia nabywców. W przyszłości Zainteresowani nie będą zlecać żadnych działań pośrednikom nieruchomości ani innym profesjonalnym firmom. Przed zawarciem aktu notarialnego sprzedaży Zainteresowani nie będą udzielać pełnomocnictw w żadnym zakresie. Do chwili obecnej Zainteresowani nie zawierali żadnych umów przedwstępnych dotyczących sprzedaży. Przedmiotowe działki do czasu sprzedaży pozostaną niezabudowane.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Zainteresowanych dotyczą kwestii podlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaży działek oznaczonych numerami: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Jak wynika z dokonanej analizy przepisów, aby dana czynności została opodatkowana podatkiem od towarów i usług musi być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu oraz zostać wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku VAT.

Dostawa towarów – w przedmiotowym wniosku działki niezabudowane – spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy.

W świetle powyższego, należy ustalić, czy w okolicznościach niniejszej sprawy Zainteresowani będą działali w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

W przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności, w jakich będzie realizowana transakcja. Bowiem, co do zasady, osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, nie są podatnikami podatku VAT.

Jak wynika z opisu sprawy, Zainteresowani nie podjęli ciągu działań, które wskazywałyby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami. Nie wystąpił bowiem ciąg zdarzeń, które jednoznacznie przesądzają, że sprzedaż przedmiotowych działek wypełnia przesłanki działalności gospodarczej. Zainteresowani nie podjęli takich aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Działania podejmowane przez Zainteresowanych należą zatem do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Zainteresowani sprzedając, będące we współwłasności małżeńskiej, działki nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 będą korzystać z przysługującego im prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle zaprezentowanych przepisów prawa podatkowego, sprzedaż będących we współwłasności małżeńskiej, działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 należy zakwalifikować jako dostawę towaru. Jednakże, w przedmiotowej sprawie, Zainteresowani nie będą działać w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Sprzedaż ww. działek w analizowanej sprawie, należy uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż będących we współwłasności małżeńskiej, działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Zainteresowanych, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanych. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj