Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.516.2020.3.AP
z 10 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 listopada 2020 r. (data wpływu 3 grudnia 2020 r.), uzupełnionym 1 marca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy opisane we wniosku zespoły składników materialnych i niematerialnych stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT i w związku z czym, rozważany podział przez wydzielenie będzie neutralny podatkowo na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2020 r., wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy opisane we wniosku zespoły składników materialnych i niematerialnych stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT i w związku z czym, rozważany podział przez wydzielenie będzie neutralny podatkowo na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 16 lutego 2021 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.516.2020.2.AP oraz 0111-KDIB3-3.4012.709.2020.2.MAZ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 1 marca 2021 r.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”, „PH” lub „Spółka Dzielona”), jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i rezydentem podatkowym w Polsce, a w konsekwencji podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. PH jest jednocześnie zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca posiada ponad 30-letnie doświadczenie w obszarze usług transportowych oraz sprzedaży detalicznej paliw stałych, płynnych i gazowych. PH świadczy kompleksowe usługi w zakresie transportu płynnych produktów spożywczych na terenie całej Europy oraz jest właścicielem nowoczesnych myjni cystern i stacji paliw zatrudniając około 360 pracowników. Działalność biznesowa PH opiera się na trzech głównych liniach biznesowych (dalej: „Segmenty”), tj.:

  • usługi transportu płynnych artykułów spożywczych przy wykorzystaniu nowoczesnych zestawów transportowych oraz systemów telematycznych (dalej: „Segment Transportu”),
  • usługi mycia cystern i serwisu pojazdów na użytek własny oraz zewnętrzny (dalej: „Segment Myjni”),
  • sprzedaż detaliczna paliw (dalej: „Segment Stacji Paliw”).

Aktualnie prowadzone są rozmowy w sprawie zbycia udziałów w PH przez jej wspólnika do innego podmiotu specjalizującego się m.in. w działalności w zakresie transportu chemii oraz artykułów sypkich i płynnych. Mając na uwadze, że potencjalny nabywca udziałów w PH zainteresowany jest przejęciem działalności wyłącznie w zakresie Segmentu Transportu oraz Segmentu Myjni rozważane jest dokonanie formalnego podziału PH poprzez wydzielenie Segmentu Stacji Paliw do odrębnego podmiotu prawnego tj. X Sp. z o.o. (w którym większościowym udziałowcem jest ta sama osoba fizyczna co u Wnioskodawcy). X (dalej: „Spółka Przejmująca”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i rezydentem podatkowym w Polsce.

W rezultacie planowanych działań, po dokonaniu reorganizacji PH będzie kontynuowała działalność w zakresie usług transportu płynnych artykułów spożywczych, mycia cystern i serwisu pojazdów, zaś działalność w zakresie sprzedaży detalicznej paliw będzie kontynuowana przez Spółkę Przejmującą.

Z perspektywy prawnej, planowane wydzielenie zostanie wykonane w ramach podziału przez wydzielenie zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1526 ze zm.; dalej: „KSH”), w wyniku którego aktywa PH dotyczące Segmentu Stacji Paliw zostaną przeniesione na Spółkę Przejmującą. Wydzielenie Segmentu Stacji Paliw do Spółki Przejmującej określane będzie dalej jako „Wydzielenie”. Wydzielenie nastąpi na podstawie uchwały wspólnika PH opartej na uchwale zarządu dotyczącej m.in. alokacji zespołu składników materialnych i niematerialnych (tj. aktywów i pasywów Segmentu Stacji Paliw oraz zasobów ludzkich) niezbędnych do prowadzenia działalności w zakresie sprzedaży detalicznej paliw. Zgodnie z wymogami art. 536 § 1 KSH, w pisemnym sprawozdaniu sporządzonym przez zarządy PH i Spółki Przejmującej, odzwierciedlone będą uzasadnienie podziału oraz jego podstawy prawne i ekonomiczne.

Obecnie wszystkie Segmenty działają w ramach jednego podmiotu (tj. PH), niemniej jednak każdy z Segmentów jest wyodrębniony wewnątrz przedsiębiorstwa PH zgodnie z zakresem i specyfiką ich działalności.

Wydzielenie funkcjonalne.

Segment Transportu, Segment Myjni i Serwisu oraz Segment Stacji Paliw są wydzielone funkcjonalnie w ramach przedsiębiorstwa PH z uwagi na specyfikę i charakter ich działalności. Każdy z Segmentów tworzony jest przez konkretny zespół pracowników skupionych na realizacji konkretnych (odrębnych) zadań gospodarczych korzystając z przypisanych składników majątkowych.

Z uwagi na specyfikę działalności poszczególnych linii biznesowych, każdy z Segmentów świadczy usługi w oparciu o majątek trwały dedykowany dla danego rodzaju usług. Jako że poszczególne Segmenty świadczą usługi gatunkowo odmienne od siebie, w innych lokalizacjach, składniki majątkowe oraz zasoby ludzkie są dokładnie przypisane do odpowiednich Segmentów.

Co więcej, wszelkie kluczowe decyzje biznesowe dotyczące działalności poszczególnych Segmentów, takie jak np. wybór dostawców oraz negocjacje handlowe, strategie marketingowe, polityki w zakresie wynagradzania i premiowania pracowników podejmowane są odrębnie w odniesieniu do poszczególnych Segmentów. Ponadto, każdy Segment ma możliwość niezależnego, samodzielnego nabywania towarów i usług zgodnie ze swoimi potrzebami mając na uwadze charakter poszczególnych Segmentów oraz specyfikę ich działalności. Proces decyzyjny w tym zakresie zależy od akceptacji dedykowanych pracowników (tj. Dyrektorów poszczególnych pionów) w ramach ustalonego budżetu przypisanego do danego Segmentu.

Wyodrębnienie organizacyjne.

Pod względem organizacyjnym działające w PH linie biznesowe charakteryzują się dużą odrębnością wynikającą ze specyfiki ich działalności. Poszczególne Segmenty są w stanie samodzielnie planować i realizować założone działania gospodarcze przy wykorzystaniu alokowanych do nich składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu przypisanych im zasobów ludzkich.

O wydzieleniu organizacyjnym Segmentu Transportu, Segmentu Myjni oraz Segmentu Stacji Paliw w ramach przedsiębiorstwa PH świadczy m.in. to że:

  • Większość pracowników PH jest obecnie przydzielona do pracy albo w ramach Segmentu Transportu, Segmentu Myjni lub Segmentu Stacji Paliw. Obowiązujący w PH regulamin organizacyjny w sposób precyzyjny określą strukturę organizacyjną pracowników oraz przypisanie do poszczególnych pionów. Pracownicy Segmentu Transportu oraz Segmentu Myjni są w nim przypisani do Pionu Transportu podczas gdy pracownicy Segmentu Stacji Paliw są przypisani do Pionu Paliw. Zgodnie z regulaminem organizacyjnym Segment Transportu oraz Segmentu Myjni podlegają pod Dyrektora Zarządzającego Pionem Transportu, zaś Segment Stacji Paliw podlega pod Dyrektora ds. paliw.
  • Przeważająca część obsługi administracyjnej w PH (w szczególności w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz wsparcia w zakresie informatycznym) jest wykonywana przez zespół pracowników wspólnych dla wszystkich linii biznesowych PH, przy czym w zespole księgowym zatrudnione są osoby dedykowane do obsługi poszczególnych Segmentów (w tym jedna osoba dedykowana do rachunkowo-księgowej obsługi Segmentu Stacji Paliw).
  • Środki trwałe, w szczególności nieruchomości, tabor samochodowy, urządzenia specjalistyczne związane z myjniami lub stacjami paliw, komputery czy meble są przypisane w rejestrze środków trwałych do poszczególnych linii biznesowych zgodnie z ich charakterystyką i przeznaczeniem.
  • Wyodrębnienie organizacyjne PH znajduje również odzwierciedlenie w uchwałach zarządu PH adresujących działalność poszczególnych linii biznesowych.

Wyodrębnienie finansowe.

O odrębności poszczególnych linii biznesowych w ramach przedsiębiorstwa PH świadczy również ich wyodrębnienie pod względem finansowym.

Stosowany w PH system finansowo księgowy umożliwia przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z odpowiednimi Segmentami do Segmentu Transportu, Segmentu Myjni oraz Segmentu Stacji Paliw. Rejestr środków trwałych przypisuje wszystkie kluczowe środki trwałe do Segmentów w których są one wykorzystywane. W oparciu o powyższe, na potrzeby sprawozdawczości wewnętrznej sporządzane są okresowe uproszczone rachunki zysków i strat oraz bilans w rozbiciu dla każdego z Segmentów.

Ponadto, środki pieniężne oraz zapasy są przez PH przypisywane do każdego z Segmentów. PH posiada również oddzielne rachunki bankowe służące do obsługi każdego z Segmentów.

Co więcej, osoby odpowiedzialne za prowadzenie poszczególnych Segmentów (tj. Dyrektorzy pionów organizacyjnych) sporządzają odrębne budżety i plany sprzedaży dla każdego z Segmentów. Wyodrębnienie finansowe poszczególnych linii biznesowych będzie również wykazane w sprawozdaniu finansowym PH za 2020 r. gdzie zostaną zobrazowane wyniki finansowe realizowane w roku obrotowym w rozbiciu na poszczególne Segmenty.

W okresie przejściowym, tj. przez pewien czas po zakończeniu Wydzielenia pewne funkcje finansowo-księgowe związane z Segmentem Stacji Paliw będą kontynuowane w ramach PH na podstawie umowy o świadczenie usług (np. wsparcie w zakresie kadr lub IT lub usługi księgowe). Docelowo jednak, wszelkie czynności będą prowadzone bezpośrednio przez pracowników, którzy zostaną zatrudnieni przez Spółkę Przejmującą lub na podstawie umów o świadczenie usług z podmiotami trzecimi.

Poniżej zostały przedstawione elementy majątku PH, które zostaną wydzielone do Spółki Przejmującej oraz elementy, które pozostaną własnością Spółki Dzielonej:

-Umowy.

Do Spółki Przejmującej przeniesione zostaną wszelkie kontrakty związane z działalnością Segmentu Stacji Paliw w tym w szczególności:

  • umowy z ajentami na prowadzenie stacji paliw,
  • umowy na dostawę paliw oraz gazu do stacji paliw,
  • umowy na dostawę mediów do stacji paliw,
  • umowy na sprzedaż paliw na stacjach paliw.

W Spółce Dzielonej pozostaną wszelkie umowy związane z działalnością Segmentu Transportu oraz Segmentu Myjni. W szczególności dotyczy to:

  • umów na świadczenie usług transportowych na rzecz klientów PH,
  • umów dotyczących zakupów paliwa do taboru samochodowego PH,
  • umów na dostawę mediów do baz taboru samochodowego oraz myjni i serwisu.

Dodatkowo, planowane jest również zawarcie nowych umów przez Spółkę Przejmującą w zakresie niezbędnym do kontynuacji działalności wydzielanego Segmentu (np. w stosunku do usług telekomunikacyjnych). W okresie przejściowym Spółka Przejmująca zawrze umowę najmu powierzchni biurowej przeznaczonej dla pracowników przypisanych do Segmentu Stacji Paliw.

-Pracownicy.

Na dzień Wydzielenia część zakładu pracy, którą tworzy grupa pracowników związana z Segmentem Stacji Paliw (w tym Dyrektor ds. paliw, pracownicy poszczególnych stacji paliw oraz pracownik księgowości przypisany do Pionu Paliw, o którym mowa powyżej) zostanie przeniesiona do Spółki Przejmującej. Pracownicy, zgodnie z art. 231 § 1 Kodeksu pracy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320 z późn. zm., dalej: „Kodeks pracy”), zostaną powiadomieni, że z dniem Wydzielenia ich stosunek pracy zostanie przeniesiony do Spółki Przejmującej z mocy prawa.

W tych obszarach, gdzie Spółka Przejmująca nie będzie posiadała własnych pracowników odpowiednie funkcje będą wykonywane przy wsparciu pracowników zatrudnionych w PH w ramach usługi nabywanej przez Spółkę Przejmującą od PH. Docelowo jednak intencją Spółki Przejmującej będzie zatrudnienie własnego personelu do wykonywania odpowiednich funkcji i/lub korzystanie z zewnętrznych dostawców usług. Jak wskazano powyżej, w okresie przejściowym Spółka Przejmująca zawrze umowę najmu powierzchni biurowej przeznaczonej dla pracowników przypisanych do Segmentu Stacji Paliw.

Pozostali pracownicy związani z Segmentem Transportu oraz Segmentem Myjni oraz obsługa administracyjno-księgowa będą kontynuowali swoje zatrudnienie w ramach PH.

-Aktywa trwałe i obrotowe.

Wszelkie aktywa trwałe i obrotowe należące do PH związane z Segmentem Stacji Paliw zostaną przeniesie do Spółki Przejmującej. Dotyczy to przede wszystkim nieruchomości na których prowadzone są stacje paliw, pojazdy do przewozu paliw, wyposażenie oraz sprzęt komputerowy wykorzystywany na stacjach paliw, zapasy a także środki pieniężne. Jednocześnie, w Spółce Dzielonej zostaną wszelkie aktywa trwałe i obrotowe związane z działalnością prowadzoną przez Segment Transportu oraz Segment Myjni, w tym w szczególności tabor samochodowy, nieruchomość, gdzie znajduje się siedziba PH, nieruchomości, gdzie prowadzone są myjnie samochodowe, sprzęt specjalistyczny związany z obsługą taboru samochodowego oraz myjni, wyposażenie oraz sprzęt komputerowy wykorzystywane przy prowadzeniu działalności transportowej oraz działalności myjni, zapasy, a także środki pieniężne.

-Wierzytelności.

Wierzytelności handlowe związane z działalnością Segmentu Stacji Paliw zostaną przypisane do tego Segmentu przed Wydzieleniem i w ramach Wydzielenia zostaną przeniesione do Spółki Przejmującej.

Wierzytelności handlowe związane z działalnością Segmentu Transportu oraz Segmentu Myjni zostaną przypisane do tych Segmentów przed Wydzieleniem i po dniu Wydzielenia pozostaną w Spółce Dzielonej.

- Zobowiązania.

Przedmiotem Wydzielenia będą też zobowiązania handlowe związane z Segmentem Stacji Paliw. Zostaną one przypisane przed Wydzieleniem do Segmentu Stacji Paliw i w ramach Wydzielenia zostaną przeniesione do Spółki Przejmującej.

Jednocześnie, zobowiązania handlowe związane z Segmentu Transportu oraz Segmentu Myjni zostaną przypisane przed Wydzieleniem do tych Segmentów i po dniu Wydzielenia zostaną w Spółce Dzielonej.

Na skutek planowanego Wydzielenia, Spółka Przejmująca, w oparciu o zespół składników majątkowych oraz zasoby ludzkie przejęte od PH, będzie kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej wyłącznie w zakresie Segmentu Stacji Paliw. Do kontynuowania działalności nie będzie zasadniczo konieczne angażowanie przez Spółkę Przejmującą składników majątkowych innych niż przejęte od PH, z zastrzeżeniem konieczności uzupełnienia pewnych funkcji administracyjno-księgowych (przy czym funkcje te nie są niezbędne do prowadzenia działalności operacyjnej).

W PH pozostaną natomiast wszelkie składniki majątkowe oraz zasoby ludzkie niezbędne do kontynuowania działalności w zakresie Segmentu Transportu oraz Segmentu Myjni. Podział PH w opisany powyżej sposób nie powinien w żaden sposób zaburzyć ciągłości operacyjnej w zakresie usług świadczonych przez Segment Transportu oraz Segment Myjni.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 22 lutego 2021 r., Wnioskodawca ponadto wskazał, że zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci Segmentu Stacji Paliw (opisany szczegółowo we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego) w momencie przeniesienia na Spółkę przejmującą mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy zadania gospodarcze.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy opisane we wniosku zespoły składników materialnych i niematerialnych stanowią i stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT w związku z czym rozważany podział PH przez wydzielenie i związane z nim przeniesienie na Spółkę Przejmującą Segmentu Stacji Paliw, będzie neutralny podatkowo na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych w związku z faktem, iż zarówno majątek przejmowany na skutek podziału, jak i pozostający w Spółce Dzielonej będą stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane we wniosku zespoły składników materialnych i niematerialnych stanowią i stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, w związku z czym rozważany podział PH przez wydzielenie i związane z nim przeniesienie na Spółkę Przejmującą Segmentu Stacji Paliw, będzie neutralny podatkowo na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych w związku z faktem, iż zarówno majątek przejmowany na skutek podziału, jak i pozostający w Spółce Dzielonej będą stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT, przychodem z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie, majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa  wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia; przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Z treści tego przepisu wynika, że jeżeli przy podziale przez wydzielenie zarówno majątek pozostający w spółce dzielonej, jak i majątek przejmowany przez spółkę przejmującą stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, wówczas po stronie spółki dzielonej nie powstanie przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT, a więc czynność podziału będzie dla tej spółki neutralna podatkowo. Innymi słowy, podział przez wydzielenie nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego po stronie spółki podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału i majątek pozostający w spółce dzielonej stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa spółki dzielonej.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie o CIT jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa  oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania;

Na gruncie powyższych przepisów oraz w oparciu o doktrynę prawa podatkowego i dotychczasową praktykę organów podatkowych, przesłankami uznania danego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa są:

  • istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie oraz przeznaczenie tych składników do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  • wyodrębnienie organizacyjnie zespołu tych składników w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • wyodrębnienie finansowe zespołu tych składników w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • wykazanie, że zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W ocenie Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, Segmenty Transportu i Myjni oraz Segment Stacji Paliw będą zespołami składników majątkowych wyodrębnionymi funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo w ramach PH, mogącymi stanowić niezależne, samodzielnie działające przedsiębiorstwa i tym samym na moment podziału będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT.

W opinii Wnioskodawcy świadczą o tym następujące fakty i argumenty.

Wyodrębnienie funkcjonalne.

W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego dla uznania danego zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki te muszą pozostawać między sobą we wzajemnych interakcjach w taki sposób, że należy je traktować jako zorganizowany, autonomiczny zespół składników powiązanych funkcjonalnie, nie zaś zespół przypadkowych elementów, których jedyną cechą jest własność jednego podmiotu. Dodatkowo, zorganizowana część przedsiębiorstwa obejmująca te składniki musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, poprzez które możliwe jest prowadzenie działań gospodarczych, którym służy ona w strukturze przedsiębiorstwa.

W tym kontekście wskazać należy, że zorganizowana działalność Segmentu Transportu i Segmentu Myjni, jak i działalność Segmentu Stacji Paliw jest prowadzona w oparciu o składniki materialne i niematerialne niezbędne do realizacji działalności we właściwym dla nich zakresie i zgodnie z ich specyfiką, co zostało szczegółowo opisane w opisie zdarzenia przyszłego. Po planowanym Wydzieleniu całość zadań gospodarczych w zakresie działalności Segmentu Stacji Paliw będzie prowadzona przez Spółkę Przejmująca w oparciu o wspomniane składniki materialne i niematerialne, natomiast całość działań gospodarczych w zakresie działalności Segmentu Transportu i Segmentu Myjni będzie kontynuowana przez Wnioskodawcę, również w oparciu o opisane składniki materialne i niematerialne.

O wyodrębnieniu funkcjonalnym poszczególnych Segmentów świadczy również fakt, iż każdy z Segmentów dotyczy odrębnych działań biznesowych nie pozostających ze sobą w ścisłym powiązaniu. Dodatkowo, jak zostało to już wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, każdy z Segmentów posiada przypisany personel operacyjny, który wykonuje zadania dla celów poszczególnych Segmentów oraz dyrektorów: ds. transportu przypisanego do Segmentu Transportu i Segmentu Myjni i ds. paliw przypisanego do Segmentu Stacji Paliw.

Działalność Segmentu Stacji Paliw polega na sprzedaży paliw głównie odbiorcom zewnętrznym oraz w ograniczonym stopniu na rzecz własnej floty PH (w ramach Segmentu Transportu). Z obiektywnych przyczyn praktycznych (Wnioskodawca posiada tylko 4 stacje paliw) nie byłoby możliwe ścisłe uzależnienie dostaw paliwa Segmentu Transportu od Segmentu Paliw, biorąc pod uwagę skalę działalności pierwszego z tych segmentów. W związku z tym, Segment Stacji Paliw posiada własne kanały sprzedaży. Podobnie działalność Segmentu Transportu oraz Segmentu Myjni polega na sprzedaży usług odbiorcom niezwiązanym z klientami Segmentu Stacji Paliw. Segment Transportu i Segment Myjni posiadają własne, odrębne od Segmentu Stacji Paliw kanały sprzedaży. W ocenie Wnioskodawcy pomiędzy składnikami majątkowymi, które mają zostać wydzielone do X, a także pomiędzy składnikami pozostającymi w PH istnieje wyraźny związek funkcjonalny. Segment Transportu i Segment Myjni funkcjonuje w ramach struktury organizacyjnej PH w oparciu o przydzielone wyłącznie do niego składniki materialne i niematerialne. Składnikami tymi będą w szczególności środki trwałe i wartości niematerialne zapewniające zaplecze administracyjno-techniczne prowadzenia działalności, a także przydzieleni pracownicy. Tak samo sytuacja wygląda w przypadku działalności Segmentu Stacji Paliw, który w oparciu o przydzielony jemu majątek prowadzi działalność w zakresie odrębnym od pozostałych Segmentów.

Dodatkowo, w okresie przejściowym po Wydzielenia PH oraz X będą prowadzić działalność gospodarczą na wyodrębnionych i przypisanych do nich przestrzeniach biurowych, gdzie znajduje się aktualna siedziba PH (przy czym X będzie operowała w oparciu o umowę najmu).

Działalność Segmentu Stacji Paliw posiada możliwość samodzielnego nabywania towarów i usług marketingowych na swoje potrzeby. Proces podejmowania decyzji w tym zakresie jest zależny od akceptacji dyrektora ds. paliw. Analogicznie odbywa się to w zakresie działalności Segmentu Transportu i Segmentu Myjni tj. Segmenty te również posiadają możliwość samodzielnego nabywania towarów i usług marketingowych na swoje potrzeby. Proces podejmowania decyzji w tym zakresie jest zależny od akceptacji dyrektora ds. transportu w ramach ustalonego budżetu przydzielonego do działalności danego Segmentu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym, zespół składników majątkowych składających się na Segment Stacji Paliw nie będzie stanowił zbioru przypadkowych elementów, lecz będzie zespołem składników, powiązanych ze sobą w sposób funkcjonalny i celowy, które pozostają ze sobą we wzajemnych relacjach. Składniki te będą wyodrębnione jako w pełni odrębna jednostka i będą one tworzyć określoną funkcjonalną całość, która umożliwi podjęcie samodzielnej działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Podobnie zespół składników majątkowych składających się na Segment Transportu i Segmentu Myjni nie będzie stanowił zbioru przypadkowych elementów, lecz będzie zespołem składników, powiązanych ze sobą w sposób funkcjonalny i celowy, które pozostają ze sobą we wzajemnych relacjach. Składniki te będą tworzyć określoną funkcjonalną całość, która umożliwi kontynuowanie samodzielnej działalności gospodarczej w ramach przedsiębiorstwa.

Wszystkie wskazane powyżej przesłanki świadczą zatem o wyodrębnieniu funkcjonalnym w ramach PH zarówno Segmentu Stacji Paliw, jak i Segmentu Transportu i Segmentu Myjni.

Wyodrębnienie organizacyjne.

Zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze, np.:

  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 lutego 2018 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.419.2017.3.AK,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 29 czerwca 2016 r., Znak: IBPB-1-2/ 4510-483/16/BG.

Mając na uwadze powyższe kryteria wyodrębnienia organizacyjnego, w ocenie Wnioskodawcy, Segment Transportu i Segment Myjni oraz Segment Stacji Paliw będą spełniały wymogi do uznania ich za wyodrębnione organizacyjnie w ramach PH. W szczególności będą o tym świadczyły uchwały zarządu lub regulamin organizacyjny obowiązujące w PH, które będą opisywały strukturę organizacyjną obowiązującą w ramach poszczególnych Segmentów, a także regulamin pracy regulujący kwestie pracownicze w poszczególnych Segmentach.

Należy również zwrócić uwagę na fakt, że Segment Stacji Paliw kierowany jest przez dyrektora ds. paliw, który odpowiada za zarządzanie i funkcjonowanie wyłącznie Segmentem Stacji Paliw. Jak zostało to już zaznaczone, Segment Stacji Paliw działa w oparciu o wyodrębniony zespół pracowników PH, którzy pracują wyłącznie dla Segmentu Stacji Paliw (zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym). Z dniem Wydzielenia wszyscy pracownicy pracujący wyłącznie dla Segmentu Stacji Paliw zostaną automatycznie, tj. w trybie art. 231 Kodeksu pracy, przeniesieni do X, o czym zostaną wcześniej odpowiednio poinformowani. Po Wydzieleniu pracownicy ci będą wykonywać tę samą pracę dla Segmentu Stacji Paliw w ramach Spółki Przejmującej. Dodatkowo, jak to zostało przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, pracownicy, których zakres obowiązków dotyczy realizacji zadań związanych z Segmentem Transportu i Segmentem Myjni, jak i dotyczących jego funkcjonowania, po podziale pozostaną w Spółce Dzielonej. Okoliczność, iż pracownicy Segmentu Stacji Paliw będą realizowali te same obowiązki przed jak i po dacie Wydzielenia PH potwierdza, że będzie to zorganizowana część przedsiębiorstwa. W podobnym tonie wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22 marca 2018 r., sygn. akt II FSK 808/16: „Należy bowiem uwzględnić przede wszystkim aspekt ekonomiczny, a nie stosunki prawne wynikające z krajowych regulacji z zakresu prawa pracy. Skoro pracownicy realizowali te same obowiązki zarówno przed zawarciem umowy dzierżawy, jak i w momencie dokonywania aportu, świadczy to o tym, że jest to zorganizowana część przedsiębiorstwa umożliwiająca prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej.”

O organizacyjnym wyodrębnieniu Segmentu Stacji Paliw w PH decyduje ponadto fakt odrębnego zarządzania przez różnych dyrektorów. Pracownicy odpowiedzialni za funkcjonowanie Segmentu Stacji Paliw składają raporty dotyczące działalności do dyrektora ds. paliw. Analogicznie wygląda sytuacja w odniesieniu do Segmentu Transportu i Myjni tj. pracownicy odpowiedzialni za funkcjonowanie Segmentu Transportu i Segmentu Myjni składają raporty dotyczące działalności do dyrektora ds. transportu.

Dodatkowo, zgodnie z informacjami przedstawionymi w opisie zdarzenia przyszłego, wyodrębnienie organizacyjne realizowane będzie poprzez przypisanie odrębnie do Segmentu Stacji Paliw oraz do Segmentu Transportu i Segmentu Myjni poszczególnych składników majątku, takich jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, środki pieniężne i zobowiązania służące do realizacji powierzonych im zadań.

W świetle przedstawionej powyżej argumentacji oraz biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego zaprezentowany na wstępie niniejszego wniosku zdaniem Wnioskodawcy, Segment Transportu i Segment Myjni oraz Segment Stacji Paliw stanowią odrębne zespoły składników majątkowych wyodrębnionych organizacyjnie w ramach PH, tym samym spełniać zatem będą kryterium wyodrębnienia organizacyjnego niezbędne dla istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe.

Zgodnie z doktryną „w zakresie wyodrębnienia finansowego warunkiem jest, aby do zorganizowanej części przedsiębiorstwa mogły zostać przypisane związane z nim koszty, przychody, należności i zobowiązania” (K.Gil, A. Obońska, A. Wacławczyk, A. Walter (red.), Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz. Wyd. 2, Warszawa 2016).

W zgodzie z przeważającą praktyką organów podatkowych, uznaje się, że niniejsza przesłanka oznacza sytuację w której sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej danego podmiotu pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przykładowo stanowisko to zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 25 kwietnia 2017 r., Znak: 3063-ILPP2-1. 4512.11.2017.2.AWA, „Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności I zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Natomiast wyodrębnienie finansowe nie oznacza pełnej, całkowitej samodzielności finansowej, która odnosi się do całego przedsiębiorstwa”.

Nie należy jednak utożsamiać pojęcia „wyodrębnienie finansowe” z pełną samodzielnością finansową, która ze względów oczywistych nie może być osiągnięta - jako, że jednostki organizacyjne nie mają odrębnej od osoby prawnej podmiotowości prawnej w stosunkach z osobami trzecimi. W doktrynie przyjmuje się, iż wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, w szczególności wyodrębnienie finansowe nie oznacza konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 9 lutego 2018 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.367.2017.1.JF, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej stwierdzono, iż: „o wyodrębnieniu finansowym można zatem już mówić w przypadku istnienia samej możliwości wyodrębnienia podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnienia finansowego nie należy utożsamiać zatem z pełną samodzielnością finansową”.

W świetle powyższego, w opinii Wnioskodawcy, Segment Transportu i Segment Myjni oraz Segment Stacji Paliw będą wyodrębnione finansowo w ramach przedsiębiorstwa PH. System księgowy, na którym działa PH umożliwia przypisanie zarówno do Segmentu Transportu i Segmentu Myjni, jak i do Segmentu Stacji Paliw konkretne przychody i koszty związane z ich działalnością, czy też środki trwałe dotyczące każdego z rodzajów działalności prowadzonych przez poszczególne Segmenty.

Wyodrębnienie finansowe poszczególnych linii biznesowych będzie również wykazane w sprawozdaniu finansowym PH za 2020 r., gdzie zostaną zobrazowane wyniki finansowe realizowane w roku obrotowym w rozbiciu na poszczególne Segmenty zaś przed dokonaniem Wydzielenia, PH sporządzi uproszczony rachunek zysków i strat dla działalności prowadzonej w poszczególnych Segmentach.

Biorąc pod uwagę planowany zakres funkcjonowania Segmentu Stacji Paliw, główne źródło przychodów stanowić będą przychody z tytułu sprzedaży paliw, podczas gdy głównym strumieniem przychodowym Segmentu Transportu i Segmentu Myjni będą przede wszystkim przychody ze sprzedaży usług transportowych oraz usług czyszczenia pojazdów ciężarowych. Ponadto, zarówno w ramach funkcjonowania Segmentu Stacji Paliw, jak i w ramach funkcjonowania Segmentu Transportu i Segmentu Myjni możliwe będzie wyodrębnienie bezpośrednich kosztów związanych z prowadzonymi przez nie działalnościami gospodarczymi.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, zarówno w odniesieniu do Segmentu Transportu i Segmentu Myjni, jak również do Segmentu Stacji Paliw, przesłanka wyodrębnienia finansowego zespołu składników w ramach istniejącego przedsiębiorstwa będzie spełniona.

Możliwość funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwo.

Ostatnim warunkiem uznania konkretnego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest możliwość stanowienia przez ten zespół odrębnego, niezależnego przedsiębiorstwa, które samodzielnie realizuje zadania gospodarcze.

W opinii Wnioskodawcy, zespoły składników majątkowych, które tworzą Segment Transportu i Segment Myjni oraz Segment Stacji Paliw mają możliwość funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwa zdolne do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych.

Jako kryterium potwierdzające zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo w praktyce wskazuje się możliwość samodzielnego działania na rynku jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w obecnym przedsiębiorstwie. Taką argumentację można znaleźć w licznych interpretacjach prawa podatkowego oraz wyrokach sądów administracyjnych. Przykładowo w powoływanym już wyżej wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 marca 2018 r., sygn. akt II FSK 808/16, sąd wskazał, iż: „okoliczność, iż zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzy zespół składników majątkowych zdolny do prowadzenia niezależnej (samodzielnej) działalności gospodarczej należy rozumieć w ten sposób, że w kształcie, w jakim zespół ten jest zbywany, może on wykonywać określone zadania gospodarcze. Innymi słowy, realizacja określonych zadań gospodarczych możliwa jest z wykorzystaniem tego określonego zespołu składników majątkowych, nie zaś dopiero w połączeniu z innymi składnikami majątkowymi, czy też dopiero w połączeniu z przedsiębiorstwem nabywcy”.

W ocenie Wnioskodawcy, Segment Transportu i Segment Myjni oraz Segment Stacji Paliw stanowią wyodrębnione części przedsiębiorstwa PH, które samodzielnie mogłyby realizować określone zadania gospodarcze, wykorzystując przypisany zespół składników majątkowych niezależnie od innych zdarzeń. Innymi słowy, Segment Transportu, Segment Myjni i Segment Stacji Paliw stanowią organizacyjnie i finansowo wyodrębnione zespoły składników majątkowych, stworzone i przygotowane do prowadzenia określonej działalności gospodarczej, jako niezależne przedsiębiorstwa zdolne samodzielnie realizować zadania i cele gospodarcze. Zespół składników, zarówno pozostający w PH, jak i przenoszony do Spółki Przejmującej, będzie kontynuował prowadzony rodzaj działalności w odrębnych podmiotach, co efektywnie będzie mieć miejsce po podziale PH opisanym w zdarzeniu przyszłym. Powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, oznacza, że zarówno zespół składników materialnych i niematerialnych przypisanych do Segmentu Transportu i Myjni, jak i do Segmentu Stacji Paliw mogą jednocześnie stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Podsumowanie.

Mając na uwadze całą przytoczoną powyżej argumentację, Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż jego zdaniem poszczególne Segmenty prowadzące działalność w ramach PH stanowią i będą stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, ponieważ:

  • zostały do nich przypisane zespoły składników materialnych i niematerialnych/osobowych, obejmujący również zobowiązania;
  • są wyodrębnione organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie PH;
  • są wyodrębnione finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie PH;
  • zespoły składników przypisane do Segmentu Transportu, Segmentu Myjni, jak i Segmentu Stacji Paliw są przeznaczone do prowadzenia oraz realizacji określonych zadań gospodarczych odrębnych od pozostałej działalności PH tj. działalności w zakresie sprzedaży paliw;
  • mają zdolność do bycia samodzielnymi przedsiębiorstwami.

Mając na uwadze powyższe okoliczności, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że z uwagi na wyodrębnienie organizacyjne, finansowe i funkcjonalne Segmentu Transportu oraz Segmentu Myjni które mają pozostać w PH oraz Segmentu Stacji Paliw, który ma zostać wydzielony do X, Segmenty te stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, a tym samym dokonanie wydzielenia Segmentu Stacji Paliw nie doprowadzi do powstania przychodu podatkowego dla Spółki Dzielonej na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy jednak zauważyć, że weryfikacja ewentualnych przesłanek i celów podziału, a więc zbadanie, czy istotnie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 12 ust. 13 i 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest możliwa dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego, które przeprowadzić może właściwy organ podatkowy. Wnioskodawca – w trakcie tych postępowań – będzie zobowiązany do wykazania, że podział spółki przez wydzielenie został przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.

Należy także wskazać, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zastosowania w przedmiotowej sprawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W części objętej przepisami ustawy o podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj