Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.929.2020.2.MR
z 11 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2020 r. (data wpływu 1 grudnia 2020 r.), uzupełnionym w dniu 8 lutego 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi od 9 maja 2014 roku jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie PKD 96.02.Z fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne. Głównym zajęciem są usługi kosmetyczne. Działalność swoją rozlicza przed Urzędem Skarbowym w formie zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych. Jednak w dzisiejszych czasach, kiedy wygląd i zdrowie stają się dla klientek i klientów bardzo ważnymi, a dbałość o zdrowie priorytetowa, Wnioskodawca postanowił wyjść naprzeciw klientom i zaoferować duże ułatwienie, oszczędność czasu oraz pewność zdrowszego odżywiania i zawarł umowę o współpracy z firmą X spółka z o.o. Przedmiotem umowy jest sprzedaż bezpośrednia poza siecią sklepową wielofunkcyjnego urządzenia . Przedmiotem umowy jest świadczenie na rzecz X, za wynagrodzeniem prowizyjnym, czynności faktycznych zmierzających do pozyskania klientów, w celu zawarcia przez X umów sprzedaży urządzenia wielofunkcyjnego , w tym w szczególności do: popularyzowania urządzenia znajdującego się w aktualnej ofercie X i pozyskiwania na rzecz X klientów zainteresowanych jego nabyciem, organizowania i przeprowadzania prezentacji urządzenia w domach klientów, przyjmowania od klientów zamówień na urządzenia i innych dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy sprzedaży, udzielania pomocy klientom przy wypełnianiu zamówień i weryfikacji danych w nim zawartych, sprawowania opieki posprzedażowej, aktywnego pozyskiwania przedstawicieli handlowych. Poza przyjęciem zamówienia przedstawiciel handlowy nie jest umocowany do składania ani przyjmowania żadnych oświadczeń woli w imieniu i na rzecz lub wobec X. Nie jest płatnikiem podatku VAT.


W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że usługi na podstawie umowy o współpracy zawartej z firmą X Sp. z o.o. świadczone były w ramach prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej. Faktycznie wykonywane usługi według klasyfikacji PKWIU według Wnioskodawcy to:


  • 47.00.54 Sprzedaż detaliczna elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego, w odniesieniu do świadczenia na rzecz X, za wynagrodzeniem prowizyjnym, czynności faktycznych zmierzających do pozyskania klientów, w celu zawarcia przez X umów sprzedaży urządzenia wielofunkcyjnego , w tym w szczególności do: popularyzowania urządzenia znajdującego się w aktualnej ofercie X i pozyskiwania na rzecz X klientów zainteresowanych jego nabyciem;
  • 74.90.20 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, w odniesieniu do organizowania i przeprowadzania prezentacji urządzenia w domach klientów, przyjmowania od klientów zamówień na urządzenia i innych dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy sprzedaży, udzielania pomocy klientom przy wypełnianiu zamówień i weryfikacji danych w nim zawartych, sprawowania opieki posprzedażowej, aktywnego pozyskiwania przedstawicieli handlowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy opisana dodatkowa działalność nie wykluczy Wnioskodawcy z tej formy opodatkowania?


Zdaniem Wnioskodawcy, działalność sklasyfikowana pod symbolem PKD 47.99.Z, oraz PKWiU z grupy 47, ponieważ usługi, które zamierza świadczyć są sklasyfikowane właśnie pod tym symbolem, nie są zawarte w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie wyklucza go z opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego. Aby mieć pewność, że prawidłowo zakwalifikował działalność, wysłał zapytanie do Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi i otrzymał odpowiedź, że „wymieniona działalność polegająca na pośrednictwie w sprzedaży urządzeń obejmuje przeprowadzanie prezentacji urządzeń w domach klientów, a następnie ich sprzedaż w imieniu zlecającego, mieści się w grupowaniu: PKD 47.99.Z „Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami”. Natomiast przeprowadzenie prezentacji urządzenia w domach klientów, mającej na celu doprowadzenie do ich sprzedaży (bez zawierania umów we własnym imieniu i bez dokonywania sprzedaży tych wyrobów) mieści się w grupowaniu: PKD 74.90.Z „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”.


Wyżej wymienione symbole PKD odzwierciedlające dodatkową działalność gospodarczą Wnioskodawcy nie są zawarte ani w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mówiącym o wyłączeniach, ani w załączniku nr 2 do wymienionej ustawy.


Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca uważa, że nadal może prowadzić działalność gospodarczą i rozliczać ją w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Na wstępie zaznaczyć należy, że z uwagi na fakt, że niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej został złożony przed 1 stycznia 2021 r., dotyczy zaistniałego stanu faktycznego na dzień złożenia wniosku w kwestii możliwości opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przedmiotowa interpretacja zostanie wydana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905 ze zm.) obowiązujące do tej daty.


W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.


Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426 ze zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.


W świetle art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, tj. „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.


Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.


Analizując zapisy zawarte w załączniku nr 2 do ustawy zauważyć należy, iż wyłączeniu z możliwości opodatkowania tym podatkiem podlegają m.in. usługi wymienione w poz. 39 załącznika, tj. ex 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Przy czym, przy pozycji tej zastrzeżono, że wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie podlegają usługi doradców w zakresie agronomii.


Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (art. 4 ust. 4 ww. ustawy).


Jak wynika z zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie organizowania i przeprowadzania prezentacji urządzenia w domach klientów, przyjmowania od klientów zamówień na urządzenia i innych dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy sprzedaży, udzielania pomocy klientom przy wypełnianiu zamówień i weryfikacji danych w nim zawartych, sprawowania opieki posprzedażowej, aktywnego pozyskiwania przedstawicieli handlowych klasyfikowane są jako pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane (symbol 74.90.20.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług).


Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że skoro świadczone przez Wnioskodawcę usługi są wymienione w poz. 39 załącznika nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to nie ma on możliwości opodatkowania osiąganych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj