Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.782.2020.2.SM
z 10 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę we wniosku z dnia 4 listopada 2020 r. (data wpływu 12 listopada 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2021 r. (data wpływu 1 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku powstania obowiązku podatkowego w sytuacji przekazania przez Wnioskodawcę wydanych na rzecz Uczestnika Nagród Pieniężnych (w formie kart przedpłaconych zasilonych odpowiednią kwotą środków pieniężnych albo przelewem na wskazany rachunek bankowy);
  • braku powstania obowiązku podatkowego w sytuacji przekazania przez Wnioskodawcę wydanych na rzecz Uczestnika Nagród Rzeczowych, w tym Nagród Rzeczowych B.;
  • wskazania, czy z tytułu wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na zakup Nagród Rzeczowych innych niż Nagrody Rzeczowe B. przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego;
  • powstania obowiązku podatkowego z tytułu przeniesienia prawa do rozporządzania jak właściciel Nagrodami Rzeczowymi innymi niż Nagrody Rzeczowe B. przez Agencję na B. przed wydaniem ww. Nagród na rzecz Uczestnika Programu i udokumentowania tej czynności fakturą;
  • braku powstania obowiązku podatkowego w sytuacji przekazania środków pieniężnych przez B. do Wnioskodawcy w celu pokrycia kosztów Nagrody Pieniężnej oraz braku dokumentowania rozliczeń z tego tytułu fakturą

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku powstania obowiązku podatkowego w sytuacji przekazania przez Wnioskodawcę wydanych na rzecz Uczestnika Nagród Pieniężnych (w formie kart przedpłaconych zasilonych odpowiednią kwotą środków pieniężnych albo przelewem na wskazany rachunek bankowy);
  • braku powstania obowiązku podatkowego w sytuacji przekazania przez Wnioskodawcę wydanych na rzecz Uczestnika Nagród Rzeczowych, w tym Nagród Rzeczowych B.;
  • wskazania, czy z tytułu wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na zakup Nagród Rzeczowych innych niż Nagrody Rzeczowe B. przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego;
  • powstania obowiązku podatkowego z tytułu przeniesienia prawa do rozporządzania jak właściciel Nagrodami Rzeczowymi innymi niż Nagrody Rzeczowe B. przez Agencję na B. przed wydaniem ww. Nagród na rzecz Uczestnika Programu i udokumentowania tej czynności fakturą;
  • braku powstania obowiązku podatkowego w sytuacji przekazania środków pieniężnych przez B. do Wnioskodawcy w celu pokrycia kosztów Nagrody Pieniężnej oraz braku dokumentowania rozliczeń z tego tytułu fakturą.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lutego 2021 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz wyjaśnienie, że złożony wniosek jest wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, o którym mowa w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, a także wskazanie, że stanowisko Wnioskodawcy nie uległo zmianie w związku z uzupełnieniem wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

  1. Wnioskodawcą w niniejszej sprawie jest …sp. z o.o. („Agencja”). Agencja jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się zarządzaniem programami lojalnościowymi. Agencja jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Agencja zajmuje się świadczeniem usług marketingowych.
  2. B. („B.”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. B. działa w Polsce poprzez oddział przedsiębiorcy zagranicznego – B. Oddział w Polsce.
    Działalność gospodarcza B. polega przede wszystkim na sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, w szczególności zimowych, letnich oraz wielosezonowych opon do pojazdów mechanicznych.
  1. W ramach działalności B. można wyróżnić dwa kanały dystrybucji opon:
    1. B. sprzedaje opony na rzecz dystrybutorów, którzy zajmują się dalszą sprzedażą produktów na rzecz mniejszych kontrahentów. Dystrybutorzy są podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży opon. Dystrybutorzy są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT w Polsce.
    2. B. sprzedaje opony bezpośrednio do kontrahentów (tj. z pominięciem dystrybutorów), tj. serwisów dealerskich, klientów flotowych, sklepów internetowych, itp. Kontrahentami B są zawsze podmioty zarejestrowane jako czynni podatnicy VAT. B. nie realizuje sprzedaży do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
    Kontrahenci, w tym Kontrahent, mogą nabywać opony od B. w ramach obydwu ww. kanałów dystrybucji.
  1. W celu zwiększenia wolumenu sprzedaży opon, B. zamierza wprowadzić program lojalnościowy pod nazwą „Program Lojalnościowy…” (dalej: „Program”), który ma na celu nagradzanie kontrahentów kupujących opony wskazanych marek należących do Grupy B. Program będzie skierowany do wybranych serwisów dealerskich, czyli przedsiębiorców posiadających warsztaty naprawy pojazdów samochodowych i oferujących montaż i wymianę opon, którzy kupują określone opony od B. lub dystrybutorów i odsprzedają te opony własnym klientom (dalej: „Uczestnik”). Formalnym warunkiem uczestnictwa w Programie będzie ponadto wypełnienie przez Uczestnika odpowiedniego formularza zgłoszeniowego. Uczestnikami Programu będą kontrahenci B. Wszyscy Uczestnicy Programu będą brali udział w Programie na takich samych zasadach.
  2. Organizatorem Programu będzie Agencja, która będzie odpowiedzialna za przeprowadzenie Programu. Agencja będzie organizowała Program na podstawie umowy o świadczenie usług marketingowych zawartej z B. Zakres tych usług obejmować będzie organizację, obsługę i promocję Programu, a także weryfikację spełnienia warunków do otrzymania nagród przez Uczestników.
  3. Zgodnie z zasadami Programu:
    1. Uczestnicy zdobywają punkty w związku z nabyciem opon od B. lub dystrybutorów, w tym dystrybutora. Liczba punktów może się różnić w zależności od rozmiaru nabytych opon. Zebrane punkty Uczestnicy będą mogli wymieniać na nagrody („Nagrody”).
    2. Program będzie podzielony na półroczne okresy rozliczeniowe. Co za tym idzie, Uczestnicy będą mogli zdobywać punkty w danym półroczu i wymienić je na nagrody po upływie tego okresu. Punkty zdobyte w danym okresie rozliczeniowym i niewykorzystane w celu ich wymiany na nagrody, nie mogą być przeniesione lub wykorzystane razem z punktami zdobytymi w kolejnym okresie rozliczeniowym.
    3. Nagrodami w Programie będą:
      • nagroda pieniężna (dalej: „Nagroda Pieniężna”).
      • nagrody rzeczowe w postaci: smartofonów, tabletów lub pakietu ubrań marki B. (dalej: „Nagrody Rzeczowe”). Nagrody Rzeczowe mogą być nabywane lub produkowane przez B. w własnym zakresie, tj. B. będzie ponosiła koszty związane z nabyciem lub wytworzeniem Nagrody Rzeczowej („Nagrody Rzeczowe B.”). Nagrody Rzeczowe mogą także być nabywane przez Agencję, która obciąży B. kosztami nabycia tych nagród. Wartość jednej Nagrody Rzeczowej będzie wyższa niż 100 zł netto.
      • nagrody w postaci nieodpłatnych usług: udział w wydarzeniach branżowych, sportowych lub kulturalnych, bilety na koncert (dalej: „Dodatkowe Nagrody”). Dodatkowe Nagrody mogą być organizowane lub świadczone przez B. w własnym zakresie, tj. B. będzie ponosiła koszty związane z organizacją i świadczeniem Dodatkowej Nagrody („Dodatkowe Nagrody B.”). Dodatkowe Nagrody mogą także być nabywane przez Agencję, która obciąży B. kosztami nabycia tych nagród.
    4. Dodatkowe Nagrody nabywane przez Agencję będą mieć postać voucherów uprawniających do skorzystania z konkretnej usługi, np. uczestnictwa w konkretnym wydarzeniu (bon jednego przeznaczenia) albo voucherów, które mogą być wykorzystane w celu skorzystania z wybranych przez uczestnika usług lub nabycia wybranych przez uczestnika towarów (bon różnego przeznaczenia).
      Uczestnik będzie mógł, ale nie będzie musiał, decydować się na wymianę punktów na Nagrodę Pieniężną, Nagrody Rzeczowe lub Dodatkowe Nagrody. Uczestnik będzie zgłaszał chęć wymiany punktów do Agencji, wskazując, czy chce je wymienić na Nagrodę Pieniężną, Nagrody Rzeczowe czy Dodatkowe Nagrody.
    1. Dodatkowo, Uczestnicy Programu będą uprawnieni do otrzymania premii związanej z udziałem w Programie w postaci tzw. „Pakietu Korzyści”. W ramach Pakietów Korzyści Uczestnik może otrzymać:
      • Nagrody Rzeczowe lub Nagrody Rzeczowe B. w postaci pakietu ubrań marki B. lub gadżetów z logo B.;
      • Dodatkowe Nagrody lub Dodatkowe Nagrody B.;
      • prawo uczestnictwa w konkursach z nagrodami organizowanych poza Programem.
      Liczba i rodzaj świadczeń przyznanych w ramach Pakietu Korzyści zależy od liczby punktów zdobytych w Programie przez danego Uczestnika. Świadczenia wynikające z Pakietu Korzyści mogą zostać przyznane Uczestnikowi nawet jeżeli dany Uczestnik, nie zdecyduje się wymienić punktów zebranych w Programie na Nagrodę Pieniężną, Nagrodę Rzeczową ani Dodatkową Nagrodę.
    2. Nagrody Pieniężne będą wypłacane/wydawane uczestnikom przez Agencję. Nagrody Pieniężne będą przyznawane w oparciu o dane dotyczące punktów, które uzyskał dany Uczestnik, udostępnione Agencji przez B. oraz dystrybutorów.
    3. Nagrody Pieniężne będą wypłacane/wydawane Uczestnikom w formie kart przedpłaconych zasilonych odpowiednią kwotą środków pieniężnych albo przelewem na wskazany rachunek bankowy. Uczestnicy będą mogli dysponować środkami z kart w dowolny sposób według własnego uznania, to znaczy przeznaczyć je na zakupy u innych podmiotów lub wypłacić w formie gotówki. Otrzymanie Nagrody Pieniężnej nie będzie wiązało się z powstaniem żadnego zobowiązania po stronie Uczestników wobec B..
    4. Nagrody Rzeczowe i Dodatkowe Nagrody będą zasadniczo wydawane Uczestnikom przez Agencję. W przypadku Nagród Rzeczowych B. lub Dodatkowych Nagród B., B. przekaże Agencji Nagrody Rzeczowe B. lub zaproszenia do skorzystania z Dodatkowych Nagród B. (np. zaproszenie na wydarzenie organizowane przez B.), a następnie Agencja przekaże je Uczestnikom.
    5. Nagrody Rzeczowe, w tym Nagrody Rzeczowe B. będą technicznie przekazywane Uczestnikom przez Agencję. Prawo do rozporządzania tymi towarami będzie jednak przysługiwało B., która wytworzy lub nabędzie takie nagrody (w tym, w przypadku Nagród Rzeczowych innych niż Nagrody Rzeczowe B. nabędzie je od Agencji). Prawo to zostanie następnie przeniesione przez B. na Uczestnika. Agencja pomimo, że faktycznie wydaje towary, nie będzie uprawniona do rozporządzania Nagrodami Rzeczowymi jak właściciel w momencie ich przekazania Uczestnikom.
    6. Agencja będzie obciążała B. kosztem Nagród Pieniężnych i Dodatkowych Nagród nabywanych przez Agencję (tj. innych niż Dodatkowe Nagrody B.). Koszty te będą rozliczane odrębnie od wynagrodzenia Agencji z tytułu świadczenia usług marketingowych na rzecz B.. Co za tym idzie, koszt Nagród Pieniężnych i Dodatkowych Nagród nie będzie wliczany do wartości usługi świadczonej przez Agencję. Będzie on udokumentowany przez Agencję odrębnie, odpowiednim dokumentem księgowym.
    7. Nagrody Rzeczowe nabywane przez Agencję (tj. inne niż Nagrody Rzeczowe B.) także będą rozliczane odrębnie od wynagrodzenia z tytułu usług marketingowych. W tym przypadku, Agencja będzie nabywała ww. nagrody, a następnie przenosiła ich własność na B. za wynagrodzeniem płatnym przez B. Taka dostawa będzie dokumentowana przez Agencję fakturą wystawioną na B. Następnie w wykonaniu zlecenia B., Agencja będzie technicznie przekazywać te nagrody do Uczestników.
    8. Wydanie Nagrody Pieniężnej w formie karty przedpłaconej technicznie będzie obejmowało wysyłkę karty do Uczestnika, a po potwierdzeniu przez Uczestnika otrzymania tej karty – zasilenie jej odpowiednią kwotą środków. Za cały proces będzie odpowiadała Agencja.
    Uczestnik będzie miał prawo skorzystać ze środków, jakimi została zasilona karta przedpłacona przez określony okres czasu. Agencja poinformuje Uczestnika o długości tego okresu. Po upływie tego okresu środki pieniężne, którymi karta została zasilona, zostaną zwrócone Agencji. W takim przypadku, Agencja przekaże te środki B., która uprzednio została obciążona kosztem tej Nagrody Pieniężnej. Zwrot środków do B. będzie udokumentowany odpowiednim dokumentem księgowym wystawianym przez Agencję.
    Ponadto, Agencja poinformuje Uczestnika Programu, który otrzymał kartę przedpłaconą o tym, że środki którymi zasilona była jego karta przepadły oraz o kwocie środków, które przepadły.
  1. Końcowo, Wnioskodawca chciałby podkreślić, że opisany we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe ma charakter konkretny i indywidualny, w szczególności odnosi się do konkretnego programu lojalnościowego, organizowanego przez Agencję na zlecenie B. Wszystkie okoliczności niezbędne do oceny sytuacji prawnopodatkowej Wnioskodawcy zostały w sposób jasny, precyzyjny, jednoznaczny i jednowariantowy przedstawione we wniosku. Opis sprawy odnosi się zatem do konkretnych zindywidualizowanych wydarzeń, w których Wnioskodawca bierze udział i które mogą powodować dla Wnioskodawcy konsekwencje podatkowe na gruncie podatku od towarów i usług.

Wobec tak sprecyzowanego, jednoznacznego, skonkretyzowanego i zindywidualizowanego opisu sprawy, Wnioskodawca zwraca się do tut. Organu z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące skutków podatkowych opisanych zdarzeń jakie powstały lub mogą powstać w przyszłości dla Wnioskodawcy. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że wszystkie pytania zadane we wniosku odnoszą się do jego konkretnej i indywidualnej sytuacji podatkowej, i mają na celu potwierdzenie czy i jakie obowiązki podatkowe obciążają Wnioskodawcę w związku z uczestnictwem przez Wnioskodawcę w szczegółowo opisanym powyżej zdarzeniu.

Ponadto Wnioskodawca wskazał:

Na pytanie tut. Organu, o treści: „W związku z informacją zawartą w opisie sprawy, że „(…) Agencja (Wnioskodawca) będzie organizowała Program na podstawie umowy o świadczenie usług marketingowych zawartej z B.. Zakres tych usług obejmować będzie organizację, obsługę i promocję Programu, a także weryfikację spełnienia warunków do otrzymania nagród przez Uczestników (…) ”, należy wskazać:

  1. za jakie konkretnie czynności wykonane w związku z ww. umową o świadczenie usług marketingowych Wnioskodawca otrzyma/będzie otrzymywał wynagrodzenie?
  2. czy umowa przewiduje dwa odrębne wynagrodzenia: jedno za zakup nagród drugie za świadczenie usługi marketingowej?
  3. w jakich okresach Wnioskodawca otrzymuje od B. wynagrodzenie (jednorazowo, miesięcznie itp.) i co stanowi podstawę do jego przyznania? Czy jego kwota jest odgórnie ustalona w zawartej pomiędzy stronami umowie i w związku z tym nie podlega/nie będzie podlegała zmianie?”, że:

„Ad 1

  1. Na podstawie umowy o świadczenie usług marketingowych Agencja otrzymuje wynagrodzenie za organizację Programu. W ramach organizacji Programu Agencja wykonuje przede wszystkim następujące czynności:
    • przygotowanie regulaminu Programu,
    • stworzenie, utrzymanie i administrowaniem systemem informatycznym do obsługi Programu,
    • przekazanie praw autorskich,
    • przygotowanie informacji na temat Programu dla potencjalnych uczestników,
    • weryfikacji spełnienia przez Uczestnika warunków uczestnictwa w Programie,
    • weryfikacja liczby punktów zebranych przez każdego Uczestnika,
    • nadzór nad wymianą punktów na Nagrody,
    • zakup, magazynowanie, konfekcjonowanie i wydawanie Nagród Uczestnikom.
    1. Zgodnie z umową Agencja otrzymuje wynagrodzenie za świadczenie usług marketingowych. Usługi marketingowe świadczone przez Agencję obejmują organizację Programu. Zakres tych usług został wskazany w pkt 1 lit. a powyżej.
    2. Z kolei koszty Nagród nabywanych przez Agencję (innych niż Nagrody Rzeczowe B. oraz Dodatkowe Nagrody B.) będą rozliczane odrębnie od wynagrodzenia Agencji z tytułu świadczenia usług marketingowych na rzecz B.. Co za tym idzie, koszt Nagród nie będzie wliczany do wartości usługi świadczonej przez Agencję.
    3. Rozliczenie kosztów Nagród nabywanych przez Agencję odbędzie się w następujący sposób:
    • Koszty Nagród Rzeczowych (innych niż Nagrody Rzeczowe B.) będą rozliczane w ten sposób, że Agencja kupi Nagrody Rzeczowe (inne niż Nagrody Rzeczowe B.), a następnie Agencja przeniesie własność tych nagród na B. za wynagrodzeniem płatnym przez B.
    1. Kwota wynagrodzenia należnego Agencji za świadczenie usług w zakresie organizacji Programu jest odgórnie ustalona w umowie o świadczenie usług marketingowych, na podstawie kosztorysów, które stanowią załączniki do tej umowy. Kwota ta może jednak podlegać modyfikacjom w związku z faktem, iż w toku prac (realizacji umowy) B. zleca Agencji dodatkowe prace, za dodatkowym wynagrodzeniem, których podstawą są dodatkowe kosztorysy. Podstawą wysokości wynagrodzenia są zatem ww. kosztorysy stanowiące załącznik do umowy o świadczenie usług marketingowych oraz uzgadniane między Agencją i B. w toku wykonywania umowy.
    2. Agencja otrzymuje wynagrodzenie w cyklach miesięcznych. Świadczenie usług w danym miesiącu jest udokumentowane fakturą wystawianą przez Agencję, która wskazuje czynności (usługi) wykonane w danym miesiącu oraz należne wynagrodzenie”.

    Na pytanie tut. Organu, o treści: „Jakie warunki wynikające z „Programu Lojalnościowego Pasja B.” musi spełnić Uczestnik, aby uzyskać punkty wymienne na Nagrodę Pieniężną, tj. czy wypłata Nagrody Pieniężnej opisanej we wniosku uzależniona jest od świadczenia przez Uczestnika dodatkowych czynności (np. terminowej zapłaty, dokonywania zakupów tylko u danego dostawcy, posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta, reklamy, itp.)?”, Wnioskodawca wskazał:

„Ad 2.

  1. Uczestnikami Programu mogą być serwisy dealerskie, czyli przedsiębiorcy posiadający warsztaty naprawy pojazdów samochodowych i oferujących montaż i wymianę opon, którzy kupują określone opony od B. lub dystrybutorów, tj. podmiotów, które zajmują się dalszą sprzedażą produktów B. na rzecz mniejszych kontrahentów i odsprzedają te opony własnym klientom.Uczestnicy nie mają przy tym obowiązku posiadania w ofercie pełnego asortymentu towarów sprzedawanych przez B. lub dystrybutorów. Uczestnicy nie mają także obowiązku posiadania w ofercie określonego minimalnego poziomu tego asortymentu ani określonej minimalnej liczby takich towarów. Uczestnicy muszą jednak w ramach swojej działalności kupować jakiekolwiek opony marek z Grupy B. od B. lub dystrybutorów.
  2. Warunkiem przystąpienia do „Programu Lojalnościowego Pasja B.” i zdobywania punktów w tym Programie jest wypełnienie odpowiedniego formularza zgłoszeniowego. W tym celu, Uczestnicy muszą zalogować się na stronie internetowej Programu i założyć na niej indywidualne konto uczestnika.
  3. Po przystąpieniu do Programu, Uczestnicy zdobywają punkty za nabycie opon od B. lub dystrybutorów. Liczba punktów może się różnić w zależności od liczby, marki czy też rozmiaru nabytych opon. Tabela, z której wynikają szczegółowe zasady punktowania, tj. ile punktów można dostać w związku z nabyciem określonego produktu, w określonej ilości i wielkości, jest częścią regulaminu Programu.
  4. Uczestnicy mogą wymieniać punkty zdobyte w Programie na Nagrody. Uczestnicy samodzielnie decydują czy chcą wymienić punkty na Nagrody, czy też nie. Jeżeli Uczestnicy chcą wymienić punkty, mogą dowolnie wybrać Nagrodę/y na jakie wymienią swoje punkty spośród dostępnych w Programie, uwzględniając liczbę punktów zgromadzonych przez Uczestnika i liczbę punktów, za które można uzyskać poszczególne Nagrody.
  5. Jednocześnie, Program jest tak skonstruowany, że ma zachęcać Uczestników do kupowania opon marek należących do Grupy B.. W związku z tym, celem Programu i skutkiem aktywnego uczestnictwa w Programie powinno być zwiększenie asortymentu opon marek B. u Uczestników, względne poszerzenie tego asortymentu. Co za tym idzie, na skutek Programu asortyment opon marek B. będzie się powiększał u danego Uczestnika. Będzie się to działo na skutek konstrukcji Programu i jego założeń biznesowych (np. różnicowania liczby punktów za określone rodzaje opon) a nie sztywnego wymogu nabywania pełnego asortymentu przez Uczestnika.


Ponadto, w ramach Programu Uczestnicy mogą dostawać także dodatkowe nagrody, tzw. Pakiety Korzyści. W ramach Pakietów Korzyści Uczestnik może otrzymać:

  1. Nagrody Rzeczowe lub Nagrody Rzeczowe B. w postaci pakietu ubrań marki B. lub gadżetów z logo B.;
  2. Dodatkowe Nagrody lub Dodatkowe Nagrody B.;
  3. prawo uczestnictwa w konkursach z nagrodami organizowanych poza Programem.


Świadczenia wynikające z Pakietu Korzyści mogą zostać przyznane Uczestnikowi nawet jeżeli dany Uczestnik, nie zdecyduje się wymienić punktów zebranych w Programie na Nagrodę Pieniężną, Nagrodę Rzeczową ani Dodatkową Nagrodę.

Część świadczeń wydawanych w ramach Pakietów Korzyści będzie zawierać logo lub inne oznaczenie B., lub będzie mieć inny walor promocyjny wynikający np. z faktu, iż w ramach takiego świadczenia przekazywane będą informacje na temat zalet opon marek B.. Takie świadczenia mogą być wykorzystywane przez Uczestników w ramach prowadzonej przez nich działalności, np. jako odzież dla osób pracujących w warsztacie, lub jako banery do oznaczenia warsztatu lub informowania o oponach B. dostępnych w ofercie dealera (Uczestnika). W związku z tym, udział Uczestników w Programie będzie najprawdopodobniej skutkował także promocją i reklamą opon marek B.. Celem Programu jako akcji lojalnościowej jest bowiem zwiększenie rozpoznawalności B. zarówno u Uczestników jak i ich klientów. Natomiast Uczestnicy nie będą wprost zobowiązani do świadczenia usług reklamowych na rzecz B..

Podobnie, z innych stosunków prawnych łączących Uczestnika z B. lub dystrybutorami będzie wynikać obowiązek zapłaty za zobowiązania w terminie. Natomiast taki warunek nie jest wprost wskazany w regulaminie Programu.

Zakładane przez Organ w pytaniu cele zostaną zatem osiągnięte w Programie, ale na skutek działań biznesowych (np. takiej konstrukcji systemu punktowego, by zwiększać asortyment i liczbę rodzajów nabywanych opon, przekazanie materiałów z logiem B., wzorowej obsłudze biznesowej przez B. i dystrybutorów, co zwiększa chęć Uczestnika do współpracy z nimi) – a nie na skutek sztywnych wymogów przewidzianych w regulaminie Programu.

Zgodnie z regulaminem Programu warunkiem otrzymanie Nagrody w Programie, w tym wypłaty Nagrody Pieniężnej opisanej we wniosku, nie jest zatem świadczenie przez Uczestnika dodatkowych czynności, np. terminowej zapłaty, dokonywania zakupów tylko u danego dostawcy, posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta, reklamy itp., na rzecz B. ani dystrybutorów. Cele te powinny zostać osiągnięte, lecz nie na drodze wymogów prawnych czy obowiązku świadczenia przez Uczestnika usług, lecz w wyniku działań biznesowych i uczynienia współpracy z B. i uczestniczenia w Programie atrakcyjnymi. Analizy biznesowe wskazują bowiem, że sztywne przewidywanie kryteriów w regulaminie (zamiast ich osiągania na skutek działań biznesowych) nie zwiększa zainteresowania Uczestników wzięciem udziału w akcji promocyjnej”.

Na pytanie tut. Organu, o treści: „Czy otrzymanie Nagrody Pieniężnej związane jest/będzie z konkretnymi dostawami towarów (transakcjami) przez B. dla Uczestnika, udokumentowanymi konkretnymi fakturami dotyczącymi dostaw tych towarów? Jeżeli Nagroda Pieniężna nie dotyczy konkretnych dostaw, to za co faktycznie jest wypłacana?”, Zainteresowany podał, że:

„Ad 3.

  1. Uczestnicy zdobywają punkty w Programie za nabycie opon od B. lub dystrybutorów. Punkty są obliczane na podstawie okresowych raportów sprzedażowych przekazanych przez dystrybutorów oraz raportów sporządzonych w ramach B.. Wszystkie punkty zdobyte w okresie rozliczeniowym, tj. punkty zdobyte w związku z nabyciem opon od B. i od dystrybutorów, są następnie sumowane. Suma punktów wynikających z raportów sprzedaży dystrybutorów i raportów B. jest przypisywana do konta danego Uczestnika. Co za tym idzie, Uczestnicy mogą obliczyć ile punktów mogą zdobyć lub zdobyli z tytułu danego nabycia opon od dystrybutorów lub B. bazując na tabeli punktowania. Jednak, wszystkie zdobyte punkty trafiają do jednej puli. W związku z tym ostatecznie Uczestnik nie jest w stanie przyporządkować określonego punktu w ramach tej puli do konkretnej dostawy.
  2. Punkty zdobyte w Programie, Uczestnicy mogą wymieniać na Nagrody. Uczestnicy mogą samodzielnie zdecydować czy chcą wymienić punkty na Nagrody, czy też nie. Uczestnicy mogą także zdecydować czy wymienią wszystkie czy tylko część punktów na Nagrody. W przypadku, w którym Uczestnik zdecyduje się wymienić punkty na Nagrodę, Nagroda jest przyznawana za punkty zdobyte w Programie.
  3. Uwzględniając powyższe, wydanie Nagrody nie jest powiązane z konkretnymi dostawami. Nagrody są wydawane w zamian za punkty zdobyte w związku z nabywaniem opon od B. i dystrybutorów.Program jest formą programu lojalnościowego, który ma na celu nagradzanie kontrahentów kupujących opony wskazanych marek należących do Grupy B. i zachęcić ich do dalszego nabywania opon tych marek. W związku z tym, Uczestnicy mogą w nim otrzymywać punkty za nabywanie od B. i od dystrybutorów opon wybranych marek Grupy B.. Punkty mogą następnie zostać wymienione na Nagrody.
  4. Dodatkowo, Uczestnicy Programu mogą otrzymać dodatkowe nagrody związane z udziałem w Programie w postaci tzw. Pakietu Korzyści. W ramach Pakietów Korzyści Uczestnik może otrzymać:
    1. Nagrody Rzeczowe lub Nagrody Rzeczowe B. w postaci pakietu ubrań marki B. lub gadżetów z logo B.;
    2. Dodatkowe Nagrody lub Dodatkowe Nagrody B.;
    3. prawo uczestnictwa w konkursach z nagrodami organizowanych poza Programem.
    Liczba i rodzaj świadczeń przyznanych w ramach Pakietu Korzyści zależy od liczby punktów zdobytych w Programie przez danego Uczestnika. Świadczenia wynikające z Pakietu Korzyści mogą zostać przyznane Uczestnikowi nawet jeżeli dany Uczestnik, nie zdecyduje się wymienić punktów zebranych w Programie na Nagrodę Pieniężną, Nagrodę Rzeczową ani Dodatkową Nagrodę.
  1. Uwzględniając powyższe, również świadczenia przyznane w ramach Pakietu Korzyści nie są związane z konkretnymi dostawami. Stanowią one dodatkowe nagrody dla Uczestników Programu z tytułu samego uczestnictwa w Programie. Przy czym, zakres świadczeń zależy od liczby punktów zebranych przez Uczestnika. Tego rodzaju dodatkowe nagrody również mają zachęcać kontrahentów do dalszej współpracy z dystrybutorami i B..”

Na pytanie tut. Organu, o treści: „Czy w przypadku Nagród Pieniężnych wydawanych w formie kart przedpłaconych miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, na których zakup można przeznaczyć ww. karty przedpłacone, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tych kart?”, Wnioskodawca odpowiedział:

„Ad 4.

  1. Z technicznego punktu widzenia karta przedpłacona jest bardzo zbliżona do karty debetowej. Kartą tą można nią zapłacić we wszystkich sklepach i punktach usługowych, które akceptują płatności kartami przedpłaconymi (obecnie jest to kilkadziesiąt tysięcy różnych sklepów i punktów usługowych).
  2. Uczestnik, który otrzymuje Nagrodę Pieniężną wydawaną w formie karty przedpłaconej może sam zdecydować gdzie i kiedy wykorzysta środki zgromadzone na tej karcie. W szczególności, Uczestnik może dowolnie wybrać miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług.
  3. Uczestnik może nabyć za środki zgromadzone na karcie dowolnie wybrane towary i usługi, w tym towary i usługi opodatkowane według stawki 23% VAT, towary i usługi opodatkowane według obniżonych stawek VAT oraz zwolnione z VAT.
  4. Należy podkreślić, że Uczestnik może ale nie musi wykorzystać wszystkich środków, które znajdują się na karcie przedpłaconej. W przypadku, w którym Uczestnik nie wykorzysta wszystkich środków w określonym terminie, środki na tej karcie przepadną Uczestnikowi.
  5. Uwzględniając powyższe, w przypadku Nagród Pieniężnych wydawanych w formie kart przedpłaconych miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, na których zakup można przeznaczyć ww. karty przedpłacone, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług nie są znane w chwili emisji tych kart”.

Na pytanie tut. Organu, o treści: „Czy „Nagrody Rzeczowe nabywane przez Agencję” (inne niż Nagrody Rzeczowe B.) są/będą nabywane przez Wnioskodawcę we własnym imieniu i na własny rachunek, a następnie są/będą wydawane we własnym imieniu Agencji na rzecz Uczestników, czy „Nagrody Rzeczowe nabywane przez Agencję” (inne niż Nagrody Rzeczowe B.) są/będą nabywane przez Agencję we własnym imieniu i na własny rachunek, a następnie odsprzedawane na rzecz B. i wydawane Uczestnikom przez Agencję, ale w imieniu B.?”, Wnioskodawca wskazał, że:

„Ad 5.

  1. Uczestnicy mogą otrzymać Nagrody Rzeczowe, inne niż Nagrody Rzeczowe B.. Nagrody te będą nabyte przez Agencję od podmiotów trzecich na zlecenie B., w związku z organizacją Programu.
  2. Nagrody Rzeczowe (inne niż Nagrody Rzeczowe B.) będą nabywane przez Agencję działająca we własnym imieniu i na własny rachunek. Następnie własność tych nagród będzie przenoszona przez Agencję na B.. W konsekwencji, nagrody te będą wydawane Uczestnikom przez Agencję, ale w imieniu B..
  3. Co za tym idzie, Agencja każdorazowo będzie przenosić władztwo ekonomiczne i koszt Nagrody Rzeczowej (inne niż Nagroda Rzeczowa B.) nabytej od zewnętrznego dostawcy na B.. W konsekwencji, to B., a nie Agencja będzie właścicielem tej nagrody w momencie jej przekazania Uczestnikowi.
  4. Jednocześnie, z uwagi na kwestie techniczne faktury dokumentujące dostawę Nagród Rzeczowych przez Agencję do B. mogą zostać wystawione przez Agencję lub doręczone przez Agencję do B. już po przekazaniu tych Nagród Rzeczowych Uczestnikom. W szczególności, faktury mogą być wystawione przez Agencję na zakończenie miesiąca, w którym Agencja nabyła Nagrody Rzeczowe, przeniosła prawo do rozporządzania nimi jak właściciel na B. i wydała je Uczestnikom”.

Na pytanie tut. Organu, o treści: „Czy Wnioskodawca bez udziału B. decyduje o zakupie „Nagród Rzeczowych nabywanych przez Agencję” (innych niż Nagrody Rzeczowe B.)?”, podano, że:

„Ad 6.

  1. Decyzja o tym, jakie Nagrody Rzeczowe (inne niż Nagrody Rzeczowe B.) będą dostępne dla Uczestników w Programie jest podejmowana wspólnie przez Agencję jako organizatora Programu i B. jako zlecającego organizację Programu. Agencja i B. wspólnie ustalają katalog takich nagród aby zapewnić, że będą one jak najbardziej atrakcyjne dla Uczestników Programu.
  2. W oparciu o opracowany w ten sposób katalog nagród, Agencja działając we własnym imieniu i na własny rachunek nabędzie odpowiednie nagrody. Agencja jest odpowiedzialna za to aby zakupić odpowiednią ilość Nagród Rzeczowych (innych niż Nagrody Rzeczowe B.) tak aby każdy Uczestnik otrzymał nagrodę, którą wybrał i za którą chciał wymienić swoje punkty.
  3. B. nie bierze udziału w procesie zakupu Nagród Rzeczowych (innych niż Nagrody Rzeczowe B.) przez Agencję. Agencja samodzielnie i bez udziału B. decyduje o terminie zakupu Nagród oraz o źródle (dostawcy) Nagród”.

Na pytanie tut. Organu, o treści: „Gdzie znajdują się/będą znajdowały się nabyte przez Wnioskodawcę Nagrody Rzeczowe inne niż Nagrody Rzeczowe B. od momentu ich zakupu przez Wnioskodawcę do momentu ich wydania Uczestnikom przez Agencję?”, Zainteresowany odpowiedział, że „Ad 7. Nagrody Rzeczowe (inne niż Nagrody Rzeczowe B.) będą przechowywane i konfekcjonowane przez Agencję w okresie od momentu ich zakupu przez Agencję do momentu ich wydania Uczestnikom przez Agencję w centrum logistycznym Agencji (obecnie znajdującym się w Piasecznie przy ul. Okulickiego 7/9)”.

Na pytanie tut. Organu, o treści: „Czy towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w ramach „Nagród Rzeczowych nabywanych przez Agencję” (innych niż Nagrody Rzeczowe B.) są/będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?”, Wnioskodawca podał, że:

„Ad 8.

  1. Nagrody Rzeczowe (inne niż Nagrody Rzeczowe B.) będą nabywane przez Agencję działająca we własnym imieniu i na własny rachunek. Następnie własność tych nagród będzie przenoszona przez Agencję na B..
  2. Zdaniem Wnioskodawcy przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel Nagrodami Rzeczowymi innymi niż Nagrody Rzeczowe B. przez Agencję na B. powoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT po stronie Agencji. Co za tym idzie Agencja ma obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu tej dostawy i udokumentowania tej czynności fakturą wystawioną na B.. Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy Agencji przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie Nagród przez Agencję, wystawionych przez dostawców Nagród.
  3. Jednocześnie, Agencja wyjaśnia że prawidłowość klasyfikacji transakcji polegającej na przeniesieniu prawa własności Nagród Rzeczowych (innych niż Nagrody Rzeczowe B.) na B. jako transakcji opodatkowanej VAT jest przedmiotem pytania nr 4 we wniosku Agencji z dnia 4 listopada 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wydanie Nagród Pieniężnych Uczestnikom Programu powoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie Agencji?
  2. Czy wydanie przez Agencję Nagród Rzeczowych, w tym Nagród Rzeczowych B. nie powoduje powstania obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie Agencji?
  3. Czy Agencja ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia Nagród Rzeczowych innych niż Nagrody Rzeczowe B.?
  4. Czy przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel Nagrodami Rzeczowymi innymi niż Nagrody Rzeczowe B. przez Agencję na B. powoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie Agencji, a co za tym idzie Agencja ma obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu tej dostawy i udokumentowania tej czynności fakturą wystawioną na B.?
  5. Czy przekazanie środków pieniężnych przez B. do Agencji w celu pokrycia kosztów Nagrody Pieniężnej powoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług, i istnieje obowiązek dokumentowania rozliczeń z tego tytułu fakturą?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Zdaniem Wnioskodawcy wydanie Nagród Pieniężnych Uczestnikom Programu nie powoduje powstania obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie Agencji.
  2. Zdaniem Wnioskodawcy wydanie przez Agencję Nagród Rzeczowych, w tym Nagród Rzeczowych B. nie powoduje powstania obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie Agencji.
  3. Zdaniem Wnioskodawcy Agencja ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia Nagród Rzeczowych innych niż Nagrody Rzeczowe B..
  4. Zdaniem Wnioskodawcy przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel Nagrodami Rzeczowymi innymi niż Nagrody Rzeczowe B. przez Agencję na B. powoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie Agencji. Co za tym idzie Agencja ma obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu tej dostawy i udokumentowania tej czynności fakturą wystawioną na B..
  5. Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie środków pieniężnych przez B. do Agencji w celu pokrycia kosztów Nagrody Pieniężnej nie powoduje powstania obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług, ani obowiązku dokumentowania rozliczeń z tego tytułu fakturą.

UZASADNIENIE

Pytanie nr 1

  1. Agencja jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się zarządzaniem programami lojalnościowymi. Nagrody Pieniężne będą wydawane Uczestnikom przez Agencję w formie przelewów środków pieniężnych na wskazany rachunek bankowy lub w formie kart przedpłaconych. Uczestnik może wykorzystać środki pieniężne otrzymane w ramach Nagrody Pieniężnej na dowolnie wybrane cele.
  2. Z technicznego punktu widzenia karta przedpłacona jest bardzo zbliżona do karty debetowej. Zatem kartę taką należy, co do zasady, uznać za świadczenie pieniężne z uwagi na jej sklasyfikowanie jako instrumentu dostępu do określonych wartości pieniężnych, co finalnie umożliwia regulowanie zobowiązań pieniężnych (zob. indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 kwietnia 2018 r., znak 0114-KDIP3-2.4011.159.2018.1.MK lub indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 lutego 2019 r., znak 0115-KDIT2-2.4011.16.2019.1.ENB).
  3. Karta przedpłacona stanowi zatem rodzaj pieniądza elektronicznego, który spełnia funkcje zastępcze dla środków pieniężnych. Co za tym idzie, kartę przedpłaconą należy dla celów podatku VAT traktować na równi z pieniędzmi. Pieniądze nie stanowią natomiast towaru ani usługi. W konsekwencji, czynność polegająca na wydaniu Nagród pieniężnych, w tym w postaci kart przedpłaconych, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług („VAT”).
  4. Takie stanowisko zaprezentował także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 27 lutego 2019 r., nr 0115-KDIT2-2.4011.16.2019.1.ENB wskazując, że: „Karta przedpłacona stanowi środek płatniczy, spełniając funkcje zastępcze dla środków pieniężnych. Karta przedpłacona stanowi zatem jedynie rodzaj pieniądza elektronicznego (innego niż pieniądz ekwiwalentu wartości), upoważniającego do odbioru świadczenia, a więc do zakupu określonych towarów. (...) Wobec tego czynności przekazania kart przedpłaconych wraz z ich zasileniem środkami pieniężnymi, nie można utożsamiać z dostawą towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Wydania nagrody pieniężnej na karty przepłacone pre-paid uczestnikom Programu nie można również uznać za świadczenie usług za odpłatnością. (...) Wnioskodawca przekazując uczestnikom Programu środki pieniężne nie zobowiązuje ich do wykonywania na jego rzecz jakichkolwiek czynności”.
  5. Jednocześnie, gdyby tutejszy Organ nie zgodził się ze stanowiskiem, że karty przedpłacone należy traktować na równi z wypłatą środków pieniężnych, w ocenie Spółki kartę przedpłaconą należałoby uznać za bon różnego przeznaczenia. Z definicji bonu wynika, że jest to instrument, który może być przyjęty jako wynagrodzenie wyłącznie za dostawę towarów lub świadczenie usług. Również w motywie 4 preambuły Dyrektywy Rady (UE) 2016/1065 z dnia 27 czerwca 2016 r. zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do bonów na towary lub usługi (Dz. U. UE. L2016. 177. 9), wskazano „Zasady te powinny dotyczyć wyłącznie bonów, w zamian za które uzyskać można towary lub usługi. Zasadom tym nie powinny jednak podlegać instrumenty uprawniające posiadacza do zniżki przy zakupie towarów lub usług, ale nieuprawniające do otrzymania takich towarów lub usług”.
  6. W zakresie bonów wprowadza się dwie normy. Pierwsza z nich odnosi się do bonów jednego przeznaczenia (tzw. SPV), czyli bonów, które dotyczą konkretnej dostawy lub usługi i tylko w danym państwie członkowskim, co pozwala w chwili emisji (przekazania bonu pierwszemu posiadaczowi) bonu określić miejsce świadczenia jak i kwoty podatku należnego. Transfer bonów SPV (emisja i ich dalsze przekazanie) zostało zrównane ze świadczeniem usługi albo dostawą towarów (w zależności jakiego uprawnienia dany bon dotyczy), a tym samym podlega opodatkowaniu VAT.
  7. Druga zaś norma odnosi się do bonów różnego przeznaczenia (MPV), które zostały zdefiniowane przez definicje negatywną, jako bony które nie posiadają cech bonów SPV. Zatem są to bony, które nie dotyczą konkretnej dostawy lub usługi lub nie wskazują, w którym państwie mogą być zrealizowane. Transfer tych bonów nie podlega opodatkowaniu albowiem w momencie ich emisji nie sposób określić stawki podatku, która będą podlegać opodatkowaniu lub miejsca świadczenia. W przypadku tych bonów do opodatkowania dochodzi w momencie ich realizacji.
  8. Uczestnik Programu może wydać środki otrzymane w ramach Nagrody Pieniężnej, w tym środki którymi została zasilona karta przedpłacona, na dowolnie wybrany przez siebie cel. W momencie, w którym Uczestnik otrzymuje kartę, nie jest natomiast pewne, czy środki te w ogóle zostaną wydatkowane, a jeżeli tak na jakie towary lub usługi. W związku z tym, jeżeli tutejszy Organ uznałby że kart przedpłaconych wydawanych jako Nagrody Pieniężne w Programie nie można uznać za środki pieniężne, takie karty należałoby uznać za bony różnego przeznaczenia.
  9. Mając na uwadze brzmienie art. 8b ust. 1 Ustawy VAT oraz przedstawione okoliczności sprawy, należałoby uznać, że wydanie przez Agencję Uczestnikom kart przedpłaconych – bonów różnego przeznaczenia (MPV) w rozumieniu art. 2 pkt 44 Ustawy VAT, stanowi jedynie transfer bonu, który nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Co za tym idzie, wydanie Nagrody Pieniężnej w postaci karty przedpłaconej nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT. Podatek VAT powinien zostać pobrany, dopiero gdy zostaną dostarczone towary lub wykonane usługi, których dany bon dotyczy. W tym kontekście, ewentualny wcześniejszy transfer bonów różnego przeznaczenia nie podlega natomiast opodatkowaniu podatkiem VAT.
  10. Uwzględniając powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że świetle art. 7, art. 8, art. 8a i art. 8b Ustawy VAT czynności przekazania karty przedpłaconej oraz jej zasilenia określoną kwotą (środkami pieniężnymi) nie można utożsamiać z dostawą towarów ani świadczeniem usług podlegającymi opodatkowaniu VAT, ponieważ:
    1. Karta przedpłacona nie jest towarem w rozumieniu definicji zawartej w art. 2 pkt 6 Ustawy VAT.
    2. Uczestnik może wykorzystać środki jakimi zasilona jest karta na dowolnie wybrany przez siebie cel. W momencie wydania karty przedpłaconej Uczestnikowi nie wiadomo, czy środki z tej karty zostaną wykorzystane i jakie towary lub usługi zostaną za nie nabyte.
    3. Karta przedpłacona stanowi rodzaj pieniądza elektronicznego, który spełnia funkcje zastępcze dla środków pieniężnych. Co za tym idzie, kartę przedpłaconą należy dla celów podatku VAT traktować na równi z pieniędzmi. Pieniądze nie stanowią natomiast towaru ani usługi, a ich przekazanie nie podlega opodatkowaniu VAT.
    4. Jeżeli Organ nie podziela stanowiska, że karta przedpłacona stanowi rodzaj pieniądza, należy przyjąć, że karta przedpłacona stanowi bon, o którym mowa w art. 2 pkt 41 Ustawy VAT. Podkreślić należy, że jest to bon różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 Ustawy VAT.
  11. W odniesieniu natomiast do Nagród Pieniężnych wydawanych w formie przelewów bankowych również nie wystąpi opodatkowanie VAT. Jak wskazano powyżej, w świetle art. 7 oraz art. 8 Ustawy VAT przekazanie środków pieniężnych nie stanowi czynności, która dla celów Ustawy VAT mogłaby zostać zakwalifikowana jako dostawa towarów bądź świadczenie usług, tj. jako czynność podlegająca opodatkowaniu VAT. Wynika to z faktu, że środki pieniężne nie spełniają definicji towaru, tym samym ich przekazanie nie może stanowić dostawy towarów, jak również nie można uznać, że samo przekazanie środków pieniężnych stanowi świadczenie usług.
  12. Powyższe rozumienie przepisów zostało również zaakceptowanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 21 stycznia 2020 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.431.2019.3.ISK.
  13. Mając powyższe na względzie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wydanie Nagród Pieniężnych, w formie karty przedpłaconej lub przelewu bankowego, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego na gruncie przepisów Ustawy VAT dla Wnioskodawcy.


Pytanie nr 2

  1. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 7 ust. 1 Ustawy VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
  2. Stosownie do art. 7 ust. 2 Ustawy VAT przez odpłatną dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w tym wszelkie darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
  3. W analizowanej sprawie Nagrody Rzeczowe, w tym Nagrody Rzeczowe B. będą technicznie przekazywane Uczestnikom przez Agencję. Prawo do rozporządzania tymi towarami będzie jednak przysługiwało B., która wytworzy lub nabędzie takie nagrody (w tym, w przypadku Nagród Rzeczowych innych niż Nagrody Rzeczowe B. nabędzie je od Agencji). Prawo to zostanie następnie przeniesione przez B. na Uczestnika. Agencja pomimo, że faktycznie wydaje towary, nie będzie uprawniona do rozporządzania Nagrodami Rzeczowymi jak właściciel w momencie ich przekazania Uczestnikom.
  4. Jednocześnie, B. będzie wytwarzała lub nabywała towary, które mogą stanowić Nagrody Rzeczowe, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i na cele związane z wykonywaniem tej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT. Wytworzenie lub nabycie towarów będzie zasadniczo nakierowane na zwiększenie rozpoznawalności marki B. i wolumenu sprzedaży towarów oferowanych przez B.. W związku z tym, B. będzie przysługiwało prawo odliczenia VAT z tytułu nabycia lub wytworzenia tych towarów.
  5. W konsekwencji, należy uznać, że wydanie Nagród Rzeczowych w Programie należy traktować jako dostawę towarów na rzecz Uczestników podlegającą opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5 i art. 7 Ustawy VAT dokonywaną przez B., a nie przez Agencję ponieważ:
    1. Nagrody Rzeczowe zostały wytworzone lub nabyte przez B. i należą do przedsiębiorstwa B..
    2. B. przysługiwało prawo odliczenia VAT z tytułu wytworzenia lub nabycia Nagród Rzeczowych;
    3. Prawo do rozporządzania jak właściciel Nagrodami Rzeczowymi przechodzi z B. na Uczestników.
    4. Agencja nie będzie uprawniona do rozporządzenia Nagrodami Rzeczowymi jak właściciel w momencie ich przekazywania uczestnikom. Agencja pełni tylko techniczne funkcje związane z wydaniem tych nagród.
  6. Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 kwietnia 2018 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.524.2017.4.ISZ.
  7. Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydanie przez Agencję Nagród Rzeczowych, w tym Nagród Rzeczowych B. nie powoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie Agencji.

Pytanie nr 3

  1. Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 Ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
  2. Powyższe regulacje wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
  3. W analizowanej sprawie, Agencja świadczy usługi marketingowe związane z organizacją Programu. Świadczenie tego typu usług jest jednym z podstawowych przedmiotów działalności Agencji. Usługi marketingowe świadczone przez Agencję podlegają opodatkowaniu VAT. W ramach Programu Agencja zobowiązuje się m.in. do jego organizacji i wydawania Nagród Rzeczowych, innych niż Nagrody Rzeczowe B.. Nagrody te będą nabywane przez Agencję, a następnie sprzedawane B., która przekaże je nieodpłatnie Uczestnikom – zgodnie z przebiegiem transakcji opisanym w uzasadnieniu do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 poniżej.
  4. Uwzględniając powyższe, nie może ulegać wątpliwości, że nagrody nabywane przez Agencję w celu ich wydania Uczestnikom Programu mają związek z prowadzoną przez Agencję działalnością podlegającą opodatkowaniu VAT.
  5. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy Agencja ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia Nagród Rzeczowych innych niż Nagrody Rzeczowe B.. Kwotę podatku naliczonego, do odliczenia którego będzie uprawniona Agencja, będzie stanowiła suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez Agencję z tytułu nabycia lub wytworzenia Nagród Rzeczowych oraz z tytułu nabycia usług wykorzystywanych do świadczenia usług stanowiących Dodatkowe Nagrody.

Pytanie nr 4

  1. Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów.
  2. W analizowanej spawie Nagrody Rzeczowe, inne niż Nagrody Rzeczowe B. będą nabywane przez Agencję. Co za tym idzie, Agencja będzie nabywała prawo rozporządzania tymi nagrodami jak właściciel. Następnie Agencja będzie przenosić prawo rozporządzania tymi nagrodami na B. w zamian za wynagrodzenie płatne przez B. odpowiadające wartości nabywanych przez nią nagród. Po sprzedaży ww. nagród do B., już na zlecenie B. Agencja będzie przekazywała te nagrody uczestnikom Programu.
  3. Przebieg transakcji związanych z Nagrodami Rzeczowymi innymi niż Nagrody Rzeczowe B. będzie zatem następujący:
    1. B. zleca Agencji organizację Programu, w tym nabycie konkretnych Nagród Rzeczowych (innych niż Nagrody Rzeczowe B.), które mają być przyznane w Programie i które B. zamierza przekazać nieodpłatnie uczestnikom za pośrednictwem Agencji.
    2. Agencja nabywa Nagrody Rzeczowe (inne niż Nagrody Rzeczowe B.) od podmiotów trzecich.
    3. Agencja przenosi odpłatnie własność ww. Nagród Rzeczowych na B.. B. nabywa pełne prawo rozporządzania tymi towarami jak właściciel. B. nabywa prawo rozporządzania tymi Nagrodami Rzeczowymi i w wykonaniu tego prawa zleca Agencji ich przekazanie do Uczestników. Towary będą zasadniczo przechowywane przez Agencję do czasu ich wydania Uczestnikom. Jednocześnie, w przypadku gdy jakakolwiek Nagroda Rzeczowa nie zostanie wydana uczestnikom, Agencja zwróci ją do właściciela tej nagrody czyli B..
    4. B. jako właściciel towaru decyduje o przekazaniu Nagrody Rzeczowej (innej niż Nagrody Rzeczowe B.) Uczestnikowi Programu. Agencja w wykonaniu takiej decyzji B., przekazuje ww. Nagrody Rzeczowe Uczestnikom. Obowiązki Agencji w tym zakresie mają charakter czysto techniczny. Agencja nie jest bowiem w momencie wydawania Nagród Rzeczowych właścicielem tych nagród i nie ma prawa rozporządzania nimi jak właściciel. Agencja działa jedynie jako wręczyciel Nagród Rzeczowych, prawo własności tych nagród przechodzi natomiast z B. na Uczestników W konsekwencji, należy uznać, że wydanie Nagród Rzeczowych innych niż Nagrody Rzeczowe B. w Programie należy traktować jako dostawę towarów przez Agencję na rzecz B. podlegającą opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5 i art. 7 Ustawy VAT.
  4. Uwzględniając powyższe, należy przyjąć, że dochodzi do dostawy ww. Nagród Rzeczowych przez Agencję do B. (a następnie przez B. do Uczestników). Następnie, Agencja, działając na zlecenie właściciela nagród – B., jako swego rodzaju pośrednik, przekazuje nagrody Uczestnikom Programu. Takie podejście potwierdza także analiza okoliczności przyznania nagrody dokonywana z perspektywy uczestnika. Z jego punktu widzenia, otrzymuje on bowiem nagrodę od B..
  5. Takie stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 grudnia 2014 r., nr IPPP1/443-1137/14-2/KC wydanej dla Agencji.
  6. Stosownie natomiast do art. 106b ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT podatnik ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą m.in. sprzedaż dokonywaną przez niego na rzecz innego podatnika VAT. W związku z tym, że Agencja i B. są czynnymi podatnikami VAT, Agencja ma obowiązek udokumentować dostawę Nagród Rzeczowych do B. fakturą.
  7. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy przeniesienie własności Nagród Rzeczowych innych niż Nagrody Rzeczowe B. przez Agencję na B. powoduje powstanie obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług po stronie Agencji. Co za tym idzie, Agencja ma obowiązek naliczenia należnego podatku od towarów i usług z tytułu dostawy tych Nagród Rzeczowych do B. oraz udokumentowania tej dostawy fakturą.

Pytanie nr 5

  1. Jak wskazano szczegółowo powyżej. Nagrody Pieniężne będą wypłacane (w formie przelewu na rachunek bankowy lub w formie karty przedpłaconej) przez Agencję na rzecz Uczestników.
  2. Sponsorem wszystkich nagród w Programie jest B. W związku z tym, Agencja obciąży kosztem tych nagród B.. B. przekaże Agencji środki finansowe odpowiadające wartości Nagród Pieniężnych wydanych przez Agencję w ramach Programu, których koszt poniosła Agencja. Agencja wystawi odpowiednią notę księgową w celu udokumentowania wysokości tych kosztów.
  3. W ocenie Wnioskodawcy rozliczenia pieniężne pomiędzy B. i Agencją z tego tytułu nie będą podlegały opodatkowaniu VAT ponieważ w związku z obciążeniem B. kosztami nagród pomiędzy Agencją i B. nie dochodzi do żadnej czynności opodatkowanej VAT, o których mowa w art. 5 Ustawy VAT.
  4. W szczególności, rozliczenie pieniężne z tytułu nagród nie stanowi elementu usługi marketingowej świadczonej przez Agencję. Należy bowiem dla celów VAT rozróżnić wynagrodzenie z tytułu usługi marketingowej świadczonej przez Agencję i koszt nagród, które są wydane w Programie. W przypadku, w którym Agencja pokrywa koszt nagród, a następnie koszt ten jest jej zwracany przez B. jako sponsora nagród, zwrot środków pieniężnych z tego tytułu nie stanowi ekwiwalentu za usługi Agencji. Nie może zatem być doliczany do wynagrodzenia Agencji i nie podlega opodatkowaniu VAT łącznie z tym wynagrodzeniem. Jak wynika bowiem z ugruntowanego stanowiska organów, np. interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 września 2018 r., n 0114-KDIP1-3.4012.371.2018.1.ISK i sądów administracyjnych, przykładowo zaprezentowanego przez NSA w wyroku z dnia 10 maja 2017 r., sygn. akt I FSK 1635/15: „płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora.” Podobne stanowisko zaprezentował Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 7 października 2010 r., w sprawie C-53/09, w sprawie Baxi Group.
  5. Jednocześnie, w związku z pokryciem kosztu nagród przez B. nie dochodzi do dostawy towarów pomiędzy Agencją i B.. W przypadku bowiem Nagród Pieniężnych, nie może dojść do dostawy towaru ponieważ przedmiotem nagród nie są towary w rozumieniu Ustawy VAT.
  6. Uwzględniając powyższe, należy uznać, że rozliczenie pieniężne między B. i Agencją z tytułu pokrycia kosztu ww. nagród nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. Co za tym idzie, Agencja ani B. nie mają obowiązku naliczyć VAT należnego w związku z takim rozliczeniem. Nie mają one także obowiązku udokumentowania przekazania środków pieniężnych fakturą. Wystarczające w tym przypadku będzie wystawienie noty księgowej.
  7. Takie stanowisko zostało także potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 14 kwietnia 2015 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, nr IBPP1/443-1306/14/MS oraz w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 kwietnia 2018 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.524.2017.4.ISz.
  8. Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie środków pieniężnych przez B. do Agencji w celu pokrycia kosztów Nagrody Pieniężnej nie powoduje powstania obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług, i nie istnieje obowiązek dokumentowania rozliczeń z tego tytułu fakturą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wyjaśnić, że celem zachowania spójności wypowiedzi Organ udzielił odpowiedzi w kwestiach objętych zakresem postawionych pytań w innej kolejności niż wynika to z treści wniosku.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przy czym towarami – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług, mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, według której sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W tym miejscu należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność, a nie zapłata za nią.

Należy zauważyć, że jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Aby dane świadczenie uznać za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. I tak, w wyroku z dnia 1 kwietnia 1982 r. w sprawie C-89/81 Hong Kong Trade Development Council TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Na uwagę zasługuje także orzeczenie z dnia 3 kwietnia 1994 r. w sprawie C-16/93 R.J. Tolsma, gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że w niektórych przypadkach płatności za dany towar/usługę może dokonać podmiot trzeci, a nie podmiot (osoba) na rzecz którego następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel/na rzecz której świadczona jest usługa. Taka sytuacja może mieć miejsce, np. w trakcie realizacji programów lojalnościowych lub akcji marketingowych, w których są przekazywane uczestnikom nagrody.

Podobna kwestia była przedmiotem orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 7 października 2010 r. w sprawach połączonych Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs v. Loyalty Management UK Ltd i Baxi Group (C-53/09, C-55/09). Spółka Baxi zleciła zarządzanie programem lojalnościowym spółce @1 Ltd. Zarządzanie tym programem przez spółkę @1 obejmowało w szczególności jego promocję wśród klientów poprzez katalogi oraz Internet, rozpatrywanie wniosków o członkostwo w programie, zarządzanie kontami klientów, wybór, nabywanie i dostarczanie prezentów lojalnościowych, jak również prowadzenie infolinii dla klientów.

TSUE rozpatrując sprawę wskazał, że „płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora.”

TSUE wskazał, że spółka @1, której spółka Baxi zleciła zarządzanie programem lojalnościowym, zaopatruje się w prezenty lojalnościowe, a ich zasób stanowi własność tej spółki. Wobec tego spółka @1 nie tylko ma prawo do przekazywania prezentów lojalnościowych klientom jak właściciel, ale w rzeczywistości jest ona ich właścicielem.

W analizowanej sprawie TSUE stwierdził, że aby ustalić, czy czynność polegająca na dostarczeniu prezentów lojalnościowych podlega podatkowi VAT należy ustalić, czy na mocy art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy stanowi ona dostawę towarów lub świadczenie usług dokonywane odpłatnie na terytorium kraju przez podatnika działającego w takim charakterze.

TSUE powołał art. 5 ust. 1 szóstej dyrektywy, który stanowi, że za dostawę towarów uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel. TSUE stwierdził, że z brzmienia tego przepisu wynika, że pojęcie dostawy towarów obejmuje nie tylko przeniesienie własności w formie przewidzianej przez dane prawo krajowe, lecz obejmuje ono także wszelkie przeniesienie władztwa nad rzeczami, które pozwala drugiej stronie na rozporządzanie nimi jak właściciel. Następnie TSUE powołał art. 6 ust. 1 szóstej dyrektywy, zgodnie z którym „świadczenie usług” należy rozumieć jako każdą czynność niestanowiącą dostawy towarów.

TSUE wskazał, że odpłatna dostawa towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy zakłada istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem. Szósta dyrektywa nie wymaga dla uznania dostawy towarów lub świadczenia usług za czynności odpłatne w rozumieniu art. 2 pkt 1 tej dyrektywy, aby wynagrodzenie za te towary lub usługi było płatne bezpośrednio przez ich odbiorcę. Zgodnie bowiem z art. 11 część A ust. 1 lit. a) tej dyrektywy wynagrodzenie może pochodzić od osoby trzeciej.

W konsekwencji, TSUE stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W myśl zaś art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy objętych zakresem zadanych pytań nr 1 oraz nr 5 wniosku ORD-IN należy zauważyć, że Wnioskodawca wydaje Uczestnikom Nagrody Pieniężne, a następnie obciąża/będzie obciążać B. kosztami tych Nagród Pieniężnych.

Jak wskazano bowiem w okolicznościach sprawy, Nagrody Pieniężne są/będą wypłacane/wydawane Uczestnikom przez Agencję w oparciu o dane dotyczące punktów, które uzyskał dany Uczestnik. Ich wypłacenie/wydanie nastąpi w formie kart przedpłaconych zasilonych odpowiednią kwotą środków pieniężnych albo przelewem na wskazany rachunek bankowy. Uczestnicy będą mogli dysponować środkami z kart w dowolny sposób według własnego uznania lub wypłacić w formie gotówki. Wydanie Nagrody Pieniężnej w formie karty przedpłaconej technicznie będzie obejmowało wysyłkę karty do Uczestnika, a po potwierdzeniu przez Uczestnika otrzymania tej karty – zasilenie jej odpowiednią kwotą środków. Za cały proces będzie odpowiadała Agencja.

Agencja będzie obciążała B. kosztem Nagród Pieniężnych. Koszty te są/będą rozliczane odrębnie od wynagrodzenia Agencji z tytułu świadczenia usług marketingowych na rzecz B. i są/będą dokumentowane odpowiednim dokumentem księgowym.

Uczestnik będzie miał prawo skorzystać ze środków, jakimi została zasilona karta przedpłacona przez określony okres czasu. Agencja poinformuje Uczestnika o długości tego okresu. Po upływie tego okresu środki pieniężne, którymi karta została zasilona, zostaną zwrócone Agencji, a ta następnie przekaże te środki B., dokumentując to odpowiednim dokumentem księgowym.

Wskazać należy, że w świetle art. 7 oraz art. 8 ustawy, przekazanie środków pieniężnych nie stanowi czynności, która dla celów ustawy o VAT mogłaby zostać zakwalifikowana jako dostawa towarów bądź świadczenie usług, tj. jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wynika to z faktu, że środki pieniężne nie spełniają definicji towaru, tym samym ich przekazanie nie może stanowić dostawy towarów, jak również nie można uznać, że samo przekazanie środków pieniężnych stanowi świadczenie usług.

Tym samym czynność wydania Nagrody Pieniężnej wypłacanej/wydawanej Uczestnikowi Programu w formie kart przedpłaconych zasilonych odpowiednią kwotą albo przelewu na wskazany rachunek bankowy, nie stanowi/nie będzie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem z tego tytułu, nie powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązek podatkowy.

Także jak wynika z całokształtu okoliczności sprawy przekazywane Agencji przez Spółkę B. środki pieniężne na pokrycie Nagród Pieniężnych, nie stanowią/nie będą stanowiły dla Agencji wynagrodzenia za świadczenie usług lub dostawę towarów. Agencja za wykonywaną na rzecz B. usługę marketingową w postaci organizacji i obsługi Programu, otrzymuje odrębne wynagrodzenie. Natomiast wydawane Nagrody Pieniężne wypłacane/wydawane Uczestnikom w formie kart przedpłaconych zasilonych odpowiednią kwotą albo przelewu na wskazany rachunek bankowy, w istocie stanowią środki pieniężne. Podkreślić bowiem jeszcze raz należy, że jak wskazano w treści wniosku – pieniądze zasilające kartę przedpłaconą mogą zostać przez Uczestnika wykorzystane w dowolny sposób w tym wypłacone z karty.

Zatem transfer środków pieniężnych na rzecz Wnioskodawcy tytułem pokrycia wartości Nagród Pieniężnych wydawanych Uczestnikom w Programie nie stanowi/nie będzie stanowił wynagrodzenia za świadczenie usług lub dostawę towarów przez Wnioskodawcę na rzecz B.. Tym samym czynność przekazania na rzecz Wnioskodawcy przez Spółkę B. środków pieniężnych w tym w postaci Nagrody Pieniężnej wypłacanej/wydawanej Uczestnikowi Programu w formie kart przedpłaconych zasilonych odpowiednią kwotą albo przelewu na wskazany rachunek bankowy, nie będzie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT zatem z tego tytułu, nie powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązek podatkowy.

W konsekwencji czynność przekazania na rzecz Wnioskodawcy przez Spółkę B. środków pieniężnych, tytułem pokrycia wartości Nagród Pieniężnych, nie podlega/nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i z tego tytułu, stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał obowiązku wystawienia faktury.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i 5 wniosku należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast kwestii objętej zakresem pytania nr 4, należy zauważyć dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług „dostawa” oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna oraz każdą inną transakcję, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu).

Co należy rozumieć przez „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” określił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-320/88. W orzeczeniu tym stwierdza się, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, nie ma znaczenia to, czy dochodzi do przeniesienia własności według prawa właściwego dla danego kraju. Regulacja ta ma zastosowanie do każdego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona ta uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak jak właściciel, nawet jeżeli nie wiąże się to z przeniesieniem własności. W tym orzeczeniu, odnosząc się do dostawy towarów, Trybunał posłużył się terminem przeniesienia „własności w sensie ekonomicznym”, podkreślając tym samym uniezależnienie opodatkowania od przeniesienia własności towarów. Oznacza to więc, że na gruncie przedmiotowego przepisu kluczowym elementem jest przeniesienie, w istocie rzeczy, praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią.

Innymi słowy pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”. Należy wskazać, że czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, bowiem „dostawa towarów” nie ogranicza się wyłącznie do prawa własności rzeczy.

Przenosząc powyższe tezy na grunt rozpatrywanej sprawy, skoro po nabyciu Nagród Rzeczowych innych niż Nagrody Rzeczowe B., Wnioskodawca przenosi prawo do rozporządzania nimi jak właściciel na Spółkę B. i Zainteresowany otrzymuje/będzie otrzymywał zapłatę w postaci zwrotu kosztów zakupu Nagród Rzeczowych innych niż Nagrody B., to w tej sytuacji po stronie Wnioskodawcy dochodzi do odpłatnej dostawy towarów na rzecz Spółki B. w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, która zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przy czym ani z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ani z rozporządzeń wykonawczych do ww. ustawy, nie wynika możliwość zastosowania zwolnień do ww. dostaw towarów, zatem Wnioskodawca na rzecz Spółki B. jest/będzie zobowiązany do opodatkowania podatkiem od towarów usług ww. dostawy towarów wg właściwej stawki podatku VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy oraz z tytułu tej dostawy jest/będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku należnego.

Dodatkowo, zatem skoro zarówno Wnioskodawca jak i Spółka B. są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, to fakt dokonania przez Wnioskodawcę rzecz Spółki B. ww. odpłatnej dostawy towarów, skutkuje/będzie skutkował obowiązkiem wystawienia faktury na rzecz Spółki B., w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 wniosku należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii objętych zakresem pytania nr 2, w konsekwencji należy stwierdzić, że skoro przekazywane przez Wnioskodawcę Nagrody Rzeczowe, tj. zarówno Nagrody Rzeczowe B., jak i Nagrody Rzeczowe inne niż Nagrody Rzeczowe B. w chwili przekazywania ich Uczestnikom przez Zainteresowanego, są/będą we własności Spółki B., to ich przekazanie na rzecz Uczestnika nie rodzi żadnych konsekwencji po stronie Wnioskodawcy. Zainteresowany w sytuacji opisanej we wniosku dokona/będzie dokonywał technicznego przekazania tych nagród Uczestnikom Programu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 wniosku należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie natomiast prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia Nagród Rzeczowych innych niż Nagrody Rzeczowe B., wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział sytuacje, których wystąpienie wyłącza możliwość obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego albo zwrotu podatku naliczonego. Sytuacje takie zostały wskazane w art. 88 ustawy.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług. Jeśli jednak dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

W omawianej sprawie wskazać należy, że warunki, o których mowa w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy zostaną spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto wydatki na zakup Nagród są/będą związane bezpośrednio z czynnościami sprzedaży tych Nagród na rzecz Spółki B.

Mając zatem na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że skoro, jak wyżej wskazano, spełnione są/będą przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy, to Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Nagród Rzeczowych innych niż Nagrody Rzeczowe B., w związku z ich zakupem w ramach prowadzonego przez Zainteresowanego Programu. Przy czym prawo to przysługuje/będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Wobec powyższego niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie skutków prawnopodatkowych dla Wnioskodawcy, tj. Agencji i tylko w zakresie zadanych pytań we wniosku.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj