Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.978.2020.1.MR
z 11 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2020 r. (data wpływu 14 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne


  • w zakresie obowiązku wykazania przychodów z najmu nieruchomości znajdujących się na terytorium Chorwacji w zeznaniu PIT-36 lub PIT-37 – jest prawidłowe;
  • w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu nieruchomości znajdujących się na terytorium Chorwacji.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest współwłaścicielem nieruchomości mieszkalnych położonych na terytorium Chorwacji. Zgodnie z prawem do dysponowania lokalami mieszkalnymi ma prawo do czerpania pożytków z tych nieruchomości. Na terytorium Chorwacji nie prowadzi działalności, wynajem jest realizowany na zasadach tzw. najmu prywatnego, pozwala to na pokrycie kosztów nieruchomości. Podatek opłaca w Chorwacji na zasadach: opłaty od łącznej ilości łóżek oraz 0,2% podatku naliczanego od zrealizowanych przychodów, tj. pobieranych opłat od korzystających. Podatek od przychodów w całości jest opłacany w Chorwacji, w miejscu położenia nieruchomości. Poza dochodami osiąganymi w Chorwacji, wskazane powyżej, osiąga przychody i dochody w Polsce, miejscu jego rezydencji podatkowej. Na terytorium Polski osiąga dochody ze stosunku pracy i/lub z działalności gospodarczej – rozliczane na druku PIT-36 i/lub PIT-37. Dodatkowo osiąga na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przychody z najmu prywatnego, wynajmu mieszkania, rozliczane na druku PIT-28.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy w tak przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca ma obowiązek wykazania przychodu z najmu prywatnego, z nieruchomości położonej na terytorium Chorwacji, w zeznaniu rocznym składanym na terytorium Polski – miejscu rezydencji podatkowej, zgodnie z postanowieniami Umowy o unikaniu opodatkowania zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Chorwacji? Czy właściwym zeznaniem do ujęcia przychodów z najmu na terytorium Chorwacji jest odpowiednio zeznanie PIT-28 czy PIT-36 i/lub PIT-37?


Zdaniem Wnioskodawcy, w tak przedstawionym stanie faktycznym właściwym dla wykazania skutków osiąganych przychodów z najmu jest deklaracja PIT-28. Znajdzie zastosowanie Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórym przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i jej regulacja wynikająca z art. 12 ust. 12 Ustawy. Na podstawie tej delegacji zawartej w Ustawie, ustawodawca wskazuje konieczność zastosowania art. 27 ust. 8-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – odpowiednio.


Na podstawie wskazanych przepisów, dla ustalenia właściwej stawki podatku z najmu opodatkowanego w sposób zryczałtowany należy zastosować przepisy ustawy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz przepisów zawartych w art. 27 ust. 8-9a poprzez ustalenie łącznej sumy osiąganych przychodów. Stosując przepis odpowiednio ma obowiązek uwzględnić przychód osiągnięty na terytorium Chorwacji i zadeklarowany dla ustalenia zobowiązania podatkowego 0,2% od osiągniętego przychodu połączyć z przychodami osiąganymi na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, dla ustalenia właściwej stawki podatku zryczałtowanego, o której mowa w Ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stawka ta znajdzie zastosowanie dla opodatkowania osiąganych przez niego przychodów z tytułu najmu prywatnego na terytorium Polski. W przypadku przekroczenia kwoty powodującej wzrost stawki podatku zryczałtowanego, ma obowiązek zastosować podwyższoną stawkę dla przychodów osiąganych w kraju, tzw. Stawkę ryczałtu podwyższoną ponad limit przychodów 100.000. Takie samo zastosowanie przepisów miałoby miejsce w przypadku osiągania przez niego wyłącznie przychodów opodatkowanych podatkiem zryczałtowanym i deklarowanym na deklaracji PIT-28.


Ponadto wykazanie ww. przychodów, w zeznaniu rocznym PIT-36, 37 jest jego zdaniem nieprawidłowe i niemożliwe ze względu na:


  • prywatny charakter wynajmu na terytorium Chorwacji;
  • osiąga wyłącznie przychody z najmu prywatnego, nie ustala dochodu i nie deklaruje dochodu, żadne przepisy prawa krajowego, jak i Republiki Chorwacji nie obligują go do ustalenia kategorii dochodu.


W związku z powyższym nie ma możliwości ustalenia i wykazania dochodu. Zarówno polska ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i umowa o unikaniu opodatkowania nie pozwala na ujmowanie i łączenie przychodów z dochodami, na podstawie art. 27 ust. 8, 9, 9a; ujmuje się dochody krajowe z dochodami (a nie przychodami) ze źródeł przychodów położonych poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. W zeznaniach PIT-36 i PIT-37 wykazuje się wyłącznie dochody. Pojęcie przychodu nie jest tożsame z pojęciem dochodu. Ponadto wykazanie przychodów z najmu łącznie z dochodami z innych źródeł dla ustalenia właściwej stawki podatkowej wpłynęłoby na nierówne traktowanie i zastosowanie zasad opodatkowania przychodów i dochodów, w zależności i ze względu na źródło położenia nieruchomości. Co jego zdaniem jest niedopuszczalne na gruncie przepisów prawa krajowego jak i międzynarodowego. W takim przypadku przychody opodatkowane podatkiem zryczałtowanym z nieruchomości położonych na terytorium RP nie łączy się z dochodami z innych źródeł i nie wykazuje w zeznaniu PIT-36 lub PIT-37. W przypadku przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem od przychodów osiąganych na terytorium Republiki Chorwacji wpływałyby na stopę procentową opodatkowania dochodów z innych źródeł.


W związku z nieustalaniem dochodu, wykazywanie przychodów jako dochód prowadziłoby do zawyżania wykazywanych dochodów dla potrzeb tego zeznania. Zarówno Ustawy podatkowe krajowe jak i umowa o unikaniu opodatkowania nie w sposób tożsamy posługują się pojęciami przychód - dochód. Dlatego Wnioskodawca uważa, że zastosowanie w takim stanie faktycznym ma art. 12 ust. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku od przychodów, a ewentualne skutki z zastosowania umowy o unikaniu opodatkowania mają wpływ na zeznanie PIT-28.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego


  • w zakresie obowiązku wykazania przychodów z najmu nieruchomości znajdujących się na terytorium Chorwacji w zeznaniu PIT-36 lub PIT-37 – jest prawidłowe;
  • w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).


Odnosząc się do przychodów z wynajmu nieruchomości położonych w Chorwacji wskazać należy, że art. 6 ust. 1 umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Chorwacji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1996 r. nr 78, poz. 370) stanowi, iż dochód, osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochody z eksploatacji gospodarstwa rolnego lub leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.


W myśl art. 23 ust. 1 lit. a) ww. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, w Polsce będzie się unikać podwójnego opodatkowania w następujący sposób: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Republice Chorwacji, to Polska, z zastrzeżeniem postanowień lit. b), zwolni taki dochód lub majątek z opodatkowania. Polska przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę, jaka byłaby zastosowana, gdyby zwolniony dochód nie był wyłączony spod opodatkowania.


Na podstawie art. 12 ust. 12 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905 ze zm.), stosuje się odpowiednio przepisy art. 27 ust. 8-9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli metodę unikania podwójnego opodatkowania.


Stosownie do art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:


  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.


Skoro zgodnie z art. 6 ust. 1 umowy polsko-chorwackiej, dochód z najmu osiągnięty za granicą może być opodatkowany zarówno za granicą jak i w Polsce, to w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania, na podstawie cytowanych art. 23 ust. 1 lit. a) ww. umowy oraz art. 27 ust. 8 ustawy o PIT stosuje się metodę wyłączenia, która polega na tym, że dochód uzyskany z tytułu najmu nieruchomości położonej za granicą jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, jednakże dla ustalenia stawki podatku od pozostałych dochodów podatnika podlegających opodatkowaniu w Polsce (o ile takie dochody są osiągane) stosuje się stawkę podatku wyliczoną dla całego dochodu osiągniętego zarówno w Polsce, jak i za granicą (tzw. metoda wyłączenia z progresją).


Zatem w przypadku metody wyłączenia z progresją dochody uzyskane za granicą są na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zwolnione od podatku w Polsce, ale dochody te uwzględnia się do ustalania stopy procentowej, według której zapłaci się podatek od polskich przychodów (dochodów) opodatkowanych według skali podatkowej.


Jeżeli podatnik uzyskuje dochody w Polsce z najmu opodatkowanego ryczałtem i jednocześnie uzyskuje dochody z najmu nieruchomości mieszkalnych położonych za granicą, gdzie zgodnie z umową międzynarodową stosuje się metodę wyłączenia z progresją, to dochody uzyskane w tym drugim państwie nie mają wpływu na stawkę ryczałtu stosowaną do opodatkowania dochodów uzyskanych w Polsce.


Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, że przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z najmu nieruchomości mieszkalnych w Chorwacji podlega opodatkowaniu w Chorwacji. W Polsce dochód ten pozostanie dochodem zwolnionym z opodatkowania. Wnioskodawca opłacając ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z tytułu najmu nieruchomości położonej w Polsce płaci określoną stawkę ryczałtu, wynikającą z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zastosowanie metody wyłączenia z progresją nie wpłynie na zmianę stawki ryczałtu. W związku z wyborem formy opodatkowania przychodu z najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykazania przychodu uzyskanego z najmu nieruchomości mieszkalnych w Chorwacji w zeznaniu podatkowym PIT-28 składanym w Polsce. Konsekwencją wyboru formy opodatkowania przychodu z najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jest również to, że przychód z najmu nieruchomości mieszkalnych w Chorwacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych, Wnioskodawca nie jest zatem również zobowiązany do wykazania ich w zeznaniu PIT-36 lub PIT-37.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj