Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.24.2021.1.IK
z 12 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 stycznia 2021 r. (data wpływu 14 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu usługi wykonania dokumentacji projektowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2021 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu usługi wykonania dokumentacji projektowej.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka SA jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność głównie w zakresie usług budowy i implementacji nowych stacji bazowych telefonii bezprzewodowej jak i rozbudowy obiektów już istniejących.

W ramach prowadzonej działalności spółka świadczy między innymi usługi projektowe, budowlane oraz budowlano - montażowe na rzecz zleceniodawców na podstawie zawieranych umów. Wskazać należy, że usługi budowlane spółka ma sklasyfikowane przez Główny Urząd statystyczny Spółka w tym zakresie współpracuje z czteroma kluczowymi odbiorcami.

Pojęciami wymagającymi zdefiniowania na wstępie jest Inżynier ds Koordynacji Inwestycji, czyli osoba lub instytucja pełniąca z ramienia Zamawiającego rolę eksperta zarządzającego projektem projektowym, budowlanym i budowlano-montażowym. Osoba odpowiedzialna za odbiór oznacza osobę wskazaną przez zleceniodawcę w zamówieniu, która jest wyłącznie uprawniona do dokonywania odbioru oraz innych czynności o charakterze decyzyjnym wyraźnie powierzonych tej osobie w treści umowy. Zamówienie - dokument stanowiący ofertę zamawiającego na zawarcie umowy na projektowanie i budowę przyłączy telekomunikacyjnych na zasadach określonych w zamówieniu

Pierwsza umowa zawiera postanowienia, że po usunięciu wszystkich usterek wskazanych podczas implementacji jak też podczas odbiorów funkcjonalnych oraz uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie wykonawca zgłasza gotowość do odbioru końcowego poprzedzonego odbiorem prac budowlanych na obiekcie. Przed dniem odbioru budowlanego wykonawca zobowiązany jest dostarczyć do Inżyniera ds. Koordynacji Inwestycji kompletną dokumentacje powykonawczą wraz z wszystkimi atestami, pomiarami kontrolnymi, dziennikiem budowy i pozwoleniem na użytkowanie poprzedzonym procedurami środowiskowymi. Inżynier ds. Koordynacji Inwestycji w terminie 7 dni roboczych wyznacza termin wizyty na obiekcie oraz podpisania protokołu odbioru prac budowlanych. W przypadku wskazania usterek usuwane są przez wykonawcę i po udokumentowaniu zgłaszana gotowość do ponownego odbioru do Inżyniera ds. Koordynacji Inwestycji. Po zweryfikowaniu dokumentacji powykonawczej oraz usunięciu usterek podpisywany jest protokół odbioru końcowego. Protokół odbioru końcowego uprawnia do rozliczenia przez wykonawcę etapu prac budowlanych. Akceptacja protokołu odbioru bez zastrzeżeń przez obie Strony, oznacza przyjęcie przedmiotu zamówienia i upoważnia spółkę do wystawienia faktury.

Druga umowa stanowi „Zamawiający jest uprawniony do odmowy odbioru wstępnego jeśli zostanie stwierdzona niezgodność przedmiotu Umowy lub jego części z Umową lub gdy zostanie stwierdzona inna wada przedmiotu umowy. W przypadku odmowy odbioru lub odbioru z uwagami, wykonawca zobowiązany jest do usunięcia danych niezgodności z umową lub innych wad lub usterek oraz zastosowania się do uwag zamawiającego w terminie 5 dni roboczych od doręczenia mu protokołu odbioru wstępnego. Po usunięciu niezgodności z umową lub innej wady albo zastosowaniu się do uwag, wykonawca ponownie zgłasza prace budowlane do ponownego odbioru wstępnego. Odbiór końcowy prac budowlanych nastąpi po dokonaniu odbioru wstępnego bez uwag zamawiającego. Z odbioru końcowego prac budowlanych będzie sporządzony protokół odbioru końcowego Za dzień zakończenia prowadzenia prac budowlanych przez wykonawcę uważa się dzień podpisania przez strony protokołu z odbioru końcowego”.

Trzecia umowa stanowi, że stwierdzenie prawidłowości wykonania przez kontrahenta przedmiotu zamówienia lub każdego etapu prac określonych w zamówieniu będzie dokonane przez osobę odpowiedzialną za odbiór w terminie 10 dni roboczych od wykonania zamówienia lub etapu prac wskazanych w zamówieniu. W przypadku zgłoszenia przez zamawiającego zastrzeżeń, kontrahent jest zobowiązany do ich uwzględnienia w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty ich otrzymania. Ponowny odbiór następuje w ciągu 14 dni roboczych. Akceptacja protokołu odbioru bez zastrzeżeń przez obie strony, oznacza przyjęcie przedmiotu zamówienia i upoważnia kontrahenta do wystawienia faktury.

Czwarta umowa zawiera zapis, że podstawą do wystawienia faktury za wykonanie usług zleconych w zamówieniu będzie protokół odbioru końcowego lub protokół odbioru częściowego podpisany bez zastrzeżeń przez strony.

Z wszystkich umów wynika, że dokument protokołu potwierdza należyte wykonanie zobowiązania przez wykonującego prace, a jednocześnie upoważnia go do żądania umówionego wynagrodzenia. Spółka nie posiada jednego wzoru protokołu odbioru prac. Zdarza się. że do jednej umowy są sporządzane różne protokoły

Pierwszy protokół (załącznik 1) ma dwie daty - datę wystawienia oraz rzeczywistą datę zakończenia prac. Spółka wystawiając faktury jako datę sprzedaży wykazuje rzeczywistą datę zakończenia prac.

Drugi protokół (załącznik 2) zawiera datę zgłoszenia przez wykonawcę prac budowlanych do odbioru, w związku z faktycznym zakończeniem prac i gotowością wykonawcy do ich przekazania nabywcy oraz datę odbioru, która jest datą podpisania protokołu. Spółka wykazuje datę sprzedaży w pierwszej dacie - data zgłoszenia przez wykonawcę prac budowlanych do odbioru.

Kolejny protokół (załącznik 3) ma tylko jedną datę - data podpisania. W tym protokole jest zapis, że komisja odbioru stwierdza, że przedmiot odbioru jest zakończony, odpowiada przeznaczeniu i jest gotowy do użytkowania. Komisja Odbioru dokonuje odbioru przedmiotu umowy od Wykonawcy i postanawia przekazać go Użytkownikowi z dniem podpisania protokołu odbioru.

Następny protokół (załącznik 4) ma cztery daty - data potwierdzenia w systemie finansowym odbiorcy, datę wpisu (data podpisania protokołu), data wykonania usługi oraz datę wygenerowania w systemie. Spółka jako datę sprzedaży stosuje datę wykonania usługi.

Kolejny protokół (załącznik 5) ma datę zakończenia prac według zamówienia (jest to data szacowana), rzeczywistą datę zakończenia prac, datę podpisania protokołu Spółka jako datę sprzedaży uznaje rzeczywistą datę zakończenia prac.

Obecnie spółka w ramach otrzymanego protokołu wykonanych prac wystawia fakturę w terminie 30 dni od daty rzeczywistego wykonania robót w przypadku usług budowlanych lub budowlano-montażowych lub w terminie do 15 dnia następnego miesiąca od daty rzeczywistego wykonania usługi w przypadku usług projektowych.

W przedstawionym przez Spółkę opisie zdarzeń przyszłych prezentującym sposób dokonywania rozliczeń prowadzonych robót budowlanych, budowlano-montażowych oraz projektowych wykonywanie zobowiązań wykonawcy nie będzie uważane za ukończone, aż do momentu gdy upoważniona osoba nie podpisze protokołu odbioru prac, Spółka będzie ustalać datę wykonania usługi na podstawie podpisanych protokołów odbioru zgodnie z zapisami w umowach.



W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania (oznaczone jak we wniosku):

2.Jak ustalić moment wykonania usługi projektowej, aby ustalić prawidłowo powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT?

4.Czy spółka może ustalać moment wykonania usługi projektowej w dacie podpisanego protokołu na podstawie nowo zawartych umów (umowy określające moment wykonania usługi w dacie podpisania protokołu)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z póżn. zm.) (dalej „Ustawa”) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Biorąc powyższe pod uwagę roboty budowlane, budowlano montażowe oraz prace projektowe będą stanowić na potrzeby stosowania przepisów ustawy świadczenie usług.

Zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a. w przypadku świadczenia usług budowlanych lub budowlano montażowych na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, a gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu wystawienia faktury. W powyższych przypadkach fakturę wystawia się nie później niż 30. dnia od dnia wykonania usługi, o czym stanowi wprost art. 106i ust. 3 pkt 1 Ustawy. W przypadku usług projektowych fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9, o czym stanowi art. 106i ust. 1.

W przypadku świadczenia usług budowlanych, budowlano-montażowych i projektowych kwestią warunkującą prawidłowe określenie momentu powstania obowiązku podatkowego jest ustalenie, w którym momencie usługa została wykonana. Ponieważ Ustawa nie zawiera legalnej definicji wykonania usługi budowlanej, ani nie precyzuje jakimi kryteriami należy się kierować w celu ustalenia momentu jej wykonania momentem wykonania usługi będzie moment, w którym zostały wypełnione wszelkie obowiązki wynikające z zawartej między stronami umowy o wykonanie robót.

Należy dojść do wniosku, że w przypadku usług budowlanych, budowlano-montażowych lub projektowych decydujące znaczenie dla prawidłowego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego ma data wykonania usługi ustalona w postanowieniach umownych i zaakceptowana przez strony umowy. Odbiór częściowy oraz końcowy wykonanych robót potwierdzony podpisanym stosownym protokołem, jest powszechnie utożsamiany z wykonaniem usługi - dzień podpisania protokołu to dzień wykonania usługi. Natomiast samo sporządzenie przez wykonawcę protokołu jako dokumentu odbioru robót budowlanych, ze wskazaniem daty ich wykonania, nie rodzi skutków prawnych. Stanowisko takie wynika z orzecznictwa TSUE. Pogląd taki został wyrażony w wyroku z dnia 2 maja 2019 r., C-224/18, w którym Trybunał stwierdził, że dzień podpisania przez strony transakcji protokołu zdawczo-odbiorczego może zostać uznany za dzień wykonania usług budowlanych (budowlano-montażowych).



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązku podatkowego dla usług projektowych jest nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie zaś z art. 19a ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Na podstawie art. 19a ust. 2 ustawy, w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.

Zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury w przypadkach, o których mowa w art. 106b ust. 1, z tytułu świadczenia usług budowlanych lub budowlano-montażowych.

Zgodnie z art. 19a ust. 7 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu – z chwilą upływu terminu płatności.

Natomiast zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzi działalność głównie w zakresie usług budowy i implementacji nowych stacji bazowych telefonii bezprzewodowej jak i rozbudowy obiektów już istniejących. W ramach prowadzonej działalności spółka świadczy między innymi usługi projektowe, budowlane oraz budowlano - montażowe na rzecz zleceniodawców na podstawie zawieranych umów. Pojęciami wymagającymi zdefiniowania na wstępie jest Inżynier ds Koordynacji Inwestycji, czyli osoba lub instytucja pełniąca z ramienia Zamawiającego rolę eksperta zarządzającego projektem projektowym, budowlanym i budowlano-montażowym. Osoba odpowiedzialna za odbiór oznacza osobę wskazaną przez zleceniodawcę w zamówieniu, która jest wyłącznie uprawniona do dokonywania odbioru oraz innych czynności o charakterze decyzyjnym wyraźnie powierzonych tej osobie w treści umowy. Zamówienie - dokument stanowiący ofertę zamawiającego na zawarcie umowy na projektowanie i budowę przyłączy telekomunikacyjnych na zasadach określonych w zamówieniu.

Obecnie spółka w ramach otrzymanego protokołu wykonanych prac wystawia fakturę w terminie 30 dni od daty rzeczywistego wykonania robót w przypadku usług budowlanych lub budowlano-montażowych lub w terminie do 15 dnia następnego miesiąca od daty rzeczywistego wykonania usługi w przypadku usług projektowych. W przedstawionym przez Spółkę opisie zdarzeń przyszłych prezentującym sposób dokonywania rozliczeń prowadzonych robót budowlanych, budowlano-montażowych oraz projektowych wykonywanie zobowiązań wykonawcy nie będzie uważane za ukończone, aż do momentu gdy upoważniona osoba nie podpisze protokołu odbioru prac, Spółka będzie ustalać datę wykonania usługi na podstawie podpisanych protokołów odbioru zgodnie z zapisami w umowach.

Jak wynika z okoliczności sprawy, zakres prac będących przedmiotem umowy obejmować będzie m.in. usługę projektową.

W odniesieniu do usług projektowych obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, które identyfikować należy w dacie wykonania przedmiotowych usług, w myśl art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem, za moment wykonania usługi projektowej należy uznać dzień, w którym w związku z faktycznym wykonaniem całości dokumentacji projektowej określonej umową, Wnioskodawca przekazuje tę dokumentację kontrahentowi.

Należy zauważyć, że przepisy, nie wymagają dla powstania obowiązku podatkowego, aby odbiór usług był dokonywany na podstawie protokołów odbiorczych. Natomiast, postanowienia umów cywilnoprawnych o uznaniu usługi za wykonaną (np. przyjęcie jej wykonania dopiero z chwilą podpisania protokołów odbiorczych) mogą pełnić jedynie funkcję pomocniczą w przypadku zaistnienia wątpliwości.

Zgodnie z ustawą dla celów powstania obowiązku podatkowego wykonanie czynności następuje z chwilą faktycznego jej dokonania.

„Wykonanie usługi” następuje w momencie faktycznego zakończenia wszystkich czynności, do których wykonania zobowiązany był świadczący usługę projektową oraz zgłoszenie tego faktu Zamawiającemu/kontrahentowi, z wezwaniem go do odbioru wykonanej usługi. Samo podpisanie protokołu odbiorczego przez Zamawiającego/Kontrahenta stanowi jedynie potwierdzenie wykonania tej usługi.

Zatem odnosząc przytoczone przepisy prawa do przedstawionego opisu, stwierdzić należy, że usługi projektowe uznać należy za wykonane w momencie przekazania dokumentacji projektowej. W tym momencie powstaje obowiązek podatkowy z tytułu wykonania tych usług, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie powstania obowiązku podatkowego dla usług projektowych jest nieprawidłowe.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla robót budowlanych i budowlano-montażowych zostanie wydana w odrębnym rozstrzygnięciu.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Ponadto podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana w odniesieniu do przedstawionego opisu planowanego zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Tak więc, załączone do wniosku z 4 stycznia 2021 r. dokumenty nie mogły być uwzględnione przy wydawaniu niniejszej interpretacji a ich treść przedmiotem analizy przez tut. Organ.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj