Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.624.2020.1.APO
z 11 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 listopada 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-puap tego samego dnia), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie ustalenia, czy w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę Decyzji z 9 listopada 2020 r. na wsparcie Nowej Inwestycji, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym Wnioskodawca poniesie pierwsze koszty kwalifikowane w ramach Nowej Inwestycji po wydaniu Decyzji z 9 listopada 2020 r. (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie ustalenia, czy w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę Decyzji z 9 listopada 2020 r. na wsparcie Nowej Inwestycji, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym Wnioskodawca poniesie pierwsze koszty kwalifikowane w ramach Nowej Inwestycji po wydaniu Decyzji z 9 listopada 2020 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

1.1. Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego mającą siedzibę oraz miejsce zarządu na terenie Polski, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „podatek CIT”) na terytorium Polski. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „podatek VAT”).

1.2. Wnioskodawca planuje nową inwestycję (dalej: „Nowa Inwestycja”) i w związku z tym w dniu 30 października 2020 r. złożył wniosek z dnia 21 października 2020 r. o wydanie decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r., poz. 1752, ze zm., dalej: „ustawa o WNI”).

1.3. Wnioskodawca otrzymał decyzję z dnia 9 listopada 2020 r. (dalej: „Decyzja z 9 listopada 2020 r.”), na podstawie której udzielono Wnioskodawcy wsparcia na prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych na terenie wskazanym w pkt 1.2. Decyzji z 9 listopada 2020 r., określonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.): • sekcja c dział 13 grupa 13.9 klasa 13.92 - gotowe wyroby tekstylne (z wyłączeniem odzieży) • sekcja c dział 13 grupa 13.9 klasa 13.96 - pozostałe wyroby techniczne i przemysłowe • sekcja c dział 22 grupa 22.2 klasa 22.23 - wyroby z tworzyw sztucznych dla budownictwa • sekcja c dział 22 grupa 22.2 klasa 22.29 - pozostałe wyroby z tworzyw sztucznych • sekcja c dział 25 grupa 25.2 - zbiorniki, cysterny i pojemniki metalowe • sekcja c dział 25 grupa 25.6 - obróbka metali i nakładanie powłok na metale; obróbka mechaniczna elementów metalowych • sekcja c dział 25 grupa 25.9 klasa 25.99 - pozostałe gotowe wyroby metalowe, gdzie indziej niesklasyfikowane • sekcja c dział 30 grupa 30.1 klasa 30.11 - statki i konstrukcje pływające • sekcja c dział 30 grupa 30.1 klasa 30.12 - łodzie wycieczkowe i sportowe • sekcja c dział 33 grupa 33.1 klasa 33.15 - usługi naprawy i konserwacji statków, łodzi i pozostałych konstrukcji pływających.

1.4. Nowa Inwestycja zostanie zrealizowana na nieruchomości o łącznej powierzchni 3,1380 ha, położonej w Gminie (…), powiat (…), województwo (…), Obręb: (…) składającej się z działek: (…) Decyzja z 9 listopada 2020 r. została wydana na czas określony - 15 lat, licząc od dnia jej wydania.

1.5. Podstawowym celem Nowej Inwestycji Wnioskodawcy jest zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu produkującego łodzie motorowe (dalej: „Zakład Produkcyjny”). Nowa Inwestycja będzie realizowana między innymi na nieruchomościach, na których Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 2009 r. Spółka planuje prowadzić działalność gospodarczą na terenie wskazanym w Decyzji z 9 listopada 2020 r., a dochody będą uzyskiwane z działalności gospodarczej określonej przez PKWiU w Decyzji z 9 listopada 2020 r.

1.6. Realizacja założonych celów (Nowej Inwestycji) będzie zrealizowana przez: (i) dzierżawę nieruchomości, (ii) budowę hali produkcyjnej o pow. łącznej 2545,15 m2, z niezbędnym zapleczem technicznym, (iii) budowę placu manewrowego, (iv) zakup wartości niematerialnych i prawnych, (v) zakup maszyn i urządzeń, (vi) zakup lub wytworzenie form do produkcji łodzi, (vii) remont i modernizację budynków istniejących, (viii) zastosowanie fotowoltaiki w obiektach istniejących i powstających, (ix) przebudowę instalacji CO na instalację ogrzewania gazowego. I.7. Realizacja Nowej Inwestycji jest ściśle związana z dotychczasową infrastrukturą Zakładu Produkcyjnego Wnioskodawcy. Nowa Inwestycja angażuje aktywa już posiadane przez Wnioskodawcę w Zakładzie Produkcyjnym i stanowi zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do już istniejącego majątku (wartości niematerialne i prawne, formy do produkcji łodzi, certyfikaty, maszyny i urządzenia) i dotyczy zwiększenia zdolności produkcyjnej istniejącego Zakładu Produkcyjnego. Nowa Inwestycja będzie wykorzystywana do zwiększenia możliwości produkcyjnych w zakresie dotychczasowego asortymentu produkcji w ramach istniejących, ale zmodernizowanych i rozbudowanych powierzchni produkcyjnych. Nowa hala produkcyjna oraz zakupione maszyny i urządzenia będą wykorzystywane zarówno w istniejącym Zakładzie Produkcyjnym jak i w Nowej Inwestycji, a same nie będą mogły wytworzyć produktu finalnego, gdyż cały proces produkcyjny - dotychczasowy i nowa infrastruktura produkcyjna będą elementami tego samego procesu technologicznego. Oznacza to, że zarówno przy eksploatacji starej infrastruktury jak i nowej infrastruktury będą wykorzystywane nowe maszyny i urządzenia oraz już istniejące aktywa istniejącego Zakładu Produkcyjnego.

Funkcjonalne i technologiczne powiązanie istniejącej produkcji i Nowej Inwestycji nie pozwala na wyodrębnienie procesów produkcyjnych wyłącznie z Nowej Inwestycji jak również na wydzielenie wyrobów dotyczących wyłącznie Nowej Inwestycji.

1.8. Efektem Nowej Inwestycji związanej ze zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego Zakładu Produkcyjnego Wnioskodawcy będzie zwiększenie wolumenu produkcji w porównaniu do tego jaki możliwy jest do osiągnięcia przy wykorzystaniu zasobów technicznych istniejących w Zakładzie Produkcyjnym Wnioskodawcy przed realizacją Nowej Inwestycji.

1.9. Wnioskodawca wskazuje, że:

  1. Nowa Inwestycja będzie prowadzona na terenie wskazanym w Decyzji z 9 listopada 2020 r. oraz
  2. dochód jest/zostanie uzyskany z działalności wymienionej w Decyzji z 9 listopada 2020 r.
    1.10. Mając na uwadze powyższe oraz wyniki analizy przeprowadzonej przez Wnioskodawcę przed złożeniem Wniosku:
    1. realizacja Nowej Inwestycji nastąpi w sposób angażujący aktywa już posiadane przez Wnioskodawcę;
    2. istniejące składniki majątku będą pozostawać w ścisłych powiązaniach z Nową Inwestycją i nie będą wykorzystywane na cele inne niż Nowa Inwestycja;
    3. Nowa Inwestycja będzie stanowić zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników majątku, tj. spełnione będą wszystkie warunki tzw. „ścisłych powiązań” i nie będą zachodzić okoliczności uzasadniające „brak ścisłych powiązań” w rozumieniu pkt 3.4 Objaśnień Ministra Finansów z dnia 6 marca 2020 r. dotyczących sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej: „Objaśnienia MF”).


W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę Decyzji z 9 listopada 2020 r. na wsparcie Nowej Inwestycji, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym Wnioskodawca poniesie pierwsze koszty kwalifikowane w ramach Nowej Inwestycji po wydaniu Decyzji z 9 listopada 2020 r.? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę Decyzji z 9 listopada 2020 r. na wsparcie Nowej Inwestycji, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym Wnioskodawca poniesie pierwsze koszty kwalifikowane w ramach Nowej Inwestycji po wydaniu Decyzji z 9 listopada 2020 r.

Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1713, dalej: „Rozporządzenie RM z 28 sierpnia 2018 r.”), do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:

  1. kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,
  2. ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  3. kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,
  4. ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
  5. kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,
  6. ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy - pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie ważności
  7. decyzji o wsparciu wydanej dla konkretnej lokalizacji.

Ustosunkowując się do kwestii ustalenia, od którego momentu Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, wskazać należy, że zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia RM z 28 sierpnia 2018 r., wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

W związku z tym należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT (w ramach przysługującego limitu pomocy publicznej), począwszy od miesiąca, w którym w ramach realizacji Nowej Inwestycji zostaną poniesione pierwsze wydatki stanowiące koszty kwalifikowane, zgodnie z § 8 ust. 1 Rozporządzenia RM z 28 sierpnia 2018 r. Tym samym, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we Wniosku, w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę Decyzji z 9 listopada 2020 r. na wsparcie Nowej Inwestycji, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, począwszy od miesiąca, w którym Wnioskodawca poniesie pierwsze koszty kwalifikowane w ramach Nowej Inwestycji po wydaniu Decyzji z 9 listopada 2020 r. Stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w następujących indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego: (i) z 1 lipca 2020 r. (nr: 0111-KDIB1-3.4010.205.2020.1.JKT), (ii) z 13 grudnia 2019 r. (nr: 0111-KDIB1-3.4010.405.2019.1.JKU), (iii) z 23 września 2019 r. (nr: 0111-KDIB1-3.4010.385.2019.1.JKT), (iv) z 21 czerwca 2019 r. (nr: 0111-KDIB1-3.4010.177.2019.1.MO), (v) z 19 kwietnia 2019 r. (nr: 0111-KDIB1-3.4010.69.2019.1.MO).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1752, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm., dalej: „updop”), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o WNI, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 updop, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Stosownie do art. 3 ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy o WNI, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Z kolei, zgodnie z art. 14, decyzję o wsparciu wydaje się na realizację nowej inwestycji:

  1. która spełnia kryteria:
    1. ilościowe,
    2. jakościowe;
  2. w ramach działalności gospodarczej niewyłączonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1.

Wskazania co do treści decyzji o wsparciu zawiera art. 15 ustawy o WNI. Zgodnie z tym przepisem, decyzja o wsparciu określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca otrzymał decyzję z 9 listopada 2020 r. na podstawie której udzielono Wnioskodawcy wsparcia na prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych na terenie wskazanym w pkt 1.2. decyzji. Podstawowym celem nowej inwestycji Wnioskodawcy jest zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu produkującego łodzie motorowe (dalej: „Zakład Produkcyjny”). Nowa inwestycja będzie realizowana między innymi na nieruchomościach, na których Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 2009 r. Spółka planuje prowadzić działalność gospodarczą na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu, a dochody będą uzyskiwane z działalności gospodarczej określonej przez PKWiU w ww. decyzji. Realizacja założonych celów będzie zrealizowana przez: (i) dzierżawę nieruchomości, (ii) budowę hali produkcyjnej o pow. łącznej 2545,15 m2, z niezbędnym zapleczem technicznym, (iii) budowę placu manewrowego, (iv) zakup wartości niematerialnych i prawnych, (v) zakup maszyn i urządzeń, (vi) zakup lub wytworzenie form do produkcji łodzi, (vii) remont i modernizację budynków istniejących, (viii) zastosowanie fotowoltaiki w obiektach istniejących i powstających, (ix) przebudowę instalacji CO na instalację ogrzewania gazowego. Realizacja nowej inwestycji jest ściśle związana z dotychczasową infrastrukturą Zakładu Produkcyjnego Wnioskodawcy. Nowa inwestycja angażuje aktywa już posiadane przez Wnioskodawcę w Zakładzie Produkcyjnym i stanowi zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do już istniejącego majątku (wartości niematerialne i prawne, formy do produkcji łodzi, certyfikaty, maszyny i urządzenia) i dotyczy zwiększenia zdolności produkcyjnej istniejącego Zakładu Produkcyjnego. Funkcjonalne i technologiczne powiązanie istniejącej produkcji i nowej inwestycji nie pozwala na wyodrębnienie procesów produkcyjnych wyłącznie z nowej inwestycji jak również na wydzielenie wyrobów dotyczących wyłącznie nowej inwestycji.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w związku z otrzymaniem decyzji z 9 listopada 2020 r. na wsparcie nowej inwestycji, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, począwszy od miesiąca, w którym Wnioskodawca poniesie pierwsze koszty kwalifikowane w ramach nowej inwestycji po wydaniu ww. decyzji.

Ustosunkowując się do przedstawionej kwestii wskazać należy, że zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1713, dalej także: „Rozporządzenie”), wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Powyższy przepis określa zatem pierwszy możliwy moment rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia. Przepis ten wskazuje, w jakiej dacie, w okresie przypadającym między dniem uzyskania decyzji o wsparciu aż do dnia wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Wskazać jednak należy, że poniesienie wydatków kwalifikowanych nie uprawnia jeszcze do skorzystania z możliwości zwolnienia dochodów w ramach decyzji o wsparciu. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego powinno prowadzić każdorazowo do uzyskania dochodu, który umożliwia zastosowanie zwolnienia. Dla faktycznego skorzystania z analizowanego zwolnienia istotne jest bowiem uzyskanie dochodów z nowej inwestycji (również w ramach ścisłych powiązań), a nie samo poniesienie wydatków kwalifikowanych.

Wsparcie na realizację nowej inwestycji polega na zwolnieniu z podatku dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Dopóki więc podatnik nie uzyska takiego dochodu nie może skorzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o WNI (a w konsekwencji zwolnienia na podstawie ustawy o CIT). Nie można natomiast mówić o uzyskaniu dochodu dopóki podatnik nie osiągnie przychodów, które będą następstwem dokonanej nowej inwestycji, czyli przychodu wypracowanego w oparciu o zespół składników majątkowych nabytych w ramach wydatków związanych z nową inwestycją, której dotyczy decyzja o wsparciu.

Tego wymogu nie może zmienić fakt, że nowa inwestycja jest ściśle powiązana z istniejącym już zespołem składników a sposób zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, położonych na tym samym terenie, nie pozwala na określenie dochodu (przychodu) wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanej z nią całości lub części istniejącej inwestycji. Zwolnienie w tym przypadku całego dochodu osiągniętego w ramach tej działalności gospodarczej, z którą nowa inwestycja pozostaje w ścisłym nierozerwalnym związku nie oznacza, że podatnik może zacząć korzystać ze zwolnienia z podatku już w momencie rozpoczęcia nowej inwestycji, czyli zanim uzyska jakiekolwiek przychody (dochody) będące efektem budowy nowych lub rozbudowy czy modernizacji dotychczas wykorzystywanych składników majątkowych. W przeciwnym wypadku, tj. uznaniu, że zwolnienie przysługuje już od momentu rozpoczęcia nowej inwestycji zwolnieniu nie podlegałby dochód uzyskany z działalności prowadzonej w oparciu o nową inwestycję, tylko w oparciu o dotychczasowe składniki majątku, co jest sprzeczne z wymogiem określonym w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop. Poza tym, takie działanie byłoby niezgodne z przepisem art. 13 ust. 8 ustawy o WNI, zgodnie z którym rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której inwestycja jest realizowana i w oparciu o tę inwestycję prowadzona jest działalność gospodarcza.

Jak wynika z treści przepisu § 9 ust. 1 Rozporządzenia, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej. Przepis ten wskazuje na najwcześniejszy moment skorzystania ze wsparcia z tytułu poniesienia kosztów kwalifikowanych i nie można interpretować go w oderwaniu od treści art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Podkreślić należy, że poniesienie kosztów, które są uznane za koszty kwalifikowane nie uprawnia jeszcze do skorzystania z możliwości zwolnienia dochodów w ramach decyzji o wsparciu. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego powinno prowadzić każdorazowo do uzyskania dochodu, który umożliwia zastosowanie zwolnienia. Dla faktycznego skorzystania z analizowanego zwolnienia, istotne jest bowiem uzyskanie dochodów z nowej inwestycji (również w ramach ścisłych powiązań) a nie samo poniesienie wydatków kwalifikowanych. Oczywiście nie można wykluczyć, że takie dochody uzyskane zostaną w miesiącu poniesienia kosztów kwalifikowanych, co uprawnia do korzystania ze zwolnienia już od tego okresu.

Zatem, momentem rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia, może być miesiąc, w którym Wnioskodawca poniesie pierwsze koszty kwalifikowane w ramach Nowej Inwestycji po wydaniu Decyzji z 9 listopada 2020 r. pod warunkiem, że Wnioskodawca dysponuje dochodem pochodzącym z nowej inwestycji, w ramach której Spółka ponosiła wydatki kwalifikowane.

Zatem, w świetle powyższych wyjaśnień stanowiska Wnioskodawcy nie można uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych i wyroku sądu, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj