Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-948/11/WRz
z 30 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-948/11/WRz
Data
2011.11.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy


Słowa kluczowe
koszty dodatkowe
ryczałt ewidencjonowany
stawki ryczałtu


Istota interpretacji
Jaką stawkę ryczałtu ewidencjonowanego zastosować do opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu obciążenia firmy spedycyjnej kosztami dodatkowej opłaty drogowej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 5 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu obciążenia firmy spedycyjnej kosztami dodatkowej opłaty drogowej, pobieranej elektronicznie, za przejazd po drogach krajowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu obciążenia firmy spedycyjnej kosztami dodatkowej opłaty drogowej, pobieranej elektronicznie, za przejazd po drogach krajowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 1 lipca 2011 r. wszedł w życie ustawowy obowiązek pobierania opłaty elektronicznej za przejazd po drogach krajowych. W związku z tym Wnioskodawca, zaczął ponosić większe koszty transportu. Z tej też przyczyny Wnioskodawca obciążył firmę spedycyjną, dla której świadczy usługi, należnością stwierdzoną wystawioną przez Niego fakturą, określoną jako “dodatkowa opłata drogowa”. Wnioskodawca zaksięgował tę fakturę i odprowadził od wynikającego z niej przychodu 5,5% podatek pobrany wg takiej samej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jaką stosuje się do opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia usług transportowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych należy zastosować do opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu obciążenia firmy spedycyjnej kosztami „dodatkowej opłaty drogowej”...

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiednią jest stawka 5,5 % ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, gdyż koszty te związane są z przychodem z usług transportowych opodatkowanych wg tej właśnie 5,5% stawki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym. Natomiast w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymywane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a- 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Ze stanu fatycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w związku z wprowadzeniem od 01 lipca 2011 r. elektronicznego systemu poboru opłat drogowych, zaczął ponosić większe koszty transportu. Z tej też przyczyny obciążył firmę spedycyjną, dla której świadczy usługi należnością stwierdzoną fakturą określoną jako “dodatkowa opłata drogowa”. Wnioskodawca zaksięgował tę fakturę i odprowadził od wynikającego z niej przychodu 5,5% podatek, który został pobrany wg takiej samej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jaką stosuje się do opodatkowania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług transportowych.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż dodatkowa opłata drogowa stanowi w opisanym stanie faktycznym część składową kwoty należnej z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług transportowych. W konsekwencji przychodem z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest oprócz należności za wykonaną usługę transportową także należność otrzymana tytułem „dodatkowej opłaty drogowej”.

Wyżej wymieniony przychód w całości podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki właściwej do opodatkowania przychodu uzyskanego ze świadczeniem usług transportowych.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Przy czym przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „tabor samochodowy o ładowności powyżej 2 ton”. Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym pojęcie „tabor samochodowy” – w kontekście omawianego przypadku - oznacza zespół wszelkich środków samochodowych, które mogą służyć różnym celom np. tabor autobusowy, tabor maszyn drogowych (vide: Wikipedia Wolna Encyklopedia, http://wikipedia.org). W pojęciu „tabor samochodowy” mieszczą się pojazdy połączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż o ile uzyskiwany przez Wnioskodawcę przychód ze świadczenia usług transportowych jest przychodem ze świadczenia usług w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, to również ta część tego przychodu, która odpowiada należności otrzymanej od firmy spedycyjnej z tytułu „dodatkowej opłaty drogowej” podlega opodatkowaniu ww. 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj