Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.929.2020.1.ALN
z 12 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2020 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które złożyły zamówienie w sklepie internetowym, zrealizowały płatność on-line oraz dokonały odbioru towaru w wybranym przez siebie punkcie odbioru a towar dostarczony będzie za pośrednictwem:

  • firmy (bądź osoby zatrudnionej w Spółce) trudniącej się wysyłką lub transportem towarów lub innej świadczącej usługi z zakresu wysyłki/transportu towarów niebędące pocztą lub firmą kurierską - jest nieprawidłowe,
  • firmy kurierskiej- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które złożyły zamówienie w sklepie internetowym, zrealizowały płatność on-line oraz dokonały odbioru towaru w wybranym przez siebie punkcie odbioru a towar dostarczony będzie za pośrednictwem:

  • firmy (bądź osoby zatrudnionej w Spółce) trudniącej się wysyłką lub transportem towarów lub innej świadczącej usługi z zakresu wysyłki/transportu towarów niebędące pocztą lub firmą kurierską,
  • firmy kurierskiej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(…) S.A. z siedzibą w (…) (dalej jako Spółka, Wnioskodawca, Sprzedający) prowadzi sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej m.in. poprzez sklep internetowy będący własnością Spółki (dalej jako Sklep Internetowy). Towary sprzedawane w Sklepie Internetowym nie stanowią towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z regulaminem Sklepu Internetowego (dalej jako Regulamin) realizacja zakupów sklepie przez klienta (dalej: jako Klient) jest możliwa po założeniu konta Klienta dostępnego w panelu klienta na stronie Sklepu albo bez zakładania konta Klienta przez podanie niezbędnych danych osobowych i adresowych umożliwiających realizację Zamówienia. Zamówione towary są dostarczane na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Sprzedawca dostarcza Produkty za pośrednictwem kuriera wskazanego przez Sprzedawcę lub do wybranego punktu odbioru, czyli paczkomatu.

Płatność za zakupiony towar może zostać zrealizowana według wyboru Klienta:

  • przy użyciu systemu płatności …,
  • przez tradycyjny przelew internetowy na konto bankowe wskazane na fakturze lub w treści wiadomości mailowej.

Zapłata jest realizowana przez Klienta, który złożył zamówienie. W każdym przypadku Spółka jest w stanie zidentyfikować, jakiego zamówienia dotyczy konkretna wpłata. Wnioskodawca może powiązać otrzymaną na rachunek bankowy wpłatę ze sprzedażą oznaczonych towarów na rzecz konkretnego Klienta. Przykładowo, w przypadku wyboru płatności on-line jako tytuł przelewu bankowego podawany jest numer identyfikacyjny danego zamówienia, który można przypisać tylko do określonego zakupu zrealizowanego przez oznaczoną osobę fizyczną.

Na podstawie ewidencji i dokumentacji prowadzonej przez Wnioskodawcę możliwe jest zatem łącznie ustalenie, do jakiego konkretnie zamówienia odnosiła się wpłata otrzymana na rachunek Spółki oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres są możliwe do ustalenia na tej podstawie). W przypadku zakupów dokonywanych internetowo wszystkie zamówienia przechowywane są w bazie sklepu internetowego Wnioskodawcy. Realizacja i fiskalizacja zamówień dokonywana jest bezpośrednio z tego samego magazynu. Powyższe pozwala na prowadzenie ewidencji sprzedaży umożliwiającej alokowanie danej płatności do konkretnego zamówienia, jednocześnie tworząc bazę informacji o kliencie.

Wnioskodawca od 1 czerwca 2020 r., z tytułu realizowanej sprzedaży w systemie wysyłkowym, na warunkach opisanych jak wyżej, nie ewidencjonuje za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mając na uwadze dyspozycję § 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w zw. z poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia.

Obecnie Wnioskodawca, wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu Klientów rozważa, aby umożliwić klientom odbiór towarów w innych lokalizacjach, aniżeli wyłącznie udostępnionych przez operatora logistycznego, w wybranych miejscach położenia paczkomatów. Sprzedawca udostępniać będzie mapę aktualnie obsługiwanych punktów odbioru, która będzie widoczna po wybraniu opcji dostawy. Zamówione towary będą dostarczane do określonego punktu odbioru (np. paczkomat, siedziba spółki, magazyn, czy też inne miejsce wskazane przez Klienta jako właściwe do doręczenia zamówionych towarów). Towary będą dostarczane za pośrednictwem firmy (bądź osoby zatrudnionej w Spółce) trudniącej się wysyłką lub transportem towarów (firmy kurierskiej lub innej świadczącej usługi z zakresu wysyłki/transportu towarów), do miejsca wybranego jako punkt odbioru.

Powyższa opcja będzie pozostawać atrakcyjną m.in. dla pracowników grupy kapitałowej, którzy nabywają za pośrednictwem sklepu internetowego produkty od Spółki, a dla których odbiór produktu w wybranej lokalizacji (np. magazynie spółki) będzie dogodniejszy.

Wnioskodawca informuje, iż analogicznie jak w przypadku dostawy towaru za pośrednictwem kuriera czy też do paczkomatu, płatność za zakupiony towar będzie zrealizowana według wyboru Klienta tj. przy użyciu systemu płatności … bądź przez tradycyjny przelew internetowy na konto bankowe wskazane na fakturze lub w treści wiadomości mailowej. Wnioskodawca zastrzega, iż w punkcie odbioru towaru nie będzie dopuszczone przyjęcie zapłaty (nawet częściowej) gotówką.

W przypadku wyboru dostawy do wskazanego na mapie punktu odbioru, w każdym przypadku Spółka będzie w stanie zidentyfikować, jakiego zamówienia dotyczy konkretna wpłata. Przykładowo, w przypadku wyboru płatności on-line jako tytuł przelewu bankowego podawany jest numer identyfikacyjny danego zamówienia, który można przypisać tylko do określonego zakupu zrealizowanego przez oznaczoną osobę fizyczną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka jest uprawniona do nieewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej wskazanych powyżej przypadków sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które złożyły zamówienie w sklepie internetowym, zrealizowały płatność on-line oraz dokonały odbioru towaru w wybranym przez siebie punkcie odbioru?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do nieewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych poprzez Sklep Internetowy, skoro we wszystkich ww. przypadkach:

  • towar jest dostarczany do miejsca wskazanego przez Klienta (tj. sprzedaż ta jest realizowana w systemie wysyłkowym) oraz
  • na podstawie ewidencji i dokumentacji (w tym dowodów zapłaty) prowadzonej przez Spółkę możliwe jest łącznie ustalenie, do jakiego konkretnie zamówienia odnosiła się wpłata otrzymana na rachunek Spółki oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została dokonana.

Uzasadnienie

Na podstawie art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako uptu) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższe oznacza, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności podatkowej, co do zasady są zobligowani do ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej. Niemniej jednak w niektórych przypadkach możliwe jest zastosowanie zwolnienia z ww. obowiązku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej: jako Rozporządzenie).

Na mocy § 2 ust. 1 Rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia. Tym samym, dostawy towarów i świadczenie usług wskazane w ww. załączniku do Rozporządzenia podlegają zwolnieniu z obowiązku fiskalizacji. Przy czym, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do Rozporządzenia zwolnienie to stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (§ 2 ust. 2 Rozporządzenia).

W poz. 36 załącznika do Rozporządzenia wyszczególniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Warunkiem zastosowania zwolnienia z obowiązku rejestracji przy użyciu kasy fiskalnej jest łączne spełnienie niżej wskazanych warunków:

  1. sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych została dokonana w systemie wysyłkowym,
  2. zapłata za sprzedaż w całości została wpłacona za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy podatnika (dostawcy) lub na jego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem,
  3. sprzedawca prowadzi ewidencję i posiada dowody dokumentujące zapłatę, które potwierdzają łącznie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła ww. zapłata i na czyją rzecz została dokonana (z dokumentacji muszą wynikać dane nabywcy, w tym jego adres).

Ustawodawca nie zdefiniował w Rozporządzeniu pojęcia „dostawy towarów w systemie wysyłkowym”. Odwołując się jednak do wytycznych wynikających z wykładni językowej, można wnioskować, że tego typu sprzedaż ma miejsce w przypadku, gdy klient zamawia towary (zwykle przez Internet) z obowiązkiem dostarczenia ich do miejsca, w którym dokona odbioru tych towarów. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego „wysyłka” to „wysłanie czegoś”, „to, co się wysyła” (dostępny przez: www.sjp.pwn.pl). Wysyłać oznacza zaś m.in. „przekazać coś komuś za pośrednictwem poczty, urządzeń technicznych lub jakiejś osoby” (dostępny przez: www.sjp.pwn.pl).

Od takiej formy dostaw towarów należy odróżnić sprzedaż realizowaną stacjonarnie, gdy towar znajduje się w punkcie sprzedaży (np. w placówce handlowej) w momencie zawarcia umowy i może być od razu wydany nabywcy. W ocenie Wnioskodawcy, dla określenia możliwości zastosowania ww. zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej nieistotne jest miejsce dostarczenia towarów (paczkomat, siedziba spółki, czy też inne miejsce wskazane przez Klienta jako właściwe do doręczenia zamówionych towarów). W przypadku gdy towar jest zamawiany w Sklepie Internetowym Spółki (online) i jest on kolejno przemieszczany do punktu wskazanego przez Klienta, mamy do czynienia z dostawą towarów w systemie wysyłkowym, o której mowa w pkt 36 załącznika do Rozporządzenia.

Dostawa w systemie wysyłkowym zgodnie z Rozporządzeniem jest realizowana zatem w każdym przypadku, gdy towary są dostarczane do wybranego przez Klienta miejsca dostarczenia towaru. Sytuacja, w której towar jest dostarczany np. do siedziby Spółki zgodnie z życzeniem Klienta, nie różni się zatem w skutkach od innych przypadków sprzedaży poprzez Sklep Internetowy, gdy towar jest dostarczany na wskazany przez Klienta adres zamieszkania czy do paczkomatu.

Potwierdzaj ą to również organy podatkowe. W interpretacji z 13 listopada 2018 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.608.2018.2.JM Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym dla sprzedaży w systemie wysyłkowym bez znaczenia jest to, iż jednym z miejsc odbioru towaru może być wybrany przez klienta sklep stacjonarny spółki, gdyż w tym przypadku następuje dostawa za pośrednictwem firmy kurierskiej lub innego operatora świadczącego usługi przewozu towarów (w przypadku gdy zamówienie opłacane jest przelewem bankowym, kartą w systemie sklepu internetowego czy też za pośrednictwem operatora płatności elektronicznych). Podobnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 6 sierpnia 2019 r. 0113- KDIPT1-3.4012.345.2019.2.JM.

W interpretacji z 8 marca 2019 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.15.2019.1.MN Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził możliwość zastosowania takiego zwolnienia, w przypadku gdy dostawy towarów są realizowane przesyłkami pocztowymi lub kurierskimi. W interpretacji z 8 października 2015 r. sygn. IPPP2/4512-770/15-3/KOM Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odniósł się również do usługi Paczka w Ruchu wskazując, że taka forma dostawy mieści się w zakresie sprzedaży wysyłkowej zwolnionej z obowiązku fiskalizacji.

Ponadto, organy podatkowe aprobują stosowanie zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej do przypadków sprzedaży wysyłkowej, w ramach której towar jest dostarczany przez firmy transportowe/przewozowe (por. interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 12 września 2013 r. sygn. IPTPP4/443-372/13-4/ALN oraz interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 17 marca 2015 r. sygn. ITPP1/443-1588/14/AJ). W tym znaczeniu kluczowym dla stwierdzenia, iż sprzedaż towarów w Sklepie Internetowym (zamówienie online) odbywa się w systemie wysyłkowym, jest fakt dostarczenia towarów do miejsca odbioru, co pozwala odróżnić sprzedaż realizowaną stacjonarnie, gdy towar znajduje się w punkcie sprzedaży (np. w placówce handlowej). W tym zakresie należy wskazać, iż dostawa towarów ma odbyć się w systemie wysyłkowym tj. pocztą lub przesyłkami kurierskimi, przy czym ustawodawca nie dookreślił przy tym, iż chodzi o realizację przesyłek pocztowych przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 2188 oraz z 2019 r. poz. 1051, 1495 i 2005). Podobnie, gdy chodzi o przesyłki kurierskie, na próżno szukać w przepisach podatkowych jej definicji.

Odnosząc się do zatem do warunku 1, Wnioskodawca informuje, iż w każdym przypadku towary będą dostarczane do Klienta za pośrednictwem firmy (bądź osoby zatrudnionej w Spółce) trudniącej się wysyłką lub transportem towarów (firmy kurierskiej lub innej świadczącej usługi z zakresu wysyłki/transportu towarów). Taki schemat sprzedaży wynika w szczególności z faktu, że sprzedaż towarów na rzecz Klientów nie będzie realizowana w sposób bezpośredni, tj. przy wykorzystaniu np. sklepu stacjonarnego, lecz właśnie w systemie wysyłkowym, poprzez umożliwienie Klientom dokonywania zakupów za pośrednictwem sklepu internetowego.

Dla oceny zasadności stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym ma również sposób opłacania należności za zamówienia. Jak wskazano w stanie faktycznym, płatność za zakupiony w Sklepie Internetowym towar może zostać zrealizowana według wyboru Klienta:

  • przy użyciu systemu płatności …,
  • przez tradycyjny przelew internetowy na konto bankowe wskazane na fakturze lub w treści wiadomości mailowej.

Niezależnie od wyboru sposobu płatności, w każdym tym przypadku należność za towary jest wpłacana na rachunek bankowy Spółki - czy to w przypadku wyboru zapłaty przelewem bankowym czy przez system płatności elektronicznych … itd. Każda taka wpłata jest możliwa do zidentyfikowania przez Spółkę i do powiązania jej z konkretnym zamówieniem w Sklepie Internetowym.

Organy podatkowe potwierdzają, że przedmiotowe zwolnienie z fiskalizacji sprzedaży jest możliwe w przypadku zapłaty za sprzedaż w systemie wysyłkowym: przelewem bankowym, czy poprzez system płatności elektronicznych, czy też w przypadku wysyłki za pobraniem. Tak też stwierdził np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 29 kwietnia 2019 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4012.96.2019.2.AP (w odniesieniu do bezpośredniego przelewu na konto bankowy, płatności za pośrednictwem systemu płatniczego on-line, płatności kartą płatniczą debetową lub kredytową i za pobraniem). Podobnie w interpretacji z 1 lutego 2018 r. sygn. 0115-KDIT1-1.4012.867.2017.1.AJ Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zaakceptował zapłatę dokonaną w formie bezpośredniego przelewu środków na rachunek bankowy lub płatności kartą kredytową/debetową, za pośrednictwem systemu płatniczego PayU oraz za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego.

Biorąc zatem pod uwagę następujące okoliczności:

  • towary sprzedawane przez Spółkę w Sklepie Internetowym nie mieszczą się katalogu wskazanym w § 4 ust. 1 rozporządzenia,
  • niezależnie od wyboru sposobu i miejsca dostawy przez Klienta, sprzedaż towarów w Sklepie Internetowym (zamówienie online) odbywa się w systemie wysyłkowym (towary są dostarczane do wskazanego przez Klienta miejsca odbioru),
  • zapłata za zamówione towary jest realizowana poprzez płatność on-line, np. przelewem bankowym lub za pośrednictwem serwisu …) (tj. docelowo wpływa w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy),
  • na podstawie ewidencji i dokumentacji prowadzonej przez Spółkę możliwe jest łącznie ustalenie, do jakiego konkretnie zamówienia odnosiła się wpłata Spółki oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres są możliwe do ustalenia na tej podstawie),

Wnioskodawca uważa, że sprzedaż towarów w Sklepie Internetowym we wszystkich przypadkach opisanych w stanie faktycznym podlega zwolnieniu z obowiązku fiskalizacji na podstawie § 2 ust. 2 Rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do ww. Rozporządzenia. Dlatego też Spółka jest uprawniona do nieewidencjonowania tej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

W tym miejscu przypomnieć należy, że wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli rzetelności deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury są wystawiane wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku - przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce) - istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma bowiem dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżania obrotów.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 ust. 2 Rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do ww. Rozporządzenia miało zaś na celu przede wszystkim przyznanie ulgi dla podatników otrzymujących płatności w formie bezgotówkowej. Zapłata gotówką nie umożliwia bowiem bezpośredniej identyfikacji podmiotu dokonującego zapłaty, kwoty należności, czasu płatności oraz podstawy dokonywanej zapłaty. Przekaz środków pieniężnych odbywa się w takim przypadku jedynie bezpośrednio pomiędzy sprzedawcą i nabywcą, bez udziału profesjonalnych instytucji i jednostek zajmujących się transferem pieniędzy. Z punktu widzenia bezpieczeństwa obrotu pewniejszą formą transferów pieniężnych są bezsprzecznie transakcje przeprowadzane w formie bezgotówkowej. Omawiane zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania dotyczy więc w szczególności takich rodzajów płatności, które w jakikolwiek sposób odnotowywane są w systemie bankowym, a więc płatności dokonywanych za pośrednictwem instytucji zajmujących się profesjonalnie transferami pieniężnymi (w szczególności banków), gdzie przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce) nie występuje realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania).

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w ocenie Wnioskodawcy zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca całość zapłaty za sprzedaż prowadzoną systemem wysyłkowym otrzymuje na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. W przypadku zakupów dokonywanych internetowo wszystkie zamówienia przechowywane są w bazie sklepu internetowego Wnioskodawcy. Realizacja i fiskalizacja zamówień dokonywana jest bezpośrednio z tego samego magazynu, co pozwala na prowadzenie ewidencji sprzedaży umożliwiającej alokowanie danej płatności do konkretnego zamówienia. Zapłata za towary zamówione dokonywana jest przez osoby fizyczne za pośrednictwem płatności on-line, np. przelewem bankowym lub za pośrednictwem serwisu …) (tj. docelowo wpływa w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy). Wnioskodawca nie przyjmuje od klientów płatności w gotówce.

Reasumując, Wnioskodawca staje na stanowisku, iż ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Dla określenia możliwości zastosowania ww. zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej nieistotne jest bowiem miejsce dostarczenia towarów (paczkomat, siedziba Spółki, czy też inne miejsce wskazane przez Klienta jako właściwe do doręczenia zamówionych towarów). W przypadku gdy towar jest zamawiany w Sklepie Internetowym Spółki (online) i jest on kolejno przemieszczany do punktu wskazanego przez Klienta, mamy do czynienia z dostawą towarów w systemie wysyłkowym, o której mowa w pkt 36 załącznika do Rozporządzenia. W każdym przypadku towary te są bowiem dostarczane do Klienta w ramach systemu wysyłkowego, a tym samym wskazane miejsce odbioru towarów dla oceny zastosowania zwolnienia pozostaje indyferentne. Wnioskodawca otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawca w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które złożyły zamówienie w sklepie internetowym, zrealizowały płatność on-line oraz dokonały odbioru towaru w wybranym przez siebie punkcie odbioru a towar dostarczony będzie za pośrednictwem:

  • firmy (bądź osoby zatrudnionej w Spółce) trudniącej się wysyłką lub transportem towarów lub innej świadczącej usługi z zakresu wysyłki/transportu towarów niebędące pocztą lub firmą kurierską - jest nieprawidłowe,
  • firmy kurierskiej - jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą w brzmieniu obowiązującym od 1 maja 2019 r. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy – w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi/towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).

Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 (§ 5 ust. 7 cyt. rozporządzenia).

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej m.in. poprzez sklep internetowy będący własnością Spółki. Towary sprzedawane w Sklepie Internetowym nie stanowią towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Sprzedawca dostarcza Produkty za pośrednictwem kuriera wskazanego przez Sprzedawcę lub do wybranego punktu odbioru, czyli paczkomatu. Płatność za zakupiony towar może zostać zrealizowana według wyboru Klienta: przy użyciu systemu płatności …, przez tradycyjny przelew internetowy na konto bankowe wskazane na fakturze lub w treści wiadomości mailowej. W każdym przypadku Spółka jest w stanie zidentyfikować, jakiego zamówienia dotyczy konkretna wpłata. Wnioskodawca może powiązać otrzymaną na rachunek bankowy wpłatę ze sprzedażą oznaczonych towarów na rzecz konkretnego Klienta. Na podstawie ewidencji i dokumentacji prowadzonej przez Wnioskodawcę możliwe jest zatem łącznie ustalenie, do jakiego konkretnie zamówienia odnosiła się wpłata otrzymana na rachunek Spółki oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres są możliwe do ustalenia na tej podstawie). Wnioskodawca od 1 czerwca 2020 r., z tytułu realizowanej sprzedaży w systemie wysyłkowym, na warunkach opisanych jak wyżej, nie ewidencjonuje za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mając na uwadze dyspozycję § 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w zw. z poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia.

Obecnie Wnioskodawca, wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu Klientów rozważa, aby umożliwić klientom odbiór towarów w innych lokalizacjach, aniżeli wyłącznie udostępnionych przez operatora logistycznego, w wybranych miejscach położenia paczkomatów. Towary będą dostarczane za pośrednictwem firmy (bądź osoby zatrudnionej w Spółce) trudniącej się wysyłką lub transportem towarów (firmy kurierskiej lub innej świadczącej usługi z zakresu wysyłki/transportu towarów), do miejsca wybranego jako punkt odbioru.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które złożyły zamówienie w sklepie internetowym, zrealizowały płatność on-line oraz dokonały odbioru towaru w wybranym przez siebie punkcie odbioru a towar dostarczony będzie za pośrednictwem:

  • firmy (bądź osoby zatrudnionej w Spółce) trudniącej się wysyłką lub transportem towarów lub innej świadczącej usługi z zakresu wysyłki/transportu towarów
  • firmy kurierskiej.

Co do zasady w znaczeniu potocznym sprzedaż wysyłkowa stanowi formę sprzedaży detalicznej, gdzie kupujący dokonuje transakcji poprzez złożenie zamówienia – np. drogą pocztową, telefonicznie lub poprzez Internet, po czym wybrany towar dostarczany jest za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej do nabywcy.

Posiłkowo można wskazać, że uregulowania prawne dotyczące m.in. sprzedaży w systemie wysyłkowym zawiera ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287 ze zm.), która reguluje zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy umowa zawarta na odległość oznacza umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

Cechami charakterystycznymi umowy zawieranej na odległość jest :

  • brak jednoczesnej fizycznej obecności stron, tj. przedsiębiorcy i konsumenta,
  • zawarcie umowy z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (np. poprzez Internet).

Mając powyższe na uwadze należy przyjąć, że w przypadku dostawy towarów w systemie wysyłkowym korzystającej ze zwolnienia w obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej istotnym jest, by:

  • zostało złożone zamówienie i zawarta umowa sprzedaży z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (np. telefonicznie lub poprzez Internet) bez fizycznej obecności stron transakcji,
  • towar został przemieszczony od dostawcy do klienta lub do wskazanego przez niego miejsca pocztą lub przesyłką kurierską, co oznacza, że nie może on zostać wydany klientowi w sklepie stacjonarnym z chwilą zawarcia umowy kupna-sprzedaży lub dostarczony za pośrednictwem firmy (bądź osoby zatrudnionej w Spółce) trudniącej się wysyłką lub transportem towarów lub innej świadczącej usługi z zakresu wysyłki/transportu towarów.

W tym miejscu należy odnieść się do zapisu „pocztą lub przesyłkami kurierskimi” znajdującego się w pozycji 36 załącznika do rozporządzenia w celu prawidłowego wypełnienia warunku do korzystania z omawianego zwolnienia od ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży dokonywanej przez Wnioskodawcę.

Należy zaznaczyć, że ustawodawca wprost wskazał, że jedynie wysyłki towaru za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi uprawniają do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z ww. przepisu.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 2041, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą pocztową”, ustawa określa zasady wykonywania działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług pocztowych w obrocie krajowym lub zagranicznym, zwanej dalej „działalnością pocztową”.

W myśl art. 46 ust. 1 ustawy pocztowej, do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest obowiązany operator wyznaczony. Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 13 ustawy pocztowej, operator wyznaczony, to operator pocztowy obowiązany do świadczenia usług powszechnych.

W odniesieniu natomiast do usług kurierskich wskazać należy, iż co prawda nie zostały one wprost uregulowane w prawie polskim, jednak do zagadnień tych nawiązuje ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 8) jak i ustawa pocztowa.

Przesyłka kurierska w myśl art. 3 pkt 19 ustawy pocztowej stanowi przesyłkę listową będącą przesyłką rejestrowaną lub paczkę pocztową, przyjmowaną, sortowaną, przemieszczaną i doręczaną w sposób łącznie zapewniający:

  1. bezpośredni odbiór przesyłki pocztowej od nadawcy,
  2. śledzenie przesyłki pocztowej od momentu nadania do doręczenia,
  3. doręczenie przesyłki pocztowej w gwarantowanym terminie określonym w regulaminie świadczenia usług pocztowych lub w umowach o świadczenie usług pocztowych,
  4. doręczenie przesyłki pocztowej bezpośrednio do rąk adresata lub osoby uprawnionej do odbioru,
  5. uzyskanie pokwitowania odbioru przesyłki pocztowej w formie pisemnej lub elektronicznej.

Z kolei z treści ustawy Prawo przewozowe wynika, iż usługa przewozu może obejmować przesyłki i w tym zakresie oznacza przyjęcie oraz przemieszczenie z jednego miejsca w drugie przesyłki towarowej na podstawie dokumentu przewozowego.

Pomimo jednak, że w rezultacie wydanie firmie przewozowej paczki na podstawie umowy przewozu w celu jej dostarczenia do adresata da ten sam skutek co nadanie jej u operatora pocztowego jako przesyłki kurierskiej, to różnica zasadza się w odpowiedzialności za powierzoną przesyłkę. Odpowiedzialność bowiem operatora pocztowego (firmy kurierskiej) jest pełna i obejmuje niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi (art. 87-88 ustawy pocztowej), zaś przewoźnik odpowiada jedynie za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki (art. 65 ustawy Prawo przewozowe).

Jednocześnie dodać należy, że działalność operatora pocztowego, a zatem również firmy kurierskiej działającej na podobnych zasadach, zalicza się do działalności regulowanej i w tym sensie wymaga dodatkowej rejestracji oraz spełnienia określonych warunków.

Tymczasem uruchomienie usług przewozu rzeczy sprowadza się tylko do zarejestrowania działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie w części dotyczącej braku obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które złożyły zamówienie w sklepie internetowym, zrealizowały płatność on-line oraz dokonały odbioru towaru w wybranym przez siebie punkcie odbioru a towar dostarczony będzie za pośrednictwem firmy (bądź osoby zatrudnionej w Spółce) trudniącej się wysyłką lub transportem towarów lub innej świadczącej usługi z zakresu wysyłki/transportu towarów niebędące pocztą lub firmą kurierską, nie zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Bowiem pomimo, że – jak wskazano we wniosku – na podstawie ewidencji i dokumentacji prowadzonej przez Wnioskodawcę możliwe będzie ustalenie, do jakiego konkretnie zamówienia odnosiła się wpłata otrzymana na rachunek Spółki oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została dokonana a płatność za zakupiony towar będzie mogła zostać zrealizowana według wyboru Klienta przy użyciu systemu płatności … lub przez tradycyjny przelew internetowy na konto bankowe wskazane na fakturze lub w treści wiadomości mailowej, to nie zostanie spełniony warunek dostawy towarów w systemie wysyłkowym tj. pocztą lub przesyłkami kurierskimi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczy w części dotyczącej braku obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które złożyły zamówienie w sklepie internetowym, zrealizowały płatność on-line oraz dokonały odbioru towaru w wybranym przez siebie punkcie odbioru a towar dostarczony będzie za pośrednictwem firmy (bądź osoby zatrudnionej w Spółce) trudniącej się wysyłką lub transportem towarów lub innej świadczącej usługi z zakresu wysyłki/transportu towarów niebędące pocztą lub firmą kurierską, należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast w części dotyczącej braku obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które złożyły zamówienie w sklepie internetowym, zrealizowały płatność on-line oraz dokonały odbioru towaru w wybranym przez siebie punkcie odbioru a towar dostarczony będzie za pośrednictwem firmy kurierskiej, należy uznać, że zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Bowiem – jak wskazano we wniosku – na podstawie ewidencji i dokumentacji prowadzonej przez Wnioskodawcę możliwe będzie ustalenie, do jakiego konkretnie zamówienia odnosiła się wpłata otrzymana na rachunek Spółki oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została dokonana a płatność za zakupiony towar będzie mogła zostać zrealizowana według wyboru Klienta przy użyciu systemu płatności … lub przez tradycyjny przelew internetowy na konto bankowe wskazane na fakturze lub w treści wiadomości mailowej, oraz został spełniony warunek dostawy towarów w systemie wysyłkowym tj. pocztą lub przesyłkami kurierskimi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczy w części dotyczącej braku obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które złożyły zamówienie w sklepie internetowym, zrealizowały płatność on-line oraz dokonały odbioru towaru w wybranym przez siebie punkcie odbioru a towar dostarczony będzie za pośrednictwem firmy kurierskiej, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Ponadto wskazać należy, iż interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydawane przez upoważniony do tego organ w tym także powołane przez Wnioskodawcę na poparcie własnego stanowiska interpretacje indywidualne, każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawca ę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj