Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.89.2021.1.BS
z 16 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2021 r. (data wpływu 15 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Uchwałą […] Rady Miejskiej z dnia (…) 2012 r. w sprawie utworzenia jednoosobowej Spółki Gminy pod firmą X. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: X. lub Spółka), na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. f ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r., nr 142, poz. 1591 ze zm.) i art. 4 ust.1 pkt 1 w związku z art. 9 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tj. Dz. U. z 2011 r., nr 45, poz. 236 ) Rada Miejska wyraziła zgodę na utworzenie jednoosobowej Spółki Gminy pod nazwą X. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której jedynym udziałowcem będzie Gmina.

Zgodnie z par. 2 podjętej uchwały, przedmiotem działalności Spółki będzie gospodarowanie i zarządzanie nieruchomościami. Spółka będzie mogła podejmować inną działalność, która jest istotna z punktu widzenia rozwoju Gminy, potrzeb społeczności lokalnej oraz samorządu terytorialnego (…).

Zgodnie z par. 4 przedmiotowej uchwały, szczegółowe zasady oraz zakres działania Spółki określone zostaną w akcie założycielskim Spółki.


Zgodnie z aktem założycielskim Spółki, czas trwania Spółki jest nieograniczony a jej przedmiot działalności i realizowane zadania zgodnie z par. (…) aktu założycielskiego obejmuje, między innymi: realizację projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (klasyfikacja 41.10.Z), roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (klasyfikacja 41.20.Z), wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (klasyfikacja 68.20.Z), zarządzanie nieruchomościami wykonywanymi na zlecenie (klasyfikacja 68.32.Z), działalność obiektów sportowych (klasyfikacja 93.11.Z), działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (klasyfikacja 93.13.Z) oraz inne wskazane w par. … aktu założycielskiego.


Uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki z dnia … 2015 r. w sprawie zmiany Aktu Założycielskiego Spółki (za rep. akt ...), Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników dokonało zmiany par. … Aktu Założycielskiego Spółki w ten sposób, że nadano mu nowe brzmienie, wskazując, że przedmiotem działalności Spółki w dalszym ciągu jest (będzie) między innymi: realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (klasyfikacja 41.10.Z), roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (klasyfikacja 41.20.Z) (...).

Spółka na dzień wniesienia zapytania o udzielenie interpretacji podatkowej w jej indywidualnej sprawie wskazuje, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT, dokonała poprawnego zgłoszenia rejestracyjnego, regularnie rozlicza podatek od towarów i usług we właściwym organie podatkowym, odlicza podatek VAT naliczony jedynie tam, gdzie zakupione towary bądź usługi są przez Spółkę wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W chwili obecnej Spółka zamierza rozpocząć realizację inwestycji polegającej na wytworzeniu budynku (obiektu) z przeznaczeniem pod wynajem, z zakreśleniem, iż Najemca będzie mógł wykorzystywać obiekt jedynie do świadczenia usług ochrony zdrowia lecz będzie to czynił w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Budynek, jako budynek użyteczności publicznej przeznaczony będzie na potrzeby zatem opieki zdrowotnej, zlokalizowany będzie w miejscowości […], trzykondygnacyjny, z jedną kondygnacją podziemną. W budynku zlokalizowano n/w funkcje:

  • podstawowa opieka zdrowotna – poradnia dla dorosłych: rejestracja, poczekalnia, gabinety diagnostyczne, gabinety diagnostyczno-zabiegowe, magazyn leków, magazyn dokumentów, administracja, pomieszczenia pielęgniarek, pomieszczenia sanitarne;
  • podstawowa opieka zdrowotna – poradnia pediatryczna, podzielona na część dla dzieci zdrowych i dzieci chorych, z niezależnymi wejściami: poczekalnie, gabinety diagnostyczne, gabinety diagnostyczno-zabiegowe, osobne pomieszczenie higieniczno-sanitarne;
  • apteka, jako niezależna strefa z przeznaczeniem na wynajem;
  • rehabilitacja: rejestracja, sale rehabilitacji, szatnie pacjentów oraz szatnie personelu, sanitariaty;
  • biurowa – pomieszczenia administracji, sala konferencyjna;
  • zaplecze sanitarno-techniczne: szatnie i sanitariaty dla personelu, pomieszczenia socjalne i wypoczynku, pomieszczenia techniczne i gospodarcze;
  • garaż podziemny.


Spółka zamierza zadanie polegające na wybudowaniu przedmiotowego obiektu powierzyć podmiotowi zewnętrznemu, który będzie odpowiedzialny za kompleksowe zorganizowanie i zabezpieczenie terenu inwestycji oraz jej przeprowadzenie (zrealizowanie) zgodnie z odrębnymi przepisami i wymogami, w szczególności z wydanym pozwoleniem na budowę. Spółka nie jest zainteresowana świadczeniem usług medycznych i okołomedycznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Co istotne i wymaga podkreślenia Spółka po zakończeniu procesu inwestycyjnego nie będzie świadczyła żadnych usług medycznych i pokrewnych, zwolnionych na podstawie art. 43 ustawy VAT jak również żadnych innych usług również zwolnionych od tego podatku.


W ramach zawartej umowy z wykonawcą inwestycji, wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia całości prac budowlanych, zobowiązany będzie do wystawiania faktur VAT zgodnie z zawartą umową z wykazanym na nich podatkiem VAT w stawce podstawowej tj. 23%. Zapłata za faktury, w tym częściowe będzie odbywała się po odbiorach etapów robót, w oparciu o protokół zdawczo-odbiorczy.

Po zakończeniu inwestycji i koniecznych odbiorach, zgodnie z odrębnymi przepisami, Spółka co również wymaga zaakcentowania nie będzie w obiekcie świadczyła żadnych usług w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, lecz zamierza cały obiekt oddać jednemu lub kilku najemcom do odpłatnego użytkowania w ramach zawartej (-ych) umów najmu, którzy to najemcy będą prowadzili we własnym zakresie, własne niezależne działalności gospodarcze. W szczególności Spółka nie będzie ponosiła żadnej odpowiedzialności za realizowane przez wybrane podmioty usługi medyczne lub pokrewne (rehabilitacja itd.). Na zasadach określonych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (tj. z 2020 r. poz. 1740, 2320) (umowa najmu – art. 659 i następne) Spółka zamierza bowiem cały wytworzony obiekt oddać w korzystanie na podstawie odrębnej zawartej umowy w całości jednemu najemcy lub kilku najemcom, w zależności od zainteresowania inwestorów inwestycją. W szczególności nawet sam projekt budowlany został przygotowany w taki sposób aby koncepcyjnie z obiektu mogły korzystać różne podmioty: podmioty medyczne, spółki medyczne wyspecjalizowane w zakresie świadczenia usług z zakresu ochrony zdrowia ale i aby mogły funkcjonować również samodzielnie gabinety medyczne lekarzy specjalistów, przewidziano także powierzchnię pod wynajem pod aptekę. Realizacją z żadnych ww. zakresów Spółka nie jest zainteresowana.

Najemcy obiektu oprócz uiszczanego czynszu zgodnie z zawartą umową będą zobowiązani także do ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z funkcjonowaniem obiektu tj. ochrona obiektu, ubezpieczenie, woda, energia, koszty ogrzewania i inne typowe dla świadczenia usług najmu, rozliczane według zużycia na podstawie stosownych refaktur wystawianych przez Spółkę.

W zakresie wyboru najemcy (najemców) Spółka informuje, iż celem zagwarantowania maksymalnej transparentności w gospodarowaniu środkami publicznymi, przewidziano, iż to Gmina w oparciu o stosowne Zarządzenie Burmistrza przeprowadzi procedurę wyboru najemcy (najemców) a wybór będzie przeprowadzony w trybach konkurencyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych lub w inny sposób konkurencyjny, a Spółka ze wskazanym podmiotem, tak wybranym (lub wskazanymi /rekomendowanymi podmiotami tak wybranymi) zawrze umowę najmu. Celem bowiem planowanej inwestycji jest dostarczenie mieszkańcom Gminy brakujących usług medycznych związanych z poprawą i ochroną największej wartości jaką jest zdrowie. Procedurę wyboru najemcy/najemców przeprowadzi Gmina z uwagi na większe doświadczenia przy wyborze podmiotów, aniżeli Spółka w tym zakresie. Wszelkie zatem kwestie związane z okresem trwania umowy najmu, wysokością czynszu będą określone po wyborze najkorzystniejszej oferty (ofert). Tryb wyboru, data zgłaszania ofert itd. zostanie podana w sposób określony odrębnymi przepisami prawa, w tym w zakresie określonym przez ustawę Prawo Zamówień Publicznych, gdyż wyboru najemców z udziałem mienia publicznego JST należy dokonywać w sposób jawny, transparentny oraz gospodarować mieniem w taki sposób, aby jego wykorzystywanie było najefektywniejsze ekonomicznie. Z uwagi jednak na trwającą pandemię Sars-CoV2 trudno uznać i przewidzieć realną datę jej zakończenia a także co istotne ocenić jej wpływ na ewentualne zainteresowanie inwestycją, która planowo ma zostać oddana do użytku na przestrzeni ok. 2022-2023 r. Zatem Spółka nie jest w stanie realnie wskazać na jakie kwoty miesięcznego czynszu będą wystawiane faktury, gdyż są to zdarzenia rynkowe, których w dobie pandemii koronawirusa i niepewności ekonomicznej nie jest w stanie przewidzieć. Istotne w ocenie Spółki jest to, iż nie będzie ona ponosiła ryzyka gospodarczego związanego ze świadczeniem usług medycznych (i pokrewnych) a jej rola będzie się sprowadzała do wystawiania comiesięcznych faktur za najem i dodatkowe elementy typu media, podatek od nieruchomości. Zatem w ocenie Spółki, cały obiekt będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, przy czym Spółka nie jest w stanie wskazać konkretnej wysokości obrotu uzyskanego z najmu, gdyż do zawarcia pierwszych umów (lub umowy) zobowiązujących dojdzie najprawdopodobniej na przestrzeni 2022-2023 roku, co oznacza, iż określenie w dniu złożenia wniosku o interpretację wysokości czynszu nie jest realne. Jednakże zastosowanie przez Gminę trybu wyboru najemcy i wskazanie, że będzie to wybór przeprowadzony w trybach konkurencyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych lub w inny sposób konkurencyjny, powoduje najbardziej przejrzyste zasady wyboru podmiotu/podmiotów z którymi Spółka zawrze końcową (e) umow (ę)-(y) najmu. Gwarantuje to rynkowy, otwarty, wybór kontrahenta, z uwzględnieniem warunków specyficznych dla inwestycji, środowiska, docelowej grupy odbiorców usług. W długofalowym rozrachunku inwestycja Spółce ma przynosić znaczne korzyści ekonomiczne, całość inwestycji zostanie bowiem wybudowana ze środków własnych Spółki jak i kredytu bankowego, co również przyczyni się do rozliczania z organem podatkowym podatku VAT z tytułu najmu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 i 2 w związku z art. 15 ust. 6 ustawy VAT w oparciu o tak zaprezentowany stan faktyczny sprawy, będzie Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawianych w toku inwestycji przez wykonawcę inwestycji?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Z uwagi na fakt, iż inwestycja będzie wykorzystywana do odpłatnego świadczenia usług najmu, na podstawie zawartych umów najmu (czynsz plus dodatkowe elementy wynikające z zawartych umów), Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wykazanego w wystawionych przez Wykonawcę robót fakturach VAT, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż całość inwestycji będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT a żadne negatywne wyłączenia tj. art. 15 ust. 6 czy też z katalogu art. 88 ustawy VAT nie znajdą zastosowania do Spółki.


Z uwagi na fakt, iż całość inwestycji po wytworzeniu zostanie oddana do użytkowania podmiotom trzecim na podstawie zawartych ze Spółką umów najmu, a najemcy zostaną wybrani w oparciu o zasadę konkurencyjności lub ustawę Prawo Zamówień Publicznych – co ma uczynić cały proces najbardziej efektywnym ekonomicznie, z uwzględnieniem rodzaju i zakresu świadczonych przez podmioty trzecie usług, za które Spółka w żadnym zakresie nie będzie ponosiła żadnej odpowiedzialności, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawianych przez wykonawcę robót. Usługi odpłatne najmu mieszczą się bowiem w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem VAT a kwota czynszu wraz z elementami dodatkowymi nie będzie kwotą zależną od Spółki lecz uzależniona będzie od kwot uzyskanych przy zastosowaniu zasad wynikających z ustawy PZP.


Wysokość czynszu zatem uzależniona będzie od rodzaju inwestycji, ilości mieszkańców, zapotrzebowania na usługi świadczone przez najemców, nasycenia rynku itd. a to oznacza, że kwoty te będą skalkulowane na warunkach rynkowych, zatem będą odpowiadać średniorynkowym kwotom za tego typu czynności w odniesieniu do tego typu infrastruktury, z zachowaniem ww. procedur.

Stanowisko Spółki potwierdzają także liczne wcześniejsze interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Tytułem przykładu można wskazać na interpretację z dnia 1 października 2020 r. nr 0113-KDIPT1-1.4012.555.2020.2.AKA […], w której to interpretacji organ interpretujący również uznał, iż wnioskodawca w analogicznej jak Spółka sytuacji zachowuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizowaną inwestycję. Z uzasadnienia tejże interpretacji jasno wynika, iż podmiot, który wniósł o wydanie interpretacji, także zamierzał wybrać najemcę w okresie Sars-Cov2 w oparciu o przepisy ustawy Prawo Zamówień Publicznych, co czyniło transparentnym wybór ale i najbardziej sensownym z ekonomicznego punktu widzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.


Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


W świetle wskazanych unormowań, ww. podmioty na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze: podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że uchwałą Rady Miejskiej utworzono jednoosobową Spółkę Gminy pod firmą X. Spółka z o.o. której przedmiotem działalności będzie gospodarowanie i zarządzanie nieruchomościami.


Zgodnie z aktem założycielskim przedmiot działalności i realizowane zadania, obejmuje, m.in. realizację projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (klasyfikacja 41.10.Z), roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (klasyfikacja 41.20.Z).


Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT.


W chwili obecnej Spółka zamierza rozpocząć realizację inwestycji polegającej na wytworzeniu budynku (obiektu) z przeznaczeniem pod wynajem, z zakreśleniem, iż Najemca będzie mógł wykorzystywać obiekt jedynie do świadczenia usług ochrony zdrowia lecz będzie to czynił w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Budynek, jako budynek użyteczności publicznej przeznaczony będzie na potrzeby zatem opieki zdrowotnej. Spółka zamierza zadanie polegające na wybudowaniu przedmiotowego obiektu powierzyć podmiotowi zewnętrznemu. Spółka po zakończeniu procesu inwestycyjnego nie będzie świadczyła żadnych usług medycznych i pokrewnych, zwolnionych na podstawie art. 43 ustawy VAT jak również żadnych innych usług również zwolnionych od tego podatku. W ramach zawartej umowy z wykonawcą inwestycji, wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia całości prac budowlanych, zobowiązany będzie do wystawiania faktur VAT zgodnie z zawartą umową z wykazanym na nich podatkiem VAT w stawce podstawowej tj. 23%. Zapłata za faktury, w tym częściowe będzie odbywała się po odbiorach etapów robót, w oparciu o protokół zdawczo-odbiorczy.


Po zakończeniu inwestycji i koniecznych odbiorach, zgodnie z odrębnymi przepisami, Spółka nie będzie w obiekcie świadczyła żadnych usług w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, lecz zamierza cały obiekt oddać jednemu lub kilku najemcom do odpłatnego użytkowania w ramach zawartej (-ych) umów najmu, którzy to najemcy będą prowadzili we własnym zakresie, własne niezależne działalności gospodarcze. W szczególności Spółka nie będzie ponosiła żadnej odpowiedzialności za realizowane przez wybrane podmioty usługi medyczne lub pokrewne (rehabilitacja itd.).


Najemcy obiektu oprócz uiszczanego czynszu zgodnie z zawartą umową będą zobowiązani także do ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z funkcjonowaniem obiektu tj. ochrona obiektu, ubezpieczenie, woda, energia, koszty ogrzewania i inne typowe dla świadczenia usług najmu, rozliczane według zużycia na podstawie stosownych refaktur wystawianych przez Spółkę.

W zakresie wyboru najemcy (najemców) Spółka informuje, iż celem zagwarantowania maksymalnej transparentności w gospodarowaniu środkami publicznymi, przewidziano, iż to Gmina w oparciu o stosowne Zarządzenie Burmistrza przeprowadzi procedurę wyboru najemcy (najemców) a wybór będzie przeprowadzony w trybach konkurencyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych lub w inny sposób konkurencyjny.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawianych w toku inwestycji przez wykonawcę inwestycji.


Z uwagi na powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – ponoszone wydatki związane z realizację inwestycji polegającej na wytworzeniu budynku (obiektu) z przeznaczeniem pod wynajem wykorzystywane będą wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z treści wniosku bowiem wynika, że Spółka po wybudowaniu zamierza cały obiekt oddać jednemu lub kilku najemcom do odpłatnego użytkowania w ramach zawartej (-ych) umów najmu, którzy to najemcy będą prowadzili we własnym zakresie, własne niezależne działalności gospodarcze. Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W konsekwencji, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawianych w toku inwestycji przez wykonawcę inwestycji. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj