Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.976.202.2.AP
z 15 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 7 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 stycznia 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 2 stycznia 2021 r.) oraz pismem z dnia 25 stycznia 2021 r. (data wpływu 29 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia wysokości stawki opodatkowania z prowadzonej działalności polegającej na wykonywaniu czynności doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu za pośrednictwem platformy ePUAP ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pismem z dnia 2 stycznia 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 2 stycznia 2021 r.), Wnioskodawca dokonał uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 19 stycznia 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.976.2020.1.AP, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w związku z art. 14h powołanej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 19 stycznia 2021 r. (data doręczenia 22 stycznia 2021 r.). W dniu 29 stycznia 2021 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku, nadane za pośrednictwem poczty w dniu 25 stycznia 2021 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Od dnia 2 listopada 2018 r. Wnioskodawca osiąga dochody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych („Ustawa PIT”), tj. pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na wykonywaniu czynności doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69) w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (dalej: „Ustawa o DP”), w przeważającej mierze na rzecz osób prawnych. Wnioskodawca planuje zawarcie umowy zlecenia (dalej: „Umowa”) w rozumieniu art. 734 i nast. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (dalej: „KC”). Wnioskodawca będzie zleceniodawcą, zleceniobiorcą będzie zaś osoba fizyczna wpisana na listę radców prawnych, wykonująca zawód radcy prawnego lub osoba wpisana na listę adwokatów, wykonująca zawód adwokata (dalej: „Radca”).

Umowa będzie zawierała zapisy stanowiące, że:

  • Umowa będzie zawarta od dnia 31 grudnia 2020 r. na czas nieokreślony;
  • Za realizację zlecenia Radcy należne będzie wynagrodzenie w wysokości iloczynu określonej stawki za godzinę pracy, równej co najmniej minimalnej stawce za godzinę pracy w rozumieniu odpowiednich przepisów i czasu faktycznie poświęconego realizacji zlecenia;
  • Dla potrzeb określenia wysokości wynagrodzenia Radca po każdej poradzie prześle Wnioskodawcy informację o ilości czasu poświęconego realizacji zlecenia. Wnioskodawca będzie mieć prawo zażądać dokładnej specyfikacji w razie powzięcia wątpliwości co do uzasadnienia poświęcenia wskazanego przez Radcę czasu na realizację zlecenia;
  • Umowa nie będzie przewidywać minimalnego wymiaru realizacji zlecenia. Wymiar realizacji zlecenia będzie wyznaczany konkretnymi zagadnieniami sygnalizowanymi przez Wnioskodawcę.

Strony (Wnioskodawca i Radca łącznie) rozważają dwa warianty przedmiotu umowy:

  • w wariancie 1 - przedmiotem umowy będzie udzielanie porad z obszaru prawa cywilnego w zakresie, w jakim prawo cywilne jest związane z przepisami prawa podatkowego lub wpływa na obowiązki podatkowe w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
  • w wariancie 2 - przedmiotem umowy będzie wykonywanie czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu art. 2 Ustawy o DP.

W każdym z wariantów Wnioskodawca będzie wykorzystywał porady uzyskane od Radcy do wykonywania własnych czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu art. 2 Ustawy o DP.

Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2021 r. będzie spełniał warunki do opłacania w roku podatkowym ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa”) i nie będzie prowadził działalności podlegającej wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na mocy art. 8 Ustawy.

W piśmie z dnia 25 stycznia 2021 r., Wnioskodawca wskazał, że zamierza zawrzeć Umowę z osobą wykonującą zawód adwokata. Pod pojęciem „Radcy” we wniosku należy więc rozumieć osobę wykonującą zawód adwokata. Odnośnie dwóch wariantów zawarcia umowy opisanych we wniosku (wariant 1 i wariant 2), Wnioskodawca wyjaśnia, że w istocie dąży do uzyskania oceny dwóch odrębnych zdarzeń przyszłych: świadczenia usług doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69) z wykorzystaniem czynności Radcy (adwokata) na mocy Umowy zawartej w wariancie 1 albo świadczenia usług doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69) z wykorzystaniem czynności Radcy (adwokata) na mocy Umowy zawartej w wariancie 2.

Ponadto, w związku z tym, że Umowa została zawarta przed 1 stycznia 2021 r. i jest wykonywana (zarówno w wariancie 1, jak i wariancie 2), w tym momencie Wnioskodawca dąży do uzyskania oceny nie tylko zdarzeń przyszłych (kontynuacji wykonywania Umowy zarówno w wariancie 1, jak i wariancie 2), ale i zaistniałych stanów faktycznych (zawarcia i wykonania Umowy zarówno w wariancie 1, jak i wariancie 2).

Dla potrzeb działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnioskodawca osiąga przychody wyłącznie ze świadczonych usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69). Pytanie, czy działalność opisana we wniosku (z uwzględnieniem zawarcia i wykonywania Umowy z Radcą w wariancie 1 i wariancie 2), w ramach której osiągane są takie przychody, mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stanowi przedmiot wniosku i podlega ocenie Organu. Wnioskodawca złożył właściwemu miejscowo Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego w dniu 19 stycznia 2021 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 25 stycznia 2021 r.):

  1. Czy jeżeli Umowa została zawarta w wariancie 1 i jest wykonywana od 1 stycznia 2021 r., a czynności wykonywane na jej podstawie przez Radcę (adwokata) są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia przez Niego usług doradztwa podatkowego, przychody ze świadczenia przez Wnioskodawcę usług doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), osiągnięte po 31 grudnia 2020 r., podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy (15%), niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez Radcę (adwokata)?
  2. Czy jeżeli Umowa została zawarta w wariancie 2 i jest wykonywana po 1 stycznia 2021 r., a czynności wykonywane na jej podstawie przez Radcę są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia przez Niego usług doradztwa podatkowego, przychody ze świadczenia przez Wnioskodawcę usług doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), osiągnięte po 31 grudnia 2020 r., podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy (15%), niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez Radcę (adwokata)?
  3. Czy jeżeli Umowa została zawarta w wariancie 1 i będzie wykonywana po 1 stycznia 2021 r., a czynności wykonywane na jej podstawie przez Radcę (adwokata) będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia przez Niego usług doradztwa podatkowego, przychody ze świadczenia przez Wnioskodawcę usług doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), osiągnięte po 31 grudnia 2020 r., będą mogły podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy (15%), niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez Radcę (adwokata)?
  4. Czy jeżeli Umowa została zawarta w wariancie 2 i będzie wykonywana po 1 stycznia 2021 r., a czynności wykonywane na jej podstawie przez Radcę będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia przez Niego usług doradztwa podatkowego, przychody ze świadczenia przez Wnioskodawcę usług doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), osiągnięte po 31 grudnia 2020 r., będą mogły podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy (15%), niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez Radcę (adwokata)?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku z dnia 25 stycznia 2021 r.), jeżeli Umowa została zawarta w wariancie 1, jest i będzie wykonywana po 1 stycznia 2021 r., a czynności wykonywane na jej podstawie przez Radcę są i będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia przez Niego usług doradztwa podatkowego, przychody ze świadczenia przez Wnioskodawcę usług doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), osiągnięte po 31 grudnia 2020 r., mogą i w przyszłości będą mogły podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (15%), niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez Radcę.

Jeżeli Umowa została zawarta w wariancie 2, jest i będzie wykonywana po 1 stycznia 2021 r., a czynności wykonywane na jej podstawie przez Radcę są i będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia przez Niego usług doradztwa podatkowego, przychody ze świadczenia przez Wnioskodawcę usług doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), osiągnięte po 31 grudnia 2020 r., mogą i w przyszłości będą mogły podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (15%), niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez Radcę.

Od 1 stycznia 2021 r. obowiązuje ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne („Ustawa”) w brzmieniu zmienionym ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw.

Zgodnie z art. 12 Ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  1. 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów,
  2. 15% przychodów ze świadczenia usług m.in. doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69) innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy, wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez m.in. doradców podatkowych, z tym, że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Wnioskodawca od 1 stycznia 2021 r. zatrudnia Radcę (adwokata) na podstawie umowy zlecenia (Umowy). Art. 4 w ust. 1 pkt 11 Ustawy nie określa minimalnego wymiaru, w jakim osoba wykonująca czynności związane z istotą zawodu Wnioskodawcy ma być zatrudniona. Wynika z tego, kierując się wykładnia literalną, że jeżeli w ciągu roku podatkowego spełnione są i będą łącznie dwa warunki:

  1. Wnioskodawca zatrudnia i będzie zatrudniać inną osobę (tu: Radcę, tj. adwokata) na podstawie m.in. umowy zlecenia (tu: Umowy); oraz
  2. osoba ta wykonuje i będzie wykonywać czynności związane z istotą zawodu Wnioskodawcy,

to Wnioskodawca świadczy i będzie świadczył usługi doradztwa podatkowego inne niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Tym samym, na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) Ustawy, jest i będzie uprawniony do korzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15% przychodów.

Fakt, że Wnioskodawca zatrudnia/będzie zatrudniać na podstawie umowy zlecenia (Umowy) inną osobę (Radcę, adwokata), stanowi element opisu zdarzenia przyszłego. Jedynym elementem podlegającym ocenie może być, czy wykonywanie przez Radcę Umowy należy uznać za „wykonywanie czynności związanych z istotą zawodu” Wnioskodawcy. Pojęcie „czynności związanych z istotą zawodu” nie jest pojęciem zdefiniowanym, toteż należy rozumieć je dosłownie.

Pojęcie „związek” zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN oznacza „stosunek rzeczy, zjawisk, itp. łączących się ze sobą, wpływających, oddziałowujących na siebie: łączność powiązanie, zależność”, zaś „istota” oznacza to co jest w czymś zasadnicze, podstawowe, grunt, założenie”.

Tym samym, przez czynności związane z istotą zawodu należy rozumieć czynności wpływające na zasadnicze elementy usług doradztwa podatkowego, które świadczy Wnioskodawca. Nie będą takimi czynnościami, np. czynności kuriera dostarczającego dokumenty, czy sekretarki. Będą takimi czynnościami natomiast czynności merytorycznie związane z istotą usług doradztwa podatkowego. Potwierdza to artykuł „WYJAŚNIENIE MINISTERSTWA FINANSÓW. Kiedy ryczałt dla prawnika według 15%, a kiedy 17% stawki?”, Gazeta Podatkowa nr 91 (1757) z dnia 12 listopada 2020 r., w którym wskazano, że: „Ministerstwo przykładowo wskazało, że 15% stawka podatku znajdzie zastosowanie w odniesieniu do przychodów osiąganych przez radcę prawnego, który zatrudnia osoby wykonujące czynności związane z istotą tego zawodu, czyli, np. aplikanta na podstawie umowy zlecenia. Konsekwentnie, zatrudniając sekretarkę, czy księgową, radca taki zostanie uznany za wykonującego wolny zawód, czego efektem będzie stosowanie 17% stawki podatku do uzyskiwanych przez niego przychodów”. Zatrudnienie Radcy (adwokata) na podstawie Umowy w odniesieniu do powyższego przykładu odpowiada zatrudnieniu aplikanta, a nie personelu „pomocniczego” (sekretarki, księgowej).

W wariancie 2 istnienie takiego związku jest bezsprzeczne. Radca (adwokat) wykonuje i ma w przyszłości wykonywać czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu Ustawy o DP, które Wnioskodawca wykorzystuje i będzie wykorzystywał do świadczenia takich usług w ramach swojej działalności (np. przez przesłanie opinii Radcy, tj. adwokata, bez zmian lub z drobnymi zmianami swoim klientom, albo polemizując ze stanowiskiem Radcy, tj. adwokata, celem wspólnego ustalenia stanowiska). Tym samym, sam Radca (adwokat) wykonuje i będzie wykonywał czynności związane z istotą zawodu doradcy podatkowego i zatrudnienie go w tym charakterze na podstawie Umowy sprawia i będzie sprawiać, że Wnioskodawca nie świadczy i nie będzie świadczyć usług w ramach wolnych zawodów.

Sytuacja ta występuje i będzie występować również w wariancie 1. W tym wariancie, choć Radca (adwokat) może nie wykonywać doradztwa podatkowego w rozumieniu Ustawy o DP, udziela i ma udzielać Wnioskodawcy porad dotyczących prawa cywilnego w zakresie, w jakim prawo cywilne jest związane z przepisami prawa podatkowego lub wpływa na obowiązki podatkowe.

W praktyce Radca (adwokat) może więc udzielać na mocy tak skonstruowanej Umowy porad dwojakiego rodzaju:

  1. przedstawiać swoją ocenę uregulowań prawa cywilnego w obszarach, w których do pojęć prawa cywilnego prawo podatkowe odwołuje się bezpośrednio (np. w szeregu definicji w aktach prawa podatkowego, jak choćby definicja „przedsiębiorstwa” w art. 4a pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej: „Ustawa CIT”, czy „umowy leasingu” w art. 17a pkt 1 tego samego aktu prawnego),
  2. przedstawiać swoją ocenę uregulowań umownych (w świetle prawa cywilnego w szczególności zobowiązań) w zakresie, w jakim prawo cywilne wpływa na obowiązki podatkowe. Zakres ten jest szeroki i dotyczy m.in. podstawowych kategorii prawa podatkowego, jak np. moment powstania przychodu (zgodnie z art. 12 ust. 3 Ustawy CIT, za przychody uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane; określenie daty powstania przychodu wymaga więc analizy umowy, celem określenia, kiedy wynagrodzenie staje się należne), czy moment dokonania dostawy towaru/wykonania usługi (zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług moment ten wyznacza co do zasady moment powstania obowiązku podatkowego; dla określenia, kiedy on następuje, konieczna jest analiza umów, celem choćby precyzyjnego określenia obowiązków usługodawcy).

W takich sytuacjach Radca (adwokat) prezentuje i będzie prezentować Wnioskodawcy swoją ocenę, która bezpośrednio rzutuje i rzutować będzie na treść udzielanych przez Niego w ramach czynności doradztwa podatkowego porad (np. w odpowiedzi na zapytanie o moment powstania przychodu u osoby prawnej Wnioskodawca przywoła regulację art. 12 ust. 3 Ustawy CIT, a następnie celem określenia tego momentu w przypadku konkretnej umowy przywoła analizę wykonaną przez Radcę, tj. adwokata, pozwalającą określić moment, z którym wynagrodzenie staje się należne).

Tym samym, opinie dostarczone przez Radcę (adwokata) wpływają i wpływać będą na zasadnicze elementy usług doradztwa podatkowego, które świadczy Wnioskodawca i zatrudnienie Radcy (adwokata) w tym charakterze na podstawie Umowy również w wariancie 1 sprawia i będzie sprawiać, że Wnioskodawca nie świadczy i nie będzie świadczyć usług w ramach wolnych zawodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    1. prowadzenia aptek,
    2. (uchylona),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. (uchylona),
    5. (uchylona),
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
    -jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
  6. (uchylony).

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  1. 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów;
  2. 15% przychodów ze świadczenia usług:
    1. reprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0),
    2. pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0),
    3. pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1),
    4. magazynowania i przechowywania cieczy i gazów (PKWiU 52.10.12.0), magazynowania i przechowywania towarów w strefach wolnocłowych (PKWiU ex 52.10.19.0), parkingowych (PKWiU 52.21.24.0), obsługi centrali wzywania radio-taxi (PKWiU ex 52.21.29.0), pilotowania na wodach morskich i przybrzeżnych (PKWiU ex 52.22.13.0), pilotowania na wodach śródlądowych (PKWiU ex 52.22.14.0),
    5. licencyjnych związanych z:
      • nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0),
      • nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0),
      • nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0),
      • nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0),
      • nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0),
      • nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0),
    6. związanych ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.40.0),
    7. związanych z wydawaniem:
      • pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
      • pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
      • pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
      • oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
    8. związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),
    9. przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),
    10. finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
    11. związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3),
    12. prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
    13. firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
    14. architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
    15. reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73),
    16. w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
    17. fotograficznych (PKWiU 74.2),
    18. tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
    19. związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78),
    20. przez organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostałych usług rezerwacji i usług z nią związanych (PKWiU dział 79),
    21. detektywistycznych i ochroniarskich (PKWiU dział 80), z wyjątkiem robót związanych z instalowaniem systemów przeciwpożarowych i przeciwwłamaniowych z późniejszym monitoringiem,
    22. obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),
    23. w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
    24. w zakresie pomocy społecznej bez zakwaterowania (PKWiU ex dział 88), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, z wyłączeniem usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.14), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom dorosłym niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.15), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi (PKWiU 88.91.11), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną (PKWiU 88.91.12), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania świadczonych przez opiekunki do dzieci (PKWiU 88.91.13), pozostałych usług pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 88.99.19), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
    25. kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90),
    26. związanych ze sportem, rozrywką i rekreacją (PKWiU dział 93).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca od dnia 2 listopada 2018 r. osiąga dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na wykonywaniu czynności doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), w przeważającej mierze na rzecz osób prawnych. Wnioskodawca planuje zawarcie umowy zlecenia w rozumieniu art. 734 i nast. ustawy Kodeks cywilny. Wnioskodawca będzie zleceniodawcą, zleceniobiorcą będzie zaś osoba fizyczna wpisaną na listę radców prawnych, wykonującą zawód radcy prawnego lub osoba wpisana na listę adwokatów, wykonująca zawód adwokata.

Umowa będzie zawierała zapisy stanowiące, że:

  • Umowa będzie zawarta od dnia 31 grudnia 2020 r. na czas nieokreślony;
  • Za realizację zlecenia Radcy należne będzie wynagrodzenie w wysokości iloczynu określonej stawki za godzinę pracy, równej co najmniej minimalnej stawce za godzinę pracy w rozumieniu odpowiednich przepisów i czasu faktycznie poświęconego realizacji zlecenia;
  • Dla potrzeb określenia wysokości wynagrodzenia Radca po każdej poradzie prześle Wnioskodawcy informację o ilości czasu poświęconego realizacji zlecenia. Wnioskodawca będzie mieć prawo zażądać dokładnej specyfikacji w razie powzięcia wątpliwości co do uzasadnienia poświęcenia wskazanego przez Radcę czasu na realizację zlecenia;
  • Umowa nie będzie przewidywać minimalnego wymiaru realizacji zlecenia. Wymiar realizacji zlecenia będzie wyznaczany konkretnymi zagadnieniami sygnalizowanymi przez Wnioskodawcę.

Strony (Wnioskodawca i Radca łącznie) rozważają dwa warianty przedmiotu umowy:

  • w wariancie 1 - przedmiotem umowy będzie udzielanie porad z obszaru zakresu prawa cywilnego w zakresie, w jakim prawo cywilne jest związane z przepisami prawa podatkowego lub wpływa na obowiązki podatkowe w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
  • w wariancie 2 - przedmiotem umowy będzie wykonywanie czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu art. 2 Ustawy o DP.

W każdym z wariantów Wnioskodawca będzie wykorzystywał porady uzyskane od Radcy do wykonywania własnych czynności doradztwa podatkowego w rozumieniu art. 2 Ustawy o DR. Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2021 r. będzie spełniał warunki do opłacania w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i nie będzie prowadził działalności podlegającej wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na mocy art. 8 ww. ustawy.

Wnioskodawca osiąga przychody wyłącznie ze świadczonych usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69). Złożył właściwemu miejscowo Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego w dniu 19 stycznia 2021 r.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę mieszczą się w grupowaniu PKWiU dział 69 – usługi prawne, rachunkowo-księgowe i doradztwa podatkowego, inne niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Poza tym, radca (adwokat) wykonuje i będzie wykonywał czynności związane z istotą zawodu doradcy podatkowego i zatrudnienie go w tym charakterze na podstawie Umowy sprawia i będzie sprawiać, że Wnioskodawca nie świadczy i nie będzie świadczyć usług w ramach wolnych zawodów (wariant 1 i 2).

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 4 ust. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, psychologów, fizjoterapeutów, tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych, oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że w przypadku, gdy Umowa została zawarta w wariancie 1 i jest wykonywana od 1 stycznia 2021 r., a czynności wykonywane na jej podstawie przez Radcę (adwokata) są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia przez Niego usług doradztwa podatkowego, przychody ze świadczenia przez Wnioskodawcę usług doradztwa podatkowego sklasyfikowanych w PKWiU dział 69, osiągnięte po 31 grudnia 2020 r., podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki 15%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez Radcę (adwokata).

W przypadku, gdy Umowa została zawarta w wariancie 1 i będzie wykonywana po 1 stycznia 2021 r., a czynności wykonywane na jej podstawie przez Radcę (adwokata) będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia przez Niego usług doradztwa podatkowego, przychody ze świadczenia przez Wnioskodawcę usług doradztwa podatkowego sklasyfikowanych w PKWiU dział 69, osiągnięte po 31 grudnia 2020 r., będą mogły podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki 15% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez Radcę (adwokata).

Również w przypadku, gdy Umowa została zawarta w wariancie 2 i jest wykonywana po 1 stycznia 2021 r., a czynności wykonywane na jej podstawie przez Radcę są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia przez Niego usług doradztwa podatkowego, przychody ze świadczenia przez Wnioskodawcę usług doradztwa podatkowego sklasyfikowanych w PKWiU dział 69, osiągnięte po 31 grudnia 2020 r., podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki 15% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez Radcę (adwokata).

W przypadku zaś, gdy Umowa została zawarta w wariancie 2 i będzie wykonywana po 1 stycznia 2021 r., a czynności wykonywane na jej podstawie przez Radcę będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia przez Niego usług doradztwa podatkowego, przychody ze świadczenia przez Wnioskodawcę usług doradztwa podatkowego sklasyfikowanych w PKWiU dział 69, osiągnięte po 31 grudnia 2020 r., będą mogły podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki 15% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, niezależnie od wymiaru czasowego realizacji zlecenia przez Radcę (adwokata).

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj