Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.22.2021.2.KS
z 16 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2021 r. (data wpływu do tutejszego organu 15 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy od dnia 1 maja 2021 r. opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych Wspólników Spółki będących podatnikami tego podatku z tytułu dochodów uzyskiwanych z działalności Wnioskodawcy będzie następowało na zasadach właściwych dla opodatkowania dochodów z zysków kapitałowych na podstawie art. 7b ust. 1 pkt a w związku z art. 1 ust. 3 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1-2 ustawy o CIT, a w konsekwencji Wnioskodawca będzie pełnił rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego od tych wypłat – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 stycznia 2021 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy od dnia 1 maja 2021 r. opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych Wspólników Spółki będących podatnikami tego podatku z tytułu dochodów uzyskiwanych z działalności Wnioskodawcy będzie następowało na zasadach właściwych dla opodatkowania dochodów z zysków kapitałowych na podstawie art. 7b ust. 1 pkt a w związku z art. 1 ust. 3 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1-2 ustawy o CIT, a w konsekwencji Wnioskodawca będzie pełnił rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego od tych wypłat.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej: Wnioskodawca, Spółka) uzyska status podatnika CIT z dniem 1 maja 2021 r. Obecnie Spółka jest neutralna podatkowo, a opodatkowanie dochodów z jej działalności następuje na bieżąco u wspólników odpowiednio podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: CIT) w spółkach kapitałowych i podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: PIT) u osoby fizycznej. Spółka posiada siedzibę i zarząd na terytorium kraju. W szczególności na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. 2020, poz. 2123; dalej: Ustawa nowelizująca) Spółka postanowiła, że zasady opodatkowania Spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w niej, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia jej udziałów oraz wystąpienia z niej lub jej likwidacji wprowadzone w art. 1-2 w/w ustawy stosuje się począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W tym względzie w grudniu 2020 r. Wnioskodawca wydał oświadczenie zawierające przedmiotową decyzję.


W związku ze zmianą statusu podatkowego Spółka od maja 2021 r. chciałaby potwierdzić w jaki sposób zmienią się zasady opodatkowania dochodu z działalności Wnioskodawcy na poziomie jej wspólników.


Spółka została utworzona przez trzech wspólników (dalej: łącznie jako Wspólnicy): a) dwóch wspólników to spółki kapitałowe: B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pełniąca funkcję komplementariusza (dalej: Komplementariusz) oraz C. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej: C), w związku z czym do dochodów osiąganych przez tych wspólników stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. 2020, poz. 1406 ze zm.; dalej: ustawa o CIT), b) trzeci wspólnik to osoba fizyczna (dalej: Osoba fizyczna), w konsekwencji czego do dochodów tego wspólnika stosuje się opodatkowanie na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. 2020, poz. 1426 ze zm.; dalej: ustawa o PIT).


W zarządzie Komplementariusza zasiada osoba fizyczna będąca jednocześnie wspólnikiem Wnioskodawcy. Wkład kapitałowy Komplementariusza do Spółki wynosi na obecnym etapie 0,6%, a komandytariuszy odpowiednio 79,6% w przypadku C. i 19,8% w przypadku Osoby fizycznej. W trakcie roku obrotowego rozpoczynającego się dla celów podatkowych z dniem 1 maja 2021 r. i ewentualnie w kolejnych latach będzie dochodziło do generowania przez Spółkę dochodów z jej bieżącej działalności, które będą opodatkowane na poziomie Spółki CIT oraz do podziału zysku i jego wypłaty na rzecz Wspólników w proporcji odpowiadającej wkładom kapitałowym. Kwota wypłaty na jednego wspólnika w roku podatkowym nie powinna przekroczyć 2 mln zł.


Spółka zajmuje się działalnością reklamową i marketingową, tj. jako agencja digital marketingowa świadczy usługi w realizacji kampanii reklamowych, począwszy od zaplanowania i zakupu mediów w modelu tradycyjnym jak i aukcyjnym, egzekucji kampanii reklamowej przy wykorzystaniu wyszukiwarek, mediów społecznościowych, platform gamingowych, aplikacji mobilnych poprzez stworzenie dedykowanych strategii komunikacji, content marketingu aż po kompleksowe wdrożenie i budowę obecności marki na dowolnej platformie
e-commerce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy od dnia 1 maja 2021 r. opodatkowanie CIT Wspólników Spółki będących podatnikami CIT z tytułu dochodów uzyskiwanych z działalności Wnioskodawcy będzie następowało na zasadach właściwych dla opodatkowania dochodów z zysków kapitałowych na podstawie art. 7b ust. 1 pkt a w związku z art. 1 ust. 3 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1-2 ustawy o CIT, a w konsekwencji Wnioskodawca będzie pełnił rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego od tych wypłat?
  2. Czy od dnia 1 maja 2021 r. opodatkowanie PIT Wspólnika Spółki będącego Osobą fizyczną z tytułu dochodów uzyskiwanych z działalności Wnioskodawcy będzie następowało na zasadach właściwych dla opodatkowania przychodów/dochodów z udziału w zyskach osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 5a pkt 28 lit. c i pkt 31 ustawy o PIT, a w konsekwencji Wnioskodawca będzie pełnił rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego od tych wypłat?


Przedmiotem interpretacji jest rozstrzygnięcie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 1). W pozostałym zakresie tj. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie nr 2) wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


Od 1 maja 2021 r. opodatkowanie CIT Wspólników Spółki będących podatnikami CIT z tytułu dochodów uzyskiwanych z działalności Wnioskodawcy będzie następowało na zasadach właściwych dla opodatkowania dochodów z zysków kapitałowych na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a w związku z art. 1 ust. 3 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1-2 ustawy o CIT, a w konsekwencji Wnioskodawca będzie pełnił rolę płatnika podatku należnego od tych wypłat.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT spółki komandytowe stają się podmiotem podlegającym opodatkowaniu CIT, bowiem przepisy przedmiotowej ustawy mają do nich zastosowanie, z zastrzeżeniem postanowień podjętych na podstawie art. 12 ust. 2 Ustawy nowelizującej, co ma zastosowanie w sytuacji Spółki do dnia 30 kwietnia 2021 r.


Na podstawie art. 4a pkt 19 ustawy o CIT wskazuje się, że jeśli w przedmiotowej ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych - oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, a zatem również w zyskach spółek komandytowych. Na mocy art. 7b ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b niemającego zastosowania do analizowanej sytuacji, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału.


Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu). Na podstawie art. 22 ust. 1a-1c ustawy o CIT zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany. Kwota pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1a, nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego zgodnie z ust. 1. Przepisy ust. 1a i 1b stosuje się również w przypadku, gdy przychód z tytułu udziału w zysku spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, za dany rok podatkowy zostanie uzyskany przez komplementariusza w innym roku niż rok następujący po danym roku podatkowym, jednak nie dłużej niż przez 5 kolejnych lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego następującego po roku, w którym zysk został osiągnięty. Zgodnie z art. 26 ust. 1 i ust. 3 ustawy o CIT osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych m.in. w art. 22 ust. 1 przedmiotowej ustawy, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 mln zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e.


Płatnicy przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1,2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT informację o wysokości pobranego podatku.


Zgodnie z przedstawionymi przepisami zasadniczą zmianą w kontekście opodatkowania Wspólników Spółki będących podatnikami CIT - czyli Komplementariusza oraz C - z tytułu udziału w zyskach z działalności Wnioskodawcy od 1 maja 2021 r. jest aktualizacja przepisu art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT poprzez wpisanie spółki komandytowej do katalogu podmiotów opodatkowanych CIT. To ma bezpośrednie przełożenie na aktualizację w praktyce treści art. 4a pkt 19 i art. 7b ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT dotyczących katalogu osób prawnych, z których można otrzymywać udział w zysku i kwalifikację zysku wypłacanego Wspólnikom jako przychodów z zysków kapitałowych. Tym samym z dniem uzyskania przez Spółkę statusu podatnika CIT zmieni się również kwalifikacja podatkowa przychodów czerpanych przez Wspólników ze Spółki na przychody z udziału w zyskach osób prawnych - w udziale odpowiadającym wkładowi kapitałowemu każdego ze Wspólników. W konsekwencji zmieni się moment opodatkowania tych przychodów - z obecnie obowiązujących zasad opodatkowania dochodów Wspólników na bieżąco wraz z wygenerowaniem dochodu w Spółce w udziale przypadającym na wkład kapitałowy - na opodatkowanie w momencie faktycznego uzyskania przedmiotowych przychodów przez Wspólników, czyli na moment ich wypłaty Wspólnikom.


Do przychodów tych będzie stosowała się zryczałtowana 19% stawka podatku CIT. Dodatkowo w przypadku Komplementariusza stosować się będą zasady związane z rozliczeniem należnego podatku od przychodów z zysków kapitałowych z podatkiem CIT zapłaconym przez Spółkę zgodnie z art. 22 ust. 1a-1c ustawy o CIT. Wnioskodawca będzie pełnił rolę płatnika podatku w odniesieniu do zryczałtowanego podatku pobieranego od przychodów Wspólników z tytułu udziału w zyskach Spółki przekazując ten podatek na rachunki bankowe urzędów skarbowych właściwych wspólnikom i wystawiając informacje o wysokości pobranych podatków (CIT-7) w terminach i na zasadach wskazanych w art. 26 ust. 1 i ust. 3 ustawy o CIT.


Podsumowując, od 1 maja 2021 r. opodatkowanie CIT Wspólników Spółki będących podatnikami CIT czyli Komplementariusza oraz C. z tytułu dochodów uzyskiwanych z działalności Wnioskodawcy będzie następowało na zasadach właściwych dla opodatkowania dochodów z zysków kapitałowych na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a) w związku z art. 1 ust. 3 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1-2 ustawy o CIT, a w konsekwencji Wnioskodawca będzie pełnił rolę płatnika podatku należnego od tych wypłat.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia, czy od dnia 1 maja 2021 r. opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych Wspólników Spółki będących podatnikami tego podatku z tytułu dochodów uzyskiwanych z działalności Wnioskodawcy będzie następowało na zasadach właściwych dla opodatkowania dochodów z zysków kapitałowych na podstawie art. 7b ust. 1 pkt a w związku z art. 1 ust. 3 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1-2 ustawy o CIT, a w konsekwencji Wnioskodawca będzie pełnił rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego od tych wypłat – jest prawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123; dalej: „Ustawa nowelizująca”) przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) mają, co do zasady, zastosowanie również do spółek komandytowych.


Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


W związku z powyższym uległa również zmianie definicja spółki, przez którą, od dnia 1 stycznia 2021 r. zgodnie z art. 4a pkt 21 lit. c ustawy o CIT, należy również rozumieć, spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Ustawodawca przewidział jednak odstępstwo od tej zasady. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 Ustawy nowelizującej, w przypadku spółek komandytowych oraz spółek jawnych, które z dniem 1 stycznia 2021 r. uzyskały status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia udziałów tej spółki, wystąpienia z tej spółki lub jej likwidacji, przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem ust. 2.


Jak wynika z art. 12 ust. 2 Ustawy nowelizującej, spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.


Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka podjęła decyzję o przesunięciu terminu stosowania do Wnioskodawcy przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym, przepisy ustawy o CIT będą miały zastosowanie do Wnioskodawcy oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w Spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. Oznacza to, że Wnioskodawca uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych dopiero z dniem 1 maja 2021 r., a tym samym od tego dnia obowiązany będzie do stosowania reżimu określonego w ustawie o CIT, w tym w zakresie dotyczącym wypłat dokonywanych na rzecz Wspólników.


Zgodnie z art. 4a pkt 19 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w art. 1 ust.3.


Stosownie do art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym: dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.


Jak stanowi art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).


Na podstawie art. 22 ust. 1a ustawy o CIT zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany. Kwota pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1a, nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego zgodnie z ust. 1 (art. 22 ust. 1b). Zgodnie z art. 22 ust. 1c, przepisy ust. 1a i 1b stosuje się również w przypadku, gdy przychód z tytułu udziału w zysku spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, za dany rok podatkowy zostanie uzyskany przez komplementariusza w innym roku niż rok następujący po danym roku podatkowym, jednak nie dłużej niż przez 5 kolejnych lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego następującego po roku, w którym zysk został osiągnięty.


W myśl art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.


Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy o CIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo
- w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

  1. art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,
  2. art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

- sporządzone według ustalonego wzoru.


Obowiązek przesłania tych informacji podatnikom oraz urzędowi skarbowemu nie powstaje w przypadku i w zakresie określonych w ust. 2a zdanie pierwsze.


Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca uzyska status podatnika CIT z dniem 1 maja 2021 r. Spółka została utworzona przez trzech wspólników: a) dwóch wspólników to spółki kapitałowe: Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pełniąca funkcję Komplementariusza oraz C Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, b) trzeci wspólnik to Osoba fizyczna. W zarządzie Komplementariusza zasiada osoba fizyczna będąca jednocześnie wspólnikiem Wnioskodawcy. Wkład kapitałowy Komplementariusza do Spółki wynosi na obecnym etapie 0,6%, a komandytariuszy odpowiednio 79,6% w przypadku C i 19,8% w przypadku Osoby fizycznej. W trakcie roku obrotowego rozpoczynającego się dla celów podatkowych z dniem 1 maja 2021 r. i ewentualnie w kolejnych latach będzie dochodziło do generowania przez Spółkę dochodów z jej bieżącej działalności, które będą opodatkowane na poziomie Spółki CIT oraz do podziału zysku i jego wypłaty na rzecz Wspólników w proporcji odpowiadającej wkładom kapitałowym. Kwota wypłaty na jednego wspólnika w roku podatkowym nie powinna przekroczyć 2 mln zł.


Zgodnie z wprowadzonymi do ustawy o CIT zmianami polegającymi m.in. na nadaniu spółce komandytowej statusu „podatnika podatku dochodowego”, uzyskiwane przez wspólników takiej spółki przychody z udziału w jej zyskach wypracowanych przez taką spółkę już po uzyskaniu przez nią statusu podatnika CIT, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym analogicznie, jak przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Wynika to z definicji przyjętych na gruncie ustawy o CIT, a w szczególności przepisów art. 4a pkt 14, 16, 18, 19 i 21 tej ustawy.


W świetle tych przepisów, ilekroć w ustawie o CIT jest mowa o „udziale (akcji)”, to pod pojęciem tym należy również rozumieć „ogół praw i obowiązków” wspólnika w posiadającej status podatnika CIT spółce komandytowej, w skład których wchodzi również procentowo wyrażone prawo takiego wspólnika do udziału w zyskach spółki. Jeżeli zatem w ustawie CIT przyznane są podatnikom określone uprawnienia i skorzystanie z tych uprawnień jest uzależnione od posiadania przez dany podmiot liczby udziałów (akcji) w kapitale spółki, to – w przypadku posiadającej status podatnika CIT spółki komandytowej i jej wspólników – warunek ten należy rozumieć jako posiadanie odpowiednio tyle samo procent ogółu praw i obowiązków wspólnika takiej spółki.


Mając na uwadze powyższe, rozpoznanie przychodów Wspólników Wnioskodawcy, będących osobami prawnymi, pochodzących z udziału w zyskach Spółki komandytowej będącej podatnikiem podatku CIT, następuje na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, jako przychody z zysków kapitałowych. Do przychodów tych, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, będzie miała zastosowanie zryczałtowana stawka podatkowa w wysokości 19 %.


Ponadto, do przychodów Komplementariusza zastosowanie znajdzie przepis art. 22 ust. 1a-1c ustawy o CIT. Zatem, rozliczenie należnego podatku od przychodów z zysków kapitałowych Komplementariusza przeprowadza się z uwzględnieniem wielkości podatku CIT odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału Komplementariusza w zysku Spółki i podatku należnego od dochodu Wnioskodawcy (obliczonego zgodnie z art. 19, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału z zysku został uzyskany).


Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia organu wskazać należy, że opodatkowanie dochodów Wspólników Spółki, będących podatnikami podatku CIT, z tytułu prawa do zysku Wnioskodawcy będzie następowało na zasadach właściwych dla opodatkowania dochodów z zysków kapitałowych na podstawie art. 7b ust. 1 pkt a w zw. z art. 1 ust. 3 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1-1c ustawy o CIT. W konsekwencji, na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika w odniesieniu do podatku należnego od tych wypłat.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.


Końcowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie problematyki będącej ściśle przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, treść pytania wyznacza bowiem granice tematyczne wydawanej interpretacji. Tym samym organ nie analizuje i nie odnosi się do kwestii zastosowania zwolnień określonych w art. 22 ustawy o CIT.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj