Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.980.2020.2.DJD
z 16 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2020 r. (data wpływu 7 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2021 r. (data wpływu 5 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług –jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 26 stycznia 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.980.2020.1.DJD, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h powołanej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 26 stycznia 2021 r. za pośrednictwem operatora pocztowego (data doręczenia 29 stycznia 2021 r.). Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek pismem z dnia 2 lutego 2021 r. (data wpływu 5 lutego 2021 r.).

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od listopada 2020 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych, a dokładnie świadczy usługi brukarskie, które polegają na przygotowywaniu terenów pod układanie kostki brukowej, poprzez korytowanie, stabilizację gruntu oraz układanie kostki brukowej chodników, wjazdów, ulic i placów. Dodatkowo wykonuje odwodnienia pod kostkę brukową oraz świadczy usługi w zakresie zagospodarowania zieleni wokół ułożonej kostki.

Zgodnie z klasyfikacją PKWiU usługi te sklasyfikowane są pod symbolami:

  • 43.12.12 - roboty ziemne, roboty związane z kopaniem rowów i wykopów oraz przemieszczaniem ziemi;
  • 42.11.10 - autostrady, drogi, ulice i inne drogi dla pojazdów lub pieszych oraz pasy startowe;
  • 42.11.20 - roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych.

Poza wymienionymi symbolami PKWiU zajmuje się również działalnością sklasyfikowaną pod kodami PKD:

  • 43.22.Z - roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno­kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych,
  • 43.99.Z - pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • 81.30.Z - działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni.

Wszystkie kody PKD są ściśle związane z przedmiotem wykonywanej działalności, czyli układaniem kostki brukowej. Usługi, które świadczy Wnioskodawca w ramach wykonywanej działalności gospodarczej, wykonuje wyłącznie na zlecenie inwestora na terenie, który jest jego własnością, z materiału powierzonego, jak i zakupionego u producenta lub przedstawiciela. Nie realizuje projektów inwestycyjnych na własny rachunek i nie występuje w roli inwestora. Inwestor realizuje projekt inwestycyjny na własny rachunek poprzez zlecenie usługi na terenie, który jest jego własnością oraz organizuje środki finansowe, techniczne i rzeczowe w celu realizacji przedsięwzięcia. Wnioskodawca głównie świadczy usługi dla firm, sporadycznie dla osób fizycznych. Obecnie rozlicza prowadzoną działalność gospodarczą na zasadach ogólnych. Ponadto oświadcza, że stan faktyczny, który opisuje, nie jest w trakcie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, ani celno-skarbowej.

Po analizie przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.) - art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a), roboty budowlane podlegają stawce podatku 5,5% przychodu. Jednak ww. ustawa przewiduje wyłączenia z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o czym stanowi art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) tej ustawy stanowiący, że z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b przepisów ustawy nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, tj. „wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”. W wykazie w pozycji 4 pod symbolem PKWiU ex 42.1 wymieniono: drogi kołowe i szynowe; roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg kołowych i szynowych, dotyczy wyłącznie usług - realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy: dróg i autostrad, dróg szynowych i kolei podziemnej oraz przejść podziemnych, mostów i tuneli.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że dla celów podatku dochodowego prowadzi dokumentację w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Poza wykonywaną działalnością nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu. W odniesieniu do art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uważa, że wyłączenia miały zastosowanie do dnia 31 grudnia 2020 r., ponieważ w załączniku Nr 2 do ustawy wyłączone z opodatkowania ryczałtem były usługi pod symbolem PKWiU ex 42.1, jeśli były wykonywane w ramach projektów inwestycyjnych na własny rachunek. Od 1 stycznia 2021 r. weszły w życie zmiany w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym m.in. został usunięty załącznik Nr 2 oraz nastąpiły zmiany w art. 12 ustawy.

Reasumując, w świetle zmiany przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od dnia 1 stycznia 2021 r. wyłączenia, które były zawarte w nieistniejącym już załączniku Nr 2 nie mają zastosowania.

W ramach kodu PKD 43.22.Z - roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych - Wnioskodawca świadczy usługi sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem:

  • 43.22.11 - roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających;
  • 43.22.12 - roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.

W ramach kodu PKD 43.99.Z - pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej nieskalsyfikowane, Wnioskodawca świadczy usługi pod symbolem PKWiU 43.99.90 - roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Natomiast w ramach kodu PKD 81.30.Z - działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni, Wnioskodawca świadczy usługi pod symbolem PKWiU 81.30.1 - usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

Wszystkie wymienione we wniosku oraz piśmie uzupełniającym klasyfikacje PKWiU wskazane wg kodów PKD są ściśle związane z przedmiotem działalności i wykonywane są wyłącznie na zlecenie inwestora. Specyfika pracy przy układaniu kostki brukowej wymaga nie tylko samego ułożenia kostki, należy odpowiednio przygotować teren - utwardzić podłoże. W zależności od wymogów prawa budowlanego oraz decyzji inwestora przygotowywane jest odwodnienie w ramach instalacji wodno-kanalizacyjnej, która odprowadza wodę do ścieków lub zbiorników na deszczówkę. Dopiero po wykonaniu niezbędnych prac ziemnych można ułożyć kostkę. Po zakończeniu prac brukarskich, wykonywane są również prace związane z zagospodarowaniem zieleni wokół położonej już kostki. Usługi, które świadczy pod wskazanymi we wniosku i jego uzupełnieniu symbolami PKWiU, są świadczone wyłącznie na zlecenie inwestora na terenie, który jest jego własnością, z materiału powierzonego.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że złożony wniosek dotyczy roku podatkowego 2021 i zamierza wybrać jako formę opodatkowania działalności w tym roku zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jeszcze nie złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie osiągnął jeszcze przychodu, do którego zamierza zastosować zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ale w 2021 r. zamierza osiągnąć roczny przychód w wysokości około 200 000 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku):

Czy świadcząc usługi sklasyfikowane w PKWiU pod symbolami: 43.12.12, 42.11.10, 42.11.20, 43.22.11, 43.22.12, 43.99.90 oraz 81.30.1 Wnioskodawca może skorzystać z opodatkowania ryczałtem od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 5,5% uzyskanego przychodu?

Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), powołując się na obowiązujące od dnia 1 stycznia 2021 r. przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, może zastosować opodatkowanie w formie ryczałtu stawką 5,5%.

Od 1 stycznia 2021 r. nie obowiązuje załącznik Nr 2 do ustawy i zgodnie z art. 12 ust. 6 pkt 4 a) ww. ustawy, może zastosować opodatkowanie prowadzonej działalności w formie ryczałtu w wysokości 5,5% przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Jak stanowi art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Stosownie zaś do art. 9a ust. 2a ww. ustawy, podatnik może zawiadomić w formie pisemnej o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2, albo pisemny wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej w terminie, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ponadto, stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Jednocześnie wskazać należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r., opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, tj. „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

Z dniem 1 stycznia 2021 r. wspomniany art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy został uchylony na podstawie art. 3 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 2123).

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazał, że użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F. Sekcja ta obejmuje następujące działy:

  • Dział 41 - budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,
  • Dział 42 - budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,
  • Dział 43 - roboty budowlane specjalistyczne.

Sekcja F - obiekty budowlane i roboty budowlane - wskazuje zatem, że obejmuje ona:

  • budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
  • roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Ponadto w sekcji N, w dziale 81 - Usługi związane z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowaniem terenów zieleni, w grupie 81.3 - Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni, w klasie 81.30 - Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni występują dwie kategorie:

  • PKWiU 81.30.11 - Usługi związane z zagospodarowaniem ogrodów przydomowych oraz
  • PKWiU 81.30.12 - Usługi związane z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni.

W każdej z ww. kategorii występuje po jednej podkategorii:

  • PKWIU 81.30.11.0 - Usługi związane z zagospodarowaniem ogrodów przydomowych oraz
  • PKWiU 81.30.12.0 - Usługi związane z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni.

Jak wynika z Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) (dostępnych na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego www.stat.gov.pl w zakładce Metainformacje/Klasyfikacje/PKWiU.2015/opis klasyfikacji/Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) - wersja z dnia 25 marca 2019 r.) grupowanie 81.30.11.0 - Usługi związane z zagospodarowaniem ogrodów przydomowych obejmuje:

  • usługi dokonywania zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie parków i ogrodów przy domach prywatnych,
  • usługi projektowe i budowlane w zakresie drobnych prac związanych z zagospodarowaniem parków i ogrodów przydomowych (kształtowania terenu, budowy ścian oporowych, ścieżek spacerowych itp.).

Grupowanie to nie obejmuje:

  • produkcji w celach handlowych i dokonywania zasadzeń w celu sprzedaży roślin, drzew, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działów 01.02,
  • usług szkółek, włączając szkółkarstwo leśne, sklasyfikowanych w 01.30.10.0, 02.10.20.0,
  • robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem parków i ogrodów przydomowych, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach Sekcji F,
  • usług w zakresie architektury i projektowania parków i ogrodów przydomowych, sklasyfikowanych w 71.11.4.

Natomiast grupowanie 81.30.12.0 - Usługi związane z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni obejmuje:

  1. usługi dokonywania zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie:
    • parków i ogrodów:
      • przy domach wielomieszkaniowych,
      • przy budynkach użyteczności publicznej i częściowo publicznej (szkoły, szpitale, budynki administracyjne, kościoły itp.),
      • na terenach miejskich (parki miejskie, strefy zieleni, cmentarze itp.),
      • zieleni autostrad, ulic, dróg kolejowych i tramwajowych, brzegów dróg wodnych, w portach, itp.
      • przy budynkach przemysłowych i handlowych,
    • zieleni:
      • budynków (zieleń fasad, ogrody na dachach i wewnątrz budynków itp.),
      • terenów sportowych (boiska do piłki nożnej, pola golfowe, itp.), terenów przeznaczonych do gier i zabaw na świeżym powietrzu i innych terenów rekreacyjnych (np. trawniki przeznaczone do zażywania kąpieli słonecznych.),
      • wód stojących i płynących (zbiorniki wodne, bagna, stawy, baseny kąpielowe, fosy, strumyki, potoki, rzeki, systemy oczyszczania ścieków),
  2. zagospodarowanie terenów zieleni i dokonywanie zasadzeń w celu ochrony przed hałasem, wiatrem, erozją, oślepianiem lub dla ułatwienia widoczności,
  3. pozostałe usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni innych niż rolnicze i leśne: renaturalizacja, rekultywacja, melioracja gruntów, tworzenie obszarów retencyjnych, zbiorników burzowych itp.,
  4. usługi projektowe i budowlane w zakresie drobnych prac związanych z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni (kształtowania terenu, budowy ścian oporowych, ścieżek spacerowych itp.).

Grupowanie to nie obejmuje:

  • produkcji w celach handlowych i dokonywania zasadzeń w celu sprzedaży roślin, drzew, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działów 01, 02,
  • usług szkółek, włączając szkółkarstwo leśne, sklasyfikowanych w 01.30.10.0, 02.10.20.0,
  • usług w zakresie utrzymania terenów rolniczych w dobrym stanie ekologicznym, sklasyfikowanych w 01.61.10.0,
  • robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach Sekcji F,
  • usług w zakresie architektury i projektowania krajobrazu, sklasyfikowanych w 71.11.4,
  • usługi dokonywania zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie ogrodów przydomowych, sklasyfikowanych w 81.30.11.0.

Wskazać należy, że kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego …, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji, na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej.

Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z kolei, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „usługi budowlane”, czy „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333, z późn. zm.).

Zgodnie z powołanym przepisem przez:

  • roboty budowlane – należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (art. 3 pkt 7),
  • obiekt budowlany – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych (art. 3 pkt 1),
  • budowlę - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3).

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak już wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca od listopada 2020 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych, a dokładnie świadczy usługi brukarskie, które polegają na przygotowywaniu terenów pod układanie kostki brukowej, poprzez korytowanie, stabilizację gruntu oraz układanie kostki brukowej chodników, wjazdów, ulic i placów. Dodatkowo wykonuje odwodnienia pod kostkę brukową oraz świadczy usługi w zakresie zagospodarowania zieleni wokół ułożonej kostki. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług usługi budowlane sklasyfikowane są pod symbolami: 42.11.10 - autostrady, drogi, ulice i inne drogi dla pojazdów lub pieszych oraz pasy startowe; 42.11.20 - roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych; 43.12.12 - roboty ziemne: roboty związane z kopaniem rowów i wykopów oraz przemieszczaniem ziemi; 43.22.11 - roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających; 43.22.12 - roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, a także 43.99.90 - roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Ponadto Wnioskodawca świadczy usługi pod symbolem 81.30.1 - usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni.

Wszystkie wymienione klasyfikacje PKWiU wskazane wg kodów PKD są ściśle związane z przedmiotem Jego działalności. Świadczone przez Niego usługi wykonywane są wyłącznie na zlecenie inwestora na jego terenie, z materiału powierzonego, jak i zakupionego u producenta lub przedstawiciela. Wnioskodawca nie realizuje projektów inwestycyjnych na własny rachunek i nie występuje w roli inwestora. Wnioskodawca głównie świadczy usługi dla firm, sporadycznie dla osób fizycznych. W 2020 r. rozlicza prowadzoną działalność gospodarczą na zasadach ogólnych, w 2021 r. zamierza świadczone usługi opodatkować 5,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego.

W świetle wskazanych wyżej przepisów prawa na tle przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że wykonywana przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza będzie stanowiła działalność usługową w zakresie usług brukarskich, polegających na przygotowywaniu terenów pod układanie kostki brukowej, poprzez korytowanie, stabilizację gruntu oraz układanie kostki brukowej chodników, wjazdów, ulic i placów, usług odwodnienia pod kostkę brukową oraz usług zagospodarowania zieleni wokół ułożonej kostki. Do świadczonych w 2021 r. przez Wnioskodawcę usług nie będą miały zastosowania negatywne przesłanki, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, bowiem nie będzie świadczył usług wyłączających Go z możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wobec powyższego, uzyskiwane przez Wnioskodawcę od 2021 r. przychody z tytułu wykonywanych usług obejmujących: autostrady, drogi, ulice i inne drogi dla pojazdów lub pieszych oraz pasy startowe – symbol PKWiU 42.11.10, roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych – symbol PKWiU 42.11.20, roboty ziemne: roboty związane z kopaniem rowów i wykopów oraz przemieszczaniem ziemi – symbol PKWiU 43.12.12, roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających – symbol PKWiU 43.22.11, roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych – symbol PKWiU 43.22.12, a także roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych – symbol PKWiU 43.99.90, należy uznać za roboty budowlane, do których właściwą stawką opodatkowania, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest stawka 5,5%. Natomiast przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 81.30.12 - usługi związane z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni nie zostały zaliczone w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do robót budowlanych, lecz objęte są odrębnym grupowaniem, mimo że usługi te niewątpliwie związane są z obiektami budowlanymi. Dlatego właściwą stawką opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tego rodzaju usług jest stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca, stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wówczas przychody uzyskane przez Wnioskodawcę z działalności oznaczonej wskazanymi w pytaniu symbolami PKWiU: 42.11.10, 42.11.20, 43.12.12, 43.22.11, 43.22.12, 43.99.90, może opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stawka ta bowiem przewidziana została m.in. dla przychodów z tytułu robót budowlanych. Natomiast przychody uzyskiwane z działalności oznaczonej symbolem PKWiU 81.30.12 Wnioskodawca może opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) tej ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, w którym stwierdził, że świadczone przez Niego usługi winny zostać zgodnie z art. 12 ust. 6 pkt 4 lit. a) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 5,5%, uznano za nieprawidłowe.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że w złożonym wniosku wskazano nieaktualne grupowanie działalności oznaczonej symbolem PKWiU 81.30.1 - usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni. Aktualne grupowanie PKWiU wskazanych przez Wnioskodawcę usług związanych z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni sklasyfikowane zostało pod symbolem PKWiU 81.30.12. Powyższa zmiana nie ma jednak wpływu na treść niniejszego rozstrzygnięcia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj