Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.237.2020.1.MK
z 12 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 grudnia 2020 r. (data wpływu 23 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania pochodzących z importu wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2711 12, 2711 13, 2711 19 i 2901, jest:

  • nieprawidłowe - w zakresie zastosowania zerowej stawki akcyzy określonej w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym (pytanie nr 1);
  • prawidłowe - w pozostałym zakresie (pytanie nr 2 i 3).

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania pochodzących z importu wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2711 12, 2711 13, 2711 19 i 2901.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obejmującą między innymi kupno i sprzedaż wyrobów energetycznych i w związku z tą działalnością, zamierza dokonywać transakcji polegających na kupnie i dalszej odsprzedaży wyrobów, jakimi są pozostałe węglowodory gazowe objęte pozycją CN 2711 (CN 2711 12, CN 2711 13, CN 2711 19) oraz gazowe węglowodory alifatyczne objęte pozycją CN 2901, znajdujące się w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów. Wyroby, o których mowa powyżej, to gaz propan, butan i gaz propan-butan. Wnioskodawca posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi, a także na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą.

Wnioskodawca dokona zakupu towaru poza terytorium kraju, towar będzie dostarczany z krajów innych niż UE. Wnioskodawca, po zakupie towaru i dostarczeniu towaru do kraju, dokona zgłoszenia importowego jako importer (dokona zgłoszenia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy). Po dokonaniu importu, Wnioskodawca sprzeda ten towar i dostarczy dalszemu pośrednikowi, czy hurtownikowi (kontrahentowi), podmiotowi innemu niż zużywający podmiot gospodarczy.

Wnioskodawca w momencie dokonywania importu i złożenia zgłoszenia celnego:

  • W pierwszej przypadku: będzie znał finalne przeznaczenie towaru, ponieważ Wnioskodawca sprzedając towar - będzie posiadał oświadczenie od kontrahenta. Oświadczenie o treści wskazującej na fakt, że towar ten będzie przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, a także, że towar będzie przeznaczony do sprzedaży detalicznej w tych opakowaniach. Oświadczenie będzie złożone każdorazowo do transakcji lub będzie zapisane w umowie. Kontrahent po zakupie towaru od Wnioskodawcy, sprzeda towar detalicznie lub sprzeda towar do hurtowni czy do innego podmiotu, który dokona sprzedaży detalicznej. Finalnie, towar będzie przeznaczony między innymi do zapalniczek i zapalarek, naboi gazowych do gwoździarek, zszywaczy, jako butle z czynnikiem chłodzącym, do palników gazowych (służących do lutowania, spawania, bądź cięcia), do lamp lutowniczych.
  • W drugim przypadku: Wnioskodawca nie będzie znał finalnego przeznaczenia towaru. Będzie chciał dopuścić towar do obrotu, w celu późniejszej sprzedaży.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca, w pierwszym przypadku, dopuszczając towar do obrotu może zastosować zerową stawkę akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym?
  2. Jeżeli na pierwsze pytanie zostanie określona negatywna odpowiedz, to czy w przypadku pierwszym, Wnioskodawca może zastosować stawkę akcyzy określoną w art. 89 ust. 2e ustawy o podatku akcyzowym, tj. stawkę 14,72 zł/GJ?
  3. Czy w chwili dokonania importu, w drugim przypadku, zastosowanie ma stawka akcyzy określona w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a (650 zł/100 kg)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad1.

Wnioskodawca, w pierwszym przypadku, dopuszczając towar do obrotu może zastosować zerową stawkę akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje jakie warunki muszą być spełnione, aby można było zastosować zerową stawkę akcyzy.

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

1.w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego;

2.przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

3.przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego;

4.nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy;

5.nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;

6.importowane przez zużywający podmiot gospodarczy;

6a.przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD - w przypadku zwrotu przez zużywający podmiot gospodarczy, który importował te wyroby, do sprzedawcy spoza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli wyprowadzenie wyrobów akcyzowych następuje przez urząd celno-skarbowy znajdujący się na terytorium kraju;

7.przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

8.importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

W związku z powyższym, mając na uwadze pkt 7 cytowanego art. 89 ust. 2, w celu zastosowania stawki akcyzy 0 zł dla przedstawionego zdarzenia przyszłego, muszą zaistnieć 4 przesłanki:

  1. musi to być towar wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy, inny niż określony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 - towar jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy, a ze względu na przeznaczenie, jest inny niż określony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13.
  2. towar musi być przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, tak też będzie.
  3. musi być przeznaczony do sprzedaży detalicznej - finalnie będzie przeznaczony do sprzedaży detalicznej.
  4. towar musi być w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów - z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że ten warunek także jest spełniony.

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż zgodnie z komunikatem Ministra Finansów, opublikowanym w dniu 07.04.2016 roku, rozumiana jest jako: „Zgodnie z brzmieniem art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy, kryterium uzasadniającym zastosowanie stawki 0 zł jest przeznaczenie wyrobów do sprzedaży detalicznej, co oznacza, że wyroby, o których mowa w tym przepisie mogą być nabywane z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy, także w celu ich odsprzedaży pod warunkiem, że w dalszej kolejności będą podlegały sprzedaży detalicznej.

Należy podkreślić, że „przeznaczenie” oznacza zamiar wykorzystania wyrobów do określonych celów, w tym przypadku - zamiar sprzedaży detalicznej, co nie jest tożsame z czynnością sprzedaży detalicznej. Pojęcia „przeznaczenia do sprzedaży detalicznej” nie należy ograniczać wyłącznie do sprzedaży od producenta bezpośrednio do finalnego odbiorcy. Tym samym, przyjęte brzmienie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy nie wyklucza obrotu ww. wyrobami energetycznymi w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów, dokonywanego przez pośredników.”

Potwierdzenie tego stanowiska, znalazło się także w interpretacji indywidualnej nr IBPP4/4513-122/16/LG, w której to Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, mimo stwierdzenia nieprawidłowości co do większości postępowania wskazanego we wniosku, stwierdza: „Natomiast za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie możliwości nabycia opisanych wyrobów w opakowaniach o pojemności do 5 litrów lub wadze 5 kilogramów i ich sprzedaży w tych samych opakowaniach, przeznaczonych do sprzedaży detalicznej z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy. Nie ma przy tym znaczenia czy nabywane w opakowaniach o pojemności 5 litrów lub 5 wadze 5 kg będą sprzedawane bezpośrednio do sprzedaży detalicznej czy też do hurtowni, sklepów lub innych punktur sprzedaży, gdzie następuje ich sprzedaż odbiorcom indywidualnym. W takiej sytuacji ma zastosowanie zerowa stawka akcyzy w oparciu o przepis art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy.”

Mając na uwadze powyższe, odpowiedź Wnioskodawcy na pytanie pierwsze, nie mogła być inna.

Ad. 2

W przypadku negatywnej odpowiedzi na pierwsze pytanie, w pierwszym przypadku, Wnioskodawca może zastosować stawkę akcyzy określoną w art. 89 ust. 2e ustawy o podatku akcyzowym, tj. stawki 14,72 zł/GJ.

Zdaniem Wnioskodawcy, nawet wychodząc z założenia, że w art. 89 ust. 2 nie ma wprost wymienionej sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę, ponieważ w pkt 6 i 8 opisane są odmienne sytuacje uprawniające do zastosowania zerowej stawki akcyzy - w przypadku importu (przez co organ może stwierdzić, że nie są spełnione warunki zastosowania zerowej stawki akcyzy), to przeznaczenie importowanych towarów, uprawnia do zastosowania stawki wymienianej w art. 89 ust. 2e ustawy o podatku akcyzowym.

Art. 89 ust. 2e stanowi: „Jeżeli do wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, nie ma zastosowania zerowa stawka akcyzy, stosuje się stawkę akcyzy w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gazów - 14,72 zł/GJ.”

  • Importowany wyrób jest wymieniony w załączniku nr 2.
  • Pomimo tego, że kod CN importowanego towaru jest wymieniony w ust. 1 pkt 12, to ze względu na przeznaczenie, jest to inny towar niż określony w ust. 1 pkt 1-13.
  • importowany towar jest gazem.

Zdaniem Wnioskodawcy, interpretacja zapisu art. 89 ust. 2e pozwala stwierdzić, że w przypadku niespełnienia żadnego z warunków opisanych w art. 89 ust. 2 pkt 1-8, gdy towar jest wyrobem energetycznym wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, innym niż określony w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonym do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, to ma zastosowanie stawka opisana w art. 89 ust 2e.

Ad. 3

W chwili dokonania importu, w drugim przypadku, w którym Wnioskodawca nie zna finalnego przeznaczenia towaru, zastosowanie ma stawka akcyzy określona w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a (650 zł/100 kg).

Zdaniem Wnioskodawcy, importowany towar posiada kod CN, który wymieniony jest w pkt 12 art. 89 ustawy o podatku akcyzowym, a w związku z tym, iż tego typu towary są wyrobem gotowym, lub komponentem dla towarów stosowanych do napędu silników spalinowych lub jako paliwo opałowe, w przypadku braku precyzyjnego określenia przeznaczenia, należy go traktować jako tego typu towar. Zgodnie z interpretacją nr 0111-KDIB3-3.4013.206.2017.1.PK: Można wyodrębnić trzy grupy wyrobów energetycznych ze względu na stawkę akcyzy, mianowicie: 1) wyroby energetyczne określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, sklasyfikowane według odpowiednich kodów CN; 2) wyroby energetyczne określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy wyodrębnione ze względu na kryterium przeznaczenia oraz 3) wyroby energetyczne, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy, do których ma zastosowanie stawka podatku akcyzowego 0 zł, które zostały wymienione z uwagi na kryterium przeznaczenia, tj. tzw. inne cele. Zatem, podstawową kategorię wyrobów energetycznych stanowią paliwa silnikowe i paliwa opałowe zdefiniowane w art. 86 ust. 2 i 3 ustawy, dla których ustawodawca określił stawki akcyzy w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Zasadniczo stawki akcyzy w przypadku wyrobów wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy mają zastosowanie bez względu na przeznaczenie tych wyrobów.

Natomiast kolejną kategorią wyrobów są "pozostałe paliwa silnikowe" oraz "pozostałe paliwa opałowe", które zostały zdefiniowane w art. 86 ust. 1 pkt 9 i 10. Stawki dla takich wyrobów zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy.

Podobne stanowisko można znaleźć w innej interpretacji 0111-KDIB3-3.4013.205.2017.3.MK „Można zatem stwierdzić, że na gruncie ustawy prawodawca rozróżnia dwie kategorie paliw silnikowych tj. paliwa w ścisłym znaczeniu wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 2, 4, 5, 6, 8, 9 i 12 oraz pozostałe paliwa silnikowe w zakres których wchodzą wszystkie wyroby energetyczne posiadające cechy umożliwiające ich użycie jako paliw silnikowych, a które nie będą stosowane jako paliwa opałowe.”

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż na etapie dokonywania odprawy importowej Wnioskodawca nie jest w stanie określić faktycznego przeznaczenia importowanego towaru, a wie, że ze względu na swoje właściwości, tego typu towar może być potencjalnie paliwem silnikowym, lub opałowym, lub składnikiem któregoś z nich - winien zastosować stawkę akcyzy taką jaka jest wskazana w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a (650 zł/100 kg).

Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził (I GSK 77/17), że ustawa akcyzowa w art. 86 ust. 2 i 3 nadaje szeroki zakres pojęciom "paliwa silnikowe" i "paliwa opałowe". Paliwami silnikowymi są wyroby energetyczne nie tylko przeznaczone do użycia, czy oferowane na sprzedaż, ale także, używane, bądź mogące być użyte do napędu silników spalinowych lub na potrzeby opałowe. Oznacza to, że na gruncie ustawy akcyzowej paliwem silnikowym lub paliwem opałowym jest wyrób energetyczny, który już tylko z uwagi na swoje właściwości fizyko-chemiczne jest używany lub może być użyty na wspomniane wyżej potrzeby, choćby nie spełniał obowiązujących w tym względzie wymagań, jakim powinno odpowiadać paliwo silnikowe lub opałowe, a jego użycie na wspomniane potrzeby byłoby nawet nielegalne. Pozostałym paliwem silnikowym, czy też pozostałym paliwem opałowym może więc być zarówno wyrób energetyczny wymieniony wprost w art. 86 ust. 1 pkt 1-8 u.p.a., inny niż te, dla których ustawodawca określił stawki akcyzy w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 u.p.a., jak również inne wyroby niewymienione w przepisach ustawy, ale przeznaczone dla celów opałowych lub napędowych lub jako dodatki lub domieszki do takich paliw.

WSA stwierdza (I SA/Kr 300/18), że o uznaniu za paliwo silnikowe wyrobu energetycznego "przeznaczonego do użycia jako paliwo silnikowe" nie decyduje - jak usiłuje dowodzić skarżąca spółka - jego faktyczne przeznaczenie, ale potencjalna możliwość (wynikająca z właściwości wyrobu) użycia do napędu silników spalinowych.

Dodatkowo, niektóre interpretację wręcz wskazują na konieczność zastosowania stawki paliwowej, nawet w innych warunkach (0114-KDIP1-2.4013.10.2017.1.SM).

„Inaczej mówiąc, ustawodawca świadom faktu, że wyroby inne niż wymienione w pkt 1-13 art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, co do zasady są wykorzystywane do celów innych niż opałowe lub napędowe i że ze względu na ich właściwości nie powinny być używane jako paliwa, to jednak w praktyce mogą i są jako paliwa wykorzystywane. Dlatego aby temu zapobiec wprowadzono obostrzenia w ich obrocie w przypadku opodatkowania stawką 0 zł, których nie spełnienie winno skutkować opodatkowaniem tych wyrobów stawką podstawową, co do zasady stawką przewidziana dla paliw silnikowych.”

Mając na uwadze powyższe, wnioskodawca nie może postąpić inaczej.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe - w zakresie zastosowania zerowej stawki akcyzy określonej w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym (pytanie nr 1);
  • prawidłowe - w pozostałym zakresie (pytanie nr 2 i 3).

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 722 ze zm.; zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 28 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN 2711 ujęto gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Z kolei pod poz. 34 załącznika nr 1 do pod kodem CN 2901 wymieniono węglowodory alifatyczne.

Równocześnie w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz. UE. L 1992 Nr 76, str. 1) wymieniono:

  • w poz. 21 pod kodem CN ex 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00;
  • w poz. 22 pod kodem CN 2901 10 00 - węglowodory alifatyczne nasycone.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1b, 2-5 i 7 lit. b ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • wyroby gazowe - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00;
  • terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • terytorium państwa członkowskiego - terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju z zastrzeżeniem lit. a i b art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy;
  • terytorium Unii Europejskiej - terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich;
  • terytorium państwa trzeciego - terytorium inne niż terytorium Unii Europejskiej;
  • import – przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:
  • jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,
  • jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.produkcja wyrobów akcyzowych;

2.wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a.nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5.wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:

  1. wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;
  2. napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 10 ust. 1 ustawy.

Obowiązek podatkowy z tytułu importu wyrobów akcyzowych powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego – art. 10 ust. 2 ustawy.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy art. 86 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, zalicza się wyroby:

  • objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  • objęte pozycjami CN 2901 i 2902.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych – art. 86 ust. 2 ustawy.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 – art. 86 ust. 3 ustawy.

Stosownie do art. 89 ust. 1 ustawy w zw. z ust. 1aa i 1b ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1.węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

2.146 benzyn silnikowych o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach -1514 zł/1000 litrów;

3.(uchylony);

4.benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;

5.paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;

6.olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1145 zł/1000 litrów;

7.(uchylony);

8.biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN -1145 zł/1000 litrów;

9.olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

10.olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39:

  1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,
  2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;

11.olejów i preparatów smarowych:

  1. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,
  2. olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,
  3. preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją

-1180,00 zł/1000 litrów;

12.gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a.gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

  • skroplonych - 644 zł/1000 kilogramów,
  • w stanie gazowym - 10,02 zł/l gigadżul (GJ),

aa.gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 - 0 zł,

b.wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

– biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

– wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,

c.pozostałych - 13,70 zł/1 gigadżul (GJ);

13.gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

14.pozostałych paliw silnikowych - 1771 zł/1000 litrów;

15.pozostałych paliw opałowych:

a.w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

  • niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
  • równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,

b.gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).

W latach 2015-2019 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 25,00 zł/1000 litrów, 25,00 zł/1000 kilogramów albo o 0,50 zł/1 gigadżul (GJ) – art. 89 ust. 1a ustawy.

W latach 2020-2021 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, pkt 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 28,00 zł/1000 litrów, 28,00 zł/1000 kilogramów albo 0,56 zł/1 gigadżul (GJ) – art. 89 ust. 1aa ustawy.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, pkt 12 lit. a i c oraz pkt 14, obowiązujące w poszczególnych latach kalendarzowych okresów, o których mowa w ust. 1a-1ab, uwzględniając kwoty ich obniżenia odpowiednio zgodnie z ust. 1a-1ab:

  1. w terminie do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego poprzedzającego każdy rok z tego okresu;
  2. niezwłocznie - w przypadku zmiany ich wysokości (art. 89 ust. 1b ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

1.w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego;

2.przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

3.przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego;

4.nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy;

5.nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;

6.importowane przez zużywający podmiot gospodarczy;

6a.przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD - w przypadku zwrotu przez zużywający podmiot gospodarczy, który importował te wyroby, do sprzedawcy spoza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli wyprowadzenie wyrobów akcyzowych następuje przez urząd celno-skarbowy znajdujący się na terytorium kraju;

7.przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

8.importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 3 i 5-6a, warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy jest zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3 – art. 89 ust. 2aa ustawy.

Jeżeli do wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, nie ma zastosowania zerowa stawka akcyzy, stosuje się stawkę akcyzy w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gazów - 14,72 zł/GJ – art. 89 ust. 2e ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać w pierwszej kolejności należy, że zastosowanie zerowej stawki akcyzy w oparciu o przepis art. 89 ust. 2 ustawy ograniczone jest do wyrobów energetycznych spełniających łącznie następujące przesłanki: wyroby wymienione muszą być w załączniku nr 2 do ustawy; będą wyrobami innymi niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13; przeznaczone będą do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych; spełniony będzie jeden warunków określonych w pkt 1-8 art. 89 ust. 2 ustawy.

Obok zatem przeznaczenia i kategorii do której jest zakwalifikowany wyrób energetyczny, kluczowe znaczenie dla zastosowania zerowej stawki akcyzy, ma także spełnienie jednego warunków określonych w pkt 1-8 art. 89 ust. 2 ustawy, ograniczających zastosowanie tej stawki do ściśle wymienionych czynności i transakcji, których przedmiotem są wyroby energetyczne nieprzeznaczone do celów opałowych i napędowych (por. m.in. wyrok NSA z 17 września 2019 r. sygn. akt I GSK 262/17) oraz odpowiednie zakończenie przemieszczanie wyrobów (art. 89 ust. 2aa ustawy).

Na skutek obowiązującej od 1 stycznia 2019 r. nowelizacji ustawy, poprzez dodanie do art. 89 ustawy ust. 2e, prawodawca w sposób jednoznaczny dookreślił, że jeżeli do wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, nie ma zastosowania zerowa stawka akcyzy, stosuje się stawkę akcyzy w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gazów - 14,72 zł/GJ.

Tym samym w sytuacji gdy dla wyrobu energetycznego wymienionego w załączniku nr 2 do ustawy, nie ma zastosowania jedna ze stawek określonych w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, jak i nie ma zastosowania zerowa stawka określona w art. 89 ust. 2 ustawy, wówczas wyroby te podlegają opodatkowaniu wg stawki określonej w art. 89 ust. 2e ustawy.

Nadto podkreślić należy, że podatek akcyzowy jest podatkiem jednofazowym. Jednofazowość opodatkowania akcyzą wynika z art. 8 ust. 6 ustawy i przejawia się w tym, że akcyza powinna być płacona na pierwszym szczeblu obrotu wyrobami akcyzowymi, dokonywanego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Konsekwentnie, każda następna transakcja po zadeklarowaniu lub określeniu kwoty akcyzy, której przedmiotem będą te same wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej transakcji nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy. Tym samym m.in. dalsza odsprzedaż wyrobów akcyzowych od których kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, będzie następować po cenie zawierającej wliczony podatek akcyzowy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonywać importu przedmiotowych wyrobów energetycznych, a następnie dokonywać ich sprzedaży. Wyroby będą znajdować się w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów.

Wnioskodawca przedstawił dwa przypadki, zgodnie z którymi w momencie dokonywania importu i złożenia zgłoszenia celnego:

  • będzie znał finalne przeznaczenie importowanych wyrobów - do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych;
  • nie będzie znał finalnego przeznaczenia importowanych wyrobów.

Na tle powyższego wątpliwości dotyczą jaką stawką akcyzy, w zależności od przeznaczenia, będą opodatkowane przedmiotowe wyroby energetyczne.

Odnosząc się do tych wątpliwości, Organ w pierwszej kolejności zwraca uwagę, że w analizowanym zdarzeniu przyszłym pierwszą czynnością podlegającą opodatkowaniu akcyzą będzie import przedmiotowych wyrobów.

W dalszej kolejności Organ wskazuje, że wyroby te zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. Dla określenia zatem jaką stawką należy opodatkować przedmiotowe wyroby klasyfikowane do kodu CN 2711 12, 2711 13, 2711 19 i 2901, kluczowe znaczenie ma przeznaczenie tych wyrobów oraz status akcyzowy importera – Wnioskodawcy.

Jak wskazano już wyżej, w art. 89 ust. 2 ustawy ustawodawca ograniczył swobodę obrotu wyrobami energetycznymi opodatkowanymi stawką 0 zł do ściśle wymienionych czynności i transakcji, których przedmiotem są wyroby energetyczne nieprzeznaczone do celów opałowych i napędowych.

W przypadku importu, zastosowanie zerowej stawki możliwe jest w sytuacji określonej w art. 89 ust. 2 pkt 6 ustawy (import przez zużywający podmiot gospodarczy) lub w sytuacji określonej w art. 89 ust. 2 pkt 8 ustawy (import lub nabycie wewnątrzwspólnotowe w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe).

Przedstawiony opis sprawy pozwala stwierdzić jednoznacznie, że w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie znał finalne przeznaczenie importowanych wyrobów - do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wówczas z uwagi na swój status akcyzowy, nie będzie uprawniony do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Z przedstawionego bowiem opisu wynika, że Wnioskodawca nie będzie zużywającym podmiotem gospodarczym o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy, jak również nie będzie osobą fizyczną, która będzie dokonywać importu tych wyrobów w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest zatem nieprawidłowe.

Powyższej oceny nie zmienia przedstawiona przez Wnioskodawcę argumentacja w tym zakresie, gdyż wskazany komunikat i interpretacja dotyczą innego przypadku zastosowanie zerowej stawki, tj. określonego w art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy, który ma zastosowanie w przypadku wyrobów nabywanych na terytorium kraju.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wyznaczonych pytaniem nr 2 (uwarunkowanym negatywną oceną w zakresie pytania pierwszego), Organ podziela stanowisko Wnioskodawcy, że w analizowanej sytuacji Wnioskodawca winien zastosować stawkę akcyzy określoną w art. 89 ust. 2e ustawy, tj. stawkę 14,72 zł/GJ.

W sytuacji bowiem gdy do przedmiotowych wyrobów energetycznych (przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych) nie ma zastosowania zerowa stawka akcyzy, stosuje się stawkę akcyzy w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gazów - 14,72 zł/GJ.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest zatem prawidłowe.

W zakresie pytania oznaczonego nr 3 Organ na wstępie zaznacza, że stawka określona w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a w zw. z art. 89 ust. 1aa i 1b ustawy wynosi od 1 stycznia 2021 r. w przypadku pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901, będących w stanie skroplonym 644 zł za 1000 kilogramów, a w stanie gazowym - 10,02 zł/l gigadżul (GJ). Wskazana natomiast przez Wnioskodawcę stawka 650 zł/100 kg [winno być 650 zł/1000 kg] dotycząca gazów skroplonych obowiązywała do dnia 31 grudnia 2020 r.

W dalszej kolejności Organ wskazuje, że stawka akcyzy określona w art. 89 ust. 2e ustawy znajdzie zastosowanie w sytuacji gdy nie zostanie spełniony któryś z warunków umożliwiających zastosowanie zerowej stawki określonych w pkt 1-8 art. 89 ust. 2 ustawy, ograniczających zastosowanie tej stawki do ściśle wymienionych czynności i transakcji, których przedmiotem są wyroby energetyczne nieprzeznaczone do celów opałowych i napędowych.

Brak zatem spełnienia któregoś z warunków określonych w pkt 1-8 art. 89 ust. 2 ustawy spowoduje, że wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, które przeznaczone będą do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, będą opodatkowane stawką akcyzy w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gazów - 14,72 zł/GJ.

W sytuacji, w której Wnioskodawca w momencie powstania obowiązku podatkowego nie będzie znał przeznaczenia importowanych wyrobów energetycznych, nie zaistnieją przesłanki do możliwości rozważań na temat zastosowania zarówno stawki określonej w art. 89 ust. 2 ustawy jak i w konsekwencji określonej w art. 89 ust. 2e ustawy. Zastosowanie bowiem stawek z tych przepisów ściśle wiąże się z przeznaczeniem wyrobów energetycznych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W konsekwencji pomimo braku wiedzy Wnioskodawcy na temat finalnego przeznaczenia wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2711 12, 2711 13, 2711 19 i 2901 (element opisu zdarzenia przyszłego z którym Organ jest związany), wyroby te z uwagi na swą klasyfikację i właściwości, na co słusznie zwrócił uwagę Wnioskodawca, winny być opodatkowane wg. stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy, z uwzględnieniem stanu skupienia, tj. wg stawki dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych.

Organ podziela zatem ocenę Wnioskodawcy, że w sytuacji w której Spółka nie zna finalnego przeznaczenia importowanych wyrobów energetycznych, zastosowanie ma stawka akcyzy określona w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy. Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania trzeciego jest zatem prawidłowe, przy czym Organ zaznacza, że wskazana przez Wnioskodawcę stawka 650 zł/100 kg [winno być 650 zł/1000 kg], dotycząca gazów skroplonych obowiązywała do dnia 31 grudnia 2020 r. (Wnioskodawca złożył wniosek przed tą datą). Natomiast od dnia 1 stycznia 2021 r. stawka dla pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901 będących w stanie skroplonym, wynosi 644 zł za 1000 kilogramów.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za:

  • nieprawidłowe - w zakresie zastosowania zerowej stawki akcyzy określonej w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym (pytanie nr 1);
  • prawidłowe - w pozostałym zakresie (pytanie nr 2 i 3).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj