Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.49.2021.1.KS
z 18 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2021 r. (data wpływu 5 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop dochodów Wnioskodawcy pochodzących z darowizny w postaci środków pieniężnych przeznaczonych na dofinansowanie projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop dochodów Wnioskodawcy pochodzących z darowizny w postaci środków pieniężnych przeznaczonych na dofinansowanie projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca - Fundacja pod nazwą A. (zwana dalej Wnioskodawcą), powstała z inicjatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, wpisana została do rejestru stowarzyszeń w dniu (…) i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U 2016, poz. 40) oraz Statutu.


Zgodnie z paragrafem 8 Statutu Wnioskodawcy Celem Fundacji jest prowadzenie działań w zakresie współpracy rozwojowej na rzecz innych państw, w tym wspieranie przemian demokratycznych, rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, zasad dobrego rządzenia, przestrzegania praw człowieka, rozwoju demokracji lokalnej, przekazywanie doświadczeń, transformacji gospodarczej i ustrojowej, w szczególności w ramach zadań zlecanych i finansowanych przez ministra właściwego do spraw zagranicznych.

Zgodnie z par. 9 Statutu 1. Fundacja realizuje swoje cele poprzez zlecanie zadań realizatorom projektów w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. 2016, poz. 1817, z późn. zm.) oraz poprzez działania własne, w szczególności:

  1. realizację projektów w zakresie współpracy rozwojowej,
  2. organizowanie konferencji, szkoleń, seminariów, wizyt studyjnych, wymiany informacji i doświadczeń,
  3. działalność informacyjną.


Fundacja, realizując swoje cele, współpracuje w szczególności z organami administracji rządowej, organami jednostek samorządu terytorialnego, szkołami, szkołami wyższymi, organizacjami pozarządowymi, osobami fizycznymi. Pełna treść Statutu Wnioskodawcy dostępna pod adresem : ….


W dniu 30 grudnia 2020 roku Wnioskodawca otrzymał środki – darowiznę na rachunek bankowy, zgodnie z podpisaną umową z tego samego dnia, pomiędzy Wnioskodawcą a B. Treść umowy zawiera między innymi następujące postanowienia:


§ 1 Postanowienie ogólne

  1. Przedmiotem Umowy jest darowizna B. na rzecz Obdarowanego w postaci środków pieniężnych, w kwocie, o której mowa w ust. 2.
  2. B. przekazuje Obdarowanemu środki pieniężne w wysokości … zł brutto (słownie: …), z przeznaczeniem na realizację celu określonego w § 1 ust. 5.
  3. B. oświadcza, że jest właścicielem środków pieniężnych, o których mowa w § 1 ust. 2.
  4. B. zobowiązuje Obdarowanego do przeznaczenia środków o których mowa w § 1 ust. 2 (darowizny) wyłącznie na cele statutowe Fundacji (określone w § 8 Statutu), a zatem na współpracę rozwojową, która zgodnie z definicją z art. 2 ustawy o współpracy rozwojowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1648, 2023.) obejmuje pomoc rozwojową, polegającą w szczególności na podejmowaniu działań zmierzających do poprawy stanu zdrowia ludności; oraz pomoc humanitarną, polegającą na zapewnieniu pomocy, opieki i ochrony dla ludności, która została poszkodowana w wyniku konfliktów zbrojnych, klęsk żywiołowych lub innych kryzysów humanitarnych spowodowanych przez naturę lub człowieka.
  5. Środki pieniężne, o których mowa w § 1 ust. 2, mogą zostać wykorzystane przez Obdarowanego wyłącznie w celu realizacji działań statutowych: dofinansowania projektu … (zwanym w treści Umowy „Projektem”), zgodnie z Kosztorysem Projektu, który stanowi Załącznik nr 1 do niniejszej Umowy, a także zgodnie z przepisami prawa, w szczególności ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo Zamówień Publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 roku, poz. 1986 ze zm.), w przypadku, gdy Obdarowany podlega pod reżim tej ustawy i wypełnione są przesłanki do wydatkowania uzyskanych środków z zastosowaniem tej ustawy. Obdarowany oświadcza, że środki, o których mowa w § 1 ust. 2 przyjmuje i przeznacza na cel określony w § 1 ust. 5. B. zastrzega sobie prawo do odwołania darowizny w sytuacji, gdy Obdarowany złoży oświadczenie niezgodne z prawdą w swoim sprawozdaniu, o którym mowa w § 2 ust. 5.


Wnioskodawca posiada osobowość prawną, tak więc jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy otrzymana przez Wnioskodawcę w dniu 30.12.2020 darowizna, w postaci środków pieniężnych, w kwocie … złotych od B., z przeznaczeniem na realizację celu jakim jest: dofinansowanie projektu zgodnie z Kosztorysem Projektu, podlega zwolnieniu dochodu zgodnie z art. 17.1.4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana przez Wnioskodawcę wymieniona w pytaniu darowizna stanowi przychód podatkowy, który podlega zwolnieniu podatkowemu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Wnioskodawca, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: "ustawą CIT"). Oznacza to, że Wnioskodawca ustala dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty. Jednocześnie Wnioskodawca nie został wymieniony przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy jako podmiot, który jest zwolniony z opodatkowania.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy CIT, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Z treści art. 17 ust. 1a ustawy o CIT wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei art. 17 ust. 1b ww. ustawy stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że omawiane zwolnienie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest zatem, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.


Reasumując, zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tę część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie i na te cele faktycznie zostanie wydatkowana. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną. Wnioskodawca deklaruje, iż nie jest podmiotem wykluczonym z art. 17 ust. 1c ustawy CIT.


Wnioskodawca podkreśla, iż w celach statutowych posiada: prowadzenie działań w zakresie współpracy rozwojowej na rzecz innych państw (par. 8 Statutu); jednocześnie zwraca uwagę, iż otrzymana darowizna została obwarowana warunkiem przeznaczenia jej na cel statutowy: „wyłącznie na cele statutowe Fundacji (określone w § 8 Statutu), a zatem na współpracę rozwojową, która zgodnie z definicją z art. 2 ustawy o współpracy rozwojowej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1648, 2023.) obejmuje pomoc rozwojową, polegającą w szczególności na podejmowaniu działań zmierzających do poprawy stanu zdrowia ludności; oraz pomoc humanitarną, polegającą na zapewnieniu pomocy, opieki i ochrony dla ludności, która została poszkodowana w wyniku konfliktów zbrojnych, klęsk żywiołowych lub innych kryzysów humanitarnych spowodowanych przez naturę lub człowieka (zgodnie z umową darowizny, pod rygorem zwrotu środków) na: zakup kurtek zimowych ( w kwocie … zł), butów zimowych ( w kwocie … zł) oraz opłat logistyczno-celnych (ponieważ buty i kurtki mają zostać dostarczone do ofiar wojny w …) w kwocie … zł.


Przekazanie butów i kurtek zimowych dla ofiar wojny w … mieści się w kategorii celu statutowego (jak wyżej), jak i mieści się w katalogu zwolnień z art. 17 ust. 1 pkt 4 w zakresie „dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej” gdyż współpraca rozwojowa na rzecz innych państw to dość szeroki zakres i obejmuje też pomoc w w/w zakresie. Jak zostało wskazane w Słowniku Języka Polskiego PWN (wersja internetowa) „opieka, pomoc społeczna - «instytucja zajmująca się pomocą ludziom potrzebującym». Wnioskodawca przyznaje, iż nie ma zapisu w statucie, który wskazywałby na „dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej” wprost z celów statutowych zapisanych bezpośrednio w Statucie; jak wspominano wyżej celem statutowym, zgodnie z par. 8 Statutu jest „prowadzenie działań w zakresie współpracy rozwojowej na rzecz innych państw”, która może obejmować działania objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT takie jak „dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej”.


Jednakże, w analizowanym przypadku, Wnioskodawca w sposób jednoznaczny potrafi udowodnić, iż otrzymana darowizna będąca przedmiotem niniejszego zapytania jest dochodem, który zostanie wydatkowany na cele wymienione wprost w art. 17 ust. 1 pkt 4, pomimo bezpośredniego zapisu „ dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej” w jakimkolwiek paragrafie w Statucie.

W wyroku Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 czerwca 2019 r. II FSK 2186/17 (legalis nr 1958886) czytamy: W literaturze przedmiotu (por. Jacek Brolik. Glosa do wyroku NSA z 3 marca 2009 r., II FSK 1728/07, Pr. i P. 2009/5/26-29) podkreśla się, że "nie jakikolwiek zapis statutu, ale wyłącznie mieszczący się w prawem określonych granicach właściwości i celu działania adresata prawa, stanowi cel statutowy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 PDOPrU. Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 PDOPrU stanowi o celu statutowym, a nie jego następstwach czy też konsekwencjach. Podatkowo znaczącymi celami są więc wymienione w nim rodzaje - przedmioty działalności podatnika, a nie skutki, które mogą powodować. Czym innym jest prowadzenie danej działalności, a czym innym jej wspieranie i popieranie. Jeżeli nawet poprzez swoje działania niebędące działalnością statutową w postaci działalności oświatowej podatnik przyczyni się do powstania skutku w postaci określonego efektu oświatowego, nie będzie to implikowało uzasadnionej konstatacji, że wykonywał zgodnie z obowiązującym prawem działalność oświatową. Zapis w statucie podatnika i przeznaczanie na wskazany w nim cel dochodów nie uzasadnia jeszcze a priori zastosowania ulgi podatkowej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 PDOPrU. Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 PDOPrU posługuje się pojęciem prawnym celów statutowych, nie zaś terminem celów zapisanych w statucie".


Naczelny Sąd Administracyjny podziela także pogląd wyrażony w wyroku NSA z 12 kwietnia 2018 r., II FSK 2427/17, zgodnie z którym zwrot "cel statutowy", użyty w art. 17 ust. 1 pkt 4 PDOPrU, należy rozumieć jako cel działania danego podmiotu, który przypisuje mu, jako cel statutowy, ustawa regulująca zasady jego funkcjonowania, nie zaś każdy cel zapisany w statucie tego podmiotu. Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że trafnie Sąd pierwszej instancji wyjaśnił, że zwrot "cel statutowy" użyty w powołanym przepisie oznacza cel danego podmiotu. Chodzi więc o cel działania podmiotu, który przeznacza dochody na cele wymienione w ustawie podatkowej, a nie o dochody przeznaczane na rzecz innych podmiotów. O możliwości nabycia zwolnienia decyduje konkretny rodzaj działalności realizowanej przez dany podmiot, a nie przez inny podmiot, którego działalność jest wspierana. To ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych określa realizacja jakich celów statutowych danego podmiotu jest wolna od podatku.


Zgodnie z Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 marca 2020 r. III SA/Wa 1457/19 ( lex nr 3027218): „na wstępie tej części rozważań należy wskazać, że błędne jest stanowisko organu interpretacyjnego, że "cel statutowy", o którym mowa w przedmiotowym przepisie oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. W ocenie sądu nie ma podstaw aby uznać, że "cel statutowy" oznacza to samo co "cel zapisany w statucie". Jako ugruntowane w orzecznictwie sądów administracyjnych należy uznać stanowisko, że cel statutowy, to cel działania podmiotu. Przy czym wynika on z ustawy regulującej sposób powstawania organizacji i funkcjonowania danego podmiotu (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 kwietnia 2018 r., sygn. akt II FSK 2427/17, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 sierpnia 2017 r. w sprawie II FSK 1974/15 i powołane w nim orzecznictwo). Z uwagi na powyższe całkowicie nieuprawnione było uznanie przez Dyrektora KIS stanowiska skarżącej za nieprawidłowe na tej podstawie, że "w statucie nie wymieniono celów statutowych jednostki" (strona 20 interpretacji indywidualnej), " w statucie Wnioskodawcy nie zapisano żadnych celów" (strona 21 interpretacji indywidualnej). W ocenie sądu sama ta okoliczność, że w statucie skarżącej nie zapisano żadnych celów jej działania nie oznacza samo przez się, że w odniesieniu do skarżącej nie może mieć w ogóle zastosowania przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Słusznie zatem zostało podniesione w skardze, że pojęcia "cel statutowy" i "cel zapisany w statucie" nie muszą być tożsame. Należy zgodzić się ze skarżącą, że brak wyartykułowania celów w statucie w sytuacji gdy zostały one określone, bądź wynikają z innego aktu prawnego nie przesądza o tym, iż taki cel nie został wyznaczony. Zgodnie z Wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 sierpnia 2017 r. II FSK 1974/15 (Legalis Numer 1656040) "Cel statutowy" użyty w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.) należy rozumieć jako cel działania danego podmiotu, który przypisuje mu, jako cel statutowy, ustawa regulująca zasady jego powstawania, organizacji i funkcjonowania, nie zaś każdy cel zapisany w statucie tego podmiotu.


Teza ta ma też poparcie w piśmiennictwie - zob. I. Ożóg, Tegoroczne zmiany. Podatek dochodowy w fundacjach, PP 1995, nr 4, str. 7 – 8 : intencją ustawodawcy było preferowanie w art. 17 ust. 1 pkt 4 PDOPrU określonej działalności i podatkowa stymulacja realizacji celów społecznie użytecznych a nie każdych celów, które podatnik sobie zapisze w statucie. Na uwagę zasługuje też teza wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego siedziba w Warszawie z dnia 31 października 2018 r. III SA/Wa 66/18 ( legalis numer 1846770): Zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowanie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko jako bezpośrednie prowadzenie działalności przez jednostkę, ale także wspieranie działalności innego podmiotu (darowizny). Jakkolwiek cel ten musi zostać w statucie określony, to jednak trudno oczekiwać, aby statut określał każdą czynność z osobna; Wymóg kazuistycznego wymienienia wszystkich możliwych do podjęcia czynności prowadziłby do nieuzasadnionego rozrostu zapisów statutu” Zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej jest zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia dwóch istotnych wymogów. Pierwszym jest zgodność celów statutowych działalności podatnika z działalnością uznaną przez ustawodawcę za preferowaną, drugim przeznaczenie dochodu na te cele.


W wyrokach NSA z dnia 3 marca 2009 r. w sprawach II FSK 1728/07 i sygn. akt II FSK 1291/08, z dnia 10 stycznia 2012 r., sygn. akt II FSK 1330/10, i z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt II FSK 2773/12, przyjęty został jednolity pogląd prawny, że zwrot "cel statutowy" użyty w powołanym przepisie należy rozumieć jako cel działania danego podmiotu, który przypisuje mu, jako cel statutowy, ustawa regulująca zasady jego powstawania, organizacji i funkcjonowania, nie zaś każdy cel zapisany w statucie tego podmiotu. Z jednej strony należy bowiem wziąć pod uwagę, że art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, iż nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy, a także że wszelkie ulgi podatkowe stanowią prawem przewidziane i unormowane (ustawowo) wyjątki w realizacji wynikającej z art. 32 ust. 1 i art. 84 Konstytucji RP zasady równości i powszechności opodatkowania. Natomiast z drugiej strony trzeba uwzględnić, że osoby prawne działające w oparciu o przyjmowane przez własne organy statuty mogą względnie swobodnie kształtować treść tych wewnętrznych dokumentów. Gdyby zatem nie zaakceptować przedstawionej wyżej systemowej wykładni prawa, to oznaczałoby to zgodę na wpływanie przez podatników na zakres możliwości stosowania zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej za pomocą określonych zapisów statutowych, to zaś byłoby nie do pogodzenia z art. 217 Konstytucji RP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie w możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop dochodów Wnioskodawcy pochodzących z darowizny w postaci środków pieniężnych przeznaczonych na dofinansowanie projektu „Pomoc dla osób dotkniętych wojną (…)” – jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Odnosząc się do powołanych we wniosku wyroków sądów administracyjnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i tylko do nich się odnoszą; w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:


Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj