Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.1031.2020.2.SR
z 16 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2020 r. (data wpływu 10 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2021 r. (data wpływu 23 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2020 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 16 lutego 2021 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.1031.2020.1.SR, wezwano Wnioskodawcę na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 16 lutego 2021 r. (skutecznie doręczone w dniu 16 lutego 2021 r.), zaś w dniu 23 lutego 2021 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

… (Wnioskodawca) jest publiczną uczelnią …, kształcącą i wychowującą … (…)

W dniu 19 czerwca 2019 r. została podpisana z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) umowa na realizację projektu „…” – Nr …. W ramach ww. projektu realizowany jest „Uczelniany program stażowy” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, współfinasowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, mający na celu podniesienie jakości kształcenia wyższego w … oraz zwiększenie szans studentów uczelni na rynku pracy poprzez wdrożenie Zintegrowanego Programu Rozwoju …, w którym biorą udział studenci czterech ostatnich semestrów studiów stacjonarnych I i II stopnia z obydwu kierunków studiów, razem 180 uczestników po 45 w każdej z czterech edycji. Po zakończeniu procesu rekrutacji do programu stażowego studenci kierowani są do pracodawców krajowych. Minimalny wymiar stażu wynosi 120 godzin zadań stażowych miesięcznie (przewidywalny 168) i obejmie min. 20 godzin realizowanych w tygodniu.

Studentom przysługuje w ramach „…” stypendium stażowe wypłacane przez … obejmujące: refundacja kosztów związanych z dojazdem do miejsca odbywania stażu, refundacja kosztów zakwaterowania oraz refundacja kosztów utrzymania poza miejscem zamieszkania.

Przedmiotowy wniosek dotyczy lat podatkowych 2019-2023. Wypłaty stypendium stażowego już dokonane zostały w latach 2019-2020, przyszłe wypłaty planowane są w latach 2021-2023.

Umowy trójstronne o staż studencki dla studentów uczestniczących w ww. projekcie zawierane były są pomiędzy … (Beneficjentem), uczestnikiem „…” oraz Zakładem pracy/podmiotem przeprowadzającym staż realizującym program stażu (tj. …, firmy prywatne itp.)

Na podstawie § 3 umowy trójstronnej … zobowiązuje się do: „Wypłaty Stażyście stypendium stażowego za faktycznie przepracowaną liczbę godzin Stażu, pomniejszonego o należności publiczno-prawne, mając na uwadze, że:

  1. stypendium stażowe wynosi 12,00 zł brutto za 1 godzinę Stażu, przy czym maksymalne brutto 1 440,00 zł;
  2. stypendium stażowe podlega ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu (jeżeli nie ma innych tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń społecznych), zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 300);
  3. stypendium stażowe podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu (jeśli Stażysta nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu);
  4. zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota stypendium zwolniona jest z podatku dochodowego, a co za tym idzie zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w przypadku nieobliczania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych przez płatnika od przychodów stanowiących podstawę wymiaru składki składkę na ubezpieczenie zdrowotne obliczona za poszczególne miesiące obniża się do wysokości 0 zł;
  5. stypendium stażowe jest w całości zwolnione od podatku, oznacza to, iż Stażysta po zakończeniu odbywania Stażu nie otrzyma od … rozliczenia podatkowego PIT-11;
  6. Stażysta przyjmuje do wiadomości, że od dnia rozpoczęcia odbywania Stażu będzie wyrejestrowany z ubezpieczenia zdrowotnego jako członek rodziny (lub z innego tytułu) i zostanie zgłoszony do ubezpieczenia przez … Po zakończeniu Stażu Stażysta musi dokonać ponownego zgłoszenia zgodnie z jego aktualną sytuacją;
  7. wypłata stypendium stażowego, pomniejszonego o należności publiczno-prawne, nastąpi po zakończeniu odbywania Stażu, na konto bankowe wskazane przez Stażystę w rozliczeniu kosztów stażu. Warunkiem przekazania środków jest dostarczenie w wersji elektronicznej na adres …@... poprawnie wypełnionych dokumentów rozliczeniowych w wersji elektronicznej (sprawozdania, listy obecności oraz zaświadczenia o odbytym Stażu) do 5 dni roboczych, a oryginały ww. dokumentów w ciągu 7 dni roboczych po zakończeniu Stażu oraz przedłożenie w formie papierowej dokumentów potwierdzających poniesione koszty zakwaterowania w miejscu odbywania Stażu, w tym dowodów księgowych lub umowy wynajmu mieszkania wraz z potwierdzeniem zapłaty oraz dokumentów potwierdzających poniesione koszty dojazdów, a także rozliczenia kosztów Stażu do 5 dni roboczych po zakończeniu miesiąca, w którym zakończony został Staż;
  8. stypendium stażowe wypłacane będzie ze środków Projektu – Nr … pt. „…” – realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, pod warunkiem posiadania środków na koncie Projektu, przekazanych przez Instytucję Pośredniczącą na podstawie umowy o dofinansowanie;
  9. wypłata stypendium stażowego może nastąpić tylko raz w ciągu miesiąca kalendarzowego (w celu uniknięcia naliczenia dodatkowych składowych stypendium, tj. fundusz pracy)”.

Uczestnikami „…” są zarówno studenci …, jak i …. W związku z tym, że program kierowany jest do studentów czterech ostatnich semestrów studiów stacjonarnych I i II stopnia biorą w nim również udział studenci, którzy w dniu rozpoczęcia realizacji stażu mogą posiadać ukończony 26. rok życia. Wszyscy studenci, którzy dotychczas przystąpili do „…” są bierni zawodowo. Środki na realizację projektu przekazuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (Instytucja Pośrednicząca). Wypłacane świadczenie studentom (stypendium stażowe) jest finansowane w 100% ze środków przekazywanych przez NCBiR, w tym: środki europejskie ok. 86,89% oraz środki dotacji celowej ok. 13,11%. Uczestnik (student) nie pokrywa kosztów związanych z odbywanym stażem. Przyznawanie stypendium stażowego odbywa się zgodnie z postanowieniami umowy na realizację projektu „…” – Nr … z dnia 19 czerwca 2019 r. oraz Regulaminem Uczelnianego Programu Stażowego, który stanowi załącznik II do Regulaminu Projektu „…” – Nr … w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, który został wprowadzony Zarządzeniem nr … z dnia … 2019 r. Rektora …, zmieniony Zarządzeniem nr … oraz Zarządzeniem …. Zasady przyznawania stypendium stażowego nie były przedstawiane do zatwierdzenia przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego. …. Otrzymywane przez stypendystów środki finansowe stanowią formę pomocy udzielonej w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o finansach publicznych są one środkami publicznymi: środkami publicznymi są „środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy stypendia stażowe wypłacane studentom z tytułu realizacji staży krajowych w ramach realizowanego projektu pn. „…” – Nr … określone w § 3 ust. 9 umowy trójstronnej o staż studencki dla studentów uczestniczących w ww. projekcie, finansowane ze środków publicznych stanowiących formę pomocy udzielanej w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869), są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym przypadku stypendia stażowe wypłacane studentom (uczestnikom projektu) za odbyte staże w ramach projektu „…” – Nr … realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinasowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, podlegają zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.): „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych”.

Zatem, stypendia stażowe wypłacane studentom – jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych określonych w art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9,10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869) przez środki europejskie – rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Do środków europejskich na mocy art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b). Wypłacane stypendium studentom … w związku z realizacją projektu „…” – Nr … realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 jest współfinasowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, tj. udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Realizacja zadań w ramach odbywanego stażu wpisuje się w realizację programu kształcenia.

Mając na uwadze powyższe zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane stypendia stażowe studentom (uczestnikom projektu „…” – Nr … realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinasowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.).

Wnioskodawca, jako płatnik, nie jest zobowiązana do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od ww. stypendiów stażowych wypłacanych studentom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do treści art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane m.in. jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów.

Z kolei zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Zatem przychodem będą również wypłacane przez Wnioskodawcę stypendystom świadczenia pieniężne.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest publiczną uczelnią …, kształcącą i wychowującą ...

W dniu 19 czerwca 2019 r. została podpisana z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju umowa na realizuję projektu „…”. W ramach ww. projektu realizowany jest „Uczelniany program stażowy” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, współfinasowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, mający na celu podniesienie jakości kształcenia wyższego w … oraz zwiększenie szans studentów uczelni na rynku pracy poprzez wdrożenie Zintegrowanego Programu Rozwoju …, w którym biorą udział studenci czterech ostatnich semestrów studiów stacjonarnych I i II stopnia z obydwu kierunków studiów (razem 180 uczestników po 45 w każdej z czterech edycji). Po zakończeniu procesu rekrutacji do programu stażowego studenci kierowani są do pracodawców krajowych. Minimalny wymiar stażu wynosi 120 godzin zadań stażowych miesięcznie (przewidywalny 168) i obejmie min. 20 godzin realizowanych w tygodniu.

Studentom przysługuje w ramach „…” stypendium stażowe wypłacane przez … obejmujące: refundacja kosztów związanych z dojazdem do miejsca odbywania stażu, refundacja kosztów zakwaterowania oraz refundacja kosztów utrzymania poza miejscem zamieszkania.

Przedmiotowy wniosek dotyczy lat podatkowych 2019-2023. Wypłaty stypendium stażowego już dokonane zostały w latach 2019-2020, przyszłe wypłaty planowane są w latach 2021-2023.

Umowy trójstronne o staż studencki dla studentów uczestniczących w ww. projekcie zawierane były są pomiędzy … (Beneficjentem), uczestnikiem „…” oraz Zakładem pracy/podmiotem przeprowadzającym staż realizującym program stażu (tj. …, firmy prywatne itp.).

Uczestnikami „…” są zarówno studenci …, jak i …. W związku z tym, że program kierowany jest do studentów czterech ostatnich semestrów studiów stacjonarnych I i II stopnia biorą w nim również udział studenci, którzy w dniu rozpoczęcia realizacji stażu mogą posiadać ukończony 26. rok życia. Wszyscy studenci, którzy dotychczas przystąpili do „…” są bierni zawodowo. Środki na realizację projektu przekazuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (Instytucja Pośrednicząca). Wypłacane świadczenie studentom (stypendium stażowe) jest finansowane w 100% ze środków przekazywanych przez NCBiR, w tym: środki europejskie ok. 86,89% oraz środki dotacji celowej ok. 13,11%. Uczestnik (student) nie pokrywa kosztów związanych z odbywanym stażem. Przyznawanie stypendium stażowego odbywa się zgodnie z postanowieniami umowy na realizację projektu „…” z dnia 19 czerwca 2019 r. oraz Regulaminem Uczelnianego Programu Stażowego, który stanowi załącznik II do Regulaminu Projektu „…” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, który został wprowadzony Zarządzeniem nr … z dnia … 2019 r. Rektora …, zmieniony Zarządzeniem nr … oraz Zarządzeniem …. Otrzymywane przez stypendystów środki finansowe stanowią formę pomocy udzielonej w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ponadto użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

W omawianym przepisie ustawodawca wskazał, że wolne od podatku są „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu”. Z ww. sformułowania wynika zatem, że przedmiotowym zwolnieniem nie są objęte wszystkie świadczenia jakie otrzymuje uczestnik projektu (np. świadczenia nieodpłatne, świadczenia częściowo odpłatne oraz świadczenia rzeczowe), a wyłącznie świadczenia finansowe, czyli pieniężne. W przypadku tej regulacji, zwolnienie ma zastosowanie do całości wypłaconych środków pieniężnych.

W rozpatrywanej sprawie, wypłacane stypendia stażowe dla studentów w związku z udziałem w uczelnianym programie stażowym, finansowanym ze środków przekazywanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (Instytucję Pośredniczącą), w tym ze środków europejskich oraz środków dotacji celowej, stanowią środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że wypłacane przez Wnioskodawcę studentom (tj. uczestnikom projektu) stypendium stażowe – w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych – będzie stanowiło dla uczestników projektu przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy. W konsekwencji Wnioskodawca, jako płatnik, nie będzie zobowiązany do naliczania, pobrania i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych stypendiów stażowych.

Końcowo wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj