Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.98.2021.1.KO
z 16 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 lutego 2021 r. (data wpływu 9 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy wyłączonych lokali użytkowych z budynku nr 3 i dostawy budynku nr 3a – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2021 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy wyłączonych lokali użytkowych z budynku nr 3 i dostawy budynku nr 3a.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca w dniu 28 listopada 2019 wygrał przetarg przeprowadzony przez F (F) z siedzibą w W na sprzedaż nieruchomości położonej w K, dla której Sąd Rejonowy prowadzi KW (…), oznaczonej działka geodezyjną nr 1, na której zgodnie z rejestrem budynków posadowione są cztery budynki wybudowane przed rokiem 1912 stanowiące zwartą całość z czego: trzy z nich stanowią jeden budynek oznaczony nr 3, nierozłącznie powiązanych ze sobą komunikacyjnie, funkcjonalnie i użytkowo. Budynek nr 3 zawsze był użytkowany jako budynek usługowo turystyczny, a budynek 3a pierwotnie był Pocztą a po drugiej wojnie światowej został zaadoptowany na budynek mieszkalny. Funkcję tę pełni do dnia dzisiejszego, a minimum od trzydziestu lat jest wynajmowany jako lokal mieszkalny temu samemu najemcy.

Wnioskodawca przed przetargiem wpłacił wadium w kwocie 71.100 zł. W trakcie przetargu została wylicytowana cena sprzedaży na kwotę 721.000 zł. Wpłacone wadium zostało zaliczone jako zadatek. Następnie dnia 31 marca 2020 aktem notarialnym REP A nr (…) nabył opisaną nieruchomość położoną w K. Na poczet transakcji F wystawił fakturę ze stawką zwolnione - prawo użytkowania wieczystego działki ewidencyjnej nr 1 o pow. 1.472,00 mkw. (…) wraz z prawem własności budynku wczasowego na niej posadowionego pn. (…), Księga Wieczysta nr(…), na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Nieruchomość, w skład której wchodzą budynki nr 3 i nr 3a, zostały zakupione z myślą dalszej odsprzedaży. W budynku nr 3 sprzedawane będą udziały w budynku poprzez wydzielenie z niego lokali użytkowych. Zgodnie z koncepcją podziału budynku na lokale, Wnioskodawca planuje wykonanie wyłącznie niezbędnych prac w celu ich wydzielenia, bez ich remontu. Lokale będą sprzedawane w stanie w jakim są do kapitalnego remontu, bez wykonywania jakichkolwiek prac naprawczych. Wydzielenie lokali projektuje się z wykorzystaniem istniejących ścian działowych. Planowane jest wybudowanie kilku ścian działowych i wstawienie drzwi wejściowych do lokali tak, by zgodnie z przepisami prawo budowlane, lokale mogły zostać wydzielone i mogły stanowić odrębną własność.

Wyłączone lokale będą sprzedawane w stanie do kapitalnego remontu.

Planowane prace na zewnątrz budynku:

  • zostanie pomalowana klatka schodowa i korytarze,
  • zostanie pomalowana fasada budynku.

Planowane prace wewnątrz budynku:

  • rozdzielić istniejącą instalacje elektryczną,
  • rozdzielić istniejącą instalację wodno-kanalizacyjną na poszczególne lokale, bez ich rozprowadzania wewnątrz lokalu.

Kotłownia CO jest w bardzo dobrym stanie, pozostanie bez zmian.

Bez zmian pozostanie także: instalacja centralnego ogrzewania oraz pozostałe instalacje. Wydatki na wyodrębnienie każdego z poszczególnych lokali nie przekroczą 30% jego wartości początkowej.

Przedmiotowe lokale nie są i nie były wykorzystywane w jakikolwiek sposób na cele działalności gospodarczej, nie były podnajmowane i przekazywane osobą trzecim na podstawie umów najmu, darowizn itp.

Budynek nr 3 nie był podnajmowany i przekazywany osobom trzecim na podstawie umów najmu, darowizny itp. Wyłączone z budynku lokale nie będą przez Wnioskodawcę w przyszłości wykorzystywane na jakiekolwiek cele. Lokale zostaną sprzedane po uzyskaniu zaświadczenia o samodzielności lokali. Lokale będą sprzedawane w stanie do kapitalnego remontu.

Przedmiotowy budynek nr 3, z którego zostaną wyłączone lokale został wybudowany przed 1912 rokiem czyli przed pierwszą wojną światową, i był wykorzystywany na cele hotelowe. Budynek nr 3 jak i wyłączone lokale nie będą wprowadzone do ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej, budynek jak i lokale stanowią wyłącznie towar handlowy. Wszystkie lokale otrzymają od Starosty zaświadczenie o samodzielności lokali.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych, budynek jest zakwalifikowany jako budynek o trzech i więcej lokalach oznaczonych symbolem ZLV - kwalifikowany jako hotelowy.

Budynek 3a pierwotnie był Pocztą, a po drugiej wojnie światowej został zaadoptowany na budynek mieszkalny. Funkcję tę pełni do dnia dzisiejszego, a od trzydziestu lat jest wynajmowany jako lokal mieszkalny temu samemu najemcy. Budynek zostanie sprzedany w całości.

Budynek 3a zostanie jedynie pomalowany od zewnątrz, wewnątrz nie będą wykonywane jakiekolwiek prace.

Koszt malowania będzie bardzo mały i nie przekroczy 5% jego wartości początkowej. Wszelkie instalacje znajdujące się w budynku pozostaną bez zmian.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia:

  1. Budynki zostały zakupione bez naliczenia podatku VAT. Umowa sprzedaży została zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
  2. Wydatki zostaną poniesione na wydzielenie z budynku lokali i ich dostosowanie do obowiązujących przepisów.
  3. Wydatki na wyodrębnienie każdego z osobna lokali z poszczególnych lokali nie przekroczą 30% jego wartości początkowej. W większości lokale posiadały pełne węzły infrastruktury wodnej, kanalizacyjnej. Tylko do kilku zostanie rozdzielona instalacja wod.-kan. i we wszystkich Wnioskodawca rozdzieli istniejącą instalację elektryczną.
  4. Lokale będą wyłącznie przedmiotem sprzedaży.
  5. Lokale będą stanowić wyłącznie towar handlowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług roz. 2 art. 43 ust. 1 punkt 10 ppkt B oraz pkt 10a ppkt b, sprzedaż nowo wyłączonych lokali użytkowych z budynku nr 3 będzie odbywała się ze stawką (zw.) zwolniona od podatku?
  2. Czy zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług roz. 2 art. 43 ust. 1 punkt 10 ppkt B oraz pkt 10a ppkt b, sprzedaż budynku nr 3a będzie odbywała się ze stawką (zw.) zwolniona od podatku?

Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. Wydzielone lokale z budynku nr 3 nie można uznać jako lokale pierwszego zasiedlenia z powodu, że budynek był użytkowany już przed I wojną światową, a po II wojnie światowej był użytkowany jako budynek hotelowy. Ponadto wydatki na przygotowanie każdego z osobna lokalu nie przekroczą 30% wartości początkowej. Budynek został zakupiony jako środek obrotowy na cele handlowe. Budynek został nabyty fakturą VAT ze stawką (ZW) zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
  2. Biorąc powyższe pod uwagę, że sprzedaż wydzielonych lokali z budynku nr 3 będzie się odbywać ze stawką (zw) zwolniona od podatku.
  3. Budynku nr 3a nie można uznać jako budynek pierwszego zasiedlenia z powodu, że budynek był użytkowany już przed I wojna światową, a po II wojnie światowej był użytkowany jako budynek mieszkalny. Ponadto wydatki na jego odmalowanie nie przekroczą 30% wartości początkowej. Budynek został zakupiony jako środek obrotowy na cele handlowe. Budynek został nabyty fakturą VAT ze stawką (zw) zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
  4. Biorąc powyższe pod uwagę, że sprzedaż budynku nr 3a będzie się odbywać ze stawką (zw) zwolniona od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie zatem z powołanymi przepisami budynki, budowle i grunt spełniają definicje towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, który wskazuje, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Stosownie do art. 22g ust. 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1426), jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10 000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10 000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Ulepszeniem środka trwałego – w rozumieniu ustawy podatkowej – jest więc:

  • przebudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, w wyniku których nastąpi jego dostosowanie do zmienionych potrzeb funkcjonalnych, użytkowych lub technicznych,
  • rozbudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, które powiększają ten środek trwały,
  • rekonstrukcja środka trwałego, tj. wykonanie prac, w wyniku których nastąpi odtworzenie zniszczonego środka trwałego do jego poprzedniego stanu,
  • adaptacja środka trwałego, tj. wykonanie prac mających na celu przystosowanie danego środka trwałego do spełniania odmiennych funkcji od tych, dla których został zbudowany lub użytkowany,
  • modernizacja środka trwałego, tj. unowocześnienie środka trwałego.

Tym samym nakłady na ulepszenie środków trwałych zmierzają do podjęcia bądź rozszerzenia działalności w drodze budowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, powodującą istotną zmianę cech użytkowych.

Zatem nieruchomości (np. lokale), które nie będą stanowić u podatnika środka trwałego, nie mogą ulec ulepszeniu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ponieważ pojęcie ulepszenia, do którego odwołuje się ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy odsyłając do przepisów o podatku dochodowym, dotyczy ulepszenia środków trwałych.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że nieruchomość w skład której wchodzą budynki nr 3 i nr 3a, zostały zakupione z myślą dalszej odsprzedaży. W budynku nr 3 sprzedawane będą udziały w budynku poprzez wydzielenie z niego lokali użytkowych. Wnioskodawca planuje wykonanie wyłącznie niezbędnych prac w celu ich wydzielenia, bez ich remontu. Wydatki na wyodrębnienie każdego z poszczególnych lokali nie przekroczą 30% jego wartości początkowej. Budynek nr 3 nie był podnajmowany i przekazywany osobom trzecim na podstawie umów najmu, darowizny itp. Wyłączone z budynku lokale nie będą przez Wnioskodawcę w przyszłości wykorzystywane na jakiekolwiek cele. Lokale zostaną sprzedane po uzyskaniu zaświadczenia o samodzielności lokali. Lokale będą sprzedawane w stanie do kapitalnego remontu.

Przedmiotowy budynek nr 3, z którego zostaną wyłączone lokale został wybudowany przed 1912 rokiem czyli przed pierwszą wojną światową, i był wykorzystywany na cele hotelowe. Budynek nr 3 jak i wyłączone lokale nie będą wprowadzone do ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej, budynek jak i lokale stanowią wyłącznie towar handlowy.

Budynek 3a pierwotnie był Pocztą, a po drugiej wojnie światowej został zaadoptowany na budynek mieszkalny. Funkcję tę pełni do dnia dzisiejszego, a od trzydziestu lat jest wynajmowany jako lokal mieszkalny temu samemu najemcy. Budynek zostanie sprzedany w całości.

Budynki zostały zakupione bez naliczenia podatku VAT. Umowa sprzedaży została zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zwolnienia od podatku VAT dostawy wyłączonych lokali użytkowych z budynku nr 3 i dostawy budynku nr 3a.

Należy jednocześnie podkreślić, że – jak wynika z opisu sprawy – ww. nieruchomości stanowią dla Wnioskodawcy towar handlowy przeznaczony do dalszej sprzedaży. Tym samym skoro nie mamy do czynienia ze środkiem trwałym, nakłady ponoszone przez Zainteresowanego na ww. nieruchomości nie stanowią ulepszenia w rozumieniu art. art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak już zaznaczono powyżej, na gruncie prawa podatkowego „ulepszenie” jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkami trwałymi. Zatem, ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na ulepszenie lokali nie mają wpływu na kwestię pierwszego zasiedlenia przedmiotowych lokali, gdyż sprzedawane lokale stanowią towar handlowy, co oznacza, że nie mogą one ulec ulepszeniu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Analizując zatem okoliczności sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie w odniesieniu do sprzedaży lokali Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że w odniesieniu do przedmiotowych lokali – jak wynika z opisu sprawy – doszło do ich pierwszego zasiedlenia, bowiem budynek nr 3, z którego zostaną wyłączone lokale został wybudowany przed 1912 r. i był wykorzystywany na cele hotelowe, a więc pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dokonaną przez Wnioskodawcę dostawą lokali upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Również dostawa budynku nr 3a będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż budynek 3a, który był Pocztą, a następnie został zaadoptowany na budynek mieszkalny i od trzydziestu lat jest wynajmowany jako lokal mieszkalny temu samemu najemcy.

W związku z zastosowaniem zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy do dostawy lokali i budynku nr 3a, bezzasadne jest badanie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj