Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-30/11-4/OS
z 19 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-30/11-4/OS
Data
2012.01.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dzierżawa
gmina
infrastruktura
jednostka budżetowa
stawki podatku


Istota interpretacji
Sprzedaż energii cieplnej będzie dokonywana pomiędzy jednostkami budżetowymi, tj. z jednej strony Zespołem Szkół a z drugiej Domem Pomocy Społecznej to będzie podlegała zwolnieniu.



Wniosek ORD-IN 150 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Szkół, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2011r.(data wpływu 27 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usługi sprzedaży energii cieplnej na rzecz Domu Pomocy Społecznej– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usługi sprzedaży energii cieplnej na rzecz Domu Pomocy Społecznej oraz stawki VAT dla sprzedaży posiłków dla pracowników administracji i obsługi.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 grudnia 2011r. (data wpływu 27 grudnia 2011r.) w zakresie uzupełnienia pełnomocnictwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zespół Szkół jest jednostką budżetową, powiatową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. Szkoła ma otrzymać od Powiatu budynek kotłowni na biomasę, który będzie ogrzewał nie tylko swoją placówkę, ale również Dom Pomocy Społecznej (jednostka budżetowa, jednocześnie powiatowa jednostka organizacyjna tego samego powiatu) oraz Spółdzielnię Mieszkaniową będącą odrębnym podmiotem. Sprzedaż ciepła będzie odbywać się po kosztach bez zysku dla Powiatu, jednocześnie należy tu wskazać, że Szkoła nie podlega ustawie Prawo energetyczne i jest podatnikiem VAT czynnym.

Zespół Szkół prowadzi stołówkę szkolną, w której zatrudnia pracowników (na podstawie umowy o pracę) przygotowujących posiłki na miejscu. W stołówce szkolnej posiłki sprzedawane są uczniom szkoły w cenie wsadu do kotła (również finansowane przez MOPR) oraz nauczycielom szkoły. Stołówka nie jest obiektem ogólnie dostępnym. Jednakże szkoła planuje sprzedawać posiłki także pracownikom administracji i obsługi szkoły.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w przypadku sprzedaży ciepła na rzecz Domu Pomocy Społecznej można zastosować zwolnienie z VAT na podstawie § 13.1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.04.2011 r. (Dz. U. z 2011 r. nr 73 poz. 392)...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa sprzedaży ciepła (PKWiU 35.30.11.0) podlega opodatkowaniu podstawową stawką VAT czyli 23% w związku z tym sprzedaż ciepła na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej będzie opodatkowana stawką 23%, natomiast sprzedaż ciepła na rzecz Domu Pomocy Społecznej czyli jednostki budżetowej może skorzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie § 13.1 pkt 13 – Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.04.2011 r. (Dz. U. 73 poz. 392).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).

W znowelizowanej ustawie ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Na mocy przepisu § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Usługi Wnioskodawcy – sprzedaż ciepła – nie mieszczą się w wyłączeniach ze zwolnienia wskazanych w tym przepisie.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką budżetową, powiatową jednostką organizacyjną, nieposiadającą osobowości prawnej. Szkoła ma otrzymać od Powiatu budynek kotłowni na biomasę, który będzie ogrzewał nie tylko swoją placówkę, ale również Dom Pomocy Społecznej, który jest jednostką budżetową i jednocześnie powiatową jednostką organizacyjną tego samego powiatu oraz Spółdzielnię Mieszkaniową będącą odrębnym podmiotem. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że skoro sprzedaż energii cieplnej będzie dokonywana pomiędzy jednostkami budżetowymi, tj. z jednej strony Zespołem Szkół a z drugiej Domem Pomocy Społecznej to będzie podlegała zwolnieniu na mocy § 13 ust 1 pkt 13 lit a cytowanego rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko kwestii objętej zakresem pytania. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, (w szczególności stawka 23% na sprzedaż ciepła Spółdzielni Mieszkaniowej), które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przepisów prawa podatkowego, w zdarzeniu przyszłym, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usługi sprzedaży energii cieplnej na rzecz Domu Pomocy Społecznej. Natomiast w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie sprzedaży posiłków pracownikom administracji i obsługi wniosek został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną znak IPTPP4/443-30/11-5/OS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj