Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.706.2020.4.KK
z 12 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2020 r. (data wpływu 17 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 listopada 2020 r. (data wpływu 30 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego w związku z wydatkowaniem przychodu na własne cele mieszkaniowe – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2020 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego w związku z wydatkowaniem przychodu na własne cele mieszkaniowe.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 4 listopada 2020 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.706.2020.1.KK, wezwano Wnioskodawcę na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało za pośrednictwem poczty w dniu 4 listopada 2021 r. (skutecznie doręczone w dniu 9 listopada 2021 r.). Pismem z dnia 16 listopada 2020 r. (data wpływu 16 listopada 2020 r.) Wnioskodawca wniósł o przesunięcie wyznaczonego terminu uzupełnienia wniosku, zaś w dniu 30 listopada 2021 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku z dnia 30 listopada 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą od dnia 1 stycznia 2004 r., której przedmiotem jest sprzedaż materiałów budowlanych, w tym stolarki okiennej i drzwiowej. Wnioskodawca w dniu 16 lutego 2015 r., na podstawie aktu notarialnego, zbył nieruchomość na prawach majątkowej wspólności ustawowej za cenę 435 000 zł. Nieruchomość tę małżonkowie nabyli na podstawie umowy darowizny z dnia 3 lutego 2015 r. Każdy z małżonków złożył odrębne zeznanie PIT 39, gdzie połowę ceny za sprzedaż, czyli 217 500 zł, wykazano jako dochód zwolniony, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych (w tym także sprzedaży mieszkania), o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiła sprzedaż mieszkania, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na nowe mieszkania uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Małżonkowie wydatkowali całą kwotę ze sprzedaży nieruchomości na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego z garażem dwustanowiskowym, wolnostojącym, zgodnie z decyzją z dnia 20 grudnia 2013 r., nr …. Małżonkowie posiadają na to dowody w postaci faktur VAT na łączną kwotę 453 233 zł 97 gr.

Część faktur wystawiona była przez firmę Wnioskodawcy (…):

  1. faktura nr (…) z dnia 20 lutego 2015 r. na montaż drzwi – brutto 17 064 zł, w tym 8% podatku VAT,
  2. faktura nr (…) z dnia 27 lutego 2015 r. na montaż drzwi - brutto 13 500 zł, w tym 8% podatku VAT,
  3. faktura nr (…) z dnia 15 kwietnia 2015 r. na montaż instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, montaż kominka, malowanie, montaż dachu i rynien - brutto 18 500 zł, w tym 8% podatku VAT,
  4. faktura nr (….) z dnia 29 kwietnia 2015 r. na montaż instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, malowanie elewacji zewnętrznej, sufitów podwieszanych, kafelkowanie - brutto 19 000 zł, w tym 8% podatku VAT,
  5. faktura nr (…) z dnia 15 maja 2015 r. za montaż instalacji wodno-kanalizacyjnej, montaż osprzętu elektrycznego, malowanie, kafelkowanie - brutto 23 000 zł; w tym 8% podatku VAT,
  6. faktura nr (…) z dnia 23 lipca 2015 r. na montaż instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, malowanie, kafelkowanie - brutto 48 000 zł, w tym 8% podatku VAT,
  7. faktura nr (…) z dnia 27 lipca 2015 r. na montaż instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, malowanie, montaż schodów, kafelkowanie, montaż sufitów podwieszanych - brutto 28 000 zł, w tym 8% podatku VAT,
  8. faktura nr (…) z dnia 9 sierpnia 2015 r. na montaż instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, malowanie, montaż odkurzacza centralnego, kafelkowanie ścian, montaż sufitów podwieszanych - brutto 25 000 zł, w tym 8% podatku VAT,
  9. faktura nr (…) z dnia 30 września 2015 r. na montaż instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej, montaż kominka, malowanie kafelkowanie brutto – 17 500 zł, w tym 8% podatku VAT,
  10. faktura nr (…) z dnia 28 grudnia 2015 r. na tynkowanie ścian docieplenie poddasza i ścian brutto 33 000 zł, w tym 8% podatku VAT,
  11. faktura (…) z dnia 28 grudnia 2015 r. na zabudowę suchych tynków, gipsowanie, montaż instalacji elektrycznej i osprzętu, kafelkowanie - brutto 32 500 zł, w tym 8% podatku VAT.

Łączna kwota wystawionych faktur to 275 064 zł brutto, w tym 20 375 zł 11 gr podatek VAT.

Firma (…) zakupiła w tym celu materiały, w tym: dachówki, rynny, styropian, drzwi z szynami i napędem, okna, kołki, kleje, piana, puszki, gniazdka, rury instalacyjne, profile wkręty, wyłączniki, gładzie, umywalki, kable, rury, gniazdka, płyty OSB, brama ogrodzeniowa, farby, zaprawy. Łączną kwota materiałów zakupionych przez firmę (…) przypadająca na wymienione wcześniej faktury sprzedaży to – 223 727 zł 10 gr brutto.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że aktualnie posiada dom wolnostojący położony w miejscowości J(…). Budynek służy własnym celom mieszkaniowym Wnioskodawcy i znajduje się w nim Jego centrum interesów osobistych i gospodarczych. Zbyta nieruchomość położona jest w N(…), powierzchnia domu 238 m2.

Nieruchomość nie została sprzedana w ramach działalności gospodarczej, ale przez osobę fizyczną i środki ze sprzedaży miały być przeznaczone na dokończenie budowanego domu. W czasie budowy domu Wnioskodawca i Jego żonę obowiązywała wspólność majątkowa, a budynek wchodził w skład wspólnoty majątkowej w równych częściach dla obojga małżonków. Powierzchnia zabudowy budynku wynosiła 253,11 m2, powierzchnia użytkowa 239,18 m2, kubatura 1172,78 m3. Budynek składał się z 4 sypialni, 2 gabinetów, dwóch pokoi dziennych, czterech łazienek, w.c., dwóch kuchni, dwóch pomieszczeń gospodarczych, kotłowni, garażu dwustanowiskowego. Garaż w projekcie widnieje jako wolnostojący, obecnie jest wciągnięty w bryłę budynku mieszkalnego.

W sprawie robót budowlanych zawarta umowa ustna między małżonkami i firmą (…) – status firmy: działalność gospodarcza osoby fizycznej prowadzona nieprzerwanie od dnia 1 lutego 2004 r. Zamówień materiałowych ilościowych i jakościowych Wnioskodawca dokonywał po konsultacjach z architektami, którzy projektowali budynek mieszkalny. Szczegółowego kosztorysu budowy określającego ilość materiałów na poszczególne etapy budowy nie sporządzano. Wartość faktur ustalana była w taki sposób, że do wartości netto materiałów użytych dla danej usługi dodawana była wartość samej usługi, wartość zakupionych materiałów odpowiadała cenom rynkowym, jak i wartość samej usługi odpowiadała cenom rynkowym, z tą jedynie różnicą, że sprzedaż przez firmę miała stawkę podatku VAT 8 %, a większość zakupionych do firmy materiałów 23 %. Wartość usług nie była wzorowana na cennikach budowlanych. Zakupione materiały budowlane były w niektórych przypadkach objęte upustem sprzedającego, ale zawsze ich cena odpowiadała cenie z cennika sprzedawcy. Kwota faktury była kwotą zakupu materiału brutto 23% VAT, a sprzedaż wystawiana na 8% VAT. W dzienniku budowy wpisane są informacje z przebiegu budowy, ale bez wpisu dotyczącego numeru faktur, którymi te prace są potwierdzone. Wpisy w dzienniku budowy są ogólne, np. „wykonanie instalacji”, itp. Z uwagi na charakter budynku i system gospodarczy, prace wykonywane były dwuetapowo. Niejednokrotnie miała wpływ na to pogoda, dostępność członków rodziny, którzy bardzo pomagali oraz praca zawodowa Wnioskodawcy (zatrudnienie na pełny etat w (…) jako strażak ratownik). Dom składa się z dwóch lokali mieszkalnych. Jedną jest część parterowa, w której mieszkają teściowie Wnioskodawcy. Lokal włączony jest w bryłę budynku, posiada osobne wejście, jedną sypialnię, pokój dzienny, w pełni wyposażoną kuchnię, gabinet, pomieszczenie gospodarcze, dwie łazienki, kotłownię. Ogólny metraż 91,18 m2, rodzice korzystają z połowy garażu i korytarza łączącego dom z garażem. Status zajmowanego lokalu przez rodziców to bezpłatna umowa bezterminowa najmu, potrzebna do zawarcia umowy z Tauron na osobny licznik energii elektrycznej. Pozostałą dwukondygnacyjną część domu stanowi lokal mieszkalny, który Wnioskodawca zajmuje z żoną i córką. Trzy sypialnie, pokój dzienny, pomieszczenie gospodarcze, gabinet, dwie łazienki, w.c., o ogólnej powierzchni 148 m2.

Data wystawienia pierwszych faktur, tj. dzień 1 lutego 2015 r., stanowi okres kiedy Wnioskodawca wraz z żoną zaczęli wykańczać mniejszą część budynku, którą dzisiaj zajmują Jego teściowie, co pokrywa się z wpisem w dzienniku budowy. W okresie w którym firma (…) wystawiała faktury opodatkowana była na podstawie karty podatkowej, jako czynny podatnik VAT.

W okresie od lutego do grudnia 2015 firma (…) wystawiła następujące faktury dla podmiotów innych niż Wnioskodawca i żona:

  1. nr(…) z dnia 27 lutego 2015 r. dla (…), na kwotę netto 12 000 zł, VAT 2 760 zł, brutto 14 760 zł, za „roboty budowlane”,
  2. (…) z dnia 12 maja 2015 r. dla (…), na kwotę 4 428 zł netto, VAT 358,56 zł, brutto 4 840 zł 56 gr, za „montaż stolarki okiennej w budynkach mieszkalnych”,
  3. (…) z dnia 21 maja 2015 r. dla (…), na 7 541 zł 06 gr netto, VAT 603 zł 28 gr, brutto 8 144 zł 34 gr, za „montaż stolarki okiennej”,
  4. (…) z dnia 28 lipca 2015 r. dla (…), na 5 687 zł 78 gr netto, VAT 455 zł 02 gr, brutto 6 142 zł 80 gr – „montaż stolarki okiennej”,
  5. (…) z dnia 29 lipca 2015 r. dla (…), na 188 zł netto, VAT 15 zł 04 gr, brutto 203 zł 04 gr – „montaż klamki”,
  6. (…) z dnia 29 lipca 2015 r. dla (…), na 94 zł netto, VAT 7 zł 52 gr, brutto 101 zł 52 zł gr – „montaż klamki",
  7. (…) z dnia 30 lipca 2015 r. dla (…), na kwotę 5 000 zł netto, VAT 1 150 zł, brutto 6 150 zł, za „montaż stolarki okiennej”,
  8. (…) z dnia 30 lipca 2015 r. dla (…), na 648 zł 15 gr netto, VAT 51 zł 85 gr, brutto 700 zł, za „montaż stolarki okiennej”,
  9. (…) z dnia 30 lipca 2015 r. dla (…), netto 462 zł 96 gr, VAT 37 zł 04 gr, brutto 500 zł, za „montaż bramy garażowej”,
  10. (…) z dnia 8 sierpnia 2015 r. dla (…), na kwotę 15 332 zł 70 gr netto, VAT 3 526 zł 52 gr, brutto 18 859 zł 22 gr, za „montaż stolarki okiennej”,
  11. (…) z dnia 13 sierpnia 2015 r. dla (…), na kwotę 3 252 zł 03 gr netto, VAT 747 zł 97 gr, brutto 4 000 zł, za „montaż solarki drzwiowej”,
  12. (…) z dnia 13 sierpnia 2015 r. dla (…), na kwotę 3 032 zł 52 gr netto, VAT 467 zł 48 gr, brutto 2 500 zł, za „montaż stolarki drzwiowej”,
  13. (…) z dnia 27 sierpnia 2015 r. dla (…), netto 4 000 zł, VAT 320 zł, brutto 4 320 zł, za „montaż instalacji elektrycznej”,
  14. (…) z dnia 7 września 2015 r. dla (…), netto 2 731 zł 48 gr, VAT 218 zł 52 gr, brutto 2 950 zł, za „montaż drzwi”,
  15. (…) z dnia 23 września 2015 r. dla (…), na 1 805 zł 56 gr, VAT 144 zł 44 gr, brutto 1 950 zł, za „montaż drzwi w budynkach mieszkalnych”,
  16. (…) z dnia 23 września 2015 r. dla (…), na kwotę 2 498 zł 15 gr, VAT 199 zł 85 gr, brutto 2 698 zł, za „montaż bramy garażowej”,
  17. (…) z dnia 8 października 2015 r. dla (…), netto 1805 zł 56 gr, VAT 144 zł 44 gr, brutto 1 950 zł, za „montaż drzwi”,
  18. (…) z dnia 8 października 2015 r. dla (…), netto 373 zł 98 gr, VAT 86 zł 02 gr, brutto 460 zł, za „usługę serwisową”,
  19. (…) z dnia 10 października 2015 r. dla (…), netto 30 894 zł 31 gr, VAT 7 105 zł 69 gr, brutto 38 000 zł, za „montaż drzwi”,
  20. (…) z dnia 13 października 2015 r. dla (…), netto 8 665 zł, VAT 1 992 zł 95 gr, brutto 1 067 zł 95 gr, za „montaż stolarki drzwiowej”,
  21. (…) z dnia 21 października 2015 r. dla (…), na kwotę 4 500 zł netto, VAT 360 zł, brutto 4 860 zł, za „montaż drzwi”,
  22. (…) z dnia 20 października 2015 r. dla (…), netto 420 zł, VAT 96 zł 60 gr, brutto 516 zł 60 gr, za „montaż stolarki aluminiowej”,
  23. (…) z dnia 20 października 2015 r. dla (…), VAT 156 zł 30 gr, brutto 2 110 zł, za „montaż stolarki okiennej”,
  24. (…) z dnia 29 października 2015 r. dla (…), netto 5 217 zł 59 gr, VAT 417 zł 41 gr, brutto 4 635 zł, za „montaż stolarki okiennej”,
  25. (…) z dnia 29 października 2015 r. dla (…), na kwotę 239 zł 84 gr netto, VAT 55 zł 16 gr, brutto 295 zł, za „montaż odwodnienia liniowego”,
  26. (…) z dnia 5 listopada 2015 r. dla (…), na kwotę 796 zł 75 gr, VAT 183 zł 25 gr, brutto 980 zł, za „montaż stolarki okiennej”,
  27. (…)z dnia 4 grudnia 2015 r. dla (…), netto 16 105 zł 69 gr, VAT 3 704 zł 31 gr, brutto 19 810 zł, za „wymiana drzwi w lokalu”,
  28. (…) z dnia 8 grudnia 2015 r. dla (…) 569 zł 11 gr, VAT 130 zł 89 gr, brutto 7 000 zł, za „montaż żaluzji”,
  29. (…) z dnia 22 grudnia 2015 r. dla (…), netto 6 000, VAT 1 380 zł, brutto 7 380 zł, za „roboty budowlano- montażowe”,
  30. (…) z dnia 18 grudnia 2015 r. dla (…), netto 1 975 zł, VAT 150 zł, brutto 2 025 zł, za „montaż stolarki okiennej”.

Firma (…) nie korzystała z żadnych usług podwykonawców, ani przy świadczeniu usług dla Wnioskodawcy i żony, ani innych podmiotów. Faktury wystawiane były na Wnioskodawcę i żonę. W 2015 r. Firma (…) nie uzyskała żadnego zwrotu bezpośredniego podatku VAT, na deklaracjach pozostawała kwota do przeniesienia, dopiero we wrześniu 2016 r. biuro rachunkowe, z którym Wnioskodawca rozpoczął w styczniu 2016 r. współprace podpowiedziało Jemu, że jest możliwość przekazania nadwyżki z deklaracji VAT na rachunek bankowy i w deklaracji za ten miesiąc wskazano do zwrotu kwotę podatku VAT w wysokości 17 000 zł. Zapłaty za faktury dla firmy (…) polegały na zapłacie za materiały budowlane w hurtowniach i składach budowlanych gotówką, bądź przelewami bankowymi z prywatnego konta Wnioskodawcy. W 2015 r. działalność firmy (…) opodatkowana była na zasadach przewidzianych dla karty podatkowej. Wnioskodawca prowadził księgowość sam i taka forma opodatkowania była dla Niego najwygodniejsza.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zakup usług budowlanych od firmy (…) daje prawo do uznania ich za spełniające warunki z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt zakupu usług budowlanych od firmy (…) daje prawo do zachowania zwolnienia. Zasadą jest, że wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ww. ust. 1 pkt 131, stosownie do postanowień art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uważa się natomiast:

  1. wydatki poniesione na:
    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
    -położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej;
  2. wydatki poniesione na:
    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)
    -w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust 29 i 30;
  3. wartość otrzymanego w ramach odpłatnego zbycia w drodze zamiany znajdującego się w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej:
    1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub
    3. gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, lub
    4. gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a).

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca nie ograniczył zakupu usług budowlanych tylko do podmiotów niepowiązanych ze sobą; zakup takich usług nie jest więc w sprzeczności z przysługującym Wnioskodawcy zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym bardziej, że niektóre z zakupów materiałów były tańsze z uwagi na fakt posiadania upustów cenowych przez firmę (…).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

−jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, co do zasady decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i sposób ich nabycia.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 3 lutego 2015 r. Wnioskodawca wraz z żoną nabył w drodze darowizny nieruchomość i w dniu 16 lutego 2015 r. małżonkowie zbyli tę nieruchomość. Z uwagi na powyższe, sprzedaż nieruchomości w 2015 r., dokonana przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością np. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości). Pomiędzy tymi wydatkami, a dokonanym odpłatnym zbyciem, musi istnieć związek przyczynowo – skutkowy. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Stosownie do art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych. (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Stosownie do art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że podatnikowi, który uzyskał dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych przysługuje zwolnienie od podatku dochodowego powyższego dochodu, o którym mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Dochód zwolniony należy zatem obliczyć według następującego wzoru:

dochód zwolniony = D × W/P

gdzie:

D – dochód ze sprzedaży,

W – wydatki poniesione na cele mieszkaniowe,

P – przychód ze sprzedaży.

Podkreślić należy, że powyższe zwolnienie obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia. W sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia zostanie w całości przeznaczony na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Tym samym, aby dochód z tytułu sprzedaży nieruchomości był w całości zwolniony z podatku dochodowego, cały przychód ze zbytej nieruchomości musi być wydatkowany na własne cele mieszkaniowe, wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

-położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Z treści art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Natomiast w myśl art. 30e ust. 6 ww. ustawy, przepisy art. 30e ust. 1-4 nie mają zastosowania, jeżeli:

  1. budowa i sprzedaż budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów są przedmiotem działalności gospodarczej podatnika;
  2. przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw stanowi przychód z działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.

Z powyższego wynika, że zasady opodatkowania wyrażone w art. 30e nie będą miały zastosowania do podatnika, dla którego budowa i sprzedaż budynków mieszkalnych jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Podkreślić należy, że wszelkie zwolnienia są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, co oznacza, że wszelkie odstępstwa od tej zasady muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. W związku z tym, tylko wydatkowanie środków uzyskanych z odpłatnego zbycia – w terminie i na cele wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 131, a szczegółowo opisane w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – pozwala na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.

Zatem, korzystanie ze zwolnienia od podatku jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji. W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik traci prawo do ulgi i jest zobowiązany do złożenia korekty zeznania oraz zapłaty podatku dochodowego.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca wraz żoną wydatkowali całą kwotę ze sprzedaży nieruchomości na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego z garażem dwustanowiskowym, wolnostojącym. Małżonkowie posiadają na to dowody w postaci faktur VAT na łączną kwotę 453 233 zł 97 gr. Część faktur wystawiona była przez firmę Wnioskodawcy (…) - łączna kwota wystawionych faktur to 275 064 zł brutto, w tym 20 375 zł 11 gr podatek VAT. Firma Wnioskodawcy zakupiła w tym celu materiały, w tym: dachówki, rynny, styropian, drzwi z szynami i napędem, okna, kołki, kleje, piana, puszki, gniazdka, rury instalacyjne, profile wkręty, wyłączniki, gładzie, umywalki, kable, rury, gniazdka, płyty OSB, brama ogrodzeniowa, farby, zaprawy. Łączną kwota materiałów zakupionych przez firmę (…) przypadająca na wymienione wcześniej faktury sprzedaży to – 223 727 zł 10 gr brutto.

Wnioskodawca aktualnie posiada dom wolnostojący położony w miejscowości J(…). Budynek służy własnym celom mieszkaniowym Wnioskodawcy i znajduje się w nim Jego centrum interesów osobistych i gospodarczych. Zbyta nieruchomość położona jest w N(…), powierzchnia domu 238 m2. Nieruchomość nie została sprzedana w ramach działalności gospodarczej, ale przez osobę fizyczną i środki ze sprzedaży miały być przeznaczone na dokończenie budowanego domu. W czasie budowy domu Wnioskodawca i Jego żonę obowiązywała wspólność majątkowa, a budynek wchodził w skład wspólnoty majątkowej w równych częściach dla obojga małżonków. Powierzchnia zabudowy budynku wynosiła 253,11 m2, powierzchnia użytkowa 239,18 m2, kubatura 1172,78 m3. Budynek składał się z 4 sypialni, 2 gabinetów, dwóch pokoi dziennych, czterech łazienek, w.c., dwóch kuchni, dwóch pomieszczeń gospodarczych, kotłowni, garażu dwustanowiskowego. Garaż w projekcie widnieje jako wolnostojący, obecnie jest wciągnięty w bryłę budynku mieszkalnego. W sprawie robót budowlanych została zawarta umowa ustna między małżonkami i firmą (…) – status firmy: działalność gospodarcza osoby fizycznej prowadzona nieprzerwanie od dnia 1 lutego 2004 r. Zamówień materiałowych ilościowych i jakościowych Wnioskodawca dokonywał po konsultacjach z architektami, którzy projektowali budynek mieszkalny. Szczegółowego kosztorysu budowy określającego ilość materiałów na poszczególne etapy budowy nie sporządzano. Wartość faktur ustalana była w taki sposób, że do wartości netto materiałów użytych dla danej usługi dodawana była wartość samej usługi, wartość zakupionych materiałów odpowiadała cenom rynkowym jak i wartość samej usługi odpowiadała cenom rynkowym, z tą jedynie różnicą, że sprzedaż przez firmę miała stawkę podatku VAT 8%, a większość zakupionych do firmy materiałów 23%. Wartość usług nie była wzorowana na cennikach budowlanych. Zakupione materiały budowlane były w niektórych przypadkach objęte upustem sprzedającego, ale zawsze ich cena odpowiadała cenie z cennika sprzedawcy. Kwota faktury była kwotą zakupu materiału brutto 23% VAT, a sprzedaż wystawiana na 8% VAT. W dzienniku budowy wpisane są informacje z przebiegu budowy, ale bez wpisu dotyczącego numeru faktur, którymi te prace są potwierdzone. Wpisy w dzienniku budowy są ogólne, np. „wykonanie instalacji”, itp. Z uwagi na charakter budynku i system gospodarczy, prace wykonywane były dwuetapowo. Niejednokrotnie miała wpływ na to pogoda, dostępność członków rodziny, którzy bardzo pomagali oraz praca zawodowa Wnioskodawcy (zatrudnienie na pełny etat w (…) jako strażak ratownik). Dom składa się z dwóch lokali mieszkalnych. Jedną jest część parterowa, w której mieszkają teściowie Wnioskodawcy. Lokal włączony jest w bryłę budynku, posiada osobne wejście, jedną sypialnię, pokój dzienny, w pełni wyposażoną kuchnię, gabinet, pomieszczenie gospodarcze, dwie łazienki, kotłownię. Ogólny metraż 91,18 m2, rodzice korzystają z połowy garażu i korytarza łączącego dom z garażem. Status zajmowanego lokalu przez rodziców to bezpłatna umowa bezterminowa najmu, potrzebna do zawarcia umowy z Tauron na osobny licznik energii elektrycznej. Pozostałą dwukondygnacyjną część domu stanowi lokal mieszkalny, który Wnioskodawca zajmuje z żoną i córką. Trzy sypialnie, pokój dzienny, pomieszczenie gospodarcze, gabinet, dwie łazienki, w.c., o ogólnej powierzchni 148 m2. Data wystawienia pierwszych faktur, tj. dzień 1 lutego 2015 r., stanowi okres kiedy Wnioskodawca wraz z żoną zaczęli wykańczać mniejszą część budynku, którą dzisiaj zajmują Jego teściowie, co pokrywa się z wpisem w dzienniku budowy. W okresie w którym firma (…) wystawiała faktury, opodatkowana była na postawie karty podatkowej, jako czynny podatnik VAT.

Firma (…) nie korzystała z żadnych usług podwykonawców, ani przy świadczeniu usług dla Wnioskodawcy i żony, ani innych podmiotów. Faktury wystawiane były na Wnioskodawcę i żonę. W 2015 r. Firma (…) nie uzyskała żadnego zwrotu bezpośredniego podatku VAT, na deklaracjach pozostawała kwota do przeniesienia, dopiero we wrześniu 2016 r. biuro rachunkowe, z którym Wnioskodawca rozpoczął współpracę w styczniu 2016 r. podpowiedziało Jemu, że jest możliwość przekazania nadwyżki z deklaracji VAT na rachunek bankowy i w deklaracji za ten miesiąc wskazano do zwrotu kwotę podatku VAT w wysokości 17 000 zł. Zapłaty za faktury dla firmy (…) polegały na zapłacie za materiały budowlane w hurtowniach i składach budowlanych gotówką, bądź przelewami bankowymi z prywatnego konta Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Przychodami należnymi są wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia, czyli takie, które wynikają z konkretnego stosunku prawnego. Natomiast ze świadczeniem usług mamy do czynienia wówczas, gdy określone czynności są wykonywane przez jeden podmiot (usługodawcę) na rzecz innego podmiotu (usługobiorcy). Świadczenie usług jest efektem zawarcia umowy, która jest zawsze oświadczeniem woli co najmniej dwóch stron – jest czynnością dwustronną.

Opierając się na przepisach działu II ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740 z późn. zm.) stwierdzić należy, że na gruncie polskiego prawa cywilnego cechą każdej umowy jest dwustronność. Aby umowa mogła zostać skutecznie zawarta niezbędny jest udział dwóch stron - składającego ofertę zawarcia umowy oraz przyjmującego ofertę. Po zawarciu umowy tworzy się zobowiązanie, którego jedna ze stron staje się wierzycielem, a druga dłużnikiem. Każda ze stron zobowiązania ma swoje prawa i obowiązki wynikające z charakteru zawartej umowy.

Tak więc na gruncie prawa cywilnego niedopuszczalna jest sytuacja, w której zobowiązanym do świadczenia, jak i przyjmującym świadczenie byłaby jedna i ta sama osoba (jeden podmiot).

Zwrócić uwagę należy również na to, że z umową sprzedaży usługi remontowo-budowlanej mamy do czynienia wówczas, gdy przez umowę zlecenia zleceniobiorca zobowiązuje się wykonać na rzecz zleceniodawcy usługę, a zleceniodawca zobowiązuje się zaakceptować wykonaną usługę i zapłacić zleceniobiorcy za wykonane prace. Umowa zlecenia, jak i umowa sprzedaży ma charakter czynności dwustronnej.

Stosownie do art. 647 Kodeksu cywilnego, przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i z zasadami wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez właściwe przepisy czynności związanych z przygotowaniem robót, w szczególności do przekazania terenu budowy i dostarczenia projektu, oraz do odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia. W myśl art. 648 § 1 ww. Kodeksu, umowa o roboty budowlane powinna być stwierdzona pismem. Kolejne przepisy Kodeksu cywilnego dotyczą między innymi: gwarancji zapłaty udzielanej przez inwestora wykonawcy, wzajemnych uprawnień i obowiązków wykonawcy i inwestora dotyczących dokumentacji, terenu budowy, maszyn i urządzeń, a także wskazują, że do skutków opóźnienia się przez wykonawcę z rozpoczęciem robót lub wykończeniem obiektu albo wykonywania przez wykonawcę robót w sposób wadliwy lub sprzeczny z umową, do rękojmi za wady wykonanego obiektu, jak również do uprawnienia inwestora do odstąpienia od umowy przed ukończeniem obiektu stosuje się odpowiednio przepisy o umowie o dzieło (art. 649 – art. 658 Kodeksu cywilnego). Stosownie do art. 627 Kodeksu cywilnego, przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że umowa sprzedaży usługi budowlanej może być skuteczna wyłącznie wtedy, jeżeli jest zawarta przez dwie strony. Sprzedaż usługi budowlanej „samemu sobie” jest czynnością prawnie bezskuteczną – może mieć jedynie charakter wykonania usługi na potrzeby osobiste.

Podkreślić należy, że stosunki majątkowe pomiędzy małżonkami zostały uregulowane w ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1359). Zgodnie z art. 31 § 1 ww. ustawy, z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków. Ustrój wspólności ustawowej obejmujący dorobek obojga małżonków ukształtowany został przez ustawodawcę jako wspólność łączna, bezudziałowa.

W opisanej we wniosku sytuacji, nie doszło do zawarciu umowy o świadczenie usług, gdyż usługi związane z budową domu Wnioskodawca wykonywał dla samego siebie lub dla żony, z którą pozostawał we współwłasności małżeńskiej. Wnioskodawca nie mógł otrzymać także od samego siebie odpłatności z tytułu świadczonych usług. Z wniosku wynika, że Wnioskodawca płacił za usługi budowlane gotówką lub z osobistego konta. Zatem faktury wystawione przez firmę Wnioskodawcy nie dokumentują rzeczywistego wydatkowania przychodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości na Jego własne cele mieszkaniowe. W przedmiotowej sprawie, nie ma przesunięcia środków z majątku Wnioskodawcy do majątku innego podmiotu, a zatem trudno mówić o wydatkowaniu przychodu na własne cele mieszkaniowe. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie dopuszcza do sytuacji, aby ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 tej ustawy mógł skorzystać podatnik, który sam sobie wybuduje budynek w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, że jak sam wskazał we wniosku Wnioskodawca materiały budowlane wykorzystane do budowy domu zostały uprzednio zakupione w ramach działalności gospodarczej, a zatem uwzględnione w rozliczeniach podatkowych prowadzonej działalności gospodarczej, nieuprawnionym jest twierdzenie, że w przedmiotowej sprawie poniósł On wydatki na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy. Kwestia wydatkowania środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości powinna być bezwzględnie dla celów podatkowych udokumentowana rzetelnymi i wiarygodnymi dowodami potwierdzającymi faktyczne wydatkowanie tych środków.

Mając na uwadze przestawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy stwierdzić należy, że wystawione przez firmę Wnioskodawcy faktury nie stanowią dowodu poniesienia wydatków na Jego własne cele mieszkaniowe, ponieważ w opisanej we wniosku sytuacji nie dochodzi do świadczenia usług, a Wnioskodawca nie ponosi odpłatności na rzecz samego siebie. Zatem faktury te nie dokumentują rzeczywistego wydatkowania przychodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy. Ponadto, wydatki związane z budową domu zostały dokonane w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem Jego stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie wynikającym z postawionego przez Niego pytania, a zatem nie rozstrzyga o prawidłowości dokumentowania zdarzeń gospodarczych fakturami VAT w działalności gospodarczej Wnioskodawcy, regulowanymi przepisami ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) oraz prawidłowości dokonanych rozliczeń obowiązków podatkowych związanych z tą działalnością gospodarczą.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stosownie do treści art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa, opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi w przypadku uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej – w odpowiedniej części. W związku z powyższym, nienależna opłata od wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w kwocie 80 zł uiszczona przez Wnioskodawcę w dniu 9 lipca 2020 r., zostanie zwrócona na rachunek bankowy Wnioskodawcy wskazany we wniosku, w terminie określonym w art. 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj