Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.723.2020.2.MPE
z 19 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2020 r. (data wpływu 30 listopada 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2021 r. (data wpływu 9 lutego 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 14 stycznia 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.723.2020.1.ISK (doręczone Stronie w dniu 27 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia Spółdzielni z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej opłat wskazanych w opisie sprawy - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług zwolnienia Spółdzielni z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej opłat wskazanych w opisie sprawy. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2021 r. (data wpływu 9 lutego 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 14 stycznia 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.723.2020.1.ISK.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółdzielnia Mieszkaniowa Lokatorsko - Własnościowa (…), dalej jako Spółdzielnia lub Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółdzielnia posiada w swoich zasobach lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe.


Spółdzielnia uprawniona jest do pobierania opłat wskazanych w przepisach ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, tj. m.in. opłat pokrywających koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości będących w jej zasobach, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych oraz nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni.

Spółdzielnia na rzecz osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe wykonuje czynności, za które pobiera opłaty, tj.:

  • za czynności administrowania na zlecenie lokalami mieszkalnymi, oraz lokalami użytkowymi,
  • za czynności administrowania na zlecenie lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi wspólnot mieszkaniowych,
  • za dostarczanie ogrzewania,
  • czynszu za lokale mieszkalne,
  • czynszu za lokale użytkowe,
  • czynszu za zajmowanie pomieszczeń gospodarczych,
  • za zużycie energii elektrycznej,
  • z tytułu odszkodowania za zajmowanie lokalu mieszkalnego bez tytułu prawnego,
  • z tytułu podgrzania wody,
  • z tytułu odbioru ścieków,
  • z tytułu wywozu szamba,
  • z tytułu wywozu śmieci,
  • z tytułu zużycia zimnej wody.


W związku z naliczaniem i poborem opłat, Spółdzielnia na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wystawia faktury, które oprócz przedmiotu sprzedaży zawierają imię i nazwisko oraz adres zamieszkania nabywcy. Ponadto przed wystawieniem faktury każdą transakcję rejestruje na kasie rejestrującej. Płatności wnoszone są na podstawie faktury gotówką w kasie Spółdzielni lub na jej rachunek bankowy.


W związku z naliczaniem i poborem opłat od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą Spółdzielnia wystawia fakturę, która jest przekazywana odbiorcy. Płatności są realizowane przelewem na konto Spółdzielni lub gotówką.


W obu przypadkach faktury są wystawiane odrębnie dla każdego lokalu mieszkalnego/lokalu użytkowego lub garażu.


Intencją Wnioskodawcy jest uzyskanie potwierdzenia, że Spółdzielnia nie ma obowiązku ewidencjowania na kasie rejestrującej opłat związanych z użytkowaniem i eksploatacją lokali znajdujących się w jej zasobach, a tym samym ma możliwość zrezygnowania z ewidencjonowania opłat na kasie rejestrującej i wystawiana na rzecz najemców faktur lub dokumentów obciążeniowych.


W uzupełnieniu do wniosku pismem z dnia 3 lutego 2021 r. wyjaśniono, że przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest rezygnacja z ewidencjonowania na kasie rejestrującej opłat wskazanych w opisie sprawy pobieranych od najemców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, którym nie przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub którzy nie są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe (pkt 1a wezwania).


Spółdzielnia na rzecz osób, którym nie przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe wykonuje czynności, za które pobiera opłaty, tj.:

  • za czynności administrowania na zlecenie lokalami mieszkalnymi, oraz lokalami użytkowymi,
  • za czynności administrowania na zlecenie lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi wspólnot mieszkaniowych,
  • za dostarczanie ogrzewania,
  • czynszu za lokale mieszkalne,
  • czynszu za lokale użytkowe,
  • czynszu za zajmowanie pomieszczeń gospodarczych,
  • za zużycie energii elektrycznej,
  • z tytułu odszkodowania za zajmowanie lokalu mieszkalnego bez tytułu prawnego,
  • z tytułu podgrzania wody,
  • z tytułu odbioru ścieków,
  • z tytułu wywozu szamba,
  • z tytułu wywozu śmieci,
  • z tytułu zużycia zimnej wody.


Powyższe opłaty są klasyfikowane w ramach PKWiU z 2015:

68.32.11.0 - Usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności,

68.20.11.0 Wynajem i obsługa nieruchomości mieszkalnych własnych lub dzierżawionych.


W związku z naliczaniem i poborem opłat Spółdzielnia na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wystawia faktury, które oprócz przedmiotu sprzedaży zawierają imię i nazwisko oraz adres zamieszkania nabywcy. Ponadto przed wystawieniem faktury każda transakcja jest ewidencjonowana na kasie rejestrującej. Płatności wnoszone są na podstawie faktury gotówką w kasie Spółdzielni lub na jej rachunek bankowy. Wnioskodawca otrzymuje więc część płatności za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy a część opłat jest wnoszona w kasie Spółdzielni.


Intencją Wnioskodawcy jest uzyskanie potwierdzenia, że Spółdzielnia nie ma obowiązku ewidencjowania na kasie rejestrującej opłat związanych z użytkowaniem i eksploatacją lokali znajdujących się w jej zasobach, a tym samym ma możliwość zrezygnowania z ewidencjonowania opłat na kasie rejestrującej i wystawiana na rzecz najemców faktur lub dokumentów obciążeniowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie przedstawione w piśmie z dnia 3 lutego 2021 r.:


Czy Spółdzielnia może zrezygnować z ewidencjonowania na kasie rejestrującej opłat wymienionych w stanie faktycznym a wnoszonych przez osoby fizyczne wystawiając jedynie na rzecz tych osób faktury lub dokumenty obciążeniowe?


Zdaniem Wnioskodawcy przedstawionym w piśmie z dnia 3 lutego 2021 r., Wnioskodawca może zrezygnować z ewidencjonowania na kasie rejestrującej pobieranych od osób fizycznych opłat wystawiając jedynie na rzecz tych osób faktury lub dokumenty obciążeniowe.


Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencją sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W myśl natomiast ust. 8 przywołanego przepisu, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuacją budżetu państwa. Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:

  1. wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;
  2. stosowane przez podatników zasady dokumentowania sprzedaży;
  3. możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;
  4. konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;
  5. konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania sprzedaży;
  6. konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;
  7. konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem sprzedaży przez podatników.


Zwolnienia z obowiązku z prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących znajdują sią w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519), dalej jako Rozporządzenie. W myśl § 1 Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanego dalej „ewidencjonowanie”, oraz warunki korzystania ze zwolnienia.


Na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia zwalnia sią z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Ust. 2 stanowi, iż w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.


W załączniku do Rozporządzenia wskazano czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. W poz. numer 25 wskazano, iż zwolnienie dotyczy usług: Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła (PKWiU ex 68.20.1). Natomiast w poz. numer 26 wskazane zostały usługi związane z obsługą rynku nieruchomości, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą (PKWiU ex 68.3).


Powyższe wskazuje, że Spółdzielnia nie ma obowiązku ewidencjonowania opłat wymienionych w opisie stanu faktycznego na kasie rejestrującej a tym samym jest uprawniona do zrezygnowania z ewidencjonowania tych czynności na kasie rejestrującej; dokumentowanie opłat na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej możliwe jest na podstawie faktur albo na podstawie dokumentów rozliczeniowych zawierających dane nabywcy i opłaty związane z użytkowaniem lokalu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W myśl art. 111 ust. 1b ustawy – w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.


Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).


Zgodnie zaś z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.


Powyższy przepis jest odpowiednikiem art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), który stanowi, że w przypadku, kiedy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.


Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).


Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.


Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.


Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.


Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).


Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).


Wskazać należy, że klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 lipca 2020 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.).

W myśl § 3a ww. rozporządzenia do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie przypadków, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i lit. g ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), załączniku nr 15 do tej ustawy oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 tej ustawy, Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) stosuje się do dnia 31 grudnia 2020 r.


W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono:

  • w poz. 25 – ex 68.20.1 – wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • w poz. 26 - ex 68.3 - usługi związane z obsługą rynku nieruchomości, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą,


Z objaśnień pod załącznikami wynika, że przedrostek ex – dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.


Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex – rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.


Ponadto w poz. 34 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.


Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczą przedmiotu działalności.


Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia. Ograniczenia wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia nie mają jednak zastosowania w omawianej sprawie.


Stosownie do § 4 ust. 2 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-1, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia.


Dodatkowo, stosownie do treści § 4 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług, zgodnie z warunkami określonymi w poz. 34 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia – czynny podatnik VAT posiada w swoich zasobach lokale mieszkalne oraz lokale użytkowe. Spółdzielnia na rzecz osób, którym nie przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe wykonuje czynności za które pobiera opłaty, tj.:

  • za czynności administrowania na zlecenie lokalami mieszkalnymi, oraz lokalami użytkowymi,
  • za czynności administrowania na zlecenie lokalami mieszkalnymi i niemieszkalnymi wspólnot mieszkaniowych,
  • za dostarczanie ogrzewania,
  • czynszu za lokale mieszkalne,
  • czynszu za lokale użytkowe,
  • czynszu za zajmowanie pomieszczeń gospodarczych,
  • za zużycie energii elektrycznej,
  • z tytułu odszkodowania za zajmowanie lokalu mieszkalnego bez tytułu prawnego,
  • z tytułu podgrzania wody,
  • z tytułu odbioru ścieków,
  • z tytułu wywozu szamba,
  • z tytułu wywozu śmieci,
  • z tytułu zużycia zimnej wody.


Powyższe opłaty są klasyfikowane w ramach PKWiU z 2015 68.32.11.0 - Usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności 68.20.11.0 Wynajem i obsługa nieruchomości mieszkalnych własnych lub dzierżawionych.


W związku z naliczaniem i poborem opłat Spółdzielnia na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wystawia faktury, które oprócz przedmiotu sprzedaży zawierają imię i nazwisko oraz adres zamieszkania nabywcy. Ponadto przed wystawieniem faktury każda transakcja jest ewidencjonowana na kasie rejestrującej. Płatności wnoszone są na podstawie faktury gotówką w kasie Spółdzielni lub na jej rachunek bankowy. Wnioskodawca otrzymuje więc część płatności za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy a część opłat jest wnoszona w kasie Spółdzielni.


W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest rezygnacja z ewidencjonowania na kasie rejestrującej opłat wskazanych w opisie sprawy pobieranych od najemców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, którym nie przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub którzy nie są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe.


Zdaniem Spółdzielni nie ma Ona obowiązku ewidencjonowania opłat wymienionych w opisie stanu faktycznego na kasie rejestrującej a tym samym jest uprawniona do zrezygnowania z ewidencjonowania tych czynności na kasie rejestrującej; dokumentowanie opłat na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej możliwe jest na podstawie faktur albo na podstawie dokumentów rozliczeniowych zawierających dane nabywcy i opłaty związane z użytkowaniem lokalu.


Jak wskazał Wnioskodawca, opisane we wniosku opłaty sklasyfikowane są do PKWiU 68.32.11.0 - Usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności oraz PKWiU 68.20.11.0 - Wynajem i obsługa nieruchomości mieszkalnych własnych lub dzierżawionych. W związku z naliczaniem i poborem opłat Spółdzielnia na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wystawia faktury, które oprócz przedmiotu sprzedaży zawierają imię i nazwisko oraz adres zamieszkania nabywcy. Ponadto przed wystawieniem faktury każda transakcja jest ewidencjonowana na kasie rejestrującej. Płatności wnoszone są na podstawie faktury gotówką w kasie Spółdzielni lub na jej rachunek bankowy. Wnioskodawca otrzymuje więc część płatności za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy a część opłat jest wnoszona w kasie Spółdzielni.


Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Spółdzielnia świadcząc czynności polegające na pobieraniu od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej opisanych we wniosku opłat:

  • sklasyfikowanych w PKWiU 68.32.11.0 - Usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności
  • sklasyfikowanych w PKWiU 68.20.11.0 - Wynajem i obsługa nieruchomości mieszkalnych własnych lub dzierżawionych,

jeżeli świadczenie tych usług w całości dokumentowane jest fakturą – Spółdzielnia ma prawo skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży tych usług na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 25 i poz. 26 załącznika do rozporządzenia, jednak nie dłużej niż do końca 2021 r.


Jednocześnie należy wskazać, że w przypadku dokumentowania powyższych czynności na podstawie dokumentów obciążeniowych lub rozliczeniowych zawierających dane nabywcy i opłaty związane z użytkowaniem Spółdzielnia nie ma prawa skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży tych usług na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 25 i poz. 26 załącznika do rozporządzenia.


W omawianej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w poz. 34 ww. załącznika, gdyż jak wyjaśniono w uzupełnieniu do wniosku pismem z dnia 3 lutego 2021 r., przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest rezygnacja z ewidencjonowania na kasie rejestrującej opłat wskazanych w opisie sprawy pobieranych od najemców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, którym nie przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub którzy nie są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe.


W związku z powyższym, tut. Organ nie zgadza się ze stanowiskiem Spółdzielni, zgodnie z którym jest Ona uprawniona do zrezygnowania z ewidencjonowania na kasie rejestrującej opisanych we wniosku opłat w sytuacji dokumentowania ich na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie faktur albo na podstawie dokumentów rozliczeniowych zawierających dane nabywcy i opłaty związane z użytkowaniem lokalu. Podkreślić należy, że Spółdzielnia ma prawo skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży tych usług na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 25 i poz. 26 załącznika do rozporządzenia, jeżeli świadczenie tych usług w całości dokumentowane jest fakturą - jednak nie dłużej niż do końca 2021 r.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o element stanu faktycznego, w którym Wnioskodawca zakwalifikował opisane we wniosku opłaty do PKWiU 68.32.11.0 - Usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności oraz do PKWiU 68.20.11.0 Wynajem i obsługa nieruchomości mieszkalnych własnych lub dzierżawionych. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj