Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.708.2010.2.KF
z 23 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2020 r. (data wpływu 24 listopada 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 marca 2021 r. (data wpływu 12 marca 2021r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 10 lutego 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.708.2020.1.KF (doręczone Stronie w dniu 1 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży działek zabudowanych i działki niezabudowanej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 8 marca 2021 r. (data wpływu 12 marca 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 10 lutego 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.708.2020.1.KF (doręczone w dniu 1 marca 2021 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT sprzedaży działek zabudowanych i działki niezabudowanej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zamierza zbyć nieruchomość gruntową zabudowaną zlokalizowaną w (…), działki nr 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8 i 9 - obszar 3,2896 ha w obrębie (…) jedn. ewidencyjna (…), KW nr (…). Prawo użytkowania gruntu oraz prawo własności budynków i budowli stanowi odrębny przedmiot własności.

Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (…) (uchwała nr (…)) ww. działki położone są na terenie oznaczonym symbolem: działki nr: 1, 2, 3, 6 i 8 oraz część działki nr 5 (P - teren obiektów produkcyjnych, składów, magazynów, baz postojowych środków transportu samochodowego, sprzętu budowlanego itp., salony i giełdy samochodowe). Natomiast działki nr 4 i 9 oraz część działki nr 5 położone są na terenie ulic dojazdowych i lokalnych – symbol (…). Nieruchomość objęta KW (…).


Działka nr 1 (obszar 0,4153 ha) zabudowana budynkiem byłej kotłowni węglowej o pow. 178 m2 oraz dwoma małymi budynkami magazynowymi o pow. 58 m2 i 49 m2. Działka uzbrojona w podstawowe media, magazyny. Obiekty nie są użytkowane i znajdują się w złym stanie technicznym. Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie ww. budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości wyższej niż 30% ich wartości początkowej. Dojazd do działki prowadzi drogą betonową przez działki nr 8, 6 i 3. Nieruchomość objęta KW (…).


Działka nr 2 (obszar 3640 m2) jest działką niezabudowaną położoną poza ogrodzeniem. Ze względu na swoje położenie w oddaleniu od dróg dojazdowych nie może być przedmiotem obrotu bez udostępnienia dojazdu.


Działka nr 5 (obszar 0,4598 ha) jest niezabudowana, przeznaczona na cele przemysłowe oraz częściowo w pasie drogi (wg planu miejscowego kontur – (…)). Dojazd do działki od ulicy.


Działki nr 4, 7 i 9 (obszar 0,1283 ha) położone są w pasie ruchu oznaczone jako drogi, z przeznaczeniem na cele poszerzenia istniejącej ulicy (dr). Działki niezabudowane.


Działka nr 3 - o obszarze 1,5454 ha. Działka zabudowana halą magazynową z chłodnią o pow. 1168 m2, budynkiem biurowym o pow. 1587 m2, łącznikiem o pow. 79 m2 oraz budynkami magazynowymi o pow. 60 m2 i 270 m2, magazynkiem o pow. 5 m2, stalowym magazynkiem o pow. 58 m2 oraz wiatą stalową o pow. 180 m2. Teren jest utwardzony betonem - place manewrowe oraz składowe o pow. 5600 m2. Nieruchomość położona jest w strefie peryferyjnej (…), w sąsiedztwie podobnej zabudowy usługowej oraz terenów leśnych i działek rolnych niezabudowanych.


W latach 2013 - 2015 Wnioskodawca poniósł nakłady na ulepszenie hali magazynowej znajdującej się na działce nr 3 w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej. Łącznie poniesiono wydatki w kwocie 186 153,8 zł (2013 r. - wydatek 62284,39 zł; 2014 r. - wydatki 49598,36 zł; 2015 r. - wydatki 74271,07 zł), tj. 34,4% wartości początkowej netto równej 540 698,77 zł. Ponadto w latach 2015-2016 poniesiono nakłady inwestycyjne związane z ulepszeniem budynku biurowego w wysokości 11% wartości początkowej (częściowa modernizacja). W latach 2017 - 2018 nie ponoszono wydatków na ulepszenie ww. budynków.


W stosunku do poniesionych wydatków przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ulepszone budynki były i są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest transport krajowy i międzynarodowy). Ulepszone budynki nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.


Po zakończonym ulepszeniu ww. budynki nie były oddane w najem lub dzierżawę. Ulepszone budynki Wnioskodawca planuje oddać w dzierżawę lub najem w 2019 r. Wnioskodawca planuje również ich sprzedaż w 2019 r. Wnioskodawca nie jest w stanie określić, która z tych czynności nastąpi wcześniej (najem czy sprzedaż). Od zakończenia ulepszania ww. budynku (magazynu) co miało miejsca w do planowanego momentu sprzedaży w 2019 r. upłynie okres dłuższy niż 2 lata.


Działka nr 6 (obszar 0,1916 ha) oraz działka nr 8 (0,1852 ha) to działki oznaczone jako inne tereny zabudowane. Na obszarze działki nr 8 (i częściowo działki nr 6) znajdował się budynek wartowni o pow. 125 m2, który został rozebrany, a w jego miejsce postawiony kontener biurowy o pow. 18 m2. Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie ww. budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości wyższej niż 30% ich wartości początkowej.


Teren utwardzony betonem znajduje się na działkach: częściowo nr 3, 9, 6 i 1, natomiast na działce nr 3 znajdują się place składowe oraz place manewrowe. Ww. place utwardzone są częściowo betonem.


Nieruchomość ma dostęp do drogi publicznej. Nieruchomość została zakupiona na cele związane z działalnością gospodarczą 30 lipca 2009 r. od (…), KRS (…), NIP (…). W umowie sprzedaży wskazano, że sprzedający jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a sprzedaż dokonywana jest w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i z tytułu sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z własnością budynków i budowli, stanowiących towar używany sprzedający zwolniony jest z podatku od towarów i usług stosownie do treści art. 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedmiotowa nieruchomość jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej, z której wynika obowiązek zapłaty podatku VAT oraz przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nieruchomość została zakupiona za kwotę 1400000 zł. Wartość rynkowa nieruchomości określona w operacie szacunkowym z 2016 r. wynosi 4433000 zł. Nieruchomość będąca przedmiotem wniosku jest oferowana do sprzedaży za pośrednictwem ogłoszeń na portalach internetowych.


Dodatkowo w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Wnioskodawca w momencie nabycia działek 1, 3, 6, 8 nabył działki zabudowane i po zakupie ich nie zabudowywał;
  2. Na działce nr 3 ani innych wymienionych we wniosku należących do nieruchomości nie znajdują się: wiata stalowa i magazynek stalowy. Kontener na działce nr 8 stanowi budowlę w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane - oddany do użytkowania przez poprzedniego właściciela tj. przed dniem zakupu przez Wnioskodawcę (data zakupu przez Wnioskodawcę 30 lipca 2009 r.);
  3. Drogi/droga znajdujące się na działce nr 1, 3, 5, 4, 6, 7, 8, 9 są budowlami w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane. Oddane do użytkowania przez poprzedniego właściciela tj. przed dniem zakupu przez Wnioskodawcę (data zakupu przez Wnioskodawcę 30 lipca 2009 r.). Nie były ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na ich ulepszenie tym samym nie stanowiły 30% wartości początkowej;
  4. Place składowe oraz place manewrowe są budowlami w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane. Oddane do użytkowania przez poprzedniego właściciela tj. przed dniem zakupu przez Wnioskodawcę (data zakupu przez Wnioskodawcę 30 lipca 2009 r. Nie były ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na ich ulepszenie tym samym nie stanowiły 30% wartości początkowej;
  5. Wymienionych we wniosku działek i budynków Wnioskodawca nie sprzedał. Znajdującą się na działce nr 3 - Halę magazynową oraz część budynku biurowego -Wnioskodawca wynajął w dniu 22 stycznia 2020 roku;
  6. W okresie od 2019 roku Wnioskodawca nie ponosił na którykolwiek z obiektów nakładów na jego ulepszenie wynoszących co najmniej 30% wartości początkowej danego budynku/budowli.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej zlokalizowanej w (…) przy ul. (…), działki nr 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8 i 9 - obszar 3,2896 ha w obrębie (…), jedn. ewidencyjna (…), której stan prawny uregulowany jest w KW nr (…), będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, jeśli tak to wg jakiej stawki podatkowej, czy też korzysta ze zwolnienia z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej zlokalizowanej w (…) przy ul. (…), działki nr 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8 i 9 - obszar 3,2896 ha w obrębie (…), jedn. ewidencyjna (…), której stan prawny uregulowany jest w KW nr (…), jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 5 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy, zgodnie z którym pod pojęciem sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również: oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste oraz zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.


W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem – w rozumieniu ww. przepisu) na rzecz użytkownika wieczystego, co sprawia, że może on rozporządzać nim jak właściciel.


Nieruchomościami w myśl art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, z późn. zm.) są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części tych budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

W konsekwencji, zgodnie z ww. przepisami nieruchomości spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju. Zatem w świetle powołanego wyżej art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług odpłatne przeniesienie prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi również dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Jak z wniosku wynika Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zamierza zbyć nieruchomość gruntową zabudowaną zlokalizowaną w (…) przy ul. (…), działki nr 1, 2, 3, 5, 4, 6, 7, 8 i 9.


Zatem sprzedaż ww. nieruchomości będzie dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza zbyć nieruchomość gruntową zabudowaną zlokalizowaną w (…), działki nr 1; 2; 3; 4, 5; 6; 7; 8 i 9. Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ww. działki położone są na terenie obiektów produkcyjnych, składów, magazynów, baz postojowych środków transportu samochodowego, sprzętu budowlanego itp., salony i giełdy samochodowe (działki nr 1, 2, 3, 6 i 8). Natomiast działki nr 4 i 9 oraz część działki nr 5 położone są na terenie ulic dojazdowych i lokalnych.


Wnioskodawca w momencie nabycia działek 1, 3, 6, 8 nabył działki zabudowane i po zakupie ich nie zabudowywał.


Działka nr 1 jest zabudowana budynkiem byłej kotłowni węglowej oraz dwoma małymi budynkami magazynowymi. Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie ww. budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości wyższej niż 30% ich wartości początkowej.


Działka nr 3 jest zabudowana halą magazynową, budynkiem biurowym oraz budynkami magazynowymi, magazynkiem, stalowym magazynkiem, wiatą stalową. Wnioskodawca w latach 2013 - 2015 poniósł nakłady na ulepszenie hali magazynowej znajdującej się na ww. działce w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej. Ponadto w latach 2015-2016 poniesiono nakłady inwestycyjne związane z ulepszeniem budynku biurowego w wysokości 11% wartości początkowej. W latach 2017 - 2018 nie ponoszono wydatków na ulepszenie ww. budynków.


W stosunku do poniesionych wydatków przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ulepszone budynki były i są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ulepszone budynki nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. W dniu 22 stycznia 2020 r. Wnioskodawca wynajął halę magazynową oraz część budynku biurowego.


Na działce nr 3 znajdują się także place składowe oraz place manewrowe. Ww. place utwardzone są częściowo betonem, oddane do użytkowania przez poprzedniego właściciela (data zakupu przez Wnioskodawcę 30 lipca 2009 r.). Nie były ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na ich ulepszenie.


Na obszarze działki nr 8 (i częściowo działki nr 6) znajdował się budynek wartowni, który został rozebrany, a w jego miejsce postawiony kontener biurowy. Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie ww. budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości wyższej niż 30% ich wartości początkowej. Ww. kontener został oddany do użytkowania przez poprzedniego właściciela tj. przed dniem zakupu przez Wnioskodawcę w dniu 30 lipca 2009 r.


Drogi/droga znajdujące się na działce nr 1, 3, 5, 4, 6, 7, 8, 9 zostały oddane do użytkowania przez poprzedniego właściciela (data zakupu przez Wnioskodawcę 30 lipca 2009 r.). Nie były ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na ich ulepszenie, stanowiące 30% wartości początkowej;


W okresie od 2019 roku Wnioskodawca nie ponosił na żaden z obiektów nakładów na jego ulepszenie wynoszących co najmniej 30% wartości początkowej danego budynku/budowli.


Natomiast działka nr 2 jest działką niezabudowaną, dla której obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem pod tereny obiektów produkcyjnych, składów, magazynów, baz postojowych środków transportu samochodowego, sprzętu budowlanego itp., salony i giełdy samochodowe


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy w stosunku do planowanej sprzedaży działek zabudowanych i działki niezabudowanej.


Należy wskazać, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.


Przez tereny budowlane − na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy − rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu − zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.


Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Stosownie do treści art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Co do zasady zatem grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej samej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia. Zasada ta dotyczy również zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntów.


Ponadto zauważyć należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu), którym nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanym – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.


Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.


Jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotem sprzedaży będzie działka niezabudowana nr 2. Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ww. działka położona jest na terenie oznaczonym symbolem P - teren obiektów produkcyjnych, składów, magazynów, baz postojowych środków transportu samochodowego, sprzętu budowlanego itp., salony i giełdy samochodowe.


Uwzględniając powyższą okoliczność stwierdzić należy, że przedmiotem dostawy będzie niezabudowana działka nr 2 będąca terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. W konsekwencji jej dostawa nie może zostać objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.


W tej sytuacji należy przeanalizować przesłanki do ewentualnego zastosowania zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT wynikające z art. 43 ust. l pkt 2 ustawy.


Dla zastosowania powyższego zwolnienia muszą być spełnione łącznie dwa warunki, tj.:

  • towary musiały być wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej,
  • w związku z nabyciem tych towarów nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.


Niespełnienie jednego z powyższych warunków wyklucza zastosowanie zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca nabył nieruchomość na cele związane z opodatkowaną działalnością gospodarczą.


W rozpatrywanej sprawie ww. działka nie była wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej, więc dla sprzedaży przedmiotowej działki nie znajdzie zastosowanie również zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.


W konsekwencji, ponieważ sprzedaż działki nr 2 nie będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 i pkt 9 ustawy, to jej dostawa będzie opodatkowana właściwa stawką podatku VAT.


Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, będzie On również sprzedawał działki zabudowane o numerach 1, 5, 4, 6, 7, 8, 9. Przez wymienione działki przebiega droga, oddana do użytkowania przez poprzedniego właściciela, a Wnioskodawca zakupił ww. działki wraz z naniesieniami 30 lipca 2009 r. Dodatkowo na działce nr 8 znajduje się kontener, oddany do użytkowania przez poprzedniego właściciela. Na ww. budowle nie były ponoszone nakłady stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej.


Ponadto na działce 3 znajdują się place składowe i place manewrowe. Ww. budowle były oddane do użytkowania przez poprzedniego właściciela przed dniem zakupu przez Wnioskodawcę tj. przed dniem 30 lipca 2009 r. Nie były ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na ulepszenie ww. budowli. Na działce nr 3 znajdują się również hala magazynowa z chłodnią, budynek biurowy, łącznik, budynki magazynowe. W latach 2013-2015 Wnioskodawca poniósł nakłady na ulepszenie hali magazynowej w wysokości wyższej niż 30% jej wartości początkowej. W tym samym okresie Wnioskodawca poniósł nakłady na ulepszenie budynku biurowego w wysokości poniżej 30% jego wartości początkowej. Po dokonanych nakładach Wnioskodawca wykorzystywał te budynki w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego. Jak wskazał Wnioskodawca w latach 2017-2018 nie ponosił wydatków na ulepszenie ww. budynków. Także później w okresie od 2019 r. Wnioskodawca nie ponosił żadnych nakładów na ulepszenie budynków lub budowli znajdujących się na ww. działkach.

Przedmiotowa nieruchomość była użytkowana przez Wnioskodawcę w działalności gospodarczej.


Jak wynika z opisu sprawy doszło już do pierwszego zasiedlenia budynków i budowli znajdujących się na ww. działkach. Ponadto od poniesienia nakładów na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej hali magazynowej upłynęły ponad 2 lata, a Wnioskodawca po ich dokonaniu wykorzystuje ten obiekt w prowadzonej działalności gospodarczej.

Tym samym w odniesieniu do budynków i budowli znajdujących się na ww. działkach doszło do ich pierwszego zasiedlenia, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a ich dostawą minie okres dłuższy niż 2 lata. A zatem sprzedaż budynków i budowli znajdujących się na działkach (nr 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 9) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

W związku z powyższym, skoro sprzedaż budynków i budowli znajdujących się na działce nr 3 oraz budowli znajdujących się na działkach nr 1, 4, 5, 6, 7, 8 i 9 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to dostawa gruntu będącego w użytkowaniu wieczystym, na którym budynki i budowle te są posadowione także będzie zwolniona z podatku VAT stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.


Ponadto, należy wskazać, że badanie przesłanek dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy jest bezzasadne, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


W konsekwencji sprzedaż działki niezabudowanej nr 2 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT, natomiast sprzedaż działek zabudowanych nr 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 9 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż wszystkich działek będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy należało uznać za nieprawidłowe.


Ponadto tut. Organ wskazuje, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj