Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.77.2021.1.MMA
z 17 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2021 r. (data wpływu 12 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z VAT w stosunku do opłat za wstęp na organizowane przez Muzeum spotkania, zajęcia i wydarzenia dla dorosłych, seniorów, rodziców lub rodziców z dziećmi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z VAT w stosunku do opłat za wstęp na organizowane przez Muzeum spotkania, zajęcia i wydarzenia dla dorosłych, seniorów, rodziców lub rodziców z dziećmi.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Muzeum (…) (dalej „Wnioskodawca” lub „Muzeum”) jest instytucją kultury utworzoną na podstawie ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862 (dalej „ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej”), przez swoich założycieli.


Muzeum posiada osobowość prawną i jest wpisane do rejestru instytucji kultury pod nr (…). Wnioskodawca działa w szczególności na podstawie:

  • ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;
  • ustawy z 21 listopada 1996 r. o muzeach;
  • umowy z 25 stycznia 2005 roku o utworzeniu instytucji kultury pod nazwą Muzeum (…). Przedmiotem działania Muzeum jest ukazanie … na historycznych terenach Rzeczypospolitej Polskiej, w tym na (…), a także wspieranie działań zmierzających do wychowania młodego pokolenia (…).

Według statutu Muzeum prowadzi swoją działalność m.in. poprzez:

  • udostępnianie zgromadzonych zbiorów przez prowadzenie działalności naukowej, edukacyjnej i wystawienniczej;
  • popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę, w tym m. in. organizowanie koncertów, przedstawień, dyskusji publicznych oraz pokazów filmowych i multimedialnych;
  • opracowywanie, publikowanie i rozpowszechnianie wydawnictw z zakresu swojej działalności;
  • inspirowanie i prowadzenie działalności popularyzatorskiej poświęconej historii i kulturze (…).


Wśród wielu rodzajów czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę wymienić można organizację cykli spotkań dla dorosłych, seniorów, rodziców lub rodziców z dziećmi.


Oferta spotkań w przestrzeni architektonicznej budynku Muzeum i okolicach obejmuje warsztaty, wykłady, dyskusje, spotkania, seminaria, długofalowe kursy edukacyjne, seanse filmowe, spacery tematyczne po wystawach, okolicach Muzeum (…) oraz innych miejscach związanych z kulturą …, występy artystyczne, spotkania z twórcami i ekspertami jak również festiwale tematyczne (np. TISZ) i bale (np. …) związane z przedmiotem działalności Muzeum.

Część programów Wnioskodawca kieruje do określonych grup odbiorców: studentów, seniorów, rodziców oraz przedstawicieli grup zawodowych. Wnioskodawca organizuje także zajęcia, które łączą dorosłych w różnym wieku, z różnych pokoleń i środowisk. Do współtworzenia wydarzeń zapraszane są często organizacje pozarządowe i mieszkańcy ….

Tematyka zajęć dotyczy historii … w Polsce, ale poruszane są także inne tematy związane z przedmiotem działalności Muzeum, jak np. sytuacja mniejszości narodowych i etnicznych oraz migrantów.


Ważną część działań dla dorosłych stanowią warsztaty antydyskryminacyjne oraz programy wokół wystaw czasowych i ważnych rocznic. Oferta tych spotkań ulega stałej zmianie a potencjalni uczestnicy mogą znaleźć informację o tych działaniach w bieżącym programie Muzeum dostępnym m.in. na stronie internetowej Muzeum.


Szczególnym cyklem spotkań oferowanym przez Muzeum są zajęcia dla rodziców/opiekunów i ich dzieci. Wśród zajęć z tego zakresu można wyróżnić warsztaty rodzinne czy spotkania dla rodziców/opiekunów najmłodszych dzieci (w tym w wieku do 3 lat).


Warsztaty rodzinne odbywają się głównie w miejscu edukacji rodzinnej ,,(…)”, znajdującej się w Muzeum. Przestrzeń ta została stworzona z myślą o rozwoju naturalnej ciekawości dziecka odpowiadając jednocześnie na jego potrzebę ruchu.


W ramach programu warsztatów rodzinnych organizowane są m.in. spotkania wokół wystaw odbywających się w Muzeum, seanse filmowe, rodzinne warsztaty kulinarne. Oferowane są również cykle zajęć twórczych, jak np.: warsztaty stolarskie, z drukami 3D, muzyczne, teatralne, taneczne, czy inne.


Spotkania dla rodziców/opiekunów dzieci w wieku do 3 lat również odbywają się między innymi w Miejscu Edukacji Rodzinnej ,,…” w Muzeum. Ideą spotkań jest stworzenie wspólnej, przyjaznej i bezpiecznej przestrzeni do działania, nieskrępowanego rozwoju i odkrywania otaczającego świata. To czas na kontakt z kulturą i tradycją, spokojną rozmowę i budowanie relacji. Zajęcia prowadzone są w cyklach, w zamkniętych grupach, wspierają rozwój małych dzieci w oparciu o metody integracji sensorycznej, muzyki i teatru, z wykorzystaniem elementów pedagogiki m.in. Janusza Korczaka czy Marii Montessori. Połączone są także ze specjalnymi, dostosowanymi do grup wyjściami na wystawę stałą i wystawy czasowe.


Muzeum oferuje również cykle spotkań i zajęć dla seniorów. Wnioskodawca przygotował ofertę dla osób starszych, aby umożliwić im zwiększenie ich wiedzy na tematy związane z przedmiotem działalności Muzeum, takie jak (…). Spotkania pozwalają uczestnikom poznać historię (…). Spotkania i zajęcia dla seniorów mogą obejmować w szczególności: wstęp i oprowadzanie po wystawach muzealnych, seanse filmowe, wykłady, dyskusje czy występy artystyczne. Zajęcia dla seniorów organizowane są z uwzględnieniem różnych udogodnień dla tej grupy wiekowej (odpowiednia czas trwania, ciekawe tematy i niespieszne tempo zwiedzania, możliwość odpoczynku w razie potrzeby, zestawy słuchawkowe umożliwiające dokładne słyszenie przewodnika również z odległości).


Organizowane spotkania i wydarzenia dla dorosłych, seniorów, rodziców lub rodziców z dziećmi mają miejsce głównie w budynku Muzeum lub ewentualnie w jego otoczeniu - Muzeum znajduje się na (…), który został włączony (…)

Muzeum organizuje też przyjęcia urodzinowe dla dzieci w odpowiednio zaaranżowanej przestrzeni w budynku Muzeum. Wydarzenie to odbywa się z udziałem doświadczonych animatorów. Wspólna zabawa łączy się wówczas z programem warsztatów twórczych rozbudzających pasje i zainteresowania dzieci. W przypadku organizacji przyjęć urodzinowych praktyką jest pobieranie opłaty za udział w wydarzeniu w stosunku do całej grupy np. opłata 1000 zł dotyczy przyjęcia na 20 dzieci, a dodatkowa opłata za wstęp 15 zł jest pobierana za każdego następnego uczestnika.


Sprzedaż biletów, karnetów i pobieranie opłat za wstęp na te spotkania, zajęcia i wydarzenia odbywa się w kasach Muzeum, oraz online.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż biletów, karnetów lub pobieranie opłat za wstęp na opisane wyżej i organizowane przez Muzeum spotkania, zajęcia i wydarzenia dla dorosłych, seniorów, rodziców lub rodziców z dziećmi korzysta ze zwolnienia od VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż biletów, karnetów lub pobieranie opłat za wstęp na opisane wyżej i organizowane przez Muzeum spotkania, zajęcia i wydarzenia dla dorosłych, seniorów, rodziców lub rodziców z dziećmi, odbywające się w przestrzeni architektonicznej budynku Muzeum i okolicach, nie korzysta ze zwolnienia od VAT z uwagi na brzmienie art. 43 ust. 19 pkt 2 i 3 ustawy o VAT.

Uzasadnienie.


Do zakresu przedmiotowego opodatkowania VAT odnoszą się m.in. art. 5, 7 i 8 ustawy o VAT.


Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. I, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


W myśl natomiast art. 8 ust. I ustawy o VAT, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Obowiązujące w kraju stawki VAT reguluje m.in. art. 41 ustawy o VAT. Przepisy ustawy o VAT i przepisy szczególne przewidują dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.


Wśród zwolnień od VAT ustawodawca przewidział w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT zwolnienie dla usług kulturalnych świadczonych przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Zgodnie jednak z art. 43 ust. 19 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  • usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  • wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  • wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  • usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  • działalności agencji informacyjnych;
  • usług wydawniczych;
  • usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  • usług ochrony praw (art. 43 ust. 19 ustawy o VAT).

Z przywołanych regulacji wynika, że zwolnienie dla usług kulturalnych określone w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT nie ma zastosowania w przypadku usług:

  • wstępu do miejsc o charakterze kulturalnym;
  • wstępu świadczonego przez muzea.


W zakresie interpretowania pojęcia ,,wstępu” pomocniczo można odwołać się do interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 2 grudnia 2014 r. nr PT1/033/32/354/UU/14. Minister Finansów wskazał w niej, że słownik Języka Polskiego (www.sjp pwn.pl) definiuje pojęcie wstępu wskazując m.in. że jest to ,,możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś”.

Jak wnioskował zatem Minister Finansów pod pojęciem ,,wstępu” na potrzeby przepisów w zakresie VAT należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo Minister Finansów zauważył, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia).

Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki - możliwość korzystania z określonych urządzeń, Sali tanecznej - możliwość tańczenia, na imprezę sportową - możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, ,,na siłownię” - możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego - możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie. Tym samym, według Ministra Finansów w odniesieniu do problemu analizowanego w przywołanej interpretacji ogólnej, nie ma uzasadnienia dla zawężania stosowania stawki obniżonej związanej ze wstępem do biernego uczestnictwa w danym przedsięwzięciu.


Stanowisko opisane wyżej Minister Finansów oparł również na orzecznictwie sądów administracyjnych np. na wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 30 stycznia 2014 r. sygn. akt I FSK 311/13.


Będąca przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację indywidualną sprawa nie dotyczy stosowania stawki obniżonej (kwestia ta może być rozstrzygnięta w WIS), a możliwości stosowania zwolnienia od VAT. Niemniej jednak prezentowana interpretacja pojęcia „wstępu” dla celów VAT, która uwzględnia nie tylko bierny, ale i aktywny udział uczestnika w danych zajęciach, powinna mieć zastosowanie w opisanej sytuacji Muzeum.


Stąd też, w ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż biletów, karnetów i pobieranie opłat wstępu na spotkania, zajęcia i wydarzenia opisane w niniejszym wniosku (w kasach Muzeum, online czy poprzez rezerwacje telefoniczne), będzie mieścić się w pojęciu sprzedaży „wstępu do miejsc o charakterze kulturalnym” lub też „wstępu do muzeum”, które to czynności zostały wyłączone ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 19 pkt 2 i 3 ustawy o VAT.


Uzasadnieniem takiego stanowiska jest zarówno to, że Wnioskodawca działa w charakterze muzeum (a więc jest to miejsce o charakterze kulturalnym). Zgodnie zaś z prezentowaną wyżej interpretacją pojęcia „wstępu” należy uznać, że obejmuje on nie tylko bierne uczestnictwo (jak np. udział w zwiedzaniu wystawy, czy w seansie filmowym, wykładzie), ale też te wydarzenia i spotkania, w których odbiorcy usług aktywnie uczestniczą (jak np. warsztaty, dyskusje, zajęcia manualne, festiwale, spacery tematyczne, przyjęcia urodzinowe, bal), jeżeli te wydarzenia organizowane są przez Muzeum w miejscu wskazanym przez Muzeum, tj. szczególnie w jego budynku lub otoczeniu (historyczne … lub miejsca ważne z punktu widzenia historii i kultury …).


Wskazane wyżej wnioski potwierdzają interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane w sprawach innych podatników, w tym instytucji kultury. Interpretacje te zostały wydane co prawda w poprzednim stanie prawnym, ale można z nich wysnuć analogiczne wnioski, co do aktualnie obowiązujących przepisów o zbliżonym brzmieniu:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 8 czerwca 2012 r„ nr IPTPP2/443-169/12-8/KW: „(...) usługi polegające na organizowaniu w ramach działalności statutowej Wnioskodawcy spotkań z artystami, pisarzami bądź koncertu piosenkarza, aktora za odpłatnością w zamian za bilet wstępu nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy w związku z ust. 18 tegoż artykułu. W myśl bowiem art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie z opodatkowania usług kulturalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 33 w. artykułu, nie ma zastosowania do usług wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego”.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 września 2015 r., nr ILPP3/4512-1-77/15-4/DC; „(...) w przedmiotowej sprawie czynności, za które pobierana jest opłata (bilet za wstęp na Festiwal) - jak wskazał Wnioskodawca - należy uznać za usługi o charakterze kulturalnym, w związku z czym ww. usługi można zaliczyć do grupy usług mieszczących się w poz. 184 załącznika nr 3 ustawy, a w konsekwencji, świadczenie to podlegać będzie opodatkowaniu obniżoną do wysokości 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług”.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 września 2015 r. nr IBPP3/4512-502/15/KG: „(...) stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi, polegające na organizowaniu odpłatnych lekcji muzealnych oraz warsztatów tematycznych dla dzieci i młodzieży, połączone ze zwiedzaniem Muzeum, za które pobierane są opłaty za wstęp, podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, jako wymienione w poz. 184 załącznika nr 3 do ustawy o VAT”.
  • interpretacja indywidulna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 sierpnia 2018 r., nr 0112-KDIL2-3.4012.274.2018.2.IP; w której organ podatkowy potwierdził opodatkowanie stawką 8% VAT dla opłat pobieranych przez samorządową instytucję kultury za udział w warsztatach kulturalnych dla dzieci i młodzieży;
  • interpretacja indywidulna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 września 2018 r. nr 0112-KDIL1-3.4012.456.2018.1.KM, w której organ podatkowy potwierdził opodatkowanie stawką 8% VAT dla opłat pobieranych przez instytucję kultury za udział w wydarzeniu kulturalnym organizowanym przez tę instytucję.


Takie też wnioski potwierdza wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 grudnia 2015 r., sygn. I FSK 1402/14 dotyczący VAT od organizacji imprez artystycznych z okazji szczególnych dni w roku adresowanych do dzieci: „podkreślenia wymaga, że świadczenie usługi "w zakresie wstępu" obejmuje nie tylko bierne korzystanie z usługi artystycznej, ale również aktywne korzystanie z urządzeń znajdujących się na sali zabaw, na której ta impreza się odbywa, ale również udział w grach, zabawach i konkursach dla uczestników imprezy”.


Podsumowując, sprzedaż biletów, karnetów lub pobieranie opłat za wstęp na opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i organizowane przez Muzeum spotkania, zajęcia i wydarzenia dla dorosłych, seniorów, rodziców lub rodziców z dziećmi nie korzysta ze zwolnienia od VAT z uwagi na brzmienie art. 43 ust. 19 pkt 2 i 3 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Zaznaczyć w tym miejscu należy, że odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.


Przepis ten stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. n cyt. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) który stanowi, że państwa członkowskie zwalniają od podatku od towarów i usług świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.


Z powyższego wynika, że ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, korzystać mogą świadczące usługi kulturalne:

  • podmioty prawa publicznego,
  • podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,
  • podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
  • indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.


Zgodnie z powołanym wyżej art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).


Ponadto, zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.


A zatem, usługi kulturalne świadczone przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, są zwolnione od podatku VAT pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy). Ponadto, zwolnieniu od podatku podlegać będzie – jak wskazano powyżej – również dostawa towarów ściśle związana z usługami kulturalnymi, dokonywana przez wskazane wyżej podmioty, przy czym zwolnieniu nie będzie podlegała dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia (art. 43 ust. 17 ustawy). Jednocześnie zwolnienie, o którym mowa wyżej, ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).


Ponadto, na mocy art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw (art. 43 ust. 19 ustawy o VAT).

Z opisu sprawy wynika, że Muzeum jest instytucją kultury utworzoną na podstawie ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, przez swoich założycieli. Muzeum posiada osobowość prawną i jest wpisane do rejestru instytucji kultury. Przedmiotem działania Muzeum jest ukazanie dziejów … na historycznych terenach Rzeczypospolitej Polskiej, w tym na terenie …, a także wspieranie działań zmierzających do wychowania młodego pokolenia w duchu wzajemnej tolerancji oraz szacunku dla tradycji i kultury ….


Według statutu Muzeum prowadzi swoją działalność m.in. poprzez:

  • udostępnianie zgromadzonych zbiorów przez prowadzenie działalności naukowej, edukacyjnej i wystawienniczej;
  • popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę, w tym m.in. organizowanie koncertów, przedstawień, dyskusji publicznych oraz pokazów filmowych i multimedialnych;
  • opracowywanie, publikowanie i rozpowszechnianie wydawnictw z zakresu swojej działalności;
  • inspirowanie i prowadzenie działalności popularyzatorskiej poświęconej historii (…).


Wśród wielu rodzajów czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę wymienić można organizację cykli spotkań dla dorosłych, seniorów rodziców lub rodziców z dziećmi. Oferta spotkań w przestrzeni architektonicznej budynku Muzeum i okolicach obejmuje warsztaty, wykłady, dyskusje, spotkania, seminaria, długofalowe kursy edukacyjne, seanse filmowe, spacery tematyczne po wystawach, okolicach Muzeum (…) oraz innych miejscach związanych z kulturą …, występy artystyczne, spotkania z twórcami i ekspertami, jak również festiwale tematyczne (np. TISZ) i bale (np. …) związane z przedmiotem działalności Muzeum. Część programów Wnioskodawca kieruje do określonych grup odbiorców: studentów, seniorów, rodziców oraz przedstawicieli grup zawodowych. Wnioskodawca organizuje także zajęcia, które łączą dorosłych w różnym wieku, z różnych pokoleń i środowisk. Do współtworzenia wydarzeń zapraszane są często organizacje pozarządowe i mieszkańcy …. Tematyka zajęć dotyczy historii i kultury …, ale poruszane są także inne tematy związane z przedmiotem działalności Muzeum, jak np. sytuacja mniejszości narodowych i etnicznych oraz migrantów. Ważną część działań dla dorosłych stanowią warsztaty antydyskryminacyjne oraz programy wokół wystaw czasowych i ważnych rocznic. Oferta tych spotkań ulega stałej zmianie a potencjalni uczestnicy mogą znaleźć informację o tych działaniach w bieżącym programie Muzeum dostępnym m.in. na stronie internetowej Muzeum. Szczególnym cyklem spotkań oferowanym przez Muzeum są zajęcia dla rodziców/opiekunów i ich dzieci. Wśród zajęć z tego zakresu można wyróżnić warsztaty rodzinne czy spotkania dla rodziców/opiekunów najmłodszych dzieci (w tym w wieku do 3 lat). Warsztaty rodzinne odbywają się głównie w miejscu edukacji rodzinnej …, znajdującej się w Muzeum. Przestrzeń ta została stworzona z myślą o rozwoju naturalnej ciekawości dziecka odpowiadając jednocześnie na jego potrzebę ruchu. W ramach programu warsztatów rodzinnych organizowane są m.in. spotkania wokół wystaw odbywających się w Muzeum, seanse filmowe, rodzinne warsztaty kulinarne. Oferowane są również cykle zajęć twórczych, jak np.: warsztaty stolarskie, z drukami 3D, muzyczne, teatralne, taneczne, czy inne. Spotkania dla rodziców/opiekunów dzieci w wieku do 3 lat również odbywają się między innymi w Miejscu Edukacji Rodzinnej ,,…” w Muzeum. Ideą spotkań jest stworzenie wspólnej, przyjaznej i bezpiecznej przestrzeni do działania, nieskrępowanego rozwoju i odkrywania otaczającego świata. To czas na kontakt z kulturą i tradycją, spokojną rozmowę i budowanie relacji. Zajęcia prowadzone są w cyklach, w zamkniętych grupach, wspierają rozwój małych dzieci w oparciu o metody integracji sensorycznej, muzyki i teatru, z wykorzystaniem elementów pedagogiki m.in. Janusza Korczaka czy Marii Montessori. Połączone są także ze specjalnymi, dostosowanymi do grup wyjściami na wystawę stałą i wystawy czasowe. Muzeum oferuje również cykle spotkań i zajęć dla seniorów. Wnioskodawca przygotował ofertę dla osób starszych, aby umożliwić im zwiększenie ich wiedzy na tematy związane z przedmiotem działalności Muzeum, takie jak tradycja, zwyczaje i święta …. Spotkania pozwalają uczestnikom poznać historię i kulturę … polskich opowiadaną z nowszej i ciekawszej perspektywy. Spotkania i zajęcia dla seniorów mogą obejmować w szczególności: wstęp i oprowadzanie po wystawach muzealnych, seanse filmowe, wykłady, dyskusje czy występy artystyczne. Zajęcia dla seniorów organizowane są z uwzględnieniem różnych udogodnień dla tej grupy wiekowej (odpowiednia czas trwania, ciekawe tematy i niespieszne tempo zwiedzania, możliwość odpoczynku w razie potrzeby, zestawy słuchawkowe umożliwiające dokładne słyszenie przewodnika również z odległości).


Organizowane spotkania i wydarzenia dla dorosłych, seniorów, rodziców lub rodziców z dziećmi mają miejsce głównie w budynku Muzeum lub ewentualnie w jego otoczeniu - Muzeum znajduje się na (…), a więc w miejscach ważnych z punktu widzenia…Muzeum organizuje też przyjęcia urodzinowe dla dzieci w odpowiednio zaaranżowanej przestrzeni w budynku Muzeum. Wydarzenie to odbywa się z udziałem doświadczonych animatorów. Wspólna zabawa łączy się wówczas z programem warsztatów twórczych rozbudzających pasje i zainteresowania dzieci. W przypadku organizacji przyjęć urodzinowych praktyką jest pobieranie opłaty za udział w wydarzeniu w stosunku do całej grupy np. opłata 1000 zł dotyczy przyjęcia na 20 dzieci, a dodatkowa opłata za wstęp 15 zł jest pobierana za każdego następnego uczestnika. Sprzedaż biletów, karnetów i pobieranie opłat za wstęp na te spotkania, zajęcia i wydarzenia odbywa się w kasach Muzeum, oraz online.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy sprzedaż biletów, karnetów lub pobieranie opłat za wstęp na opisane wyżej i organizowane przez Muzeum spotkania, zajęcia i wydarzenia dla dorosłych, seniorów, rodziców lub rodziców z dziećmi korzysta ze zwolnienia od VAT.


Biorąc pod uwagę opis sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z usługami wstępu na organizowane przez Muzeum spotkania, zajęcia i wydarzenia dla dorosłych, seniorów, rodziców lub rodziców z dziećmi, co oznacza, że dla wykonywanych usług Wnioskodawca nie ma prawa do skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, ponieważ zgodnie z art. 43 ust. 19 pkt 2 lit. a ustawy – zwolnienie nie ma zastosowania do wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego oraz zgodnie z art. 43 ust. 19 pkt 3 – zwolnienie nie ma zastosowania do wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą.


Reasumując, należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi wstępu na organizowane spotkania, zajęcia i wydarzenia dla dorosłych, seniorów, rodziców lub rodziców z dziećmi, nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, ponieważ są objęte dyspozycją art. 43 ust. 19 pkt 2 lit. a oraz art. 43 ust. 19 pkt 3 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż biletów, karnetów lub pobieranie opłat za wstęp na opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i organizowane przez Muzeum spotkania, zajęcia i wydarzenia dla dorosłych, seniorów, rodziców lub rodziców z dziećmi nie korzysta ze zwolnienia od VAT z uwagi na brzmienie art. 43 ust. 19 pkt 2 i 3 ustawy o VAT należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj