Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.16.2021.2.WN
z 18 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 stycznia 2021 r. (data wpływu 12 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 9 marca 2021 r. (data wpływu 12 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania w formie grantu w związku z otrzymaniem przez Gminę środków unijnych w ramach realizacji projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dofinansowania w formie grantu w związku z otrzymaniem przez Gminę środków unijnych w ramach realizacji projektu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 9 marca 2021 r. (data wpływu 12 marca 2021 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 2 marca 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.16.2021.1.WN.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i dokonuje rozliczeń w okresach miesięcznych. Od dnia 1 stycznia 2017 roku Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, w większości są to zadania realizowane w reżimie publiczno - prawnym. Poza tym Gmina dokonuje wybranych czynności na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych podlegających przepisom ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.2020.106). W przypadku, gdy dokonywane zakupy towarów lub usług służą wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem VAT i jest możliwe bezpośrednie ich przyporządkowanie do takiego rodzaju działalności, Gmina dokonuje odliczenia podatku naliczonego w całości, zaś w przypadku, gdy dokonywane zakupy towarów lub usług służą działalności opodatkowane i zwolnionej albo pozostającej poza VAT i nie jest możliwe ich bezpośrednie przyporządkowanie do konkretnego rodzaju działalności, podatek naliczony do odliczenia ustala się według prewspółczynnika na podstawie art. 86 ust. 2a - 2h ustawy o VAT i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników oraz współczynnika stanowiącego proporcjonalny udział obrotu opodatkowanego w obrocie ogółem, z tytułu którego przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie art. 90 ustawy o podatku VAT.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U.2020.713) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy ochrony środowiska i przyrody, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Gmina otrzymała dofinansowanie inwestycji z zakresu likwidacji nieefektywnych i wysokoemisyjnych kotłowni i montażu źródeł ciepła opalanych gazem lub biomasą (pellet) w ramach projektu pn.: „…..” realizowanego z udziałem środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020. Celem projektu jest zmniejszenie ilości zanieczyszczeń emitowanych do powietrza z procesów spalania paliw stałych w budynkach stanowiących własność grantobiorców. Dofinansowaniu podlega zakup efektywnego ekologicznie źródła ciepła do ogrzewania budynku jednorodzinnego oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej. Dofinansowanie ma postać grantu pochodzącego w 100% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i jest przekazywane na podstawie umowy cywilnoprawnej powierzenia grantu po spełnieniu warunków określonych w umowie i regulaminie udzielania dotacji. Dotacja stanowi refundację części poniesionych przez mieszkańców wydatków na zakup i montaż nowoczesnych źródeł ciepła na paliwo gazowe lub biomasę, po zakończeniu inwestycji prawidłowo udokumentowanej przez mieszkańca, zweryfikowanej przez pracowników Gminy oraz po dokonaniu odbioru technicznego w obecności inspektora nadzoru, w kwocie nie większej niż 10 tysięcy złotych.

Dodatkowo Gmina uzupełniła opis sprawy odnosząc się do pytań tut. Organu w następujący sposób:

Ad. 1) Czy projekt adresowany jest tylko i wyłącznie do Mieszkańców Gminy?

Zgodnie z Wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) część B. Szczegółowy opis projektu „(...)”.

Ad. 2) Jakie warunki musi spełnić osoba fizyczna będąca Grantobiorcą ww. projektu?

Zgodnie z Regulaminem udzielania dotacji na wymianę źródeł ogrzewania z udziałem środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 w ramach projektu pn.: „….” w § 8 Warunki udziału w projekcie ust. 3 Grantobiorca musi wypełnić następujące kryteria i warunki:

  1. posiadanie tytułu prawnego do nieruchomości, której dotyczy realizowany projekt, a w przypadku braku tytułu prawnego posiadanie oświadczenia właściciela, a w przypadku współwłasności, wszystkich współwłaścicieli o udzieleniu zgody na realizację inwestycji oraz o posiadaniu wiedzy co do rodzaju planowanych prac;
  2. wykorzystywanie instalacji centralnego ogrzewania jedynie na potrzeby socjalno- bytowe grantobiorcy i jego domowników;
  3. budynek ogrzewany jest ciepłem z kotła węglowego lub nieefektywnego i niskosprawnego kotła gazowego i jednocześnie grantobiorca nie posiada drugiego źródła ciepła, za wyjątkiem pieca gazowego pracującego w instalacji c.w.u. lub kominka (stan przed realizacją);
  4. grantobiorca nie jest podmiotem wykluczonym z możliwości otrzymania dofinansowania na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych;
  5. grantobiorca zobowiązuje się do zawarcia umowy o powierzenie grantu oraz dołącza oświadczenia wszystkich współwłaścicieli nieruchomości o wyrażeniu zgody na realizację projektu, jeśli nieruchomość stanowi przedmiot współwłasności;
  6. grantobiorca zobowiązuje się do eksploatacji instalacji zgodnie z jej przeznaczeniem co najmniej przez okres trwałości projektu;
  7. instalacja zostanie zrealizowana po dacie podpisania umowy o powierzenie grantu;
  8. grantobiorca wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do przygotowania, realizacji i utrzymania trwałości projektu zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1781);
  9. nieruchomość lokalowa, ogrzewana ciepłem z dofinansowanej kotłowni nie służy jako biuro wspólnoty mieszkaniowej lub administracji spółdzielni;
  10. grantobiorca nie posiada jakichkolwiek nieuregulowanych, a wymagalnych zobowiązań wobec gminy lub jednostek podległych gminie, a w szczególności zobowiązań podatkowych, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz z tytułu opłat lokalnych - według stanu na dzień złożenia wniosku o udzielenie dotacji.

Ad. 3) Czy odbiorcą projektu może być osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą?

Zgodnie z Wnioskiem o udział w projekcie, wprowadzonym Regulaminem udzielania dotacji na wymianę źródeł ogrzewania z udziałem środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 w ramach projektu pn.: „….”, Wnioskodawca oświadcza między innymi: „Energia wyprodukowana przez instalację w ramach Projektu nie będzie wykorzystywana na potrzeby działalności gospodarczej i będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby socjalno-bytowe w moim gospodarstwie domowym.” Powyższe potwierdzane jest również podczas wizji lokalnej oraz poprzez audyt energetyczny.

Ad. 4) Od czego jest uzależnione, kto i w jakiej wysokości otrzyma refundację (Grant) w ramach ww. projektu?

Zgodnie z Regulaminem udzielania dotacji na wymianę źródeł ogrzewania z udziałem środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 w ramach projektu pn.: „….” potencjalny grantobiorca - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej w miejscu instalacji nowego źródła ciepła, planującą przeprowadzenie inwestycji, ubiegającą się o przyznanie grantu i spełniającą co najmniej jeden z poniższych warunków:

  1. posiadanie tytułu prawnego do nieruchomości położonej na terenie Gminy, na której będzie realizowana inwestycja,
  2. w przypadku współwłasności lub braku prawa własności do wskazanej nieruchomości, posiadanie pisemnego oświadczenia właściciela, a w przypadku współwłasności oświadczenia wszystkich współwłaścicieli o udzieleniu zgody na realizację inwestycji oraz o posiadaniu wiedzy co do rodzaju planowanych prac.

Ponadto w § 7 Warunki finansowe projektu

  1. Dofinansowanie (grant) dla działań wymienionych w § 4 ust. 1 niniejszego regulaminu wyniesie 95% wydatków kwalifikowanych brutto, jednak nie więcej niż 10 000,00 zł. Grantodawca nie określa minimalnej wartości grantu. W przypadku prawnej możliwości odzyskania podatku VAT przez grantobiorcę, wysokość podatku VAT będzie wydatkiem niekwalifikowalnym.
  2. Grant składa się w 100% ze środków EFRR i jest przekazywany na podstawie umowy o powierzenie grantu po spełnieniu warunków określonych w umowie i niniejszym regulaminie. Wysokość grantu będzie każdorazowo ustalana indywidualnie z uwzględnieniem maksymalnej kwoty określonej w ust. 1, wyników audytu energetycznego oraz zasad projektu.
  3. Grantobiorca nie może łączyć grantu z jakimkolwiek innym publicznym źródłem dofinansowania na określony w umowie o powierzenie grantu wydatek kwalifikowalny (zakaz podwójnego finansowania).
  4. Zakres prac objętych grantem obejmuje wydatki kwalifikowalne przeznaczone na:
    1. demontaż starego źródła ciepła;
    2. zakup i montaż nowego źródła ciepła na paliwo gazowe lub biomasę w postaci pelletu;
    3. zakup i montaż niezbędnej armatury: pompa wymagana do prawidłowego funkcjonowania i obiegu instalacji c.o., zawór trój- lub czwór- drożny, zawory przelotowe i zwrotne, zespół rurowy, izolacja rurociągów, montaż naczynia wzbiorczego, osprzęt niezbędny do zainstalowania nowego źródła ciepła, reduktor ciśnienia wody, automatyka sterująca, zasobnik c.w.u jeżeli montowany jest kocioł dwufunkcyjny;
    4. zakup i montaż wkładu kominowego dla kotła gazowego;
    5. próby szczelności i ciśnieniowe.
  5. Wszelkie koszty niekwalifikowalne pokrywa grantobiorca we własnym zakresie.
  6. Przebudowa lub budowa wewnętrznej instalacji gazowej w budynku stanowi wydatek niekwalifikowalny, a grantobiorca realizuje związany z tym zakres prac na własny koszt i ryzyko z zachowaniem obowiązujących norm i przepisów.




Ad. 5) Kto - Gmina czy Grantobiorca - będzie dokonywał wymiany i dostosowania indywidualnych źródeł ciepła na mniej emisyjne (ekologiczne) w ramach ww. projektu, w tym np. przygotowania dokumentacji, uzyskania wszelkich pozwoleń, sprawowania nadzoru nad przebiegiem prac montażowych, dokonania wyboru wykonawcy?

Zgodnie z Regulaminem udzielania dotacji na wymianę źródeł ogrzewania z udziałem środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 w ramach projektu pn.: „….” § 10 Umowa o powierzenie grantu 5. Grantobiorca samodzielnie dokonuje wyboru Wykonawcy robót instalacyjnych z listy potencjalnych Wykonawców oferujących urządzenia spełniające wymagania określone w załączniku nr 2 do niniejszego regulaminu w ramach otwartego ciągłego naboru prowadzonego przez Gminę po podpisaniu umowy z Urzędem Marszałkowskim. Lista potencjalnych wykonawców, zostanie opublikowana na stronie internetowej gminy w terminie 7 dni od daty wejścia w życie niniejszego regulaminu, a następnie będzie na bieżąco aktualizowana.

Ponadto w § 7 Warunki finansowe projektu 4. Zakres prac objętych grantem obejmuje wydatki kwalifikowalne przeznaczone na:

  1. demontaż starego źródła ciepła;
  2. zakup i montaż nowego źródła ciepła na paliwo gazowe lub biomasę w postaci pelletu;
  3. zakup i montaż niezbędnej armatury: pompa wymagana do prawidłowego funkcjonowania i obiegu instalacji c.o., zawór trój- lub czwór- drożny, zawory przelotowe i zwrotne, zespół rurowy, izolacja rurociągów, montaż naczynia wzbiorczego, osprzęt niezbędny do zainstalowania nowego źródła ciepła, reduktor ciśnienia wody, automatyka sterująca, zasobnik c.w.u jeżeli montowany jest kocioł dwufunkcyjny;
  4. zakup i montaż wkładu kominowego dla kotła gazowego;
  5. próby szczelności i ciśnieniowe.

5.Wszelkie koszty niekwalifikowalne pokrywa grantobiorca we własnym zakresie.

6.Przebudowa lub budowa wewnętrznej instalacji gazowej w budynku stanowi wydatek niekwalifikowalny, a grantobiorca realizuje związany z tym zakres prac na własny koszt i ryzyko z zachowaniem obowiązujących norm i przepisów.

Ponadto w załączniku Nr 2 do Regulaminu (...) „Specyfikacja techniczna” zawarta jest charakterystyka indywidualnych źródeł ciepła i wytyczne do projektowania w zakresie kotłów na biomasę i kotłów gazowych.

Ad. 6) Czy Grantobiorca będzie nabywał towary i usługi w ramach ww. projektów w swoim imieniu i na swoją rzecz?

Zgodnie z umową o powierzenie grantu dotyczącego realizacji projektu pn.: „…” § 3 Zadania i obowiązki grantobiorcy w ramach realizacji inwestycji grantobiorca zobowiązuje się do: 1) modernizacji kotłowni wraz z demontażem starego kotła i montażem wraz z niezbędnymi pracami w zakresie instalacji hydraulicznej i elektrycznej w budynku (...), do której posiada udokumentowane prawo dysponowania; 2) samodzielnego dokonania wyboru Wykonawcy robót instalacyjnych z listy potencjalnych wykonawców w ramach otwartego ciągłego naboru prowadzonego przez gminę. Oraz w § 4 Warunki finansowe ust. 3 Grantobiorca zobowiązuje się do sfinansowania wydatków niezbędnych do realizacji inwestycji nieobjętych grantem; ust. 4. Grantobiorca zobowiązuje się pokryć w pełnym zakresie, wszelkie wydatki niekwalifikowane w ramach inwestycji z własnych środków finansowych; ust. 5 Przyznawany grant (dotacja celowa) stanowić będzie refundację poniesionych wydatków (...).

Ad. 7) Na kogo będą wystawione faktury za wymianę indywidualnych źródeł ciepła na paliwo gazowe lub biomasę?

Zgodnie z Regulaminem udzielania dotacji na wymianę źródeł ogrzewania z udziałem środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 w ramach projektu pn.: „….” § 11 Wypłata grantu 1. (...), grantobiorca winien przedstawić gminie do weryfikacji komplet następujących dokumentów:

  1. oryginały faktury lub faktur dotyczących kosztów kwalifikowanych;
  2. oświadczenie Wykonawcy o zapłaceniu faktur, przy czym dopuszcza się adnotację na fakturze potwierdzającą dokonanie płatności gotówkowej;
  3. oświadczenie o wykonaniu wewnętrznej instalacji gazowej zgodnie z obowiązującymi przepisami (dotyczy tylko grantów na montaż kotła gazowego);
  4. potwierdzenie złomowania kotła na paliwo stałe w związku z jego przekazaniem przez grantobiorcę do złomowania;
  5. DTR kotła, certyfikat 5 klasy i inne dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów załącznika nr 2;
  6. protokół odbioru wskazujący typ, rodzaj i model kotła oraz pozostałych elementów instalacji;
  7. podpisaną i opieczętowaną gwarancję na całość instalacji na okres minimum 5 lat od daty montażu;
  8. oświadczenie o zawarciu umowy ubezpieczenia instalacji od ryzyk obejmujące co najmniej pożar, zalanie, uderzenie pioruna, wichury, przepięcia, kradzieże, dewastację;
  9. fotografię zmodernizowanej kotłowni;
  10. inne dokumenty stanowiące załączniki do umowy o powierzenie grantu.

2.W przypadku, gdy przedłożone przez grantobiorcę dokumenty lub dane wymagać będą dodatkowych czynności wyjaśniających gmina wezwie grantobiorcę do złożenia wyjaśnień.

3.Po weryfikacji dokumentów określonych w ust. 1 i analizie ewentualnych wyjaśnień, o których mowa w ust. 2 oraz po dokonaniu odbioru technicznego w obecności inspektora nadzoru gmina wypłaci grant na rachunek wskazany przez grantobiorcę, w terminie 30 dni pod warunkiem dysponowania środkami przekazanymi przez Urząd Marszałkowski.

Jednocześnie zgodnie z zapisami umowy grantobiorca po zakończonej inwestycji, odbiorze instalacji oraz zapłaceniu faktury za dostawę i montaż instalacji, składa wniosek o płatność stanowiący załącznik do regulaminu wraz z wymaganymi załącznikami wymienionymi wyżej.

Ad. 8) Czyją własność będą stanowiły ekologiczne indywidualne źródła ogrzewania oraz towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu?

Zgodnie z umową o powierzenie grantu dotyczącego realizacji projektu pn.: „…” nabyte i zamontowane źródła ciepła będą własnością grantobiorcy, jednak z zastrzeżeniem umożliwienia pełnego i niezakłóconego dostępu do wszelkich informacji, rzeczy, materiałów, urządzeń, sprzętów, obiektów, terenów i pomieszczeń, w których realizowano grant lub zgromadzono dokumentację związana z realizacją ww. umowy. Jednocześnie zgodnie z Regulaminem udzielania dotacji na wymianę źródeł ogrzewania z udziałem środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 w ramach projektu pn.: „….” § 18 Warunki udziału w projekcie 6) grantobiorca zobowiązuje się do eksploatacji instalacji zgodnie z jej przeznaczeniem co najmniej przez okres trwałości projektu oraz § 10 Umowa o powierzenie grantu Grantobiorca ma obowiązek utrzymania w niezmienionej formie instalacji dofinansowanej w ramach projektu oraz ubezpieczenia instalacji (...) w okresie trwałości projektu.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2020.106 ze zm.) w związku z otrzymaniem przez Gminę środków unijnych w ramach realizacji opisanego projektu, dofinansowanie w formie grantu będzie stanowiło podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług i co do zasady będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina stoi na stanowisku, że otrzymanie dotacji i przekazanie jej w formie grantu mieszkańcom na sfinansowanie wymiany źródeł ciepła nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ po stronie Gminy nie wystąpi dostawa towaru ani świadczenie usług, które podlegałoby opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, tzn.: odwrotnie niż w sytuacji, gdyby to Gmina dokonywała świadczenia usług wymiany źródeł ciepła i otrzymywała zapłatę od mieszkańców za jej wykonanie. W przedmiotowym projekcie mieszkaniec - uczestnik nie wnosi żadnego wkładu własnego, gdyż samodzielnie ponosi pełny koszt realizacji inwestycji, a po jej zakończeniu wnioskuje do Gminy o refundację - zwrot części poniesionych kosztów. Otrzymanie środków finansowych przez mieszkańca od Gminy nie wywołuje skutków w podatku VAT ani dla Gminy ani dla mieszkańca, gdyż mieszkaniec otrzymuje refundację wydatków poniesionych na wymianę źródła ogrzewania, na rzecz wybranego przez siebie przedsiębiorcy - wykonawcy usługi. Wysokość dotacji udzielonej Gminie ze środków Unii Europejskiej pozostanie bez związku dla wysokości wydatków poniesionych przez mieszkańca na rzecz wykonawcy. Refundacja - grant - zgodnie z Regulaminem udzielania dotacji, może wynieść nie więcej niż 10 tysięcy złotych. Wobec tego po stronie Gminy nie wystąpi konieczność zapłaty podatku VAT należnego, ponieważ dofinansowanie nie będzie stanowiło dopłaty do ceny towaru /usługi nabytej od Gminy, ale częściową refundację poniesionych wydatków. Podsumowując, należy stwierdzić, że sam fakt otrzymania dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej, w związku z tym nie podwyższa podstawy opodatkowania i co do zasady nie kreuje obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem opodatkowane podatkiem VAT są odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług. Sam fakt otrzymania dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Według art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Cytowany przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Związane jest to z tym, że podstawa opodatkowania stanowi wartość faktycznie uzyskaną przez sprzedawcę z tytułu danej opodatkowanej czynności. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma tu znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których to dofinansowanie jest wypłacane.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (zob. np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (zob. np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).

Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (zob. np. wyrok w sprawie C-184/00 pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (zob. pkt 29 wyroku C-144/02).

Należy zauważyć, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że aby dana czynność (dostawa lub usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dokonywaną dostawą towarów lub świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za dokonaną dostawę towarów lub wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina Gmina otrzymała dofinansowanie inwestycji z zakresu likwidacji nieefektywnych i wysokoemisyjnych kotłowni i montażu źródeł ciepła opalanych gazem lub biomasą (pellet) w ramach projektu pn.: „…” realizowanego z udziałem środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020. Dofinansowaniu podlega zakup efektywnego ekologicznie źródła ciepła do ogrzewania budynku jednorodzinnego oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej. Dofinansowanie ma postać grantu pochodzącego w 100% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i jest przekazywane na podstawie umowy cywilnoprawnej powierzenia grantu po spełnieniu warunków określonych w umowie i regulaminie udzielania dotacji. Dotacja stanowi refundację części poniesionych przez mieszkańców wydatków na zakup i montaż nowoczesnych źródeł ciepła na paliwo gazowe lub biomasę, po zakończeniu inwestycji prawidłowo udokumentowanej przez mieszkańca, zweryfikowanej przez pracowników Gminy oraz po dokonaniu odbioru technicznego w obecności inspektora nadzoru, w kwocie nie większej niż 10 tysięcy złotych.

Zgodnie z Wnioskiem o udział w projekcie, Wnioskodawca oświadcza między innymi: „Energia wyprodukowana przez instalację w ramach Projektu nie będzie wykorzystywana na potrzeby działalności gospodarczej i będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby socjalno-bytowe w moim gospodarstwie domowym.”

Grantobiorca samodzielnie dokonuje wyboru Wykonawcy robót instalacyjnych z listy potencjalnych Wykonawców oferujących urządzenia (…). Wszelkie koszty niekwalifikowalne pokrywa grantobiorca we własnym zakresie. Przebudowa lub budowa wewnętrznej instalacji gazowej w budynku stanowi wydatek niekwalifikowalny, a grantobiorca realizuje związany z tym zakres prac na własny koszt i ryzyko z zachowaniem obowiązujących norm i przepisów.

Zgodnie z umową o powierzenie grantu dotyczącego realizacji projektu grantobiorca zobowiązuje się do: 1) modernizacji kotłowni wraz z demontażem starego kotła i montażem wraz z niezbędnymi pracami w zakresie instalacji hydraulicznej i elektrycznej w budynku (...), do której posiada udokumentowane prawo dysponowania; 2) samodzielnego dokonania wyboru Wykonawcy robót instalacyjnych z listy potencjalnych wykonawców w ramach otwartego ciągłego naboru prowadzonego przez gminę. Oraz w § 4 Warunki finansowe ust. 3 Grantobiorca zobowiązuje się do sfinansowania wydatków niezbędnych do realizacji inwestycji nieobjętych grantem; ust. 4. Grantobiorca zobowiązuje się pokryć w pełnym zakresie, wszelkie wydatki niekwalifikowane w ramach inwestycji z własnych środków finansowych; ust. 5 Przyznawany grant (dotacja celowa) stanowić będzie refundację poniesionych wydatków (...).

Jednocześnie zgodnie z zapisami umowy grantobiorca po zakończonej inwestycji, odbiorze instalacji oraz zapłaceniu faktury za dostawę i montaż instalacji, składa wniosek o płatność wraz z wymaganymi załącznikami.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, czy otrzymane w ramach realizacji opisanego projektu przez Gminę dofinansowanie w formie grantu będzie stanowiło podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług i co do zasady będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przepisy prawa i orzeczenia TSUE mające zastosowanie w sprawie uznać należy, że otrzymane przez Gminę dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w celu realizacji projektu „….” polegającego na udzieleniu mieszkańcom grantów na dostawę i montaż odnawialnych źródeł energii wykorzystujących energię biomasy do wytwarzania energii cieplnej (kotły na pellet) oraz montaż kotłów gazowych nie stanowi podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy. Jak wskazał Wnioskodawca Grantobiorca sam nabywa towary i usługi w ramach projektu oraz w całości opłacał wszelkie rachunki/faktury, a następnie ubiega się o refundację części poniesionych kosztów. Grantobiorca nie jest zobowiązany do uiszczenia żadnej opłaty na rzecz Gminy w postaci wkładu własnego. Jak wynika z opisu sprawy, Gmina ograniczy się jedynie do rozliczenia dotacji na rzecz mieszkańca - po weryfikacji dokumentów i analizie ewentualnych wyjaśnień oraz po dokonaniu odbioru technicznego w obecności inspektora nadzoru Gmina wypłaci grant na rachunek wskazany przez grantobiorcę. Przekazanych środków pieniężnych na rzecz właściciela budynku mieszkalnego nie można uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę lub dopłatę do ceny (brak świadczenia usługi i dostawy towaru). W konsekwencji otrzymana przez Gminę dotacja nie jest dotacją bezpośrednio wpływającą na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowi wynagrodzenia za świadczone usługi lub dostarczane towary a w konsekwencji nie zwiększa podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy. Tym samym przedmiotowa dotacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przypisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się do błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawą.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj