Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.70.2021.1.SR
z 19 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 lutego 2021 r. (data wpływu 4 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismem z 1 marca 2021 r. (data wpływu 1 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pt. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2021 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pt. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 1 marca 2021 r. (data wpływu 1 marca 2021 r.).



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020 dla projektu pt. „…”.

Projekt realizowany będzie w latach 2020-2021.

Przedmiotem projektu unijnego będzie refundacja poniesionych wydatków (2019 r.) oraz uzyskanie dofinansowania do pozostałych wydatków inwestycyjnych (2020-2021).

Projekt pn. „…” swoim zakresem obejmuje modernizację 5 sal lekcyjnych i przystosowanie części obiektu dla potrzeb osób niepełnosprawnych.

Zakres prac obejmuje w szczególności:

  • prace remontowe w 5 pracowniach (logistycznej, hotelarskiej, reklamy, spedycyjnej, grafiki komputerowej), które polegać będą m.in. na wymianie podłóg na antypoślizgowe (wykładzina homogeniczna), wymianie drzwi wraz z ościeżami, malowaniu ścian i sufitów, wykonaniu nakładek na parapety,
  • przebudowa wraz z remontem wolnych pomieszczeń na WC dla osób niepełnosprawnych,
  • montaż dwóch platform schodowych dla osób niepełnosprawnych,
  • wykonanie zewnętrznej pochylni terenowej przed wejściem głównym,
  • wykonanie instalacji elektrycznej wysokoprądowej i niskoprądowej, montaż sieci „LAN”,
  • wykonanie prac odtworzeniowych na korytarzu budynku w obrębie remontowanych pracowni i WC,
  • oznaczenie ciągów komunikacyjnych i remontowanych pomieszczeń za pomocą piktogramów,
  • zakup i montaż wyposażenia w pracowniach trwale związanego z podłożem oraz wyposażenia ruchomego (sprzęt dydaktyczny).

W wyremontowanych pomieszczeniach powstaną pracownie do nauki zawodu (warsztaty szkolne) wraz z zapleczami oraz sanitariaty.

Do łącznych kosztów inwestycji należy również zaliczyć m.in. koszty opracowania studium wykonalności dla inwestycji, nadzory inwestorskie, autorskie oraz promocję projektu. Do chwili obecnej poniesione zostały wydatki związane z przygotowaniem inwestycji dotyczące opracowania studium wykonalności, wydatków za część robót budowlanych i część wyposażenia. Zakończenie projektu planuje się w I/II kw. 2021 r.

Wskazane w projektach obiekty pełnią funkcję budynków użyteczności publicznej, w których Powiat w ramach zadań własnych wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in w zakresie edukacji publicznej.

Zgodnie z treścią art. 216 ust. 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu powiatu mogą być przeznaczone na realizację programów finansowych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, a kwoty finansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa są takimi środkami. Powiat jest podmiotem, który nie jest nastawiony na osiąganie zysku, lecz przede wszystkim na wykonywanie zadań własnych i działanie na rzecz lokalnej społeczności. Realizacja wielu inwestycji przez Powiat uzależniona jest od uzyskanych różnego rodzaju dofinansowań. W przypadku nieotrzymania dofinansowania inwestycje z uwagi na brak środków w budżecie Powiatu, nie byłyby realizowane w takim zakresie.

Modernizowane obiekty użyteczności publicznej wraz z zakupionym sprzętem dydaktycznym stanowić będą własność Powiatu, objętą trwałym zarządem sprawowanym przez Dyrektorów jednostek organizacyjnych. Z ww. infrastruktury oraz wyposażenia będą korzystali uczniowie szkół zawodowych (tj. zasadniczych szkół zawodowych i techników) podlegających pod Powiat. Zajęcia w pracowniach będą prowadzone przez nauczycieli wskazanych placówek. Na powstałej w ramach projektu infrastrukturze planuje się realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego przewidujących organizację dodatkowych zajęć specjalistycznych, organizację kursów zwiększających szanse uczniów na rynku pracy, organizację doradztwa zawodowego, organizację staży zawodowych oraz włączenie pracodawców w proces przygotowania zawodowego uczniów. Nastąpi też dalsze doposażenie pracowni nauki zawodu. Sale i sprzęt nie będą odpłatnie udostępniane pod prowadzenie kursów zewnętrznym firmom.

Z powstałej nowej infrastruktury będzie korzystało Z. ściśle pod potrzeby edukacyjne. Nie powstaną z tego tytułu żadne przychody dla wskazanych jednostek organizacyjnych oraz Powiatu. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż na wskazanych obiektach, w części niepodlegającej remontom/przebudowom ze środków unijnych w ramach ww. projektów, powierzchnie są wynajmowane podmiotom zewnętrznym. Poniżej podajemy rodzaj i zakres prowadzonej w placówkach działalności gospodarczej opodatkowanej, z których wpływy wykorzystywane są na poczet kosztów funkcjonowania obiektów:

1.Z.– najem powierzchni sklepik szkolny.

Wskazany obiekt, w części podlegającej remontowi nie będzie udostępniany komercyjnie podmiotom zewnętrznym. W opinii tutejszego urzędu nie zachodzi związek pomiędzy ww. sprzedażą opodatkowaną/zwolnioną z opodatkowania prowadzoną we wskazanych obiektach, a planowanym remontem/przebudową dofinansowaną ze środków UE.

Beneficjentem projektu jest Powiat. Faktury VAT za roboty budowlane oraz za dostawę i usługi są wystawiane na Powiat, gdzie nabywcą jest Powiat, odbiorcą – C. (w części dotyczącej zakupu wyposażenia) lub Starostwo Powiatowe (w części dotyczącej robót budowlanych bądź innych usług), a płatnikiem Starostwo Powiatowe. Po zakończeniu remontu/przebudowy powstałe „nakłady” zostaną przekazane przez Starostwo Powiatowe do wskazanej jednostki organizacyjnej – Z. z zastosowaniem wymaganej procedury.

Dyrektor Z. pełni trwały zarząd nad wyremontowanym obiektem.

Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT Z dniem 1 stycznia 2017 r. jednostki organizacyjne Powiatu (w tym Z.) są objęte centralizacją rozliczeń podatku VAT. Powiat w swoich obecnych rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług uwzględnia rozliczenia Z. Powiat nie posiada zwolnienia podmiotowego w VAT.

Towary i usługi planowane do zakupu, związane z realizacją przedmiotowej inwestycji tj. usługi związane z wykonaniem dokumentacji aplikacyjnej (Studium Wykonalności), prac inwestycyjnych, pełnieniem nadzoru inwestorskiego, autorskiego, zakupem sprzętu dydaktycznego będą wykorzystywane przez Powiat (Z.) do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (świadczenie bezpłatnych usług edukacji publicznej).

Powiat (Z.) nie będą wykorzystywać powstałej infrastruktury, współfinansowanej ze środków unijnych do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W chwili dokonywania wydatków związanych z przebudową i adaptacją obiektów na pracownie do praktycznej nauki zawodu Powiat działa jako podatnik VAT (decyzja w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej z dnia 12 stycznia 2011 r. oraz potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT z dnia 13 stycznia 2011 r., wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego), a inwestycja prowadzona jest celem realizacji zadań związanych z zaspokojeniem zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Powiat (beneficjent projektu) ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powiat nie ma prawnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 i 19 cyt. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej, utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Jak stanowi art. 6 ust. 2 ww. ustawy, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Powiat uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2014-2020 dla projektu pt. „….”. Projekt swoim zakresem obejmuje modernizację 5 sal lekcyjnych i przystosowanie części obiektu dla potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak jednoznacznie wskazano w opisie sprawy, Powiat (Z.) nie będą wykorzystywać powstałej infrastruktury, współfinansowanej ze środków unijnych do prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi planowane do zakupu, związane z realizacją przedmiotowej inwestycji tj. usługi związane z wykonaniem dokumentacji aplikacyjnej (Studium Wykonalności), prac inwestycyjnych, pełnieniem nadzoru inwestorskiego, autorskiego, zakupem sprzętu dydaktycznego będą wykorzystywane przez Powiat (Z.) do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (świadczenie bezpłatnych usług edukacji publicznej). Po zakończeniu remontu/przebudowy powstałe „nakłady” zostaną przekazane przez Starostwo Powiatowe do jednostki organi zacyjnej – Z. Z powstałej nowej infrastruktury będzie korzystało Z. ściśle pod potrzeby edukacyjne. Nie powstaną z tego tytułu żadne przychody dla jednostek organizacyjnych oraz Powiatu.

Wprawdzie z opisu sprawy wynika, że w Z. prowadzona jest również działalność gospodarcza opodatkowana – najem powierzchni pod sklepik szkolny, jednakże Wnioskodawca wskazał, że nie zachodzi związek pomiędzy ww. sprzedażą opodatkowaną, a planowanym remontem/przebudową dofinansowaną ze środków UE. Wskazany obiekt, w części podlegającej remontowi nie będzie udostępniany komercyjnie podmiotom zewnętrznym.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj