Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.28.2021.1.SW
z 19 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2021 r. (data wpływu 19 stycznia 2021 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2021 r. (data wpływu 15 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. (…) - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 stycznia 2021 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. (…). Złożony wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 marca 2021 r. (data wpływu 15 marca 2021 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny, sprecyzowany następnie w nadesłanym uzupełnieniu:


Gmina A jest czynnym podatnikiem podatku VAT.


Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, jednocześnie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń podatku VAT począwszy od 1 stycznia 2011 r. Oznacza to, że jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmować będą wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestały jednak istnieć - zmienił się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestały one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stały się częścią jednego podatnika - tj. Gminy.


Odpowiadając na konkurs (…) ogłoszony przez (…) Gmina A złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. (…). W dniu (…) zawarta została umowa o dofinansowanie projektu.


Przedmiotem projektu jest przebudowa mieszkań przy ul. (…) oraz przy ul. (…) w A na potrzeby reorganizacji Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej (…). Reorganizacja Placówki konieczna jest z uwagi na zły stan budynku oraz pomieszczeń dla podopiecznych, jak również ze względu na konieczność jej dostosowania do wymagań ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w zakresie liczby miejsc w placówce usytuowanej w jednym budynku (max. 14 osób). W wyniku przebudowy łączna ilość miejsc zmniejszy się z (…) na (…). Przy ulicy (…) będzie mieszkać (…) podopiecznych natomiast przy ulicy (…). Właścicielem obu mieszkań jest Gmina A.


Prace budowlane konieczne do wykonania to:

  1. Lokal przy ul. (…):
    • przebudowa układu wewnętrznego w celu utworzenia dwóch pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i części wspólnej z aneksem kuchennym,
    • wymiana instalacji wewnętrznych elektrycznych, sanitarnych i wodociągowych w obiekcie,
    • wykonanie instalacji co i cwu z montażem kotła gazowego dwufunkcyjnego na potrzeby ogrzewania i ciepłej wody,
    • montaż pieców kaflowych,
    • wymiana stolarki okiennej,
    • renowacja lub wymiana istniejących podłóg drewnianych i drzwi wewnętrznych,
    • przeniesienie istniejących drzwi wewnętrznych drewnianych i ich renowacja,
    • remont i malowanie ścian wewnętrznych i sufitów, montaż okładzin ściennych,
    • montaż ścianek działowych,
    • skucie istniejących tynków i okładzin wewnętrznych i ułożenie nowych,
  2. Lokal przy ul. (…):
    • rozbiórka posadzek i wykonanie nowych,
    • rozbiórka ścian działowych i wykonanie nowych,
    • wykonanie drobnych elementów konstrukcyjnych,
    • skucie istniejących tynków i okładzin wewnętrznych i ułożenie nowych,
    • malowanie ścian i sufitów,
    • wymiana okien i drzwi wewnętrznych,
    • wymiana skrzydeł drzwi wejściowych,
    • demontaż istniejących instalacji wewnętrznych i montaż nowych,
    • demontaż pieców kaflowych,
    • montaż kotła gazowego.

Oba mieszkania zostaną odpowiednio wyposażone, aby umożliwić mieszkańcom funkcjonowanie w warunkach jak najbardziej podobnych do warunków domowych. W ramach projektu zostanie zakupione m.in:

  1. Lokal mieszkalny ul. (…) - szafy ubraniowe, regały na buty, lustra, łóżka jednoosobowe, biurka, krzesła, regały, kanapa wypoczynkowa, stolik okolicznościowy, fotele, komody, szafka pod telewizor, stół, zabudowa kuchenna, chłodziarka z zamrażarką, kuchenka mikrofalowa, pralko-suszarka, okap nad kuchenką z pochłaniaczem, zmywarka, laptop, komputer stacjonarny, monitor, oprogramowanie Office, urządzenie wielofunkcyjne, telewizor, odkurzacz bezworkowy, żelazko, robot kuchenny planetarny, maszynka do mięsa elektryczna, komplet garnków ze stali nierdzewnej, zastawa stołowa, komplet kołdra+poduszka, bielizna pościelowa, rolety.
  2. Lokal mieszkalny ul. (…) - szafy ubraniowe, szafki, lustro, łóżka jednoosobowe, biurka, krzesła, regał, szafka pomocnik, kanapa wypoczynkowa narożna, stolik okolicznościowy, fotele, regał, szafki pod telewizor, stoły, zabudowa kuchenna, chłodziarka z zamrażarką, regał kuchenny, kuchenka mikrofalowa, pralko-suszarka, okap nad kuchenką z pochłaniaczem, zmywarka, laptop, komputer stacjonarny, monitor, oprogramowanie Office, urządzenie wielofunkcyjne, telewizor, odkurzacz bezworkowy, żelazko, robot kuchenny planetarny, maszynka do mięsa elektryczna, komplet garnków ze stali nierdzewnej, zastawa stołowa, komplety kołdra+poduszka, bielizna pościelowa, rolety.


W projekcie podatek od towarów i usług został uznany jako wydatek kwalifikowalny. Beneficjent nie ma prawa do odzyskania VAT naliczonego zawartego w cenach usług i towarów związanych z realizacją projektu.


Właścicielem projektu po zakończeniu jego realizacji będzie Gmina A, która zapewni środki finansowe na utrzymanie powstałej infrastruktury w okresie trwałości. Środki te będą corocznie zabezpieczane w Budżecie Miasta. Zarządzać projektem będzie Dyrektor (…). Centrum Placówek (…) jest jednostką budżetowa Gminy A.


Gmina A zobowiązuje się do zapewnienia trwałości projektu w okresie 5 lat od daty płatności końcowej na jej rzecz. Gmina A będzie odpowiedzialna za utrzymanie i monitorowanie wskaźników rezultatu w okresie trwałości projektu. W okresie trwałości projektu Gmina A będzie prowadziła zestawienia wszystkich operacji księgowych dotyczących realizowanego projektu, składała oświadczenia w sprawie zachowania trwałości projektu, generowania dochodu, kwalifikowalności podatku VAT oraz odprowadzania podatków na terenie województwa (…) do 28 lutego każdego roku, aż do zakończenia okresu trwałości.


Wskazany do realizacji projekt pn. (…) należy do zadań własnych gminy, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności spraw w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713).


Faktury za towary i usługi związane z realizacją projektu wystawiane były na Gminę A.


Efekty projektu nie generują dochodów dla Gminy.

Wartość projektu: (…) zł

Wydatki kwalifikowalne: (…) zł

Dofinansowanie – (…) zł co stanowi (…)% kosztów kwalifikowanych.

Projekt jest współfinansowany ze środków (…).


Efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie A przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. (…)?


Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zatem zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.


W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Wskazany do realizacji projekt pn. (…) należy do zadań własnych Gminy, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania te obejmują sprawy: 6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Powstała infrastruktura nie generuje dochodów dla Gminy.


W związku z powyższym oraz z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, należy stwierdzić, że Gminie A nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Równocześnie należy wskazać, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj