Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.653.2020.6.AA
z 25 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2020 r. (data wpływu 21 grudnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2021 r. (data wpływu 15 marca 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 17 lutego 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 grudnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…).


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 9 marca 2021 r. (data wpływu 15 marca 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 17 lutego 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Stowarzyszenie OSP (…) realizuje projekt z umowy o dofinansowanie projektu pn. (…). Celem projektu jest promocja lokalnych zasobów kulturowych Gminy (…) poprzez remont sali w OSP (…). Umowa z dnia 17 lipca 2020 r., Nr (…) zawarta z Urzędem Marszałkowskim. Urzędu Marszałkowskiego w kwocie 53 000 zł i 100% zwrot kosztów kwalifikowanych operacji. Planowana do realizacji operacja realizowana będzie zgodnie z typem: promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 8 w związku z § 12 rozporządzenia MRiRW z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania: „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2017 r. poz. 772 z późn. zm.). Operacja nie służy indywidualnej promocji produktów lub usług lokalnych. Podczas wydarzeń realizowanych w sali OSP nie będą promowane produkty konkretnych producentów, czy konkretne marki produktów. Operacja obejmuje remont sali w OSP (…) w Gminie (…). Promocja zasobów lokalnych odbywać się będzie dzięki temu, że w wyremontowanej sali świetlicy odbywać się będą mogły spotkania ogólne mieszkańców, spotkania KGW, prezentacja dorobku ludowego, spotkania o tematyce sadowniczej (stosowanie środków ochrony roślin, choroby przechowalnicze, nowoczesne technologie w sadownictwie), spotkania klastra sadowników, nieodpłatne szkolenia poświęcone tematyce ochrony środowiska (nowe technologie stosowane w przydomowych oczyszczalniach, stosowanie osadów ściekowych w sadownictwie), itp. W sali OSP, która użytkowana jest jako świetlica wiejska odbywać się będą tzw. podwieczorki przy mikrofonie z udziałem gwiazd estradowych, spotkania z kulturą, pogadanki kabaretowe i wystawy. Organizowane wystawy kultywować będą wielowiekową historię jabłek w regionie, promować Gminę (…).


Remontowana sala to dwa połączone pomieszczenia jedno o wymiarach 17,40 x 9,15 m o wysokości 4,30 m i drugie pomieszczenie o wymiarach 7,50 x 15,00 m o średniej wysokości 4,00 m. Zakres robót remontowych w sali: wykonanie otworu w ścianie pod montaż okna, powiększenie wysokości otworu pod montaż drzwi wahadłowych, montaż okien aluminiowych trzyszybowych 2,35 x 1,97 m - 4 szt., montaż drzwi zewnętrznych aluminiowych 1,14 x 2,50 m, montaż drzwi wewnętrznych aluminiowych wahadłowych 1,35 x 2,05 m, wykonanie tynku cementowo-wapiennego na ścianach w miejscu po zerwanej boazerii, wykonanie gładzi gipsowej na ścianach i suficie, malowanie ścian i sufitu farbą emulsyjną dwukrotnie. Na czystych ścianach zostaną zamieszczone zdjęcia prezentujące produkty lokalne sadownictwo powiatu (…).


W związku z tym OSP poniosło koszty z uwzględnieniem podatku VAT, który będzie kosztem kwalifikowanym w ramach programu. Na wydatki składają się dwie faktury: 1) faktura nr (…) wystawiona przez firmę (…) z dnia 23 listopada 2020 r., kwota brutto 29 591,34 zł, kwota netto 24 058,00 zł, kwota VAT 5 533,34 zł - faktura dotyczy zakupu i montażu okien, 2) faktura nr (…) wystawiona przez firmę (…) z dnia 9 grudnia 2020 r. kwota brutto/netto: 23 405,99 zł.


W piśmie uzupełniającym z dnia 9 marca 2021 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wskazał, że:


OSP nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Towary i usługi zakupione w ramach projektu to usługi remontowe związane z przystosowaniem sali w budynku OSP. Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności statutowych. Sala świetlicy nie będzie przedmiotem najmu i będzie wykorzystywana do organizacji wydarzeń i spotkań dla mieszkańców (…), Gminy (…) i członków OSP głównie na cele kulturalne.


Faktury dotyczące zakupu towarów i usług zostały wystawione na Ochotniczą Straż Pożarną w (…).


OSP realizując projekt wykonuje go w ramach swojej działalności statutowej w celu promocji lokalnych zasobów kulturowych.


Planowane wydarzenia, mogące odbywać się na wyremontowanej sali świetlicy, tj. spotkania, podwieczorki przy mikrofonie, pogadanki kabaretowe czy wystawy nie będą odpłatne dla uczestników.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przedmiotowej operacji, która wskaże, że Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia VAT.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Stowarzyszenie OSP w (…) nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, ani nie jest podatnikiem VAT, na mocy art. 15 i 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.). Nie prowadzi działalności gospodarczej. Z uwagi na powyższe nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko w sytuacji, w której towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.


W tym przypadku sytuacja ta nie będzie miała miejsca, ponieważ Stowarzyszenie nie będzie wykonywało czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca w zakresie przedmiotowego projektu, nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). W ocenie Stowarzyszenia z uwagi na niespełnienie przesłanek o których mowa w art. 86 ust. 1 oraz w art. 88 ust. 4 ustawy o ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Ponadto wskazać należy, że na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2261), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.


Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).


Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt z umowy o dofinansowanie projektu pn. (…). Celem projektu jest promocja lokalnych zasobów kulturowych Gminy (…) poprzez remont sali w OSP (…). Operacja obejmuje remont sali w OSP (…) w Gminie (…). Promocja zasobów lokalnych odbywać się będzie dzięki temu, że w wyremontowanej sali świetlicy odbywać się będą mogły spotkania ogólne mieszkańców, spotkania KGW, prezentacja dorobku ludowego, spotkania o tematyce sadowniczej, spotkania klastra sadowników, nieodpłatne szkolenia poświęcone tematyce ochrony środowiska, itp. W sali OSP, która użytkowana jest jako świetlica wiejska odbywać się będą tzw. podwieczorki przy mikrofonie z udziałem gwiazd estradowych, spotkania z kulturą, pogadanki kabaretowe i wystawy. Planowane wydarzenia, mogące odbywać się na wyremontowanej sali świetlicy, tj. spotkania, podwieczorki przy mikrofonie, pogadanki kabaretowe czy wystawy nie będą odpłatne dla uczestników.


Zakres robót remontowych w sali: wykonanie otworu w ścianie pod montaż okna, powiększenie wysokości otworu pod montaż drzwi wahadłowych, montaż okien aluminiowych trzyszybowych 2,35 x 1,97 m - 4 szt., montaż drzwi zewnętrznych aluminiowych 1,14 x 2,50 m, montaż drzwi wewnętrznych aluminiowych wahadłowych 1,35 x 2,05 m, wykonanie tynku cementowo-wapiennego na ścianach w miejscu po zerwanej boazerii, wykonanie gładzi gipsowej na ścianach i suficie, malowanie ścian i sufitu farbą emulsyjną dwukrotnie. W związku z tym OSP poniosło koszty z uwzględnieniem podatku VAT, który będzie kosztem kwalifikowanym w ramach programu.


Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności statutowych. Sala świetlicy nie będzie przedmiotem najmu i będzie wykorzystywana do organizacji wydarzeń i spotkań dla mieszkańców (…), Gminy (…) i członków OSP głównie na cele kulturalne. OSP realizując projekt wykonuje go w ramach swojej działalności statutowej w celu promocji lokalnych zasobów kulturowych. Faktury dotyczące zakupu towarów i usług zostały wystawione na Ochotniczą Straż Pożarną w (…).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do dokonania odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…).


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT


W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione gdyż, jak wynika z okoliczności sprawy – Wnioskodawca, Ochotnicza Straż Pożarna w (…), nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, a towary i usługi nabywane w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności statutowych. Ponadto, jak wynika z wniosku, Wnioskodawca realizując projekt wykonuje go w ramach swojej działalności statutowej w celu promocji lokalnych zasobów kulturowych. Tym samym warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, a Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż nie działa w tym zakresie w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.


Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. (…). W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj