Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.893.2020.2.ENB
z 24 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2020 r. (data wpływu 11 grudnia 2020 r.), uzupełnionym w dniu 19 lutego 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 19 lutego 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Szkoła średnia w której Wnioskodawczyni pracuje podpisała umowę o powierzenie grantu w ramach Projektu X. Projekt ten realizowano na podstawie Umowy o dofinansowanie projektu grantowego w ramach programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki zostały wypłacone zgodnie z harmonogramem transz dla autorów i redaktorów programów nauczania (specjalistów merytorycznych i redaktorów technicznych). Środki finansowe zostały przelane na prywatne konto koleżanki, która tak jak Wnioskodawczyni była autorem i redaktorem w projekcie (grancie). Następnie koleżanka przelała połowę kwoty na prywatne konto Wnioskodawczyni.

W przesłanym uzupełnieniu Wnioskodawczyni wyjaśniła, że uczestnikami projektu zgodnie z formularzem przystąpienia do projektu grantowego mogą być: placówki systemu oświaty (Centra Kształcenia Ustawicznego lub Zawodowego) szkoły (branżowe szkoły I stopnia, szkoła policealna, technikum). Pomoc finansowa przeznaczona jest dla autorów i redaktorów projektu (załącznik do umowy – harmonogram rzeczowo-finansowy).

Z dokumentów na podstawie których realizowany jest wskazany we wniosku projekt wynika, że uczestnikami projektu są autorzy i redaktorzy programów nauczania opracowanych w ramach projektu. Autorzy i redaktorzy posiadają odpowiednie kwalifikacje zawodowe, uczą w technikum, prowadzą zajęcia na KKZ oraz posiadają status egzaminatora w zakresie opracowanych projektów nauczania. Do formularza zgłoszeniowego w projekcie grantowym dołączono dane specjalistów merytorycznych i redaktorów technicznych (Wnioskodawczyni i koleżanki). Otrzymane środki stanowiły dla Wnioskodawczyni (jako uczestnika projektu) pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Grantodawca w związku z tym, że środki finansowe były przeznaczone dla autorów i redaktorów nie wymagał podania konta szkoły w której Wnioskodawczyni pracuje. Mogło być podane konto jednego z autorów. Dlatego też zostało podane konto koleżanki, na które zostały przelane środki pieniężne. Zgodnie z zawartą z koleżanką umową części środków finansowych za wykonany projekt koleżanka przekazała na konto Wnioskodawczyni.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy środki otrzymane przez Wnioskodawczynię są zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są „inne źródła”.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy i jednocześnie niekwalifikowane do żadnej z kategorii przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika występują realne korzyści majątkowe.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w tym przepisie, obejmuje środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich. W przypadku tej regulacji, zwolnienie ma zastosowanie do całości wypłaconych środków pieniężnych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869, z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu, jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W omawianym przepisie ustawodawca wskazał również, że wolne od podatku są „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu”. Z ww. sformułowania wynika zatem, że przedmiotowym zwolnieniem są objęte wyłącznie świadczenia finansowe, czyli pieniężne. Ponadto, użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków. Zwolnienie ma zatem zastosowanie do całości wypłaconych środków pieniężnych.


Z treści wniosku wynika, że szkoła średnia w której Wnioskodawczyni pracuje podpisała umowę o powierzenie grantu w ramach Projektu X. Projekt ten realizowano na podstawie Umowy o dofinansowanie projektu grantowego w ramach programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki zostały wypłacone zgodnie z harmonogramem transz dla autorów i redaktorów programów nauczania (specjalistów merytorycznych i redaktorów technicznych). Środki finansowe zostały przelane na prywatne konto koleżanki, która tak jak Wnioskodawczyni była autorem i redaktorem w projekcie (grancie). Następnie koleżanka przelała połowę kwoty na prywatne konto Wnioskodawczyni.

W przesłanym uzupełnieniu Wnioskodawczyni wyjaśniła, że uczestnikami projektu zgodnie z formularzem przystąpienia do projektu grantowego mogą być: placówki systemu oświaty (Centra Kształcenia Ustawicznego lub Zawodowego) szkoły (branżowe szkoły I stopnia, szkoła policealna, technikum). Pomoc finansowa przeznaczona jest dla autorów i redaktorów projektu (załącznik do umowy – harmonogram rzeczowo-finansowy),

Z dokumentów na podstawie których realizowany jest wskazany we wniosku projekt wynika, że uczestnikami projektu są autorzy i redaktorzy programów nauczania opracowanych w ramach projektu. Autorzy i redaktorzy posiadają odpowiednie kwalifikacje zawodowe, uczą w technikum, prowadzą zajęcia na KKZ oraz posiadają status egzaminatora w zakresie opracowanych projektów nauczania. Do formularza zgłoszeniowego w projekcie grantowym dołączono dane specjalistów merytorycznych i redaktorów technicznych (Wnioskodawczyni i koleżanki). Otrzymane środki stanowiły dla Wnioskodawczyni (jako uczestnika projektu) pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Grantodawca w związku z tym, że środki finansowe były przeznaczone dla autorów i redaktorów nie wymagał podania konta szkoły w której Wnioskodawczy pracuje. Mogło być podane konto jednego z autorów. Dlatego też zostało podane konto koleżanki, na które zostały przelane środki pieniężne. Zgodnie z zawartą z koleżanką umową części środków finansowych za wykonany projekt koleżanka przekazała na konto Wnioskodawczyni.

Mając zatem na uwadze, że jak twierdzi Wnioskodawczyni z dokumentów na podstawie których realizowany jest projekt wynika, że uczestnikami projektu są autorzy i redaktorzy, oraz przyjmując za Wnioskodawczynią, że otrzymane środki stanowiły dla Niej (jako uczestnika projektu) pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, uznać należy, że zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku, zgodzić się należy z Wnioskodawczynią, że środki finansowe, które otrzymała jako uczestnik projektu i które stanowiły dla Niej pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni należało ocenić jako prawidłowe.


Końcowo wyjaśnić należy, że w toku postępowania w sprawie wydania interpretacji upoważniony organ nie przeprowadza jakiegokolwiek postępowania dowodowego, a informacje niezbędne do wydania interpretacji czerpie wyłącznie z przedstawionego przez stronę opisu stanu faktycznego. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego. Należy też zauważyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj