Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.9.2021.2.MC
z 22 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2020 r. (data wpływu 4 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismami z dnia 30 grudnia 2020 r. (data wpływu 4 stycznia 2021 r.), z dnia 8 marca 2021 r. (data wpływu 8 marca 2021 r.) oraz z dnia 16 marca 2021 r. (data wpływu 17 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT środków finansowych przekazanych Gminie przez … na podstawie umowy o współfinansowanie w związku z realizacją zadania „…”,
  • obowiązku wystawienia przez Gminę faktury na rzecz … za przekazane środki finansowe w związku realizacją ww. zadania,
  • przysługiwania … prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu przekazanych środków finansowych na podstawie otrzymanej od Gminy faktury,
  • jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT środków finansowych przekazanych Gminie przez … na podstawie umowy o współfinansowanie w związku z realizacją zadania „…”,
  • obowiązku wystawienia przez Gminę faktury na rzecz … za przekazane środki finansowe w związku realizacją ww. zadania,
  • przysługiwania … prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu przekazanych środków finansowych na podstawie otrzymanej od Gminy faktury.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 30 grudnia 2020 r., z dnia 8 marca 2021 r. oraz z dnia 16 marca 2021 r. poprzez przedłożenie wniosku na formularzu ORD-WS wraz z załącznikami, doprecyzowanie opisu sprawy, ostateczne sformułowanie pytań oraz własnego stanowiska w sprawie, uiszczenie brakującej opłaty, jednoznaczne wskazanie, że Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania jest … , jak również wskazanie oragnu podatkowego właściwego dla Gminy.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: Gminę … ,
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: …,

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 marca 2021 r.).

Gmina … jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.). Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności między innymi sprawy dotyczące gminnych dróg, ulic, mostów, placów, organizacji ruchu drogowego oraz ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami. Jedynie nieliczne zadania podlegają przepisom podatku od towarów i usług, te wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina w ramach zadań własnych rozpoczęła inwestycję pod nazwą „…” w ramach zadania „…”. Zadanie to jest aktualnie realizowane, zgodnie z harmonogramem zakończy się 31.07.2021 r. Zadanie to jest wykonywane w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Celem inwestycji jest rozwój terenów gminy oddalonych od głównych szlaków komunikacyjnych (obecnie z uwagi na brak połączenia komunikacyjnego niedostępnych dla potencjalnych inwestorów), zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu jazdy również przy dużym natężeniu ruchu pojazdów ciężarowych, realizacja połączeń komunikacyjnych alternatywnych dla istniejących dróg (ulic) gminnych i powiatowych. Nowoczesna i bezpieczna infrastruktura drogowa, stanowi ważny element prawidłowego funkcjonowania i rozwoju gospodarki oraz przyczynia się do poprawy poziomu życia mieszkańców … oraz zwiększa atrakcyjność i dostępność terenów inwestycyjnych.

Inwestycja …, jaką jest budowa terminalu przeładunkowego intermodalnego, powoduje konieczność budowy nowego odcinka drogi oraz przebudowy już istniejącego w celu dostosowania parametrów technicznych drogi do potrzeb … Jest to warunek konieczny by … zrealizowało swoją inwestycję. W związku z powyższym Gmina ma zamiar zawrzeć umowę o współfinansowanie z … określającą obowiązki Gminy przy realizacji budowy i przebudowy danych odcinków dróg w celu dostosowania parametrów technicznych jezdni do potrzeb użytkowych … oraz określającą warunki finansowania tego dostosowania. Umowa ta będzie zawarta dopiero po otrzymaniu tej interpretacji indywidualnej, na okres prowadzenia tego zadania, czyli do 31.07.2021 r. Po wykonanu zadania, spisania protokołu odbioru końcowego i dostarczeniu egzemplarza dla … - Spółka przekaże współfinansowanie dla Gminy, a mianowicie do 30.08.2021 r. W zamian za to finansowanie Gmina zapewni … lepszy dostęp do jego inwestycji jak również wszystkim użytkownikom ruchu drogowego drogi publicznej.

… jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efekty zrealizowanego zadania, czyli inwestycji … jaką jest budowa terminalu przeładunkowego intermodalnego, będzie służyła do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wpłata środków finansowych przez … na rzecz Gminy zgodnie z umową o współfinansowaniu, jest wpłatą dobrowolną wynikającą z ustawy o drogach publicznych.

Gmina w ramach otrzymanego wsparcia finansowego zapewnia:

  1. zaprojektowanie konstrukcji nawierzchni drogi dla kategorii ruchu KR6,
  2. kanalizację deszczową o parametrach umożliwiających odprowadzenie wód z terenu przyszłej inwestycji …

Gmina zapewnia dostępność komunikacyjną terenu inwestycji dla ruchu pojazdów ciężarowych o takim natężeniu, aby zapewnić rentowność tej inwestycji, wykonanie takiej konstrukcji nawierzchni, aby zapewnić jak najdłuższe użytkowanie drogi bez konieczności wykonywania remontów, które zakłócałyby funkcjonowanie danej inwestycji i powodowałyby powstawanie przerw w jego funkcjonowaniu oraz ograniczenie ryzyka wystąpienia podtopień na przedmiotowym obszarze.

Właścicielem przedmiotowych dróg (ulic) będzie Gmina. Będą to drogi publiczne, ogólnodostępne. Kontrolę nad realizacją całego zadania sprawuje Gmina, to ona jest inwestorem, to ona wybrała wykonawcę w trybie zgodnym z ustawą Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm.).

… przekaże środki pieniężne po zakończeniu inwestycji na podstawie protokołu odbioru końcowego, dzięki temu zostanie ona zwolniona z obowiązku przeprowadzenia tej inwestycji we własnym zakresie.

Powyższa budowa i przebudowa drogi jest skutkiem inwestycji niedrogowej, jaką jest budowa terminalu przeładunkowego intermodalnego przez … Zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 ustawy o drogach publicznych (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 470 ze zm.), budowa lub przebudowa drogi publicznej spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora inwestycji niedrogowej. Przedmiotem zawieranej umowy o współfinansowaniu, na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy o drogach publicznych, jest określenie warunków zwolnienia inwestora inwestycji niedrogowej z obowiązku zgodnie z art. 16 ust. 1 poprzez zapłatę kwoty stanowiącej równowartość kosztów budowy, przebudowy, dostosowania danego odcinka drogi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 marca 2021 r.)

  1. Czy przekazane środki finansowe Gminie przez … na podstawie umowy o współfinansowanie, w związku z realizacją zadania „…” będą opodatkowane podatkiem VAT?
  2. W przypadku potwierdzenia stanowiska Gminy w pytaniu nr l, czy ma ona obowiązek wystawienia faktury na rzecz … za przekazane środki finansowe na inwestycję objętą tym wnioskiem?
  3. W przypadku potwierdzenia stanowiska Gminy w pytaniu nr l i 2, czy … będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu przekazanych środków finansowych na podstawie otrzymanej faktury?

Zdaniem Zainteresowanych (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 marca 2021 r.):

Ad1)

Gmina stoi na stanowisku, iż otrzymane środki finansowe od … na dostosowanie parametrów technicznych nowo budowanego odcinka drogi i przebudowy już istniejącego do potrzeb … będzie stanowiło wykonanie odpłatnej usługi przez Gminę na rzecz ww. Spółki podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z powyższym dla uznania, że dostawa towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest ,,odpłatność” za daną czynność. Odpłatność oznacza wykonanie czynności za wynagrodzeniem.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Tak jest w tym przypadku. Umowa o współfinansowanie pomiędzy Gminą, a … będzie konkretnie określała na co środki są przeznaczone, tj. na: zaprojektowanie konstrukcji nawierzchni drogi dla kategorii ruchu KR6, kanalizację deszczową o parametrach umożliwiających odprowadzenie wód z terenu przyszłej inwestycji … Oprócz tego Gmina zobowiązuje się zapewnić dostępność komunikacyjną dla ruchu pojazdów ciężarowych o takim natężeniu, aby zapewnić rentowność inwestycji „budowa terminalu przeładunkowego intermodalnego” oraz „wykonać taką konstrukcję nawierzchni, aby zapewnić jak najdłuższe użytkowanie drogi bez konieczności wykonywania remontów, które zakłócałyby funkcjonowanie danej inwestycji i powodowałyby powstawanie przerw w jego funkcjonowaniu oraz ograniczenie ryzyka wystąpienia podtopień na przedmiotowym obszarze”. Oznacza to, że choć otrzymane środki są przekazane dobrowolnie, to Gmina nie może ich przeznaczyć na dowolny cel.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zrealizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ww. ustawy). W szczególności zadania własne, które obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ww. ustawy). W szczególności zadania własne, które obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina otrzyma środki finansowe na ten cel, zgodnie z umową o współfinansowaniu, a więc na budowę i przebudowę konkretnego odcinka drogi publicznej. Kontrolę nad realizacją całego zadania sprawuje Gmina.

Gmina jest inwestorem, to ona wybrała wykonawcę w trybie zgodnym z ustawą Prawo zamówień publicznych. Po zakończeniu zadania droga stanowić będzie drogę publiczną ogólnodostępną. … przekaże środki pieniężne po zakończeniu inwestycji na podstawie protokołu odbioru końcowego, dzięki temu zostanie ona zwolniona z obowiązku przeprowadzenia tej inwestycji we własnym zakresie. Otrzymane środki finansowe na budowę inwestycji niedrogowej będą stanowiły wynagrodzenie za wykonanie usługi przez Gminę na rzecz … Wpłata świadczenia pieniężnego jest dobrowolna, wynikająca z ustawy o drogach publicznych.

Zgodnie z powyższym przepisem, to inwestor jest zobowiązany do przeprowadzenia budowy czy przebudowy dróg publicznych, jeśli dokonuje inwestycji niedrogowej. Gmina zgodnie z umową zawartą ze Spółką zobowiąże się do zwolnienia jej z ciążącego na niej obowiązku wynikającego z ustawy o drogach publicznych i wybudowania oraz przebudowy drogi publicznej za wynagrodzeniem.

Reasumując otrzymane od … A środki na budowę tej inwestycji stanowią wynagrodzenie za wykonanie usługi a nie darowiznę i podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Ad 2)

W przypadku potwierdzenia stanowiska Gminy w pytaniu nr 1, Gmina ma obowiązek wystawić fakturę za otrzymane środki finansowe. Jeśli otrzymane środki finansowe od …. na dostosowanie parametrów technicznych nowo budowanego odcinka drogi i przebudowie już istniejącego do potrzeb … będzie stanowiło wykonanie odpłatnej usługi przez Gminę na rzecz ww. Spółki podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to jedynym sposobem udokumentowania tej transakcji jest faktura.

Zgodnie z ustawą VAT art. 106b ust. 1 podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  • pkt l sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem,
  • pkt 4 otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Z powyższych przepisów wynika, że faktury są dokumentami odzwierciedlającymi w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze, potwierdzające ich zaistnienie. Zatem skoro uzyskana przez Gminę wpłata środków finansowych od … w ramach realizacji przedmiotowego zadania zgodnie z umową o współfinansowaniu będzie objęta zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, tym samym istnieje podstawa do wystawienia faktury dokumentującej takie zdarzenie w stawce VAT 23%.

Ad 3)

W przypadku potwierdzenia stanowiska Gminy w pytaniu nr 1 i 2, … będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu przekazanych środków finansowych na podstawie otrzymanej faktury.

… jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z planowaną umową o współfinansowaniu Gmina będzie zobowiązana do zrealizowania Inwestycji drogowej, natomiast Spółka będzie zobowiązana do zapłaty określonej w umowie kwoty - przy czym jedynie w zakresie koniecznym do prawidłowego skomunikowania inwestycji Spółki z drogami publicznymi. Jedynym celem podpisania planowanej umowy o współfinansowaniu jest umożliwienie spółce korzystania z Inwestycji Spółki w sposób zgodny z jej przeznaczeniem gospodarczym oraz przerzucenie obowiązków budowy i przebudowy odcinka drogi na Gminę. Przy czym, nie ma w tym przypadku znaczenia, że Spółka, nie uzyskuje tytułu prawnego do danej inwestycji drogowej.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w an. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z cytowanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 powołanej ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Spółka będzie wykorzystywać inwestycję drogową na potrzeby prowadzonej przez nią działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ spółka działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym, … będzie mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury (faktur) potwierdzającej przekazanie środków finansowych od … na dostosowanie parametrów technicznych nowo budowanego odcinka drogi i przebudowie już istniejącego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Należy stwierdzić, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem, jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność podlegająca opodatkowaniu powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towarów lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Zatem, pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć też należy, że nie każda czynność stanowiąca towar lub usługę w rozumieniu art. 7 i art. 8 powołanej wyżej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują, m.in. sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym). Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania podatkiem VAT środków finansowych przekazanych Gminie przez … na podstawie umowy o współfinansowanie w związku z realizacją zadania „…”, należy zauważyć, że obowiązek udziału inwestorów w budowie lub przebudowie drogi publicznej wynika z ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 470, z późn. zm.).

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy o drogach publicznych, budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

Zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy o drogach publicznych, szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.

W tym miejscu należy zauważyć, że co do zasady sama czynność przekazania środków finansowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie rodzi żadnych obowiązków podatkowych, o ile nie pełni funkcji zapłaty lub zaliczki z tytułu jakiegokolwiek świadczenia usług lub dostawy towarów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Aby uznać, że pomiędzy podmiotami doszło do dostawy towarów lub świadczenia usług, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy przekazaną zapłatą, a wykonanym świadczeniem. Przekazana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia – wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Mając na uwadze powołany wyżej przepis art. 16 ustawy o drogach publicznych, w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że budowa nowego odcinka drogi oraz przebudowa już istniejącego w celu dostosowania parametrów technicznych drogi do potrzeb … związana jest z inwestycją niedrogową polegającą na budowie terminalu przeładunkowego intermodalnego. Zgodnie z powyższym przedmiotowa inwestycja niedrogowa należy do inwestora tego przedsięwzięcia – …, nie zaś do Gminy. Jednocześnie - jak wskazano w opisie sprawy - przedmiotem zawieranej umowy o współfinansowaniu na podstawie art. 16 ust. 2 ustawy o drogach publicznych jest określenie warunków zwolnienia inwestora inwestycji niedrogowej z obowiązku zgodnie z art. 16 ust. 1, poprzez zapłatę przez Spółkę kwoty stanowiącej równowartość kosztów budowy, przebudowy, dostosowania danego odcinka drogi. W związku z powyższym Gmina ma zamiar zawrzeć umowę o współfinansowanie z … określającą obowiązki Gminy przy realizacji budowy i przebudowy danych odcinków dróg w celu dostosowania parametrów technicznych jezdni do potrzeb użytkowych Spółki oraz określającą warunki finansowania tego dostosowania. Jest to warunek konieczny by … A zrealizowało swoją inwestycję. W zamian za to finansowanie Gmina zapewni … lepszy dostęp do jej inwestycji, jak również wszystkim użytkownikom ruchu drogowego drogi publicznej. Gmina w ramach otrzymanego wsparcia finansowego zapewnia: - zaprojektowanie konstrukcji nawierzchni drogi dla kategorii ruchu KR6, - kanalizację deszczową o parametrach umożliwiających odprowadzenie wód z terenu przyszłej inwestycji … Ponadto Gmina zapewnia dostępność komunikacyjną terenu inwestycji dla ruchu pojazdów ciężarowych o takim natężeniu, aby zapewnić rentowność tej inwestycji, wykonanie takiej konstrukcji nawierzchni, aby zapewnić jak najdłuższe użytkowanie drogi bez konieczności wykonywania remontów, które zakłócałyby funkcjonowanie danej inwestycji i powodowałyby powstawanie przerw w jego funkcjonowaniu oraz ograniczenie ryzyka wystąpienia podtopień na przedmiotowym obszarze.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług przez Gminę na rzecz … Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że czynności dokonane przez Gminę w związku z zawartą umową o współfinansowaniu polegają na umożliwieniu Spółce korzystania z inwestycji Spółki w sposób zgodny z jej przeznaczeniem gospodarczym oraz związane są z przerzuceniem obowiązków budowy i przebudowy odcinka drogi na Gminę. Przy czym, nie ma w tym przypadku znaczenia, że Spółka, nie uzyskuje tytułu prawnego do danej inwestycji drogowej. Tym samym stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie przekazanie przez … na rzecz Gminy kwoty stanowiącej równowartość kosztów budowy, przebudowy, dostosowania danego odcinka drogi stanowi w istocie zapłatę za umożliwienie Spółce prowadzenia jej inwestycji niedrogowej. Należy jeszcze raz wskazać, że budowa i przebudowa drogi spowodowana inwestycją niedrogową należy z mocy prawa do inwestora tej inwestycji niedrogowej.

Zatem stwierdzić należy, że umożliwienie Spółce prowadzenia inwestycji niedrogowej stanowi świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy. Przy czym zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca nie przewidział dla tego typu czynności zwolnienia od podatku.

Tym samym otrzymane przez Gminę środki finansowe od … na podstawie umowy o współfinansowanie w związku z realizacją inwestycji objętej wnioskiem - jako wynagrodzenie za świadczenie przez Gminę usług na rzecz Spółki - będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy według właściwej stawki dla danego świadczenia.

Odnośnie kwestii obowiązku wystawienia przez Gminę faktury na rzecz … za przekazane środki finansowe w związku realizacją inwestycji objętej wnioskiem, należy wskazać, że zasady wystawiania faktur zostały uregulowane w Dziale XI ustawy w Rozdziale 1 – Faktury.

Stosownie do art. 106a ustawy, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

  1. sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
    1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
    2. państwa trzeciego.


Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Natomiast ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury, zostały określone w art. 106e ust. 1 ustawy.

Jak stanowi art. 2 pkt 31 ustawy – ilekroć w jej przepisach jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

W konsekwencji, otrzymane przez Gminę - będącą w niniejszej sprawie podatnikiem podatku od towarów i usług - środki finansowe od … powinny być udokumentowane fakturą zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odnosząc się do kwestii przysługiwania … prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu przekazanych środków finansowych na podstawie otrzymanej od Gminy faktury, należy wskazać, że stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przez nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Wskazać należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z kolei art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

  1. (uchylona),
  2. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
  3. usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający Spółkę do odliczenia podatku od towarów i usług. Bowiem skoro - jak wynika z okoliczności sprawy - … jest zarejetrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz efekty zrealizowanego zadania, tj. inwestycji jaką jest budowa terminalu przeładunkowego intermodalnego, będą służyły do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z faktury (faktur) otrzymanej (otrzymanych) od Gminy. Przy czym prawo to będzie przysługiwać Spółce pod warunkiem niezaistnienia przesłanek z art. 88 ustawy.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Zainteresowanych należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanych. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj