Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.47.2021.2.SJ
z 25 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2021 r. (data wpływu 15 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do Organu dnia 22 stycznia 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą zysku wspólnikom spółki komandytowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek uzupełniono o pełnomocnictwo (data wpływu 22 stycznia 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

… Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej: Wnioskodawca, X, Spółka) uzyska status podatnika CIT z dniem 1 maja 2021 r. Obecnie Spółka jest neutralna podatkowo, a opodatkowanie dochodów z jej działalności następuje na bieżąco u wspólników odpowiednio podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: CIT) w spółkach kapitałowych i podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: PIT) u osoby fizycznej. Spółka posiada siedzibę i zarząd na terytorium kraju. W szczególności na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 2123; dalej: Ustawa nowelizująca) X postanowiła, że zasady opodatkowania Spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w niej, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia jej udziałów oraz wystąpienia z niej lub jej likwidacji wprowadzone w art. 1-2 ww. ustawy stosuje się począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W tym względzie w grudniu 2020 r. Wnioskodawca wydał oświadczenie zawierające przedmiotową decyzję. W związku ze zmianą statusu podatkowego X od maja 2021 r., Spółka chciałaby potwierdzić, w jaki sposób zmienią się zasady opodatkowania dochodu z działalności Wnioskodawcy na poziomie jej wspólników.

X została utworzona przez trzech wspólników (dalej: łącznie jako Wspólnicy):

  1. dwóch wspólników to spółki kapitałowe: X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pełniąca funkcję komplementariusza (dalej: Komplementariusz) oraz K Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej: K), w związku z czym do dochodów osiąganych przez tych wspólników stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020, poz. 1406, z późn. zm.; dalej: ustawa o CIT),
  2. trzeci wspólnik to osoba fizyczna (dalej: osoba fizyczna), w konsekwencji czego do dochodów tego wspólnika stosuje się opodatkowanie na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.; dalej: ustawa o PIT).

W zarządzie Komplementariusza zasiada osoba fizyczna, będąca jednocześnie wspólnikiem Wnioskodawcy. Wkład kapitałowy Komplementariusza do Spółki wynosi na obecnym etapie 0,6%, a komandytariuszy odpowiednio 79,6% w przypadku K i 19,8% w przypadku osoby fizycznej. W trakcie roku obrotowego rozpoczynającego się dla celów podatkowych z dniem 1 maja 2021 r. i ewentualnie w kolejnych latach będzie dochodziło do generowania przez X dochodów z jej bieżącej działalności, które będą opodatkowane na poziomie Spółki CIT oraz do podziału zysku i jego wypłaty na rzecz Wspólników w proporcji odpowiadającej wkładom kapitałowym. Kwota wypłaty na jednego wspólnika w roku podatkowym nie powinna przekroczyć 2 mln zł. X zajmuje się działalnością reklamową i marketingową, tj. jako agencja digital marketingowa świadczy usługi w realizacji kampanii reklamowych, począwszy od zaplanowania i zakupu mediów w modelu tradycyjnym jak i aukcyjnym, egzekucji kampanii reklamowej przy wykorzystaniu wyszukiwarek, mediów społecznościowych, platform gamingowych, aplikacji mobilnych poprzez stworzenie dedykowanych strategii komunikacji, content marketingu aż po kompleksowe wdrożenie i budowę obecności marki na dowolnej platformie e-commerce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy od dnia 1 maja 2021 r. opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych Wspólników X będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dochodów uzyskiwanych z działalności Wnioskodawcy będzie następowało na zasadach właściwych dla opodatkowania dochodów z zysków kapitałowych na podstawie art. 7b ust. 1 pkt a) w związku z art. 1 ust. 3 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1-2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji Wnioskodawca będzie pełnił rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego od tych wypłat?
  2. Czy od dnia 1 maja 2021 r. opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych Wspólnika X będącego osobą fizyczną z tytułu dochodów uzyskiwanych z działalności Wnioskodawcy będzie następowało na zasadach właściwych dla opodatkowania przychodów/dochodów z udziału w zyskach osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 5a pkt 28 lit. c i pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji Wnioskodawca będzie pełnił rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego od tych wypłat?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych, oznaczonego we wniosku nr 2. W zakresie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych, oznaczonego we wniosku nr 1 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie art. 5a pkt 28 lit. c ustawy o PIT, ilekroć w tej ustawie jest mowa o spółce, oznacza to m.in. spółkę komandytową mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie z kolei art. 5a pkt 29 i pkt 31 ustawy o PIT, udział oznacza ogół praw i obowiązków wspólnika w spółce, o której mowa m.in. w pkt 28 lit. c przedmiotowego przepisu, a udział w zyskach osób prawnych oznacza również udział w zyskach spółki, o której mowa w pkt 28 lit. c tego przepisu, czyli udział w zyskach ze spółki komandytowej. Według art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału.

Na podstawie art. 30a pkt 4 ustawy o PIT od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem nie mającym zastosowania do analizowanej sprawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1 ustawy o PIT. Na podstawie art. 42 ust. 1 przedmiotowej ustawy, płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami zasadniczą zmianą w kontekście opodatkowania Wspólnika X będącego podatnikiem PIT, czyli osoby fizycznej, z tytułu udziału w zyskach z działalności Wnioskodawcy od dnia 1 maja 2021 r., jest aktualizacja przepisu art. 5a pkt 28 i pkt 31 ustawy o PIT poprzez wpisanie spółki komandytowej do katalogu spółek, z których uzyskuje się udziały w zysku skategoryzowane do zysków z osób prawnych. To ma bezpośrednie przełożenie na aktualizację w praktyce treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT poprzez uwzględnienie wypłat ze spółki komandytowej na rzecz jej wspólników będących osobami fizycznymi jako przychodów/dochodów z kapitałów pieniężnych. Tym samym z dniem uzyskania przez X statusu podatnika CIT zmieni się również kwalifikacja podatkowa przychodów/dochodów czerpanych przez Wspólnika (osobę fizyczną) na przychody z udziału w zyskach osób prawnych – w udziale odpowiadającym wkładowi kapitałowemu tego Wspólnika.

W konsekwencji zmieni się moment opodatkowania tych przychodów – z obecnie obowiązujących zasad opodatkowania na bieżąco wraz z wygenerowaniem dochodu w Spółce w udziale przypadającym na wkład kapitałowy – na opodatkowanie w momencie faktycznego uzyskania przedmiotowych przychodów przez osobę fizyczną, czyli na moment ich wypłaty temu Wspólnikowi. Do przychodów tych będzie stosowała się zryczałtowana 19% stawka podatku PIT. X będzie pełniła rolę płatnika podatku w odniesieniu do zryczałtowanego podatku pobieranego od przychodów Wspólnika z tytułu udziału w zyskach Spółki przekazując ten podatek na rachunek bankowy urzędu skarbowego właściwego Spółce na zasadach wskazanych w art. 41 ust. 4 oraz i art. 42 ust. 1 ustawy o PIT.

Podsumowując, od dnia 1 maja 2021 r. opodatkowanie PIT Wspólnika X będącego osobą fizyczną z tytułu dochodów uzyskiwanych z działalności Wnioskodawcy będzie następowało na zasadach właściwych dla opodatkowania przychodów/dochodów z udziału w zyskach osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 5a pkt 28 lit. c i pkt 31 ustawy o PIT, a w konsekwencji Wnioskodawca będzie pełnił rolę płatnika podatku należnego od tych wypłat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że od dnia 1 stycznia 2021 r. na mocy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 2123), spółki komandytowe zostały podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Co do zasady spółki komandytowe status podatników podatku dochodowego od osób prawnych uzyskały z dniem 1 stycznia 2021 r.

Stosownie do art. 13 ust 1 ww. ustawy zmieniającej, do dochodów wspólników spółki komandytowej lub spółki jawnej uzyskanych z udziału w zyskach takiej spółki, osiągniętych przez taką spółkę przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, stosuje się przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu obowiązującym przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 5a pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2020, poz. 1426, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o spółce oznacza to:

  1. spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
  2. spółkę kapitałową w organizacji,
  3. spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,
  5. spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Stosownie do art. 5a pkt 31 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w pkt 28 lit. c-e.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:

  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
  4. wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Uszczegółowieniem powołanego wyżej przepisu jest art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (…).

Stosownie do treści art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

W art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy przewidziano obowiązki płatnika, i tak zgodnie z jego treścią, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r. Obecnie Spółka jest neutralna podatkowo, a opodatkowanie dochodów z jej działalności następuje na bieżąco u wspólników odpowiednio podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: CIT) w spółkach kapitałowych i podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: PIT) u osoby fizycznej. Spółka posiada siedzibę i zarząd na terytorium kraju i postanowiła, że zasady opodatkowania Spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w niej, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia jej udziałów oraz wystąpienia z niej lub jej likwidacji wprowadzone w art. 1-2 ustawy o PIT stosuje się począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W tym względzie w grudniu 2020 r. Wnioskodawca wydał oświadczenie zawierające przedmiotową decyzję. Spółka została utworzona przez trzech wspólników (dalej: łącznie jako Wspólnicy). Dwóch wspólników to spółki kapitałowe, trzeci wspólnik to osoba fizyczna. W trakcie roku obrotowego rozpoczynającego się dla celów podatkowych z dniem 1 maja 2021 r. i ewentualnie w kolejnych latach będzie dochodziło do generowania przez X dochodów z jej bieżącej działalności, które będą opodatkowane na poziomie Spółki CIT oraz do podziału zysku i jego wypłaty na rzecz Wspólników w proporcji odpowiadającej wkładom kapitałowym. Kwota wypłaty na jednego wspólnika w roku podatkowym nie powinna przekroczyć 2 mln zł.

Należy jednocześnie zauważyć, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są kwoty stanowiące 50% przychodów uzyskanych przez komandytariusza z tytułu udziału w zyskach w spółce komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie więcej jednak niż 60 000 zł w roku podatkowym odrębnie z tytułu udziału w zyskach w każdej takiej spółce komandytowej, w której podatnik jest komandytariuszem.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 40 ww. ustawy, zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 51a, nie stosuje się do komandytariusza spółki komandytowej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który:

  1. posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej lub
  2. jest członkiem zarządu:
    1. spółki posiadającej osobowość prawną lub spółki kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub
    2. spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej, lub
  3. jest podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 z członkiem zarządu lub wspólnikiem spółki posiadającej bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 5% udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną lub spółce kapitałowej w organizacji będących komplementariuszem w tej spółce komandytowej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że uzyskane przez wspólnika spółki komandytowej, będącego osobą fizyczną, przychody z tytułu udziału w jej zyskach, wypracowanych przez taką spółkę już po uzyskaniu statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych analogicznie jak przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Przychód ten powstanie zatem w momencie jego wypłaty i w całości będzie opodatkowany stawką 19%, o ile nie znajdzie zastosowania zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 51a ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. W tak określonym zakresie na spółce komandytowej będą ciążyły obowiązki płatnika.

W związku z tym, od dnia 1 maja 2021 r. opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych wspólnika Spółki będącego osobą fizyczną z tytułu dochodów uzyskiwanych z działalności Wnioskodawcy będzie następowało na zasadach właściwych dla opodatkowania przychodów/dochodów z udziału w zyskach osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 5a pkt 28 lit. c i pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji Wnioskodawca będzie pełnił rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego od tych wypłat.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj