Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.9.2021.3.RK
z 26 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2021 r. (data wpływu 13 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2021 r. (data nadania 1 marca 2021 r., data wpływu 9 marca 2021 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP2-2.4010.9.2021.2.RK, 0114-KDIP4-2.4012.6.2021.3.MB z dnia 19 lutego 2021 r. (data nadania 19 lutego 2021 r., data odbioru 19 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania sprzedaży Centrum Usług Wspólnych za sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP) w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustalenia przychodu ze zbycia ZCP – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania sprzedaży Centrum Usług Wspólnych za sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP) w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustalenia przychodu ze zbycia ZCP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


I.1 (Sprzedający – Wnioskodawca) Sp. z o.o. („Wnioskodawca”) jest spółką prawa handlowego mającą siedzibę oraz miejsce zarządu na terenie Polski podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych („podatek CIT”) na terytorium Polski. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług („podatek VAT”).


I.2. Wnioskodawca posiada oddział w (…).


I.3. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia tzw. centrum usług wspólnych, tj. w zakresie samodzielnych (organizacyjnie, finansowo i zarządczo) działów świadczących kompleksowe usługi na rzecz spółek wchodzących w skład Grupy (opisanej poniżej w pkt. I.4) w zakresie:


(i) Logistyki,

(ii) Order to Cash (tzw. Procesy finansowe: od zamówienia do zapłaty),

(iii) Planning (tj. Planowanie produkcji),

(iv) Master Data Management,

(v) P2P (tzw. Purchase to Pay - proces księgowy od zakupu do płatności),

(vi) VAT compliance (tj. zarządzanie danymi podstawowymi),

(v) HR,

(vi) IT.


Dalej we Wniosku, działy:

(i) Logistyki,

(ii) Order to Cash (tzw. Procesy finansowe: od zamówienia do zapłaty),

(iii) Planning (tj. Planowanie produkcji),

(iv) Master Data Management,

(v) P2P (tzw. Purchase to Pay - proces księgowy od zakupu do płatności) oraz

(vi) VAT compliance (tj. zarządzanie danymi podstawowymi), będą opisane jako „Zbywane Centrum Usług Wspólnych”.


I.4. Uwaga ogólna


Wnioskodawca jest jednym z podmiotów należących do międzynarodowej grupy kapitałowej („Grupa”). Grupa jest jednym ze światowych liderów w branży towarów konsumpcyjnych. Produkuje i sprzedaje około 400 marek w ponad 190 krajach. Każdego dnia 2,5 miliarda osób korzysta z produktów Grupy, by dobrze wyglądać, dobrze się czuć i cieszyć się pełnią życia. To w przybliżeniu 1/3 światowej populacji. Faktem jest, że trzynaście spośród 50 wiodących światowych marek należy do Grupy. Zasięg geograficzny działalności Wnioskodawcy zapewnia mu ogromne możliwości w skali globalnej, w tym wyjątkową pozycję na rynkach wschodzących, które generują 58% obrotów Grupy.


Prowadzona przez Grupę działalność biznesowa obejmuje kompleksowy, globalny łańcuch wartości. Grupa współpracuje z tysiącami dostawców i wydaje około 34 miliardów USD na towary i usługi, w tym około 13 miliardów USD na składniki i surowce, z których w ponad 300 fabrykach zlokalizowanych w 69 krajach powstają produkty Grupy. Są one następnie rozprowadzane do 25 milionów sprzedawców detalicznych, od supermarketów po małe sklepiki, a także za pośrednictwem innych szybko rozwijających się kanałów, takich jak sprzedaż internetowa i bezpośrednia. Grupa jest też drugim co do wielkości reklamodawcą na świecie, biorąc pod uwagę wydatki na kampanie reklamowe.


I.5. Transakcja


Wnioskodawca podjął w 2020 r. decyzje o sprzedaży wyodrębnionego organizacyjnie i finansowo zestawu aktywów i związanych z nimi pasywów przeznaczonych do prowadzenia części działalności gospodarczej, na który składają się samodzielne (organizacyjnie, finansowo i zarządczo) działy:

(i) Logistyka,

(ii) Order to Cash (tzw. Procesy finansowe: od zamówienia do zapłaty),

(iii) Planning (tj. Planowanie produkcji) oraz

(iv) Master Data Management,

(v) P2P (tzw. Purchase to Pay - proces księgowy od zakupu do płatności) oraz

(vi) VAT compliance (tj. zarządzanie danymi podstawowymi) („Transakcja”).


Po Dniu Zamknięcia (tj. po dniu podpisania odpowiednich umów zbycia zbywanych działów), u Wnioskodawcy pozostaną m.in. samodzielne (organizacyjnie, finansowo i zarządczo) działy:

(i) HR,

(ii) IT,

- co oznacza, że Wnioskodawca będzie nadal prowadził działalność gospodarczą (usługową) tożsamą do działalności gospodarczej (usługowej) prowadzonej do Dnia Zamknięcia, ale w mniejszym wymiarze i zakresie (tzn. nie będzie już prowadzona przez Wnioskodawcę działalność usługowa w zakresie usług świadczonych do Dnia Zamknięcia przez zbyte działy).

I.5.1. Przedmiotem Transakcji będą wyłącznie (odnoszące się do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych):

  1. przenoszone umowy (jak opisano w załączniku do umowy sprzedaży);
  2. przenoszone aktywa (jak opisano w załączniku do umowy sprzedaży);
  3. przenoszone zobowiązania (na które składają się: (i) rezerwy dot. premii naliczone od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 1 marca 2021 r. oraz (ii) rezerwy na wynagrodzenia urlopowe naliczone od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 1 marca 2021 r.) (jak opisano w załączniku do umowy sprzedaży);
  4. przenoszeni pracownicy (na zasadzie opisanej w pkt. I.5.2. Wniosku, jak opisano w załączniku do umowy sprzedaży).


I.5.2. W wyniku Transakcji dojdzie także do przejścia części zakładu pracy Wnioskodawcy związanego ze Zbywanym Centrum Usług Wspólnych zgodnie z art. 231 Kodeksu Pracy, w wyniku którego Nabywca stanie się z mocy prawa stroną w stosunkach pracy z pracownikami Wnioskodawcy, alokowanych do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych. Poprzez „zakład pracy” rozumie się pracowników posiadających odpowiednie kompetencje i doświadczenie, przypisane do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych, wraz z prawami, obowiązkami, wierzytelnościami i zobowiązaniami wynikającymi z umów o pracę lub umów cywilnoprawnych (w tym świadczenia pracownicze dotyczące alokowanego personelu), na podstawie których ww. osoby fizyczne świadczyły pracę lub wykonywały usługi związane ze Zbywanym Centrum Usług Wspólnych u Wnioskodawcy.


I.5.3.Planuje się, że na dzień Transakcji wyodrębnione i przenoszone na rzecz Nabywcy składniki materialne alokowane do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych będą składać się w szczególności z następujących elementów:

  1. środki trwałe (w tym m.in. sprzęt biurowy, maszyny oraz sprzęt techniczny) przypisane do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych niezbędne do wykonywania swoich usług przez Zbywane Centrum Usług Wspólnych,
  2. prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych z klientami Wnioskodawcy, które dotyczą Zbywanego Centrum Usług Wspólnych; dla potrzeb wewnętrznych Wnioskodawca sporządza zestawienie umów zawartych z klientami przez Wnioskodawcę wraz ze wskazaniem działu, do którego odnosi się treść umowy. Umowy dotyczące wyłącznie Zbywanego Centrum Usług Wspólnych zostaną przeniesione do Nabywcy po uzyskaniu zgód klientów Wnioskodawcy na przeniesienie praw i obowiązków wynikających z tych umów,
  3. należności i zobowiązania związane z ww. umowami, alokowanymi do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych; minimalna część umów zawartych z klientami Wnioskodawcy (zawartych z podmiotami powiązanymi) jest obecnie wspólna dla kilku działów, a wystawiane faktury na tych klientów dotyczą zarówno produktów alokowanych do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych, jak i produktów przy pisanych do innych działów. W zakresie umów wspólnych dla kilku działów, Wnioskodawca dokonuje alokacji należności wynikających z tych umów pomiędzy Zbywanym Centrum Usług Wspólnych i pozostałe działy na podstawie rzeczywistej sprzedaży według ww. faktur. W zakresie umów zawartych z klientami niepowiązanymi dotyczących wyłącznie Zbywanego Centrum Usług Wspólnych, należności są w całości przypisane do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych. W konsekwencji, dzięki funkcjonowaniu powyższego mechanizmu, przed dniem Transakcji należności Wnioskodawcy są efektywnie alokowane pomiędzy Zbywanym Centrum Usług Wspólnych a pozostałymi działami dla potrzeb sprawozdawczości wewnętrznej Wnioskodawcy. Dodatkowo, Wnioskodawca może sporządzić również osobne zestawienia bilansowe oraz rachunek zysków i strat odpowiednio dla Zbywanego Centrum Usług Wspólnych oraz dla pozostałych działów, które wskazują przychody, koszty, środki trwałe, zobowiązania, oraz należności alokowane do odpowiednich działów. Dla kompletności, Wnioskodawca wskazuje, że zestawienia są przygotowane na potrzeby wewnętrznej sprawozdawczości Wnioskodawcy,
  4. prawa i obowiązki oraz należności i zobowiązania wynikające z umów zawartych z dostawcami Wnioskodawcy, które dotyczą Zbywanego Centrum Usług Wspólnych; część umów zawartych przez Wnioskodawcę z dostawcami dotyczy wyłącznie Zbywanego Centrum Usług Wspólnych i są one odpowiednio alokowane do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych przed dniem Transakcji. Umowy odnoszące się wyłącznie do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych zostaną przeniesione do Nabywcy po uzyskaniu zgód dostawców Wnioskodawcy na przeniesienie praw i obowiązków wynikających z tych umów; na chwilę obecną (tj. przed planowaną Transakcją) Wnioskodawca dokonuje wewnętrznej alokacji praw, obowiązków oraz kosztów i zobowiązań wynikających z umów zawartych przez Wnioskodawcę z poszczególnymi dostawcami pomiędzy Zbywanym Centrum Usług Wspólnych a innymi działami. Wynik alokacji przedstawiany jest w zestawieniu bilansowym oraz w rachunku zysków i strat sporządzanym dla wewnętrznych potrzeb sprawozdawczych Wnioskodawcy (tj. koszty oraz zobowiązania wynikające z ww. umów są odpowiednio alokowane pomiędzy Zbywanym Centrum Usług Wspólnych a inne działy na podstawie faktur przypisanych do danego centrum kosztów przy zamówieniu danej usługi od dostawcy); w przypadku umów z dostawcami obejmujących zarówno Zbywanym Centrum Usług Wspólnych oraz inne działy, po dniu Transakcji, Nabywca podpisze odrębne umowy z dostawcami,
  5. wartości niematerialne i prawne związane ze Zbywanym Centrum Usług Wspólnych,
  6. rozliczenia międzyokresowe (aktywów), które dotyczą Zbywanego Centrum Usług Wspólnych; na dzień składania niniejszego Wniosku (tj. przed dniem Transakcji) Wnioskodawca dokonuje alokacji rozliczeń międzyokresowych pomiędzy Zbywane Centrum Usług Wspólnych a pozostałe działy na podstawie odpowiedniego klucza alokacji (w szczególności w oparciu o typ produktu), co jest odpowiednio dokumentowane przez Wnioskodawcę dla potrzeb sprawozdawczości wewnętrznej Wnioskodawcy. W konsekwencji, dzięki funkcjonowaniu powyższego mechanizmu, przed dniem Transakcji rozliczenia międzyokresowe Wnioskodawcy są efektywnie alokowane pomiędzy Zbywanym Centrum Usług Wspólnych a pozostałe działy. W szczególności, w wyniku dokonanej alokacji rozliczeń międzyokresowych Wnioskodawcy do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych przypisano wyłącznie rozliczenia międzyokresowe o charakterze aktywów,
  7. prawo do korzystania z części powierzchni biurowej zlokalizowanej w Katowicach; planowane jest, że na dzień Transakcji pracownicy Zbywanego Centrum Usług Wspólnych będą wykonywać swoje obowiązki w budynku biurowym przypisanym do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych w Katowicach; przed dniem Transakcji, dla Zbywanego Centrum Usług Wspólnych zostanie wyznaczona oraz alokowana odpowiednia powierzchnia w ww. budynku biurowym w Katowicach; w ramach Transakcji, w zakresie ww. powierzchni biurowej w Katowicach, pomiędzy Nabywcą a Wnioskodawcą zostanie podpisana umowa najmu,
  8. zobowiązania i rezerwy związane z bieżącą działalnością Zbywanego Centrum Usług Wspólnych,
  9. zapasy związane ze Zbywanym Centrum Usług Wspólnych,
  10. księgi i dokumenty związane ze Zbywanym Centrum Usług Wspólnych,
  11. decyzje, zezwolenia, koncesje, oceny techniczne, aprobaty i certyfikaty dotyczące Zbywanego Centrum Usług Wspólnych.


I.5.4. Nabywca, oprócz ww. umowy najmu części powierzchni biurowej w Katowicach zawartej z Wnioskodawcą, po dniu Transakcji będzie świadczył na rzecz innych spółek z Grupy - usługi wykonywane w ramach Zbywanego Centrum Usług Wspólnych do dnia Transakcji przez Wnioskodawcę. Niemniej jednak Nabywca za pomocą Zbywanego Centrum Usług Wspólnych będzie świadczył usługi też na rzecz innych podmiotów niepowiązanych z Wnioskodawcą. Świadczenie usług przez Nabywcę na rzecz Wnioskodawcy odbywać się będzie na warunkach rynkowych, jak pomiędzy niezależnymi podmiotami.


I.5.5. Wnioskodawca zaznacza, że do dnia Transakcji będzie prowadzić regularną działalność gospodarczą, co oznacza, że w tym okresie będą następowały zmiany w składzie i strukturze aktywów i pasywów. W ogólności, jakiekolwiek nowe aktywa, prawa lub zobowiązania, w tym także wierzytelności, należności i roszczenia wobec osób trzecich, związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością w ramach Zbywanego Centrum Usług Wspólnych, jak również wynikające z lub uzyskane w wyniku realizacji praw i zobowiązań przypadających zgodnie z Transakcją, staną się składnikami majątku przenoszonego na Nabywcę. W pozostałym zakresie nowe aktywa, prawa i zobowiązania (nie związane ze Zbywanym Centrum Usług Wspólnych) pozostaną u Wnioskodawcy.


I.5.6. Jak wskazano powyżej, w systemie księgowym Wnioskodawcy przychody i koszty co do zasady ewidencjonowane są zgodnie z miejscem ich powstawania (w ramach działów można wyróżnić miejsca powstawania kosztów, dzięki którym możliwe jest przypisanie przychodów i kosztów bezpośrednich do danego działu). Ponadto, możliwe jest przyporządkowanie kosztów pośrednich (oraz zobowiązań) do danego działu (np. kosztów administracyjnych). Przy czym, niektóre koszty ogólne mogą być przypisane do poszczególnych działów tylko przy zastosowaniu odpowiednich kluczy alokacji (dotyczy to również kosztów pracowników Back Office). W zakresie części umów wspólnych dla różnych działów tj. umów zawartych z dostawcami, Wnioskodawca dokonuje alokacji zobowiązań wynikających z tych umów pomiędzy odpowiednie działy na podstawie odpowiedniego klucza alokacji, co jest odpowiednio dokumentowane przez Wnioskodawcę dla potrzeb sprawozdawczości wewnętrznej Wnioskodawcy. Jak wskazano powyżej, część umów z klientami dotyczy jedynie Zbywanego Centrum Usług Wspólnych, a należności wynikające z tych umów są przypisane odpowiednio do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych. W zakresie umów wspólnych z klientami (podmiotami powiązanymi), dokonuje się alokacji należności pomiędzy Zbywanym Centrum Usług Wspólnych a inne działy na podstawie rzeczywistej sprzedaży według informacji wskazanych na fakturach. Dodatkowo, w systemie księgowym Wnioskodawcy, każdy środek trwały oraz wartość niematerialna i prawna wykorzystywana obecnie przez Wnioskodawcę jest alokowana do odpowiedniego centrum kosztów przypisanego do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych albo do innych działów. Na tej podstawie, Wnioskodawca jest w stanie sporządzić dla potrzeb sprawozdawczości wewnętrznej osobny bilans oraz osobny rachunek zysków i strat dla każdego z działów.


I.5.7. W związku z powyższym, zarówno Nabywca (w zakresie Zbywanego Centrum Usług Wspólnych), jak i Wnioskodawca będą w stanie samodzielnie planować, inicjować, kontrolować i realizować swoje działania gospodarcze, w tym w szczególności zawierać i realizować umowy z kontrahentami (tj. klientami oraz dostawcami), przy wykorzystaniu alokowanych składników majątkowych oraz przy zaangażowaniu pracowników i kadry zarządzającej.


I.5.8. Po Transakcji, Wnioskodawca będzie kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej w dotychczasowym zakresie (z wyłączeniem usług świadczonych przez Zbywane Centrum Usług Wspólnych). Działalność w zakresie Zbywanego Centrum Usług Wspólnych będzie bowiem realizowana wyłącznie przez Nabywcę. Jednocześnie, po Transakcji Nabywca będzie prowadzić działalność gospodarczą m.in. w zakresie Zbywanego Centrum Usług Wspólnych. Po Transakcji, z wyjątkiem kwestii związanych z umowami z zewnętrznymi dostawcami niektórych usług oraz z niektórymi klientami będącymi spółkami powiązanymi z Wnioskodawcą, nie będzie konieczne podejmowanie dodatkowych działań zmierzających do wyposażenia Wnioskodawcy czy też Nabywcy w dodatkowe aktywa, czy też zatrudnianie dodatkowych pracowników. Takie działania mogą wynikać wyłącznie z bieżących potrzeb i rozwoju działalności, niezwiązanych z samą Transakcją.


I.5.9. Transakcja zostanie przeprowadzona z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, jej celem nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.


I.6. (Nabywca - Zainteresowany nie będący Wnioskodawcą) Nabywca („Nabywca”) jest spółką prawa handlowego mającą siedzibę oraz miejsce zarządu na terenie Polski podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku CIT na terytorium Polski. Nabywca jest również czynnym podatnikiem podatku VAT.


W piśmie uzupełniającym z dnia 1 marca 2021 r. Wnioskodawca wniósł o wycofanie złożonego
w dniu 13 stycznia 2021 r. wniosku wspólnego i potraktowanie ww. wniosku jako wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku Zbywane Centrum Usług Wspólnych będące przedmiotem Transakcji stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, a zatem Zbywane Centrum Usług Wspólnych stanowi jeden przedmiot transakcji, w związku z czym przychodem Wnioskodawcy ze zbycia Zbywanego Centrum Usług Wspólnych w myśl art. 12 ust. 1 w zw. z art. 14 ustawy o CIT będzie wyłącznie cena zbycia Zbywanego Centrum Usług Wspólnych określona w umowie sprzedaży i nie wystąpi obowiązek przyporządkowania uzyskanej przez Wnioskodawcę ceny sprzedaży Zbywanego Centrum Usług Wspólnych do poszczególnych składników majątku wchodzących w skład Zbywanego Centrum Usług Wspólnych?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku Zbywane Centrum Usług Wspólnych będące przedmiotem Transakcji stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a tym samym Transakcja nie doprowadzi do powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług dla Wnioskodawcy na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?


Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytania oznaczone Nr 1 w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania Nr 2 dotyczącego podatku od towarów i usług wniosek został rozpatrzony odrębnie.


I.1. Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku Zbywane Centrum Usług Wspólnych będące przedmiotem Transakcji stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, a zatem Zbywane Centrum Usług Wspólnych stanowi jeden przedmiot transakcji, w związku z czym przychodem Wnioskodawcy ze zbycia Zbywanego Centrum Usług Wspólnych w myśl art. 12 ust. 1 w zw. z art. 14 ustawy o CIT będzie wyłącznie cena zbycia Zbywanego Centrum Usług Wspólnych określona w umowie sprzedaży i nie wystąpi obowiązek przyporządkowania uzyskanej przez Wnioskodawcę ceny sprzedaży Zbywanego Centrum Usług Wspólnych do poszczególnych składników majątku wchodzących w skład Zbywanego Centrum Usług Wspólnych.


I.2. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT „przychodami, z zastrzeżeniem (art. 12) ust. 3 i 4 (ustawy o CIT) oraz art. 14 (ustawy o CIT) są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe”.


Z kolei, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT „przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie (...)”. Mając na uwadze powyższe, zbycie Zbywanego Centrum Usług Wspólnych spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem CIT.

I.3. Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza „organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”.


Na gruncie powyższych regulacji, w oparciu o doktrynę prawa podatkowego i dotychczasową praktykę organów podatkowych, jak również orzecznictwo sądów administracyjnych, przesłankami uznania danego zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa są:

  1. istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie oraz przeznaczenie tych składników do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  2. wyodrębnienie organizacyjne zespołu tych składników w istniejącym przedsiębiorstwie;
  3. wyodrębnienie finansowe zespołu tych składników w istniejącym przedsiębiorstwie;
  4. wykazanie, że zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.


W celu wykazania, że dane składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa konieczne jest odniesienie się do każdej z nich osobno. Należy zauważyć, że organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych wielokrotnie podkreślały, że zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa nie jest suma poszczególnych składników, przy pomocy których można prowadzić odrębną działalność, lecz jest to pewien określony zespół tych składników. Tym samym, podstawowym wymogiem dla uznania zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowił on zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).


Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych wydawanych w indywidualnych sprawach podatników. Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2017 r. (nr 0111-KDIB1-3. 4010.388.2017.1.IZ) wskazał, że: „zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość)”. Zbieżne stanowisko zostało również zaprezentowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacjach indywidualnych (i) z dnia 12 czerwca 2017 r. (nr 0111-KDIB1-3.4010. 38.2017.2.JKT), (ii) z dnia 8 czerwca 2018 r. (nr 0111-KDIB1-1.4010.133.2018.1.BS) oraz (iii) z dnia 20 lutego 2018 r. (nr 0111-KDIB1-2.4010.419.2017.3.AK).


Podobne stanowisko wyrażają również sądy administracyjne, przykładowo: (i) wyrok NSA z dnia 22 marca 2018 r. (sygn. akt II FSK 808/16), (ii) nieprawomocny wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 stycznia 2018 r. (sygn. akt I SA/Po 988/17) oraz (iii) prawomocny wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 26 stycznia 2016 r. (sygn. akt I SA/Wr 1823/15).


I.4. W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym majątek związany ze Zbywanym Centrum Usług Wspólnych stanowi zespół składników majątkowych wyodrębnionych funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo w ramach Wnioskodawcy, który będzie mógł stanowić niezależne, samodzielnie działające przedsiębiorstwo, zdolne do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Tym samym, na moment Transakcji będzie on stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o CIT. W opinii Wnioskodawcy świadczą o tym następujące fakty i argumenty.


Wyodrębnienie funkcjonalne


W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego, dla uznania danego zespołu składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki te powinny pozostawać między sobą w takich wzajemnych interakcjach, by można było traktować je jako zorganizowany, autonomiczny zespół składników powiązanych funkcjonalnie, nie zaś zespół przypadkowych elementów, których jedyną cechą jest własność jednego podmiotu. Dodatkowo, zorganizowana część przedsiębiorstwa obejmująca te składniki powinna stanowić funkcjonalnie odrębną całość, poprzez którą możliwe jest prowadzenie działań gospodarczych, którym służy ona w strukturze przedsiębiorstwa.


Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych wydawanych w indywidualnych sprawach podatników. Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 19 lutego 2018 r. (nr 0111-KDIB1-1.4010.207.2017.1.MG) wskazał, że „wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć, jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa”.


Jak wskazano powyżej w opisie zdarzenia przyszłego, do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych zostaną przypisane składniki materialne i niematerialne (m.in. komputery i sprzęt biurowy) oraz odpowiednio wykwalifikowane zasoby kadrowe. Zbywane Centrum Usług Wspólnych będzie posiadać oddzielnie funkcjonujące zespoły pracowników. Zbywane Centrum Usług Wspólnych posiada również odrębny zespół zarządzający, który jest odpowiedziany za Zbywane Centrum Usług Wspólnych.


Zorganizowana działalność Zbywanego Centrum Usług Wspólnych będzie więc prowadzona w oparciu o składniki materialne i niematerialne niezbędne do realizacji określonych dla Zbywanego Centrum Usług Wspólnych zadań gospodarczych. Działalność Zbywanego Centrum Usług Wspólnych będzie kontynuowana po Transakcji w oparciu o te składniki materialne i niematerialne: całość zadań gospodarczych w zakresie działalności Zbywanego Centrum Usług Wspólnych będzie prowadzona przez Nabywcę w oparciu o wspomniane składniki materialne i niematerialne.


O wyodrębnieniu funkcjonalnym Zbywanego Centrum Usług Wspólnych świadczą odrębne zadania gospodarcze, jak i przypisanie wyłącznie do jego działalności odrębne składniki materialne i niematerialne, w tym aktywa i pasywa, umożliwiające realizację postawionych im celów. W szczególności, przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego składniki będące przedmiotem Transakcji związane ze Zbywanym Centrum Usług Wspólnych, będą pozostawać w funkcjonalnym związku z aktywnością gospodarczą Zbywanego Centrum Usług Wspólnych.


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym, zespół składników majątkowych składających się na Zbywane Centrum Usług Wspólnych nie będzie stanowił zbioru przypadkowych elementów, lecz będzie zespołem składników, powiązanych ze sobą w sposób funkcjonalny i celowy, które pozostają ze sobą we wzajemnych relacjach. Składniki te będą na dzień Transakcji wyodrębnione jako w pełni odrębna jednostka w ramach Wnioskodawcy i będą tworzyć określoną funkcjonalną całość, która umożliwi prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.


Wszystkie wskazane powyżej przesłanki świadczą zatem o wyodrębnieniu funkcjonalnym Zbywanego Centrum Usług Wspólnych w ramach Wnioskodawcy.


Wyodrębnienie organizacyjne


Ustawa o CIT nie określa, co należy rozumieć przez wyodrębnienie organizacyjne. W doktrynie podkreśla się, że „wyodrębnienie organizacyjne oznacza zazwyczaj wyodrębnienie części majątku przedsiębiorstwa (wraz ze składnikami niematerialnymi) w strukturze organizacyjnej całego podmiotu (które - przyp. - może przybrać formę m.in. oddziału, biura, zakładu, wydziału, departamentu, działu” (K. Gil, A. Obońska, A. Wacławczyk, A. Walter (red. ), Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Wyd. 3, Warszawa 2019).


Zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym zorganizowanej części ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze. Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 19 lutego 2018 r. (nr 0111-KDIB1-4010.207.2017.1.MG) stwierdził, że „wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Zatem, samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności „widocznym z zewnątrz”. Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych, które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne”.


Analogicznie organy podatkowe wypowiedziały się w m.in. w interpretacji indywidualnej (i) z dnia 20 lutego 2018 r. (nr 0111-KDIB1-2.4010.419.2017.3.AK), (ii) z dnia 9 lutego 2018 r. (nr: 0114-KDIP2-1.4010.367.2017.1.JF) oraz (iii) z dnia 29 czerwca 2016 r. (nr IBPB-1-2/4510-483/16/BG).


Mając na uwadze powyższe kryteria wyodrębnienia organizacyjnego, w ocenie Wnioskodawcy Zbywane Centrum Usług Wspólnych będzie spełniał wymogi do uznania go za wyodrębnione organizacyjnie w ramach Wnioskodawcy. W szczególności, świadczyć o tym będzie wyodrębnienie Zbywanego Centrum Usług Wspólnych na podstawie uchwały zarządu oraz funkcjonowanie Zbywanego Centrum Usług Wspólnych jako odrębnej jednostki organizacyjnej dla celów wewnątrzgrupowej sprawozdawczości zarządczej, budżetów, planów sprzedażowych oraz dla celów organizacyjnych w postaci działów (i) Logistyka, (ii) Order to Cash (tzw. Procesy finansowe: od zamówienia do zapłaty), (iii) Planning (tj. Planowanie produkcji) oraz (iv) Master Data Management, (v) P2P (tzw. Purchase to Pay - proces księgowy od zakupu do płatności) oraz (vi) VAT compliance (tj. zarządzanie danymi podstawowymi).


Należy również zwrócić uwagę na fakt, że Zbywane Centrum Usług Wspólnych kierowany jest przez odrębny zespół zarządzający, który odpowiada za zarządzanie i funkcjonowanie wyłącznie Zbywanego Centrum Usług Wspólnych. Jak zostało już zaznaczone, Zbywane Centrum Usług Wspólnych działa w oparciu o wyodrębnione zasoby kadrowe w ramach Wnioskodawcy. Na dzień Transakcji zespół pracowników Zbywanego Centrum Usług Wspólnych będzie pracować wyłącznie na rzecz Zbywanego Centrum Usług Wspólnych (zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym).


Z dniem Transakcji pracownicy Zbywanego Centrum Usług Wspólnych, których praca związana jest ze Zbywanego Centrum Usług Wspólnych, zostaną automatycznie, tj. w trybie art. 231 Kodeksu Pracy (w ramach przejścia części zakładu pracy), przeniesieni do Nabywcy. Po Transakcji pracownicy ci będą wykonywać tę samą pracę dla Nabywcy. Niemniej jednak, po Transakcji, Nabywca za pomocą Zbywanego Centrum Usług Wspólnych będzie świadczył usługi na rzecz spółek z Grupy ale również na rzecz innych podmiotów niepowiązanych z Wnioskodawcą. Świadczenie usług przez Nabywcę na rzecz Wnioskodawcy odbywać się będzie na warunkach rynkowych, jak pomiędzy niezależnymi podmiotami.


W związku z tym, okoliczność, iż pracownicy będą realizować te same obowiązki zarówno przed, jak i po Transakcji, świadczy o tym, że jest to wyodrębniona organizacyjnie część przedsiębiorstwa. Podobnie wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22 marca 2018 r. (sygn. akt II FSK 808/16), w którym stwierdził: „Należy bowiem uwzględnić przede wszystkim aspekt ekonomiczny, a nie stosunki prawne wynikające z krajowych regulacji z zakresu prawa pracy. Skoro pracownicy realizowali te same obowiązki zarówno przed zawarciem umowy dzierżawy, jak i w momencie dokonywania aportu, świadczy to o tym, że jest to zorganizowana część przedsiębiorstwa umożliwiająca prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej.


O organizacyjnym wyodrębnieniu Zbywanego Centrum Usług Wspólnych u Wnioskodawcy decyduje ponadto fakt odrębnego raportowania. Zespół zarządzający Zbywanego Centrum Usług Wspólnych składa raporty dotyczące działalności do odpowiednich jednostek u Wnioskodawcy.


Dodatkowo, zgodnie z informacjami przedstawionymi w opisie zdarzenia przyszłego, wyodrębnienie organizacyjne realizowane będzie poprzez przypisanie do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych poszczególnych składników majątku, takich jak: środki trwałe, umowy związane z prowadzoną działalnością, część środków pieniężnych Wnioskodawcy, należności i zobowiązań służących do realizacji powierzonych im zadań.


W świetle przedstawionej powyżej argumentacji oraz biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego zaprezentowany na wstępie niniejszego Wniosku, zdaniem Wnioskodawcy Zbywane Centrum Usług Wspólnych stanowi odrębny zespół składników majątkowych wyodrębnionych organizacyjnie w ramach Wnioskodawcy. Tym samym, Zbywane Centrum Usług Wspólnych spełnia kryterium wyodrębnienia organizacyjnego niezbędnego dla istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Wyodrębnienie finansowe


W ustawie o CIT nie zdefiniowano również pojęcia „wyodrębnienia finansowego zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie”. W literaturze poświęconej prawu podatkowemu podkreśla się, że „w za-kresie wyodrębnienia finansowego warunkiem jest, aby do zorganizowanej części przedsiębiorstwa mogły zostać przypisane związane z nim koszty, przychody, należności i zobowiązania” (K. Gil, A. Obońska, A Wacławczyk, A. Walter (red. ), Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Wyd. 3, Warszawa 2019).


Zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych, uznaje się, że niniejsza przesłanka jest spełniona, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej danego podmiotu pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Stanowisko takie zaprezentował m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 19 kwietnia 2018 r. (nr: 0111-KDIB1-1. 4010.49.2018.2.NL), który stwierdził, że „wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa”. Tożsame stanowisko zostało zaprezentowane również m.in. w indywidualnych interpretacjach (i) z dnia 10 stycznia 2014 r. (nr ILPP2/443-1044/12-4/EN), (ii) z dnia 20 sierpnia 2013 r. (nr IBPBI/2/423-557/13/PH), oraz iii) z dnia 3 lipca 2012 r. (nr: IPTPP2/443-303/12-5/IR).


Pojęcia „wyodrębnienie finansowe” nie należy jednak utożsamiać z pełną samodzielnością finansową, która ze względów oczywistych nie może być osiągnięta - jako że jednostki organizacyjne nie mają odrębnej od osoby prawnej podmiotowości prawnej w stosunkach z osobami trzecimi. W doktrynie przyjmuje się, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, a w szczególności wyodrębnienie finansowe nie oznacza konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 9 lutego 2018 r. (nr 0114- KDIP2-1. 4010.367.2017.1.JF) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „o wyodrębnieniu finansowym można zatem już mówić w przypadku istnienia samej możliwości wyodrębnienia podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnienia finansowego nie należy utożsamiać zatem z pełną samodzielnością finansową”. Nie ma zatem konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa w celu spełnienia tej przesłanki. Wystarczy, by system księgowy przedsiębiorstwa umożliwiał przypisanie poszczególnych zdarzeń gospodarczych do zorganizowanych części przedsiębiorstwa, których zdarzenia te dotyczą.


W konsekwencji, aprobując stanowisko wyrażone w doktrynie, należy przyjąć, iż „powiązanie wyników danego podmiotu ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa może być dokonywane (...) na podstawie samej rachunkowości zarządczej (K. Gil, A. Obońska, A. Wacławczyk, A. Walter (red.), Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Wyd. 3, Warszawa 2019).

W świetle powyższego, w opinii Wnioskodawcy, Zbywane Centrum Usług Wspólnych będzie wyodrębnione finansowo w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.


Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w systemie księgowym Wnioskodawcy przychody i koszty co do zasady ewidencjonowane są zgodnie z miejscem ich powstawania. Ponadto, możliwe jest przyporządkowanie kosztów pośrednich (oraz zobowiązań) do danego działu (np. kosztów administracyjnych). Przy czym, niektóre koszty ogólne mogą być przypisane do poszczególnych działów tylko przy zastosowaniu odpowiednich kluczy alokacji. W zakresie części umów wspólnych dla różnych działów tj. umów zawartych z dostawcami, Wnioskodawca dokonuje alokacji zobowiązań wynikających z tych umów pomiędzy poszczególne działy na podstawie odpowiedniego klucza alokacji, co jest odpowiednio dokumentowane przez Wnioskodawcę dla potrzeb sprawozdawczości wewnętrznej.


Dla Zbywanego Centrum Usług Wspólnych przygotowywane są również odrębne budżety oraz raporty sporządzane dla celów zarządczych.


Dla kompletności Wnioskodawca zaznacza, że przed dniem Transakcji, Wnioskodawca sporządzi odrębne rachunki zysków i strat oraz zestawienia bilansowe dla Zbywanego Centrum Usług Wspólnych.


W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, przesłanka wyodrębnienia finansowego zespołu składników w ramach istniejącego przedsiębiorstwa będzie spełniona w odniesieniu do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych.


Możliwość funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwo


Ostatnim warunkiem uznania konkretnego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwa zdolne do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych.


W opinii Wnioskodawcy, zespół składników majątkowych, który Zbywane Centrum Usług Wspólnych będzie miał możliwość funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo zdolne do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych.


Jako kryterium potwierdzające zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo w praktyce wskazuje się możliwość samodzielnego działania na rynku jako odrębny podmiot prowadzący zadania gospodarcze realizowane w obecnym przedsiębiorstwie. Taką argumentację można znaleźć w licznych interpretacjach prawa podatkowego oraz wyrokach sądów administracyjnych. Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 17 sierpnia 2018 r. (nr 0111-KDIB3-1.4012.481.2018.1.JP) stwierdził, że: „Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Zatem wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy). Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że nie wystarczy zatem zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można bowiem uznać, że dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa”.


Wyżej przedstawione stanowisko potwierdzają również stanowiska zaprezentowane m.in. interpretacjach indywidualnych (i) z dnia 20 lutego 2018 r. (nr 0111-KDIB1-2.4010. 419.2017.3. AK) oraz (ii) z dnia 16 maja 2016 r. (nr ILPB3/4510-1-42/16-4/EK).


W ocenie Wnioskodawcy, na dzień Transakcji Zbywane Centrum Usług Wspólnych będzie stanowić wyodrębnione części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, które samodzielnie będzie mogło realizować określone zadania gospodarcze wykorzystując przypisany zespół składników majątkowych niezależnie od innych zdarzeń.


Zdaniem Wnioskodawcy, na moment składania niniejszego Wniosku Zbywane Centrum Usług Wspólnych może stanowić organizacyjnie i finansowo wyodrębnione zespoły składników majątkowych, stworzone i przygotowane do prowadzenia określonej działalności gospodarczej jako niezależne przedsiębiorstwo zdolne samodzielnie realizować zadania i cele gospodarcze. W konsekwencji, po Transakcji Zbywane Centrum Usług Wspólnych będzie mogło prowadzić działalność gospodarczą w odrębnym podmiocie prawnym oraz będzie zdolne samodzielnie realizować swoje zadania gospodarcze w praktyce. Powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, oznacza, że zespół składników materialnych i niematerialnych przypisany do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych może jednocześnie stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.


Podsumowanie


Mając na uwadze całą przytoczoną powyżej argumentację, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że jego zdaniem Zbywane Centrum Usług Wspólnych będzie stanowiło (na dzień Transakcji) zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, ponieważ:

  1. zostanie do niego przypisany zespół składników materialnych/niematerialnych/osobowych, obejmujący również zobowiązania;
  2. będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy;
  3. będzie wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy;
  4. zespół składników przypisany do Zbywanego Centrum Usług Wspólnych będzie przeznaczony do prowadzenia oraz realizacji określonych zadań gospodarczych odrębnych od działalności Wnioskodawcy;
  5. ma zdolność do bycia samodzielnym przedsiębiorstwem.


Mając na uwadze powyższe okoliczności, Wnioskodawca stoją na stanowisku, że z uwagi na wyodrębnienie organizacyjne, finansowe i funkcjonalne Zbywanego Centrum Usług Wspólnych, który ma być przedmiotem Transakcji będzie na dzień dokonania Transakcji stanowić będzie odrębnie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Oznacza to, że na dzień Transakcji Zbywane Centrum Usług Wspólnych będzie stanowiło jeden przedmiot transakcji, w związku z czym przychodem Wnioskodawcy ze zbycia Zbywanego Centrum Usług Wspólnych w myśl art. 12 ust. 1 w zw. z art. 14 ustawy o CIT będzie wyłącznie cena zbycia Zbywanego Centrum Usług Wspólnych określona w umowie sprzedaży i nie wystąpi obowiązek przyporządkowania uzyskanej przez Wnioskodawcę ceny sprzedaży Zbywanego Centrum Usług Wspólnych do poszczególnych składników majątku wchodzących w skład Zbywanego Centrum Usług Wspólnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj