Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.946.2020.4.MJ
z 26 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2020 r. (data wpływu 18 grudnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2021 r. (data wpływu 2 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w wysokości 50% od wydatków związanych z drugim pojazdem (…) wykorzystywanym w działalności gospodarczej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w wysokości 50% od wydatków związanych z drugim pojazdem (…) wykorzystywanym w działalności gospodarczej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 26 lutego 2021 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, przeformułowania pytania, własnego stanowiska oraz brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jako podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie działalności prawniczej (PKD …). Działalność wykonywana jest pod firmą ….. Wnioskodawczyni jest adwokatem wpisanym na listę prowadzoną przez …. Izbę Adwokacką. Stałym miejscem wykonywania przez wyżej wymienioną działalności jest …, a dodatkowym stałym miejscem wykonywania działalności jest …, w którym to mieście również zamieszkuje.

W ramach wykonywanej działalności wnioskodawczyni m.in. reprezentuje swoich klientów przed sądami, prokuraturami, urzędami położonymi w różnych, często oddalonych od siebie miejscowościach, a celem przemieszczania się pomiędzy wskazanymi miejscami, potrzebuje pojazdu samochodowego. Wnioskodawczyni współpracuje również z adwokacką spółką partnerską, a w ramach rzeczonej współpracy pojawia się częsta konieczność osobistej obecności zarówno w siedzibie spółki położonej w …., jak i w siedzibach jej Klientów, jak również przed sądami w dotyczących ich interesów sprawach. Przykładowo, zdarza się, że jednego dnia Wnioskodawczyni rano uczestniczy w rozprawie sądowej w …, a po południu musi stawić się na spotkaniu we …. Zakres i przedmiot działalności powoduje, że w dotarciu do miejsc jej wykonywania niezbędny jest samochód.

Wnioskodawczyni posiada aktualnie samochód, który wzięła w leasing operacyjny, a koszty z nim związane rozlicza w prowadzonej księdze przychodów i rozchodów. Wskazany samochód wykorzystywany jest zarówno w ramach działalności gospodarczej, jak i poza nią. Wnioskodawczyni posiada również drugi pojazd, który stanowi jej własność, jednak nie jest środkiem trwałym w jej działalności. Drugi z pojazdów pełni funkcję auta awaryjnego. Jedno auto przy prowadzeniu działalności stanowi ryzyko, że w razie jego awarii, czy serwisowania Wnioskodawczyni pozostaje bez samochodu i nie ma możliwości dotarcia do dalej położonych miejsc, w których musi się pojawić w związku z wykonywaną działalnością. Celem zapewnienia ciągłości świadczonych usług prawnych oraz wywiązywania się z przyjętych zobowiązań, Wnioskodawczyni potrzebuje obydwóch pojazdów.

Pytanie dotyczy zdarzenia przyszłego, albowiem pomimo, iż aktualnie Wnioskodawczyni posiada obydwa pojazdy, to na ten moment od chwili zakupu pierwszego z pojazdów rozlicza koszty oraz odlicza podatek VAT wyłącznie w jego zakresie, a w zakresie drugiego z pojazdów oczekiwać będzie wydania interpretacji w niniejszej sprawie.

Dochody Wnioskodawczyni opodatkowane są na zasadach ogólnych - skala podatkowa. Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku na pytania:

  1. Czy pierwszy z pojazdów objętych zakresem wniosku został wprowadzony do ewidencji środków trwałych?
  2. Na kogo będą wystawione faktury dokumentujące wydatki związane z pojazdem pierwszym objętym zakresem wniosku?
  3. Na kogo będą wystawione faktury dokumentujące wydatki związane z pojazdem drugim objętym zakresem wniosku?
  4. Czy faktury dokumentujące wydatki związane z pojazdami będą zwierały wszystkie elementy, o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.)?
  5. Czy pojazdy samochodowe będą wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystanie pojazdów do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą?
  6. Czy Wnioskodawczyni złożyła/złoży właściwemu dla Wnioskodawczyni Naczelnikowi Urzędu Skarbowego informację VAT-26, której wzór został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (Dz. U. z 2014 r., poz. 371)?
  7. Gdzie są/będą zlokalizowane miejsca parkingowe, w którym parkowane będą pojazdy przed rozpoczęciem i po zakończeniu ich użytkowania?
  8. Czy przedmiotowe pojazdy są pojazdami samochodowymi, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to należy wskazać, który konkretnie przepis dotyczy tych pojazdów?
  9. Jeżeli przedmiotowe pojazdy samochodowe są pojazdami, o których mowa w art. 86a ust. 9 ustawy o VAT, to czy spełnienie wymagań określonych w tym przepisie zostało stwierdzone na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz adnotacją w dowodzie rejestracyjnym o spełnieniu tych wymagań (dotyczy pojazdów wymienionych w art. 86a ust. 9 pkt 1-2 ustawy) lub na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (dotyczy pojazdów wymienionych w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy)?
  10. Czy Wnioskodawczyni posiada dokumenty, z których obiektywnie wynika, że przedmiotowe pojazdy są/będą wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystanie tych pojazdów do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą?
  11. Należy wskazać z jakiej dokumentacji wynika, że przedmiotowe pojazdy są/będą wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej?
  12. Czy Wnioskodawczyni prowadzi/będzie prowadziła ewidencję przebiegu pojazdów zawierającą wszystkie elementy wymienione w art. 86a ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług?
  13. W jaki sposób Wnioskodawczyni będzie monitorowała ilość zużytego paliwa wykorzystywanego do napędu przedmiotowych pojazdów?
  14. Jakie konkretnie wydatki eksploatacyjne związane z użytkowaniem pojazdów są przedmiotem zapytania Wnioskodawczyni?
  15. Należy wskazać rodzaj, typ pojazdów samochodowych, będących przedmiotem wniosku, zgodnie z dokumentami o ruchu drogowym.
  16. Do jakich czynności Wnioskodawczyni wykorzystuje/będzie wykorzystywała pojazdy samochodowe objęte zakresem wniosku, tj. czy do czynności:
  17. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  18. zwolnionych od podatku od towarów i usług,
  19. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  20. W przypadku, gdy pojazdy samochodowe objęte zakresem wniosku są/będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy Wnioskodawczyni ma/będzie miała obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Wnioskodawczyni udzieliła następujących odpowiedzi:

  1. pierwszy pojazd nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych,
  2. faktury dokumentujące wydatki związane z pojazdem pierwszym objętym zakresem wniosku wystawiane są na wnioskodawczynię,
  3. faktury dokumentujące wydatki związane z pojazdem drugim objętym zakresem wniosku będą miały być wystawiane na wnioskodawczynię,
  4. pojazd pierwszy: TAK, pojazd drugi: TAK - faktury dokumentujące wydatki związane z pojazdami będą zawierały wszystkie elementy, o których mowa w art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
  5. pojazd pierwszy: NIE, pojazd drugi: NIE - obydwa pojazdy nie będą wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej i nie jest wykluczone ich wykorzystanie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą,
  6. pojazd pierwszy: NIE. pojazd drugi: NIE, co do obydwóch pojazdów Wnioskodawczyni nie będzie składała właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego informacji VAT-26,
  7. nie dotyczy - oba pojazdy wykorzystywane w sposób mieszany,
  8. pojazd pierwszy: NIE. pojazd drugi: NIE, obydwa pojazdy nie są pojazdami samochodowymi, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
  9. nie dotyczy dla obu pojazdów,
  10. nie dotyczy dla obu pojazdów,
  11. nie dotyczy dla obu pojazdów.
  12. nie dotyczy dla obu pojazdów.
  13. nie dotyczy dla obu pojazdów.,
  14. pojazd pierwszy oraz pojazd drugi: koszty eksploatacyjne związane ze standardową eksploatacją pojazdów. Do kosztów takich na pewno Wnioskodawczyni zaliczy: koszty zakupu paliwa do pojazdów oraz wszelkich innych niezbędnych płynów eksploatacyjnych, koszty serwisu pojazdów, koszty zakupu części eksploatacyjnych, które uległy zużyciu oraz koszty części zamiennych, które muszą zostać wymienione z uwagi na ich zepsucie.
  15. Wnioskodawczymi również nie może wykluczyć sytuacji, w których pojazdy ulegną zniszczeniu i będzie konieczna ich naprawa, w związku z czym koszty napraw również mogą wejść w skład kosztów eksploatacyjnych,
  16. pojazd pierwszy: samochód osobowy. Pojazd drugi: samochód osobowy.
  17. - t) pojazd pierwszy wykorzystywany w ramach działalności gospodarczej, tj. do czynności
  18. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz w celach prywatnych:
  19. pojazd drugi: Wnioskodawczyni nosi się z zamiarem chęci rozliczania w ramach działalności gospodarczej, tj. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz w celach prywatnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawczynię może ona rozpocząć dokonywanie obniżenia kwoty należnego podatku od towarów i usług w wysokości 50% VAT kosztów eksploatacji (w tym składek ubezpieczeniowych) związanych z pojazdem … (drugi pojazd), stanowiącym własność prywatną Wnioskodawczyni, lecz niebędącym środkiem trwałym w jej działalności w sytuacji, gdy obecnie dokonuje już obniżenia kwoty należnego podatku od towarów i usług w wysokości 50% VAT rat leasingowych i kosztów eksploatacyjnych (w tym składek ubezpieczeniowych) pojazdu …, który Wnioskodawczyni użytkuje na podstawie zawartej umowy leasingu operacyjnego? (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku)

W jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawczynię może ona rozpocząć dokonywanie obniżenia kwoty należnego podatku od towarów i usług w wysokości 50% VAT kosztów eksploatacji (w tym składek ubezpieczeniowych) związanych z pojazdem … (drugi pojazd), stanowiącym własność prywatną Wnioskodawczyni, lecz niebędącym środkiem trwałym w jej działalności w sytuacji, gdy obecnie dokonuje już obniżenia kwoty należnego podatku od towarów i usług w wysokości 50% VAT rat leasingowych i kosztów eksploatacyjnych (w tym składek ubezpieczeniowych) pojazdu …, który Wnioskodawczyni użytkuje na podstawie zawartej umowy leasingu operacyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Stosownie do art. 86a ust. 2 ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

  1. nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  2. używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
  3. nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z obowiązującymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.

Jak stanowi art. 2 pkt 34 ustawy, przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Na podstawie art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania: w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

  1. wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
  2. konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  3. do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

W świetle art. 86a ust. 4 ustawy, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

  1. sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  2. konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Jak stanowi art. 86a ust. 5 ustawy, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

  1. przeznaczonych wyłącznie do:
    1. odprzedaży,
    2. sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
    3. oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze
    - jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;
    w odniesieniu do których:
    1. kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
    2. podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.


Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy, ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy, ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

  1. numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;
  2. dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
  3. stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
  4. wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
    1. kolejny numer wpisu,
    2. datę i cel wyjazdu,
    3. opis trasy (skąd – dokąd),
    4. liczbę przejechanych kilometrów,
    5. imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
    - potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;
  1. liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

W świetle art. 86a ust. 9 ustawy, do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:

  1. pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
    1. klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
    2. z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;
  1. pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  2. pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
    1. agregat elektryczny/spawalniczy,
    2. do prac wiertniczych,
    3. koparka, koparko-spycharka,
    4. ładowarka,
    5. podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
    6. żuraw samochodowy

- jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.

Zgodnie z art. 86a ust. 10 ustawy, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 9:

  1. pkt 1 i 2 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań;
  2. pkt 3 stwierdza się na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W myśl art. 86a ust. 11 ustawy, w przypadku gdy w pojeździe samochodowym, dla którego wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 1, zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 9 pkt 1 lub 2, uznaje się, że pojazd nie jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej:

  1. od dnia wprowadzenia zmian,
  2. jeżeli nie można określić dnia wprowadzenia zmian:
    1. od okresu rozliczeniowego, w którym podatnik po raz pierwszy odliczył podatek naliczony od wydatków związanych z tym pojazdem samochodowym, z zastrzeżeniem lit. b,
    2. od okresu rozliczeniowego następującego po okresie rozliczeniowym, dla którego podatnik wykaże, że pojazd samochodowy spełniał wymagania, o których mowa w ust. 9 pkt 1 lub 2

- chyba że zachodzi przypadek, o którym mowa w ust. 4 pkt 1.

Jak wynika z art. 86a ust. 12 ustawy, podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.

Na podstawie art. 86a ust. 13 ustawy, w przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia.

W przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu samochodowego podatnik jest obowiązany do aktualizacji informacji, o której mowa w ust. 12, najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje tej zmiany (art. 86a ust. 14 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie działalności prawniczej. Wnioskodawczyni posiada aktualnie samochód, który wzięła w leasing operacyjny, a koszty z nim związane rozlicza w prowadzonej księdze przychodów i rozchodów. Wskazany samochód wykorzystywany jest zarówno w ramach działalności gospodarczej, jak i poza nią. Wnioskodawczyni posiada również drugi pojazd, który stanowi jej własność, jednak nie jest środkiem trwałym w jej działalności. Drugi z pojazdów pełni funkcję auta awaryjnego. Celem zapewnienia ciągłości świadczonych usług prawnych oraz wywiązywania się z przyjętych zobowiązań, Wnioskodawczyni potrzebuje obydwóch pojazdów.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w wysokości 50% od wydatków związanych z pojazdem drugim, wykorzystywanym w działalności gospodarczej.

Jak wynika z powołanych powyżej uregulowań art. 86a ustawy zasadą jest, że w przypadku pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ograniczonej wysokości.

Zatem w przypadku takich pojazdów samochodowych wykorzystywanych do użytku mieszanego, tj. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz na cele prywatne podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu wydatków dotyczących nabycia, rat leasingowych oraz innych wydatków. Natomiast to ograniczone prawo nie ma zastosowania w przypadku wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że skoro – jak wynika z treści wniosku – Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a pojazdy samochodowe będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a także do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (cele prywatne Wnioskodawczyni), to Wnioskodawczyni będzie miała prawo do odliczenia kwoty 50% podatku naliczonego od wydatków związanych z drugim pojazdem wykorzystywanym do działalności gospodarczej, tj. kosztów zakupu paliwa i wszelkich innych niezbędnych płynów eksploatacyjnych, serwisu, zakupu części eksploatacyjnych, części zamiennych, napraw. Natomiast w odniesieniu do wydatków związanych ubezpieczeniem pojazdu, należy wskazać, że usługi ubezpieczeniowe są zwolnione od podatku VAT.

Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy – zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy – nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty 50% podatku naliczonego z faktur dokumentujących koszt zakupu paliwa i wszelkich innych niezbędnych płynów eksploatacyjnych, serwisu, zakupu części eksploatacyjnych, części zamiennych, napraw. Prawo to będzie przysługiwać z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy. Natomiast odnosząc się do składek ubezpieczeniowych należy stwierdzić, że skoro nabywana usługa ubezpieczenia komunikacyjnego jest zwolniona od podatku to Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej jej nabycie, również w przypadku otrzymania faktury z naliczonym podatkiem, co wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym może ona rozpocząć dokonywanie obniżenia kwoty należnego podatku od towarów i usług w wysokości 50% VAT kosztów eksploatacji (w tym składek ubezpieczeniowych) związanych z pojazdem …, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj