Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.37.2021.2.MC
z 26 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2021 r. (data wpływu 22 stycznia 2021 r.), uzupełnionym w dniu 11 marca 2021 r. (data wpływu 17 marca 2021 r.) na wezwanie z dnia 3 marca 2021 r., skutecznie doręczone w dniu 8 marca 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przekazania na rzecz Gminy naniesień obejmujących wykonany remont drogi (przeniesionych w związku z przekazaniem Gminie prawa do naniesień drogowych) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 stycznia 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przekazania na rzecz Gminy naniesień obejmujących wykonany remont drogi (przeniesionych w związku z przekazaniem Gminie prawa do naniesień drogowych).

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 11 marca 2021 r., złożonym w dniu 11 marca 2021 r. (data wpływu 17 marca 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 3 marca 2021 r., skutecznie doręczone w dniu 8 marca 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


W zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej pozostaje osiedle (...), na którym Spółdzielnia w latach 1972-1974 wybudowała 19 budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w roku 1975 pawilon handlowy. W momencie budowy budynków mieszkalnych została wybudowana infrastruktura osiedla, w tym droga. Koszty budowy infrastruktury zostały rozliczone w koszty budowy poszczególnych budynków i sfinansowane zostały przez użytkowników lokali przez wnoszenie wkładów budowlanych i wkładów mieszkaniowych. Droga nie została zaewidencjonowana jako odrębny środek trwały.


Zgodnie z Decyzją Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w (...) z 9 lutego 1971 roku i 12 maja 1972 roku Spółdzielnia Mieszkaniowa została użytkownikiem wieczystym terenu, na którym Spółdzielnia prowadziła inwestycję budowy powyższych budynków wraz z infrastrukturą osiedla, w tym drogi. Kolejne decyzje zmieniające wyżej wymienione decyzje zawierały zapis, że umowy w formie aktu notarialnego dotyczące oddania działek w użytkowanie wieczyste strony do chwili obecnej nie zawarły. Od 7 marca 2002 roku aktem notarialnym Spółdzielnia Mieszkaniowa przejęła od Gminy w użytkowanie wieczyste grunty, na których wybudowane było osiedle, w tym droga.


W trakcie eksploatacji drogi Spółdzielnia ponosiła koszty eksploatacji i remontów drogi, które rozliczała w ramach opłat eksploatacyjnych i funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych.


Droga służy głównie mieszkańcom osiedla, ale korzystają z niej mieszkańcy Miasta - droga ogólnodostępna.


W roku 2017 Spółdzielnia Mieszkaniowa podpisała porozumienie z Miastem w szczególności w zakresie opisywanej drogi:


„Uwzględniając stanowisko Gminy w sprawie remontów mienia Spółdzielni Mieszkaniowej służącego do wspólnego korzystania przez mieszkańców osiedli, Spółdzielnia Mieszkaniowa zobowiązała się do wykonania prac ….”

„d) remoncie drogi wewnętrznej i parkingów na osiedlu (...) poprzez wykonanie nawierzchni z kostki brukowej grubości 8 cm na powierzchni ok. 2982m2 na działkach (...),z obrębu (...) o wartości do kwoty 500.000,00 zł brutto w terminie do 31.12.2018 roku”.


„Po wykonaniu inwestycji zaplanowanych na lata 2018-2019 Gmina deklaruje się przejąć nieodpłatnie od Spółdzielni Mieszkaniowej działki gruntu stanowiące drogę wraz z naniesieniami (osiedle (...)).”


Na podstawie umowy (...) ze Spółdzielnią Mieszkaniową firma zewnętrzna w okresie XI.2018-V.2019 wykonała remont drogi osiedlowej na Osiedlu (...) w (...).


Wykonawca opisywanej usługi zafakturował usługę jako „remont drogi osiedlowej na Osiedlu (...) w (...) zgodnie z umową nr 23/2018”, a w fundusz remontowy (...) Spółdzielni Mieszkaniowej została zaliczona kwota 785.755,01 zł.


Remont drogi został sfinansowany:

  1. 500.000,00 z nadwyżki bilansowej za 2017 r. przeznaczonej na fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych (Uchwała nr … Walnego Zgromadzenia Członków Spółdzielni Mieszkaniowej),
  2. 110.766.12 z podziału nadwyżki bilansowej za 2018 r. przeznaczonej na fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych (Uchwala nr … Rady Nadzorczej (...) Spółdzielni Mieszkaniowej,
  3. 174.988,89 z wpływów z odpisu na fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych.


Spółdzielnia Mieszkaniowa (czynny podatnik VAT) będąca użytkownikiem wieczystym działek przy ul. (...) w (...) (osiedle (...)) 29 grudnia 2020 r. podpisała z właścicielem - Gminą umowę o częściowe rozwiązanie umowy o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste oraz umowę darowizny. Zgodnie z treścią aktu notarialnego Spółdzielnia i Gmina rozwiązały umowę użytkowania wieczystego działek gruntu, oraz że Spółdzielnia darowała Gminie prawo własności do naniesień drogowych na opisanych działkach.


Dalej akt zawiera zapis: „Strony określają wartość przedmiotowych działek na kwotę 258.018,80 zł. Stawający oświadczają że nakłady na urządzenie drogi nie figurują w ewidencji środków trwałych Spółdzielni. Spółdzielnia poniosła nakłady na usługi remontowe drogi „(...)” w kwocie 785.755,01 zł”.


Podstawę aktu stanowiły dla Spółdzielni:

  1. Uchwała nr (…)Walnego Zgromadzenia Członków Spółdzielni w sprawie zbycia prawa do nieruchomości gruntowych zajętych pod drogę na osiedlu (...), z której wynika, że wyrażono zgodę na nieodpłatne zbycie prawa użytkowania wieczystego części nieruchomości oraz nieodpłatne zbycie prawa własności do naniesień drogowych,
  2. Protokół przekazania do eksploatacji drogi wraz z naniesieniami na osiedlu (...).

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazał:


  1. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

  2. Budowa drogi osiedlowej na Osiedlu (...) była realizowana w latach 1972-1975 w związku z budową 19 budynków mieszkalnych i jednego pawilonu handlowego. Koszty budowy drogi były rozliczone w kosztach budowy poszczególnych budynków i sfinansowane przez użytkowników lokali wkładami budowlanymi i mieszkaniowymi.


  3. Realizując inwestycję w tym drogę Spółdzielnia nie odliczała podatku ponieważ, podatek VAT nie obowiązywał.

    Koszty eksploatacji i remontów były rozliczane w ramach opłat eksploatacyjnych i funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych. Do 7 marca 2002 r. wybudowane budynki wraz z infrastrukturą osiedla, w tym droga nie były w użytkowaniu wieczystym Spółdzielni. W użytkowanie wieczyste zostały przejęte od Gminy 7 marca 2002 r.


    Droga służy głównie mieszkańcom osiedla, od których pobierane są opłaty wynikające z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz czynszów z wynajmowanych lokali. Korzystają z niej nie tylko mieszkańcy Miasta, ale również miast ościennych.
    Z tytułu remontu drogi w latach 2018-2019 na Osiedlu (...) w (...) Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wskaźnikiem proporcji ustalonym zgodnie z art. 90 ust. 1, 2, 3 ustawy o podatku od towarów i usług (Spółdzielnia prowadzi działalność opodatkowaną i zwolnioną i odlicza podatek wskaźnikiem wyliczanym corocznie).


  4. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą określoną w Statucie Spółdzielni, a przedmiotem działalności jest:
    1. Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);
    2. Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (PKD 41.10.Z);
    3. Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z);
    4. Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie (PKD 68.32.Z);
    5. Działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach (PKD 81.10.Z);
    6. Działalność obiektów kulturalnych (PKD 90.04.Z);
    7. Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (PKD 93.29.Z);
    8. Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B);
    9. Działalność organizatorów turystyki (PKD 79.12.Z);
    10. Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (PKD 41.20.Z);
    11. Wytwarzanie i zaopatrywanie w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych (PKD 35.30.Z);
    12. Pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (PKD 66.19.Z);
    13. Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKD 81.30.Z);
    14. Wykonywanie instalacji elektrycznych (PKD 43.21.Z);
    15. Wykonywanie instalacji wodnokanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych (PKD 43.22.Z);
    16. Wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych (PKD 43.29.Z);
    17. Tynkowanie (PKD 43.31.Z);
    18. Zakładanie stolarki budowlanej (PKD 43.32.Z);
    19. Posadzkarstwo; tapetowanie i oblicowywanie ścian (PKD 43.33.Z);
    20. Malowanie i szklenie (PKD 43.34.Z);
    21. Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych (PKD 43.39.Z);
    22. Wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych (43.91.Z);
    23. Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 43.99.Z);
    24. Produkcja pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa (PKD 16.23.Z).

    Powyższy przedmiot działalności Spółdzielnia realizuje poprzez:
    1. nabywanie gruntów pod inwestycje realizowane przez Spółdzielnię;
    2. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali;
    3. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych;
    4. budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów;
    5. budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu;
    6. budowanie lub nabywanie budynków w celu sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu. Dopuszcza się możliwość sprzedaży lokali osobom niebędącym członkami Spółdzielni;
    7. zarządzanie nieruchomościami stanowiącymi mienie Spółdzielni;
    8. zarządzanie nieruchomościami stanowiącymi mienie członków Spółdzielni;
    9. zarządzanie nieruchomościami nie stanowiącymi jej mienia lub mienia jej członków na podstawie umowy zawartej z właścicielem (współwłaścicielami) tej nieruchomości;
    10. zbywanie, wydzierżawianie lub oddawanie do używania na podstawie innego tytułu prawnego nieruchomości gruntowych;
    11. prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej;
    12. prowadzenie innej działalności gospodarczej, jeżeli działalność ta jest związana bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w § 3, a w szczególności: - działalności budowlanej i remontowej na potrzeby własne i na rzecz osób trzecich;
    13. powoływanie w miarę potrzeb zakładów własnych w celu prowadzenia wyspecjalizowanej działalności gospodarczej.

    Spółdzielnia może prowadzić inną działalność gospodarczą związaną bezpośrednio z realizacją celu działania Spółdzielni, a w szczególności:
    • działalność budowlaną i remontową na potrzeby własne i osób trzecich;
    • usługi inwestycyjne, w tym powiernictwo i nadzór inwestorski na potrzeby własne i osób trzecich;
    • działalność mającą na celu pozyskiwanie środków finansowych na realizacje statutowych zadań Spółdzielni.

    1. Remont drogi związany jest z działalnością Spółdzielni w zakresie eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni, którego koszty utrzymania finansowane są z opłat wynikających z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz czynszów z wynajmowanych lokali.

      Przekazanie naniesień drogowych oraz przekazanie robót remontowych pozostaje w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółdzielni poprzez fakt obniżenia kosztów eksploatacji i utrzymania mienia Spółdzielni, co prowadzi do poprawy rentowności prowadzonej działalności.
    2. Przekazanie naniesień Gminie obejmujących wykonany remont drogi przyczyniło się do zmniejszenia kosztów eksploatacji i utrzymania mienia Spółdzielni, którymi obciążani są właściciele i najemcy lokali (koszty podatku od nieruchomości, wieczystego użytkowania, sprzątania, odśnieżania i utrzymania drogi, jej ubezpieczenia oraz remontów w przyszłych okresach).
    3. Wpływ przekazania naniesień drogowych obejmujących wykonany remont drogi odnosi się do trzech sytuacji związanych z obrotem opodatkowanym podatkiem od towarów i usług:
      1. W głównej mierze wpływ powyższej transakcji dotyczył będzie opłat wynikających z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w zakresie lokali mieszkalnych. Zmniejszają się koszty eksploatacji, a więc i stawki opłat należne od posiadaczy spółdzielczych tytułów prawnych (zgodnie z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych opłaty określone na poziomie planowanych kosztów). Przychody zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione z VAT.
      2. W następnej kolejności opłaty wynikające z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w zakresie garaży murowanych i lokali usługowych zmniejszą się koszty eksploatacji a więc i stawki opłat należne od posiadaczy spółdzielczych tytułów prawnych. Są to czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jednak w związku z zapisami art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych Spółdzielnia powinna określać opłaty na poziomie ponoszonych kosztów, a zatem w sytuacji odliczenia podatku naliczonego wpływ na obroty opodatkowane podatkiem od towarów i usług będzie minimalny.
      3. Trzecią sytuacją są pobierane przez Spółdzielnię czynsze z tytułu wynajmowania lokali użytkowych i garaży - czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Przekazanie drogi wpłynie na obniżenie kosztów eksploatacji mienia Spółdzielni, a zatem z tytułu wynajmowania lokali użytkowych i garaży obniżą się kalkulowane koszty ich utrzymania (elementem kalkulacji było utrzymanie drogi), przy czym pobierane opłaty czynszu pozostaną na tym samym poziomie, to spowoduje zwiększenie zysku Spółdzielni, a zatem zwiększenie różnicy pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym (większa kwota podatku należnego).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy usługi remontowe drogi na osiedlu (...) wynikające z zawartego porozumienia z Gminą w wartości 785.755,01 zł w związku z przekazaniem Gminie prawa do naniesień drogowych są czynnością zwolnioną z podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Remont drogi był usługą świadczoną dla Spółdzielni przez zewnętrzną firmę. Remont drogi związany jest z działalnością Spółdzielni w zakresie eksploatacji posiadanego mienia, którego koszty utrzymania finansowane są z opłat wynikających z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz czynszów z wynajmowanych lokali. Spółdzielnia przekazując nieodpłatnie prawo do naniesień drogowych przekazała jednocześnie wartość usług remontowych. A zatem nieodpłatnie przekazała usługi. Nieodpłatne przekazanie odbyło się w związku z prowadzoną przez Spółdzielnię działalnością gospodarczą, w zakresie optymalizacji kosztów eksploatacji. Przeprowadzając czynność przekazania drogi do Gminy Spółdzielnia obniżyła w szczególności koszty podatku od nieruchomości, wieczystego użytkowania, sprzątania i utrzymania drogi, jej ubezpieczenia oraz remontów w kolejnych okresach.


Zdaniem Wnioskodawcy, kwota wydatkowana na remont drogi stanowi nieodpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, ale poniesionych do celów działalności gospodarczej podatnika (Spółdzielni) w związku z powyższym stanowi czynność zwolnioną z podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.


Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny
    - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że w zasobach (...) Spółdzielni Mieszkaniowej pozostaje osiedle (...), na którym Spółdzielnia w latach 1972-1974 wybudowała 19 budynków mieszkalnych wielorodzinnych oraz w roku 1975 pawilon handlowy. W momencie budowy budynków mieszkalnych została wybudowana infrastruktura osiedla, w tym droga. Koszty budowy infrastruktury zostały rozliczone w koszty budowy poszczególnych budynków i sfinansowane zostały przez użytkowników lokali przez wnoszenie wkładów budowlanych i wkładów mieszkaniowych. Droga nie została zaewidencjonowana jako odrębny środek trwały.


Zgodnie z Decyzją Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w (...) z 9 lutego 1971 roku i 12 maja 1972 roku Spółdzielnia Mieszkaniowa została użytkownikiem wieczystym terenu, na którym Spółdzielnia prowadziła inwestycję budowy powyższych budynków wraz z infrastrukturą osiedla, w tym drogi. Od 7 marca 2002 roku aktem notarialnym Spółdzielnia Mieszkaniowa przejęła od Gminy w użytkowanie wieczyste grunty, na których wybudowane było osiedle, w tym droga.


W trakcie eksploatacji drogi Spółdzielnia ponosiła koszty eksploatacji i remontów drogi, które rozliczała w ramach opłat eksploatacyjnych i funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych. Droga służy głównie mieszkańcom osiedla, ale korzystają z niej mieszkańcy Miasta - droga ogólnodostępna.


W roku 2017 Spółdzielnia Mieszkaniowa podpisała porozumienie z Miastem w szczególności w zakresie drogi, zgodnie z którym zobowiązała się do wykonania prac polegających na remoncie drogi wewnętrznej i parkingów na osiedlu (...) poprzez wykonanie nawierzchni z kostki brukowej grubości 8 cm na powierzchni ok. 2982m2 na działkach (...), z obrębu (...) o wartości do kwoty 500.000,00 zł brutto w terminie do 31 grudnia 2018 roku.


Gmina zadeklarowała, po wykonaniu inwestycji zaplanowanych na lata 2018-2019, przejąć nieodpłatnie od Spółdzielni Mieszkaniowej działki gruntu stanowiące drogę wraz z naniesieniami (osiedle (...)).


Na podstawie umowy z Spółdzielnią Mieszkaniową firma zewnętrzna wykonała remont drogi osiedlowej na Osiedlu (...) w (...). Wykonawca usługi zafakturował usługę jako remont drogi osiedlowej na Osiedlu (...) w (...) zgodnie z umową nr 23/201, a w fundusz remontowy (...) Spółdzielni Mieszkaniowej została zaliczona kwota 785.755,01 zł.


Spółdzielnia Mieszkaniowa będąca użytkownikiem wieczystym działek przy ul. (...) w (...) (osiedle (...)) 29 grudnia 2020 r. podpisała z właścicielem - Gminą umowę o częściowe rozwiązanie umowy o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste oraz umowę darowizny. Zgodnie z treścią aktu notarialnego Spółdzielnia i Gmina rozwiązały umowę użytkowania wieczystego działek gruntu, oraz że Spółdzielnia darowała Gminie prawo własności do naniesień drogowych na opisanych działkach.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą określoną w Statucie Spółdzielni, a przedmiotem działalności jest:

  1. Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);
  2. Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (PKD 41.10.Z);
  3. Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10 Z);
  4. Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie (PKD 68.32.Z);
  5. Działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach (PKD 81.10.Z);
  6. Działalność obiektów kulturalnych (PKD 90.04.Z);
  7. Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (PKD 93.29.Z);
  8. Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B);
  9. Działalność organizatorów turystyki (PKD 79.12.Z);
  10. Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (PKD 41.20.Z);
  11. Wytwarzanie i zaopatrywanie w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych (PKD 35.30.Z);
  12. Pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (PKD 66.19.Z);
  13. Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKD 81.30.Z);
  14. Wykonywanie instalacji elektrycznych (PKD 43.21.Z);
  15. Wykonywanie instalacji wodnokanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych (PKD 43.22.Z);
  16. Wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych (PKD 43.29.Z);
  17. Tynkowanie (PKD 43.31.Z);
  18. Zakładanie stolarki budowlanej (PKD 43.32.Z);
  19. Posadzkarstwo; tapetowanie i oblicowywanie ścian (PKD 43.33.Z);
  20. Malowanie i szklenie (PKD 43.34.Z);
  21. Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych (PKD 43.39.Z);
  22. Wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych (43.91.Z);
  23. Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 43.99.Z);
  24. Produkcja pozostałych wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa (PKD 16.23.Z).


Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii opodatkowania na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przekazania na rzecz Gminy naniesień obejmujących wykonany remont drogi (przeniesionych w związku z przekazaniem Gminie prawa do naniesień drogowych).


Odnosząc się do niniejszych wątpliwości wskazać należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jest jednak od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.


Należy zatem stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.


Natomiast przez usługi związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez dany podmiot.

Zatem aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, czyli za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.


Mając na uwadze przedstawione we wniosku oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku przekazanie na rzecz Gminy naniesień obejmujących wykonany remont drogi (przeniesionych w związku z przekazaniem Gminie prawa do naniesień drogowych) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, ponieważ przekazana nieodpłatnie inwestycja dotycząca naniesień obejmujących wykonany remont drogi jest związana z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca, remont drogi związany jest z działalnością Spółdzielni w zakresie eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni, którego koszty utrzymania finansowane są z opłat wynikających z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz czynszów z wynajmowanych lokali. Przekazanie naniesień drogowych oraz przekazanie robót remontowych pozostaje w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółdzielni poprzez fakt obniżenia kosztów eksploatacji i utrzymania mienia Spółdzielni, co prowadzi do poprawy rentowności prowadzonej działalności. Przekazanie naniesień Gminie obejmujących wykonany remont drogi przyczyniło się do zmniejszenia kosztów eksploatacji i utrzymania mienia Spółdzielni, którymi obciążani są właściciele i najemcy lokali Wnioskodawca wskazał także, że wpływ przekazania naniesień drogowych obejmujących wykonany remont drogi odnosi się do trzech sytuacji związanych z obrotem opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. W głównej mierze wpływ transakcji dotyczył będzie opłat wynikających z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w zakresie lokali mieszkalnych. Zmniejszają się koszty eksploatacji, a więc i stawki opłat należne od posiadaczy spółdzielczych tytułów prawnych (zgodnie z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych opłaty określone na poziomie planowanych kosztów). Przychody zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy są usług zwolnione z VAT. W następnej kolejności opłaty wynikające z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w zakresie garaży murowanych i lokali usługowych zmniejszą się koszty eksploatacji, a więc i stawki opłat należne od posiadaczy spółdzielczych tytułów prawnych. Są to czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jednak w związku z zapisami art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych Spółdzielnia powinna określać opłaty na poziomie ponoszonych kosztów, a zatem w sytuacji odliczenia podatku naliczonego wpływ na obroty opodatkowane podatkiem od towarów i usług będzie minimalny. Trzecią sytuacją są pobierane przez Spółdzielnię czynsze z tytułu wynajmowania lokali użytkowych i garaży - czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Przekazanie drogi wpłynie na obniżenie kosztów eksploatacji mienia Spółdzielni, a zatem z tytułu wynajmowania lokali użytkowych i garaży obniżą się kalkulowane koszty ich utrzymania (elementem kalkulacji było utrzymanie drogi), przy czym pobierane opłaty czynszu pozostaną na tym samym poziomie, to spowoduje zwiększenie zysku Spółdzielni, a zatem zwiększenie różnicy pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym (większa kwota podatku należnego). Zatem stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne świadczenie na rzecz Gminy, polegające na przekazaniu nakładów obejmujących wykonany remont drogi (przeniesionych w związku z przekazaniem Gminie prawa do naniesień drogowych), nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj