Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.9.2021.2.MŻA
z 26 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2021 r. (data wpływu 14 stycznia 2021 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2021 r. (data wpływu 18 marca 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 2 marca 2021 r. nr 0114-KDIP4-2.4012.9.2021.1.MŻA (doręczone w dniu 10 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 stycznia 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.


Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 16 marca 2021 r. (data wpływu 18 marca 2021 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 2 marca 2021 r. nr 0114-KDIP4-2.4012.9.2021.1.MŻA.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna w (…) jest stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym, posiada nr NIP (…). Działa w strefie pożytku publicznego. Źródłem dochodów są składki członkowskie, darowizny i dotacje. OSP (…) nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z czym nie może odliczać ani odzyskiwać tego podatku. Nie składa również deklaracji VAT.


Stowarzyszenie za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania (…) złożyło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 19.2. „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020. Tytuł operacji to „(…)”.

W ramach planowanej operacji przewiduje się wymianę pokrycia dachowego budynku w części nieprzeznaczonej na działalność z zakresu ochrony przeciwpożarowej, termomodernizację poprzez wymianę okien i drzwi zewnętrznych, docieplenie ścian oraz wykonanie opaski odwadniającej ponadto planuje się doposażenie pomieszczeń świetlicy w sprzęt RTV i informatyczny. Wybór wykonawców zadań wchodzących w skład operacji odbędzie się z zachowaniem zasad konkurencyjności.


W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazał co następuje:


Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna w (…) jest stowarzyszeniem nie prowadzącym działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług, nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie składa również deklaracji VAT. Głównym źródłem przychodów są składki członkowskie i uzyskane dotacje oraz darowizny.

Stowarzyszenie za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania (…) złożyło do Marszałka Województwa (…) wniosek o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania 19.2 „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020 dla operacji pt.: „(…)”. W wyniku oceny wniosku uzyskał on pozytywną opinię, zarówno LGD, jak i Zarządu Województwa (…). Planowana modernizacja budynku OSP dotyczy głównie części w której znajduje się sala szkoleniowa oraz zaplecze sanitarne.


Prace modernizacyjne obejmują:

  • wymianę pokrycia dachu,
  • ocieplenie ścian,
  • wymianę okien,
  • wyposażenie sali w sprzęt audiowizualny.


Budynek OSP (…) z uwagi na swoją konstrukcję, służył i służy jako świetlica wiejska. Jest użytkowany do organizacji zebrań wiejskich, lokalnych spotkań i uroczystości. Na te cele pomieszczenia udostępniane są nieodpłatnie.


Równolegle ze złożonym wnioskiem o pomoc, Ochotnicza Straż Pożarna w (…) podpisała porozumienie z Gminnym Centrum Kultury w (…). Dokument zawiera zobowiązanie OSP do nieodpłatnego użyczania pomieszczeń w celu organizacji imprez i uroczystości realizowanych przez Centrum. Mając powyższe na uwadze, modernizowane pomieszczenia, jak również pozostała część budynku nie jest i nie będzie przedmiotem umów odpłatnego najmu lub dzierżawy. Należy podkreślić, że przedstawione formy działalności są zgodne z zatwierdzonym statutem stowarzyszenia Ochotnicza Straż Pożarna w (…), który w § 9, pkt 6 stanowi, że celem OSP jest „działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, rozwijanie aktywności społecznej oraz podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości i rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturalnej”.


Czas realizacji operacji planuje się od kwietnia do 31 grudnia 2022 r. Z uwagi na treść wniosku jak i jednoznaczne określenie stron postępowania, wszystkie faktury zakupu towarów i usług związanych z realizacją zadań wystawiane będą na Ochotniczą Straż Pożarną w (…).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 9 marca 2021 r.):


Czy Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna w (…) ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją operacji w ramach działania 19.2 objętego PROW na lata 2014-2020?


Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 9 marca 2021 r.):


Ochotnicza Straż Pożarna w (…) jako podmiot nie prowadzący działalności gospodarczej oraz nie będący czynnym podatnikiem podatku VAT nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna w (…) jest stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym, posiada nr NIP (…). Działa w strefie pożytku publicznego. Źródłem dochodów są składki członkowskie, darowizny i dotacje. OSP (…) nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z czym nie może odliczać ani odzyskiwać tego podatku. Nie składa również deklaracji VAT.


Stowarzyszenie za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania (…) złożyło do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 19.2. „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020. Tytuł operacji to „(…)”. Budynek OSP (…) z uwagi na swoją konstrukcję, służył i służy jako świetlica wiejska. Jest użytkowany do organizacji zebrań wiejskich, lokalnych spotkań i uroczystości. Na te cele pomieszczenia udostępniane są nieodpłatnie.


Modernizowane pomieszczenia jak również pozostała część budynku nie jest i nie będzie przedmiotem umów odpłatnego najmu lub dzierżawy.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do dokonania odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.


W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione gdyż, jak wynika z okoliczności sprawy – Wnioskodawca, Ochotnicza Straż Pożarna w (…), nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, a modernizowane pomieszczenia jak również pozostała część budynku nie jest i nie będzie przedmiotem umów odpłatnego najmu lub dzierżawy. Tym samym warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, a Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż nie działa w tym zakresie w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.


Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj