Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.40.2021.1.APO
z 25 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 listopada 2020 r. (data wpływu do Organu 5 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca może, zgodnie z art. 38k ust. 1 ustawy o CIT, dokonać:

  • jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej maszyn produkcyjnych (środków trwałych), które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 tj. maszyn służących do produkcji jednorazowych maseczek ochronnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),
  • jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej kompresora przemysłowego (środka trwałego), który został nabyty wyłącznie w celu uruchomienia linii produkcyjnej jednorazowych maseczek ochronnych tj. w celu zapewnienia tym maszynom stałego dopływu sprężonego powietrza, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania tych maszyn, a w rezultacie do skutecznej produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca może, zgodnie z art. 38k ust. 1 ustawy o CIT, dokonać:

  • jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej maszyn produkcyjnych (środków trwałych), które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 tj. maszyn służących do produkcji jednorazowych maseczek ochronnych,
  • jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej kompresora przemysłowego (środka trwałego), który został nabyty wyłącznie w celu uruchomienia linii produkcyjnej jednorazowych maseczek ochronnych tj. w celu zapewnienia tym maszynom stałego dopływu sprężonego powietrza, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania tych maszyn, a w rezultacie do skutecznej produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) jest polską spółką prawa handlowego. Formą prawną działalności jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka posiada siedzibę w Polsce i w Polsce podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych.

Głównym przedmiotem działalność gospodarczej prowadzonej przez Spółkę jest produkcja i sprzedaż jednorazowych maseczek ochronnych. W rejestrze KRS, przedmiotem działalności Spółki jest m.in. według kodów PKD: 13.99.Z (produkcja pozostałych wyrobów tekstylnych, gdzie indziej niesklasyfikowana), a także PKD 17.22 (produkcja artykułów gospodarstwa domowego, toaletowych i sanitarnych), 46.46 (sprzedaż hurtowa wyrobów farmaceutycznych i medycznych), 46.7 (pozostała wyspecjalizowana sprzedaż hurtowa).

W ramach prowadzonej działalności Spółka zgodnie z założonym planem biznesowym zbudowała oraz nadal tworzy, rozwija, ulepsza i modyfikuje linię produkcyjną wytwarzania maseczek ochronnych, a także sam produkt - maseczki ochronne - celem zwiększenia m.in. jego innowacyjności, parametrów technicznych i jakości. W ramach przedstawionej działalności, Wnioskodawca prowadzi prace mające na celu wprowadzenie innowacji w procesie produkcyjnym tych towarów.

W ramach założonego przez Wnioskodawcę projektu, realizowane były i nadal są realizowane prace rozwojowe, które składają się z następujących etapów:

  1. tworzona jest koncepcja oraz projekt innowacyjnej linii produkcyjnej (technologicznej),
  2. budowana jest linia technologiczna prototypowa i jej poszczególne segmenty założonej według koncepcji,
  3. dokonywane jest próbne uruchomienie procesu produkcyjnego prototypowej linii produkcyjnej,
  4. przeprowadzane są próby produkcji mające na celu optymalizację parametrów linii produkcyjnej, m.in. dobór optymalnych materiałów, ich ułożenie, kalibracja maszyną także ustawienie optymalnych parametrów rozkroju,
  5. ciąg dalszy prac rozwojowych w ramach którego badane są różne warianty produkcji pod kątem właściwości wytrzymałościowych i użytkowych, dla wyboru optymalnego. 5 etap to też testy linii i przebiegu procesu oraz wybór najbardziej efektywnego ustawienia zmiennych produkcyjnych, by finalnie wytworzyć optymalną linię produkcyjną i zatwierdzić technologię produkcyjną do stosowania w produkcji seryjnej w trybie automatycznym.

Sam proces budowy linii produkcyjnej wyglądał następująco: Wnioskodawca celem rozpoczęcia produkcji jednorazowych maseczek ochronnych w kwietniu 2020 r. zamówił od producenta pierwszą maszynę do produkcji jednorazowych maseczek ochronnych. Maszyna dotarła do Spółki w maju 2020 r. i wówczas rozpoczęte zostały działania produkcyjne, a także badawcze nastawione na opracowanie innowacyjnych maseczek ochronnych. W związku jednak z ciągłym trwaniem pandemii COVID-19, po uruchomieniu przez Wnioskodawcę pierwszej linii produkcyjnej, na rynku zaczęły pojawiać się coraz to bardziej zaawansowane technologicznie maszyny do produkcji jednorazowych maseczek ochronnych. Celem usprawnienia i powiększenia linii produkcyjnej Wnioskodawca w lipcu 2020 r. zakupił nową, bardziej zaawansowaną technologicznie maszynę, z usprawnieniami i funkcją pakowania produktu w sterylne woreczki, a także nabył maszynę do pakowania produktu w takie sterylne woreczki. W konsekwencji, Wnioskodawca w lipcu 2020 r. uruchomił drugą (niezależną od pierwszej) linię produkcyjną jednorazowych maseczek ochronnych.

Wnioskodawca także zaznacza, że aby móc uruchomić maszyny, konieczne było także poniesienie nakładów na niezależne źródło sprężonego powietrza. Niezbędne było nabycie kompresora, który musi doprowadzać do obydwu maszyn sprężone powietrze. W związku z tym, przy zakupie i uruchomieniu pierwszej maszyny (w maju 2020 r.) Wnioskodawca nabył kompresor olejny (powszechnie dostępny w sklepach budowlanych). Jak się jednak okazało, kompresor taki był niewystarczający, gdyż szybko się przegrzewał, co powodowało, że co 1-2h konieczne były krótkie przerwy na chłodzenie sprzętu.

Ze względu jednak na zakup drugiej, nowszej i bardziej zaawansowanej technologicznie maszyny, konieczny był zakup nowego, dużo bardziej wydajnego kompresora. W tym celu, Wnioskodawca, aby usprawnić proces produkcji zakupił profesjonalny, przemysłowy kompresor. Przedmiotowy kompresor umożliwił Wnioskodawcy podłączenie dwóch maszyn jednocześnie przy sporym zapasie mocy i bez konieczności robienia przerw w produkcji na chłodzenie sprzętu. W konsekwencji przedmiotowego usprawnienia, Wnioskodawca wyeliminował problem przestojów produkcji spowodowanych koniecznością chłodzenia sprzętu.

Wnioskodawca zaznacza, że wszystkie opisane w powyższym opisie maszyny tj. dwie maszyny służące do produkcji jednorazowych maseczek ochronnych oraz kompresor przemysłowy, zostały wpisane do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych działalności Wnioskodawcy.

Zaznaczenia także wymaga, że w związku z uruchomieniem drugiej linii produkcyjnej (lipiec 2020 r.), poniósł on spore nakłady finansowe na jej prawidłowe ustawienie, podłączenie, a także na optymalną kalibrację maszyny, co spowodowało także spore straty materiałowe.

Wnioskodawca także wskazuje, że prowadzi on ciągłe działania mające na celu dodatkowe usprawnienie maszyn o dodatkowe zabezpieczenia, tak aby były one bezpieczniejsze dla pracowników oraz aby działały w sposób efektywniejszy i generowały mniejsze straty w materiałach. Wnioskodawca prowadzi także działania mające na celu stworzenie innowacyjnego produktu (jednorazowej maseczki ochronnej), wyróżniającego się na tle dostępnych na rynku produktów z uwagi na jakość, sposób wykonania, wykorzystane do produkcji materiały i opakowanie.

Zaznaczenia także wymaga, że koszty realizowanych prac opisanych w przedmiotowym wniosku ponosi Spółka (Wnioskodawca) ze środków własnych. W odniesieniu zaś do ewidencji niezbędnej do dokumentowania działalności B+R, Wnioskodawca w celu skorzystania z odliczenia B+R wyodrębnia w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o CIT, koszty działalności badawczo-rozwojowej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca może zgodnie z art. 38k ust. 1 ustawy o CIT, dokonać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej maszyn produkcyjnych (środków trwałych), które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 tj. Maszyn służących do produkcji jednorazowych maseczek ochronnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
  2. Czy Wnioskodawca może zgodnie z art. 38k ust. 1 ustawy o CIT, dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej kompresora przemysłowego (środka trwałego), który został nabyty wyłącznie w celu uruchomienia linii produkcyjnej jednorazowych maseczek ochronnych tj. w celu zapewnienia tym maszynom stałego dopływu sprężonego powietrza, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania tych maszyn, a w rezultacie do skutecznej produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 (maseczek ochronnych)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3 )

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Z racji faktu, że przedmiotowe pytanie dotyczy maszyn (środków trwałych) służących produkcji jednorazowych maseczek ochronnych, analizie należy poddać kwestię możliwości zastosowania przepisu art. 38k ust. 1 ustawy o CIT. Zgodnie bowiem z jego brzmieniem, podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID-19, i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w 2020 r.

Zgodnie zaś z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1842; dalej jako: „ustawa o COVID-19”), ilekroć w ustawie jest mowa o „przeciwdziałaniu COVID-19” rozumie się przez to wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno- gospodarczych, choroby COVID-19.

W art. 38k ust. 2 ustawy o CIT, ustawodawca wskazuje natomiast na towary związane z przeciwdziałaniem COVID-19, mianowicie maseczki ochronne, respiratory, środki odkażające, medyczną odzież ochronną, ochraniacze na obuwie, rękawiczki, okulary, gogle, środki do dezynfekcji i higieny rąk.

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy, ustawodawca wprowadza możliwość dokonania jednorazowej amortyzacji środków trwałych pod ściśle określonymi warunkami, które muszą zostać przez podatników spełnione łącznie. Aby więc móc dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej środków trwałych konieczne jest:

  1. środek trwały musi być wprowadzony do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w 2020 r.,
  2. środek trwały musi być nabyty w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem C0VID-19 (odesłanie do ustawy o COVID-19).


W ocenie Wnioskodawcy, spełnia on wymagane prawem warunki, które uzależniają możliwość dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej środków trwałych. Po pierwsze bowiem, maszyny, które są omawiane w przedmiotowym wniosku zostały nabyte i wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w roku 2020. Po drugie natomiast, przedmiotowe maszyny zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 tj. w celu produkcji jednorazowych maseczek ochronnych. Wnioskodawca podkreśla, że w art. 38k ust. 2 ustawy o CIT, ustawodawca wprost wskazał, że towarem związanym z przeciwdziałaniem COVID-19 są m.in. maseczki ochronne. Wynika z tego jednoznaczny wniosek, że od maszyn, które Wnioskodawca nabył do produkcji jednorazowych maseczek ochronnych, Wnioskodawca może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z brzmieniem art. 38k ust. 1 ustawy o CIT.

Ad. 2.

W odniesieniu natomiast do pytania oznaczonego we wniosku numerem 3, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że do kompresora przemysłowego, który Wnioskodawca nabył wyłącznie w celu zapewnienia dopływu sprężonego powietrza do maszyn produkujących jednorazowe maseczki ochronne, zastosowanie znajdzie uprawnienie wynikające z art. 38k ust. 1 ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy, nabycie kompresora przemysłowego było niezbędne do uruchomienia i zapewnienia prawidłowego oraz bezpiecznego funkcjonowania maszyny produkującej jednorazowe maseczki ochronne tj. towary związane z przeciwdziałaniem COVID-19. Po pierwsze, kompresor przemysłowy jest środkiem trwałym, który został w 2020 r. wpisany przez Wnioskodawcę do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Po drugie zaś, kompresor, pomimo tego, że wprost nie jest on maszyną służącą do produkcji towarów służących przeciwdziałaniu COVID-19, to w przypadku Wnioskodawcy jego zastosowanie i podłączenie do maszyny produkującej (w celu zapewnienia dopływu sprężonego powietrza) jednorazowe maseczki ochronne jest niezbędne do produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, o których mowa w art. 38k ust. 2 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Ustawą z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r., poz. 568, z późn. zm.), ustawodawca wprowadził możliwość dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych nabytych w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19.

W świetle nowo dodanego art. 38k ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm., dalej: „updop”), podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, i wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w 2020 r.

Na mocy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r., poz. 2123), z 1 grudnia 2020 r., ww. przepis otrzymał następujące brzmienie: podatnicy mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, które zostały nabyte w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID-19, i wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w okresie od 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19.

Treść art. 37k ust. 1 updop, odnosi się do definicji przeciwdziałania COVID-19 zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1842, z późn. zm.). Zgodnie z tą definicją, przez „przeciwdziałanie COVID-19” rozumie się wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2, zwanej COVID-19.

Na podstawie art. 38k ust. 2 updop, za towary związane z przeciwdziałaniem COVID-19, uważa się w szczególności: maseczki ochronne, respiratory, środki odkażające, medyczną odzież ochronną, ochraniacze na obuwie, rękawiczki, okulary, gogle, środki do dezynfekcji i higieny rąk.

W świetle wskazanych przepisów należy stwierdzić, że warunkiem dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej środków trwałych jest łączne spełnienie następujących warunków:

  • nabycie środka trwałego w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem C0VID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ww. ustawy o COVID-19,
  • wprowadzenie do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w okresie od 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19.

W analizowanej sprawie, głównym przedmiotem działalność gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę jest produkcja i sprzedaż jednorazowych maseczek ochronnych. W ramach prowadzonej działalności, Spółka zgodnie z założonym planem biznesowym zbudowała oraz nadal tworzy, rozwija, ulepsza i modyfikuje linię produkcyjną wytwarzania maseczek ochronnych, a także sam produkt - maseczki ochronne - celem zwiększenia m.in. jego innowacyjności, parametrów technicznych i jakości. Wnioskodawca celem rozpoczęcia produkcji jednorazowych maseczek ochronnych w kwietniu 2020 r. zamówił od producenta pierwszą maszynę do produkcji jednorazowych maseczek ochronnych. Maszyna dotarła do Spółki w maju 2020 r. i wówczas rozpoczęte zostały działania produkcyjne, a także badawcze nastawione na opracowanie innowacyjnych maseczek ochronnych. W związku jednak z ciągłym trwaniem pandemii COVID-19, celem usprawnienia i powiększenia linii produkcyjnej, Wnioskodawca w lipcu 2020 r. zakupił nową, bardziej zaawansowaną technologicznie maszynę, z usprawnieniami i funkcją pakowania produktu w sterylne woreczki, a także nabył maszynę do pakowania produktu w takie sterylne woreczki. W konsekwencji, Wnioskodawca w lipcu 2020 r. uruchomił drugą (niezależną od pierwszej) linię produkcyjną jednorazowych maseczek ochronnych. W celu uruchomienia ww. maszyn, konieczne było także poniesienie nakładów na niezależne źródło sprężonego powietrza. Niezbędne było nabycie kompresora, który musi doprowadzać do obydwu maszyn sprężone powietrze. W tym celu, Wnioskodawca, aby usprawnić proces produkcji zakupił profesjonalny, przemysłowy kompresor. Przedmiotowy kompresor umożliwił Wnioskodawcy podłączenie dwóch maszyn jednocześnie przy sporym zapasie mocy i bez konieczności robienia przerw w produkcji na chłodzenie sprzętu. W konsekwencji przedmiotowego usprawnienia, Wnioskodawca wyeliminował problem przestojów produkcji spowodowanych koniecznością chłodzenia sprzętu. Ww. maszyny tj. dwie maszyny służące do produkcji jednorazowych maseczek ochronnych oraz kompresor przemysłowy, zostały wpisane do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych działalności Wnioskodawcy w roku 2020.

Należy w tym miejscu podkreślić, że zgodnie z treścią objaśnień podatkowych Ministerstwa Finansów z 21 lipca 2020 r. w sprawie nowych preferencji stosowanych w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, możliwość skorzystania z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego na podstawie art. 38k updop, jest uzależniona od spełnienia, w sposób kumulatywny, dwóch przesłanek: tj. środek trwały musi zostać nabyty w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 oraz musi on zostać wprowadzony do ewidencji w terminie przewidzianym w tym przepisie.

Ponadto, w ww. objaśnieniach wskazano, że pod pojęciem środków trwałych nabytych w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, należy rozumieć te środki trwałe, których nabycie jest niezbędne do realizacji procesu produkcyjnego, a pod pojęciem towarów - efekt tego procesu produkcyjnego. Jednocześnie z objaśnień wynika, że przepisy nie wprowadzają ograniczeń co do środków trwałych, które są objęte tym rozwiązaniem. A zatem, każdy środek trwały, który spełnia przesłanki nabycia w celu produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 oraz wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w terminie przewidzianym w tym przepisie, może zostać objęty tą regulacją.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca zakupił i wprowadził do ewidencji środków trwałych w 2020 r. kompresor przemysłowy, jako urządzenie konieczne do uruchomienia i zapewnienia prawidłowego oraz bezpiecznego funkcjonowania maszyn produkujących maseczki ochronne.

Należy zatem uznać, że do maszyn, które Wnioskodawca nabył do produkcji jednorazowych maseczek ochronnych oraz kompresora przemysłowego, którego zastosowanie i podłączenie do maszyny produkującej jednorazowe maseczki ochronne jest niezbędne do produkcji towarów związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, zastosowanie znajdzie uprawnienie wynikające z art. 38k ust. 1 updop, w postaci możliwości dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej tych środków trwałych.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj