Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.999.2020.2.ABU
z 24 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 grudnia 2020 r. (data wpływu 29 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe - w zakresie uznania sprzedaży udziału w działkach za czynność podlegającą opodatkowaniu,
  • nieprawidłowe – w zakresie zastosowania zwolnienia dla dostawy udziału w działkach.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie opodatkowania dostawy działek.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 marca 2021 r. (data wpływu 2 marca 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 25 lutego 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.999.2020.1.ABU.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – (…) Miasto na Prawach Powiatu wykonujące zadania Skarbu Państwa oraz zadanie nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji celów do których Miasto, Gmina zostały powołane.

W szczególności wykonuje zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej, a także zadania z zakresu właściwości powiatu. Wnioskodawca (dalej: Miasto) jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny od dnia 1 stycznia 1994 r., składa miesięczne deklaracje VAT-7, jest podatnikiem podatku VAT czynnym z tytułu wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz innych czynności uznawanych za prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie, których Wnioskodawca spełnia definicję podatnika zgodnie z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. W tym stanie faktycznym Miasto występuje jako starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej. Zgodnie z artykułem 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentujący jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze. Jak wynika z art. 4 pkt 9b ustawy o gospodarce nieruchomościami, ilekroć w ustawie jest mowa o staroście, należy przez to rozumieć również Prezydenta Miasta na prawach powiatu. W związku z powyższym w miastach na prawach powiatu władzę wykonawczą sprawuje Prezydent Miasta, który łączy w sobie uprawnienia do realizacji zadań zarówno z zakresu samorządu gminnego, jak i powiatowego. Z art. 23 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami wynika, że zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują, z zastrzeżeniem ust. 1e, art. 43 ust. 2 i 4, art. 51, art. 57 ust. 1, starostowie administracji rządowej.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku Prezydent Miasta (…) dokonując czynności sprzedaży działek, działa jako reprezentant Skarbu Państwa. Jednocześnie Prezydent Miasta działa jako organ Jednostki Samorządu Terytorialnego, a zatem wszelkie podejmowane przez niego działania są w istocie działaniami podejmowanymi przez Jednostkę Samorządu Terytorialnego.

Skarb Państwa jest właścicielem udziału 1/4 nieruchomości gruntowej niezabudowanej oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działki (…) o pow. 0,6073 ha, (…) o pow. 0,1922 ha, (…) o pow. 0,4562 ha, (…) o pow. 0,1160 ha, (…) o pow. 0,4152 ha, (…) o pow. 0,0065 ha, (…) o pow. 0,0035 ha, (…) o pow. 0,2397 ha, (…) o pow.0,2177 ha obręb (…) k. m. 10, zapisanej w księdze wieczystej (…) prowadzonej przez Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w (…). Wpis prawa własności na rzecz Skarbu Państwa w udziale 1/4 został dokonany na podstawie Postanowienia Sądu Rejonowego w (…), Wydział Cywilny z dnia 29 września 2015 roku o sygnaturze I Ns 326/14, znajdującego się w aktach księgi wieczystej (…) w miejsce udziału osoby fizycznej, zmarłej w dniu 11 września 1995 roku (nieujawnionego w księdze wieczystej), która udział w tej nieruchomości nabyła na podstawie Postanowienia Sądu Rejonowego w (…) z dnia 25 maja 1987 roku o sygnaturze akt (…) Wnioskodawcy, którzy wystąpili z wnioskiem wykupu udziału 1/4 Skarbu Państwa są właścicielami udziału 3/4 w każdej z ww. działek. Działki położone są na peryferiach gminy, w terenach rolnych i zieleni. Teren słabiej zagospodarowany.

Są to peryferia gminy o obniżonym stopniu zagospodarowania. Działki stanowią część gospodarstwa rolnego, mają kształt nieregularny przeciętny. Stanowią uprawiany grunt rolny (RIV), w części teren zadrzewiony (Lzr-ŁIV) i łąkę (ŁIV). Odległość tego kompleksu od siedziby gospodarstwa - ok. 500 m. Wnioskodawcy w 2016 roku wystąpili o zawarcie umowy dzierżawy w odniesieniu do udziału 1/4 przysługującego Skarbowi Państwa Umowa została zawarta od 3 sierpniu 2016 roku na okres do 30 czerwca 2019 roku. Dnia 31 października 2017 roku umowa została przeniesiona cesją na rzecz syna do dnia 30 czerwca 2019 roku. Od lipca 2019 roku pobierana jest opłata za bezumowne korzystnie z nieruchomości ponieważ Wojewoda (…) odmówił zgody na dzierżawę. Dzierżawa na cele rolne została zawarta na cele rolne jak i opłata za bezumowne korzystanie także została zawarta na cele rolne były zwolnione z podatku VAT na podstawie paragrafu 3 ust. 2 Rozporządzenie Rady Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Zgodnie z wypisem i wyrysem z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Miasta (…) z dnia 7 października 2020 r. zatwierdzonym uchwałą Nr (…) Rady Miasta (…) z dnia 28 czerwca 2007 roku o symbolu roboczym (…) ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa (…) Nr (…), poz. (…) z dnia 26 września 2007 roku, działka(…) znajduje się w strefie 1R- tereny rolnicze, 3ZR- tereny zieleni nieurządzonej i tereny rolnicze o znaczeniu bioklimatycznym, 4ZL- tereny leśne. Działka (…) znajduje się w strefie 1R- tereny rolnicze oraz 4ZL - tereny leśne. Działki (…) znajdują się w strefie 1R - tereny rolnicze oraz 3ZR - tereny zieleni nieurządzonej i tereny rolnicze o znaczeniu bioklimatycznym. Działki (…) znajdują się w strefie 3ZR - tereny zieleni nieurządzonej i tereny rolnicze o znaczeniu bioklimatyczny.

Z miejscowego planu wynika iż dla terenu 1R :

Przeznaczenie:

  1. podstawowe: produkcyjne i nieprodukcyjne tereny rolne;
  2. dopuszczalne:
    1. zalesienia i zadrzewienia, z zastrzeżeniem przepisów odrębnych, uzupełniające istniejące kompleksy leśne lub zadrzewienia zboczy dolin i parowów, obniżeń terenu oraz zadrzewienia szpalerowe wzdłuż cieków wodnych,
    2. zalesienia nie wymienione w pkt 2, lit. a o powierzchni powyżej 1 ha,
    3. wody powierzchniowe,
    4. obiekty związane z produkcją rolną, prowadzenie koniecznych dojazdów, sieci i lokalizowanie urządzeń infrastruktury technicznej.
    5. zakazane: budownictwo mieszkaniowe niezwiązane bezpośrednio z produkcją rolną - wyklucza się możliwość wyłącznego odbioru zrealizowanych obiektów mieszkaniowych stanowiących część takiej inwestycji.

Dla terenu 3ZR:

Przeznaczenie:

  1. podstawowe: zieleń niska i wysoka o funkcji bioklimatycznej, użytkowanie rolnicze, pod warunkiem zachowania wartościowych drzew i krzewów oraz siedlisk podmokłych, wody powierzchniowe;
  2. dopuszczalne:
    1. prowadzenie dojazdów, ciągów pieszych, ścieżek rowerowych oraz lokalizacja sieci i urządzeń związanych z infrastrukturą techniczną,
    2. zalesienia i zadrzewienia, z zastrzeżeniem przepisów odrębnych, uzupełniające istniejące kompleksy leśne lub zadrzewienia zboczy dolin i parowów oraz szpalerowe wzdłuż cieków wodnych,
    3. zalesienia nie wymienione w pkt 2, lit. b o powierzchni powyżej 1 ha.

Przeznaczenie dla terenu 4ZL:

Przeznaczenie.

  1. podstawowe: las;
  2. dopuszczalne - realizacja ciągów pieszych, ścieżek rowerowych oraz lokalizacja sieci i urządzeń związanych z infrastrukturą techniczną z zastrzeżeniem przepisów odrębnych.

W związku z powyższym nie da się określić jaka część konkretnej działki zajmuje odpowiednio daną strefę w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego.

Ponadto Miasto jako wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej nie ponosiła i nie ponosi w odniesieniu do ww. działek jakichkolwiek wydatków inwestycyjnych mających na celu podniesienie ich atrakcyjności, jedyne wydatki związane z przygotowaniem nieruchomości do zbycia: ogłoszenie wykazu w prasie, sporządzenie operatu szacunkowego, mapy ewidencyjne- finansowane z środków administracji rządowej. Obecnie Starosta złożył wniosek do Wojewody (…) o wyrażenie zgody na sprzedaż w trybie art. 37 ust. 2 pkt 9 ustawy o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1990) oraz ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego art. 2a, ust. 3 pkt 10 (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1665 ).

W piśmie uzupełniającym z 2 marca 2021 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego działki znajdują się w strefach: 1R - tereny rolnicze, 3ZR - tereny zieleni nieurządzonej i tereny rolnicze o znaczeniu bioklimatycznym, 3ZR - tereny zieleni nieurządzonej i tereny rolnicze o znaczeniu bioklimatycznym, 4ZL - tereny leśne.

Z miejscowego planu wynika iż dla terenu 1R:

Przeznaczenie:

  1. podstawowe: produkcyjne i nieprodukcyjne tereny rolne;
  2. dopuszczalne:
    1. zalesienia i zadrzewienia, z zastrzeżeniem przepisów odrębnych, uzupełniające istniejące kompleksy leśne lub zadrzewienia zboczy dolin i parowów, obniżeń terenu oraz zadrzewienia szpalerowe wzdłuż cieków wodnych,
    2. zalesienia niewymienione w pkt 2, lit. a o powierzchni powyżej 1 ha,
    3. wody powierzchniowe,
    4. obiekty związane z produkcją rolną, prowadzenie koniecznych dojazdów, sieci i lokalizowanie urządzeń infrastruktury technicznej.

  3. zakazane: budownictwo mieszkaniowe niezwiązane bezpośrednio z produkcją rolną - wyklucza się możliwość wyłącznego odbioru zrealizowanych obiektów mieszkaniowych stanowiących część takiej inwestycji.

Dla terenu 3ZR:

Przeznaczenie:

  1. podstawowe: zieleń niska i wysoka o funkcji bioklimatycznej, użytkowanie rolnicze, pod warunkiem zachowania wartościowych drzew i krzewów oraz siedlisk. W trosce o środowisko naturalne używamy papieru pochodzącego z recyklingu. podmokłych, wody powierzchniowe;
  2. dopuszczalne:
    1. prowadzenie dojazdów, ciągów pieszych, ścieżek rowerowych oraz lokalizacja sieci i urządzeń związanych z infrastrukturą techniczną,
    2. zalesienia i zadrzewienia, z zastrzeżeniem przepisów odrębnych, uzupełniające istniejące kompleksy leśne lub zadrzewienia zboczy dolin i parowów oraz szpalerowe wzdłuż cieków wodnych,
    3. zalesienia nie wymienione w pkt 2, lit. b o powierzchni powyżej 1 ha.


Przeznaczenie dla terenu 4ZL:

Przeznaczenie:

  1. podstawowe: las;
  2. dopuszczalne - realizacja ciągów pieszych, ścieżek rowerowych oraz lokalizacja sieci i urządzeń związanych z infrastrukturą techniczną z zastrzeżeniem przepisów odrębnych.

Biorąc pod uwagę powyższe z przeznaczenia uzupełniającego wynika, iż dla działek o przeznaczeniu 1R: tereny rolnicze t. j dla części działki (…) oraz (…) zakazane jest budownictwo mieszkaniowe niezwiązane bezpośrednio z produkcją rolną - wyklucza się możliwość wyłącznego odbioru zrealizowanych obiektów mieszkaniowych stanowiących część takiej inwestycji. Sugerując się tym zapisem można stwierdzić, iż zabudowa związana z produkcją rolną jest dopuszczalna.

Poszczególne działki według Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego posiadają różne przeznaczenie t. j.:

  • działka (…) znajduje się w strefie 1R- tereny rolnicze, 3ZR- tereny zieleni nieurządzonej i tereny rolnicze o znaczeniu bioklimatycznym, 4ZL- tereny leśne,
  • działka (…) znajduje się w strefie 1R- tereny rolnicze oraz 4ZL- tereny leśne,
  • działki (…) znajdują się w strefie 1R- tereny rolnicze oraz 3ZR- tereny zieleni nieurządzonej i tereny rolnicze o znaczeniu bioklimatycznym,
  • działki (…) znajdują się w strefie 3ZR- tereny zieleni nieurządzonej i tereny rolnicze o znaczeniu bioklimatycznym,

W Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego znajdują się linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu.

Dla (udziału) działek będących przedmiotem sprzedaży objętej zakresem wniosku nie została oraz nie zostanie na dzień sprzedaży wydana decyzja o warunkach zabudowy ponieważ Gmina (…) posiada Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego.



W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

  1. Czy sprzedaż działek na rzecz współwłaścicieli, którzy są już właścicielami udziału 3/4 w działkach (…) o pow. 0,6073 ha, (…) o pow. 0,1922 ha, (…) o pow. 0,4562 ha, (…) o pow. 0,1160 ha, (…) o pow. 0,4152 ha, (…) o pow. 0,0065 ha, (…) o pow. 0,0035 ha, (…) o pow. 0,2397 ha, (…) o pow. 0,2177 ha będącą przedmiotem wniosku, przez Starostę jako wykonującego zadania z administracji rządowej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
  2. W przypadku uznania, że sprzedaż ww. działek będzie podlegała opodatkowaniu VAT to czy sprzedaż ta będzie zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w ww. piśmie z 2 marca 2021 r.):

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zbycie udziału 1/4 należącego do Skarbu Państwa na rzecz współwłaścicieli działek (…) przez Starostę wykonującego zadania z zakresu gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowi odpłatną dostawę towarów i usług o której mowa w art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Stanowisko przypisane do pytania 2 brzmi: zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż działek będących przedmiotem wniosku będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Zdaniem wnioskodawcy sprzedaż działki będącej przedmiotem wniosku będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowalne. Przez tereny budowalne zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT rozumie się natomiast grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Przedmiotem wniosku jest sprzedaż udziału 1/4 należącego do Skarbu Państwa na rzecz współwłaścicieli działek (…). Działki są niezabudowane i zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego są położone: w strefie działka (…) znajduje się w strefie 1R- tereny rolnicze, 3ZR- tereny zieleni nieurządzonej i tereny rolnicze o znaczeniu bioklimatycznym, 4ZL- tereny leśne. Działka (…) znajduje się w strefie 1R- tereny rolnicze oraz 4ZL- tereny leśne. Działki (…), (…) znajdują się w strefie 1R- tereny rolnicze oraz 3ZR- tereny zieleni nieurządzonej i tereny rolnicze o znaczeniu bioklimatycznym. Działki (…) znajdują się w strefie 3ZR- tereny zieleni nieurządzonej i tereny rolnicze o znaczeniu bioklimatycznym.

Odnosząc się do przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zgodnie z art. 4 ust. 1 ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w MPZP, który jest aktem prawa miejscowego przyjmowanym w formie uchwały Rady Gminy, określającym przeznaczenie warunki zagospodarowania i zabudowy terenu. Zgodnie z art. 15 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy w planie miejscowym określa się m.in przeznaczenie terenu, przy czym z uwagi na specyfikę danych terenów, czy preferencje lokalnej społeczności dopuszcza się w planach mieszane przeznaczenie terenów z funkcją podstawową i uzupełniającą, jednakże wyłącznie wtedy, gdy funkcje te nie różnią się od siebie w sposób zasadniczy, wzajemnie się nie wykluczają, a wręcz się uzupełniają. Główny kierunek zagospodarowania terenu wyznacza więc przeznaczenie podstawowe. Przeznaczenie uzupełniające zaś ma niejako wzbogacić, uelastycznić główny kierunek zagospodarowania, co jednak nie znaczy, że go w jakikolwiek sposób zmienia.

W związku z powyższym dany teren może zostać zakwalifikowany jako budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33, w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, jedynie w sytuacji, gdy możliwość zabudowy ma dla terenu podstawowe, dominujące znaczenie. Natomiast nie jest istotna możliwość zabudowy, jeśli ma charakter uzupełniający w stosunku do podstawowego przeznaczenia terenu. Ustawodawca wskazał bowiem art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT na pewne przeznaczenie terenu jako budowlanego, a nie na możliwość zrealizowania na nim jakiegokolwiek obiektu budowlanego. Możliwość zlokalizowania na danym terenie jakiejkolwiek budowli nie przesądza jeszcze o zakwalifikowaniu danego obszaru jako terenu przeznaczonego pod zabudowę, co dotyczy zwłaszcza terenów zieleni. Działki będące przedmiotem wniosku oznaczone są w MPZP symbolami 1R- tereny rolnicze, 3ZR- tereny zieleni nieurządzonej i tereny rolnicze o znaczeniu bioklimatycznym oraz 4ZL- tereny leśne. Jak wymieniono w opisie stanu faktycznego podstawowe przeznaczenie terenów dla tych stref to 1R- produkcyjne i nieprodukcyjne tereny rolne, 3ZR- podstawowe: zieleń niska i wysoka o funkcji bioklimatycznej, użytkowanie rolnicze, pod warunkiem zachowania wartościowych drzew i krzewów oraz siedlisk podmokłych, wody powierzchniowe; 4ZL - las.

Nadmienić należy także, iż dla celów opodatkowania transakcji sprzedaży gruntu niezabudowanego nie ma znaczenia jego późniejsze wykorzystanie przez nabywcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe - w zakresie uznania sprzedaży udziału w działkach za czynność podlegającą opodatkowaniu,
  • nieprawidłowe – w zakresie zastosowania zwolnienia dla dostawy udziału w działkach.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Towarami – w świetle art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”, państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

  1. określone udziały w nieruchomości,
  2. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,
  3. udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, z późn. zm.). Ze współwłasnością mamy do czynienia wtedy, gdy własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom (art. 195 Kodeksu cywilnego). W przypadku współwłasności nieruchomości określonej w częściach ułamkowych, każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w nieruchomości.

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności (art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego).

Podkreślić należy, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 ustawy Kodeks cywilny). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.

Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy podkreślić, że nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wykonuje zadania Skarbu Państwa oraz zadanie nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji celów do których Miasto, Gmina zostały powołane. W szczególności wykonuje zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej, a także zadania z zakresu właściwości powiatu. Wnioskodawca jest zarejestrowany jest podatnikiem podatku VAT czynnym z tytułu wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz innych czynności uznawanych za prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie, których Wnioskodawca spełnia definicję podatnika zgodnie z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. W sprawie będącej przedmiotem wniosku Prezydent Miasta dokonując czynności sprzedaży działek, działa jako reprezentant Skarbu Państwa. Jednocześnie Prezydent Miasta działa jako organ Jednostki Samorządu Terytorialnego, a zatem wszelkie podejmowane przez niego działania są w istocie działaniami podejmowanymi przez Jednostkę Samorządu Terytorialnego. Skarb Państwa jest właścicielem udziału 1/4 nieruchomości gruntowej niezabudowanej oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków jako działki (…) o pow. 0,6073 ha, (…) o pow. 0,1922 ha, (…) o pow. 0,4562 ha, (…) o pow. 0,1160 ha, (…) o pow. 0,4152 ha, (…) o pow. 0,0065 ha, (…) o pow. 0,0035 ha, (…) o pow. 0,2397 ha, (…) o pow. 0,2177 ha obręb (…), k. m. 10, zapisanej w księdze wieczystej (…) prowadzonej przez Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego. Wpis prawa własności na rzecz Skarbu Państwa w udziale 1/4 został dokonany na podstawie Postanowienia Sądu Rejonowego w (…), Wydział Cywilny z dnia 29 września 2015 roku o sygnaturze (…), znajdującego się w aktach księgi wieczystej (….) w miejsce udziału osoby fizycznej, zmarłej w dniu 11 września 1995 roku (nieujawnionego w księdze wieczystej), która udział w tej nieruchomości nabyła na podstawie Postanowienia Sądu Rejonowego w (…) z dnia 25 maja 1987 roku o sygnaturze akt (…) Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem wykupu udziału 1/4 Skarbu Państwa są właścicielami udziału 3/4 w każdej z ww. działek. Działki położone są na peryferiach gminy, w terenach rolnych i zieleni. Teren słabiej zagospodarowany. Są to peryferia gminy o obniżonym stopniu zagospodarowania. Działki stanowią część gospodarstwa rolnego, mają kształt nieregularny przeciętny. Stanowią uprawiany grunt rolny (RIV), w części teren zadrzewiony (Lzr-ŁIV) i łąkę (ŁIV). Zainteresowani w 2016 roku wystąpili o zawarcie umowy dzierżawy w odniesieniu do udziału 1/4 przysługującego Skarbowi Państwa. Umowa została zawarta od 3 sierpniu 2016 roku na okres do 30 czerwca 2019 roku. Dnia 31 października 2017 roku umowa została przeniesiona cesją na rzecz syna do dnia 30 czerwca 2019 roku. Od lipca 2019 roku pobierana jest opłata za bezumowne korzystnie z nieruchomości, ponieważ Wojewoda (…) odmówił zgody na dzierżawę. Dzierżawa na cele rolne została zawarta na cele rolne jak i opłata za bezumowne korzystanie także została zawarta na cele rolne były zwolnione z podatku VAT na podst. paragrafu 3 ust. 2 Rozporządzenie Rady Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Zgodnie z wypisem i wyrysem z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Miasta działka (…) znajduje się w strefie 1R- tereny rolnicze, 3ZR- tereny zieleni nieurządzonej i tereny rolnicze o znaczeniu bioklimatycznym, 4ZL- tereny leśne. Działka (…) znajduje się w strefie 1R- tereny rolnicze oraz 4ZL- tereny leśne. Działki (…) znajdują się w strefie 1R- tereny rolnicze oraz 3ZR- tereny zieleni nieurządzonej i tereny rolnicze o znaczeniu bioklimatycznym. Działki (…) znajdują się w strefie 3ZR- tereny zieleni nieurządzonej i tereny rolnicze o znaczeniu bioklimatyczny. Z miejscowego planu wynika, iż dla terenu 1R jest ustanowione przeznaczenie dopuszczalne to m.in: obiekty związane z produkcją rolną, prowadzenie koniecznych dojazdów, sieci i lokalizowanie urządzeń infrastruktury technicznej. Dla terenu 3ZR przeznaczenie dopuszczalne to m.in: prowadzenie dojazdów, ciągów pieszych, ścieżek rowerowych oraz lokalizacja sieci i urządzeń związanych z infrastrukturą techniczną. Przeznaczenie dla terenu 4ZL przeznaczenie dopuszczalne - realizacja ciągów pieszych, ścieżek rowerowych oraz lokalizacja sieci i urządzeń związanych z infrastrukturą techniczną z zastrzeżeniem przepisów odrębnych. Miasto jako wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej nie ponosiła i nie ponosi w odniesieniu do ww. działek jakichkolwiek wydatków inwestycyjnych mających na celu podniesienie ich atrakcyjności, jedyne wydatki związane z przygotowaniem nieruchomości do zbycia: ogłoszenie wykazu w prasie, sporządzenie operatu szacunkowego, mapy ewidencyjne - finansowane z środków administracji rządowej. Obecnie Starosta złożył wniosek do Wojewody (…) o wyrażenie zgody na sprzedaż w trybie art. 37 ust. 2 pkt 9 ustawy o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1990) oraz ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego art. 2a, ust. 3 pkt 10 (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1665 ). W Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego znajdują się linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu. Dla (udziału) działek będących przedmiotem sprzedaży objętej zakresem wniosku nie została oraz nie zostanie na dzień sprzedaży wydana decyzja o warunkach zabudowy ponieważ Gmina (…) posiada Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy dostawa działek (udziału) będących przedmiotem wniosku będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy prawa należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że z uwagi na fakt, że dostawa przedmiotowych działek (udziału) przez Wnioskodawcę w drodze umowy kupna-sprzedaży jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług (o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy), natomiast powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy. Zatem dostawa nieruchomości stanowiącej własność Gminy będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego zbycie działek (udziału) nr (…) na rzecz współwłaścicieli będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT – jest prawidłowe.

Przechodząc do kwestii możliwości objęcia sprzedaży przedmiotowych działek (udziału) zwolnieniem z podatku VAT należy zauważyć, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r., poz. 293, z późn. zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – w myśl zapisów ust. 2 powołanego wyżej przepisu – określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33, odpowiada więc także treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższego wynika, że ustawa nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Rozpatrując pojęcie „grunty przeznaczone pod zabudowę” należy odwołać się do definicji zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333, z późn. zm.).

W myśl art. 3 pkt 1 ww. ustawy, przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Jak stanowi art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Budowlą jest natomiast każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane).

Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 4 ustawy Prawo budowlane, przez obiekt małej architektury należy rozumieć niewielkie obiekty, a w szczególności:

  1. kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,
  2. posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,
  3. użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki.

Zauważyć należy, że analiza ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy ocenie czy przedmiotowe tereny oznaczone ww. symbolami planu zagospodarowania przestrzennego stanowią tereny budowlane, nie wystarczy analiza ich podstawowego przeznaczenia określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Uwzględnić bowiem należy również zapisy dotyczące przeznaczenia dopuszczalnego tego terenu, w którym ustalono możliwość lokalizacji obiektów budowlanych. Ewentualnie wznoszone obiekty, co prawda uzupełniają podstawową funkcję gruntu, co jednak nie zmienia faktu, że sama możliwość wybudowania wskazanych obiektów oznacza, że działki te stanowią grunt przeznaczony pod zabudowę. W tym miejscu należy zaznaczyć, że ustawodawca nie uzależnił charakteru terenu od głównego celu, który będący przedmiotem opodatkowania VAT teren ma spełniać, lecz zwolnienie od opodatkowania VAT zależy od możliwości dokonania zabudowy wskazanego terenu.

Mając zatem na uwadze, że MPZP dla terenów, na których położone są działki (udziały) będące przedmiotem wniosku oznaczonych symbolem :

  • 1R - dopuszcza się m.in.: budowę obiektów związanych z produkcja rolną, prowadzenie koniecznych dojazdów, sieci i lokalizowanie urządzeń infrastruktury technicznej,
  • 3ZR - dopuszcza m.in.: prowadzenie zjazdów, ciągów pieszych, ścieżek rowerowych oraz lokalizacja sieci i urządzeń związanych z infrastrukturą techniczną,
  • 4ZL – dopuszcza m.in.: realizacje ciągów pieszych, ścieżek rowerowych oraz lokalizacje sieci i urządzeń związanych infrastrukturą techniczną, należy stwierdzić, że tereny te stanowią grunty przeznaczone pod zabudowę, zatem są terenami budowlanymi.

Z racji tego, że wskazane działki (udziały) zgodnie z ustaleniami MPZP stanowią grunty z możliwością ich zabudowania, sprzedaż tych działek (udziału) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9.

Mając zatem na uwadze, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla działek (udziałów) dopuszcza lokalizację m.in. obiektami związanymi z produkcją rolną, prowadzenie dojazdów, ciągów pieszych, ścieżek rowerowych oraz lokalizacji sieci i urządzeń związanych z infrastrukturą techniczną, należy stwierdzić, że działki (udziały) stanowią grunt przeznaczony pod zabudowę, zatem są terenem budowlanym określonym w art. 2 pkt 33 ustawy, a tym samym ich dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Skoro nie można zastosować zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy (tj. teren ma charakter budowlany), to należy rozpatrzyć warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy tej części nieruchomości wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wnioskodawca wskazał, że ww. działki (udziały) zostały nabyte w drodze postanowienia Sądu w związku z tym przy nabyciu tej nieruchomości nie wystąpił VAT należny, który mógłby podlegać odliczeniu przez Wnioskodawcę. Zatem nie zostaną spełnione warunki do zastosowania zwolnienia wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Tym samym, planowana sprzedaż ww. działek (udziału) nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Skutkiem powyższego nie zostaną spełnione warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy i zastosowanie zwolnienia na podstawie ww. przepisu dla dostawy działek (udziału) nie będzie możliwe.

W konsekwencji, w związku z powyższymi okolicznościami, że przedmiotem dostawy będzie teren budowlany w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, w stosunku do planowanej sprzedaży ww. działek (udziału), nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 2 i pkt 9 ustawy o VAT. Oznacza to, że sprzedaż ww. działek (udziału) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego sprzedaż działek (udziału) będących przedmiotem wniosku położonych na terenach oznaczonych symbolami 1R, 3ZR, 4ZL będzie korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT jest nieprawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj