Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.80.2021.2.PRM
z 1 kwietnia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2021 r. (data wpływu 16 lutego 2021 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2021 r. (data wpływu 25 marca 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 10 marca 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.80.2021.1.PRM (doręczone Stronie w dniu 18 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 23 marca 2021 r. (data wpływu 25 marca 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 10 marca 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.80.2021.1.PRM (doręczone w dniu 18 marca 2021 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca zamierza otworzyć działalność gospodarczą, polegającą na projektowaniu wnętrz, sklasyfikowaną pod numerem PKD 74.10.Z jako „Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania”. Wnioskodawca będzie świadczył usługi w przeważającej części dla osób fizycznych (dla firm - raczej sporadycznie).


Usługa będzie obejmowała oględziny pomieszczenia, wykonanie pomiarów i planu pomieszczenia, wysłuchanie potrzeb zleceniodawcy, jego wizji wyglądu pomieszczenia, wyposażenia, dodatków itp., a następnie wykonanie projektu w programie komputerowym - wizualizacja pomieszczenia np. łazienki, kuchni, pokoju wraz z umeblowaniem, wyposażeniem i dodatkami.

Wnioskodawca nie przewiduje w zakresie usługi żadnych elementów doradczych np. w zakresie doboru sprzętu, mebli i wyposażenia.


Zadaniem Wnioskodawcy będzie jedynie zaprojektowanie wnętrza zgodnie z wytycznymi
i potrzebami klienta oraz ewentualnie skorygowanie wykonanego projektu w zakresie wskazanym przez klienta.


W piśmie z dnia 23 marca 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że opisaną we wniosku działalność gospodarczą planuje rozpocząć w pierwszych dniach lipca 2021 r.


Wartość sprzedaży w 2021 r. nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności kwoty 200.000 zł.


Wnioskodawca nie zamierza świadczyć usług doradczych na rzecz klientów, to znaczy nie zamierza im niczego doradzać, natomiast mogą się zdarzyć przypadki, że będzie musiał uzasadnić takie, a nie inne zaprojektowanie wnętrza i ma wątpliwości, czy tego rodzaju uzasadnienie wykonanego projektu nie będzie traktowane jako doradztwo w znaczeniu użytym w przepisie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 106). Skoro ustawodawca nie zdefiniował pojęcia doradztwa, o którym mowa w wyżej wymienionym przepisie ustawy ani nie powołał się na żadne symbole PKD, to Wnioskodawca jako podatnik ma prawo mieć wątpliwości w tym zakresie i wnosić do uprawnionego organu państwowego o dokonanie interpretacji tego przepisu we wskazanym zakresie. Domaganie się od podatnika, aby jednoznacznie określił, czy zamierza świadczyć usługi doradcze, które nie zostały przez ustawodawcę zdefiniowane w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług ani w żadnym innym przepisie tej ustawy, czyni wniosek o dokonanie interpretacji tego właśnie przepisu ustawy, w tym konkretnym zakresie, całkowicie bezprzedmiotowym i zbędnym.


Wnioskodawca nie zamierza w roku podatkowym 2021 dokonywać dostaw towarów bądź świadczyć usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, o ile opisana przez Wnioskodawcę we wniosku usługa projektowania wnętrz, nie zostanie zaklasyfikowana (uznana) za doradztwo w świetle przepisu art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług. Jak już było napisane we wniosku, Wnioskodawca nie przewiduje w zakresie świadczonych przez Niego usług projektowania wnętrz żadnych elementów doradczych np. w zakresie doboru sprzętu, mebli i wyposażenia. Zadaniem Wnioskodawcy będzie jedynie zaprojektowanie wnętrza zgodnie z wytycznymi i potrzebami klienta i ewentualnie skorygowanie wykonanego projektu w zakresie wskazanym przez klienta.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane we wniosku):


Czy usługi projektowania wnętrz opisane we wniosku, które Wnioskodawca zamierza wykonywać w ramach działalności gospodarczej, którą rozpocznie w lipcu 2021 r., przy założeniu, że wartość sprzedaży tych usług w roku podatkowym 2021 nie przekroczy w proporcji do okresu jej prowadzenia w tymże roku kwoty 200.000 zł, będą uprawniały Wnioskodawcę do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i nie będą stanowiły usług doradztwa, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) tej ustawy, których świadczenie wyłączałoby Wnioskodawcę ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Stosownie do art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy VAT - zwolnień, o których mowa w ust 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

W rezultacie istotną kwestią jest wyjaśnienie, w jaki sposób należy rozumieć pojęcie doradztwa. Najlepiej w tym zakresie odnieść się do wydanych i obowiązujących interpretacji indywidualnych organów podatkowych.


Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 10 lipca 2013 r., nr IBPP1/443-360/13/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał: „Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza poszerzyć działalność gospodarczą o działalność w zakresie inżynierii i architektury. Działalność ta będzie polegała na wykonywaniu projektów budowlanych oraz obowiązków kierownika budowy. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy pomimo klasyfikacji działalności wg PKD 2007, jako 71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, gdy w rzeczywistości Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług w zakresie doradztwa technicznego, może on nadal korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT do osiągnięcia przychodu 150.000 zł.


Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, iż termin »doradztwo« obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne i inne.


Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem »doradca« należy rozumieć »ten, kto udziela porad«. Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, »doradzać« oznacza »udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie«.


Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad w różnych dziedzinach, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza, wskazuje sposób postępowania. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin »usługi w zakresie doradztwa« należy rozumieć szeroko.


W przedmiotowej jednak sprawie Wnioskodawca wskazał, że prowadząc dotychczasową działalność gospodarczą korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, natomiast działalność, o którą Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność dotychczasową, polega na wykonywaniu projektów budowlanych (architektoniczno-konstrukcyjnych) oraz wykonywaniu obowiązków kierownika budowy zgodnie z ustawą - Prawo Budowlane. Wnioskodawca nie będzie natomiast wykonywać usług doradczych. Tym samym w ocenie tut. Organu, jeśli Wnioskodawca od chwili rozpoczęcia działalności gospodarczej nie wykonywał jakichkolwiek usług doradczych oraz ewentualnych innych usług, które ze zwolnienia podmiotowego korzystać nie mogą, oraz po rozszerzeniu działalności nie będzie wykonywać jakichkolwiek usług doradczych, to w przedmiotowej sprawie nie będzie mieć zastosowania wyłączenie ze zwolnienia, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, w powiązaniu z poz. 12 załącznika do cytowanego rozporządzenia. Wnioskodawcy przysługuje zatem prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w cytowanym art. 113 ust. 1 ww. ustawy o VAT. Skorzystanie ze zwolnienia będzie możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w proporcji do okresu prowadzonej działalności oraz przy założeniu, ze Wnioskodawca me wykona innych czynności, które ze zwolnienia korzystać nie będą mogły.”


Podobne zdanie wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 4 stycznia 2013 r., nr ILPP2/443-1038/12-2/SJ.


„Z opisu sprawy wynika, ze Wnioskodawca od dnia 8 października 2012 r. prowadzi działalność gospodarczą, która została wpisana pod numerami PKD: - 71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z mm doradztwo techniczne; - 71.11.Z - Działalność w zakresie architektury; - 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa, techniczna, nigdzie indziej niesklasyfikowana; - 74.10.Z - Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania.


Jak wskazał Zainteresowany, nie planuje on w zakresie prowadzonej działalności świadczyć usług z zakresu doradztwa opisach ww. kodach PKD, czyli nie będzie podlegał pod art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza to usługi z zakresu wykonywania projektów i rysunków obiektów budowlanych, architektury, usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi, usługi w zakresie specjalistycznego projektowania.


Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy wskazać, iż termin »doradztwo« obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem »doradcy« należy rozumieć tego, »kto udziela porad«. Natomiast »doradzać«, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza »udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie«.


Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad na przykład w zakresie ekonomii, finansów czy też z dziedzin technicznych, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin »usługi w zakresie doradztwa« należy rozumieć szeroko.”


Jak wynika z przytoczonych interpretacji indywidualnych, tylko rzeczywiste świadczenie usług doradczych może wyłączyć podatnika ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT, określonego w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT.


Ponieważ usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej, polegające na projektowaniu wnętrz, sklasyfikowane pod numerem PKD 74.10.Z, jako „Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania”, nie noszą znamion usług doradczych, Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą w takim zakresie, będzie mógł korzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 9 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Towarami, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.


Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy – przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.


Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


Jak stanowi art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.


Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy, wynika, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.


Natomiast, stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.


Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę (art. 113 ust. 10 ustawy). Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).


Zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:

  1. prawnicze,
  2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
  3. jubilerskie,
  4. ściągania długów, w tym factoringu.


Jak stanowi ww. art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt oraz związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi w ww. przepisie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b) wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.


Ustawa oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu, termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa, należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od lipca 2021 r. planuje rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na projektowaniu wnętrz sklasyfikowaną pod numerem PKD 74.10.Z tj. działalność w zakresie specjalistycznego projektowania.


Wartość sprzedaży dokonana przez Wnioskodawcę w 2021 r. nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej kwoty 200.000 zł.


Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą polegały na oględzinach pomieszczenia (łazienki, kuchni, pokoju), wykonaniu pomiarów oraz planu tego pomieszczenia. Wnioskodawca po wysłuchaniu potrzeb i wizji wyglądu pomieszczenia według zleceniodawcy – w tym wyposażenia, dodatków itd. - wykona jego projekt (wizualizację) za pomocą programu komputerowego i ewentualnie skoryguje wykonany projekt w zakresie wskazanym przez klienta. Wnioskodawca nie zamierza świadczyć usług doradczych na rzecz klientów.


Wnioskodawca nie zamierza w roku podatkowym 2021 dokonywać dostaw towarów bądź świadczyć usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy świadcząc opisane we wniosku usługi, będzie mógł On korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.


Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.


Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie wykonywał czynności związane z projektowaniem wnętrz. Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności – zgodnie z wnioskiem - nie obejmą usług w zakresie doradztwa i nie będą stanowiły dostaw towarów ani świadczenia usług wymienionych z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Ponadto planowana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży w 2021 r. nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej kwoty 200.000 zł.


Należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca w prowadzonej działalności gospodarczej w ww. zakresie, będzie miał prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.


Zaznaczyć jednakże należy, że Wnioskodawca utraci ww. zwolnienie od podatku w przypadku wykonania jakichkolwiek czynności doradztwa – z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego – lub innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.


W konsekwencji, skoro Wnioskodawca w planowanej działalności gospodarczej związanej z projektowaniem wnętrz – zgodnie z opisem sprawy - nie zamierza świadczyć usług doradczych i nie będzie dokonywał dostaw towarów bądź świadczył usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 oraz przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży usług nie przekroczy kwoty 200.000 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w 2021 r., a w następnych latach kwoty 200.000 zł, to będzie On mógł skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 i art. 113 ust. 1 ustawy.


W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT. Natomiast kwestia, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą stanowiły usług doradztwa nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj