Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.47.2021.1.JF
z 29 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2021 r. (data wpływu 9 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu nieodpłatnego nabycia nieruchomości - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu nieodpłatnego nabycia nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca - Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną. Wnioskodawca ma zamiar nabyć, na podstawie przepisów art. 902(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku - Kodeks cywilny, prawo własności oraz udziały we współwłasności w nieruchomościach położonych na terenie Gminy (…) w miejscowości (…) wraz z infrastrukturą techniczną wodno-kanalizacyjną oraz kanalizacją deszczową od osoby prawnej.


Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.


W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego źródłami dochodów własnych gminy są spadki, zapisy i darowizny na rzecz gminy oraz zgodnie z pkt 12 inne dochody należne gminie na podstawie odrębnych przepisów, o ile spadki, zapisy i darowizny na rzecz gminy zostały wymienione w ustawie, to nie zostały wprost określone dochody gminy z tytułu przekazania nieruchomości w trybie art. 902(1) Kodeksu cywilnego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gmina (…) ma prawo do zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych, od wartości nieruchomości nabytych na podstawie art. 902(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku - Kodeks cywilny, który stanowi, że przez umowę przekazania nieruchomości jej właściciel zobowiązuje się nieodpłatnie przenieść m.in. na gminę własność nieruchomości?


Zdaniem Wnioskodawcy, dochód powstały na skutek zdarzenia przyszłego w postaci nieodpłatnego nabycia na podstawie przepisów art. 902(1) kodeksu cywilnego do zasobu Gminy (…) nieruchomości, powinien być zakwalifikowany jako inne dochody o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Stanowisko Gminy w tym zakresie potwierdza interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 grudnia 2019 roku (0111-KDIB2-3.4010.334.2019.1.MJ) w której uznano, że ze zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych korzystają również gminy w przypadku nabycia nieruchomości w drodze zasiedzenia.

Reasumując zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne nabycie przez Gminę nieruchomości w trybie art. 902(1) Kodeksu cywilnego powoduje, że gmina korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu nieodpłatnego nabycia nieruchomości - jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1406 z późn. zm., dalej: „Ustawa CIT”), przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.


Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 6 Ustawy CIT, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.


Jak stanowi art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 38 t.j.), ilekroć w ustawie jest mowa o jednostkach samorządu terytorialnego – rozumie się przez to gminy, powiaty i województwa.


W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, dochodami jednostek samorządu terytorialnego są:

  1. dochody własne;
  2. subwencja ogólna;
  3. dotacje celowe z budżetu państwa.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 5 i 12 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, źródłami dochodów własnych gminy są:

  • spadki, zapisy i darowizny na rzecz gminy,
  • inne dochody należne gminie na podstawie odrębnych przepisów.


Zgodnie z art. 9021 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1740 z późn. zm., dalej: „k.c.”) przez umowę przekazania nieruchomości jej właściciel zobowiązuje się nieodpłatnie przenieść na gminę albo na Skarb Państwa własność nieruchomości.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynik, że Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną. Wnioskodawca zamierza nabyć, na podstawie przepisów art. 9021 k.c., prawo własności oraz udziały we współwłasności w nieruchomościach położonych na terenie Gminy (…) w miejscowości (…) wraz z infrastrukturą techniczną wodno-kanalizacyjną oraz kanalizacją deszczową od osoby prawnej.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 6 Ustawy CIT, od wartości nieruchomości nabytych na podstawie art. 9021 k.c.


Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wartość nabytego prawa własności oraz udziały we współwłasności w nieruchomościach położonych na terenie Gminy (…) w miejscowości (…) generuje przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT.


Powstały z tego tytułu dochód, jako objęty zakresem przedmiotowym art. 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zwolniony jest jednakże od opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 Ustawy CIT. Zauważyć bowiem należy, że skoro ustawodawca zwalnia Gminę od opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu spadków, zapisów i darowizn, to także dochód z tytułu nieodpłatnego przekazania na Gminę prawa własności oraz udziałów we współwłasności w nieruchomościach położonych na terenie Gminy (…) w miejscowości (…) zwolniony jest od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Reasumując, dochód uzyskany w związku z nieodpłatnym przekazaniem na Gminę wskazanej we wniosku nieruchomości oraz udziałów we współwłasności w nieruchomościach, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko problematyki będącej ściśle przedmiotem pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych postawionego przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść pytania wyznacza bowiem granice tematyczne wydawanej interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj