Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.683.2020.2.AW
z 9 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2020 r. (data wpływu 8 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2021 r. (data wpływu 4 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla:

  • dostawy domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, bez projektu i montażu instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe,
  • dostawy domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem i montażem instalacji wodno -kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest nieprawidłowe,
  • dostawy domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji – bez montażu instalacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) – jest nieprawidłowe,
  • dostawy domku bez dodatkowych usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem w dniu 4 lutego 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się między innymi produkcją, dostawą i montażem domków letniskowych. Spółka sprzedaje między innymi domy letniskowe o powierzchni do 300 m2 w stanie surowym. Domki letniskowe są sklasyfikowane pod symbolem 1110 PKOB. Domki będą sprzedawane przy założeniu, że grunt będzie własnością kupującego.

Każdy domek może być wyposażony w instalacje grzewczą, wodno-kanalizacyjną i elektryczną umożliwiającą całoroczne zamieszkanie. W zakresie montażu domku oraz montażu instalacji, mogą wystąpić cztery rodzaje sytuacji:

  1. Gdy klient zamawia domek wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, bez projektu i montażu instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej;
  2. Gdy klient zamawia domek wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem i montażem instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji;
  3. Gdy klient zamawia domek wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji – bez montażu instalacji;
  4. Gdy klient kupuje sam domek i po jego stronie jest umiejscowienie go na fundamentach i ewentualny projekt i montaż instalacji.

Aktualnie Wnioskodawca stosuje do powyższych czynności podstawową stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23%. Niemniej, zdaniem Spółki, we wszystkich wskazanych przypadkach, dostawa winna być opodatkowana zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.) (dalej ustawa o VAT) według stawki 8%, gdyż jej efektem będzie w zależności od przypadku budowa lub dostawa budynków stanowiących obiekty budowlane dające możliwość zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych kupującego, a tym samym będą objęte społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 przywołanej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Ponadto stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – według art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Z kolei, w myśl art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z brzmieniem ust. 12c cyt. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przepis art. 2 pkt 12 ustawy określa, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług przy klasyfikowaniu obiektów, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, wydanej na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z objaśnieniami wstępnymi Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niniejszej ustawy nie zawierają definicji budynku, należy posiłkować się w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290). Zatem, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundament i dach.

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy budynków:

Budynki mieszkalne jednorodzinne – 111 – czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu, Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112, Budynki zbiorowego zamieszkania – 113 – czyli domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy – Prawo budowlane przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7 ww. artykułu).

Montaż – wg Słownika Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN – to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość”. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie, którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje „wytwór” będący zupełnie nową całością.

Analiza powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania stawki 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej stawki podatku 8%.

Zestawiając powyższe ustalenia z sytuacją Wnioskodawcy stwierdzić należy, że każdy z przedstawionych przez Wnioskodawcę przypadków będzie uprawniony do opodatkowania stawką podatku w wysokości 8%, albowiem każdy z nich spełnia warunki do zastosowania obniżonej stawki podatku.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 2 lutego 2021 r., w odpowiedzi na pytanie:

1. Czy dostawa domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, bez projektu i montażu instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej w związku z przedstawionym przez wnioskodawcę stanem faktycznym:

  1. Była wykonana do 30 czerwca 2020 r.?
    – Wnioskodawca wskazał, że: Tak, była wykonywana przed 30 czerwca 2020 r.
  2. Będzie wykonana po 30 czerwca 2020?
    – Wnioskodawca wskazał, że: Tak, będzie wykonywana po 30 czerwca 2020 r.

2. Czy dostawa domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, oraz projektem i montażem instalacji wodno -kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji w związku z przedstawionym przez Wnioskodawcę stanem faktycznym:

  1. Była wykonana do 30 czerwca 2020 r.?
    – Wnioskodawca wskazał, że: Tak, była wykonywana przed 30 czerwca 2020 r.
  2. Będzie wykonana po 30 czerwca 2020?
    – Wnioskodawca wskazał, że: Tak, będzie wykonywana po 30 czerwca 2020 r.

3. Czy dostawa domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych z projektem bez montażu instalacji w związku z przedstawionym przez wnioskodawcę stanem faktycznym:

  1. Była wykonana do 30 czerwca 2020 r.?
    – Wnioskodawca wskazał, że: Tak, była wykonywana przed 30 czerwca 2020 r.
  2. Będzie wykonana po 30 czerwca 2020?
    – Wnioskodawca wskazał, że: Tak, będzie wykonywana po 30 czerwca 2020 r.

4. Czy dostawa samego domku letniskowego bez dodatkowych usług, tj. gdy umiejscowienie domku na fundamentach i ewentualny projekt i montaż instalacji w związku z przedstawionym przez wnioskodawcę stanem faktycznym:

  1. Była wykonana do 30 czerwca 2020 r.?
    – Wnioskodawca wskazał, że: Tak, była wykonywana przed 30 czerwca 2020 r.
  2. Będzie wykonana po 30 czerwca 2020?
    – Wnioskodawca wskazał, że: Tak, będzie wykonywana po 30 czerwca 2020 r.

5. Czy zgodnie z zawartą umową, domki letniskowe spełniają kryteria budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U z 2020 r., poz. 106 z poźn. zm.)?

– Wnioskodawca wskazał, że:

Stosownie do zobowiązania do odpowiedzi na powyższe pytanie odrębnie w odniesieniu do każdego rodzaju sytuacji wskazanych we wniosku w punktach 1-4 wskazuję, co następuje.

W odniesieniu do sytuacji:

  1. Gdy klient zamawia domek wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, bez projektu i montażu instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej – domek spełnia kryteria budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług albowiem zgodnie z przywołanym przepisem stanowi budynek mieszkalny stałego zamieszkania sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (Grupa 111, Klasa 1110);
  2. Gdy klient zamawia domek wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem i montażem instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji – domek spełnia kryteria budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług albowiem zgodnie z przywołanym przepisem stanowi budynek mieszkalny stałego zamieszkania sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (Grupa 111, Klasa 1110);
  3. Gdy klient zamawia domek wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji – bez montażu instalacji – domek spełnia kryteria budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług albowiem zgodnie z przywołanym przepisem stanowi budynek mieszkalny stałego zamieszkania sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (Grupa 111, Klasa 1110);
  4. Gdy klient kupuje sam domek i po jego stronie jest umiejscowienie go na fundamentach i ewentualny projekt i montaż instalacji – domek spełnia kryteria budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług albowiem zgodnie z przywołanym przepisem stanowi budynek mieszkalny stałego zamieszkania sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (Grupa 111, Klasa 1110).

6. Czy sprzedaż domków letniskowych wraz z usługą:

  1. posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, bez projektu i montażu instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej,
  2. posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, oraz projektem i montażem instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji,
  3. posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, oraz projektem i montażem instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji – bez montażu instalacji,

jest czynnością kompleksową? Jeśli tak, to należy wskazać w jaki sposób ta czynność wykazywana jest na fakturze? Natomiast jeżeli przedmiotem sprzedaży jest więcej niż jedna czynność, to należy wskazać w jaki sposób te czynności są wykazywane na fakturze, np. czy odrębnie w poszczególnych pozycjach?

– Wnioskodawca wskazał, że:

Dostawa i montaż samego domku:

W tym przypadku Wnioskodawca dostarcza i montuje wyłącznie sam domek – usługa jest kompleksowa w zakresie zamówienia albowiem bez dostawy będącej usługą pierwotną, nie może odbyć się montaż domku, czyli usługi wtórnej, następczej. Obecnie na fakturze znajduje się jedna pozycja np. „Usługa wykonania domku drewnianego NAZWA MODELU”, niemniej gdyby przepisy podatkowe nakładały taką konieczność, może być rozdzielona na więcej elementów.

Dostawa i montaż domku, projekt i wykonanie co najmniej jednej instalacji:

W tym przypadku Wnioskodawca dostarcza i montuje domek z pozwoleniem na budowę i projektem budowlanym oraz montuje co najmniej jedną z instalacji – elektryczną lub wodno -kanalizacyjną – usługa jest kompleksowa w zakresie zamówienia i obejmuje dostawę, montaż, przygotowanie odpowiedniej dokumentacji (budowlanej i projektowej), a także instalację w domku co najmniej jedną instalację. Obecnie na fakturze znajduje się jedna pozycja np. „Usługa wykonania domku drewnianego NAZWA MODELU”, niemniej gdyby przepisy podatkowe nakładały taką konieczność, może być rozdzielona na więcej elementów.

Dostawa i montaż domku, projekt instalacji bez ich montażu:

W tym przypadku Wnioskodawca dostarcza i montuje domek drewniany z pozwoleniem na budowę i projektem budowlanym, ale nie wykonuje instalacji, których projekt jest elementem projektu budowlanego. Instalację wykonują podwykonawcy zatrudnieni przez inwestora. Usługa jest kompleksowa w zakresie zamówienia. Obecnie na fakturze znajduje się jedna pozycja np. „Usługa wykonania domku drewnianego NAZWA MODELU”, niemniej gdyby przepisy podatkowe nakładały taką konieczność, może być rozdzielona na więcej elementów.

Dostawa domku bez dodatkowych usług:

W tym przypadku klient zamawia domek drewniany – całkowicie prefabrykowany materiał razem ze stolarką do samodzielnego montażu. Na fakturze znajdzie się materiał np. „Drewniany domek letniskowy NAZWA MODELU” oraz dostawa. Prefabrykacja odbywa się w firmach zewnętrznych, często na zlecenie wnioskodawcy, niekiedy prefabrykacja odbywa się dwuetapowo – przed dostawą fabryczny model jest przerabiany przez Wnioskodawcę.

7. Jak skalkulowane będzie wynagrodzenie za wykonanie czynności przez Wnioskodawcę? Czy cena będzie obejmować całość świadczenia (dostawę domków letniskowych wraz z usługą: posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, bez projektu i montażu instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej, posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, oraz projektem i montażem instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji – bez montażu instalacji)?

– Wnioskodawca wskazał, że:

Dostawa i montaż samego domku:

Cena obejmuje całość zakresu zamówienia: czyli dostawę i montaż domku drewnianego wraz z zamówionymi usługami (malowaniem, izolacją, poszyciem dachu), jeżeli w zakresie usług jest również wykonanie podłoża to jest ujęte przez wynagrodzenie. Wynagrodzenie nie obejmuje projektu budowlanego, nie obejmuje również wykonania instalacji.

Dostawa i montaż domku, projekt i wykonanie co najmniej jednej instalacji:

Cena obejmuje całość zakresu zamówienia: czyli dostawę i montaż domku drewnianego wraz z zamówionymi usługami (malowaniem, izolacją, poszyciem dachu), cena obejmuje wykonanie co najmniej jednej instalacji. Jeżeli w zakresie usług jest również wykonanie podłoża to jest ujęte przez wynagrodzenie.

Wynagrodzenie nie obejmuje projektu budowlanego w przypadku gdy jest on wymagany przepisami prawa – projekt budowlany i projekt instalacji jest wykonywany przez firmę architektoniczną.

Wynagrodzenie obejmuje projekt instalacji w przypadku, gdy nie jest wymagany projekt budowlany zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane.

Dostawa i montaż domku, projekt instalacji bez ich montażu:

Cena obejmuje całość zakresu zamówienia: czyli dostawę i montaż domku drewnianego wraz z zamówionymi usługami (malowaniem, izolacją, poszyciem dachu), projektem instalacji. Cena nie obejmuje wykonania instalacji. Jeżeli w zakresie usług jest również wykonanie podłoża to jest ujęte przez wynagrodzenie.

Wynagrodzenie nie obejmuje projektu budowlanego w przypadku gdy jest on wymagany przepisami prawa – projekt budowlany i projekt instalacji jest wykonywany przez firmę architektoniczną.

Wynagrodzenie obejmuje projekt instalacji w przypadku, gdy nie jest wymagany projekt budowlany zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane.

Dostawa domku bez dodatkowych usług:

Cena obejmuje całość zakresu zamówienia: całkowicie prefabrykowany materiał razem ze stolarką do samodzielnego montażu i ewentualnie materiałami na wykonanie usług oraz koszt dostawy.

8. Czy występuje zależność pomiędzy wykonaniem ww. usług, a dostawą domków letniskowych? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega ta zależność?

– Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Dostawa i montaż samego domku: Dostawa prefabrykowanego materiału jest niezbędna do wykonania usługi montażu.
  2. Dostawa i montaż domku, projekt i wykonanie co najmniej jednej instalacji: Dostawa prefabrykowanego materiału jest niezbędna do wykonania usługi montażu.
  3. Dostawa i montaż domku, projekt instalacji bez ich montażu: Dostawa prefabrykowanego materiału jest niezbędna do wykonania usługi montażu.
  4. Dostawa domku bez dodatkowych usług: Dostawa prefabrykowanego materiału jest niezbędna do zrealizowania zamówienia, w tym przypadku w zamówieniu nie ma żadnej usługi poza usługą dostawy.

9. Co jest przedmiotem nabycia z punktu widzenia klienta świadczenie ww. usług czy dostawa towarów?

– Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Dostawa i montaż samego domku: Z punktu widzenia klienta przedmiotem nabycia są zarówno dostawa jak i usługi, usługi są wykonywane na już zmontowanym domku znajdującym się przeważnie na nieruchomości należącej do klienta.
  2. Dostawa i montaż domku, projekt i wykonanie co najmniej jednej instalacji: Z punktu widzenia klienta przedmiotem nabycia są zarówno dostawa jak i usługi, usługi są wykonywane na już zmontowanym domku znajdującym się przeważnie na nieruchomości należącej do klienta. Niewykonanie świadczenia dostawy uniemożliwi wykonanie świadczenia usługi, zaś niewykonanie usługi nie pozwoli na realizację umowy zgodnie z wolą i usatysfakcjonowaniem klienta.
  3. Dostawa i montaż domku, projekt instalacji bez ich montażu: Z punktu widzenia klienta przedmiotem nabycia są zarówno dostawa jak i usługi, usługi są wykonywane na już zmontowanym domku znajdującym się przeważnie na nieruchomości należącej do klienta. Niewykonanie świadczenia dostawy uniemożliwi wykonanie świadczenia usługi, zaś niewykonanie usługi nie pozwoli na realizację umowy zgodnie z wolą i usatysfakcjonowaniem klienta.
  4. Dostawa domku bez dodatkowych usług: Z punktu widzenia klienta przedmiotem nabycia jest dostawa.

10. Czy czynności wykonania montażu oraz dostawa domków letniskowych są ze sobą tak ściśle powiązane że obiektywnie rzecz biorąc tworzą z punktu widzenia nabywcy jedną całość?

– Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Dostawa i montaż samego domku: Tak, tworzą jedną całość, nie ma montażu bez dostawy.
  2. Dostawa i montaż domku, projekt i wykonanie co najmniej jednej instalacji: Tak, tworzą jedną całość, nie ma montażu bez dostawy oraz wykonania instalacji bez montażu domku.
  3. Dostawa i montaż domku, projekt instalacji bez ich montażu: Tak, tworzą jedną całość, nie ma montażu bez dostawy oraz wykonania instalacji bez montażu domku.
  4. Dostawa domku bez dodatkowych usług: Przedmiotem jest dostawa prefabrykowanego materiału.

11. Czy w przypadku świadczenia czynności będących przedmiotem zawartej umowy musi nastąpić wykonanie zarówno ww. usług jak i dostawa domków letniskowych?

– Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Dostawa i montaż samego domku: Tak, w przypadku świadczenia czynności będących przedmiotem zawartej umowy musi nastąpić wykonanie usług jak i dostawa domku.
  2. Dostawa i montaż domku, projekt i wykonanie co najmniej jednej instalacji: Tak, w przypadku świadczenia czynności będących przedmiotem zawartej umowy musi nastąpić wykonanie usług jak i dostawa domku.
  3. Dostawa i montaż domku, projekt instalacji bez ich montażu: Tak, w przypadku świadczenia czynności będących przedmiotem zawartej umowy musi nastąpić wykonanie usług jak i dostawa domku.
  4. Dostawa domku bez dodatkowych usług: Nie, w tym przypadku wnioskodawca wyłącznie dostarcza prefabrykowany materiał.

12. Co będzie elementem dominującym (świadczeniem głównym) wykonywanych czynności (dostawa towarów czy świadczenie ww. usług)? Jakie okoliczności przesądzają o tym, że dany element świadczenia będzie miał charakter dominujący?

– Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Dostawa i montaż samego domku: Usługi dostawy i montażu są nierozdzielne i ciężko wskazać usługę dominującą. Jeżeli brać pod uwagę, że usługa dominująca to jest ta która trwa dłużej to w tym wypadku usługi montażu i pokrewne będą dominujące.
  2. Dostawa i montaż domku, projekt i wykonanie co najmniej jednej instalacji: Usługi dostawy i montażu są nierozdzielne i ciężko wskazać usługę dominującą. Jeżeli brać pod uwagę, że usługa dominująca to jest ta która trwa dłużej to w tym wypadku usługi montażu i pokrewne będą dominujące.
  3. Dostawa i montaż domku, projekt instalacji bez ich montażu: Usługi dostawy i montażu są nierozdzielne i ciężko wskazać usługę dominującą. Jeżeli brać pod uwagę, że usługa dominująca to jest ta która trwa dłużej to w tym wypadku usługi montażu i pokrewne będą dominujące.
  4. Dostawa domku bez dodatkowych usług: Zdecydowanie dominuje dostawa bo w zakres umowy nie wchodzą inne usługi.

13. Czy wszystkie czynności związane z wykonaniem umowy będą prowadzić do realizacji określonego celu, tj. do wykonania świadczenia głównego?

– Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Dostawa i montaż samego domku: Tak, wszystkie czynności związane z wykonaniem umowy prowadzą do wykonania określonego celu – świadczenia głównego.
  2. Dostawa i montaż domku, projekt i wykonanie co najmniej jednej instalacji: Tak, wszystkie czynności związane z wykonaniem umowy prowadzą do wykonania określonego celu – świadczenia głównego.
  3. Dostawa i montaż domku, projekt instalacji bez ich montażu: Tak, wszystkie czynności związane z wykonaniem umowy prowadzą do wykonania określonego celu – świadczenia głównego.
  4. Dostawa domku bez dodatkowych usług: Tak, wszystkie czynności związane z wykonaniem umowy prowadzą do wykonania określonego celu – świadczenia głównego.

14. Czy wszystkie czynności zmierzające do wykonania świadczenia głównego będą ze sobą powiązane tak ściśle, że obiektywnie rzecz biorąc będą tworzyć z ekonomicznego punktu widzenia jedną całość, którą jedynie sztucznie można byłoby podzielić?

– Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Dostawa i montaż samego domku: w tym przypadku sytuacja opisana w pytaniu jest analogiczna do budowy zwykłego domu jednorodzinnego, gdzie najpierw na miejsce budowy należy przywieźć materiały, a później rozpocząć budowę. Umowę można podzielić jedynie sztucznie na realizację głównego celu np. budowę domku z usługami takimi jak poszycie dachu czy izolacja – oraz tak jak w przypadku domów jednorodzinnych wykończeniem czyli np. malowaniem. Każda z usług wchodzących w skład umowy jest składnikiem ostatecznego dzieła.
  2. Dostawa i montaż domku, projekt i wykonanie co najmniej jednej instalacji: w tym przypadku również sytuacja jest analogiczna do budowy zwykłego domu jednorodzinnego, gdzie najpierw na miejsce budowy należy przywieźć materiały a później rozpocząć budowę. Umowę można podzielić jedynie sztucznie na realizację głównego celu np. budowę domku z usługami takimi jak poszycie dachu czy izolacja – oraz tak jak w przypadku domów jednorodzinnych wykończeniem czyli np. malowaniem. Każda z usług wchodzących w skład umowy jest składnikiem ostatecznego dzieła.
  3. Dostawa i montaż domku, projekt instalacji bez ich montażu: Sytuacja jest również analogiczna do budowy zwykłego domu jednorodzinnego, gdzie najpierw na miejsce budowy należy przywieźć materiały a później rozpocząć budowę. Umowę można podzielić jedynie sztucznie na realizację głównego celu np. budowę domku z usługami takimi jak poszycie dachu czy izolacja – oraz tak jak w przypadku domów jednorodzinnych wykończeniem czyli np. malowaniem. Każda z usług wchodzących w skład umowy jest składnikiem ostatecznego dzieła.
  4. Dostawa domku bez dodatkowych usług: W tym wypadku umowę można podzielić na materiały i dostawę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy dostawa domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, bez projektu i montażu instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej powinna być opodatkowana, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT według stawki 8%?
  2. Czy dostawa domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem i montażem instalacji wodno -kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji powinna być opodatkowana, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT według stawki 8%?
  3. Czy dostawa domku letniskowego domek wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem instalacji wodno -kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji – bez montażu instalacji powinna być opodatkowana, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT według stawki 8%?
  4. Czy dostawa samego domku letniskowego bez dodatkowych usług tj. gdy umiejscowienie domku na fundamentach i ewentualny projekt i montaż instalacji, powinna być opodatkowana zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT według stawki 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Stanowisko spółki jest prawidłowe. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, gdy klient zamawia domek wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, bez projektu i montażu instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej. Wówczas mamy do czynienia z robotami budowlanymi polegającymi na wzniesieniu budynku od podstaw na gruncie klienta, a wznoszony budynek jest zaliczany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Omawiana usługa spełnia warunki określone w art. 41 ust. 12 ustawy.

Ad. 2.

W drugim przypadku mamy do czynienia z sytuacją, gdy klient zamawia domek wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem i montażem instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji. Wówczas mamy do czynienia z robotami budowlanymi polegającymi na wzniesieniu budynku od podstaw na gruncie klienta oraz jego modernizacją polegającą na zaprojektowaniu i montażu instalacji, a wznoszony budynek jest zaliczany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Omawiana usługa spełnia warunki określone w art. 41 ust. 12 ustawy.

Ad. 3.

Trzeci przypadek dotyczy sytuacji, gdy klient zamawia domek wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem instalacji wodno -kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji – bez montażu instalacji. Wówczas mamy do czynienia z robotami budowlanymi polegającymi na wzniesieniu budynku od podstaw na gruncie klienta, a wznoszony budynek jest zaliczany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Omawiana usługa spełnia warunki określone w art. 41 ust. 12 ustawy.

Ad. 4.

Czwarty przypadek dotyczy sytuacji, gdy klient kupuje sam domek i po jego stronie jest umiejscowienie go na fundamentach i ewentualny projekt i montaż instalacji. Wówczas mamy do czynienia z dostawą budynku, który jest zaliczany do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Omawiana usługa spełnia warunki określone w art. 41 ust. 12 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie stawki podatku VAT dla:

  • dostawy domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, bez projektu i montażu instalacji wodno -kanalizacyjnej i elektrycznej – jest prawidłowe,
  • dostawy domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem i montażem instalacji wodno -kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji – jest nieprawidłowe,
  • dostawy domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji – bez montażu instalacji – jest nieprawidłowe,
  • dostawy domku bez dodatkowych usług – jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zauważyć jednak należy, że stosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania stawki obniżonej czy zwolnienia od podatku od towarów i usług.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże – w myśl art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b. (ust. 12a ww. artykułu).

W myśl art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (ust. 12c powołanego artykułu).

W myśl art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. 1999 r. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z objaśnieniami wstępnymi Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział 11 PKOB obejmuje m.in. budynki mieszkalne jednorodzinne – 111 – czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Podkreślić należy jeszcze raz, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego. Decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Warunkiem zastosowania stawki 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. do dostawy, budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, przebudowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Należy zaznaczyć, iż ze stawki preferencyjnej korzysta wyłącznie budowa, a także inne wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT czynności dotyczące budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej, wykonywanych na zewnątrz poza bryłą budynku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się między innymi produkcją, dostawą i montażem domków letniskowych. Spółka sprzedaje między innymi domy letniskowe o powierzchni do 300 m2 w stanie surowym. Domki będą sprzedawane przy założeniu, że grunt będzie własnością kupującego. Każdy domek może być wyposażony w instalacje grzewczą, wodno-kanalizacyjną i elektryczną umożliwiającą całoroczne zamieszkanie. Domek letniskowy spełnia kryteria budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług albowiem zgodnie z przywołanym przepisem stanowi budynek mieszkalny stałego zamieszkania sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (Grupa 111, Klasa 1110).

Na tle przedstawionego opisu sprawy, w pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku VAT dla dostawy (wykonanej do dnia 30 czerwca 2020 r.) domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, bez projektu i montażu instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej.

Aby rozstrzygnąć stawkę podatku VAT dla ww. dostawy należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym.

Zauważyć należy, że w celu określenia, czy w danym przypadku mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym, należy zbadać, czy sprzedawca dostarcza kupującemu, rozumianemu jako przeciętny konsument, jedno świadczenie czy też kilka odrębnych. W tym kontekście za świadczenia odrębne uznaje się świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone. Przy czym ocena, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych usług, winna odbywać się w oparciu o to, czy wykonywane świadczenia wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Przy kwalifikacji danych świadczeń, w kontekście uznania ich za czynności złożone, należy przede wszystkim patrzeć przez pryzmat fundamentalnej zasady, zgodnie z którą każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, a dopiero w sytuacji, gdy jedna czynność obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, wtedy przyjmuje się, że czynność ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

Świadczenie złożone (kompleksowe) ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze – tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić, tak że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy – wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia.

W sytuacji, gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym – świadczeniem dwóch lub więcej czynności, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego. Zatem należy ustalić charakter realizowanego świadczenia, a tym samym zidentyfikować dominujące składniki danego świadczenia.

Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował Trybunał Sprawiedliwości UE, w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.). W szczególności w wyroku w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd., Trybunał uznał, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.

W wyroku TSUE z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro przeciwko Finanční ředitelství v Ústí nad Labem, Trybunał wskazał, że „(...) w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie są od siebie niezależne. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy można stwierdzić, że jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, a inne świadczenie lub świadczenia stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego. W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy” oraz „(...) jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementy albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny”.

Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z kompleksową dostawą towarów, czy też kompleksowym świadczeniem usług, powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg – Gelting Linien; z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny, wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne czynności, to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

W konsekwencji, w przypadku świadczeń o charakterze złożonym o sposobie opodatkowania, decyduje to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jednym świadczeniem kompleksowym czy też z szeregiem jednostkowych świadczeń. Świadczenie o charakterze złożonym podlega opodatkowaniu według jednolitych zasad właściwych dla świadczenia głównego.

Jak wynika z opisu sprawy w przypadku dostawy domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych Wnioskodawca dostarcza i montuje wyłącznie sam domek – usługa jest kompleksowa w zakresie zamówienia albowiem bez dostawy będącej usługą pierwotną, nie może odbyć się montaż domku, czyli usługi wtórnej, następczej. Obecnie na fakturze znajduje się jedna pozycja np. „Usługa wykonania domku drewnianego NAZWA MODELU”. Usługi dostawy i montażu są nierozdzielne i ciężko wskazać usługę dominującą. Jeżeli brać pod uwagę, że usługa dominująca to jest ta która trwa dłużej to w tym wypadku usługi montażu i pokrewne będą dominujące. Opisana sytuacja jest analogiczna do budowy zwykłego domu jednorodzinnego, gdzie najpierw na miejsce budowy należy przywieźć materiały, a później rozpocząć budowę. Umowę można podzielić jedynie sztucznie na realizację głównego celu np. budowę domku z usługami takimi jak poszycie dachu czy izolacja – oraz tak jak w przypadku domów jednorodzinnych wykończeniem czyli np. malowaniem. Każda z usług wchodzących w skład umowy jest składnikiem ostatecznego dzieła.

Przenosząc powyższe ustalenia na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że czynności realizowane przez Wnioskodawcę dostawa domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, bez projektu i montażu instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej, wykonana do dnia 30 czerwca 2020 r. stanowi świadczenie kompleksowe. Czynności realizowane przez Wnioskodawcę są ze sobą ściśle powiązane i w aspekcie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie, miałoby sztuczny charakter. Wszystkie świadczenia składające się na przedmiot umowy łączącej Wnioskodawcę i Nabywcę prowadzą do dostawy domku letniskowego. Zatem w przypadku dostawy domku letniskowego mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym. Czynności te realizowane na rzecz przyszłego nabywcy w ramach zawartej umowy stanowią jedno kompleksowe świadczenie w sensie gospodarczym, które będzie podlegało opodatkowaniu według jednolitych zasad właściwych dla świadczenia jakim jest dostawa towarów z montażem.

Natomiast odnosząc się do określenia wysokości stawki podatku VAT dla ww. dostawy wraz z usługą stwierdzić należy, że skoro – jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego – domy letniskowe będą trwale połączone z gruntem, ich powierzchnia nie będzie przekraczała 300 m2, a ponadto budynki te będą stanowić obiekty budowlane zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy, to kompleksowe usługi budowlane związane z wznoszeniem tych budynków wykonywane do dnia 30 czerwca 2020 r., będą opodatkowane według 8% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2, w powiązaniu z art. 41 ust. 12 i art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zatem, dostawa domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, bez projektu i montażu instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej, będzie opodatkowana według 8% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2, w powiązaniu z art. 41 ust. 12 i art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, bowiem budynek ten – jak wskazano we wniosku – mieści się w PKOB w grupowaniu 111 i spełnia kryteria budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia stawki VAT dla dostawy domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, bez projektu i montażu instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – należało uznać za prawidłowe.

Następnie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii określenia stawki podatku VAT dla:

  • dostawy domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem i montażem instalacji wodno -kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji,
  • dostawy domku letniskowego domek wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji – bez montażu instalacji,

wykonanej do dnia 30 czerwca 2020 r.

W niniejszej sprawie, czynności podejmowane przez Wnioskodawcę tj. dostawa domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych – jak już wyżej rozstrzygnięto – zmierza do realizacji jednego zadania, tj. czynności te realizowane na rzecz przyszłego Nabywcy w ramach zawartej umowy stanowią jedno kompleksowe świadczenie w sensie gospodarczym. Natomiast w ww. dostawach Wnioskodawca dodatkowo przygotowuje projekt instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji oraz istnieje możliwość montażu tej instalacji przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca wskazał, że: w przypadku dostawy i montażu domku, wykonania projektu i co najmniej jednej instalacji cena obejmuje całość zakresu zamówienia: czyli dostawę i montaż domku drewnianego wraz z zamówionymi usługami (malowaniem, izolacją, poszyciem dachu), cena obejmuje wykonanie co najmniej jednej instalacji. Jeżeli w zakresie usług jest również wykonanie podłoża to jest ujęte przez wynagrodzenie.

Wynagrodzenie nie obejmuje projektu budowlanego w przypadku gdy jest on wymagany przepisami prawa – projekt budowlany i projekt instalacji jest wykonywany przez firmę architektoniczną.

Wynagrodzenie obejmuje projekt instalacji w przypadku, gdy nie jest wymagany projekt budowlany zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane.

Natomiast w przypadku dostawy i montażu domku, wykonania projektu instalacji bez ich montażu cena obejmuje całość zakresu zamówienia: czyli dostawę i montaż domku drewnianego wraz z zamówionymi usługami (malowaniem, izolacją, poszyciem dachu), projektem instalacji. Cena nie obejmuje wykonania instalacji. Jeżeli w zakresie usług jest również wykonanie podłoża to jest ujęte przez wynagrodzenie.

Wynagrodzenie nie obejmuje projektu budowlanego w przypadku gdy jest on wymagany przepisami prawa – projekt budowlany i projekt instalacji jest wykonywany przez firmę architektoniczną.

Wynagrodzenie obejmuje projekt instalacji w przypadku, gdy nie jest wymagany projekt budowlany zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane.

Wobec tego, w sytuacji kiedy wynagrodzenie obejmuje również projekt instalacji wyjaśnić należy, że co do zasady, usługa projektowa ma charakter samoistny i może być wykonywana niezależnie od pozostałych świadczeń, tj. dostawy domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, jak również nie występuje między nimi tak ścisły związek, by nie było możliwe ich wyodrębnienie. Usługa projektowa, jest rodzajem usługi, którą nabywca może kupić oddzielnie.

Powyższe znajduje potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 grudnia 2010 r., sygn. akt I FSK 2091/09, z którego wynika, że: „Jak słusznie podniósł Sąd pierwszej instancji, usługa projektowania oraz usługa wybudowania budynków to usługi o charakterze samoistnym, które mogą być realizowane niezależnie, w różnym i następującym po sobie czasie. Usługa projektowa w świetle przepisów prawa podatkowego nie stanowi składowej części usługi budowlanej – wprost ją poprzedza i może być wykonana przez dowolny, inny podmiot. Usługi te nie są też ze sobą tak ściśle powiązane, by nie było możliwe ich wyodrębnienie – wręcz przeciwnie – są to dwie różne i niezależne od siebie usługi”.

W odniesieniu do opisanego stanu faktycznego należy uznać, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi, polegające na wykonaniu projektu instalacji mają charakter samoistny i mogą być wykonywane niezależnie od pozostałych czynności tj. dostawy domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych również w sytuacji dodatkowego montażu instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji. Nie będzie występował między tymi świadczeniami tak ścisły związek, by nie było możliwe ich wyodrębnienie. Jak wyjaśnił Wnioskodawca, wykonanie projektu budowlanego jak i projektu instalacji może być sporządzone również przez firmę architektoniczną.

Przedstawione okoliczności sprawy potwierdzają, że w analizowanym przypadku przedmiotem świadczenia realizowanego przez Wnioskodawcę nie jest jedna usługa kompleksowa. Usługa sporządzenia projektu instalacji może być świadczona odrębnie (samodzielnie) od pozostałych świadczeń realizowanych przez Wnioskodawcę. Usługa projektowa nie stanowi składowej części usługi dostawy domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych (oraz w niektórych przypadkach wraz z montażem instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji) – może być wykonana przez dowolny, inny podmiot i usługi te nie są ze sobą tak ściśle powiązane, by nie było możliwe ich wyodrębnienie. Bez znaczenia pozostaje, że usługa projektowa oraz usługa dostawy domku letniskowego z lub bez instalacji wynikają z jednego zamówienia i dotyczą jednej inwestycji. Pomimo, że obecnie na fakturze znajduje się jedna pozycja np. „Usługa wykonania domku drewnianego NAZWA MODELU” to czynności te należy zakwalifikować jako dwa odrębne, niezależne świadczenia.

Usługa sporządzenia projektu instalacji stanowi odrębne, niezależne świadczenie, od pozostałych realizowanych przez Wnioskodawcę świadczeń i jest przedmiotem odrębnej transakcji gospodarczej. Kwestia sformułowania umowy z Zamawiającym, poprzez wykonanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie instalacji nie może wywoływać skutków na gruncie podatkowym. Rozłączne traktowanie usługi sporządzenia projektu instalacji nie wpływa na jej charakter ani nie sprawia, że wartość pozostałych świadczeń wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach zawartej umowy, z punktu widzenia ich nabywcy, jest inna niż gdyby świadczenia te były uznane za jedno świadczenie złożone. Usługa sporządzenia projektu instalacji stanowi odrębne niezależne świadczenie, które powinno być opodatkowane podatkiem od towarów i usług według właściwych dla niego zasad.

I tak, wykonanie projektu instalacji, nie jest czynnością, która powinna wchodzić w skład całego świadczenia kompleksowego, tj. dostawy domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych wraz z montażem instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji jak i bez montażu instalacji. Szczególnie należy zwrócić uwagę, że występujące usługi projektowe, co do zasady podlegają wyłączeniu z usług budowlanych. Zatem należy przyjąć, że ww. usługi należy w całości wyłączyć z jednego kompleksowego świadczenia i zafakturować jako usługę projektową i opodatkować podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Natomiast pozostałe czynności, które wykonuje Wnioskodawca w ramach zamówienia stanowią świadczenie kompleksowe. Z punktu widzenia klienta, jest on zainteresowany odbiorem domku letniskowego jako całości.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w przypadku wykonania prac na rzecz klienta (osoby fizycznej) w stosunku do usług wykonania dokumentacji projektowej Wnioskodawca powinien stosować podstawową stawkę w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy. Natomiast w ramach dostawy domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych wraz z montażem instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji jak i bez montażu instalacji Wnioskodawca powinien zastosować stawkę podatku 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, z uwzględnieniem przepisów art. 41 ust. 12c ustawy, bowiem domy letniskowe będą trwale połączone z gruntem, ich powierzchnia nie będzie przekraczała 300 m2, mieszczą się one w PKOB w grupowaniu 111, a ponadto budynki te będą stanowić obiekty budowlane zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia stawki VAT dla dostawy (do dnia 30 czerwca 2020 r.):

  • domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem i montażem instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),
  • domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji – bez montażu instalacji (pytanie oznaczone we wniosku nr 3),

– należało uznać za nieprawidłowe.

Następnie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również stawki podatku VAT jednak dla dostawy (do dnia 30 czerwca 2020 r.) samego domku letniskowego bez dodatkowych usług, tj. gdy klient kupuje sam domek i po jego stronie jest umiejscowienie tego domku na fundamentach oraz ewentualny projekt i montaż instalacji również występuje po stronie klienta, wykonanej.

Jeszcze raz należy wskazać, że zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa podatkowego, warunkiem zastosowania 8% stawki, jest spełnienie dwóch przesłanek jednocześnie. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą wymienione czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy na tle powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że skoro – jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego – gdy klient kupuje sam domek i po jego stronie jest umiejscowienie go na fundamentach i ewentualny projekt i montaż instalacji – domek spełnia kryteria budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług albowiem zgodnie z przywołanym przepisem stanowi budynek mieszkalny stałego zamieszkania sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (Grupa 111, Klasa 1110). Powierzchnia domków letniskowych nie będzie przekraczała 300 m2, a ponadto budynki te będą stanowić obiekty budowlane zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy. W tym przypadku klient zamawia domek letniskowy – całkowicie prefabrykowany materiał razem ze stolarką do samodzielnego montażu. Na fakturze znajdzie się materiał np. „Drewniany domek letniskowy NAZWA MODELU” oraz dostawa. Prefabrykacja odbywa się w firmach zewnętrznych, często na zlecenie Wnioskodawcy, niekiedy prefabrykacja odbywa się dwuetapowo – przed dostawą fabryczny model jest przerabiany przez Wnioskodawcę.

Zatem, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca dostarcza sam domek letniskowy bez dodatkowych usług budynek ten – jak wskazano we wniosku – mieści się w PKOB w grupowaniu 111 i spełnia kryteria budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to dostawa ta podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 12 w zw. z art. 41 ust. 2 i art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku w wysokości 8% dla dostawy samego domku letniskowego bez świadczenia dodatkowych usług wykonanej do dnia 30 czerwca 2020 r. jest prawidłowe (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że w zakresie stawki podatku VAT dla:

  • dostawy domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych, bez projektu i montażu instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej,
  • dostawy domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem i montażem instalacji wodno -kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji,
  • dostawy domku letniskowego wraz z usługą posadowienia go na fundamentach z bloków lub płyt betonowych oraz projektem instalacji wodno-kanalizacyjnej, elektrycznej lub obu instalacji – bez montażu instalacji,
  • dostawy domku bez dodatkowych usług,

wykonywanych od dnia 1 lipca 2020 r., zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie należy również zaznaczyć, że na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie WIS jest możliwe już od 1 listopada 2019 r. – przy czym WIS dotyczy stanu prawnego, który zaczął obowiązywać od 1 lipca 2020 r.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że niniejsza interpretacja w zakresie stawki podatku VAT dla czynności opisanych we wniosku wywiera skutki prawne wyłącznie dla okoliczności przedstawionych w opisie sprawy oraz w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania interpretacji. Natomiast niniejsza interpretacja nie wywiera skutków prawnych w zakresie stawki podatku VAT dla czynności wykonanych po 30 czerwca 2020 r.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj