Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.533.2020.2.ŁN
z 24 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2020 r. (data wpływu 10 grudnia 2020 r.) uzupełnionym w dniu 25 lutego 2021 r. (data wpływu 26 lutego 2021 r.) na wezwanie Organu z dnia 11 lutego 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozpoznania importu usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 10 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rozpoznania importu usług. Wniosek uzupełniony został w dniu 25 lutego 2021 r. (data wpływu 26 lutego 2021 r.) na wezwanie Organu z dnia 11 lutego 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca cywilna jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca (Lider) wraz z partnerami w tym Partnerem Ponadnarodowym z (…) realizuje projekt pn. „(…)”, który jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Podstawą realizacji projektu jest umowa o dofinansowanie projektu podpisana z Instytucją Zarządzającą przez Wnioskodawcę jako Lidera projektu (w imieniu partnerów) na dofinansowanie projektu, która zobowiązuje wszystkich partnerów do rzetelnej realizacji zadań założonych we wniosku o dofinansowanie projektu. Zgodnie z założeniami projektu wydatki jakie poniósł w związku z wykonaniem swoich zadań Partner Ponadnarodowy są refundowane ze środków, jakie zostały przyznane przez Instytucję Zarządzającą na dofinansowanie projektu.


Dodatkowo Wnioskodawcę (Lidera) i Partnera Ponadnarodowego wiąże umowa partnerska, która określa podział zadań pomiędzy stronami umowy oraz wysokość budżetu wydatków na wykonanie tych zadań. Partner Ponadnarodowy ponosi koszty osobowe personelu zaangażowanego w projekt (doradcy w projekcie), koszty wynajmu pomieszczeń na realizacje spotkań czy warsztatów w ramach projektu, koszty usług tłumaczenia itp. Koszty te ponoszone są przez Partnera Ponadnarodowego na terenie kraju gdzie ma on siedzibę tj. w (…).


Za pośrednictwem Wnioskodawcy (Lidera w projekcie) z budżetu w części przyznanej dla Partnera Ponadnarodowego otrzymuje on refundację. Refundacja odbywa się w oparciu o zestawienie wydatków Partnera Ponadnarodowego. Jest ono przedkładane Wnioskodawcy (Liderowi) i po jego akceptacji to właśnie Lider dokonuje przekazania z konta bankowego projektu środków pieniężnych na konto bankowe Partnera Ponadnarodowego. Dokumentem, na podstawie którego realizowany jest przelew środków pieniężnych z konta bankowego wydzielonego służącego do rozliczeń wyłącznie związanych z tym projektem jest nota uznaniowa jaką wystawia Lider - w wysokości zgodnej z przedstawionym przez Partnera Ponadnarodowego zestawieniem poniesionych przez niego wydatków.


Wnioskodawca (Lider Projektu) jest tylko pośrednikiem w przekazaniu środków pieniężnych od Instytucji Zarządzającej do Partnera Ponadnarodowego. Lider projektu pośredniczy w przekazaniu dotacji dla Partnera/refunduje koszty Partnera, a nie dokonuje zakupu od niego usług.


Ponadto w uzupełnieniu wniosku na pytania Organu:


  1. Czy Partner Ponadnarodowy jest podatnikiem nieposiadającym siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski

    Wnioskodawca wskazał, że Partner Ponadnarodowy jest podatnikiem nieposiadającym siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski.

  2. Czy Partner Ponadnarodowy jest zarejestrowany na terytorium Polski jako podatnik podatku od towarów i usług

    Wnioskodawca wskazał, że Partner Ponadnarodowy nie jest zarejestrowany na terytorium Polski jako podatnik podatku od towarów i usług.

  3. Na czym konkretnie polega „rola Lidera”, tj. do czego zobowiązany jest Wnioskodawca pełniąc rolę Lidera

    Wnioskodawca wskazał, że Rola Lidera w ramach projektu wiąże się z wykonywaniem następujących czynności:
    1. koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości działań Partnera Ponadnarodowego przy realizacji zadań zawartych w Projekcie;
    2. reprezentowanie Partnera Ponadnarodowego przed Instytucją Zarządzającą;
    3. realizowanie form wsparcia i zadań określonych we wniosku o dofinansowanie projektu i umowie o dofinansowanie projektu;
    4. monitorowanie realizacji programu mobilności przez każdego z uczestników, w tym w szczególności: analiza i raportowanie w tym zakresie, identyfikacja ewentualnych problemów i podejmowanie środków zaradczych, utrzymywanie stałego kontaktu z uczestnikami oraz bieżące zbieranie ich opinii dotyczącej realizacji programu mobilności;
    5. pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizacja dokumentacji związanej z realizacją zadań własnych;
    6. przedkładanie wniosków o płatność do Instytucji Zarządzającej celem rozliczenia wydatków ponoszonych przez Partnera Ponadnarodowego w Projekcie oraz otrzymania środków na realizację Projektu;
    7. gromadzenie informacji o uczestnikach Projektu i ich przekazywanie do Instytucji Zarządzającej;
    8. informowanie Instytucji Zarządzającej o problemach w realizacji Projektu;
    9. koordynacja działań Partnerstwa na rzecz upowszechniania informacji o nim i jego celów;
    10. przeprowadzenie kampanii informacyjnej i działań promocyjnych mających na celu wzrost zainteresowania działaniami prowadzonymi w ramach Projektu.

  4. na czym konkretnie polega „rola partnera”, tj. do czego zobowiązany jest Partner Ponadnarodowy pełniąc rolę partnera,

  5. jakie konkretnie, zgodnie z umową partnerską, „zadania” wykonuje/realizuje Partner Ponadnarodowy w ramach projektu pn. „(…)”,
    na czym polegają, jaki zakres obejmują poszczególne „zadania” wykonywane/realizowane przez Partnera Ponadnarodowego w ramach projektu pn. „(…)”,

  6. jakie konkretnie, zgodnie z umową partnerską, „zadania” wykonuje/realizuje Wnioskodawca w ramach projektu pn. „(…)”

    Wnioskodawca wskazał, że Rola Partnera Ponadnarodowego w ramach projektu dotyczy realizacji przypisanych Partnerowi zadań zgodnie z opisem działań ponadnarodowych zawartym we wniosku o dofinansowanie, w tym:
    1. przygotowania opisu doświadczeń smart city miast przyjmujących z (…) (na potrzeby opracowania katalogu ofert miast przyjmujących);
    2. uzgodnienie we współpracy z miastami przyjmującymi programu merytorycznego wizyt studyjnych w miastach przyjmujących z (…);
    3. przygotowania i przeprowadzenia wizyt studyjnych w miastach przyjmujących z (…); zapewnienia sali oraz materiałów dydaktycznych podczas wizyt studyjnych w miastach przyjmujących z (…); zapewnienia opieki eksperckiej przedstawicieli miast przyjmujących podczas wizyt studyjnych w (…);
    4. zapewnienia we współpracy z Liderem Projektu warunków wynikających ze specjalnych potrzeb uczestników mobilności np. potrzeb osób z niepełnosprawnościami;
    5. zapewnienia współpracy z Liderem Projektu w zakresie realizacji i monitoringu Projektu;
    6. dostarczania sprawozdań merytorycznych i finansowych z realizacji przypisanych zadań w formie i terminach uzgodnionych z Liderem Projektu;
    7. stosowania przyjętego systemu przepływu informacji i komunikacji w ramach Partnerstwa;
    8. udzielania informacji i wyjaśnień co do zadań realizowanych w ramach Projektu, w terminie i formie umożliwiającej Liderowi Projektu wywiązanie się z jego obowiązków informacyjnych względem Instytucji Pośredniczącej;
    9. udostępnienia wszelkich dokumentów związanych z realizacją Projektu (merytorycznych i finansowych) w szczególności dotyczących zadań przypisanych do wykonania przez Partnera Ponadnarodowego, celem przedstawienia ich uprawnionym instytucjom kontrolnym;
    10. gromadzenia i archiwizacji dokumentacji Projektu w terminach uzgodnionych z Liderem Projektu.
  7. Na czym konkretnie polega realizacja projektu pn. „(…)”

    Wnioskodawca wskazał, że celem głównym projektu „(…)” jest przygotowanie 250 przedstawicieli polskich miast, których fiszki projektowe zostały wybrane do etapu II konkursu dotacji (ogłoszonego przez Ministerstwo(…)), do wyboru i wdrożenia inteligentnych rozwiązań technologicznych oraz innowacji społecznych służących poprawie zarządzania tkanką miejską zgodnie z ideą smart city.

    Uczestnicy projektu, w oparciu o dostosowane do ich potrzeb Indywidualne Plany Mobilności (IPM), odbędą wizytę w wybranym (zgodnie z założeniami IPM) mieście przyjmującym dysponującym dobrymi praktykami z zakresie inteligentnych rozwiązań technologicznych wspomagających zarządzanie miastem (…). Dobór konkretnej instytucji przyjmującej do uczestnika odbywać się będzie w oparciu o Indywidualny Plan Mobilności oraz konkretną ofertę tematyczną poszczególnych miast przyjmujących. Wizyta potrwa 3 pełne dni robocze i przyjmie formułę jednostronnej wymiany pracowników.

  8. Co będzie efektem realizacji projektu pn. „(…)”, czy w ramach realizacji projektu pn. „(…)” powstanie jakieś konkretne określone dobro w postaci materialnej bądź niematerialnej,

    kto i w jaki sposób będzie korzystał/wykorzystywał efekt (dobro w postaci materialnej bądź niematerialnej) projektu pn. „(…)”


    Wnioskodawca wskazał, że głównym efektem projektu „(…)(” jest zdobycie przez uczestników projektu nowych kompetencji oraz wymiana wiedzy i doświadczenia w zakresie inteligentnych rozwiązań miejskich wpisujących się w potrzeby i plany miast wysyłających. Zatem można uznać, że w efekcie projektu powstanie dobro niematerialne w postaci nowej wiedzy zdobytej przez uczestników, którzy odbyli mobilność zagraniczną, dotyczącej wdrożonych w tym mieście rozwiązań z zakresu smart city i po powrocie do Polski w ramach swoich obowiązków, w swoich miastach i gminach będą mogli tę wiedzę wykorzystać projektując i wdrażając tego typu rozwiązania w Polsce.

    Efekty projektu - w postaci wiedzy i poszerzonych kompetencji w zakresie zastosowanych w mieście w którym odbył mobilność - są wykorzystywane jedynie przez uczestników projektu, czyli przedstawicieli polskich miast, których fiszki projektowe zostały wybrane do etapu II konkursu dotacji (ogłoszonego przez Ministerstwo(…)).

    Ponadto w ramach projektu powstały jeszcze następujące dokumenty:
    • Indywidualny Plan Mobilności - dokument opracowany (we współpracy z Liderem) przez każdego z uczestników, w którym określa m.in. swoje cele i korzyści jakie chce uzyskać z mobilności. Dokument ten został wskazany jako obligatoryjny wymóg w regulaminie konkursu i był podstawą dla Instytucji Zarządzającej do rozliczenia Lidera z zadania 2 w projekcie. Z IPM korzystali jedynie uczestnicy i Lider (w ramach działań służących koordynacji i rozliczaniu projektu);
    • Katalog ofert miast przyjmujących - materiał prezentujący wdrożone, w miastach przyjmujących naszych uczestników, rozwiązania smart city, które mogą zostać zaprezentowane podczas wyjazdu zagranicznego uczestników. Katalog był opracowany przez Lidera, we współpracy z Partnerem Ponadnarodowym, który przesłał bardziej szczegółowe informacje o tych rozwiązaniach, niż te jakie można było odnaleźć w zasobach internetowych. Katalog został przekazany uczestnikom podczas warsztatów przygotowujących do mobilności i zawieszony na stronie internetowej projektu;
    • Raport z mobilności - po powrocie z wizyty zagranicznej każdy z uczestników był zobowiązany do opracowanie raportu z mobilności, w którym opisywał co zobaczył, czego się dowiedział, jakie rozwiązania poznał. To także dokument wymagany zapisami regulaminu konkursu i stanowiący dla Instytucji Zarządzającej podstawę do rozliczenia zadania 3 (realizacja wizyt). Z raportów korzystali jedynie uczestnicy i Lider (w ramach działań służących koordynacji i rozliczaniu projektu).
  9. Z jakich „zadań” (świadczeń/usług/czynności) składa się wykonanie/realizacja projektu pn. „(…)”

    Wnioskodawca wskazał, że projekt obejmuje kilka zadań:
    • Zadanie 1. Przeprowadzenie procesu naboru uczestników projektu (rekrutacja, zadanie Lidera);
    • Zadanie 2. Przygotowanie uczestników projektu do wyjazdu oraz opracowanie IPM. W ramach tego zadania Lider przeprowadza: diagnozę potrzeb uczestników, przygotowuje we współpracy z Partnerem Ponadnarodowym ofertę miast przyjmujących (Katalog ofert miast przyjmujących, który jest przekazywany uczestnikom); Lider organizuje i przeprowadza warsztaty przygotowujące uczestników do mobilności oraz wspiera uczestników w przygotowywaniu Indywidualnych Planów Mobilności;
    • Zadanie 3. Organizacja wizyt w miastach przyjmujących i realizacja IPM. W ramach tego zadania Lider organizuje kwestie logistyczne wyjazdów (zakup biletów lotniczych i noclegów dla uczestników mobilności oraz wypłaca im diety), a Partner Ponadnarodowy „przejmuje” grupę uczestników na miejscu i realizuje z nią 3 dniowy program wizyty (spotkania, warsztaty, prezentacje itp.). Po powrocie z mobilności Lider świadczy wsparcie uczestnikom w zakresie przygotowania przez każdego z nich raportu z mobilności.

  10. Kto i w jaki sposób będzie korzystał/wykorzystywał „zadania” wykonywane/realizowane przez Partnera Ponadnarodowego w ramach projektu pn. „(…)”,
    czy Wnioskodawca w jakikolwiek sposób będzie korzystał/wykorzystywał „zadania” wykonywane/realizowane przez Partnera Ponadnarodowego w ramach projektu pn. „(…)”,
    czy „zadania” wykonywane/realizowane przez Partnera Ponadnarodowego w ramach projektu pn. „(…)” będą w jakiś sposób wykorzystane/użyte do wykonania/zrealizowania „zadań” nałożonych na Wnioskodawcę w ramach projektu pn. „(…)”

    Wnioskodawca wskazał, że zadania Partnera Ponadnarodowego wykonywane w ramach jego obowiązków w projekcie są wykorzystywane przez Lidera i uczestników projektu.
    • Przygotowane przez Partnera Ponadnarodowego treści dotyczące opisu doświadczeń smart city w miastach zagranicznych Lider wykorzystał do opracowania katalogu ofert miast przyjmujących, który został przekazany uczestnikom i w oparciu o który uczestnicy mogli dokonywać wyboru gdzie chcieliby pojechać i które rozwiązania poznać podczas wizyt;
    • Zorganizowanie przebiegu mobilności przez Partnera (czyli wynajęcie sal na spotkania, warsztaty, które będą odbywać się w trakcie wizyty uczestników, zapewnienie poczęstunku, przygotowanie materiałów informacyjnych, poprowadzenie spotkań, prezentacji, zapewnienie możliwości spotkania z ekspertami od tych rozwiązań itp.) było wykorzystywane przez uczestników w trakcie samej wizyty.
  11. Kto i w jaki sposób będzie korzystał/wykorzystywał „zadania” wykonywane/realizowane przez Wnioskodawcę w ramach projektu pn. „(…)”

    Wnioskodawca wskazał, że działania podejmowane przez Lidera w ramach realizacji projektu są dedykowane zrekrutowanym uczestnikom projektu tj. przedstawicielom polskich miast, których fiszki projektowe zostały wybrane do etapu II konkursu dotacji (ogłoszonego przez Ministerstwo(…)). I tylko oni z tych działań korzystają.

  12. Jakie konkretnie postanowienia wynikają z umowy o dofinansowanie projektu podpisanej z Instytucją Zarządzającą co do sposobu i zasad na jakich zostaną przekazane środki na realizację/wykonanie „zadań” w ramach projektu pn. „(…)”

    Wnioskodawca wskazał, że umowa o dofinansowanie projektu „(…)” określa m.in. sposób i zasady na jakich zostają przekazane środki na realizację działań w projekcie.

    Główne zapisy umowy:
    1. na warunkach określonych w umowie Instytucja Zarządzająca przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie na realizację Projektu, a Beneficjent wraz z Partnerami zobowiązuje/ą się do jego realizacji;
    2. dofinansowanie jest przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych ponoszonych przez Beneficjenta i Partnerów w związku z realizacją Projektu;
    3. beneficjent oraz Partnerzy mają prawo do ponoszenia wydatków po okresie realizacji Projektu, jednak nie dłużej niż do dnia (…), pod warunkiem, że wydatki te dotyczą okresu realizacji Projektu oraz zostaną uwzględnione w końcowym wniosku o płatność;
    4. dofinansowanie jest wypłacane w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności stanowiącym załącznik nr 4 do umowy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dofinansowanie może być wypłacane w formie refundacji kosztów poniesionych przez Beneficjenta lub Partnerów;
    5. transze dofinansowania są przekazywane na wyodrębniony dla Projektu rachunek bankowy Beneficjenta (Lidera);
    6. beneficjent przekazuje odpowiednią część dofinansowania na pokrycie wydatków Partnerów, zgodnie z umową o partnerstwie. Wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacją niniejszej umowy, pomiędzy Beneficjentem a Partnerem bądź pomiędzy Partnerami, powinny być dokonywane za pośrednictwem rachunku bankowego (wskazane jako wyodrębniony rachunek dla projektu), pod rygorem uznania poniesionych wydatków za niekwalifikowalne;
    7. pierwsza transza dofinansowania jest przekazywana w wysokości określonej we wniosku o płatność, w terminie 10 dni roboczych od dnia zatwierdzenia wniosku o płatność pod warunkiem wniesienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy.


      Kolejne transze dofinansowania są przekazywane po złożeniu i zweryfikowaniu wniosku o płatność, w którym Beneficjent potwierdza wydatkowanie co najmniej 70% łącznej kwoty otrzymanych transz dofinansowania oraz po zatwierdzeniu przez Instytucję Zarządzającą wniosków o płatność złożone za wcześniejsze okresy rozliczeniowe.

  13. Jakie konkretnie postanowienia wynikają z umowy partnerskiej podpisanej między Wnioskodawcą a Partnerem Ponadnarodowym co do sposobu i zasad na jakich zostaną przekazane środki na realizację/wykonanie „zadań” w ramach projektu pn. „(…)”

    Wnioskodawca wskazał, że: umowa partnerska zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Partnerem Ponadnarodowym na rzecz projektu „(…)” określa m.in. sposób i zasady na jakich zostają przekazane środki pomiędzy Liderem (Wnioskodawcą) a Partnerem na realizację działań w projekcie.

    Główne zapisy umowy:
    1. Źródła finansowania działań ponadnarodowych stanowią środki EPS i środki własne partnera ponadnarodowego;
    2. Partner ponadnarodowy odpowiedzialny jest za:
      1. Realizację zadań zgodnie z przypisanym budżetem określonym w niniejszej umowie;
      2. Partner ponadnarodowy realizuje swoje działania ze środków własnych, które po przedłożeniu sprawozdania finansowego wraz z dokumentami finansowymi są refundowane przez Lidera projektu ze środków dotacji;
      3. Środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w niniejszej umowie, a nie świadczeniem usług na rzecz Lidera Partnerstwa;
      4. Zarządzanie środkami finansowymi Projektu, w tym:
        • zapewnienie oddzielnego systemu księgowania wydatków ponoszonych w ramach projektu - prowadzenie ewidencji zdarzeń księgowych w sposób umożliwiający jednoznaczną identyfikację kosztów ponoszonych na realizację Projektu oraz powiązanie płatności z dokonywanymi wydatkami Projektu, a także identyfikację dowodów, na podstawie których dokonywano płatności,
        • rzetelne dokumentowanie wydatków za pomocą oryginałów rachunków, faktur i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonywanych płatności w części dotyczącej działań każdej ze Stron.
    3. Koszty poniesione przez Partnera Ponadnarodowego w walutach obcych przelicza się na złote (PLN) według średniego kursu ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień ich poniesienia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy od przekazania do Partnera Ponadnarodowego refundacji z tytułu kosztów osobowych personelu zaangażowanego w projekt (usług doradczych), usług tłumaczenia itp. Wnioskodawca jest zobowiązany do rozpoznania importu usług i naliczenia VAT należnego?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Spółka nie powinna rozpoznać importu usług i naliczyć VATu należnego od refundowanych dla Partnera Ponadnarodowego w projekcie usług doradczych i tłumaczenia.


Warunkiem rozliczenia importu usług jest:

  1. miejscem świadczenia stosownie do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest terytorium Polski;
  2. usługodawcą musi być podatnik mający siedzibę na terenie Wspólnoty czy poza jej terytorium;
  3. usługobiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna mająca siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium Polski, zobowiązana do rozliczania w polskim urzędzie skarbowym;
  4. usługodawca nie rozliczył w Polsce podatku należnego z tytułu wykonanej usługi.


Zdaniem Wnioskodawcy (Lider) w projekcie nie jest usługobiorcą, a jedynie pośrednikiem w rozliczeniu środków przekazywanych partnerowi, a więc nie będąc odbiorcą świadczonych usług nie powinien rozpoznawać importu usług. Zgodnie z umową o dofinansowanie Lider w projekcie zajmuje się kontrolą nad właściwym rozliczeniem i dystrybucją środków pieniężnych między Instytucją Zarządzającą a Partnerem Ponadnarodowym. Umowa wyraźnie określa do refundacji jakich kosztów ma prawo każdy z uczestników projektu, a Wnioskodawca (Lider) ma za zadanie rozliczyć koszty przypadające na niego (to nie są usługi będące przedmiotem zadanego pytania) jak również rozliczyć koszty przypadające na Partnera Ponadnarodowego, co ogranicza się do zweryfikowania ich zasadności i pośrednictwa w ich refundacji przez Instytucję Zarządzającą.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Natomiast przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


Z treści powołanego art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy jest wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.


Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest zatem określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego świadczenia miało być wypłacone. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  1. w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  2. świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).


Należy przy tym podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało – jako usługa – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Dane świadczenie podlega więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy realizowanym świadczeniem, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.

Aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). Tym samym, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosi lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie jest usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Przy tym zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
    • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
    • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
    • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.




W myśl art. 17 ust. 2 ustawy – w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.


Natomiast stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 2 stosuje się również, w przypadku gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach.


Powołany art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wskazuje na sytuację, w której podatnikiem staje się nabywca usługi, która podlega opodatkowaniu na terytorium Polski. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu usług przez usługobiorcę. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie gdy miejscem świadczenia a tym samym opodatkowania ustalonym na podstawie przepisów ustawy jest terytorium Polski. Przy tym warunkiem zastosowania odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy względem usług jest spełnienie warunków dotyczących usługodawcy jak i usługobiorcy.


Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy świadczenie usług z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 stanowi import usług.


Natomiast kwestia określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług została uregulowana w Rozdziale 3 Dział V ustawy o podatku od towarów i usług.


Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa
      w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.


Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.


Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.


Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.


Z opisu sprawy wynika, że Spółka (Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem VAT. Natomiast Partner Ponadnarodowy jest podatnikiem nieposiadającym siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski i nie jest zarejestrowany na terytorium Polski jako podatnik podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jako Lider wraz z partnerami w tym Partnerem Ponadnarodowym z (…) realizuje projekt pn. „(…)”, który jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Celem głównym projektu „(…)” jest przygotowanie 250 przedstawicieli polskich miast, których fiszki projektowe zostały wybrane do etapu II konkursu dotacji (ogłoszonego przez Ministerstwo (…)), do wyboru i wdrożenia inteligentnych rozwiązań technologicznych oraz innowacji społecznych służących poprawie zarządzania tkanką miejską zgodnie z ideą smart city. Uczestnicy projektu, w oparciu o dostosowane do ich potrzeb Indywidualne Plany Mobilności (IPM), odbędą wizytę w wybranym (zgodnie z założeniami IPM) mieście przyjmującym dysponującym dobrymi praktykami z zakresie inteligentnych rozwiązań technologicznych wspomagających zarządzanie miastem (…). Dobór konkretnej instytucji przyjmującej uczestnika odbywać się będzie w oparciu o Indywidualny Plan Mobilności oraz konkretną ofertę tematyczną poszczególnych miast przyjmujących. Projekt obejmuje Zadanie 1 w ramach którego następuje przeprowadzenie procesu naboru uczestników projektu (rekrutacja, zadanie Lidera); Zadanie 2 w ramach którego następuje przygotowanie uczestników projektu do wyjazdu oraz opracowanie IPM; Zadanie 3 w ramach którego następuje organizacja wizyt w miastach przyjmujących i realizacja IPM (w ramach tego zadania Lider organizuje kwestie logistyczne wyjazdów (zakup biletów lotniczych i noclegów dla uczestników mobilności oraz wypłaca im diety), a Partner Ponadnarodowy „przejmuje” grupę uczestników na miejscu i realizuje z nią trzydniowy program wizyty (spotkania, warsztaty, prezentacje itp.)). Głównym efektem projektu „(…)” jest zdobycie przez uczestników projektu nowych kompetencji oraz wymiana wiedzy i doświadczenia w zakresie inteligentnych rozwiązań miejskich wpisujących się w potrzeby i plany miast wysyłających. Zatem w efekcie projektu powstanie dobro niematerialne w postaci nowej wiedzy zdobytej przez uczestników, którzy odbyli mobilność zagraniczną, dotyczącej wdrożonych w tym mieście rozwiązań z zakresu smart city i po powrocie do Polski w ramach swoich obowiązków, w swoich miastach i gminach będą mogli tę wiedzę wykorzystać projektując i wdrażając tego typu rozwiązania w Polsce. Efekty projektu - w postaci wiedzy i poszerzonych kompetencji w zakresie zastosowanych w mieście w którym odbył mobilność - są wykorzystywane jedynie przez uczestników projektu, czyli przedstawicieli polskich miast, których fiszki projektowe zostały wybrane do etapu II konkursu dotacji (ogłoszonego przez Ministerstwo (…)). Ponadto w ramach projektu powstały jeszcze następujące dokumenty: Indywidualny Plan Mobilności; Katalog ofert miast przyjmujących; Raport z mobilności.


Podstawą realizacji projektu jest umowa o dofinansowanie projektu podpisana z Instytucją Zarządzającą przez Wnioskodawcę jako Lidera projektu (w imieniu partnerów) na dofinansowanie projektu, która zobowiązuje wszystkich partnerów do rzetelnej realizacji zadań założonych we wniosku o dofinansowanie projektu. Umowa o dofinansowanie projektu „(…)” określa m.in. sposób i zasady na jakich zostają przekazane środki na realizację działań w projekcie. Zgodnie z głównymi zapisami umowy: dofinansowanie jest przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych ponoszonych przez Beneficjenta i Partnerów w związku z realizacją Projektu; transze dofinansowania są przekazywane na wyodrębniony dla Projektu rachunek bankowy Beneficjenta (Lidera); beneficjent przekazuje odpowiednią część dofinansowania na pokrycie wydatków Partnerów, zgodnie z umową o partnerstwie. Zgodnie z założeniami projektu wydatki jakie poniósł w związku z wykonaniem swoich zadań Partner Ponadnarodowy są refundowane ze środków, jakie zostały przyznane przez Instytucję Zarządzającą na dofinansowanie projektu. Za pośrednictwem Wnioskodawcy (Lidera w projekcie) z budżetu w części przyznanej dla Partnera Ponadnarodowego otrzymuje on refundację. Refundacja odbywa się w oparciu o zestawienie wydatków Partnera Ponadnarodowego. Jest ono przedkładane Wnioskodawcy (Liderowi) i po jego akceptacji to właśnie Lider dokonuje przekazania z konta bankowego projektu środków pieniężnych na konto bankowe Partnera Ponadnarodowego. Wnioskodawca jest tylko pośrednikiem w przekazaniu środków pieniężnych od Instytucji Zarządzającej do Partnera Ponadnarodowego. Lider projektu pośredniczy w przekazaniu dotacji dla Partnera/refunduje koszty Partnera, a nie dokonuje zakupu od niego usług.


Dodatkowo Wnioskodawcę (Lidera) i Partnera Ponadnarodowego wiąże umowa partnerska, która określa podział zadań pomiędzy stronami umowy oraz wysokość budżetu wydatków na wykonanie tych zadań. Partner Ponadnarodowy ponosi koszty osobowe personelu zaangażowanego w projekt (doradcy w projekcie), koszty wynajmu pomieszczeń na realizację spotkań czy warsztatów w ramach projektu, koszty usług tłumaczenia itp. Koszty te ponoszone są przez Partnera Ponadnarodowego na terenie kraju gdzie ma on siedzibę tj. w (…). Umowa partnerska zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Partnerem Ponadnarodowym na rzecz projektu „(…)” określa m.in. sposób i zasady na jakich zostają przekazane środki pomiędzy Liderem (Wnioskodawcą) a Partnerem na realizację działań w projekcie. Zgodnie z głównymi zapisami umowy: Partner ponadnarodowy odpowiedzialny jest za realizację zadań zgodnie z przypisanym budżetem określonym w niniejszej umowie; środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w niniejszej umowie, a nie świadczeniem usług na rzecz Lidera Partnerstwa.


Rola Lidera w ramach projektu wiąże się z wykonywaniem następujących czynności: koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości działań Partnera Ponadnarodowego przy realizacji zadań zawartych w Projekcie; reprezentowanie Partnera Ponadnarodowego przed Instytucją Zarządzającą; realizowanie form wsparcia i zadań określonych we wniosku o dofinansowanie projektu i umowie o dofinansowanie projektu; monitorowanie realizacji programu mobilności przez każdego z uczestników, w tym w szczególności: analiza i raportowanie w tym zakresie, identyfikacja ewentualnych problemów i podejmowanie środków zaradczych, utrzymywanie stałego kontaktu z uczestnikami oraz bieżące zbieranie ich opinii dotyczącej realizacji programu mobilności; pozyskiwanie, gromadzenie i archiwizacja dokumentacji związanej z realizacją zadań własnych; przedkładanie wniosków o płatność do Instytucji Zarządzającej celem rozliczenia wydatków ponoszonych przez Partnera Ponadnarodowego w Projekcie oraz otrzymania środków na realizację Projektu; gromadzenie informacji o uczestnikach Projektu i ich przekazywanie do Instytucji Zarządzającej; informowanie Instytucji Zarządzającej o problemach w realizacji Projektu; koordynacja działań Partnerstwa na rzecz upowszechniania informacji o nim i jego celów; przeprowadzenie kampanii informacyjnej i działań promocyjnych mających na celu wzrost zainteresowania działaniami prowadzonymi w ramach Projektu.


Rola Partnera Ponadnarodowego w ramach projektu dotyczy realizacji przypisanych Partnerowi zadań zgodnie z opisem działań ponadnarodowych zawartym we wniosku o dofinansowanie, w tym: przygotowania opisu doświadczeń smart city miast przyjmujących z (…) (na potrzeby opracowania katalogu ofert miast przyjmujących); uzgodnienie we współpracy z miastami przyjmującymi programu merytorycznego wizyt studyjnych w miastach przyjmujących z (…); przygotowania i przeprowadzenia wizyt studyjnych w miastach przyjmujących z (…); zapewnienia sali oraz materiałów dydaktycznych podczas wizyt studyjnych w miastach przyjmujących z (…); zapewnienia opieki eksperckiej przedstawicieli miast przyjmujących podczas wizyt studyjnych w (…); zapewnienia we współpracy z Liderem Projektu warunków wynikających ze specjalnych potrzeb uczestników mobilności np. potrzeb osób z niepełnosprawnościami; zapewnienia współpracy z Liderem Projektu w zakresie realizacji i monitoringu Projektu; dostarczania sprawozdań merytorycznych i finansowych z realizacji przypisanych zadań w formie i terminach uzgodnionych z Liderem Projektu; stosowania przyjętego systemu przepływu informacji i komunikacji w ramach Partnerstwa; udzielania informacji i wyjaśnień co do zadań realizowanych w ramach Projektu, w terminie i formie umożliwiającej Liderowi Projektu wywiązanie się z jego obowiązków informacyjnych względem Instytucji Pośredniczącej; udostępnienia wszelkich dokumentów związanych z realizacją Projektu (merytorycznych i finansowych) w szczególności dotyczących zadań przypisanych do wykonania przez Partnera Ponadnarodowego, celem przedstawienia ich uprawnionym instytucjom kontrolnym; gromadzenia i archiwizacji dokumentacji Projektu w terminach uzgodnionych z Liderem Projektu.


Zadania Partnera Ponadnarodowego wykonywane w ramach jego obowiązków w projekcie są wykorzystywane przez Lidera (tj. przygotowane przez Partnera Ponadnarodowego treści dotyczące opisu doświadczeń smart city w miastach zagranicznych Lider wykorzystał do opracowania katalogu ofert miast przyjmujących, który został przekazany uczestnikom i w oparciu o który uczestnicy mogli dokonywać wyboru gdzie chcieliby pojechać i które rozwiązania poznać podczas wizyt) i uczestników projektu (tj. zorganizowanie przebiegu mobilności przez Partnera czyli wynajęcie sal na spotkania, warsztaty, które będą odbywać się w trakcie wizyty uczestników, zapewnienie poczęstunku, przygotowanie materiałów informacyjnych, poprowadzenie spotkań, prezentacji, zapewnienie możliwości spotkania z ekspertami od tych rozwiązań itp.).


Wątpliwości Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie dotyczą kwestii, czy z tytułu przekazania Partnerowi Ponadnarodowemu refundacji kosztów zobowiązany jest do rozpoznania importu usług i naliczenia podatku od towarów i usług.


Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca w związku z przekazaniem Partnerowi Ponadnarodowemu refundacji kosztów nie jest zobowiązany do rozpoznania na terytorium Polski importu usług i naliczenia podatku od towarów i usług. W przedstawionych przez Wnioskodawcę okolicznościach w związku z przekazaniem Partnerowi Ponadnarodowemu refundacji kosztów nie ma miejsca świadczenie usług przez Partnera Ponadnarodowego na rzecz Wnioskodawcy. W przedmiotowej sprawie nie następuje świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. W rozpatrywanym przypadku nie mamy do czynienia z transakcją ekwiwalentną – świadczeniem w zamian za wynagrodzenie, gdyż przekazanie refundacji kosztów nie wiąże się z żadnym świadczeniem na rzecz Wnioskodawcy. Kwota, którą Wnioskodawca jako Lider przekazuje Partnerowi Ponadnarodowemu jest kwotą kosztów związanych z wydatkami poniesionymi przez Partnera Ponadnarodowego w związku z realizacją przypisanych Partnerowi Ponadnarodowemu zadań w ramach projektu „(…)”. Jak wskazano Wnioskodawca jako Lider wraz z Partnerem Ponadnarodowym z (…) realizuje projekt pn. „(…)”, który jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Głównym efektem projektu „(…)” jest zdobycie przez uczestników projektu nowych kompetencji oraz wymiana wiedzy i doświadczenia w zakresie inteligentnych rozwiązań miejskich wpisujących się w potrzeby i plany miast wysyłających. W efekcie projektu powstanie dobro niematerialne w postaci nowej wiedzy zdobytej przez uczestników, którzy odbyli mobilność zagraniczną, dotyczącej wdrożonych w tym mieście rozwiązań z zakresu smart city i po powrocie do Polski w ramach swoich obowiązków, w swoich miastach i gminach będą mogli tę wiedzę wykorzystać projektując i wdrażając tego typu rozwiązania w Polsce. Efekty projektu - w postaci wiedzy i poszerzonych kompetencji w zakresie zastosowanych w mieście w którym odbył mobilność - są wykorzystywane jedynie przez uczestników projektu, czyli przedstawicieli polskich miast, których fiszki projektowe zostały wybrane do etapu II konkursu dotacji. Zgodnie z założeniami projektu wydatki jakie poniósł w związku z wykonaniem swoich zadań Partner Ponadnarodowy są refundowane ze środków, jakie zostały przyznane przez Instytucję Zarządzającą na dofinansowanie projektu. Za pośrednictwem Wnioskodawcy (Lidera w projekcie) z budżetu w części przyznanej dla Partnera Ponadnarodowego otrzymuje on refundację. Refundacja odbywa się w oparciu o zestawienie wydatków Partnera Ponadnarodowego, które jest przedkładane Wnioskodawcy (Liderowi) i po jego akceptacji to właśnie Lider dokonuje przekazania z konta bankowego projektu środków pieniężnych na konto bankowe Partnera Ponadnarodowego. Wnioskodawca jest tylko pośrednikiem w przekazaniu środków pieniężnych od Instytucji Zarządzającej do Partnera Ponadnarodowego. Lider projektu pośredniczy w przekazaniu dotacji dla Partnera/refunduje koszty Partnera, a nie dokonuje zakupu od niego usług. Zgodnie z głównymi zapisami umowy o dofinansowanie: dofinansowanie jest przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych ponoszonych przez Beneficjenta i Partnerów w związku z realizacją Projektu; transze dofinansowania są przekazywane na wyodrębniony dla Projektu rachunek bankowy Beneficjenta (Lidera); beneficjent przekazuje odpowiednią część dofinansowania na pokrycie wydatków Partnerów, zgodnie z umową o partnerstwie. Natomiast, skoro w związku z przekazaniem Partnerowi Ponadnarodowemu refundacji kosztów nie ma miejsca świadczenie usług przez Partnera Ponadnarodowego na rzecz Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie rozpoznaje na terytorium Polski importu usług, o którym mowa w art. 2 ust. 9 ustawy w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj