Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.38.2021.2.MPU
z 26 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z2020r., poz.1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2021r. (data wpływu 22 stycznia 2021 r.) uzupełniony pismem z 23 marca 2021 r. (data wpływu – 23 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. „(…)”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 23 marca 2021 r. (data wpływu – 23 marca 2021 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 9 marca 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.38.2021.1. MPU.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – (…) (dalej: Centrum Kultury, (…) lub Wnioskodawca), w wyniku pozytywnej oceny Urzędu (…) zrealizowało projekt pn. ,,(…)” obejmujące zakup sprzętu nagłośnieniowego.

W (…) Instytucji Kultury organizowany jest szereg wydarzeń o charakterze kulturalno-rozrywkowym. Posiadany sprzęt wymagał wymiany dlatego też skorzystano z możliwości pozyskania środków zewnętrznych na zakup nowego. Zgodnie z umową z Urzędem Marszałkowskim Województwa (…) przyznana została kwota pomocy w wysokości (…) % wartości całości zadania tj. kwota (…) zł. Wkład własny beneficjenta wynosi (…) zł.

Centrum Kultury jest czynnym podatnikiem VAT jednakże, nie korzysta z odliczeń podatku VAT, poza zakupem materiałów plastycznych, które są nabywane za środki pochodzące z wpłat uczestników. W tym przypadku środki na zakup pochodzą z dotacji. Sprzęt będzie wykorzystywany przez Centrum Kultury podczas organizacji wydarzeń, uczestnictwo w których jest bezpłatne, są to imprezy gminne, jubileusze, spektakle grup teatralnych działających przy (…).

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nabywane towary w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu pn. „(…)” nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Podobnie, nabywane usługi w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu pn. „(…)” nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca jest wskazany jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „(…)” będącego przedmiotem wniosku. Ponadto, efekty wskazanego we wniosku projektu pn. „(…)” nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu):

Czy (…) ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, (…) staje na stanowisku, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT, gdyż efekty realizacji zadania stanowiącego przedmiot umowy z Urzędem Marszałkowskim nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

(…) jest beneficjentem środków pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Zadanie którego dotyczy wniosek realizowane jest na podstawie umowy z Urzędem Marszałkowskim nr (…) do rozliczenia którego niezbędne jest przedłożenie interpretacji o którą ubiega się Wnioskodawca. Inwestycja dotyczy doposażenia infrastruktury technicznej (…).

Zakupiony został sprzęt nagłośnieniowy stanowiący wyposażenie (…) Instytucji Kultury. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał efektów realizowanej inwestycji do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Instytucja jest czynnym podatnikiem VAT, jednakże nie korzysta z odliczenia podatku VAT. Zgodnie z umową z Urzędem Marszałkowskim poniesione koszty zadania w całości stanowią koszt kwalifikowany inwestycji, a podatek VAT nie podlega rozliczeniu, i w całości stanowi koszt wnioskodawcy. W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o interpretację podatkową w związku z realizacją zadania.

Wnioskodawca w (…) (…) roku (2020) zwracał się do Dyrektora KIS z wnioskiem o wydanie interpretacji dotyczącej zadania którego założenia były identyczne z tymi przedstawionymi powyżej. Zadanie dotyczyło wyposażenia oraz remontu zaplecza kuchennego (…) (…) (…). Znak wydanej przez Dyrektora KIS interpretacji: (…), UNP: (…).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”). Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane.

Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. ,,(…)” obejmujące zakup sprzętu nagłośnieniowego. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany przez Centrum Kultury podczas organizacji wydarzeń, uczestnictwo w których jest bezpłatne. Nabywane towary w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Podobnie, nabywane usługi w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca jest wskazany jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu będącego przedmiotem wniosku. Ponadto, efekty wskazanego we wniosku projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT nie będą spełnione,– jak wskazał Wnioskodawca – nabywane towary i usługi w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Efekty wskazanego we wniosku projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem – biorąc pod uwagę powyższe – Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. „(…)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zauważyć, iż pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z23października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj