Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.37.2020.3.IK
z 25 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2021 r. (data wpływu 19 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem 16 marca 2021 r. (data wpływu 17 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania działek gruntu o nr … – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania działek gruntu o nr …. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 16 marca 2021 r. (data wpływu 17 marca 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 11 marca 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.37.2021.1.IK.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

I.

Gmina zakupiła aktem notarialnym z dnia 05.05.2010 r. działkę nr … za kwotę 48 000,00 zł brutto (w tym należny podatek od towarów i usług według stawki 22%). Do aktu notarialnego zostały wystawione następujące faktury:

  • faktura VAT - zaliczka z dnia 25.02.2010 r. na kwotę brutto 9 000,00 zł, w tym podatek VAT 22% - 1622,95 zł,
  • faktura VAT - zaliczka z dnia 21.04.2010 r. na kwotę 39 000,00 zł, w tym podatek VAT 22% - 7 032,79 zł.

Gminie przy zakupie tej działki nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ nie występował związek poniesionych nakładów z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z obowiązującym na dzień zakupu miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy działka nr … usytuowana była na terenie oznaczonym jako „02.1.P”, co oznaczało przemysł, rzemiosło produkcyjne, składy, magazyny, bazy przedsiębiorstw produkcyjnych, komunalnych, rolnych, komunikacyjne, stacje paliw.

Na działce nr … po jej nabyciu przez Gminę została wybudowana przez przedsiębiorstwo energetyczne kontenerowa stacja transformatorowa. Stacja ta nie jest własnością Gminy. Dnia 05.08.2016 r. w kancelarii notarialnej została zawarta umowa o ustanowienie odpłatnej służebności przesyłu na nieruchomości objętej księgą wieczystą na rzecz T. lub na rzecz każdoczesnego właściciela urządzeń przesyłowych posadowionych na nieruchomości będącej własnością Gminy, którą stanowiła działka nr …. Zgodnie z aktem notarialnym T. zapłaciła Gminie jednorazowe wynagrodzenie za ustanowienie przedmiotowej służebności w wysokości 676,50 zł brutto - w kwocie tej mieścił się podatek od towarów i usług VAT w wysokości 23% w kwocie 123,50 zł. Na tą okoliczność Gmina wystawiła dnia 05.08.2016 r. fakturę za ustanowienie służebności przesyłu na kwotę netto 550,00 zł, brutto 676,50 zł, podatek VAT 126,50 zł. Gmina nie dokonywała żadnych odliczeń podatku VAT.

Ponadto Gmina na swój koszt wybudowała na działce nr …:

  • przyłącze energetyczne pod oświetlenie dróg wraz z szafą oświetlenia ulicznego,
  • przyłącze do zakładu usługowo - produkcyjnego na działce …,
  • przyłącze WLZ (wewnętrznej linii zasilającej) - przyłączenie elektroenergetyczne.

Na mocy decyzji warunkowej Wójta Gminy z dnia 09.01.2019 r. działka nr … została podzielona na działki nr … o pow. 0,3238 ha, nr …. o pow. 0,0130 ha, nr … o pow. 0,0130 ha oraz nr …. o pow. 0,0207 ha. Kwestia podziału wynikła z działań Gminy w innych sprawach, mianowicie działka nr … została wydzielona celem jej planowanego wydzierżawienia na potrzeby stacji telefonii komórkowej, działka nr … została wydzielona pod drogę wewnętrzną dojazdową celem dojazdu do działki nr …. i działki nr …, działka nr … została wydzielona jako teren zajęty pod urządzenia energetyczne (kontenerowa stacja transformatorowa i przyłącza energetyczne wyżej opisane), działka nr … pozostała jako działka inwestycyjna z przeznaczeniem pod tereny przemysłu.

Po podziale działki nr … na działki o numerach wyżej podanych T. złożyła oświadczenie o zrzeczeniu się ograniczonego prawa rzeczowego w odniesieniu do działek nr …, … i … (podpis oświadczenia został poświadczony notarialnie z dnia 30.01.2020 r.) i obecnie służebność przesyłu obciąża tyko działkę nr ….

Działki nr …, … i … zostały zwolnione z obciążenia służebnością przesyłu.

Gmina zamierza sprzedać w trybie przetargu publicznego, jako jedną nieruchomość działki:

  • nr … o pow. 0,3238 ha zapisaną w księdze wieczystej nr GL1 W/00076426/6,
  • nr … o pow. 0,0130 ha zapisaną w księdze wieczystej nr GL1 W/00076426/6,
  • nr … o pow. 0,0130 ha zapisaną w księdze wieczystej nr …,
  • nr … o pow. 0,0207 ha zapisaną w księdze wieczystej nr …,

powstałe z podziału działki nr ….

Działka nr … objęta została pozwoleniem na budowę z dnia 28 07.2015 r. dot. inwestycji pod nazwą „…”. Za opracowanie projektu Gmina zapłaciła wykonawcy wynagrodzenie w kwocie 184 000,00 zł netto powiększone o podatek VAT 23% w wysokości 42 320,00 zł (faktura z dnia 25.08.2015 r.).

1.Działka nr … jest działką niezabudowaną zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 3 czerwca 2013 r. położona jest w terenie E2P - tereny przemysłu. Przeznaczenie podstawowe, przemysł, przetwórstwo rolno-spożywcze, rzemiosło z zakresu produkcji, bazy, składy, magazyny, usługi związane z obsługą pojazdów, usługi logistyczne.

Po wydzieleniu działki nr … z działki nr … była ona przedmiotem dzierżawy na cele rolne, na podstawie umowy dzierżawy z dnia 06.05.2019 r., na okres od 01.05.2019 r. do 31.07.2019 r. oraz umowy dzierżawy z dnia 27.03.2020 r. obowiązującej od 01.04.2020 r. do 30.06.2020 r. Z tytułu dzierżawy dzierżawca uiszczał Gminie czynsz dzierżawny. Biorąc pod uwagę cel dzierżawy, do stawki czynszu dzierżawnego zastosowano zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz 1983). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się z podatku dzierżawę na cele rolnicze.

  1. Działka nr … zgodnie z obecnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 3 czerwca 2013 r. położona jest w terenie E2P - tereny przemysłu. Przeznaczenie podstawowe: przemysł, przetwórstwo rolno-spożywcze, rzemiosło z zakresu produkcji, bazy, składy, magazyny, usługi związane z obsługą pojazdów, usługi logistyczne.

Na działce nr … znajduje się transformator, który stanowi własność …. Został on zbudowany przed podziałem działki nr …. Działka nr … obciążona jest na rzecz T. służebnością przesyłu polegającą między innymi na prawie do zainstalowania kontenerowej stacji transformatorowej. W myśl art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, nie stanowi on części składowej nieruchomości gruntowej. Transformator nie będzie przedmiotem dostawy. Jakikolwiek obrót nieruchomością nie będzie miał wpływu na własność stacji transformatorowej - pozostanie on w dalszym ciągu własnością przedsiębiorstwa energetycznego.

Na działce nr … znajduje się także:

  • przyłącze energetyczne pod oświetlenie dróg wraz z szafą oświetlenia ulicznego,
  • przyłącze do zakładu usługowo - produkcyjnego,
  • przyłącze WIZ (wewnętrznej linii zasilającej) - przyłączenie elektroenergetyczne.

Przyłącza te powstały w czasie kiedy teren działki nr … stanowił niewyodrębnioną część działki nr … i są to urządzenia budowlane. Zgodnie z art. 3 punkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. 2020. 1333 t.j.) przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki. Zatem przyłącze to jest urządzeniem budowlanym, które ma służyć w przyszłości zaprojektowanym obiektom budowlanym. Poza transformatorem, budynków ani budowli na działce nr … nie ma.

3.Działka nr … zgodnie z obecnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 3 czerwca 2013 r. położona jest w terenie E2P - tereny przemysłu. Przeznaczenie podstawowe: przemysł, przetwórstwo rolno-spożywcze, rzemiosło z zakresu produkcji, bazy, składy, magazyny, usługi związane z obsługą pojazdów, usługi logistyczne.

Po wydzieleniu działki nr … z działki nr … nie była ona wykorzystywana na żadne cele.

4.Działka nr … zgodnie z obecnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 3 czerwca 2013 r. położona jest w terenie E2P - tereny przemysłu. Przeznaczenie podstawowe: przemysł, przetwórstwo rolno-spożywcze, rzemiosło z zakresu produkcji, bazy, składy, magazyny, usługi związane z obsługą pojazdów, usługi logistyczne.

Działka nr … od czasu jej geodezyjnego wydzielenia nie była wykorzystywana na żadne cele.

Gmina zamierza sprzedać działki nr …, … i … zapisane w księdze wieczystej oraz działkę nr …zapisaną w księdze wieczystej, jako jedną nieruchomość.

II.

1.Gmina zakupiła aktem notarialnym z dnia 12.12.2016 r. działkę nr … za kwotę 88 725,00 zł. Działka wpisana jest w księdze wieczystej. Działka ta została nabyta na podstawie umowy sprzedaży zawartej z osobą fizyczną. Z tytułu nabycia działki Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści aktu notarialnego nie wynika, aby cena sprzedaży była powiększona o kwotę podatku od towarów i usług Działka nie była wykorzystywana na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług i zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwolnienie nie przysługuje.

Działka zgodnie z obecnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 3 czerwca 2013 r. położona jest w terenie E2P - tereny przemysłu oraz 7KDL1/2 - tereny dróg publicznych klasy lokalnej. Przeznaczenie podstawowe dla terenu E2P: przemysł, przetwórstwo rolno-spożywcze, rzemiosło z zakresu produkcji, bazy, składy, magazyny, usługi związane z obsługą pojazdów, usługi logistyczne. Przeznaczenie podstawowe dla terenu 7KDL1/2: drogi publiczne klasy lokalnej; przekrój dróg jednojezdniowy.

W związku z tym, że na działce zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest dozwolona zabudowa, działka jest gruntem przeznaczonym pod zabudowę w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na działce nr … po jej nabyciu Gmina posadowiła przyłącze energetyczne do planowanej pompowni ścieków wraz z zestawem złączeniowo-pomiarowym, które jest własnością Gminy Zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. 2020. 1333 t.j.) przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki Zatem przyłącze to jest urządzeniem budowlanym, które ma służyć w przyszłości pompowni ścieków. Budynków ani budowli na działce nr … nie ma.

Teren działki nr … objęty został pozwoleniem na budowę z dnia 28.07.2015 r. dot. inwestycji pod nazwą „…”. Za opracowanie projektu Gmina zapłaciła wykonawcy wynagrodzenie w kwocie 184 000,00 zł netto powiększone o podatek VAT 23% w wysokości 42 320,00 zł (faktura z dnia 25.08.2015 r.).

2.Gmina zakupiła aktem notarialnym z dnia 05.05.2010 r. działkę nr … za kwotę 9 400.00 zł. Działka wpisana jest w księdze wieczystej.

Z treści Faktury VAT-Zaliczka z dnia 21 04.2010 r. wynika, że grunt ten korzystał ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT to jest działka była sprzedana jako teren przeznaczony w planie zagospodarowania przestrzennego symbolem „E6.R” co oznaczało tereny łąk, pastwisk, roli intensywnej produkcji rolnej, sady, uprawy ogrodnicze w tym uprawy przemysłowe

Z treści aktu notarialnego nie wynika aby cena sprzedaży uwzględniała kwotę podatku od towarów i usług. Z tytułu nabycia działki Gminie nie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Działka nie była wykorzystywana przez Gminą na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Działka zgodnie z obecnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 3 czerwca 2013 r. położona jest w terenie E4PU-tereny produkcyjno-usługowe. Przeznaczenie podstawowe: obiekty produkcyjne, przetwórstwa rolno-spożywcze, rzemiosła, a także: bazy, składy, magazyny, usługi logistyczne, usługo związane z obsługą pojazdów, usługi handlu, obiekty biurowe, administracyjne.

Na działce zgodnie z obowiązującymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest dozwolona zabudowa, działka jest gruntem przeznaczonym pod zabudowę w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług Działka jest działką niezabudowaną.

Działka nr … objęta została pozwoleniem na budowę z dnia 28.07.2015 r. dot. inwestycji pod nazwą „…”. Za opracowanie projektu Gmina zapłaciła wykonawcy wynagrodzenie w kwocie 184 000,00 zł netto powiększone o podatek VAT 23% w wysokości 42 320,00 zł (faktura z dnia 25 08.2015 r.).

Gmina zamierza sprzedać działkę nr … zapisaną w księdze wieczystej oraz działkę nr … zapisaną w księdze wieczystej, jako jedną nieruchomość.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

Działka nr … do dnia złożenia wniosku o interpretację indywidualną była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku (dzierżawa na cele rolne), natomiast po złożeniu wniosku o interpretację indywidualną Gmina zamieściła w prasie ogłoszenie o wykazie nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży i ogłoszenie to dotyczyło między innymi działki nr …. Za ogłoszenie Gmina otrzymała fakturę VAT z dnia 21.01.2021 r. (VAT 23%). Ponadto Gmina otrzyma jeszcze fakturę VAT za zamieszczenie w prasie ogłoszeń dotyczących sprzedaży nieruchomości, w tym działki nr ….

Działka nr … do dnia złożenia wniosku o interpretację indywidualną nie była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, gdyż Gmina otrzymała na podstawie wystawionej faktury wynagrodzenie za ustanowienie służebności przesyłu (VAT 23%). Wynagrodzenie to dotyczyło działki nr …, z której to działki w wyniku podziału powstała działka nr … i która to działka na dzień dzisiejszy obciążona jest przedmiotową służebnością przesyłu. Po złożeniu wniosku o interpretację indywidualną Gmina zamieściła w prasie ogłoszenie o wykazie nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży i ogłoszenie to dotyczyło między innymi działki nr …. Za ogłoszenie Gmina otrzymała fakturę VAT z dnia 21.01.2021 r. (VAT 23%). Ponadto Gmina otrzyma jeszcze fakturę VAT za zamieszczenie w prasie ogłoszeń dotyczących sprzedaży nieruchomości, w tym działki ….

W stosunku do działek nr …, …, … i …Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Działki nr …, …, … i … powstały w wyniku podziału działki nr …, która została zakupiona przez Gminę i Gminie przy zakupie tej działki nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dla działek nr …, …, … i … nie obowiązuje decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, gdyż taka decyzja nie była wydawana. Gmina posiada dla całego obszaru miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.



W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

  1. Czy sprzedaż nieruchomości składającej się z działek nr …, nr …, nr …., nr … będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług?
  2. Czy sprzedaż nieruchomości nr … i … będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina zakupiła aktem notarialnym z dnia 05.05.2010 r. nieruchomość stanowiącą działkę nr … za kwotę 48 000,00 zł brutto (w tym należny podatek od towarów i usług według stawki 22%). Do aktu notarialnego zostały wystawione następujące faktury:

  • faktura VAT - zaliczka z dnia 25.02.2010 r. na kwotę brutto 9 000,00 zł, w tym podatek VAT 22% - 1622,95 zł.
  • faktura VAT - zaliczka z dnia 21.04.2010 r. na kwotę 39 000,00 zł, w tym podatek VAT 22% - 7 032,79 zł.

Gminie przy zakupie tej działki nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ nie występował związek poniesionych nakładów z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z obowiązującym na dzień zakupu miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy działka nr … usytuowana była na terenie oznaczonym jako „02.1.P”, co oznaczało przemysł, rzemiosło produkcyjne, składy, magazyny, bazy przedsiębiorstw produkcyjnych, komunalnych, rolnych, komunikacyjne, stacje paliw.

Na działce nr … po jej nabyciu przez Gminę została wybudowana przez przedsiębiorstwo …. kontenerowa stacja transformatorowa. Stacja ta nie jest własnością Gminy. Dnia 05.08.2016 r. w kancelarii notarialnej została zawarta umowa o ustanowienie odpłatnej służebności przesyłu na rzecz T. Zgodnie z aktem notarialnym T zapłaciła Gminie jednorazowe wynagrodzenie za ustanowienie przedmiotowej służebności w wysokości 676,50 zł brutto - w kwocie tej mieścił się podatek od towarów i usług VAT w wysokości 23% w kwocie 123,50 zł. Na tą okoliczność Gmina wystawiła dnia 05.08.2020 r. fakturę i nie dokonywała żadnych odliczeń podatku VAT.

Ponadto Gmina na swój koszt wybudowała na działce nr …:

  • przyłącze energetyczne pod oświetlenie dróg wraz z szafą oświetlenia ulicznego,
  • przyłącze do zakładu usługowo - produkcyjnego na działce …,
  • przyłącze WLZ (wewnętrznej linii zasilającej) - przyłączenie elektroenergetyczne.

Na mocy decyzji warunkowej Wójta Gminy z dnia 09.01.2019 r. działka nr … została podzielona na działki nr … o pow. 0,3238 ha, nr … o pow. 0,0130 ha, nr … o pow. 0,0130 ha oraz nr … o pow. 0,0207 ha. Łączna powierzchnia czterech działek powstałych z podziału wynosi 0,3705 ha i jest równa powierzchni działki nr ….

Działki powstałe z podziału działki nr … Gmina zamierza sprzedać w trybie przetargu publicznego jako jedną nieruchomość.

Działka nr … jest działką niezabudowaną.

Po wydzieleniu działki nr … z działki nr … była ona przedmiotem dzierżawy na cele rolne, na podstawie umowy dzierżawy z dnia 06.05.2019 r., na okres od 01.05.2019 r. do 31.07.2019 r. oraz umowy dzierżawy z dnia 27.03.2020 r. obowiązującej od 01.04.2020 r. do 30.06.2020 r. Z tytułu dzierżawy dzierżawca uiszczał Gminie czynsz dzierżawny. Biorąc pod uwagę cel dzierżawy, do stawki czynszu dzierżawnego zastosowano zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz 1983). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się z podatku dzierżawę na cele rolnicze.

Na działce nr … znajduje się transformator, który stanowi własność przedsiębiorstwa. Został on zbudowany przed podziałem działki nr …. Działka nr … obciążona jest na rzecz T. służebnością przesyłu polegającą między innymi na prawie do zainstalowania kontenerowej stacji transformatorowej. W myśl art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, nie stanowi on części składowej nieruchomości gruntowej. Transformator nie będzie przedmiotem dostawy. Jakikolwiek obrót nieruchomością nie będzie miał wpływu na własność stacji transformatorowej - pozostanie on w dalszym ciągu własnością przedsiębiorstwa energetycznego.

Na działce nr … znajduje się także:

  • przyłącze energetyczne pod oświetlenie dróg wraz z szafą oświetlenia ulicznego,
  • przyłącze do zakładu usługowo — produkcyjnego,
  • przyłącze WLZ (wewnętrznej linii zasilającej) - przyłączenie elektroenergetyczne.

Przyłącza te powstały w czasie kiedy działka nr … stanowiła niewyodrębnioną część działki nr … i stanowią urządzenia budowlane. Zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. 2020. 1333 t.j.) przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki. Zatem przyłącze to jest urządzeniem budowlanym, które ma służyć w przyszłości zaprojektowanym obiektom budowlanym. Poza transformatorem, budynków ani budowli na działce nr … nie ma.

Po wydzieleniu działki nr … z działki nr … nie była ona wykorzystywana na żadne cele.

Działka nr … od czasu jej geodezyjnego wydzielenia także nie była wykorzystywana na żadne cele.

Działki nr …, nr …, nr …, nr … będą sprzedane jako jedna nieruchomość. W istocie działki nr …., …, …, …, jako jedna nieruchomość są tożsame z działką nr …. Gminie przy zakupie działki nr … nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ nie występował związek poniesionych nakładów z czynnościami opodatkowanymi. Przez analogię, stwierdzić więc należy, że przy nabyciu przez Gminę nieruchomości składającej się z działek nr …, …, …, … Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ nie występował związek poniesionych nakładów z czynnościami opodatkowanymi. Nieruchomość składająca się obecnie z działek nr …, …, …, … była przed jej podziałem wykorzystywana na cel ustanowienia odpłatnej opodatkowanej podatkiem VAT służebności przesyłu, a po podziale geodezyjnym w części stanowiącej działkę nr … była wykorzystywana na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług (dzierżawa rolna).

W związku z tym, nieruchomość składająca się z działek nr …, …, …, … nie może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie zostały spełnione przesłanki tego zwolnienia to jest nieruchomość nie była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

Na nieruchomości w dacie jej nabycia jako działki nr … jak i obecnie składającej się z działek nr …, …, …, … zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest dozwolona zabudowa (tereny przemysłu) - jest to grunt przeznaczony pod zabudowę w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług więc nie jest możliwe skorzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Po nabyciu nieruchomości Gmina posadowiła na niej przyłącze energetyczne pod oświetlenie dróg wraz z szafą oświetlenia ulicznego, przyłącze do zakładu usługowo - produkcyjnego, przyłącze WLZ (wewnętrznej linii zasilającej). Przyłącza te są urządzeniami budowlanymi.

Zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. 2020. 1333 t.j.) przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki. Zatem przyłącze to jest urządzeniem budowlanym, które ma służyć w przyszłości zaplanowanym obiektom budowlanym. Budynków ani budowli, które miałyby być przedmiotem dostawy na działce nr … nie ma. Z racji tego nie można rozpatrywać zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Gminy sprzedaż nieruchomości składającej się z działek nr …, …, …, … nie będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie ustawy z dnia 11.03.2004 r o podatku od towarów i usług. Sprzedaż zostanie opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 23%.

Gmina zakupiła aktem notarialnym z dnia 12.12.2016 r. działkę nr … . za kwotę 88 725,00 zł. Gmina zamierza sprzedać działkę nr …. Działka wpisana jest w księdze wieczystej. Działka ta została nabyta na podstawie umowy sprzedaży zawartej z osobą fizyczną.

Z tytułu nabycia działki Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści aktu notarialnego nie wynika aby cena sprzedaży była powiększona o kwotę podatku od towarów i usług. Działka nie była wykorzystywana na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług i zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwolnienie nie przysługuje.

Działka zgodnie z obecnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 3 czerwca 2013 r. położona jest w terenie E2P - tereny przemysłu oraz 7KDL1/2 - tereny dróg publicznych klasy lokalnej. Przeznaczenie podstawowe dla terenu E2P: przemysł, przetwórstwo rolno-spożywcze, rzemiosło z zakresu produkcji, bazy, składy, magazyny, usługi związane z obsługą pojazdów, usługi logistyczne. Przeznaczenie podstawowe dla terenu 7KDL1/2: drogi publiczne klasy lokalnej; przekrój dróg jednojezdniowy.

W związku z tym, że na działce zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest dozwolona zabudowa działka jest gruntem przeznaczonym pod zabudowę w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług więc nie jest możliwe skorzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na działce nr …, po jej nabyciu Gmina posadowiła przyłączę energetyczne do planowanej pompowni ścieków wraz z zestawem złączeniowe - pomiarowym, które jest własnością Gminy.

Zgodnie z art. 3 punkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r Prawo budowlane (Dz.U. 2020. 1333 t.j.) przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki. Zatem przyłącze to jest urządzeniem budowlanym, które ma służyć w przyszłości pompowni ścieków. Budynków ani budowli na działce nr … nie ma. Z racji tego nie można rozpatrywać zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ustęp 1 punkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Gmina zakupiła aktem notarialnym Repertorium z dnia 05.05.2010 r. działkę nr … za kwotę 9 400,00 zł. Gmina zamierza sprzedać działkę nr …. Działka wpisana jest w księdze wieczystej.

Z treści Faktury VAT z dnia 21.04.2010 r. wynika, że grunt ten korzystał ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Działka była sprzedana jako teren przeznaczony w planie zagospodarowania przestrzennego symbolem „E.6.R” co oznaczało tereny łąk, pastwisk, roli intensywnej produkcji rolnej, sady, uprawy ogrodnicze w tym uprawy przemysłowe.

Z treści aktu notarialnego nie wynika aby cena sprzedaży uwzględniała kwotę podatku od towarów i usług. Z tytułu nabycia działki Gminie nie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Działka nie była wykorzystywana przez Gminę na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. W związku z tym zwolnienie z art. 43 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje.

Działka zgodnie z obecnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 3 czerwca 2013 r. położona jest w terenie E4PU - tereny produkcyjno-usługowe. Przeznaczenie podstawowe: obiekty produkcyjne, przetwórstwa rolno-spożywcze, rzemiosła, a także: bazy, składy, magazyny, usługi logistyczne, usługi związane z obsługą pojazdów, usługi handlu, obiekty biurowe, administracyjne.

W związku z tym, że na działce zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jest dozwolona zabudowa działka jest gruntem przeznaczonym pod zabudowę w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług więc nie jest możliwe skorzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na to, że na działce nr …. nie ma budynków ani budowli nie można rozpatrywać zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT.

Zdaniem Gminy sprzedaż nieruchomości składającej się z działek nr … oraz … nie będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie ustawy z dnia 11.03.2004 r o podatku od towarów i usług. Sprzedaż będzie opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 23%.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 2 ust. 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W tym miejscu wskazać należy, że przedmiotem dostawy będą wyodrębnione geodezyjnie działki gruntu, zatem należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz.U. z 2019 r., poz. 2204) dla każdej nieruchomości prowadzi się odrębną księgę wieczystą, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Dotyczy to także nieruchomości lokalowych oraz nieruchomości, w których nieruchomości lokalowe zostały wyodrębnione.

Każda działka gruntu wchodząca w skład nieruchomości stanowi samodzielnie wyodrębnioną całość, która może być przedmiotem odrębnej dostawy, opodatkowanej właściwą stawką podatkową.

Tym samym w sytuacji sprzedaży działek, nawet w przypadku, gdy są one objęte jedną księgą wieczystą, zbycie to na gruncie przepisów podatkowych należy rozpatrywać oddzielnie w odniesieniu do każdej z tych działek. Zatem określenie stawki, bądź zwolnienia nie może być rozszerzane na całą nieruchomość, lecz winno być przyporządkowane do działki lub części działki, która spełnia warunki wynikające z przepisów uprawniające do stosowania preferencji.

Uwzględniając powyższe, objęta jedną transakcją może być cała nieruchomość, składająca się z kilku działek gruntów, objętych jedną księgą wieczystą, lecz przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT będzie każda z tych działek odrębnie lub części tych działek.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku (podmiotowe lub przedmiotowe).

W art. 43 ust. 1 ustawy, dla dostawy nieruchomości niezabudowanych (pkt 9 ww. przepisu) oraz nieruchomości stanowiących budynki, budowle lub ich części (pkt 10 i pkt 10a) spełniających określone w tych przepisach warunki, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT. Zwolnienie od podatku sprzedaży ww. towarów jest również możliwe w oparciu o normę art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W niniejszej sprawie w pierwszej kolejności, z uwagi na zakres wniosku, należy przeanalizować, czy przedmiotowe działki będą zabudowane, czy też niezabudowane.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” będących przykładowymi obiektami, które nadają działce status gruntu zabudowanego. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2020 r. poz. 1330, z późn. zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć: budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ww. ustawy, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową – art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Ponadto w myśl art. 3 pkt 9 ww. ustawy, przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Z kolei przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy mówi, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z powyższego przepisu należy wywieść, że opodatkowane są te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Z kolei dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi, czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Z powyższego wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości. Bez znaczenia zatem pozostaje klasyfikacja według ewidencji gruntów i budynków lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dostawy towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Treść wniosku wskazuje, że Wnioskodawca ma zamiar sprzedać 6 ewidencyjnie wyodrębnionych działek gruntu: …, …, …, … (pytanie 1) oraz … i … (pytanie 2).

Działki …, … oraz … nie są zabudowane. Natomiast działka … jest zabudowana transformatorem, jednakże obiekt ten nie będzie przedmiotem dostawy. Transformator nie jest własnością Gminy. Ponadto na działce znajdują urządzenia budowlane.

Dla ww. działek nie obowiązuje decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Natomiast zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, działki te przeznaczone są pod

przemysł, przetwórstwo rolno-spożywcze, rzemiosło z zakresu produkcji, bazy, składy, magazyny, usługi związane z obsługą pojazdów, usługi logistyczne. Wnioskodawcy (Gminie) w stosunku do tych działek nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast na działce …, jak wskazał Wnioskodawca, posadowione są urządzenia budowlane w postaci przyłącza energetycznego wraz z zestawem złączeniowo-pomiarowym. Budynków ani budowli na działce nr … nie ma. Teren działki nr … objęty został pozwoleniem na budowę

Zaś działka … jest działką niezabudowaną, objętą pozwoleniem na budowę. Ponadto zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego działki te również przeznaczone są pod zabudowę. Działki … oraz … nie były wykorzystywane na cele działalności zwolnionej.

Mając powyższe na uwadze należy wskazać, planowana sprzedaż działek będzie dostawą terenów niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę. Co prawda, na dwóch działkach posadowione są obiekty, które Wnioskodawca zaklasyfikował do urządzeń budowlanych, ale aby teren uznać za zabudowany, obiekty posadowione na nim muszą być budowlami bądź budynkami w rozumieniu ww. prawa budowlanego. Cztery pierwsze działki (pytanie 1) mają przeznaczenie budowlane wynikające z planu zagospodarowania przestrzennego, zaś dwie następne (pytanie 2) oprócz przeznaczenia budowlanego w planie zagospodarowania przestrzennego, mają przeznaczenie budowlane wynikające z pozwolenia na budowę.

Zatem dostawa wszystkich 6 działek nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Zwolnienie dostawy na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 również nie będzie możliwe. Bowiem w przypadku działek …, …, … i … Wnioskodawcy w stosunku do działek nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ale nie były one wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych. Zatem jeden z warunków uprawniających do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT dostawy tych 4 działek nie został spełniony. Zaś działki o nr … i … nie były wykorzystywane na cele działalności zwolnionej, co również uniemożliwia dostawcy tych działek skorzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym planowana sprzedaż nieruchomości składającej się z działek nr …, …, …, … oraz nieruchomości składającej się z działek … i …. nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ww. przepisów.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy działek została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj